6.B

MAANANTAI 30.3.

Äidinkieli: Lue Välkystä s. 174 ja tee alla oleva tehtävä Opetus365:n äidinkielen tiedostoon. Tehtävä tehdään tämän päivän aikana. Kirjoita otsikoksi: Erisnimet

  1. Korjaa erisnimiin iso kirjain. (17 korjausta) HUOM! Kopioi ensin koko teksti äidinkielen tiedostoon.
    1. Kansainvälisen matkailusivuston mukaan suomen suosituin turistinähtävyys on helsinkiläisille rakas suomenlinna. Kesäisin saarelle vievällä lautalla voi suomen ja ruotsin lisäksi kuulla esimerkiksi japania, italiaa ja espanjaa.
    2. Pinta-alaltaan euroopan suurin kaupunki on rovaniemi, joka sijaitsee pohjois-suomen lapissa.
    3. Noin 25 kilometrin päässä hangosta sijaitseva bengtskär on pohjoismaiden korkein majakka.
    4. Korkealta puijon tornista voi ihailla itä-suomen henkeäsalpaavia näkymiä sekä kallaveden rannalla komeilevaa kuopion kaupunkia, jonka pietari brahe perusti vuonna 1653.

Liikunta: Tee lämmittely Leijonakuningas Elämän tie –videon ohjeiden mukaan. Lähde sen jälkeen ulos liikkumaan puoleksi tunniksi.

Historia: Palauta mieleesi viime viikolla lukemasi historian kappale “Venäjä uudistuu” ja tee alla olevat tehtävät historian tiedostoon.

  1. Miten Katariina II liittyy Pietari Suureen?
  2. Tarkastele Katariina II:n astiaston lautasta oppikirjasta s. 143 ja tee alla olevat tehtävät historian tiedostoon.
    1. Mitä eri värejä löydät lautasesta?
    2. Mistä voi päätellä, että kyseessä on kuningattaren astiastoa?
    3. Mitä koristeita löydät lautaselta?

Kuvataide: Piirrä tai maalaa fantasiakertomukseesi liittyvä kuva A4-kokoiselle paperille. Voit piirtää/maalata esimerkiksi päähenkilön, tapahtumapaikan tai suunnitella, miltä kirjan kansi voisi näyttää. Ota piirustuksestasi/maalauksestasi kuva ja liitä se fantasiakertomukseesi. Jos et saa liitettyä kuvaa fantasiakertomukseesi, lähetä työstäsi kuva minulle Teams-sovelluksen kautta.

Englanti: Teamsin keskustelusta löydät linkin sanakokeeseen. Tee koe tämän päivän aikana.

Vapaaehtoisena lisätehtävänä voit tehdä tehtävät 19A ja/tai 19B sivulta 162. Ne ovat vihkotehtäviä, joten tee ne OneDriven englannin tiedostoosi.


PERJANTAI 27.3.

Matematiikka: Käy tarkistamassa Teams-sovelluksesta (klikkaa tästä) eilisen s.124-127 tehtävät. Tavataan Teamsissa klo 10.

  • Tee “Kahden kokonaisluvun yhteen- ja vähennyslaskua” aukeaman s. 128-129 tehtävät ja kotimökki s.131.  Lisätehtävätkin saa siitä välistä tehdä. Nämä tehdään kirjaan tämän päivän aikana. Kun olet tehnyt tehtävät, käy tarkistamassa Teams-sovelluksesta s.128-131 tehtävät.

Ympäristöoppi: Amerikkalaisissa elokuvissa ja tv-sarjoissa vietetään usein kiitospäivää, Valentinen päivää tai Halloweenia. Ota selvää,

1) milloin näitä päiviä vietetään
2) mitä perinteitä näiden juhlapäivien viettoon liittyy.

Kirjoita vastaukset Opetus365:n ympäristöopin tiedostoon. Kirjoita otsikoksi: Amerikkalaiset juhlapäivät.

