6.B

KESKIVIIKKO 27.5.

Matematiikka: Laske s. 204-205.

Äidinkieli: Lue Välkystä s. 116.

Ruotsi: Teams-tunti klo 13.50-14.30

Tack för läsåret 2019 – 2020! Trevlig sommar och lycka till med högstadiet!

Hälsningar, Heidi


TIISTAI 26.5.

Kilpailimme tänään lähimetsässä 4-5 hengen ryhmissä ja pelasimme Lamminpään kentällä jalkapalloa.

Uskonto: Katso Moraalimittari: Mitä on kohtuullisuus? -video.


MAANANTAI 25.5.

Historia: Lue huolellisesti s.156-157, tutki kuvat ja lue myös kuvatekstit. Tee tehtävät 1-4 sivulta 157.

Äidinkieli: Lue Välkystä s.98-99. Tee tehtävät 1 ja 2 sivulta 99.

Englanti: Tee työkirjaa eteenpäin kappaleesta 16 alkaen.

Kuvataide: Piirrä ”Eläviä esineitä” A4-paperille täältä löytyvien ohjeiden mukaan.


PERJANTAI 22.5.

Matematiikka: Laske ”Tilastollisia tunnuslukuja” aukeaman tehtävät s. 200-201.

Ympäristöoppi: Lue Teamsin ympäristöopin tiedostosta teksti identiteetistä.

Äidinkieli: Kirjoita tarina retkeilyaiheisesta kuvasta.


KESKIVIIKKO 20.5.

Retkeilimme tänään Horhassa ja pelasimme Lamminpään kentällä jalkapalloa. Teimme retken aikana kuvametsästyksen ja värisuunnistuksen.

Matematiikka: Laske s.199


TIISTAI 19.5.

Matematiikka: Tee “Ratkaistaan ongelmia” aukeaman tehtävät s. 196-197.

Uskonto: Lue uskonnon kirjasta sivut 82-85. Tee tehtävät 1 ja 2 sivulta 83 ja 85.

Äidinkieli: Kirjoita selostus Välkky-oppikirjan sivun 27 ohjeilla.

Ruotsi:

Teams-tunti luokkaan klo 13.50-14.30. Kotoa voi osallistua tunnille tai tehdä itse seuraavat:


MAANANTAI 18.5.

Äidinkieli: Lue Välkystä sivut 26-27. Keksi ja kirjoita vihkoon määritelmät seuraavista asioista: a) appelsiini b) välitunti c) vapaa-aika d) polkupyörä

Historia: Lue huolellisesti s.156-157, tutki kuvat ja lue myös kuvatekstit.

Kuvataide: Piirrä ja väritä lempihahmosi A4-paperille. Lempihahmosi voi olla esimerkiksi sarjakuvasta, tv-ohjelmasta tai jostain pelistä.  Piirrä ja väritä myös hahmon takana oleva tausta.

Englanti: Tee työkirjaa eteenpäin kappaleesta 16 alkaen.


PERJANTAI 15.5.

Tänään vietimme osan päivästä ulkona. Lähimetsässä teimme kiitollisuusaarrejahdin ja metsämandaloita. Lisäksi liikuimme Lamminpään urheilukentällä.

Matematiikka: Kävimme läpi “Itämeri” -kappaleen ja teimme aukeaman tehtäviä s.192-193.

Ympäristöoppi: Kuuntelimme ”Nuoren ihmissuhteet” tekstin ja teimme tehtäviä. Teksti ja tehtävät löytyvät Teamsin ympäristöopin tiedostosta.


TORSTAI 14.5.

Matematiikka: Kävimme läpi “Suora yhtälö”-kappaleen ja teimme tehtävät sivuilta 188-189.

Ympäristöoppi: Tutustuimme ja luimme tekstin nuoren ihmissuhteista.Teksti ja tehtävät löytyvät Teamsin ympäristöopin tiedostosta.

Äidinkieli: Tänään jatkoimme selostuksen käsittelemistä Välkystä s. 24-27.


KESKIVIIKKO 13.5.

Hyvää huomenta kaikille!

Käsityö:

Vesan ryhmä perehtyy kasvikuituihin. Selvitä, mistä  kasveista saadaan kuitua, josta voidaan valmistaa lankaa. Kuidut jaotellaan sen mukaan mistä kasvinosasta kuitua saadaan. Mieti myös, mitkä näistä kuiduista ovat tavallisia ja mistä kuidusta tehtyjä vaatteita sinulla on. Mikäli olet jo eläinkuitutehtävään kirjoittanut  kasvikuiduista, niin voit täydentäää sen tämän viikon tehtäväksi.

Kirjoita tehtävä kertomukseksi, jossa kerrot kuitujen käsittelystä langaksi ja kankaaksi.

Annen ryhmä täydentää kasvikuidut tehtäväänsä. Katso pilven komenttikentästä, jos tehtäväsi tarvitsee täydennystä.

Jos kasvikuitutehtävä on valmis tee pompom-palloja. Pallot voit tehdä serveteistä, silkkipaperista tai vaikka ilmaispostin mainoksista. Sovi kotona aikuisen kanssa, mitä materiaaleja voit käyttää tähän tehtävään.

Voit käyttää isoja värikkäitä servettejä, esim 40×40 cm, tai pienempiä esim laittamalla useamman päälekkäin. Voit myös leikata samankokoisia paperinpaloja ilmaispostista. Taitellun haitarin solmiamiseen voi käyttää lankaa, teippiä, leipäpussin sulkijaa tai mitä ikinä keksitkin.
Valmiin pallon voit myös kiinnittää liimalla sopivaan keppiin, jos kotoa löytyy sellainen.
Tästä linkistä löydät ohjeen pallojen taitteluun.
http://kotisiiri.blogspot.com/2014/05/pompom-servetti-ohje.html
Tästä löytyy ruotsinkielinen taitteluvideo

https://www.youtube.com/watch?v=bUwv4G8qR4k

Lähetä kuva valmiista työstäsi Teamsiin tai kirjoita kuvaus Opetus365:seen ja lisää siihen kuvia.​

Olen aamulla tavattavissa Teamsissa.

Terveisin, Anne & Vesa

Ruotsi:

Tänään ruotsissa ei yhteistä Teams-tuntia, vaan yksityispuhelut näillä henkilöillä tässä ilmoitettuun kellonaikaan:

  • 10.00 Miro
  • 10.15 Miikka
  • 10.30 Matti
  • 10.45 Eero
  • 12.15 Asta ja Iida
  • 12.30 Helmi ja Jenni
  • 13.15 Kosti
  • 13.30 Paavo
  • 13.45 Jimi
  • 14.00 Roope
  • 14.15 Kasimir

Kaapo, Kerttu ja Jesse lähettävät minulle kännykällä tehdyn ääniraidan tai videon, jossa lukevat keskustelun.

Ne, jotka suorittivat esityksen jo eilen tai eivät ole vielä muuten tehneet kpl 7 Träna mera -tehtäviä, tekevät tänään itsenäisesti Träna mera-tehtäviä, öb s.187-190. Muistakaa tarkistaa tehtävät itse (öb s.239).

Historia: Teams-tunti klo 11.00.  

Matematiikka: Tee “Treenataan” sivun 191 tehtävät tämän päivän aikana.

Äidinkieli: Kirjoita 12-vuotiaan tuoteseloste alla olevien ohjeiden mukaan isoon äidinkielen vihkoon tämän päivän aikana.

  • Etsi tietoa siitä, millainen on tyypillinen 12-vuotias. Käytä ainakin kahta tietolähdettä. Kirjoita löytämäsi tiedot muistiin.
  • Suunnittele, missä järjestyksessä kirjoitat tietosi. Lisää tekstiin myös omakohtaisia havaintoja aiheesta.
  • Päätä pääotsikko ja väliotsikot (Tuntomerkit, Tyypilliset tavat, Hoito-ohjeet)
  • Kirjoita teksti asiatyylillä. Huolehdi kappalejaosta.

TIISTAI 12.5.

Matematiikka: Teams-tunti klo 10.00. Ota mukaan matematiikan kirja ja kirjoitusvälineet.

Uskonto: Lue uskonnon kirjasta s.78-79. Tee tehtävät 1- 3 sivulta 79. Halutessasi voit tehdä myös tehtävät 4 ja 5. Tehtävät tehdään tämän päivän aikana uskonnon tiedostoon.

Liikunta: Lähde ulkoilemaan ainakin puoleksi tunniksi. Kävele, juokse tai pyöräile niin että sinulle tulee hiki!

Äidinkieli: Lue Välkystä s. 24-25. Tee tehtävät 1 ja 2 sivulta 25 äidinkielen vihkoon tämän päivän aikana. Tarkistamme tehtävät koulussa.

Ruotsi:

Tänään ruotsissa ei yhteistä Teams-tuntia, vaan yksityispuhelut näillä henkilöillä tässä ilmoitettuun kellonaikaan:

  • 14.30 Otto ja Patrik
  • 14.45 Pinja ja Lilia
  • 15.00 Neea
  • Kaapo, Kerttu ja Jesse nauhoittavat mikrofonin puuttuessa keskustelun kännykällä ja lähettävät nauhoituksen minulle Teamsissa tai sähköpostilla: heidi.makiniemi@opetus.tampere.fi

Muut tulevat puheluun huomenna ja tekevät tänään Träna mera-tehtäviä, öb s.187-190. Muistakaa tarkistaa tehtävät itse (öb s.239)


MAANANTAI 11.5.

Äidinkieli: Teams-tunti klo 10. Ota mukaan Välkky-oppikirja, vihko ja kirjoitusvälineet.

Liikunta: Tänään tehdään kuntopiiri. Tee jokaista liikettä 30-45 s. kaksi tai kolme kierrosta.

Historia: Palauta mieleesi historian kirjasta “Valistus -järjen aikakausi” ja “Ranskan suuri vallankumous” -kappaleet silmäilemällä sivut 144-145 ja 150-155. Tee tämän päivän aikana alla olevat tehtävät ja lähetä tehtävien koodit opelle Teams-viestillä.

  1. Valistus – järjen aikakausi
  2. Ranskan suuri vallankumous 1789

Kuvataide: Tämän päivän kuvataiteen tehtävä ”Eläviä esineitä ja esineolentoja” löytyy Teamsin kuvataiteen tiedostosta. Tee työ tämän päivän aikana ja lähetä kuva opelle Teams-viestillä.

Englanti: Tee tehtävät 9AB, 10, 11 ja 13 s. 179-181. Jos tarvit apua tehtävissä, tule vapaaehtoiseen Teams-tukituokioon klo 13.15. Tukituokioon pitää tulla niiden, joilla on ääninäyte palauttamatta!


PERJANTAI 8.5.

EnglantiValtakunnallisen kokeen toinen osio aloitetaan Teamsissa klo 10. Ole ajoissa paikalla!

Matematiikka: Teams-tunti klo 11. Ota mukaan matematiikan kirja ja kirjoitusvälineet.

Ympäristöoppi: Lue Teamsin ympäristöopin tiedostosta murrosiästä ja tee sieltä löytyvät tehtävät 1, 2 ja 3 OneDriven ympäristöopin tiedostoon tämän päivän aikana.

