6.C

KESKIVIIKKO 20.5.

Matematiikka: Laske s. 199.

Katso Yle Tripletistä video rehellisyydestä ja pohdi onko sellaisia tilanteita, joissa ei tarvitse tai voi olla rehellinen. Kirjoita vastauksesi OneDriven ympäristöopin tiedostoon.

Ruotsi: Teams-tunti klo 14.30-15.10

Tack för läsåret 2019 – 2020! Trevlig sommar och lycka till med högstadiet!

Hälsningar, Heidi

 


TIISTAI 19.5.

Historia: Lue sivut 156-157 ja tee tehtävät 1-4.

Englanti: Tee 3-4 valitsemaasi tehtävää kappaleesta 16.

Ruotsi:

Teams-tunti luokkaan klo 14.30-15.10. Sisältö:


MAANANTAI 18.5.

Matematiikka: Laske s. 196-198.

Englanti: Tee tehtävät

  • 5B (valitse yksi artikkeli ja vastaa sen kysymyksiin) ja 6A s. 185
  • 7A s. 186
  • 10A ja 11 s. 188

Huomenna ruotsin Teams-tunti klo 14.30. Kotona olevat osallistuvat myös.


PERJANTAI 15.5.

Matematiikka: Laske aukeama 194-195.

Ympäristöoppi:

 


TORSTAI 14.5.

Matematiikka: Laske aukeama 192-193

Äidinkieli: Lue kirjaa 45 min ajan. Kirjoita OneDriveen mitä kirjaa luit ja montako sivua.

Ympäristöoppi: Jos et vielä ole tehnyt tiistain ja eilisen ympän tehtäviä, tee ne tänään. Eilisen tehtävät löytyvät Teamsin ympäristöopin kansiosta Identiteetti-tiedostosta.


KESKIVIIKKO 13.5.

Matematiikka: 

  • Tarkistetaan klo 11 alkavan Teams-tunnin alussa sivut 188-190.
  • Laske s. 191.

Ympäristöoppi: Teams-tunti klo 11. Käydään läpi eilisen tehtäviä. Huolehdi, että ne on tehty OneDriveen ennen tunnin alkua.

Historia: Palauta mieleesi historian kirjasta “Valistus -järjen aikakausi” ja “Ranskan suuri vallankumous” -kappaleet silmäilemällä sivut 144-145 ja 150-155. Tee tämän päivän aikana alla olevat tehtävät ja lähetä tehtävien koodit opelle whatsappissa tai Teams-viestillä.

  1. Valistus – järjen aikakausi
  2. Ranskan suuri vallankumous 1789

Ruotsi:

Tänään ruotsissa ei yhteistä Teams-tuntia, vaan yksityispuhelut näillä henkilöillä tässä ilmoitettuun kellonaikaan:

  • 11.00 Samu
  • 14.30 Eetu
  • 14.45 Emma
  • 15.00 Ronja

Tuomas, Henna ja Niko lähettävät minulle kännykällä tehdyn ääniraidan tai videon, jossa lukevat keskustelun, koska esittäminen eilen ei onnistunut.

Ne, jotka suorittivat esityksen jo eilen tai eivät ole vielä muuten tehneet kpl 7 Träna mera -tehtäviä, tekevät tänään itsenäisesti Träna mera-tehtäviä, öb s.187-190. Muistakaa tarkistaa tehtävät itse (öb s.239).

KS

Nyt ei oteta uutta tekemistä tai työtä, vaan tänään on mahdollisuus tehdä vanhoja rästiin jääneitä käsityön tehtäviä. Selaile blogia taaksepäin, jotta voi palauttaa mieleen edelliset tehtävät. Ne, jotka ovat hommansa tehneet, voivat käytää aikaansa johonkin muuhun oppimista edistävään toimintaan.

  • Sami

 


TIISTAI 12.5.

Historia: Teams-tunti klo 10. Tehdään Kahootit sekä historiasta että ympästä.

Ympäristöoppi: Lue Teamsin ympäristöopin tiedostosta teksti nuoren ihmissuhteista. Tee tehtävät 1, 2, 3 ja 4 OneDriven ympäristöopin tiedostoon tämän päivän aikana.

Ruotsi:

Tänään ruotsissa ei yhteistä Teams-tuntia, vaan yksityispuhelut näillä henkilöillä tässä ilmoitettuun kellonaikaan:

  • 9.00 Saga ja Elsa
  • 9.15 Oona ja Anni
  • 9.30 Roope ja Alvar
  • 11.15 Daniel  
  • 11.30 Joonatan                       
  • 11.45 Henna ja Miana
  • 12.00 Anton   
  • 12.15 Enni      
  • 12.30 Veeti     
  • 12.45 Niko      
  • 13.00 Lotta ja Osmo
  • 13.15 Tuomas

Muut tulevat puheluun huomenna ja tekevät tänään Träna mera-tehtäviä, öb s.187-190. Muistakaa tarkistaa tehtävät itse (öb s.239)

 


MAANANTAI 11.5.

Matematiikka: Teams-tunti klo 10. Kirja ja kirjoitusvälineet mukaan tunnille.

Englanti: Teletappien enkun tunti Teamsissa klo 11. Oreoiden tunti klo 12. Englannin kirjat ja kirjoitusvälineet mukaan tunnille.

Äidinkieli: Tee tehtävät 2a, b, c ja + sivulta 19. Kirjoita vastaukset kokonaisina virkkeinä OneDriven äidinkielen tiedostoon tämän päivän aikana.

 Outin MU Katsele allaolevan linkin kautta Musiikkivinkkaus-video. Katsottuasi sen (se kestää noin 30min), vastaa alla oleviin kysymyksiin OneDriven musiikin kansioon. Palauta työ viimeistään keskiviikkona 13.5.🎼🎵

https://video.ibm.com/recorded/126589337

1. Mitä soitinta jazzmuusikko Django Rheinhardt soitti?                                                     2. Kuka suomalainen huippuviulisti videolla esiintyy?                                                      3. Millaista musiikkia on rap?                                                                                            4. Minkä musiikkilajin kappale on Kissaduetto?                                                                  5. Mistä pelistä videon pelimusiikkinäyte on?                                                                      6. Miten Christoffer Kolumbus liittyi tähän musiikkivinkkausvideoon?


PERJANTAI 8.5.

Matematiikka: Tarkista s. 186 laskut Teamsin tiedostosta (Kymppi ja Oma Kymppi) Laske s. 187.

Uskonto: Lue kappale 26 Matkalaukkuelämää Teamsin uskonnon tiedostosta. Vastaa tehtäviin 1, 2 ja 3 OneDriven uskonnon tiedostoon tämän päivän aikana.

Äidinkieli: Viimeistele äitienpäiväkorttisi. Keksi ja kirjoita vaikka joku kiva runo äidille.

Kuvaamataito: Teams-tunti poikkeuksellisesti vasta klo 11. Ope antaa yhteisesti ohjeet mitä tehdään.

Liikunta: Ota pallo tai muu liikuntaväline (esim. hyppynaru, frisbee yms.) mukaan ulos ja kikkaile erilaisia temppuja. Katso vinkkiä tästä videosta.


TORSTAI 7.5.

EnglantiValtakunnallisen kokeen toinen osio aloitetaan Teamsissa klo 10. Ole ajoissa paikalla!

Matematiikka: Tarkista s. 184-185 Teamsin tiedostosta (Kymppi ja Oma Kymppi). Laske s. 186.

Äidinkieli: Sunnuntaina on äitienpäivä. Askartele äidille/mummolle/kummitädille kortti kotoa löytyvistä materiaaleista. Ideoita korttiin saat vaikkapa Teamsin äidinkielen tiedostostaHuom! Lukupassin palautusaikaa vielä viikko jäljellä. Se (tai lista lukemistasi kirjoista, jos passi on hukassa) palautetaan, vaikka se ei olisi täynnä.

Liikunta: Tee ensin ulkona n. 10 minuutin alkuverryttely reippaasti kävellen tai hölkäten. Sen jälkeen tee seuraavia kuntopiiriliikkeitä 30-45 s. kaksi tai kolme kierrosta.


KESKIVIIKKO 6.5.

Englanti: Valtakunnallisen kokeen ensimmäinen osio aloitetaan Teamsissa klo 11. Ole ajoissa paikalla!

Matematiikka: Tarkista sivun 183 laskut Teamsin tiedostosta (Kymppi ja Oma Kymppi) Laske sivut 184-185.

Käsityö:

Huomenna Samin ryhmällä on aiheena eläinkuidut. Selvitä, mistä eläimistä saadaan kuitua, josta voidaan valmistaa lankaa. Mieti myös, mitkä näistä kuiduista ovat tavallisia ja mistä kuidusta tehtyjä vaatteita sinulla on. Kirjoita kuvaus, ja lisää siihen kuvia.

Paluta valmis tehtävä onedriveen omaan kansioosi käsityöt tiedostoon.

Tietoa asiasta löydät esim. http://kuidut.omasivu.fi/kuitujen-tunnistaminen/kuitukuvat/elainkuidut/

Jos sinulla on kysyttävää voit laittaa  Annelle viestiä Teamsissa.