Lisätehtävä (vapaaehtoinen): Etsi juhlapäiviin liittyvät kuvat ja liitä ne tiedostoon.

Muista myös tehdä Amerikka -työtä. Palautus on viikon päästä.

HS Lasten uutiset pääset katsomaan tästä.

Mukavaa viikonloppua! 😊


TORSTAI 26.3. 

Outin MU Tee Opetus365 musiikin kansioon Top10 (=10 parasta) -lista musiikista, jota tykkäät kuunnella: 1.esittäjä tai säveltäjä: kappale                                                                                            2.                                                                                                                                          3.                                                                                                             Siis 10 parasta, palauta työ minulle torstaihin 2.4. mennessä.

Englanti: 

  • Tarkista maanantain tehtävät Teamsin englannin tiedostosta.
  • Harjoittele kpl 13 kuvasanaston tummennettuja epäsäännöllisiä verbejä, niistä tehdään sanakoe maanantaina.
  • Harjoittele lukemaan yksi osio (=kappale) kappaleen 13 tekstistä sivulta 48, lue se videolle ja palauta opelle whatsappilla to 2.4. mennessä. Apua harjoitteluun saat kuuntelemalla kappaletta täältä 
  • Puhelinnumero, johon video palautetaan, löytyy Teamsin viesteistä. Tämä korvaa aiemmin sovitun suullisen kokeen. Jos ehditte parin kanssa jo aiemmin kuvata myyjä/asiakas -keskustelun, voi myös sen palauttaa tämän lukutehtävän sijaan.

Äidinkieli: Lukutunti; lue valitsemaasi kirjaa yhden oppitunnin ajan. Kirjoita äidinkielen tiedostoon seuraavat tiedot: mitä kirjaa luit, montako sivua ennätit lukea ja luitko kirjaesitelmää varten valitsemaasi kirjaa vai jotain muuta kirjaa. Laita otsikoksi päivämäärä. HUOM! Kun luet kirjaesitelmää varten kirjaa, muista kirjoittaa itsellesi muistiin tärkeitä asioita, joita tarvitset kirjavinkkauksen pitämisessä.  

Matematiikka: Tee ”Positiiviset ja negatiiviset kokonaisluvut” aukeaman s.124-125 tehtävät ja kotimökki s.127. Nämä tehtävät tehdään kirjaan tämän päivän aikana. Tarvittaessa voit katsoa apua positiivisiin ja negatiivisiin lukuihin täältä.  Lisätehtävätkin saa tehdä.

Ympäristöoppi: Jatka Amerikka -työn tekemistä. Tee sitä huolella, palautus on vasta viikon päästä. Ohjeet työhön löytyvät viime viikon perjantain (20.3.) kohdalta.

Muista pitää taukoja opiskelun lomassa, onhan koulussakin välitunnit! 🙂 Voit esimerkiksi jumpata Jumppakissan taukojumppa -videon mukana. 


KESKIVIIKKO 25.3.

Käsityöt: Vesa
Katso oheisten linkkien videot ja tarkista pyöräsi kunto:


Pese pyörä rätillä ja vaikka vanhalla hammasharjalla ketjut sekä pumppaa ilmaa renkaisiin vähintään. Tee tehtävä seuraavan viikon aikana.

Käsityöt: Annen ryhmän käsityöt:

Hei kaikki 6B-luokan käsityöryhmäläiset!

Viime viikon käsityötuntien tehtävänä oli eläinkuidut. Teidän piti selvittää, mistä eläimistä saadaan kuitua, josta voidaan valmistaa lankaa.  Jotkut teistä ovat jo lähtttäneet valmiin tehtävän, mutta joitakin se vielä puuttuu. Osan tehtävistä olen jo lukenut ja antanut henkilökohtaista palutetta.

Mikäli jo viime viikon tehtävään olit kirjoittanut kasvikuiduista, voit täydentää siitä tämän viikon tehtävän.