HS:n lasten uutisten viimeisimmän lähetyksen voit katsoa täältä.

Hyvää viikonloppua!


TORSTAI 7.5.

Juttutuokiot Teamsissa seuraavalla aikataululla:

  • 9.30 Lilia, Asta, Iida ja Neea
  • 10.00 Patrik, Roope, Jimi, Paavo ja Kosti
  • 10.30 Miikka, Kaapo, Matti, Jaro ja Jesse
  • 11.00 Pinja, Kerttu, Jenni ja Helmi
  • 11.30 Eero, Kasimir, Miro ja Otto

Äidinkieli: Lukutunti; lue valitsemaasi kirjaa yhden oppitunnin ajan. Kirjoita äidinkielen tiedostoon seuraavat tiedot: mitä kirjaa luit ja montako sivua ennätit lukea. Kirjoita otsikoksi päivämäärä.

Matematiikka: Tarkista eiliset tehtävät Teamsin tiedostoista. Tee tämän päivän aikana “Vesi on elämän edellytys” sivun 184 tehtävät. Halutessasi voit tehdä myös vihkotehtäviä sivulta 185.

Ympäristöoppi: Teamsin ympäristöopin tiedostosta löydät tekstin sekä tehtävät tunteiden käsittelystä. Lue teksti ja tee tekstin lopussa olevat tehtävät tämän päivän aikana OneDriven ympäristöopin tiedostoon.

EnglantiValtakunnallisen kokeen ensimmäinen osio aloitetaan Teamsissa klo 12.30. Ole ajoissa paikalla!

Outin MU Katsele allaolevan linkin kautta Musiikkivinkkaus-video. Katsottuasi sen (se kestää noin 30min), vastaa alla oleviin kysymyksiin OneDriven musiikin kansioon. Palauta työ viimeistään ensi tiistaina 12.5.

https://video.ibm.com/recorded/126589337

1. Mitä soitinta jazzmuusikko Django Rheinhardt soitti?                                                     2. Kuka suomalainen huippuviulisti videolla esiintyy?                                                      3. Millaista musiikkia on rap?                                                                                            4. Minkä musiikkilajin kappale on Kissaduetto?                                                                  5. Mistä pelistä videon pelimusiikkinäyte on?                                                                      6. Miten Christoffer Kolumbus liittyi tähän musiikkivinkkausvideoon?


KESKIVIIKKO 6.5.

Käsityö: Kodin työkalut tehtävä

Kirjoita lista kodistasi löytyvistä työkaluista. Yritä käyttää oikeita työkalujen nimiä. Kirjoita heti työkalun perään sen käyttötarkoitus. Yritä löytää 5-10 työkalun nimettäväksi. Lähetä kuva listastasi WhatsAppiin.
p. 045 2720877 ( Muista kirjoittaa nimesi, kun lähetät viestin

Anne ja Vesa

Historia: Palauta mieleesi historian kirjasta “Itsevaltiuden ajan Ranska” ja “Venäjä uudistuu” -kappaleet silmäilemällä sivut 134-143. Tee tämän päivän aikana Yhdistä oikein –tehtävä ja lähetä tehtävän koodi opelle Teams-viestillä.

Matematiikka: Teams-tunti klo 11.00. Ota mukaan matematiikan kirja, lyijykynä ja pyyhekumi.

Äidinkieli + kuvataide: Tulevana sunnuntaina on äitienpäivä. Askartele kotoa löytyvistä materiaaleista äitienpäiväkortti. Keksi ja kirjoita kortin sisälle runo. Ideoita korttiin saat Teamsin kuvataiteen tiedostosta.

Ruotsi klo 13.30:

Tänään tapaamme Teamsissa pienryhmissä 15-20min ja itsenäistä työskentelyä on 30min.

Teams-ryhmät:

  • klo 13.30-13.50 JORDGUBBAR: Lilia, Asta, Iida, Miro, Eero, Kasimir, Matti, Miikka
  • klo 13.50-14.10 BLÅBÄR: Jenni, Helmi, Pinja, Roope, Jimi, Paavo, Kosti
  • klo 14.10-14.30 HALLON: Kerttu, Neea, Jaro, Jesse, Patrik, Kaapo, Otto

Löydät päivän tehtävät täältä. Tiistaiksi oleva läksy vielä erikseen alla kuvassa:


TIISTAI 5.5.

Matematiikka: Teams-tunti klo 10.00. Ota mukaan matematiikan kirja ja kirjoitusvälineet.

Uskonto: Lue uskonnon kirjasta s.76-77. Tee tehtävät 1 ja 2 sivulta 77. Halutessasi voit tehdä myös tehtävät 3 ja 4. Tehtävät tehdään tämän päivän aikana uskonnon tiedostoon.

Liikunta: Lähde ulkoilemaan ainakin puoleksi tunniksi. Kävele, juokse tai pyöräile niin että sinulle tulee hiki!

Äidinkieli: Katso video huumorista ja huumorikirjoista. Vastaa tämän päivän aikana OneDriven äidinkielen tiedostoon alla oleviin kysymyksiin. Kirjoita otsikoksi: Huumori

  1. Mitä esimerkkejä huumorikirjoista videolla annetaan?
  2. Mitä huumorikirjoja itse tiedät tai olet lukenut?
  3. Pohdi mistä huumori sinun mielestäsi syntyy?
  4. Voiko huumoria mielestäsi oppia? Jos voi, miten?

Ruotsi: Tavataan Teamsissa lukkarin mukaan klo 14.30. Jos haluat puhua kavereiden kanssa, voit kirjautua sinne viettämään välituntia ennen tunnin alkua.

OBS! Ellei muuta ilmoiteta ruotsin tunnit pidetään aina Teamsissa, ja mukaan otetaan molemmat kirjat ja kirjoitusvälineet. Jos et pääse paikalle, pyydä huoltajaa laittamaan minulle Helmi-viestillä tieto. Muuten merkkaan tunnille poissaolon. Poissaolijat näkevät tunnin tehtävät tunnin jäkeen täältä. Oppilaan maailman digiaineistot löytyvät täältä.

EDIT:
LÄXA: Tee tunnin tehtävätiedoston tehtävät loppuun. Tässä vielä kysymykset erikseen, kun kaikilla ei tiedostossa näkynyt ruokalistan jälkeen kaikki kysymykset:

Tee tehtävät numerojärjestyksessä ruotsi.docx-tiedostoosi tai siististi vihkoosi.

1. Mitkä tuotteista maksavat tämän verran? Kirjoita suomeksi:
a) 1,00€
b) 8,60€
c) 6,80€
d) 5,70€
e) 5,50€

 

2. Paljonko seuraavat tuotteet maksavat? Kirjoita  umeroin ja sano ääneen ruotsiksi.
a) tuplahampurilainen ranskalaisilla
b) kebab
c) limsa
d) jäävesi
e) pannupihvi
f) grillilautanen

 

3. Mitkä mausteet kuuluvat annosten hintaan?

 

4. Lue hinnasto läpi ruotsiksi nauhan perässä ja varmista, että osaat sanoa kaikki numerot (apua tehtäväkirjan sisäkannesta, jos joku numero on unohtunut)

 

5. Käytä nettiä apunasi ja selviä, millainen ruoka on korv med bröd. Kirjoita vastaus suomeksi.

 

6. Katso video, ja vastaa kysymyksiin:

a) Mitä tilataan?

b) Mitä mausteita valitaan?

c) Minkä virheen myyjä tekee?

d) Miltä ruoka maistuu?

e) Millainen annos oli?


MAANANTAI 4.5.

Äidinkieli: Tavataan Teamsissa klo 10.00. Ota Välkky-oppikirja, pieni vihko ja kirjoitusvälineet mukaan.

Liikunta: Tänään tehdään kuntopiiri. Tee jokaista liikettä 30-45 s. kaksi tai kolme kierrosta.

Historia + kuvataide: Palauta mieleesi lukemasi kappale Ranskan suuresta vallankumouksesta s.150-155. Suunnittele oma vallankumouslippu A4-paperille ja keksi lippuun oma vallankumouksen iskulause. Ota lipusta kuva ja liitä se historian tiedostoon tai lähetä opelle Teams-viestillä tämän päivän aikana.

Englanti: Tarkista tehtävät 1 ja 4ABC Teamsin tiedostosta. Tee tehtävät  6, 7ABC ja 8 sivuilta 178-179. Jos tarvit apua tehtävissä, tule vapaaehtoiseen Teams-tukituokioon klo 13.15. Tukituokioon voisivat tulla myös ne, joilla on ääninäyte palauttamatta!


TORSTAI 30.4.

Juttutuokiot Teamsissa seuraavalla aikataululla:

  • 9.30 Pinja, Kerttu, Jenni ja Helmi
  • 10.00 Eero, Kasimir, Miro ja Otto
  • 10.30 Patrik, Roope, Jimi, Paavo ja Kosti
  • 11.00 Miikka, Kaapo, Matti, Jaro ja Jesse
  • 11.30 Lilia, Asta, Iida ja Neea

Äidinkieli: Lue Välkystä s. 16-19 ja tee sivulta 19 tehtävät 1 ja 2 Opetus365:n äidinkielen tiedostoon tämän päivän aikana.

Matematiikka: Tarkista eiliset tehtävät Teamsin tiedostoista. Tarkistuksen jälkeen tee “Viesti kulkee” aukeaman tehtävät sivulta 176-177. Palaamme tähän aiheeseen vapun jälkeen.

Ympäristöoppi: Kahoot-visa Etelä-Amerikasta tänään Teamsissa klo 12.00.

Englanti: Teams-tunti klo 12.30. Kirjat ja kirjoitusvälineet mukaan tunnille. Tarkistetaan maanantain tehtävät ja aloitetaan kappale 15.

Mukavaa vappua ja viikonloppua kaikille! 🙂
Seuraava Teams-tunti maanantaina 4.5. klo 10.00.


KESKIVIIKKO 29.4.

Käsityö: Tänään koko luokan käsityötuntien aiheena on vaatehuolto. Lue ensin kaksi artikkelia vaatteiden hoidosta.

https://www.martat.fi/marttakoulu/kodinhoito/pyykki/hoito-ohjemerkit/

https://www.martat.fi/marttakoulu/kodinhoito/pyykki/pese-oikein/

​Artikkeleista löydät tietoa miten vaatteet pestään ja mitä tarkoittavat vaatteiden hoito-ohjelaput ja pesukoneen pesuohjelmat. Lue ensin hoito-ohjeet artikkelista ja lajittele perheen likapyykit eri materiaalien, värien ja pesulämpötilan mukaan. Tarkista vielä äidin tai isän kanssa tekemäsi lajittelu ennekuin laitat vaatteet pesukoneeseen. Valitkaa myös yhdessä pyykille sopiva pesuohjelma.