Annen ryhmä tarkistaa palautettuihin tehtäviin liittyvät täydennykset ja muutokset pilven kommenttikentästä.

Jos eläinkuitutehtäväsi on valmis, voit tehdä pompom-palloja äidille äitienpäiväksi. Pallot voi tehdä serveteistä, silkkipaperista tai vaikka ilmaispostin mainoksista. Sovi kotona aikuisen kanssa, mitä materiaaleja voit käyttää tähän tehtävään.

Voit käyttää isoja värikkäitä servettejä, esim 40×40 cm, tai pienempiä esim laittamalla useamman päälekkäin. Voit myös leikata samankokoisia paperinpaloja ilmaispostista. Taitellun haitarin solmiamiseen voi käyttää lankaa, teippiä, leipäpussin sulkijaa tai mitä ikinä keksitkin.
Valmiin pallon voit myös kiinnittää liimalla sopivaan keppiin, jos kotoa löytyy sellainen.
Tästä linkistä löydät ohjeen pallojen taitteluun.
http://kotisiiri.blogspot.com/2014/05/pompom-servetti-ohje.html
tästä löytyy ruotsinkielinen taitteluvideo

https://www.youtube.com/watch?v=bUwv4G8qR4k

Ruotsi klo 14.30:

Tänään tapaamme Teamsissa pienryhmissä 15-20min ja itsenäistä työskentelyä on 30min.

Teams-ryhmät:

  • klo 14.30-14.45 PÄRON: Samu, Daniel, Anton, Joonatan, Miana, Henna
  • klo 14.45-15.00 ÄPPLE: Enni, Ronja, Lotta, Osmo, Tuomas, Veeti, Niko
  • klo 15.00-15.15 BANAN: Alvar, Eetu, Roope, Saga, Oona, Emma, Elsa, Anni

Löydät päivän tehtävät täältä. Tiistaiksi oleva läksy vielä erikseen alla kuvassa:


  TIISTAI 5.5.

Juttutuokiot Teamsissa seuraavalla aikataululla:

  • 9.30 Miana, Henna, Ronja, Enni, Emma
  • 10.00 Elsa, Lotta, Saga, Anni ja Oona
  • 10.30 Jonttu, Roope, Eetu
  • 11.00 Veeti, Osmo, Niko, Samu
  • 11.30  Tuomas, Daniel, Alvar, Anton

Historia: Silmäile vielä läpi kappale Ranskan suuresta vallankumouksesta s.150-155. Suunnittele oma vallankumouslippu historian vihkoon ja keksi lippuun oma vallankumouksen iskulause. Ota lipusta kuva ja liitä se OneDriven historian tiedostoon tai lähetä opelle whatsappissa tämän päivän aikana.

Ympäristöoppi: Lue Teamsin ympäristöopin tiedostosta murrosiästä ja tee sieltä löytyvät tehtävät 1, 2 ja 3 OneDriven ympäristöopin tiedostoon torstaihin mennessä.

Ruotsi: Tavataan Teamsissa lukkarin mukaan klo 12.30. Jos haluat puhua kavereiden kanssa, voit kirjautua sinne viettämään välituntia ennen tunnin alkua.

OBS! Ellei muuta ilmoiteta ruotsin tunnit pidetään aina Teamsissa, ja mukaan otetaan molemmat kirjat ja kirjoitusvälineet. Jos et pääse paikalle, pyydä huoltajaa laittamaan minulle Helmi-viestillä tieto. Muuten merkkaan tunnille poissaolon. Poissaolijat näkevät tunnin tehtävät tunnin jäkeen täältä. Oppilaan maailman digiaineistot löytyvät täältä.

EDIT:
LÄXA: Tee tunnin tehtävätiedoston tehtävät loppuun. Tässä vielä kysymykset erikseen, kun kaikilla ei tiedostossa näkynyt ruokalistan jälkeen kaikki kysymykset:

Tee tehtävät numerojärjestyksessä ruotsi.docx-tiedostoosi tai siististi vihkoosi.

1. Mitkä tuotteista maksavat tämän verran? Kirjoita suomeksi:
a) 1,00€
b) 8,60€
c) 6,80€
d) 5,70€
e) 5,50€

 

2. Paljonko seuraavat tuotteet maksavat? Kirjoita  umeroin ja sano ääneen ruotsiksi.
a) tuplahampurilainen ranskalaisilla
b) kebab
c) limsa
d) jäävesi
e) pannupihvi
f) grillilautanen

 

3. Mitkä mausteet kuuluvat annosten hintaan?

 

4. Lue hinnasto läpi ruotsiksi nauhan perässä ja varmista, että osaat sanoa kaikki numerot (apua tehtäväkirjan sisäkannesta, jos joku numero on unohtunut)

 

5. Käytä nettiä apunasi ja selviä, millainen ruoka on korv med bröd. Kirjoita vastaus suomeksi.

 

6. Katso video, ja vastaa kysymyksiin:

a) Mitä tilataan?

b) Mitä mausteita valitaan?

c) Minkä virheen myyjä tekee?

d) Miltä ruoka maistuu?

e) Millainen annos oli?


MAANANTAI 4.5.

Matematiikka: Tarkista sivut 178-179 Teamsin tiedostoista (Kymppi vastaukset ja Oma Kymppi vastaukset). Laske sivun 183 laskut.

Äidinkieli: Teams-tunti klo 10. Välkky ja tarvittaessa myös vihko sekä kirjoitusvälineet mukaan tunnille.

Englanti: Teletappien enkun tunti Teamsissa klo 11. Oreoiden tunti klo 12. Englannin kirjat ja kirjoitusvälineet mukaan tunnille.


TORSTAI 30.4.

Äidinkieli: Tänään on kirjaesitelmän palautuspäivä. Viimeistele siis esitelmäsi valmiiksi. Sovitaan suullisten esitysten päivät Teamsissa klo 11. Jos aiot esittää esitelmäsi suullisesti, ilmaannu Teamsiin silloin.

Ympäristöoppi: Teams-tunti klo 10. Käydään läpi tiistain tehtävien vastauksia ja tehdään uusia tehtäviä.

Uskonto: Lue kirjan teksti lähetyslentäjän työstä Teamsin tiedostosta. Vastaa viimeisestä kuvasta löytyviin tehtäviin 1B ja 2ABC. Kirjoita vastauksesi OneDriven uskonnon tiedostoon ensi viikon perjantaihin mennessä.

Kuvaamataito:  ”Masked hyvän vapun toivottaja 6C”. Vappunaamarit kuuluvat monien vappuperinteeseen. Naamioidu haluamallasi tavalla ja ota kuva tai lyhyt video, jossa toivotat hyvää vappua koko luokalle (joko kuvassa näkyvällä tekstillä tai ääneen sanoen) ja lähetä se tämän päivän aikana whatsappissa opelle. Ope laittaa kuvat/videot läksyryhmään muiden arvattavaksi kuka siinä toivottaa hyvää vappua. Saapa nähdä onnistuuko joku naamioitumaan niin hyvin, etteivät muut tunnista…

HAUSKAA VAPPUA JA VIIKONLOPPUA!! 🎈🎉


KESKIVIIKKO 29.4.

Englanti: Tarkista tehtävät 1 ja 4ABC Teamsin tiedostosta. Tee tehtävät 5, 6 ja 7ABC sivuilta 177-179.

Historia: Lue vielä uudestaan kirjan teksti Ranskan vallankumouksesta s. 150-155. Tee sivun 155 tehtävät 3 ja 4 OneDriven historian tiedostoon tämän päivän aikana.

 Äidinkieli: Kokeen ohjeistus Teamsissa klo 11.00. Olethan ajoissa paikalla. Koe tehdään ilman kirjan apua.

Käsityö:

Toteuta omakuva! Tee se kotoa ja vaikka ulkoa löytyvillä materiaaleilla. Olisi kiva, jos voisit yhdistää työhösi jotain kangasta tai lankaa esim. virkkaamalla. Saat käyttää ihan mitä materiaalia haluat – kankaista ja langoista aina makaroneihin tai ihan mitä vain ikinä keksitkin. Tässä muutamia kuvia ideoinnin avuksi! Voit myös tehdä työstä sen kokoisen kuin itse haluat. Ota työstäsi kuva ja lähetä Samille (WhatsApp 040 806 3701).

  

        

Ruotsi klo 14.30:

Tänään tapaamme Teamsissa pienryhmissä.

  • klo 14.30-14.45 PÄRON: Samu, Daniel, Anton, Joonatan, Miana, Henna
  • klo 14.45-15.00 ÄPPLE: Enni, Ronja, Lotta, Osmo, Tuomas, Veeti, Niko
  • klo 15.00-15.15 BANAN: Alvar, Eetu, Roope, Saga, Oona, Emma, Elsa, Anni

Ryhmät ÄPPLE ja BANAN: tehkää itsenäistä työskentelyä, kunnes oma Teams-aikanne alkaa! Itsenäisenä työskentelynä on tänään Oppilaan maailman digitehtävät kpl 7Laitan taas tuntien jälkeen päivän diat tänne.

 


TIISTAI 28.4. 