Tällä viikollä perhdymme kasvikuituihin. Selvitä, mistä  kasveista saadaan kuitua, josta voidaan valmistaa lankaa. Mieti myös, mitkä näistä kuiduista ovat tavallisia ja mistä kuidusta tehtyjä vaatteita sinulla on. Mikäli jo viime viikon tehtävään olit kirjoittanut kasvikuiduista  niin voit täydentäää sen tämän viikon tehtäväksi.

Kirjoita tehtävä kertomukseksi, jossa kerrot kuitujen käsittelystä langaksi ja kankaaksi.

Kirjoita kuvaus Opetus365:seen ja lisää siihen kuvia.​
Olen aamulla tavattavissa Teamsissa.

Terveisin, Anne

Historia: Silmäile maanantaina lukemasi teksti ja kuvat läpi s.139-143. Tee alla olevat tehtävät oppikirjan avulla historian tiedostoon. Kirjoita otsikoksi: Venäjä uudistuu

  1. Selitä seuraavat käsitteet:
    1. tsaari
    2. maaorja
    3. arkkitehtuuri
  2. Mitä barokkipalatsille tyypillisiä piirteitä löydät Pietarhovista (kuva s.142)?
  3. Miksi Pietari halusi itselleen barokkipalatsin?

Lisätehtävä (vapaaehtoinen): Ranskan Aurinkokuningas Ludvig XIV ja Venäjän hallitsija Pietari ihailivat barokkia. Ludvig XIV halusi Versaillesin palatsista barokkityylisen ja Pietari puolestaan halusi rakentaa itselleen Versaillesin veroisen palatsin.

  • Etsi netistä tietoa ja kerro, millainen tyylisuuntaus barokki oli 1600-luvun lopulla erityisesti arkkitehtuurissa ja sisustuksessa.
  • Etsi kuva Versaillesista ja Pietarhovista.
  • Kirjoita teksti ja liitä kuvat Opetus365:n historian tiedostoon tämän päivän aikana. Otsikko: Barokki

Matematiikka: Käy tarkistamassa Teams-sovelluksen tiedostoista eilisen s.120-121 tehtävät. Tarkistuksen jälkeen tutki Platonin kappaleita s.122 ja tee tehtävät 1-2 tai pelaa perheenjäsenesi kanssa Matikkagolfia s.123.

Äidinkieli: Käy lukemassa fantasiakertomuksestasi saamasi palaute Opetus365:n fantasiakertomuksen tiedostostasi. Kun olet lukenut palautteen, kirjoita palautteen loppuun ”luettu 25.3.”. Kertaa oikeinkirjoitusta s.174-175. Tee tämän päivän aikana Välkystä s.14 tehtävät 1, 3 ja 4 omaan kansioosi äidinkielen tiedostoon.

Ruotsi: Aloitetaan tänäänkin tunti yhdessä Teamsissa lukkarin mukaan klo 13.30. Kirjaudu siis valmiiksi sinne hieman ennen tunnin alkua ja ota kuulokkeet valmiiksi, jos sinulla on. Teamsissa pidetään aluksi nimenhuuto läsnäolijoista. Jos tiedät, ettet pääse Teamsiin, laita viestiä Helmeen tai heidi.makiniemi@tampere.fi.

Vi hörs! Hälsningar, Heidi
EDIT: Lähetin huoltajille Helmessä viestin, jossa on kirjautumisohjeet Teamsiin sekä muihin tunneillani käytettäviin sovelluksiin. Tässä vielä viestissäni ollut linkki Teamsin ohjevideoon.
LÄXA: Kuunnellaan itse Otavan Oppilaan maailman kautta räppi
(Kirjaudu omilla tunnuksilla: https://oppilas.otava.fi
Valitse: kpl 6 >Kappaleäänitteet > Övning 16 räppi)
Tee sitten kirjaasi räppitehtävät öb s.155 ö16, ö17a+b


TIISTAI 24.3.