Koneen valmistuttua tyhjennä pesukone. T-paidat ja muut trikoovaatteet saattavat muuttaa muotoaan pesun aikana. Venytä vaate varovasti oikeaan muotoonsa ennekuin laitat sen kuivumaan pyykkitelineelle. Villapaidat ja paksut collegepaidat kannattaa kuivata tasona pyykkitelineen päällä, sillä ne painavat paljon märkinä. Voit kuivata vaatteet kuivausrummussa, mutta rumpukuivaus kuluttaa vaatteita samanverran kuin konepesukerta. Pyykit kannattaa kuivata ulkona, jos siihen on mahdollisuus. Ulkona pyykit kuivuvat nopeasti, se säästää energiaa ja pyykeihin tulee raikas tuoksu. Lue lisää pyykinkuivauksesta seuraavasta linkistä.

https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/niksit/tiesitko-taman-nyrkkisaannon-pyykin-taytyy-kuivua-yhdessa-yossa

Ota muuutamia valokuvia esim. lajitelluista pyykkipinoista, pyykinpesusta, kuivumassa olevista vaatteista. Lähetä kuvat pilveen käsityökansioon viimeistään maanantaina 5.5.2020.

Historia: Lue vielä uudestaan s.150-155, tutki kuvat ja lue myös kuvatekstit. Tee OneDriven historian tiedostoon sivun 155 tehtävät 3 ja 4 tämän päivän aikana.

Matematiikka: Tarkista kotimökki Teamsin tiedostoista. Tee “Tutkitaan säännönmukaisuutta” aukeaman tehtävät ja kotimökki sivulta 175. Halutessasi voit tehdä lisätehtävät siitä välistä. Tehtävät tehdään tämän päivän aikana.

Äidinkieli: Tänään on koe. Kokoonnutaan Teamsiin klo 11 ohjeita varten. Koe tehdään ilman kirjan apua.

Ruotsi klo 13.30:

Tänään tapaamme Teamsissa pienryhmissä.

  • klo 13.30-13.50 JORDGUBBAR: Lilia, Asta, Iida, Miro, Eero, Kasimir, Matti, Miikka
  • klo 13.50-14.10 BLÅBÄR: Jenni, Helmi, Pinja, Roope, Jimi, Paavo, Kosti
  • klo 14.10-14.30 HALLON: Kerttu, Neea, Jaro, Jesse, Patrik, Kaapo, Otto

Ryhmät HALLON ja BLÅBÄR: tehkää itsenäistä työskentelyä, kunnes oma Teams-aikanne alkaa! Itsenäisenä työskentelynä on tänään Oppilaan maailman digitehtävät kpl 7Laitan taas tuntien jälkeen päivän diat tänne.


TIISTAI 28.4.

Matematiikka: Teams-tunti klo 10.00. 

Uskonto: Lue uskonnon kirjasta s.73-75, tutki kuvat ja lue myös kuvatekstit. Tee tehtävät 1 ja 2 sivulta 75. Halutessasi voit tehdä myös 3. tehtävän. Tehtävät tehdään tämän päivän aikana uskonnon tiedostoon.

Liikunta: Ota pallo tai muu liikuntaväline (esim. hyppynaru, frisbee yms.) mukaan ulos ja kikkaile erilaisia temppuja. Katso tästä vinkkejä pallon tai muun liikuntavälineen kanssa liikkumiseen.

Äidinkieli: Kertaa huomiseen kokeeseen ja tee tämän päivän aikana Yhdyssanat ja Virke -harjoitukset. Lähetä tehtävien koodit opelle Teams-viestillä.

Ruotsi: Tavataan Teamsissa lukkarin mukaan klo 14.30. Jos haluat puhua kavereiden kanssa, voit kirjautua sinne viettämään välituntia ennen tunnin alkua. Ota molemmat kirjat, kynä ja kumi valmiiksi esille. Avaa myös Digiaineisto valmiiksi: https://oppilas.otava.fi/#/login. Sitä tarvitaan tunnilla.

OBS! Ruotsin tunnit pidetään aina Teamsissa, ellei muuta ilmoiteta. Jos et pääse paikalle, pyydä huoltajaa laittamaan minulle Helmi-viestillä tieto. Muuten merkkaan tunnille poissaolon. Poissaolijat näkevät tunnin tehtävät tunnin jäkeen täältä.

Vi hörs! Hälsningar, Heidi


MAANANTAI 27.4.

Äidinkieli:

  • Kertaa keskiviikon kokeeseen lukemalla Välkystä s. 14-15 ja s. 174-177.
  • Tee harjoitus: Yleis- ja erisnimet
  • Kun olet suorittanut tehtävän, saat tehtävästä koodin. Lähetä koodi opelle Teams-viestillä.

Kuvataide: Teams-tunti klo 10.00

Liikunta: Lähde ulkoilemaan ainakin puoleksi tunniksi. Kävele, juokse tai pyöräile niin että sinulle tulee hiki!

Historia: Lue huolellisesti s.150-155, tutki kuvat ja lue myös kuvatekstit. Tee tämän päivän aikana OneDriven historian tiedostoon sivun 155 tehtävät 1 ja 2.

Lisätehtävä (vapaaehtoinen): Katso sivun 150 kuvat ja lue kuvatekstit. Vastaa alla oleviin kysymyksiin.

  1. Minkä säätyjen edustajia näet kuvissa?
  2. Mihin säätyyn kuuluu mies, joka kantaa selässään kahta muuta miestä?
    (kts. vasemmanpuoleinen kuva)
  3. Kenellä tässä kuvassa on parhaat oltavat? (kts. oikeanpuoleinen kuva)
  4. Toteutuiko tämän kuvan tilanne koskaan? (kts. oikeanpuoleinen kuva)
  5. Miten tilanne on muuttunut vasemmanpuoleiseen kuvaan verrattuna?
    (kts. oikeanpuoleinen kuva)

Englanti: Tee tehtävät 16, 17A ja 17B sivulta 172. Vihkotehtävät tehdään OneDriven englannin tiedostoon. Tehtävät tarkistetaan torstaina englannin Teams-tunnilla. Tänään vapaaehtoinen Teams-tukituokio klo 13.15.


PERJANTAI 24.4.

Matematiikka: Tänään on koe. Kokoonnutaan Teamsiin klo 10 ohjeita varten.

Ympäristöoppi: Ota esille Etelä-Amerikan kartta ja valitse sieltä joku valtio. Tee tämän päivän aikana valitsemastasi valtiosta lyhyt tietoisku OneDriveen. Etsi tiedot netistä. Muista merkitä lähteet, joista olet tietoa työhösi ottanut. Laita työhön:

  • valtion nimi
  • pääkaupunki ja muita mahdollisesti tärkeitä kaupunkeja
  • asukasluku
  • kieli/kielet, joita maassa puhutaan
  • muutama mielestäsi mielenkiintoinen asia maasta
  • liitä mukaan kuva maan lipusta ja jokin toinen kuva

HS:n Lasten uutiset pääset katsomaan tästä.

Valtio­neuvosto eli Suomen asioista päättävä hallitus järjestää tänään tiedotustilaisuuden lapsille, suora lähetys alkaa noin kello 11. HS:n Lasten uutiset näyttää tiedotustilaisuuden verkossa. Pääset seuraamaan suoraa lähetystä tästä.

Hyvää viikonloppua! 🙂


TORSTAI 23.4.

Juttutuokiot Teamsissa seuraavalla aikataululla:

  • 9.30 Miikka, Kaapo, Matti, Jaro ja Jesse
  • 10.00 Pinja, Kerttu, Jenni ja Helmi
  • 10.30 Eero, Kasimir, Miro ja Otto
  • 11.00 Lilia, Asta, Iida ja Neea
  • 11.30 Patrik, Roope, Jimi, Paavo ja Kosti

Ole koneen äärellä, kun aikasi lähestyy. Ope soittaa/kutsuu sinut kokoukseen, kun ryhmäsi aika alkaa.

Äidinkieli: Lukutunti; lue valitsemaasi kirjaa yhden oppitunnin ajan. Kirjoita äidinkielen tiedostoon seuraavat tiedot: mitä kirjaa luit ja montako sivua ennätit lukea. Kirjoita otsikoksi päivämäärä.

Matematiikka: Kertaa huomiseen kokeeseen tekemällä monisteita, jotka löydät Teamsin tiedostoista.

Ympäristöoppi: Tee alla olevat tehtävät 3 ja 4 OneDriven ympäristöopin tiedostoon tämän päivän aikana. Jatka tehtävien tekemistä ”Etelä-Amerikka” otsikon alle.

3. Kerro viisi asiaa Brasiliasta.
4. Etsi internetistä kolme erilaista valokuvaa Rio de Janeirosta. Laadi niille kuvatekstit.

Englanti: Teams-tunti klo 12.30. Englannin kirjat sekä kirjoitusvälineet mukaan.


KESKIVIIKKO 22.4

KS: Palo- ja sähköturvallisuus
Tutustu vanhemman kanssa kodin sammutusvälineisiin ja varoittimiin ja hae tietoa netistä hakusanoilla palovaroitin, sammutuspeite, palosammutin ja häkävaroitin.
– Onko asunnossa palovaroitin? Paina testinappia. Mikäli hälytysääntä ei kuulu, vaihda paristo (tee tämä huoltajan kanssa).
– Onko asunnossa palovaroitin, sammutuspeite, sammutin?
– Oletko tietoinen hätäpoistumisteistä kotonasi?
– Keskustele ja arvioi vanhempasi kanssa asuntonne paloturvallisuus. Käytä tähän muutama minuutti.
– Anna arvio asteikolla 1-4 (1 heikko, 2 kohtalainen, 3 hyvä ,4 erinomainen) ja lähetä vastaus lyhyen perustelun kanssa WhatsApp viestillä. p. 045 2720877
Tee tehtävä tämän viikon aikana.
Anne ja Vesa

Historia: Tarkastele Amerikan lippua sivulta 149 ja vastaa alla oleviin kysymyksiin historian tiedostoon tämän päivän aikana. Kirjoita otsikoksi: Yhdysvaltojen lippu

  1. Miten Yhdysvaltain ensimmäinen lippu eroaa nykyisestä?
  2. Kuinka monta tähteä ja raitaa alkuperäisessä lipussa oli?
  3. Miten lippu on muuttunut nykyiseen verrattuna?

Lisätehtävä (vapaaehtoinen): Yhdysvaltojen urheilukulttuuri on pitkälle kehittynyttä. Etenkin joukkuelajeissa yhdysvaltalaiset pärjäävät hyvin, sillä esim. jääkiekossa ja koripallossa pelataan maailman parhaita ammattilaisliigoja (NHL ja NBA) Valitse joku yhdysvaltalainen seura, jonka nimi kuulostaa historialliselta ja selvitä nimen tausta.

Matematiikka: Tee “Testataan ja toimitaan” sivun 164 tehtävät. Kun olet tehnyt tehtävät, tarkista ne Teamsin tiedostoista. Halutessasi voit myös tehdä sivun 165-166 tehtävät ja pelata perheenjäsenesi kanssa Merihirviöpeliä s. 167.

Äidinkieli: Teams-tunti klo 11.00. Tunnilla harjoittelemme oikeinkirjoitussopimuksia. Ota tunnille mukaan Välkky-oppikirja, pieni vihko, lyijykynä ja pyyhekumi. Äidinkielen koe oikeinkirjoitussopimuksista on ke 29.4.

Ruotsi klo 13.30: Tänään tapaamme Teamsissa pienryhmissä.