Juttutuokiot Teamsissa seuraavalla aikataululla:

  • 9.30 Tuomas, Daniel, Alvar, Anton
  • 10.00 Miana, Henna, Ronja, Enni, Emma
  • 10.30 Elsa, Lotta, Saga, Anni ja Oona
  • 11.00 Jonttu, Roope, Eetu
  • 11.30 Veeti, Osmo, Niko, Samu

Ole koneen äärellä, kun aikasi lähestyy. Ope soittaa/kutsuu sinut kokoukseen kun ryhmäsi aika alkaa.

Historia: Lue huolellisesti s.150-155, tutki kuvat ja lue myös kuvatekstit. Tee tämän päivän aikana OneDriven historian tiedostoon sivun 155 tehtävät 1 ja 2.

Ympäristöoppi: Teamsin ympäristöopin tiedostosta löydät tekstin sekä tehtävät tunteiden käsittelyyn. Näistä jutellaan torstain Teams-tunnilla, joten tee tehtävät siihen mennessä. Mieti tehtävien vastauksia huolella!

Ruotsi: Tavataan Teamsissa lukkarin mukaan klo 12.30. Jos haluat puhua kavereiden kanssa, voit kirjautua sinne viettämään välituntia ennen tunnin alkua. Ota molemmat kirjat, kynä ja kumi valmiiksi esille. Avaa myös Digiaineisto valmiiksi: https://oppilas.otava.fi/#/login. Sitä tarvitaan tunnilla.

OBS! Ruotsin tunnit pidetään aina Teamsissa, ellei muuta ilmoiteta. Jos et pääse paikalle, pyydä huoltajaa laittamaan minulle Helmi-viestillä tieto. Muuten merkkaan tunnille poissaolon. Poissaolijat näkevät tunnin tehtävät tunnin jäkeen täältä.

Vi hörs! Hälsningar, Heidi


MAANANTAI 27.4.

Matematiikka: Laske aukeama 178-179.

Äidinkieli: Teams-tunti klo 10. Välkky mukaan tunnille.

Englanti: Teletappien enkun tunti Teamsissa klo 11. Oreoiden tunti klo 12. Englannin kirjat ja kirjoitusvälineet mukaan tunnille.


PERJANTAI 24.4.

Englanti: Tee tehtävät 16, 17A ja 17B sivulta 172. Vihkotehtävät tehdään OneDriven englannin tiedostoon. Tehtävät tarkistetaan maanantaina englannin Teams-tunnilla

MatematiikkaTeams-tunti klo 10.

Uskonto: Lue Teamsin tiedostosta kirjan teksti lähetystyöstä. Vastaa kysymyksiin 1, 2a ja 4 OneDriven uskonnon tiedostoon tämän päivän aikana.

Liikunta + kuvataide: Lähde ulos reippailemaan puoleksi tunniksi ja etsi samalla muutamia sinivuokkoja, valkovuokkoja tai pajunkissoja. Kun pääset kotiin, aseta kukat tai oksat maljakkoon ja piirrä lyijykynällä asetelmastasi kuva paperille (vaikka ympäristöopin vihkoon). Ota työstäsi kuva ja lähetä se opelle tämän päivän aikana whatsappissa. Jos et löydä vuokkoja tai pajunkissoja, etsi kuva googlesta (esim. kuvahaku: “pajunkissat maljakossa”), josta otat mallia työhösi.


TORSTAI 23.4.

Matematiikka: Tänään on koe. Kokoonnutaan Teamsiin klo 10 ohjeita varten.

Äidinkieli: Lukutunti. Lue kirjaesitelmäkirjaasi tai jotakin muuta kirjaa 45 minuutin ajan. Kirjoita OneDriven äidinkielen tiedostoon mitä kirjaa luit ja montako sivua pääsit eteenpäin. Kirjaesitelmän pitää olla valmis viikon päästä 30.4.

Ympäristöoppi: Tee alla olevat tehtävät OneDriven ympäristöopin tiedostoon tämän päivän aikana.

1. Kerro viisi asiaa Brasiliasta.
2. Etsi internetistä kolme erilaista valokuvaa Rio de Janeirosta ja liitä ne ympäristöopin tiedostoon. Laadi niille kuvatekstit.

Liikunta: Lähde ulkoilemaan ainakin puoleksi tunniksi. Kävele, juokse tai pyöräile niin että sinulle tulee hiki!


KESKIVIIKKO 22.4.

Matematiikka: Kertaa huomiseen kokeeseen tekemällä monisteita, jotka löydät Teamsin tiedostosta.

Äidinkieli: Teams-tunti klo 11. Kerrataan yhdyssanoja yhdessä ensi viikon koetta varten. Ota Välkky mukaan tunnille.

Käsityö: Tänään koko luokan käsityötuntien aiheena on vaatehuoto. Lue ensin kaksi artikkelia vaatteiden hoidosta.

https://www.martat.fi/marttakoulu/kodinhoito/pyykki/hoito-ohjemerkit/

https://www.martat.fi/marttakoulu/kodinhoito/pyykki/pese-oikein/

​Artikkeleista löydät tietoa miten vaatteet pestään ja mitä tarkoittavat vaatteiden hoito-ohjelaput ja pesukoneen pesuohjelmat. Lue ensin hoito-ohjeet artikkelista ja lajittele perheen likapyykit eri materiaalien, värien ja pesulämpötilan mukaan. Tarkista vielä äidin tai isän kanssa tekemäsi lajittelu ennekuin laitat vaatteet pesukoneeseen. Valitkaa myös yhdessä pyykille sopiva pesuohjelma.

Koneen valmistuttua tyhjennä pesukone. T-paidat ja muut trikoovaatteet saattavat muuttaa muotoaan pesun aikana. Venytä vaate varovasti oikeaan muotoonsa ennekuin laitat sen kuivumaan pyykkitelineelle. Villapaidat ja paksut collegepaidat kannattaa kuivata tasona pyykkitelineen päällä, sillä ne painavat paljon märkinä. Voit kuivata vaatteet kuivausrummussa, mutta rumpukuivaus kuluttaa vaatteita samanverran kuin konepesukerta. Pyykit kannattaa kuivata ulkona, jos siihen on mahdollisuus. Ulkona pyykit kuivuvat nopeasti, se säästää energiaa ja pyykeihin tulee raikas tuoksu. Lue lisää pyykinkuivauksesta seuraavasta linkistä.

https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/niksit/tiesitko-taman-nyrkkisaannon-pyykin-taytyy-kuivua-yhdessa-yossa

Ota muuutamia valokuvia esim. lajitelluista pyykkipinoista, pyykinpesusta, kuivumassa olevista vaatteista. Lähetä kuvat pilveen käsityökansioon viimeistään maanantaina 27.4.2020.

Ruotsi klo 14.30: Tänään tapaamme Teamsissa pienryhmissä.

Teams-ryhmät:

  • klo 14.30-14.45 PÄRON: Samu, Daniel, Anton, Joonatan, Miana, Henna
  • klo 14.45-15.00 ÄPPLE: Enni, Ronja, Lotta, Osmo, Tuomas, Veeti, Niko
  • klo 15.00-15.15 BANAN: Alvar, Eetu, Roope, Saga, Oona, Emma, Elsa, Anni

Ryhmät ÄPPLE ja BANAN: tehkää itsenäistä työskentelyä, kunnes oma Teams-aikanne alkaa! Itsenäisen työskentelyn ohjeet löydät täältä. LÄXA: löytyy myös tuosta ohjetiedostosta.


TIISTAI 21.4.

Juttutuokiot Teamsissa seuraavalla aikataululla:

  • 9.30 Samu, Osmo, Eetu, Anton
  • 10.00 Tuomas, Niko, Roope
  • 10.30 Emma, Lotta, Enni, Anni ja Oona
  • 11.00 Miana, Henna, Elsa, Ronja ja Saga
  • 11.30 Alvar, Daniel, Jonttu, Veeti

Ole koneen äärellä, kun aikasi lähestyy. Ope soittaa/kutsuu sinut kokoukseen kun ryhmäsi aika alkaa.

Historia: Lue huolellisesti s.146-149, tutki kuvat ja lue myös kuvatekstit. Tee tehtävät 1-3 sivulta 149. Halutessasi voit tehdä myös tehtävän 4. Tehtävät tehdään tämän päivän aikana OneDriven historian tiedostoon.

Ympäristöoppi: Teamsin ympäristöopin tiedostosta löydät lyhyen tekstin pyörremyrskyistä. Lue se ja tee siihen liittyvät tehtävät OneDriven ympäristöopin tiedostoon tämän päivän aikana.

Matematiikka: Jatka harjoittelua matematiikan kokeeseen. Teamsin tiedostoon tulee tänään lisää monisteita sekä eilisten monisteiden tarkistus.

Ruotsi: Tavataan Teamsissa lukkarin mukaan klo 12.30. Jos haluat puhua kavereiden kanssa, voit kirjautua sinne viettämään välituntia ennen tunnin alkua. Muista, että tänään on sanakoe kpl 7 sanoista (öb s.168-169, osaat tummennetut molempiin suuntiin ja loput sanat suomentaa).