Matematiikka: Tee “Testataan ja toimitaan” aukeamalta s.120 tehtävät. Halutessasi voit tehdä myös sivun 121 tehtävät. Nämä tehdään kirjaan tämän päivän aikana.

Uskonto: Lue uskonnon kirjasta s.62-64, tutki kuvat ja lue myös kuvatekstit. Tee tehtävät 1-3 sivulta 64. Tehtävät tehdään tämän päivän aikana omaan kansioosi uskonnon Word-tiedostoon.

Liikunta: Tee kotijumppa tämän videon ohjeilla. Muista myös ulkoilu ja muu liikkuminen päivän aikana mahdollisuuksien mukaan.

Äidinkieli: Välkky s.12-13. Lue huolellisesti teksti ja tee tehtävät 1 ja 2 tämän päivän aikana omaan kansioosi äidinkielen Word-tiedostoon.

Ruotsi: Heidi pitää tänään ruotsin tunnin Teams-sovelluksessa klo 14.30. Kirjaudu sinne jo hieman etukäteen, niin varmistat, että se toimii. (Ensin kirjaudu O365:een opetusverkon tunnuksilla ja sieltä valitse Teams ja tiimi: Lamminpään koulu 6B). Ota kuulokkeet valmiiksi, jos sinulla on.
Teamsissa näet viestit-välilehden viestiketjussa tekemäni ”kokouksen” 6B ruotsin tunti – tisdag. Kun klikkaat sitä, pitäisi aueta sivu, jonka oikeassa yläkulmassa on Liity-nappi. Siitä pääset osallistumaan live-tunnille.

Laitan taas tunnin PowerPointin näkyville Teamsin Ruotsin materiaalit -kansioon. Jos et jostain syystä pääse Teamsiin, tee: öb s.152-153. Lisäksi kirjoita OneDriveen 5–10 tavarasta kodissasi:

  • Ota mallia tehtävistä 14a ja 13 (öb s.153)
  • Kerro, missä tavara sijaitsee
  • Käytä prepositioita
  • Käytä apuna kappaleen 6 sanastoa (öb s.144) ja kuvasanastoa (tb s.62)
  • Esim. Var är mattan? Mattan är under lampan
    Missä matto on? Matto on lampun alla

Vi hörs! Hälsningar, Heidi
UPDATE: Päivän PowerPoint läksymalleineen löytyy Teamsista: > Tiedostot > Ruotsin tuntien materiaalit 6B >Tiistai_24pv-6B


MAANANTAI 23.3.

Äidinkieli: Tänään vielä viimeistele ja tarkista fantasiakertomuksesi palauttamista varten; muista tarkistaa pisteiden paikat ja isot alkukirjaimet sekä vuorosanojen kirjoittaminen (tähän löydät apua Välkyn s. 179). Muista, että tekstiä on myös helpompi lukea, jos se on jaettu kappaleisiin. Lue fantasiakertomuksesi perheenjäsenillesi tai anna kertomus muiden perheenjäsenten luettavaksi.

Liikunta: Lähde ulkoilemaan vähintään puoleksi tunniksi. Tee jotain, niin että sinulle tulee hiki!

Historia: Lue huolellisesti s.139-143, tutki kuvat ja lue myös kuvatekstit. Tee tehtävät 1-5 sivulta 143. Tehtävät tehdään tämän päivän aikana omaan kansioosi historian Word-tiedostoon.

Kuvataide: Tee Sata askelta kotoa -valokuvaustehtävä alla olevan ohjeen mukaan. Alankomaalainen valokuvaaja Margriet Zwarthoed tutkii ympäristöä kameralla. Katso hänen valokuviaan (klikkaa tästä) ennen tehtävän aloittamista.