Teams-ryhmät:
klo 13.30-13.50 JORDGUBBAR: Lilia, Asta, Iida, Miro, Eero, Kasimir, Matti, Miikka
klo 13.50-14.10 BLÅBÄR: Jenni, Helmi, Pinja, Roope, Jimi, Paavo, Kosti
klo 14.10-14.30 HALLON: Kerttu, Neea, Jaro, Jesse, Patrik, Kaapo, Otto

Ryhmät BLÅBÄR ja HALLON: tehkää itsenäistä työskentelyä, kunnes oma Teams-aikanne alkaa! Itsenäisen työskentelyn ohjeet löydät täältä. LÄXA: löytyy myös tuosta ohjetiedostosta.


TIISTAI 21.4.

Matematiikka: Teams-tunti klo 10.00. Ota tunnille mukaan matematiikan kirja, lyijykynä ja pyyhekumi.

Uskonto: Lue uskonnon kirjasta s.70-72, tutki kuvat ja lue myös kuvatekstit. Tee tehtävät 1, 2a ja 4 sivulta 72. Tehtävät tehdään tämän päivän aikana omaan kansioosi uskonnon Word-tiedostoon.

Liikunta: Ulkoile vähintään 45 minuuttia. Tee jotakin hengästyttävää liikuntaa. Voit tehdä ulkotreenin videon mukaan. Tee liikkeitä esim. 15 min.

Äidinkieli: Kirjoita OneDriven äidinkielen tiedostoon viesti, jossa kerrot tekeväsi ulkomailla jotain sinulle tärkeää asiaa. Tekstistä täytyy löytyä seuraavat asiat: kolme yleisnimeä (vuodenaika, kieli ja asukas) ja kolme erisnimeä (yksi ihmisen nimi, kaksi maantieteellistä nimeä). Kertaa tarvittaessa yleisnimet ja erisnimet Välkystä s. 174.

Ruotsi: Tavataan Teamsissa lukkarin mukaan klo 14.30. Jos haluat puhua kavereiden kanssa, voit kirjautua sinne viettämään välituntia ennen tunnin alkua. Muista, että tänään on sanakoe kpl 7 sanoista (öb s.168-169, osaat tummennetut molempiin suuntiin ja loput sanat suomentaa).

OBS! Ruotsin tunnit pidetään aina Teamsissa, ellei muuta ilmoiteta. Jos et pääse paikalle, pyydä huoltajaa laittamaan minulle Helmi-viestillä tieto. Muuten merkkaan tunnille poissaolon. Poissaolijat näkevät tunnin tehtävät tunnin jäkeen täältä.

Vi hörs! Hälsningar, Heidi


MAANANTAI 20.4.

Äidinkieli: Tavataan Teamsissa klo 10.00. Tunnilla käymme oikeinkirjoitussopimuksia. Ota tunnille mukaan Välkky-oppikirja, pieni vihko, lyijykynä ja pyyhekumi.

Liikunta: Ulkoile vähintään puoli tuntia. Voit käydä kävelyllä, juoksulenkillä, voimistella tai potkia vaikka jalkapalloa, pääasia että vähän hengästyt. Kun tulet sisälle, tee seuraava pieni kotitreeni. Katso ensin videolta liikkeet läpi, ja tee sen jälkeen videon ohjeiden mukaan. Laita aina liikkeen ajaksi video tauolle, jotta ehdit tehdä liikkeet huolella.

Historia: Lue huolellisesti s.146-149, tutki kuvat ja lue myös kuvatekstit. Tee tehtävät 1-3 sivulta 149. Halutessasi voit tehdä myös 4. tehtävän. Tehtävät tehdään tämän päivän aikana Opetus365:een historian tiedostoon.

Kuvataide: Sombrerot ja ponchot kuuluvat latinalaisen Amerikan pukeutumisperinteeseen. Suunnittele, piirrä ja väritä poncho sekä ainakin kaksi erilaista sombreroa ympäristöopin vihkoon. Lähetä niistä kuva opelle Teamsissa tämän päivän aikana.

Englanti:

  • Tutustu s. 168 sinisen pohjan prepositioihin. Tee sen avulla tehtävät 7A ja 8A sivuilta 168-169.
  • Vapaaehtoinen lisätehtävä: Käy tekemässä nämä tehtävät ja lähetä sen jälkeen koodisana opelle joko whatsappissa tai Teams-viestinä. Tehtävät ovat toisen kirjasarjan tehtäviä, mutta niissä kerrataan samoja asioita, joita olemme aiemmin tänä vuonna käyneet läpi (mm. lyhyiden ja pitkien adjektiivien vertailu).
  • Tästä viikosta alkaen pidetään englannin Teams-tunti torstaisin klo 12.30.

PERJANTAI 17.4.

Matematiikka: Tavataan tänään Teamsissa. Ota tunnille mukaan matematiikan kirja, lyijykynä ja pyyhekumi.

  • A-ryhmä klo 10.00
  • B-ryhmä klo 11.00

Läksy: Tee kotimökki sivulta 163. Halutessasi voit myös tehdä lisätehtävän ja pelata Laskinpeliä s. 162.

Ympäristöoppi:

  • Ota esiin Etelä-Amerikan kartta ja käy ratkaisemassa valtiot ja niiden pääkaupungit täällä. Lähetä tehtävän koodi opelle Teamsissa.
  • Seuraavaksi avaa Teamsin ympäristöopin tiedosto ja käytä sitä apunasi, kun ratkaiset Etelä-Amerikkaan liittyvän sanasokkelon täällä. Lähetä tämänkin tehtävän koodi opelle Teamsin viestinä.
  • Lopuksi selvitä mitä koodit tarkoittavat suomeksi.

HS:n Lasten uutiset pääset katsomaan tästä.

Hyvää viikonloppua!


TORSTAI 16.4.

Juttutuokiot Teamsissa seuraavalla aikataululla:

  • 9.30 Patrik, Roope, Jimi, Paavo ja Kosti
  • 10.00 Miikka, Kaapo, Matti, Jaro ja Jesse
  • 10.30 Lilia, Asta, Iida ja Neea
  • 11.00 Eero, Kasimir, Miro ja Otto
  • 11.30 Pinja, Kerttu, Jenni ja Helmi

Ole koneen äärellä, kun aikasi lähestyy. Ope soittaa/kutsuu sinut kokoukseen, kun ryhmäsi aika alkaa.

Outin MU Kuuntele seuraava tuttu musiikkikappale ja seuraa sitä tarkkaan. Kirjoita musiikin OneDrive -kansioon kaikki sinfoniaorkesterin soittimet, jotka siitä tunnistat (soittimia on 15 kappaletta). Jos et muista soittimia, hae netistä apua esim. laittamalla hakusanaksi sinfoniaorkesterin soittimet.

Englanti: 

  • Tarkista edelliset tehtävät Teamsin englannin tiedostosta.
  • Kuuntele kpl 14 täältä.
  • Käytä työkirjan s. 252-253 kappalekohtaista sanastoa apuna ja suomenna kpl 14 (ei tarvitse kirjoittaa mihinkään, mutta saat halutessasi suomentaa OneDriveen niin katson miten hyvin onnistuit)
  • Tee tehtävä 4B s. 167 OneDriven englannin tiedostoon.
  • Tee nämä maanantaihin mennessä.

Äidinkieli: Lukutunti; lue valitsemaasi kirjaa yhden oppitunnin ajan. Kirjoita äidinkielen tiedostoon seuraavat tiedot: mitä kirjaa luit ja montako sivua ennätit lukea. Kirjoita otsikoksi päivämäärä.

Matematiikka: Tarkista eiliset tehtävät Teamsin tiedostoista. Sen jälkeen tee Kertausradan tehtävät s. 160-161.

Ympäristöoppi: Lue Teamsin ympäristöopin tiedostosta Latinalaisesta Amerikasta ja tee alla olevat tehtävät 1 ja 2 OneDriven ympäristöopin tiedostoon tämän päivän aikana. Kirjoita otsikoksi: Etelä-Amerikka

  1. Selitä seuraavat sanat.
    1. Plantaasi
    2. Favela
    3. Kaskiviljely
  2. Miksi Andien vuoristossa asuu paljon ihmisiä?

KESKIVIIKKO 15.4.

Käsityö: Hei kaikki 6B-luokan oppilaat!

Tänään Vesan ryhmä perehtyy eläinkuituihin. Selvitä mistä eläimistä saadaan kuitua, josta voidaan valmistaa lankaa. Kerro, miten kuidusta valmistetaan lankaa ja kangasta. Mieti myös, mitkä näistä kuiduista ovat tavallisia ja mistä kuidusta tehtyjä vaatteita sinulla on.

Tietoa asiasta löydät esim. http://kuidut.omasivu.fi/kuitujen-tunnistaminen/kuitukuvat/elainkuidut/

Tehtävä on jo ollut Annen ryhmällä, mutta osa tehtävistä vaatii vielä lisäyksiä ja korjauksia. Anne on lukenut tehtävät ja kirjoittanut pilveen komenttikentään tarvittavat muutokset.

Palauta valmis tehtävä onedriveen omaan kansioosi käsityöt tiedostoon.  Anne on aamulla Teamsissa, jos teillä on jotain kysyttävää tehtävästä.

Terveisin, Anne & Vesa

Historia: Ihmiset pyrkivät toteuttamaan elämässään sellaisia asioita, jotka ovat heidän mielestään tärkeitä. Niitä kutsutaan arvoiksi. Antiikin Kreikassa kolme tärkeintä arvoa olivat hyvyys, totuus ja kauneus. Valistus puolestaan tähtäsi vapauteen, veljeyteen ja tasa-arvoon.

  • Pohdi, mitkä asiat ovat sinun mielestäsi tärkeitä. Tärkeiden asioiden taulukkoa pääset tarkastelemaan tästä. (Teams->tiedostot->historia)
    1. Kopioi koko taulukko omaan historian tiedostoosi. (Maalaa koko taulukko ja paina CTRL+C, mene historian tiedostoon ja paina tiedostossa CTRL+V.)
    2. Anna kullekin asialle 1-5 pistettä sen mukaan, kuinka tärkeänä pidät asiaa (1= ei tärkeä, 5=erittäin tärkeä).
    3. Rastita toiseen sarakkeeseen listan viisi mielestäsi tärkeintä arvoa.

Matematiikka: Tarkista eiliset tehtävät Teamsin tiedostoista. Tee sen jälkeen “Desimaalilukujen jakolaskua laskimella” aukeaman s.156-157 tehtävät ja kotimökki s.159. Halutessasi voit tehdä myös lisätehtävät.

Äidinkieli: Teams-tunti klo 11.00. Tunnilla harjoittelemme oikeinkirjoitussopimuksia ja tarkistamme yhdessä sivun 15 tehtävät. Ota tunnille mukaan Välkky-oppikirja, pieni vihko, lyijykynä ja pyyhekumi.

Ruotsi klo 13.30:

Tänään tapaamme Teamsissa pienryhmissä. Tee itsenäistä työskentelyä kunnes oma Teams-aikasi alkaa.