OBS! Ruotsin tunnit pidetään aina Teamsissa, ellei muuta ilmoiteta. Jos et pääse paikalle, pyydä huoltajaa laittamaan minulle Helmi-viestillä tieto. Muuten merkkaan tunnille poissaolon. Poissaolijat näkevät tunnin tehtävät tunnin jäkeen täältä.

Vi hörs! Hälsningar, Heidi


MAANANTAI 20.4.

Outin MU Kuuntele seuraava tuttu musiikkikappale ja seuraa sitä tarkkaan. Kirjoita musiikin OneDrive -kansioon kaikki sinfoniaorkesterin soittimet, jotka siitä tunnistat (soittimia on 15 kappaletta). Jos et muista soittimia, hae netistä apua esim. laittamalla hakusanaksi sinfoniaorkesterin soittimet.

 

Matematiikka: Kertaa torstain 23.4. koetta varten laskemalla kappaleiden 31-34 kertausmonisteita. Monisteet löytyvät Teamsin tiedostosta. Sinne ilmaantuvat myös tarkistusmonisteet tänään myöhemmin. Tee ainakin kaksi monistetta tänään.

Äidinkieli: Teams tunti klo 10. Kerrataan oikeinkirjoitusasioita ensi viikon koetta varten yhdessä. Ota Välkky ja vihko sekä kirjoitusvälineet viereen tuntia varten. Voit tehdä yhteiset tehtävät myös OneDriven äidinkielen tiedostoon – siinä tapauksessa et tarvitse vihkoa ja kirjoitusvälineitä.

EnglantiTeletappien Teams-tunti klo 11 ja Oreoiden klo 12. Ota englannin kirjat sekä vihko ja kirjoitusvälineet viereesi tuntia varten.


PERJANTAI 17.4. 

Uskonto: Tutustu buddhalaisuuteen lukemalla kirjan tekstit Teamsin tiedostosta. Tee tehtävät 1, 2 ja 3 (löytyvät viimeisestä tiedostosta buddha6) OneDriven uskonnon tiedostoon tämän päivän aikana.

Äidinkieli: Teams-tunti klo 10. Ota Välkky esille myös.

Kuvaamataito: Sombrerot ja ponchot kuuluvat latinalaisen Amerikan pukeutumisperinteeseen. Suunnittele, piirrä ja väritä poncho sekä ainakin kaksi erilaista sombreroa ympäristöopin vihkoon. Lähetä niistä kuva opelle whatsappissa tai Teamsissa. Alla vinkkikuvat molemmista.

the vibrancy of the Mexican Culture. Like the sombreros, the ponchos were a huge hit with first and second grade students. This is a magical age in which kids love to stand up and move ar Excited to share this item from my #etsy shop: Crochet Poncho Women Plus Size Rainbow Festival Pride Vegan Clothing Fringe, Hippie Poncho bohemian clothing, Hand Knit Boho Wraps #clothing #rainbow #bohohippie #crochetponcho #womenponchocape #plussizeclothing

Liikunta: Musiikkiliikuntapäivä tänäänkin. Jos harjoittelit eilen hiphopia, treenaa tänään salsaa. Ja päinvastoin. Opettele videosta liikkeet ja tanssi biisin mukana. Muista myös ulkoilu ja muu liikkuminen päivän aikana mahdollisuuksien mukaan.


TORSTAI 16.4.

Matematiikka: Teemme matematiikasta kokeen ensi viikon torstaina 23.4. Tänään Teams-tunti klo 10.00.

Äidinkieli: Lukutunti. Lue kirjaesitelmäkirjaasi tai jotakin muuta kirjaa 45 minuutin ajan. Kirjoita OneDriven äidinkielen tiedostoon mitä kirjaa luit ja montako sivua pääsit eteenpäin.

Ympäristöoppi:

  • Ota esiin Etelä-Amerikan kartta ja käy ratkaisemassa valtiot ja niiden pääkaupungit täällä. Lähetä tehtävän koodi opelle whatsappissa tai Teamsissa.
  • Seuraavaksi avaa Teamsin ympäristöopin tiedosto ja käytä sitä apunasi, kun ratkaiset Etelä-Amerikkaan liittyvän sanasokkelon täällä. Lähetä tämänkin tehtävän koodi opelle whatsappissa tai Teamsin viestinä.
  • Lopuksi selvitä mitä koodit tarkoittavat suomeksi 🙂

Liikunta: Musiikkiliikuntapäivä. Valitse harjoitteletko hiphopia vai salsaa. Opettele videosta liikkeet ja tanssi biisin mukana. Muista myös ulkoilu ja muu liikkuminen päivän aikana mahdollisuuksien mukaan.


KESKIVIIKKO 15.4.

Äidinkieli: Lue Välkystä s.176 ja tee sivulta 15 tehtävät 5 ja 6 OneDriven äidinkielen tiedostoon.

Matematiikka: Teams-tunti klo 11.00

Englanti:

  • Tutustu s. 168 sinisen pohjan prepositioihin. Tee sen avulla tehtävät 7A ja 8A sivuilta 168-169.
  • Vapaaehtoinen lisätehtävä: Käy tekemässä nämä tehtävät ja lähetä sen jälkeen koodisana opelle joko whatsappissa tai Teams-viestinä. Tehtävät ovat toisen kirjasarjan tehtäviä, mutta niissä kerrataan samoja asioita, joita olemme aiemmin tänä vuonna käyneet läpi (mm. lyhyiden ja pitkien adjektiivien vertailu).

KS

Valmista kotoa loytyvistä materiaaleista yksi peli. Videolla on näytetty esimerkkeinä neljä peliä. Valitse itsellesi sopivin videolta ja lähetä Samille (040 806 3701) kuva valmiista työstä puhelimellasi – laitathan myös oman nimesi tiedokseni. Toki voi keksiä itsekin ihan oman pelin – se ei ole kiellettyä.

Ruotsi klo 14.30:

Tänään tapaamme Teamsissa pienryhmissä. Tee itsenäistä työskentelyä kunnes oma Teams-aikasi alkaa.

Teams-ryhmät:

  • klo 14.30-14.45 PÄRON: Samu, Daniel, Anton, Joonatan, Miana, Henna
  • klo 14.45-15.00 ÄPPLEN: Enni, Ronja, Lotta, Osmo, Tuomas, Veeti, Niko
  • klo 15.00-15.15 BANANER: Alvar, Eetu, Roope, Saga, Oona, Emma, Elsa, Anni

Itsenäisen työskentelyn ohjeet löydät täältäLÄXA: tiistana sanakoe kpl 7 sanoista (öb s.168-169). Osaat tummennetut molempiin suuntiin ja loput sanat suomentaa.


TIISTAI 14.4.

Juttutuokiot Teamsissa seuraavalla aikataululla:

  • 9.30 Alvar, Daniel, Jonttu, Veeti
  • 10.00 Samu, Osmo, Eetu, Anton
  • 10.30 Tuomas, Niko, Roope
  • 11.00 Emma, Lotta, Enni, Anni ja Oona
  • 11.30 Miana, Henna, Elsa, Ronja ja Saga

Ole koneen äärellä, kun aikasi lähestyy. Ope soittaa/kutsuu sinut kokoukseen kun ryhmäsi aika alkaa.

Historia: Lue sivut 144-145 vielä huolellisesti uudestaan läpi. Valistusfilosofien ajatuksissa korostuivat tasa-arvo sekä koulutus.

  • Mitä mieltä sinä olet näiden tärkeydestä?
  • Oliko valistusfilosofeilla koulutukseen tai oppimiseen liittyviä ajatuksia, joita mielestäsi pitäisi nykypäivänä toteuttaa kouluissa enemmän?
  • Miten koulutus ja tasa-arvo mielestäsi toteutuvat nykypäivän maailmassa? Onko niiden toteutumisessa eroja eri puolilla maailmaa?
  • Vastaa kokonaisilla lauseilla OneDriven historian tiedostoon ja perustele mielipiteesi. Yksi sana ei riitä vastaukseksi.

Ympäristöoppi: Ota esille Etelä-Amerikan kartta ja valitse sieltä joku valtio. Tee tämän päivän aikana valitsemastasi valtiosta samanlainen lyhyt tietoisku OneDriveen kuin teit aiemmin Kanadasta. Etsi tiedot netistä. Laita työhön:

  • valtion nimi
  • pääkaupunki ja muita mahdollisesti tärkeitä kaupunkeja
  • asukasluku
  • kieli/kielet, joita maassa puhutaan
  • muutama mielestäsi mielenkiintoinen henkilö sekä asia maasta
  • liitä mukaan kuva maan lipusta ja jokin toinen kuva

Ruotsi: Tavataan Teamsissa lukkarin mukaan klo 12.30. Jos haluat puhua kavereiden kanssa, voit kirjautua sinne viettämään välituntia ennen tunnin alkua. Tunnillahan mikrofonit pidetään kiinni, ellei puhuta opettajalle.

OBS! Ruotsin tunnit pidetään aina Teamsissa, ellei muuta ilmoiteta. Jos et pääse paikalle, pyydä huoltajaa laittamaan minulle Helmi-viestillä tieto. Muuten merkkaan tunnille poissaolon. Poissaolijat näkevät tunnin tehtävät tunnin jäkeen täältä.