TEHTÄVÄN OHJE:

  1. Ota mukaan kännykkä tai kamera.
  2. Mene ulos.
  3. Valitse suunta ja kävele 100 askelta eteenpäin.
  4. Pysähdy ja katso ympärillesi.
  5. Etsi joku kiinnostava asia ja ota siitä valokuva (esineitä, värejä, kuvioita, materiaaleja).
  6. Valitse uusi suunta ja kävele 100 askelta eteenpäin, pysähdy ja ota kiinnostavasta asiasta valokuva. Voit toistaa tämän niin monta kertaa kuin ehdit yhden oppitunnin aikana.
  7. Lataa paras kuva Teams-sovelluksen viesteihin (klikkaa tästä).

Englanti:

  • Nämä tehdään tänään
  • Harjoittele kpl 13 sanoja Quizletissa 
  • Tutki sivun 156 sinisiä ruutuja ja muistele sekä kertaa vihkosta, mitä on opetettu Eilispäivän Edistä sekä koulukiusaajista Did ja Didn’t 🙂
  • Tee tehtävät 14, 15A ja 15B sivulta 160

PERJANTAI 20.3.

Matematiikka: Tee ”Kertausrata” aukeaman s.116-117 tehtävät ja kotimökki s.119. Lisätehtävätkin saa siitä välistä tehdä. Nämä tehdään kirjaan tämän päivän aikana. Kun olet tehnyt tehtävät, käy tarkistamassa Teams-sovelluksesta (klikkaa tästä) s.112-119 tehtävät.

Ympäristöoppi: Ympäristöopissa tehdään pidempi projektityö, jossa esittelet jotakin Pohjois-Amerikkaa koskevaa aihetta (esim. luonto, kaupunki, henkilö, urheilu tms.). Aihe on siis erittäin vapaa. Etsi tietoa eri lähteistä ja kirjoita esittely OneDriven ympäristöopin tiedostoon. Muista, ettet kopioi suoraan, vaan muokkaat lauseita ja tietotekstiä itse. Tehtävän loppuun merkitse lähteet, joista olet tietoa työhösi ottanut. Voit liittää työhön myös kuvia. Projektityön pituus on kaksi sivua. Sinulla on aikaa tehdä tämä huolella, sillä palautuspäivä on vasta kahden viikon kuluttua perjantaina 3.4.

Katso Lasten uutisten erikoislähetys alta tai HS Lasten uutisten sivulta (klikkaa tästä).Tämän päivän Lasten uutisissa käydään läpi kaikki, mitä etäkoululaisen tulee tietää koronaviruksesta.

Hyvää viikonloppua! 🙂


TORSTAI 19.3.

Äidinkieli: Lukutunti; lue suullista kirjaesitelmää varten valitsemaasi kirjaa yhden oppitunnin ajan (45 min.). Ennen etäkouluun siirtymistä jaoin monisteen, jossa on ohjeet suullisen kirjaesitelmän ”kirjavinkkauksen” pitämiseen. Ohje löytyy myös Teams-sovelluksesta luokan materiaaleista (klikkaa tästä). HUOM! Etäkoulun aikana muista myös täydentää lukupassiin lukemasi kirjat lukudiplomia varten!

Matematiikka: Käy tarkistamassa Teams-sovelluksesta (klikkaa tästä) eilisen s.108-111 tehtävät. Tee tarkistuksen jälkeen ”Piirretään kappaleita” aukeaman s. 112-113 tehtävät ja kotimökki s.115. Lisätehtävätkin saa siitä välistä tehdä. Nämä tehdään kirjaan tämän päivän aikana

Ympäristöoppi: Katso Pohjois-Amerikan kahdesta suositusta matkailukohteesta lyhyet videoklipit:

Englanti: Lue ja suomenna kpl 13 tekstikirjasta. Apua saat kappalekohtaisesta sanastosta työkirjan s. 251-252. Työkirjasta tee tehtävät 3A, 4A, 5B ja 6B s. 154-155.