Teams-ryhmät:
klo 13.30-13.50 JORDGUBBAR: Lilia, Asta, Iida, Miro, Eero, Kasimir, Matti, Miikka
klo 13.50-14.10 BLÅBÄR: Jenni, Helmi, Pinja, Roope, Jimi, Paavo, Kosti
klo 14.10-14.30 HALLON: Kerttu, Neea, Jaro, Jesse, Patrik, Kaapo, Otto

Itsenäisen työskentelyn ohjeet löydät täältäLÄXA: tiistana sanakoe kpl 7 sanoista (öb s.168-169). Osaat tummennetut molempiin suuntiin ja loput sanat suomentaa.


TIISTAI 14.4.

Matematiikka: Tavataan Teamsissa klo 10.00. Käydään kaksi seuraavaa matematiikan asiaa läpi: Desimaalilukujen kerto- ja jakolaskua laskimella.

  • Läksy: Tee ”Desimaalilukujen kertolaskua laskimella” aukeaman s.152-153 tehtävät ja kotimökki s.155. Halutessasi voit tehdä myös lisätehtävät siitä välistä.

Uskonto: Lue ja tarkastele s.68-69 aukeama. Vastaa alla oleviin tehtäviin 1 ja 2 kokonaisilla virkkeillä uskonnon tiedostoon. Kirjoita otsikoksi: Nykyajan apostolit

Mitä Jeesuksen ajan apostolit ihmettelisivät, jos he pääsisivät aikamatkalle nykypäivään?

Mitä hyötyä lähetystyöntekijälle on siitä, että he elävät nykyajan maailmassa?

Liikunta: Tänään on vuorossa musiikkiliikuntaa. Valitse harjoitteletko hiphopia vai salsaa. Opettele videosta liikkeet ja tanssi biisin mukana. Muista myös ulkoilu ja muu liikkuminen päivän aikana mahdollisuuksien mukaan.

Äidinkieli: Lue välkystä s.176 ja tee sivulta 15 tehtävät 5 ja 6 OneDriven äidinkielen tiedostoon.

Ruotsi: Tavataan Teamsissa lukkarin mukaan klo 14.30. Jos haluat puhua kavereiden kanssa, voit kirjautua sinne viettämään välituntia ennen tunnin alkua. Tunnillahan mikrofonit pidetään kiinni, ellei puhuta opettajalle.

OBS! Ruotsin tunnit pidetään aina Teamsissa, ellei muuta ilmoiteta. Jos et pääse paikalle, pyydä huoltajaa laittamaan minulle Helmi-viestillä tieto. Muuten merkkaan tunnille poissaolon. Poissaolijat näkevät tunnin tehtävät tunnin jäkeen täältä.

Vi hörs! Hälsningar, Heidi


TORSTAI 9.4.
Tänään on Mikael Agricolan päivä.
Katso Agricola kahdessa minuutissa video.

Englanti: Katso pääsiäiseen liittyvä video ja vastaa sen jälkeen siihen liittyviin kysymyksiin
Happy Easter!

Äidinkieli: Kirjaudu NäppisTaituriin ja jatka tehtävien tekemistä 20-30 minuuttia. Sen jälkeen käy vastaamassa alla oleviin kysymyksiin äidinkielen tiedostoon. Kirjoita otsikoksi: NäppisTaituri. HUOM! Vaikka tänään ei ole lukutuntia, muista lukea myös kirjaesitelmään valitsemaasi kirjaa. 

  1. Minkä NäppisTaituri-kurssin harjoituksia teit tällä viikolla?
  2. Saitko suoritettua yhden kokonaisen kurssin?
  3. Pelasitko NäppisTaiturin pelejä? Mitä?

Matematiikka: Tavataan tänään Teamsissa. Käydään uusi asia läpi.

  • B-ryhmä klo 10.00
  • A-ryhmä klo 11.00

Läksy: Tee “Desimaalilukujen kerto- ja jakolaskua” aukeaman tehtävät s. 148-149 ja kotimökki sivulta 151. Halutessasi voit tehdä myös lisätehtävät. Tehtävät tehdään tämän päivän aikana. Kun olet tehnyt tehtävät, käy tarkistamassa ne Teamsin tiedostoista.

Ympäristöoppi: Katso ja kuuntele lastenlaulu Etelä-Amerikan valtioista. Jatkamme tästä aiheesta loman jälkeen.


Mukavaa pääsiäislomaa! 🙂
Seuraava Teams-tunti tiistaina 14.4. klo 10.00.


KESKIVIIKKO 8.4.

Käsityö: Hei kaikki 6B luokan oppilaat! Pääsiäisviikon käsityötehtävänä on pääsiäispöydän kattauksen suunnittelu. Tehtävänä on harjoitella servettien taittelua. Varmaankin teiltä löytyy servettejä kotoa ja jos ei löydy niiin taittelun voi tehdä vaikka sanomalehtipaperista.

Kokeile molempia vaihtoehtoja ja valitse mielisesi vaihtoehto pääsiäispöytään:

Ohje pääsiäispupun taitteluun https://www.youtube.com/watch?v=gH5IFCHoMEA

Ohje pääsiäispupun pään taitteluun https://www.youtube.com/watch?v=6tV7-w5mpDE (Pupun pään taitteluvideo on ranskaksi, mutta selviät siitä taitteluohjeita seuraten.)

Jos haluat askarrella lisää pääsiäskoristeita voit tehdä paperisulkia. Sulkien taitteluvideo ruotsiksi (kreativ Karin pysslar). Kuvia seuraamalla osaat tehdä sulan ja ruotsia lukeneena ymmärrät varmasti Karinin ohjettakin.

Lähetä kuva taitteluista omaan kansioosi pilveen. voit lisätä pääsiäisenä myös kuvan pääsiäispöydästä.

Mukavaa pääsiäisviikkoa, Anne & Vesa

Historia: Palauta mieleesi maanantaina lukemasi kappale s.144-145. Tee tehtävät 4 ja 5 sivulta 145. Tehtävät tehdään tämän päivän aikana Opetus365:een omaan kansioosi historian tiedostoon.

Lisätehtävä (vapaaehtoinen): Tarkastele sivun 145 oikeassa yläreunassa oleva kuva ja kuvateksti. Vastaa kysymyksiin historian tiedostoon. Kirjoita otsikoksi: Lisätehtävä

  1. Kuka kuvassa pidätetään?
  2. Miten muut ihmiset suhtautuivat pidätykseen?
  3. Miksi hallitsijat halusivat sulkea toisinajattelijoita vankilaan?

Matematiikka: Käy tarkistamassa Teams -sovelluksen tiedostoista eilisen s.144-147 tehtävät. Sen jälkeen tee päässälaskut (klikkaa tästä). Päässälaskut tehdään tämän päivän aikana.

Äidinkieli: Kirjaudu NäppisTaituriin ja jatka harjoituksien tekemistä 20-30 minuuttia. Muista valita tehtävät oman taitotasosi mukaan.

Ruotsi: KOEAloitetaan tunti yhdessä Teams-kokouksessa lukkarin mukaan klo 13.30. Ole ajoissa paikalla, jotta koe saadaan aloitettua heti ja ehdit tehdä sen! Saat nettikokeen linkin minulta kokouksessa. Kokeen aikana voit kysyä minulta Teamsissa ykityisviestillä tai yksityispuhelulla neuvoa, jos et ymmärrä jotain tehtävänantoa. Kokeessa ei käytetä mitään apuvälineitä eli et saa katsoa kirjoja etkä nettiä kokeen aikana!

OBS! Ruotsin tunnit pidetään aina Teamsissa, ellei muuta ilmoiteta. Jos et pääse paikalle, pyydä huoltajaa laittamaan minulle Helmi-viestillä tieto. Muuten merkkaan tunnille luvattoman poissaolon.

Vi hörs! Hälsningar, Heidi


TIISTAI 7.4.

Matematiikka: Tavataan Teamsissa klo 10.00. Käydään uusi asia läpi. Jos et pääse osallistumaan Teams-tunnille, laita opelle viestiä. Alla on tehtävät, jotka tehdään tämän päivän aikana.

Tee ”Luku alkutekijöidensä tulona” aukeaman s.144-145 tehtävät ja kotimökki s. 147. Halutessasi voit tehdä myös lisätehtävät siitä välistä.

Uskonto: Teams-sovelluksen viesteistä löydät linkin uskonnon kokeeseen. Koe alkaa klo 11.  Koe tehdään ilman kirjaa.

Liikunta: Tee päivän aikana kolme lyhyttä n.10-15 minuutin pyrähdystä ulos. Tee joka kerta eri asioita esim. juokse taloa ympäri, hypi hyppynarua, loiki, ota spurtteja, tee kyykkyjä ym.

Äidinkieli: Kirjaudu sisään NäppisTaituriin omilla tunnuksillasi. Jatka tänään NäppisTaiturin harjoituksien tekemistä 20-30 minuuttia. Valitse tehtävät oman taitotasosi mukaan.

Ruotsi: Aloitetaan tunti yhdessä Teamsissa lukkarin mukaan klo 14.30. Jos haluat puhua kavereiden kanssa, voit kirjautua sinne viettämään välituntia ennen tunnin alkua. Tunnillahan mikrofonit pidetään kiinni, ellei puhuta opettajalle.

Tunnin jälkeen löydät päivän tehtävät täältä. Sieltä voit tarkistaa myös huomisen koealueen.

OBS! Ruotsin tunnit pidetään aina Teamsissa, ellei muuta ilmoiteta. Jos et pääse paikalle, pyydä huoltajaa laittamaan minulle Helmi-viestillä tieto. Muuten merkkaan tunnille poissaolon.

Vi hörs! Hälsningar, Heidi

P.S. EXTRA-sanastoa asumisesta löytyy täältä ja täältä


MAANANTAI 6.4.

Äidinkieli:  Tavataan tänään Teamsissa klo 9.30. Tapaamisessa näytän, miten luot oman henkilökohtaisen tunnuksen NäppisTaituriin. Lisäksi katsotaan yhdessä tehtäviä, joita teette sieltä tällä viikolla. Ilmoita opelle, jos et pääse osallistumaan tapaamiseen. Teamsista löytyy linkki ja ohjeistus NäppisTaituriin kirjautumiseen.

  • Tämän päivän aikana tee 2-3 NäppisTaiturin harjoitusta. Valitse NäppisTaiturin kursseista joko “Nyt näppis tutuksi!” tai “Peruskurssi Junior” harjoituksia.

Historia: Lue huolellisesti s.144-145, tutki kuvat ja lue myös kuvatekstit. Tee tehtävät 1-3 sivulta 145. Nämä tehdään tämän päivän aikana Opetus365:een historian tiedostoon.

Liikunta + kuvataide: Lähde ulos reippailemaan puoleksi tunniksi ja etsi samalla muutama oksa pajunkissoja. Kun pääset kotiin, aseta oksat maljakkoon. Sen jälkeen piirrä lyijykynällä asetelmastasi kuva A4-paperille. Ota työstäsi kuva ja lähetä se minulle tämän päivän aikana Teamsissa. Jos et löydä ulkoa pajun oksia, etsi kuva googlesta (kuvahaku: “pajunkissat maljakossa”), josta otat mallia työhösi.

Englanti:

  • kuuntele ja toista kpl 14 kuvasanaston sanat täältä.
  • kirjoita tummat sanat vihkoon suomeksi ja englanniksi
  • tee tehtävät 2A sekä 3 sivulta 167

Outin MU  Odottelen täällä niitä Top10 -listoja. Tehtävä annettiin torstaina 26.3. ja se piti palauttaa viime viikon torstaina 2.4.. Laittakaapa tulemaan jakamalla tiedosto minulle. t.Outi


PERJANTAI 3.4.