Vi hörs! Hälsningar, Heidi


TORSTAI 9.4.

Äidinkieli: Teams-tunti klo 10. Tarkistellaan tehtäviä ja ope ohjeistaa kirjaesitelmän tekemisen.

Matematiikka: Käy vastaamassa päässälaskuihin

Englanti: Katso pääsiäiseen liittyvä video ja vastaa sen jälkeen siihen liittyviin kysymyksiin

Happy Easter!

Easter Eggs Children's Church Curriculum – Children's Ministry Deals

Liikunta: Käy ulkoilemassa ja treenaa jonglöörausta tämän videon opastuksella. Voit käyttää palloja, sukkia tai vaikka pääsiäismunia apunasi.

Mukavaa pääsiäistä kaikille! Palataan langoille tiistaina!


KESKIVIIKKO 8.4

Matematiikka: Teams-tunti klo 11.

Äidinkieli: Selvitä, mitä Riimi haluaisi tehdä lounaan jälkeen.

  • Kopioi teksti ja korjaa tekstin yhdyssanat OneDriven äidinkielen tiedostoon. Lisää tarvittaessa myös yhdysmerkkejä.
  • Laske tekemäsi korjaukset ja valitse sen mukaan tekstin alla olevista tekemisistä oikea vaihtoehto, mitä Riimi haluaisi tehdä lounaan jälkeen.

Riimi kissan maha murisee. Nälkä aiheuttaa monen laisia mieli tekoja. Juuri
nyt sen tekisi mieli kala keittoa ja paahto tai ruis leipää. Leivän päälle
se taikoisi juusto höylällä ohuita kurkku siivuja ja pehmeää kerma juustoa.
Ruoka juomana se nauttisi raikasta lähde vettä. Toisaalta peruna muusi ja
voissa paistetut neula muikut kelpaisivat herkku suulle siinä missä lämmin
lohi salaatti tai katka rapu piirakkakin. Nälissään Riimi kissa pujahtaa
ulko ovesta Murren luokse. Löytyisikö Murre ystävän jää kaapista jotain
kissojen ruoka valioon sopivaa?

17 korjattua yhdyssanaa+5 lisättyä yhdysmerkkiä -> Riimi haluaisi löhöillä auringossa
17 korjattua yhdyssanaa+6 lisättyä yhdysmerkkiä -> Riimi haluaisi käydä kalassa
18 korjattua yhdyssanaa+4 lisättyä yhdysmerkkiä -> Riimi haluaisi surffata aallokossa

Käsityö:

Hei kaikki 6C luokan oppilaat!

Pääsiäisviikon käsityötehtävänä on pääsiäispöydän kattauksen suunnittelu. Tehtävänä on harjoitella servettien taittelua. Varmaankin teiltä löytyy servettejä kotoa ja jos ei löydy niiin taittelun voi tehdä vaikka sanomalehtipaperista.

Ohje pääsiäispupun taitteluun https://www.youtube.com/watch?v=gH5IFCHoMEA

Ohje pääsiäispupun pään taitteluun https://www.youtube.com/watch?v=6tV7-w5mpDE

Pupun pään taitteluvideo on ranskaksi, mutta selviät siitä taitteluohjeita seuraten.

Kokeile molempia vaihtoehtoja ja valitse mielisesi vaihtoehto pääsiäispöytään.

Jos haluat askarrella lisää pääsiäskoristeita voit tehdä paperisulkia. Sulkien taitteluvideo ruotsiksi (kreativ Karin pysslar). Kuvia seuraamalla osaat tehdä sulan ja ruotsia lukeneena ymmärrät varmasti Karinin ohjettakin.

https://www.youtube.com/watch?v=07FmUxIU9mQ

Lähetä kuva taitteluista omaan kansioosi pilveen viimeistään torstaina 9.4. Voit lisätä pääsiäisenä myös kuvan pääsiäispöydästä.

Mukavaa pääsiäisviikkoa, Anne & Sami

 

Ruotsi: KOEAloitetaan tunti yhdessä Teams-kokouksessa lukkarin mukaan klo 14.30. Ole ajoissa paikalla, jotta koe saadaan aloitettua heti ja ehdit tehdä sen! Saat nettikokeen linkin minulta kokouksessa. Kokeen aikana voit kysyä minulta Teamsissa ykityisviestillä tai yksityispuhelulla neuvoa, jos et ymmärrä jotain tehtävänantoa. Kokeessa ei käytetä mitään apuvälineitä eli et saa katsoa kirjoja etkä nettiä kokeen aikana!

OBS! Ruotsin tunnit pidetään aina Teamsissa, ellei muuta ilmoiteta. Jos et pääse paikalle, pyydä huoltajaa laittamaan minulle Helmi-viestillä tieto. Muuten merkkaan tunnille luvattoman poissaolon.

Vi hörs! Hälsningar, Heidi


TIISTAI 7.4.

Juttutuokiot Teamsissa seuraavalla aikataululla:

  • 9.30 Lotta, Anni, Enni, Henna ja Ronja
  • 10.00 Samu ja Daniel
  • 10.30 Tuomas, Jonttu, Veeti, Niko ja Anton
  • 11.00 Alvar, Roope, Eetu, Osmo
  • 11.30 Miana, Emma, Elsa, Oona ja Saga

Ole koneen äärellä, kun aikasi lähestyy. Ope soittaa/kutsuu sinut kokoukseen kun ryhmäsi aika alkaa.

Historia: Lue huolellisesti s.144-145, tutki kuvat ja lue myös kuvatekstit. Tee tehtävät 1, 2, 3 ja 5 sivulta 145. Nämä tehdään tämän päivän aikana Opetus365:een historian tiedostoon.

Ympäristöoppi: Lue Teamsin ympäristöopin tiedostosta Latinalaisesta Amerikasta ja tee alla olevat tehtävät OneDriven ympäristöopin tiedostoon tämän päivän aikana.

1.     Selitä seuraavat sanat.

A.     plantaasi

B.     favela

C.     kaskiviljely

2.      Miksi Andien vuoristossa asuu paljon ihmisiä?

Ruotsi: Aloitetaan tunti yhdessä Teamsissa lukkarin mukaan klo 12.30. Jos haluat puhua kavereiden kanssa, voit kirjautua sinne viettämään välituntia ennen tunnin alkua. Tunnillahan mikrofonit pidetään kiinni, ellei puhuta opettajalle.

Tunnin jälkeen löydät päivän tehtävät täältä. Sieltä voit tarkistaa myös huomisen koealueen.

OBS! Ruotsin tunnit pidetään aina Teamsissa, ellei muuta ilmoiteta. Jos et pääse paikalle, pyydä huoltajaa laittamaan minulle Helmi-viestillä tieto. Muuten merkkaan tunnille poissaolon.

Vi hörs! Hälsningar, Heidi

P.S. EXTRA-sanastoa asumisesta löytyy täältä ja täältä


MAANANTAI 6.4.

Matematiikka: Teams-tunti klo 10.

Äidinkieli: Kertaa yhdyssanat Välkyn sivulta 175. Tee tämän päivän aikana tehtävät 3 ja 4 sivulta 14 OneDriven äidinkielen tiedostoon. Teamsin äidinkielen tiedostosta löytyy vapaaehtoinen lisätehtävä yhdyssanoista.

Englanti: 

  • Tarkista perjantain tehtävät Teamsin englannin tiedostosta.
  • Kuuntele kpl 14 täältä.
  • Käytä työkirjan s. 252-253 kappalekohtaista sanastoa apuna ja suomenna kpl 14 (ei tarvitse kirjoittaa mihinkään, mutta saat halutessasi suomentaa OneDriveen niin katson miten hyvin onnistuit)
  • Tee tehtävä 4B s. 167 OneDriven englannin tiedostoon.
  • Nämä on hyvä tehdä tämän päivän aikana.

PERJANTAI 3.4.

Ope laittaa tänään Teamsin viestillä tietoa niille, joilta on jäänyt tehtäviä tekemättä. Seuraava Teamsin livetapaaminen on maanantaina klo 10.

Englanti:

  • kuuntele ja toista kpl 14 kuvasanaston sanat täältä.
  • kirjoita tummat sanat vihkoon suomeksi ja englanniksi
  • tee tehtävät 2A sekä 3 sivulta 167

Uskonto:

  • aiheena islam
  • lue kirjan teksti Teamsin tiedostosta
  • tee tehtävät 1 ja 2 (löytyvät uskonnon kansiosta islam6-tiedostosta)

Kuvaamataito: Sanotaan, että toiset syntyvät kultalusikka suussa. Ryhdy tsaariksi tai keisarinnaksi, ja suunnittele historian vihkoon itsellesi arvosi mukainen lautanen. Millaisia kuvioita paljastuu, kun olet lusikoinut kaiken kaviaarin suuhusi? Älä unohda käyttää kultatussiasi, jos sinulla on sellainen käytössäsi. Voit ottaa mallia Katariina II:n lautasesta (historian kirja s. 143). Ota kuva suunnittelemastasi lautasesta ja liitä se historian tiedostoon tai lähetä opelle whatsappissa tämän päivän aikana.