KESKIVIIKKO 18.3.

Käsityöt: Annen ryhmän käsityöt:

Hei kaikki 6B-luokan käsityöryhmäläiset! Tulevien oppituntien aikana tutustumme käsityömateriaaleihin. Huomenna aloitamme luonnonkuiduista eli kasvi- ja eläinkuiduista. Jos sinulla on kysyttävää, voit laittaa minulle viestiä Helmessä.

Aloitamme tutustumisen eläinkuituihin. Selvitä, mistä eläimistä saadaan kuitua, josta voidaan valmistaa lankaa. Mieti myös, mitkä näistä kuiduista ovat tavallisia ja mistä kuidusta tehtyjä vaatteita sinulla on. Kirjoita kuvaus Opetus365:seen ja lisää siihen kuvia.

Palauta valmis tehtävä onedriveen omaan kansioosi käsityöt tiedostoon.

Tietoa asiasta löydät esim. http://kuidut.omasivu.fi/kuitujen-tunnistaminen/kuitukuvat/elainkuidut/

Historia: Lue huolellisesti s.134-138, tutki kuvat ja lue myös kuvatekstit. Tee tehtävät 1-5 sivulta 138. Myös nämä tehdään tämän päivän aikana mieluusti Opetus365:een omaan kansioosi historian Word-tiedostoon.

Jos et ollut ma 16.3. koulussa, etkä ole vielä palauttanut opelle 131 sivun tehtäviä 1-4, voit ottaa kuvan tekemistäsi tehtävistä ja lähettää ne liitetiedostona minulle sähköpostiin: sari.lehtonen2@tampere.fi tai kirjoittaa tehtävät OneDriven historian Word-tiedostoon.

Matematiikka: Tee ”Harjoitellaan” aukeaman s. 108-109 tehtävät ja kotimökki s.111. Lisätehtävätkin saa siitä välistä tehdä. Nämä tehdään kirjaan tämän päivän aikana, loppuviikosta tulee Teams-sovellukseen kuva oikeista vastauksista.

Äidinkieli: Välkky s. 72-73. Tutustu erilaisiin fantasiakertomuksiin ja jatka oman fantasiakertomuksen kirjoittamista sivun 73 ohjeiden mukaan. Kertomus kirjoitetaan Opetus365:een omaan kansioon fantasiakertomus -tiedostoon, ja sen pitää olla valmis maanantaina 23.3.

Ruotsi: Olen tehnyt teille tavalliseen tapaan PowerPointin, josta näet, mitä tunnilla tänään tehdään. Se löytyy Teamsista Tiedostot-kohdasta kansiosta nimeltä Ruotsin materiaalit 6B (klikkaa tästä). Jos et jostain syystä pääse siihen käsiksi, tässä lista päivän tehtävistä:

  • Klikkaa tätä linkkiä ja tee eilisen sanakoe rehellisesti ilman kirjaa. Kaikkiin kysymyksiin on pakko vastata jotain. Saat lopuksi tietää pistemääräsi.
  • Jos läksy öb s.150 ö9 on tekemättä, tee se. Tarkistusta varten vastaukset löytyvät päivän PowerPointista.
  • Tee itsenäisesti tb s.64: lue keskustelu ensin ääneen. Lue se sitten uudelleen, ja vaihda tiedot omiksi tiedoiksesi.
  • Tee tb s.65: lue tekstit ja yritä ymmärtää ne sivun alareunan sanaston avulla. Tee lopuksi öb s.162 ö28a + b. Vastaukset ovat päivän PowerPointissa.

Jos sinulla on kysymyksiä minulle, kirjoita sähköpostia osoitteeseen: heidi.makiniemi@tampere.fi

Vi hörs nästa vecka! Hälsningar, Heidi


Alla ohjeet Opetus 365 -pilvipalveluun kirjautumiseen:
HUOM! Käytössämme on OneDrive ja Teams!