Matematiikka: Tavataan tänään Teamsissa. Tarkistetaan eiliset matematiikan tehtävät yhdessä ja käydään uusi asia läpi.

  • B-ryhmä klo 10.00
  • A-ryhmä klo 11.00

Läksy: Tee “Lukujen jaollisuus” aukeaman tehtävät s. 140-141 ja kotimökki sivulta 143. Halutessasi voit tehdä myös lisätehtävät. Tehtävät tehdään tämän päivän aikana. Kun olet tehnyt tehtävät, käy tarkistamassa ne Teams–sovelluksen tiedostoista.

Ympäristöoppi:  

  • Projektityön palautus tämän päivän aikana. Kun työsi on valmis palautettavaksi, kirjoita loppuun: palautettu.
  • Lisätehtävä (vapaaehtoinen): Viime viikon lauantaina tornado iski Yhdysvalloissa Jonesboron kaupunkiin. Paikallinen myyjä onnistui kuvaamaan (klikkaa tästä) pyörremyrskyn hurjan voiman.  Ota selvää,
    1. mikä on pyörremyrsky
    2. mihin aikaan vuodesta pyörremyrskyjä esiintyy Amerikassa
  • Kirjoita vastaukset OneDriven ympäristöopin tiedostoon. Kirjoita vastauksiin otsikoksi: Pyörremyrsky.

HS:n Lasten uutiset pääset katsomaan tästä.

Mukavaa viikonloppua! Seuraava Teamsin livetapaaminen on maanantaina klo 9.30.


TORSTAI 2.4.

Juttutuokiot Teamsissa seuraavalla aikataululla:

  • 9.30 Eero, Kasimir, Miro ja Otto
  • 10.00 Lilia, Asta, Iida ja Neea
  • 10.30 Pinja, Kerttu, Jenni ja Helmi
  • 11.00 Patrik, Roope, Jimi, Paavo ja Kosti
  • 11.30 Miikka, Kaapo, Matti, Jaro ja Jesse

Ole koneen äärellä, kun aikasi lähestyy. Ope soittaa/kutsuu sinut kokoukseen, kun ryhmäsi aika alkaa.

Äidinkieli: Lukutunti; lue valitsemaasi kirjaa yhden oppitunnin ajan. Kirjoita äidinkielen tiedostoon seuraavat tiedot: mitä kirjaa luit ja montako sivua ennätit lukea. Kirjoita otsikoksi päivämäärä.

Suulliset kirjaesittelyt pidetään minulle Teams –sovelluksen kautta. Etäkoulun vuoksi sinulla on mahdollisuus toteuttaa suullisen esittelyn sijaan kirjallinen kirjaesittely. Molempiin kirjaesittelyihin löytyy ohjeet Teamsista äidinkielen tiedostosta. Kirjaesittelyn palautuspäivä on sama kuin suulliseen kirjaesittelyyn jo koulussa sovittu päivä. Ilmoita tänään opelle, valitsetko suullisen vai kirjallisen kirjaesittelyn. 

Matematiikka: Tee ”Kerrataan koordinaatistoa” aukeaman s.136-137 tehtävät ja kotimökki s. 139. Halutessasi voit tehdä myös lisätehtävät siitä välistä. Nämä tehdään kirjaan tämän päivän aikana.

Ympäristöoppi: Kirjoita/viimeistele projektityösi tämän päivän aikana. Palautus on huomenna 3.4. Muista, että tekstiä ei saa kopioida suoraan mistään. Katso, että seuraavat asiat ovat kunnossa; lähteet, kuvien asettelu, pääotsikko ja väliotsikot. Jos saat työsi valmiiksi jo tämän päivän aikana, kirjoita työn loppuun: palautettu.

Lisätehtävä (vapaaehtoinen): Tee ympäristöopin tiedostoon lyhyt tietoisku Kanadasta; kerro asukasluku, pääkaupunki ja viralliset kielet. Liitä tiedostoon kuva Kanadan lipusta. Laita otsikoksi: Kanada.

Englanti:

  • Tee tehtävät 17AB ja 18 sivuilta 161-162. Ne ovat vihkotehtäviä eli tee ne OneDriven englannin tiedostoon.
  • Nämä tehdään ensi maanantaihin mennessä.
  • Jos et vielä ole palauttanut ”suullista koetta” (= lukenut jotakin kpl 13 osiota videolle), palautathan sen tänään.

KESKIVIIKKO 1.4.

6 B Käsityöt: Annen ja Vesan ryhmät.

Huomenna käsityötuntien aikana kaikki oppilaat tekevät polkupyörän keväthuollon. Jos sinulla ei ole omaa polkupyörää, voit huoltaa jonkun muun perheenjäsenen pyörän. Ota huoltamastasi polkupyörästä kuva ja lähetä se käsityökansioon.

Jos huomenna sataa lunta tai vettä voit tehdä huollon myöhemmin. Lähetä kuva viimeistään perjantaina 3.4.2020.

Katso oheisten linkkien videot ja tarkista pyöräsi kunto:

 

Puhdista  pyörä rätillä ja ketjut vaikka vanhalla hammasharjalla sekä pumppaa ilmaa renkaisiin.

Historia + kuvataide: Sanotaan, että toiset syntyvät kultalusikka suussa. Ryhdy tsaariksi tai keisarinnaksi, ja suunnittele historian vihkoon itsellesi arvosi mukainen lautanen. Millaisia kuvioita paljastuu, kun olet lusikoinut kaiken kaviaarin suuhusi? Älä unohda käyttää kultatussiasi, jos sinulla on sellainen käytössäsi. Voit ottaa mallia Katariina II:n lautasesta (s. 143). Ota kuva suunnittelemastasi lautasesta ja liitä se historian tiedostoon tai lähetä minulle Teamsissa tämän päivän aikana.

Matematiikka: Käy tarkistamassa Teams -sovelluksen tiedostoista eilisen s.132-135 tehtävät. Sen jälkeen tee päässälaskut. Teams -sovelluksen viesteistä löydät linkin päässälaskuihin. Päässälaskut tehdään tämän päivän aikana.

Äidinkieli: Teamsista äidinkielen tiedostosta löytyy luetun ymmärtämisen tehtävä, joka tehdään tämän päivän aikana. Lisäksi lue Välkystä huolellisesti s. 175 ja tee alla olevat tehtävät 1 ja 2 Opetus365:n äidinkielen tiedostoon. Kirjoita otsikoksi: Yhdyssanat

  1. Keksi ja kirjoita ryhmiin kolme yhdyssanaa.
    1. Yhdyssanan osana on erisnimi.
    2. Yhdyssanan ensimmäinen osa loppuu vokaaliin, jolla toinen alkaa.
    3. Yhdyssanan osana on kirjain tai numero.
  2. Kirjoita tiiviimmin. Esim. jälkiruoka ja pääruoka -> jälki- ja pääruoka
    1. ulkotakki ja ulkohousut
    2. vaihtovaatteet ja vaihtokengät
    3. matkalaukku ja käsilaukku
    4. aluspaita ja kauluspaita

Ruotsi: Aloitetaan tunti yhdessä Teamsissa lukkarin mukaan klo 13.30. Jos haluat puhua kavereiden kanssa, voit kirjautua sinne viettämään välituntia ennen tunnin alkua. Tunnillahan mikrofonit pidetään kiinni, ellei puhuta opettajalle.

Loin Teamsin ulkopuolisen kansion tuntien materiaaleille, jotta kaikki varmasti pääsevät niihin käsiksi. Tunnin jälkeen löydät sieltä päivän tehtävät ja läksyt sekä ensi viikon koelueen. Ruotsin kansioon pääset tästä.

Vi hörs! Hälsningar, Heidi


TIISTAI 31.3.

Matematiikka: Tee “Usean kokonaisluvun yhteenlaskua” aukeaman sivun 132-133 tehtävät ja kotimökki sivulta 135.  Lisätehtävätkin saa siitä välistä tehdä. Nämä tehdään kirjaan tämän päivän aikana.

Uskonto: Lue uskonnon kirjasta s. 65-67, tutki kuvat ja lue myös kuvatekstit. Tee tehtävät 1-3 sivulta 67. Tehtävät tehdään tämän päivän aikana omaan kansioosi uskonnon Word-tiedostoon. Uskonnon koe on ensi viikon tiistaina 7.4. Aloita kokeeseen kertaaminen s.52-67. Muista tutkia kuvat ja lukea myös kuvatekstit. Koe tehdään ilman kirjaa.

Lisätehtävä (vapaaehtoinen): Etsi kuvat eri uskontojen (hindulaisuus, juutalaisuus, islam, buddhalaisuus) symboleista. Liitä ja nimeä kuvat uskonnon tiedostoon.

Liikunta: Tänään on vuorossa musiikkiliikuntaa. Opettele Macarena -videosta liikkeet ja tanssi biisin mukana. Muista myös ulkoilu ja muu liikkuminen päivän aikana mahdollisuuksien mukaan.

Äidinkieli: Kirjoita koulustasi lyhyt kuvaus, jossa on mahdollisimman monta erisnimeä (Välkky s.174). Käytä kirjoittamiseen aikaa 10 minuuttia.  Kirjoita kuvaus tämän päivän aikana Opetus365:n äidinkielen tiedostoon. Kirjoita otsikoksi: Koulu

Ruotsi: Aloitetaan tunti yhdessä Teamsissa lukkarin mukaan klo 14.30. Jos haluat puhua kavereiden kanssa, voit kirjautua sinne viettämään välituntia ennen tunnin alkua. (Tunnilla mikrofonit pidetään kiinni, ellei puhuta opettajalle.) Pidetään tunnilla työrauha: ei lähetellä emojeja chattiin.

HUOMTeamsissa pidetään aluksi nimenhuuto läsnäolijoista. Jos tiedät, ettet pääse Teamsiin, laita viestiä Helmeen tai heidi.makiniemi@tampere.fi. Loin Teamsin ulkopuolisen kansion tuntien materiaaleille, jotta kaikki varmasti pääsevät niihin käsiksi. Sieltä löydät tunnin sisällön ja läksyt sekä koelueen. Ruotsin kansioon pääset tästä.

LÄXA: öb s.164-165 ö5a+ö5b: tee huolellisesti käyttäen apuna sanastoa ja tämän päivän tehtäviä ja tarkista valmis tehtäväsi itse kirjasta öb s. 238. Katsoimme tunnilla koealuetta ensi viikon ke 8.4. olevaan kokeeseen, joten tee läksy kokeeseen harjoittelua silmällä pitäen.

Vi hörs! Hälsningar, Heidi


MAANANTAI 30.3.

Äidinkieli: Lue Välkystä s. 174 ja tee alla oleva tehtävä Opetus365:n äidinkielen tiedostoon. Tehtävä tehdään tämän päivän aikana. Kirjoita otsikoksi: Erisnimet

Korjaa erisnimiin iso kirjain. (17 korjausta) HUOM! Kopioi ensin koko teksti äidinkielen tiedostoon.