Liikunta: Huolehdi, että reippailet tänäänkin vähintään puoli tuntia!


TORSTAI 2.4.

Outin MU  Odottelen täällä niitä Top10 -listoja. Tehtävä annettiin tiistaina 24.3. ja se piti palauttaa tämän viikon maanantaina 30.3.. Laittakaapa tulemaan jakamalla tiedosto minulle. t.Outi

Matematiikka:

  • Tarkista edellinen aukeama Teamsin tiedostosta.
  • Ope opettaa seuraavan aukeaman kerto- ja jakolaskut klo 10 Teamsissa.
  • Tee aukeama s. 148-149 sekä mökki 37. Myös lisätehtävät saa tehdä.

Äidinkieli: Kertaa vielä erisnimet ja yleisnimet Välkystä s. 174 ja tee alla oleva tehtävä OneDriven äidinkielen tiedostoon. Tehtävä tehdään tämän päivän aikana. Pääset helpoimmalla, kun kopioit tekstin tästä (maalaa teksti ja paina CTRL+C) ja liität (painat tiedostossa CTRL+V) sen äidinkielen tiedostoon.

  1. Korjaa erisnimiin iso kirjain. (17 korjausta)
    1. Kansainvälisen matkailusivuston mukaan suomen suosituin turistinähtävyys on helsinkiläisille rakas suomenlinna. Kesäisin saarelle vievällä lautalla voi suomen ja ruotsin lisäksi kuulla esimerkiksi japania, italiaa ja espanjaa.
    2. Pinta-alaltaan euroopan suurin kaupunki on rovaniemi, joka sijaitsee pohjois-suomen lapissa.
    3. Noin 25 kilometrin päässä hangosta sijaitseva bengtskär on pohjoismaiden korkein majakka.
    4. Korkealta puijon tornista voi ihailla itä-suomen henkeäsalpaavia näkymiä sekä kallaveden rannalla komeilevaa kuopion kaupunkia, jonka pietari brahe perusti vuonna 1653.

Ympäristöoppi: Pohjois-Amerikka -projektityön palautus tämän päivän aikana. Tarkista vielä työsi ja muokkaa tarvittaessa.

Liikunta: Tee alkuverryttelyksi taas näitä aivojumppia. Harjoittele joku niistä oikein hyvin. Lähde sen jälkeen reippailemaan ulos puoleksi tunniksi.


KESKIVIIKKO 1.4.

Matematiikka: Teams-tunti klo 11.00. Tarkistellaan edellinen aukeama ja tutustutaan yhdessä seuraavaan.

Äidinkieli:

  • Tarkista maanantain tehtävät Teamsin tiedostosta. 
  • Kertaa yleis- ja erisnimet Välkystä sivulta 174.
  • Tee tämän päivän aikana tehtävät 1 ja 2 sivulta 14 OneDriven äidinkielen tiedostoon.
  • Vapaaehtoinen lisätehtävä: Kirjoita Teamsin tiedostosta löytyvä teksti OneDriven äidinkielen tiedostoon oikein korjattuna (isot kirjaimet erisnimiin, niitä on 12kpl)

Historia: Silmäile eilen lukemasi teksti ja kuvat uudelleen läpi s.139-143. Tee alla olevat tehtävät oppikirjan avulla OneDriven historian tiedostoon tänään.

  1. Selitä seuraavat käsitteet:
    1. tsaari
    2. maaorja
    3. arkkitehtuuri
  2. Mitä barokkipalatsille tyypillisiä piirteitä löydät Pietarhovista (kuva s.142)?
  3. Miksi Pietari halusi itselleen barokkipalatsin?

KS (molemmat ryhmät)

Tämänkertainen tehtävä liittyy kodin turvallisuuteen. Tehtävän voit tehdä joustavasti tämän viikon aikana.

1. Pyyhi pölyt televisioiden ja tietokoneiden takaa.

2. Tarkista, että onko kotisi sähkölaitteiden johdot ehjät. Esimerkiksi jalkalampun tai silitysraudan virtajohdossa ei saisi olla halkeamia.

3. Ota selvää, missä kodin sammutuspeite sijaitsee. Tietävätkö kaikki sen sijainnin?

Jos mahdollista, niin huoltajan luvalla ja avulla voit tehdä seuraavat asiat.

3. Tarkista palovaroittimien pattereiden kunto.

4. Tarkista lääkekaapin sisältö, poista turhat ja vanhentuneet lääkkeet.

Lopuksi kun olet tehtäväsi tehnyt, lähetä Samille yksityisviestinä (WhatsApp 040 806 3701) yksi kuva jostain työskentelyvaiheesta. Se voi olla esimerkiksi puhdistettu television tausta tai kuva jonkin sähkölaitteen virtajohdosta…

  • Sami

Ruotsi: Aloitetaan tunti yhdessä Teamsissa lukkarin mukaan klo 14.30. Jos haluat puhua kavereiden kanssa, voit kirjautua sinne viettämään välituntia ennen tunnin alkua. Tunnillahan mikrofonit pidetään kiinni, ellei puhuta opettajalle.

Loin Teamsin ulkopuolisen kansion tuntien materiaaleille, jotta kaikki varmasti pääsevät niihin käsiksi. Tunnin jälkeen löydät sieltä päivän tehtävät ja läksyt sekä ensi viikon koelueen. Ruotsin kansioon pääset tästä.

Vi hörs! Hälsningar, Heidi


TIISTAI 31.3. 

Juttutuokiot Teamsissa seuraavalla aikataululla:

  • 9.30 Miana, Emma, Elsa, Oona ja Saga
  • 10.00 Lotta, Anni, Enni, Henna ja Ronja
  • 10.30 Samu ja Daniel
  • 11.00 Tuomas, Jonttu, Veeti, Niko ja Anton
  • 11.30 Alvar, Roope, Eetu, Osmo

Ole koneen äärellä, kun aikasi lähestyy. Ope soittaa/kutsuu sinut kokoukseen kun ryhmäsi aika alkaa.

Historia: Lue sivut 139-143. Tee sivun 143 tehtävät 1-5 OneDriven historian tiedostoon. Vastaa tehtäviin kokonaisin virkkein.

Ympäristöoppi: Pohjois-Amerikka -projektityön palautus on torstaina 2.4. Jatka sen tekemistä (tai jos et ole vielä edes aloittanut, niin nyt on ihan viimeinen hetki aloittaa!!!). Muista, että tekstiä ei saa kopioida suoraan mistään. Muistathan laittaa näkyviin myös lähteet, joista olet tietoa löytänyt.

Ruotsi: Aloitetaan tunti yhdessä Teamsissa lukkarin mukaan klo 12.30. Jos haluat puhua kavereiden kanssa, voit kirjautua sinne viettämään välituntia ennen tunnin alkua. (Tunnilla mikrofonit pidetään kiinni, ellei puhuta opettajalle).

HUOMTeamsissa pidetään aluksi nimenhuuto läsnäolijoista. Jos tiedät, ettet pääse Teamsiin, laita viestiä Helmeen tai heidi.makiniemi@tampere.fi. Loin Teamsin ulkopuolisen kansion tuntien materiaaleille, jotta kaikki varmasti pääsevät niihin käsiksi. Sieltä löydät tunnin sisällön ja läksyt sekä koelueen. Ruotsin kansioon pääset tästä.

LÄXA: öb s.164-165 ö5a+ö5b: tee huolellisesti käyttäen apuna sanastoa ja tämän päivän tehtäviä ja tarkista valmis tehtäväsi itse kirjasta öb s. 238. Katsoimme tunnilla koealuetta ensi viikon ke 8.4. olevaan kokeeseen, joten tee läksy kokeeseen harjoittelua silmällä pitäen.

Vi hörs! Hälsningar, Heidi


MAANANTAI 30.3.

Matematiikka: Treffataan Teamsissa klo 10, tarkistetaan kotitehtävät ja tutustutaan uuteen aukeamaan.

Äidinkieli: Lue Välkystä sivut 12-13. Tee sivun 13 tehtävät 1 ja 2 OneDriven äidinkielen tiedostoon tämän päivän aikana.

Englanti:

  • Tee tehtävät 17AB ja 18 sivuilta 161-162. Ne ovat vihkotehtäviä eli tee ne OneDriven englannin tiedostoon.
  • Nämä tehdään tämän viikon perjantaihin mennessä.
  • Jos et vielä ole palauttanut ”suullista koetta” (= lukenut jotakin kpl 13 osiota videolle), teethän sen pikapuoliin.

PERJANTAI 27.3.

Uskonto: Tutustu juutalaisuuteen lukemalla kirjan tekstit Teamsin uskonnon tiedostosta. Tee tämän päivän aikana OneDriven uskonnon tiedostoosi tehtävät 1-4 (löytyvät tuolta Teamsista juutalaisuus3-tiedostosta).

Matematiikka: Tänään pidetään huilipäivä matikasta. Seuraava Teams-kokous maanantaina klo 10.

