6.A

33. saksan tunti: 6A to 3.6.

Kuuntelemme kappaleen 16.

Katsomme etsivätoimisto Jyvä ja pippuri (die Pfefferkörner) -sarjan yhden jakson https://areena.yle.fi/1-50295297.

Muista kuunnella kesällä saksankielistä musiikkia (Namika, Max Giesinger).

Schöne Sommerferien.

OLETHAN PALAUTTANUT MOLEMMAT TEKSTIKIRJAT?

32. saksan tunti: 6A ke 2.6.

Saksan kokeen palautus.

Katsomme Easy German opetusvideon saksan yleisistä sanonnoista 15 German expressions you should know! | Easy German 346.

Keräämme tekstikirjat. Palauta myös englannin tekstikirja (mikäli et ole sitä vielä palauttanut).

19. englannin tunti: 6A A2-englanti VIIMEISET KAKSOISTUNNIT pe 28.5.

Kuuntelemme Pharrell Williamsin Happy-laulun Pharrell Williams – Happy (Official Music Video).

Käymme läpi englannin valtakunnallisen kokeen.

Kuuntelemme kappaleen 14.

Kerromme, mitä teemme kesälomalla:

I’m going to _____________. I’m not going to _____________.

Toistamme kappaleen 15 kuvasanaston.

Kerromme, mitä teemme ja millaisia olemme aikuisina:

I’ll _____________. I won’t _____________.

Kuuntelemme kappaleet 15 ja 16.

Palautamme englannin tekstikirjat.

31. saksan tunti: 6A to 27.5.

Teemme tehtävät 1 (s. 199) ja 3 (s. 200).

Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 14.

Luemme sen saksaksi parin kanssa. Teemme myös tehtävän 9 (s. 207). Saamme leiman sanastoihin.

Luemme tarinan 13 (s. 208 – 209).

Hausaufgabe: 13 (s. 208 – 209)

18. englannin tunti: 6A A2-englanti TEAMS-TUNTI KLO 11:15 – 11:55

Africa with Howell Istance and Lilly Istance.

17. englannin tunti: 6A A2-englanti (kaksoistunti) pe 21.5.

Luemme kappaleen 13 parin kanssa englanniksi.

Teemme kaksi A/B-tehtävää.

Teemme kappaleen 13 kuuntelutehtävät.

Katsomme https://areena.yle.fi/1-50273481 Antarktis: Jakso 1 / Kesä.

Homework: tutustu kappaleeseen 14 (s. 80 – 83)

30. saksan tunti: 6A to 20.5.

Katsomme datiivivideon Deutsch lernen mit Dialogen / Lektion 57 / Präpositionen immer mit dem Dativ.

Teemme työkirjan sivut 202 – 206.

Hausaufgabe: opettele ja kirjoita kappaleen 14 sanat (s. 198)

29. saksan tunti: 6A ke 19.5.

Pidämme saksan “valtakunnallisen” kokeen.

Kokeessa on kuullunymmärtäminen, tuottamistehtävä sekä            kaksi luetunymmärtämistehtävää.

16. englannin tunti: 6A kaksoistunti pe 14.5.

Pidämme englannin valtakunnallisen kokeen:

1) kuullunymmärtäminen

2) luetunymmärtäminen

3) sanasto- ja rakennetehtävä

4) tuottamistehtävä

5) reagointitehtävä

6) suullinen paritehtävä (mikäli on aikaa).

28. saksan tunti: 6A ke 12.5.

Kertaamme persoonapronominit (Lektion 5, 7 und 12).

Kertaamme kouluaineita (SEZ1 / L14).

Teemme prepositiosivut s. 204 – 206 ja 216 – 217.

Kuuntelemme kappaleen 14.

Hausaufgabe: kuuntele, suomenna ja lue kappale 14 (s. 55 – 57)

LUE KIELIOPPISIVUT TEKSTIKIRJAN TAKAA (S. 90 – 104)

SAKSAN VALTAKUNNALLINEN KOE KE 19.5.

15. englannin tunti: 6A kaksoistunti pe 7.5.

Laulamme Happy Mother’s Day | Kids Song | Song Lyrics Video | The Kiboomers.