  1. Kansainvälisen matkailusivuston mukaan suomen suosituin turistinähtävyys on helsinkiläisille rakas suomenlinna. Kesäisin saarelle vievällä lautalla voi suomen ja ruotsin lisäksi kuulla esimerkiksi japania, italiaa ja espanjaa.
  2. Pinta-alaltaan euroopan suurin kaupunki on rovaniemi, joka sijaitsee pohjois-suomen lapissa.
  3. Noin 25 kilometrin päässä hangosta sijaitseva bengtskär on pohjoismaiden korkein majakka.
  4. Korkealta puijon tornista voi ihailla itä-suomen henkeäsalpaavia näkymiä sekä kallaveden rannalla komeilevaa kuopion kaupunkia, jonka pietari brahe perusti vuonna 1653.

Liikunta: Tee lämmittely Leijonakuningas Elämän tie –videon ohjeiden mukaan. Lähde sen jälkeen ulos liikkumaan puoleksi tunniksi.

Historia: Palauta mieleesi viime viikolla lukemasi historian kappale “Venäjä uudistuu” ja tee alla olevat tehtävät historian tiedostoon.

  1. Miten Katariina II liittyy Pietari Suureen?
  2. Tarkastele Katariina II:n astiaston lautasta oppikirjasta s. 143 ja tee alla olevat tehtävät historian tiedostoon.
    1. Mitä eri värejä löydät lautasesta?
    2. Mistä voi päätellä, että kyseessä on kuningattaren astiastoa?
    3. Mitä koristeita löydät lautaselta?

Kuvataide: Piirrä tai maalaa fantasiakertomukseesi liittyvä kuva A4-kokoiselle paperille. Voit piirtää/maalata esimerkiksi päähenkilön, tapahtumapaikan tai suunnitella, miltä kirjan kansi voisi näyttää. Ota piirustuksestasi/maalauksestasi kuva ja liitä se fantasiakertomukseesi. Jos et saa liitettyä kuvaa fantasiakertomukseesi, lähetä työstäsi kuva minulle Teams-sovelluksen kautta.

Englanti: Teamsin keskustelusta löydät linkin sanakokeeseen. Tee koe tämän päivän aikana.

Vapaaehtoisena lisätehtävänä voit tehdä tehtävät 19A ja/tai 19B sivulta 162. Ne ovat vihkotehtäviä, joten tee ne OneDriven englannin tiedostoosi.


PERJANTAI 27.3.

Matematiikka: Käy tarkistamassa Teams-sovelluksesta (klikkaa tästä) eilisen s.124-127 tehtävät. Tavataan Teamsissa klo 10.

  • Tee “Kahden kokonaisluvun yhteen- ja vähennyslaskua” aukeaman s. 128-129 tehtävät ja kotimökki s.131.  Lisätehtävätkin saa siitä välistä tehdä. Nämä tehdään kirjaan tämän päivän aikana. Kun olet tehnyt tehtävät, käy tarkistamassa Teams-sovelluksesta s.128-131 tehtävät.

Ympäristöoppi: Amerikkalaisissa elokuvissa ja tv-sarjoissa vietetään usein kiitospäivää, Valentinen päivää tai Halloweenia. Ota selvää,

1) milloin näitä päiviä vietetään
2) mitä perinteitä näiden juhlapäivien viettoon liittyy.

Kirjoita vastaukset Opetus365:n ympäristöopin tiedostoon. Kirjoita otsikoksi: Amerikkalaiset juhlapäivät.

Lisätehtävä (vapaaehtoinen): Etsi juhlapäiviin liittyvät kuvat ja liitä ne tiedostoon.

Muista myös tehdä Amerikka -työtä. Palautus on viikon päästä.

HS:n Lasten uutiset pääset katsomaan tästä.

Mukavaa viikonloppua!


TORSTAI 26.3. 

Outin MU Tee Opetus365 musiikin kansioon Top10 (=10 parasta) -lista musiikista, jota tykkäät kuunnella: 1.esittäjä tai säveltäjä: kappale                                                                                            2.                                                                                                                                          3.                                                                                                             Siis 10 parasta, palauta työ minulle torstaihin 2.4. mennessä.

Englanti: 

  • Tarkista maanantain tehtävät Teamsin englannin tiedostosta.
  • Harjoittele kpl 13 kuvasanaston tummennettuja epäsäännöllisiä verbejä, niistä tehdään sanakoe maanantaina.
  • Harjoittele lukemaan yksi osio (=kappale) kappaleen 13 tekstistä sivulta 48, lue se videolle ja palauta opelle whatsappilla to 2.4. mennessä. Apua harjoitteluun saat kuuntelemalla kappaletta täältä 
  • Puhelinnumero, johon video palautetaan, löytyy Teamsin viesteistä. Tämä korvaa aiemmin sovitun suullisen kokeen. Jos ehditte parin kanssa jo aiemmin kuvata myyjä/asiakas -keskustelun, voi myös sen palauttaa tämän lukutehtävän sijaan.

Äidinkieli: Lukutunti; lue valitsemaasi kirjaa yhden oppitunnin ajan. Kirjoita äidinkielen tiedostoon seuraavat tiedot: mitä kirjaa luit, montako sivua ennätit lukea ja luitko kirjaesitelmää varten valitsemaasi kirjaa vai jotain muuta kirjaa. Laita otsikoksi päivämäärä. HUOM! Kun luet kirjaesitelmää varten kirjaa, muista kirjoittaa itsellesi muistiin tärkeitä asioita, joita tarvitset kirjavinkkauksen pitämisessä.  

Matematiikka: Tee ”Positiiviset ja negatiiviset kokonaisluvut” aukeaman s.124-125 tehtävät ja kotimökki s.127. Nämä tehtävät tehdään kirjaan tämän päivän aikana. Tarvittaessa voit katsoa apua positiivisiin ja negatiivisiin lukuihin täältä.  Lisätehtävätkin saa tehdä.

Ympäristöoppi: Jatka Amerikka -työn tekemistä. Tee sitä huolella, palautus on vasta viikon päästä. Ohjeet työhön löytyvät viime viikon perjantain (20.3.) kohdalta.

Muista pitää taukoja opiskelun lomassa, onhan koulussakin välitunnit! 🙂 Voit esimerkiksi jumpata Jumppakissan taukojumppa -videon mukana. 


KESKIVIIKKO 25.3.

Käsityöt: Vesa
Katso oheisten linkkien videot ja tarkista pyöräsi kunto:


Pese pyörä rätillä ja vaikka vanhalla hammasharjalla ketjut sekä pumppaa ilmaa renkaisiin vähintään. Tee tehtävä seuraavan viikon aikana.

Käsityöt: Annen ryhmän käsityöt:

Hei kaikki 6B-luokan käsityöryhmäläiset!

Viime viikon käsityötuntien tehtävänä oli eläinkuidut. Teidän piti selvittää, mistä eläimistä saadaan kuitua, josta voidaan valmistaa lankaa.  Jotkut teistä ovat jo lähtttäneet valmiin tehtävän, mutta joitakin se vielä puuttuu. Osan tehtävistä olen jo lukenut ja antanut henkilökohtaista palutetta.

Mikäli jo viime viikon tehtävään olit kirjoittanut kasvikuiduista, voit täydentää siitä tämän viikon tehtävän.

Tällä viikollä perhdymme kasvikuituihin. Selvitä, mistä  kasveista saadaan kuitua, josta voidaan valmistaa lankaa. Mieti myös, mitkä näistä kuiduista ovat tavallisia ja mistä kuidusta tehtyjä vaatteita sinulla on. Mikäli jo viime viikon tehtävään olit kirjoittanut kasvikuiduista  niin voit täydentäää sen tämän viikon tehtäväksi.

Kirjoita tehtävä kertomukseksi, jossa kerrot kuitujen käsittelystä langaksi ja kankaaksi.

Kirjoita kuvaus Opetus365:seen ja lisää siihen kuvia.​
Olen aamulla tavattavissa Teamsissa.

Terveisin, Anne

Historia: Silmäile maanantaina lukemasi teksti ja kuvat läpi s.139-143. Tee alla olevat tehtävät oppikirjan avulla historian tiedostoon. Kirjoita otsikoksi: Venäjä uudistuu

  1. Selitä seuraavat käsitteet:
    1. tsaari
    2. maaorja
    3. arkkitehtuuri
  2. Mitä barokkipalatsille tyypillisiä piirteitä löydät Pietarhovista (kuva s.142)?
  3. Miksi Pietari halusi itselleen barokkipalatsin?

Lisätehtävä (vapaaehtoinen): Ranskan Aurinkokuningas Ludvig XIV ja Venäjän hallitsija Pietari ihailivat barokkia. Ludvig XIV halusi Versaillesin palatsista barokkityylisen ja Pietari puolestaan halusi rakentaa itselleen Versaillesin veroisen palatsin.

  • Etsi netistä tietoa ja kerro, millainen tyylisuuntaus barokki oli 1600-luvun lopulla erityisesti arkkitehtuurissa ja sisustuksessa.
  • Etsi kuva Versaillesista ja Pietarhovista.
  • Kirjoita teksti ja liitä kuvat Opetus365:n historian tiedostoon tämän päivän aikana. Otsikko: Barokki

Matematiikka: Käy tarkistamassa Teams-sovelluksen tiedostoista eilisen s.120-121 tehtävät. Tarkistuksen jälkeen tutki Platonin kappaleita s.122 ja tee tehtävät 1-2 tai pelaa perheenjäsenesi kanssa Matikkagolfia s.123.

Äidinkieli: Käy lukemassa fantasiakertomuksestasi saamasi palaute Opetus365:n fantasiakertomuksen tiedostostasi. Kun olet lukenut palautteen, kirjoita palautteen loppuun ”luettu 25.3.”. Kertaa oikeinkirjoitusta s.174-175. Tee tämän päivän aikana Välkystä s.14 tehtävät 1, 3 ja 4 omaan kansioosi äidinkielen tiedostoon.

Ruotsi: Aloitetaan tänäänkin tunti yhdessä Teamsissa lukkarin mukaan klo 13.30. Kirjaudu siis valmiiksi sinne hieman ennen tunnin alkua ja ota kuulokkeet valmiiksi, jos sinulla on. Teamsissa pidetään aluksi nimenhuuto läsnäolijoista. Jos tiedät, ettet pääse Teamsiin, laita viestiä Helmeen tai heidi.makiniemi@tampere.fi.

Vi hörs! Hälsningar, Heidi
EDIT: Lähetin huoltajille Helmessä viestin, jossa on kirjautumisohjeet Teamsiin sekä muihin tunneillani käytettäviin sovelluksiin. Tässä vielä viestissäni ollut linkki Teamsin ohjevideoon.
LÄXA: Kuunnellaan itse Otavan Oppilaan maailman kautta räppi
(Kirjaudu omilla tunnuksilla: https://oppilas.otava.fi
Valitse: kpl 6 >Kappaleäänitteet > Övning 16 räppi)
Tee sitten kirjaasi räppitehtävät öb s.155 ö16, ö17a+b


TIISTAI 24.3.

Matematiikka: Tee “Testataan ja toimitaan” aukeamalta s.120 tehtävät. Halutessasi voit tehdä myös sivun 121 tehtävät. Nämä tehdään kirjaan tämän päivän aikana.