Äidinkieli: Teamsin äidinkielen tiedostosta löydät taulukon (klik), jonka perusteella tulet saamaan palautetta kirjoittamastasi fantasiakertomuksesta. Tutkaile taulukkoa ja pohdi, pitäisikö sinun vielä tehdä tarinaasi jotakin muutoksia ennen kuin ope aloittaa niiden lukemisen ja antaa palautteen.

Kuvaamataito ja liikunta: Tee Sata askelta kotoa -valokuvaustehtävä alla olevan ohjeen mukaan. Alankomaalainen valokuvaaja Margriet Zwarthoed tutkii ympäristöä kameralla. Katso hänen valokuviaan (klikkaa tästä) ennen tehtävän aloittamista.

TEHTÄVÄN OHJE:

  1. Ota mukaan kännykkä tai kamera.
  2. Mene ulos.
  3. Valitse suunta ja kävele 100 askelta eteenpäin.
  4. Pysähdy ja katso ympärillesi.
  5. Etsi joku kiinnostava asia ja ota siitä valokuva (esineitä, värejä, kuvioita, materiaaleja, erilaisia pintoja jne.).
  6. Valitse uusi suunta ja kävele 100 askelta eteenpäin, pysähdy ja ota kiinnostavasta asiasta valokuva. Voit toistaa tämän niin monta kertaa kuin ehdit yhden oppitunnin aikana.
  7. Lataa 1-2 parasta kuvaa Teams-sovelluksen viesteihin (klik) muidenkin nähtäville. Voit myös lähettää kuvan opelle whatsappissa ja ope lisää sen puolestasi Teamsiin.

Mukavaa viikonloppua!


TORSTAI 26.3.

Matematiikka: Tavataan Teamsissa klo 10. Tarkistetaan eilisen tehtävät yhdessä ja kerrataan koordinaatistoa seuraavalta aukeamalta.

Äidinkieli:

  • Lukutunti. Valitse kirja (tai jatka viime viikolla aloittamaasi kirjaa) ja lue sitä 45min ajan.
  • Kirjoita lyhyesti OneDriven kansioosi äidinkielen tiedostoon mitä kirjaa luit ja mitä siinä ehti tapahtua sinä aikana kun luit sitä. Jos jatkat viime viikolla aloittamasi kirjan lukemista, jatka kirjoittamista viime viikolla kirjoittamasi tekstin perään.
  • Tee tämän päivän aikana. Muista merkitä lukemasi kirjat lukupassiin (tai ainakin paperille, jos passi on hukassa tai koulussa), koska lukudiplomin suorittaminen jatkuu edelleen.

Ympäristöoppi: Jatka projektityösi tekemistä. Tee sen lisäksi Opetus365:n ympäristöpin tiedostoon lyhyt tietoisku Kanadasta.

  • Laita otsikoksi Kanada
  • kerro asukasluku, pääkaupunki ja muutama muu tärkeä kaupunki
  • viralliset kielet
  • nimeä muutama kuuluisa kandalainen ja kerro miksi he ovat kuuluisia (tähän mielellään muidenkin alojen kuuluisuuksia kuin jääkiekkoilijoita 🙂 )
  • suosituimmat urheilulajit
  • liitä mukaan 1-2 Kanadaan liittyvää kuvaa

Liikunta: Lähde ulos reippailemaan ainakin puoleksi tunniksi. Sen lisäksi kokeile ja treenaa näitä aivojumppaliikkeitä klikkaa tästä


KESKIVIIKKO 25.3.

Matematiikka:

  • Tavataan Teamsissa klo 11 ja katsotaan yhdessä miten seuraavan aukeaman laskuja lasketaan.
  • Tarkista edellinen aukeama ja mökki Teamsin tiedostoista.

Englanti:

  • Tee tämän päivän aikana sanakoe kappaleen 13 epäsäännöllisistä verbeistä. Linkin kokeeseen löydät Teamsin Lamminpään koulu 6C viestit-osiosta. Tee koe ilman kirjaa!
  • Harjoittele lukemaan yksi osio kappaleen 13 tekstistä sivulta 48, lue se videolle ja palauta opelle whatsappilla pe 27.3. mennessä. Apua harjoitteluun saat kuuntelemalla kappaletta täältä

Äidinkieli: Fantasiakertomus pitää palauttaa tänään. Tarkista ja muokkaa vielä kerran!

Historia: Osalla on vielä palauttamatta eilisen tai viime viikonkin tehtäviä. Ne pitää palauttaa tänään!! Jos olet tehnyt niitä vihkoon, laita kuva opelle. Jos et ole vielä tehnyt ollenkaan, tee ne Opetus365:n historian tiedostoon.

Käsityöt: Annen ja Samin ryhmien käsityöt:

Hei kaikki 6C -luokan käsityöryhmäläiset!

Viime viikon käsityötuntien tehtävänä oli eläinkuidut. Teidän piti selvittää, mistä eläimistä saadaan kuitua, josta voidaan valmistaa lankaa.  Jotkut teistä ovat jo lähtttäneet valmiin tehtävän, mutta joitakin se vielä puuttuu. Osan tehtävistä olen jo lukenut ja antanut henkilökohtaista palutetta.

Mikäli jo viime viikon tehtävään olit kirjoittanut kasvikuiduista, voit täydentää siitä tämän viikon tehtävän.

Tällä viikollä perhdymme kasvikuituihin. Selvitä, mistä  kasveista saadaan kuitua, josta voidaan valmistaa lankaa. Mieti myös, mitkä näistä kuiduista ovat tavallisia ja mistä kuidusta tehtyjä vaatteita sinulla on. Mikäli jo viime viikon tehtävään olit kirjoittanut kasvikuiduista  niin voit täydentäää sen tämän viikon tehtäväksi.

Kirjoita tehtävä kertomukseksi, jossa kerrot kuitujen käsittelystä langaksi ja kankaaksi.

Kirjoita kuvaus Opetus365:seen ja lisää siihen kuvia.​

Olen  tuntien aikana  tavattavissa Teamsissa.
Terveisin, Anne & Sami

Ruotsi: Aloitetaan tänäänkin tunti yhdessä Teamsissa lukkarin mukaan klo 14.30. Kirjaudu siis valmiiksi sinne hieman ennen tunnin alkua ja ota kuulokkeet valmiiksi, jos sinulla on. Teamsissa pidetään aluksi nimenhuuto läsnäolijoista. Jos tiedät, ettet pääse Teamsiin, laita viestiä Helmeen tai heidi.makiniemi@tampere.fi.

Vi hörs! Hälsningar, Heidi
EDIT: Lähetin huoltajille Helmessä viestin, jossa on kirjautumisohjeet Teamsiin sekä muihin tunneillani käytettäviin sovelluksiin. Tässä vielä viestissäni ollut linkki Teamsin ohjevideoon.
LÄXA: Kuunnellaan itse Otavan Oppilaan maailman kautta räppi
(Kirjaudu omilla tunnuksilla: https://oppilas.otava.fi
Valitse: kpl 6 >Kappaleäänitteet > Övning 16 räppi)
Tee sitten kirjaasi räppitehtävät öb s.155 ö16, ö17a+b


TIISTAI 24.3. 

Outin MU Tee Opetus365 musiikin kansioon Top10 (=10 parasta) -lista musiikista, jota tykkäät kuunnella: 1.esittäjä tai säveltäjä: kappale                                                                                            2.                                                                                                                                          3.                                                                                                             Siis 10 parasta, palauta työ minulle maanantaihin 30.3. mennessä.

Historia: Aurinkokuningas Ludvig XIV ihaili barokkia ja halusi Versaillesin palatsista barokkityylisen.

  • Etsi netistä tietoa ja kerro, millainen tyylisuuntaus barokki oli 1600-luvun lopulla erityisesti arkkitehtuurissa ja sisustuksessa.
  • Etsi muutama kuva Versaillesista sisältä sekä ulkoa ja selitä, miten barokki näkyy niissä.
  • Kirjoita teksti ja liitä kuvat Opetus365:n historian tiedostoon tämän päivän aikana.

Ympäristöoppi: Vielä on reilu viikko aikaa tehdä projektityö jostakin Pohjois-Amerikkaan liittyvästä aiheesta. Osa näyttää jo päässeen hienosti alkuun ja saaneen tekstiä sekä kuvia Opetus365:n ympäristöopin tiedostoon. Jatka projektityön tekemistä. Jos et vielä ole keksinyt aihetta, katso vaikka nämä videot, joissa esitellään muutama Pohjois-Amerikan nähtävyys, ja mieti, voisitko tehdä projektityösi vaikka niistä.

Ruotsi: Koitetaan tänään tavata yhdessä Teamsissa. Kirjaudu siis valmiiksi sinne hieman ennen tunnin alkua eli ennen klo 12.30 ja ota kuulokkeet valmiiksi, jos sinulla on.

OHJE: Ensin kirjaudu O365:een opetusverkon tunnuksilla ja sieltä valitse Teams ja tiimi: Lamminpään koulu 6C. Näet siellä viestit-välilehden viestiketjussa tekemäni ”kokouksen” 6C ruotsin tunti – tisdag. Kun klikkaat sitä, pitäisi aueta sivu, jonka oikeassa yläkulmassa on Liity-nappi. Siitä pääset osallistumaan live-tunnille.