Teemme äitienpäiväkortin mallin mukaan 8 CUTE MOTHER’S DAY CARD CRAFT IDEAS FOR KIDS TO MAKE (noin 30 sekunnin kohdalla).

Laulamme vielä MOTHER’S DAY SONG | MY MOM IS A SUPERSTAR | Dj Kids.

Jatkoimme kappaleen 13 tehtäviä (alkaen tehtävästä 10).

Saamme sanastoihin leiman.

Homework: kertaa tekstikirjan takana oleva kielioppi (s. 110 – 134) ENGLANNIN VALTAKUNNALLINEN KOE PE 14.5. (luontoteema)

27. saksan tunti: 6A to 6.5.

Pelaamme kertauspeliä 9 (s. 184-185). Tarkistamme tehtävän 7 (s. 192).

Teemme tehtävän 9 (s. 194).

Teemme äitienpäiväkortin mallin mukaan Pop Up Muttertagskarten basteln – 4 coole Ideen.

Hausaufgabe: 1 (s. 197)

26. saksan tunti: 6A ke 5.5.

Tarkistamme tehtävän 3 (s. 189). Opettaja kerää kokeita.

Kuuntelemme kappaleen 13. Luemme sen saksaksi. Saamme sanastoihin leiman.

Teemme kuuntelun 11 (s. 195).

Hausaufgabe: 7 A. (s. 192)

14. englannin tunti: 6A kaksoistunti pe 30.4.(leirikoulun jälkeen)

Poissaolleet tekevät suullisen kokeen. Jatkamme kertaustehtäviä.

Toistamme kappaleen 13 kuvasanat. Esitämme, mihin sattuu: pari sanoo Your ankle hurts. Teemme parin kanssa tehtävän 1 (s. 159). Teemme tehtävät 2 – 4.        Toistamme sanaston 5a. Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 13. Teemme tehtävät 5 – 8.

Homework: kuuntele, opettele, toista ja kirjoita kappaleen 13 sanat (s. 161, 162)

25. saksan tunti: 6A to 29.4.

Katsomme vielä kaksi datiivivideota Dativobjekt ja Deutsch lernen: Verb gehören + Dativ im Femininum (für Kinder und Anfänger).

Jatkamme datiivitehtäviä. Teemme vielä tehtävän 12 (s. 196).

Hausaufgabe: opettele ja kirjoita kappaleen 13 sanat (s. 187)

24. saksan tunti: 6A ke (leirikoulun jälkeen) 28.4.

Katsomme sadun Die drei kleinen Schweinchen Die drei kleinen Schweinchen – Märchen und Geschichten für Kinder | Deine Märchenwelt.

Katsomme myös videon datiivista Deutsch lernen: Verb geben + Dativ im Neutrum u. Maskulinum (für Kinder und Anfänger). Teemme ja tarkistamme datiivitehtävät (s. 189 – 193).

Hausaufgabe: 3 (s. 189) + pyydä nimi kokeeseen

13. englannin tunti: 6A pe 16.4. (kaksoistunti)

Prince Philip and the Royal Family. Toistamme sanaston 2. Kuuntelemme kappaleen 12. Suomennamme            kappaleen parin kanssa. Teemme tehtävät 4 – 7.

Teemme kertaustehtäviä.

Suullinen jaksokoe kappaleista 9 – 12 parin kanssa.        Pisteytämme kokeen (30 pistettä) yhdessä.

Aloitamme kappaletta 13. Toistamme kuvasanat.            Esitämme, mihin sattuu: pari sanoo Your ankle hurts.

Homework: kuuntele, suomenna, toista ja lue kappale 13 (s. 74-77)

23. saksan tunti: 6A to 15.4.

Katsomme Jänis ja siili –sadun Der Hase und der Igel – Märchen und Geschichten für Kinder | Brüder Grimm | Deine Märchenwelt

Toistamme eläinsanat (s. 53). Piirrämme ja arvaamme.    Harjoittelemme eläimillä datiivin kenelle / mille das Rentier > dem Rentier die Maus > der Maus.

Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 13.

Aloitamme kirjan datiivitehtävät (s. 189-193).

Hausaufgabe: 4 (s. 190-191)

22. saksan tunti: 6A ke 14.4.