Uskonto: Lue uskonnon kirjasta s.62-64, tutki kuvat ja lue myös kuvatekstit. Tee tehtävät 1-3 sivulta 64. Tehtävät tehdään tämän päivän aikana omaan kansioosi uskonnon Word-tiedostoon.

Liikunta: Tee kotijumppa tämän videon ohjeilla. Muista myös ulkoilu ja muu liikkuminen päivän aikana mahdollisuuksien mukaan.

Äidinkieli: Välkky s.12-13. Lue huolellisesti teksti ja tee tehtävät 1 ja 2 tämän päivän aikana omaan kansioosi äidinkielen Word-tiedostoon.

Ruotsi: Heidi pitää tänään ruotsin tunnin Teams-sovelluksessa klo 14.30. Kirjaudu sinne jo hieman etukäteen, niin varmistat, että se toimii. (Ensin kirjaudu O365:een opetusverkon tunnuksilla ja sieltä valitse Teams ja tiimi: Lamminpään koulu 6B). Ota kuulokkeet valmiiksi, jos sinulla on.
Teamsissa näet viestit-välilehden viestiketjussa tekemäni ”kokouksen” 6B ruotsin tunti – tisdag. Kun klikkaat sitä, pitäisi aueta sivu, jonka oikeassa yläkulmassa on Liity-nappi. Siitä pääset osallistumaan live-tunnille.

Laitan taas tunnin PowerPointin näkyville Teamsin Ruotsin materiaalit -kansioon. Jos et jostain syystä pääse Teamsiin, tee: öb s.152-153. Lisäksi kirjoita OneDriveen 5–10 tavarasta kodissasi:

  • Ota mallia tehtävistä 14a ja 13 (öb s.153)
  • Kerro, missä tavara sijaitsee
  • Käytä prepositioita
  • Käytä apuna kappaleen 6 sanastoa (öb s.144) ja kuvasanastoa (tb s.62)
  • Esim. Var är mattan? Mattan är under lampan
    Missä matto on? Matto on lampun alla

Vi hörs! Hälsningar, Heidi
UPDATE: Päivän PowerPoint läksymalleineen löytyy Teamsista: > Tiedostot > Ruotsin tuntien materiaalit 6B >Tiistai_24pv-6B


MAANANTAI 23.3.

Äidinkieli: Tänään vielä viimeistele ja tarkista fantasiakertomuksesi palauttamista varten; muista tarkistaa pisteiden paikat ja isot alkukirjaimet sekä vuorosanojen kirjoittaminen (tähän löydät apua Välkyn s. 179). Muista, että tekstiä on myös helpompi lukea, jos se on jaettu kappaleisiin. Lue fantasiakertomuksesi perheenjäsenillesi tai anna kertomus muiden perheenjäsenten luettavaksi.

Liikunta: Lähde ulkoilemaan vähintään puoleksi tunniksi. Tee jotain, niin että sinulle tulee hiki!

Historia: Lue huolellisesti s.139-143, tutki kuvat ja lue myös kuvatekstit. Tee tehtävät 1-5 sivulta 143. Tehtävät tehdään tämän päivän aikana omaan kansioosi historian Word-tiedostoon.

Kuvataide: Tee Sata askelta kotoa -valokuvaustehtävä alla olevan ohjeen mukaan. Alankomaalainen valokuvaaja Margriet Zwarthoed tutkii ympäristöä kameralla. Katso hänen valokuviaan (klikkaa tästä) ennen tehtävän aloittamista.

  1. TEHTÄVÄN OHJE:
  2. Ota mukaan kännykkä tai kamera.
  3. Mene ulos.
  4. Valitse suunta ja kävele 100 askelta eteenpäin.
  5. Pysähdy ja katso ympärillesi.
  6. Etsi joku kiinnostava asia ja ota siitä valokuva (esineitä, värejä, kuvioita, materiaaleja).
  7. Valitse uusi suunta ja kävele 100 askelta eteenpäin, pysähdy ja ota kiinnostavasta asiasta valokuva. Voit toistaa tämän niin monta kertaa kuin ehdit yhden oppitunnin aikana.
  8. Lataa paras kuva Teams-sovelluksen viesteihin (klikkaa tästä).

Englanti:

  • Nämä tehdään tänään
  • Harjoittele kpl 13 sanoja Quizletissa 
  • Tutki sivun 156 sinisiä ruutuja ja muistele sekä kertaa vihkosta, mitä on opetettu Eilispäivän Edistä sekä koulukiusaajista Did ja Didn’t 🙂
  • Tee tehtävät 14, 15A ja 15B sivulta 160

PERJANTAI 20.3.

Matematiikka: Tee ”Kertausrata” aukeaman s.116-117 tehtävät ja kotimökki s.119. Lisätehtävätkin saa siitä välistä tehdä. Nämä tehdään kirjaan tämän päivän aikana. Kun olet tehnyt tehtävät, käy tarkistamassa Teams-sovelluksesta (klikkaa tästä) s.112-119 tehtävät.

Ympäristöoppi: Ympäristöopissa tehdään pidempi projektityö, jossa esittelet jotakin Pohjois-Amerikkaa koskevaa aihetta (esim. luonto, kaupunki, henkilö, urheilu tms.). Aihe on siis erittäin vapaa. Etsi tietoa eri lähteistä ja kirjoita esittely OneDriven ympäristöopin tiedostoon. Muista, ettet kopioi suoraan, vaan muokkaat lauseita ja tietotekstiä itse. Tehtävän loppuun merkitse lähteet, joista olet tietoa työhösi ottanut. Voit liittää työhön myös kuvia. Projektityön pituus on kaksi sivua. Sinulla on aikaa tehdä tämä huolella, sillä palautuspäivä on vasta kahden viikon kuluttua perjantaina 3.4.

Katso Lasten uutisten erikoislähetys alta tai HS:n Lasten uutisten sivulta (klikkaa tästä).Tämän päivän Lasten uutisissa käydään läpi kaikki, mitä etäkoululaisen tulee tietää koronaviruksesta.

Hyvää viikonloppua! 🙂


TORSTAI 19.3.

Äidinkieli: Lukutunti; lue suullista kirjaesitelmää varten valitsemaasi kirjaa yhden oppitunnin ajan (45 min.). Ennen etäkouluun siirtymistä jaoin monisteen, jossa on ohjeet suullisen kirjaesitelmän ”kirjavinkkauksen” pitämiseen. Ohje löytyy myös Teams-sovelluksesta luokan materiaaleista (klikkaa tästä). HUOM! Etäkoulun aikana muista myös täydentää lukupassiin lukemasi kirjat lukudiplomia varten!

Matematiikka: Käy tarkistamassa Teams-sovelluksesta (klikkaa tästä) eilisen s.108-111 tehtävät. Tee tarkistuksen jälkeen ”Piirretään kappaleita” aukeaman s. 112-113 tehtävät ja kotimökki s.115. Lisätehtävätkin saa siitä välistä tehdä. Nämä tehdään kirjaan tämän päivän aikana

Ympäristöoppi: Katso Pohjois-Amerikan kahdesta suositusta matkailukohteesta lyhyet videoklipit:

Englanti: Lue ja suomenna kpl 13 tekstikirjasta. Apua saat kappalekohtaisesta sanastosta työkirjan s. 251-252. Työkirjasta tee tehtävät 3A, 4A, 5B ja 6B s. 154-155.


KESKIVIIKKO 18.3.

Käsityöt: Annen ryhmän käsityöt:

Hei kaikki 6B-luokan käsityöryhmäläiset! Tulevien oppituntien aikana tutustumme käsityömateriaaleihin. Huomenna aloitamme luonnonkuiduista eli kasvi- ja eläinkuiduista. Jos sinulla on kysyttävää, voit laittaa minulle viestiä Helmessä.

Aloitamme tutustumisen eläinkuituihin. Selvitä, mistä eläimistä saadaan kuitua, josta voidaan valmistaa lankaa. Mieti myös, mitkä näistä kuiduista ovat tavallisia ja mistä kuidusta tehtyjä vaatteita sinulla on. Kirjoita kuvaus Opetus365:seen ja lisää siihen kuvia.

Palauta valmis tehtävä onedriveen omaan kansioosi käsityöt tiedostoon.

Tietoa asiasta löydät esim. http://kuidut.omasivu.fi/kuitujen-tunnistaminen/kuitukuvat/elainkuidut/

Historia: Lue huolellisesti s.134-138, tutki kuvat ja lue myös kuvatekstit. Tee tehtävät 1-5 sivulta 138. Myös nämä tehdään tämän päivän aikana mieluusti Opetus365:een omaan kansioosi historian Word-tiedostoon.

Jos et ollut ma 16.3. koulussa, etkä ole vielä palauttanut opelle 131 sivun tehtäviä 1-4, voit ottaa kuvan tekemistäsi tehtävistä ja lähettää ne liitetiedostona minulle sähköpostiin: sari.lehtonen2@tampere.fi tai kirjoittaa tehtävät OneDriven historian Word-tiedostoon.

Matematiikka: Tee ”Harjoitellaan” aukeaman s. 108-109 tehtävät ja kotimökki s.111. Lisätehtävätkin saa siitä välistä tehdä. Nämä tehdään kirjaan tämän päivän aikana, loppuviikosta tulee Teams-sovellukseen kuva oikeista vastauksista.

Äidinkieli: Välkky s. 72-73. Tutustu erilaisiin fantasiakertomuksiin ja jatka oman fantasiakertomuksen kirjoittamista sivun 73 ohjeiden mukaan. Kertomus kirjoitetaan Opetus365:een omaan kansioon fantasiakertomus -tiedostoon, ja sen pitää olla valmis maanantaina 23.3.

Ruotsi: Olen tehnyt teille tavalliseen tapaan PowerPointin, josta näet, mitä tunnilla tänään tehdään. Se löytyy Teamsista Tiedostot-kohdasta kansiosta nimeltä Ruotsin materiaalit 6B (klikkaa tästä). Jos et jostain syystä pääse siihen käsiksi, tässä lista päivän tehtävistä:

  1. Klikkaa tätä linkkiä ja tee eilisen sanakoe rehellisesti ilman kirjaa. Kaikkiin kysymyksiin on pakko vastata jotain. Saat lopuksi tietää pistemääräsi.
  2. Jos läksy öb s.150 ö9 on tekemättä, tee se. Tarkistusta varten vastaukset löytyvät päivän PowerPointista.
  3. Tee itsenäisesti tb s.64: lue keskustelu ensin ääneen. Lue se sitten uudelleen, ja vaihda tiedot omiksi tiedoiksesi.
  4. Tee tb s.65: lue tekstit ja yritä ymmärtää ne sivun alareunan sanaston avulla. Tee lopuksi öb s.162 ö28a + b. Vastaukset ovat päivän PowerPointissa.

Jos sinulla on kysymyksiä minulle, kirjoita sähköpostia osoitteeseen: heidi.makiniemi@tampere.fi

Vi hörs nästa vecka! Hälsningar, Heidi


Alla ohjeet Opetus 365 -pilvipalveluun kirjautumiseen:
HUOM! Käytössämme on OneDrive ja Teams!