Laitan taas tunnin PowerPointin näkyville Teamsin Ruotsin materiaalit -kansioon. Jos et jostain syystä pääse Teamsiin, tee: öb s.152-153. Lisäksi kirjoita OneDriveen 5–10 tavarasta kodissasi:

  • Ota mallia tehtävistä 14a ja 13 (öb s.153)
  • Kerro, missä tavara sijaitsee
  • Käytä prepositioita
  • Käytä apuna kappaleen 6 sanastoa (öb s.144) ja kuvasanastoa (tb s.62)
  • Esim. Var är mattan? Mattan är under lampan
    Missä matto on? Matto on lampun alla

Vi hörs! Hälsningar, Heidi
UPDATE: Päivän PowerPoint läksymalleineen löytyy Teamsista: > Tiedostot > Ruotsin tuntien materiaalit >Tiistai_24pv-6A


MAANANTAI 23.3. 

Äidinkieli: Fantasiakertomusta on aikaa kirjoittaa vielä keskiviikkoon asti. Jatka siis sitä. Tai jos tuntuu, että olet saanut sen jo valmiiksi, käy vielä tarkistamassa olisiko siinä korjailtavaa. Muista tarkistaa pisteiden paikat ja isot alkukirjaimet sekä vuorosanojen kirjoittaminen (tähän löydät apua Välkyn s. 179). Muista, että tekstiä on myös helpompi lukea, jos se on jaettu kappaleisiin.

Englanti:

  • Tarkista perjantain tehtävät Teamsin tiedostosta.
  • Harjoittele kpl 13 kuvasanaston epäsäännöllisiä verbejä, niistä tehdään koe keskiviikkona.

Matematiikka:

  • Tarkista perjantain aukeama ja mökki Teamsin tiedostosta.
  • Täältä voit katsoa apua seuraavaa aukeamaa varten.
  • Tee siis aukeama s. 128-129 sekä kotimökki 32 sivulta 131 tämän päivän aikana. Lisätehtävät saa tehdä myös.

PERJANTAI 20.3.

Ope on paikalla klo 9 alkaen ja valmiina auttamaan jos on tarvis. Teamsista tai whatsapp-viestillä tavoittaa ja tarvittaessa voidaan ottaa puheyhteyskin.

Englanti:

  • Nämä tehdään tänään
  • Harjoittele kpl 13 sanoja Quizletissa 
  • Tutki sivun 156 sinisiä ruutuja ja muistele sekä kertaa vihkosta, mitä on opetettu Eilispäivän Edistä sekä koulukiusaajista Did ja Didn’t 🙂
  • Tee tehtävät 14, 15A ja 15B sivulta 160

Uskonto:

  • Aiheena on hindulaisuus. Etsi vastaukset kysymyksiin joko Teamsin tiedostoista löytyvästä kirjan tekstistä tai netistä.
  • Vastaa kysymyksiin tämän päivän aikana OneDriven uskonnon tiedostoon
  • Kysymykset: 1. Kerro hindulaisten jumalista (nimeä muutama pääjumala, minkä verran jumalia on) 2. Mitä tarkoittaa sielunvaellus? 3. Hindulaiset uskovat karman lakiin. Mitä se tarkoittaa? 4. Kerro lyhyesti hindulaisten ruuasta. 5. Kerro lehmän asemasta hindulaisuudessa.

Matematiikka:

  • Tarkista eilisen tehtävät Teams-sovelluksen tiedostosta
  • Tee aukeama s. 124-125 sekä kotimökki 31 sivulta 127. Tarvittaessa voit katsoa apua positiivisiin ja negatiivisiin lukuihin täältä
  • Lisätehtävätkin saa tehdä

Kuvaamataito+liikunta: Lähde lähimetsään reippailemaan, tyyli tälläkin kertaa vapaa. Ota muutama kuva kevään merkeistä luonnossa ja lähetä ne opelle whatsappissa. Jos et löydä kevään merkkejä, lähetä vaikka lyhyt videonpätkä itsestäsi tamppaamassa ( tamppausohje ) 😀

Mukavaa viikonloppua! Palataan langoille taas maanantaina!

 


TORSTAI 19.3.

Matematiikka: Tee tämän päivän aikana ”Testataan ja toimitaan” -aukeama s. 120-121. Eilisen tehtävien vastaukset löytyvät Teams-sovelluksen tiedostoista täältä

Äidinkieli: Lukutunti, valitse kotoa jokin kirja ja lue sitä 45min ajan. Kirjoita lyhyesti OneDriven kansioosi äidinkielen tiedostoon mitä kirjaa luit ja mitä siinä ehti tapahtua sinä aikana kun luit sitä. Tee tämän päivän aikana. Muista merkitä lukemasi kirjat lukupassiin (tai ainakin paperille, jos passi on hukassa tai koulussa), koska lukudiplomin suorittaminen jatkuu edelleen.

Ympäristöoppi: Ympäristöopissa tehdään pidempi projektityö, jossa esittelet jotakin Pohjois-Amerikkaa koskevaa aihetta (esim. luontoaihe, kaupunki, henkilö, urheiluaihe, nähtävyys tms.). Aihe on siis erittäin vapaa. Etsi tietoa eri lähteistä ja kirjoita esittely onedriveen ympäristöopin tiedostoon. Muista, ettet kopioi suoraan, vaan muokkaat lauseita ja tietotekstiä itse. Tehtävän loppuun merkitse lähteet, joista olet tietoa työhösi ottanut. Voit liittää työhön myös kuvan tai kuvia. Tehtävän pituus on kaksi sivua. Sinulla on aikaa tehdä tämä huolella, sillä palautuspäivä on vasta kahden viikon kuluttua torstaina 2.4.

Liikunta: Lähde ulkoilemaan vähintään puoleksi tunniksi niin että sinulle tulee hiki. Kävele, juokse, pyöräile tai ota mallia vaikka tästä 🙂

https://www.youtube.com/watch?v=Oo8GLFNWljM


18.3.

Matematiikka: Tee kertausrata s. 116-117 ja kotimökki s. 119. Lisätehtävätkin saa siitä välistä tehdä. Nämä tehdään kirjaan tämän päivän aikana, loppuviikosta tulee Teams-sovellukseen kuva oikeista vastauksista.

Historia: Lue huolellisesti s. 134-138, tutki kuvat ja lue myös kuvatekstit. Tee tehtävät 1-5 sivulta 138. Myös nämä tehdään tämän päivän aikana mieluusti Opetus365:een omaan kansioosi historian Word-tiedostoon (kts. open whatsappiin laittama video miten löydät nuo tiedostot).

Äidinkieli: Välkky s. 72-73. Tutustu erilaisiin fantasiakertomuksiin ja aloita suunnittelemaan omaa fantasiakertomusta sivun 73 ohjeiden mukaan. Kertomus kirjoitetaan Opetus365:een omaan kansioosi äidinkielen tiedostoon, ja sen pitää olla valmis keskiviikkona 25.3.

Englannin tehtäviä tulee perjantaina.

Annen ryhmän käsityöt 18.3.

Hei kaikki 6C-luokan käsityöryhmäläiset!

Tulevien oppituntien aikana tutustumme käsityömateriaaleihin. Huomenna aloitamme luonnonkuiduista eli kasvi- ja eläinkuiduista.

Aloitamme tutustumisen eläinkuituihin. Selvitä, mistä eläimistä saadaan kuitua, josta voidaan valmistaa lankaa. Mieti myös, mitkä näistä kuiduista ovat tavallisia ja mistä kuidusta tehtyjä vaatteita sinulla on. Kirjoita kuvaus, ja lisää siihen kuvia.

Paluta valmis tehtävä onedriveen omaan kansioosi käsityöt tiedostoon.

Tietoa asiasta löydät esim. http://kuidut.omasivu.fi/kuitujen-tunnistaminen/kuitukuvat/elainkuidut/

Jos sinulla on kysyttävää voit laittaa minulle viestiä Helmessä.

Ruotsi (keskiviikko 18.3.) Olen tehnyt teille tavalliseen tapaan PowerPointin, josta näet, mitä tunnilla tänään tehdään. Se löytyy Teamsista kansiosta nimeltä Ruotsin materiaalit (klikkaa tästä). Jos et jostain syystä pääse siihen käsiksi, tässä lista päivän tehtävistä:

  • Klikkaa tätä linkkiä ja tee eilisen sanakoe rehellisesti ilman kirjaa. Kaikkiin kysymyksiin on pakko vastata jotain. Saat lopuksi tietää pistemääräsi.
  • Jos läksy öb s.150 ö9 on tekemättä, tee se. Tarkistusta varten vastaukset löytyvät päivän PowerPointista.
  • Tee öb s.150 ö8. Vastaukset ovat päivän PowerPointissa.
  • Tee itsenäisesti ääneen tb s.60 tehtävät 1 ja 2.

Jos sinulla on kysymyksiä minulle, kirjoita sähköpostia osoitteeseen: heidi.makiniemi@tampere.fi

Vi hörs nästa vecka! Hälsningar, Heidi