Poissaolleet tekevät saksan jaksokokeen. Muut tekevät kertaustehtäviä          sekä lukevat kappaleen 13 ja tekevät tehtävät 1 – 3 (s. 188-189).

Hausaufgabe: kuuntele, suomenna ja lue kappale 13 (s. 51-53)

12. englannin tunti: 6A kaksoistunti pe 9.4.

Pesemme kädet ja kuuntelemme Here comes Peter Cottontail –laulun Here Comes Peter Cottontail | Easter Song for Kids | Bunny Song | The Kiboomers.

Harjoittelemme vielä paikan prepositioita pääsiäismunalla (s. 142) sekä A/B-monisteella.

Luemme vielä High Five 6 kappaleet 9 ja 10 ja teemme A/B-tehtävän.

Teemme kappaleen 11 tehtävät loppuun (17-). Saamme leiman sanastoihin.

Homework: harjoittele kappaleita 9 – 12 > suullinen jaksokoe pe 16.4.

21. saksan tunti: 6A to 8.4.

Teemme saksan jaksokokeen kappaleista 9 – 12. Aloitamme kuuntelulla.

Tee tehtävät 1 (s. 188) ja 3 (s. 189). Mikäli ehdit, tee vielä tehtävä 2 (s. 188).

20. saksan tunti: 6A ke 7.4. (pääsiäisloman jälkeen)

Laulamme pääsiäislaulun Hoppelsong – Kinderlied zum Osterfest.

Teemme kertaustehtäviä ja monisteita.

Hausaufgabe: harjoittele kappaleita 9 – 12 > JAKSOKOE KAPPALEISTA 9 – 12 HUOMENNA TORSTAINA 8.4.

19. saksan tunti: 6A ke 31.3. Ostern

Laulamme pääsiäislaulun Hoppelsong – Kinderlied zum Osterfest. Kuuntelemme vielä Stups, der kleine Osterhase –laulun Rolf Zuckowski | Stups, der kleine Osterhase (Lyric Video).

Opettelemme paikan pikkusanat auf, in, hinter, neben, unter, vor, zwischen. Harjoittelemme suklaamunalla. Etsimme oman suklaamunan ja sanomme oikean paikan pikkusanan. Laitamme suklaamunan eri paikkoihin ja harjoittelemme parin kanssa pikkusanoja.

Kertaamme pääsiäissanoja (So ein Zufall 1, s. 83) piirtämällä Male einen Osterhasen.

Katsomme vielä elokuvaa Helma legt los Osterfilm: Helma legt los.

Schöne Osterferien.

11. englannin tunti: 6A kaksoistunti pe 26.3.

Kuuntelemme ja luemme kappaleen 11. Teemme vielä A/B-tehtävän. Harjoittelemme ruokakorteilla.

Teemme kappaleen 11 tehtävät (-16).

Tutustumme High Five 6 Australia-kappaleisiin 9 ja 10.        Harjoittelemme kuvasanastoja. Kuuntelemme kappaleet.

Homework: opettele kappaleiden 9 ja 10 sanastot, lue kappaleet

18. saksan tunti: 6A to 25.3.

Harjoittelemme vielä perfektiä                                              https://quizlet.com/340968702/so-ein-zufall-2-kakki-verbit-perfekti-flash-cards/. Pelaamme perfektikahootin https://create.kahoot.it/details/760f851b-ee41-47b3-80be-cf478b2de68b.

Teemme vielä kertaustehtäviä.

Hausaufgabe: harjoittele kappaleita 9 – 12 > JAKSOKOE KAPPALEISTA 9 – 12 TORSTAINA 8.4.

17. saksan tunti: 6A ke 24.3.

Kysy parin kanssa maat ja kielet (s. 47).

Jatkamme kertaustehtäviä.

Harjoittelemme perfektiä https://quizlet.com/340968702/so-ein-zufall-2-kakki-verbit-perfekti-flash-cards/.      Pelaamme perfektikahootin https://create.kahoot.it/details/760f851b-ee41-47b3-80be-cf478b2de68b.

Hausaufgabe: kertaa kappaleet 9 – 12 > jaksokoe tulossa

10. englannin tunti: 6a kaksoistunti pe 18.2.

Toistamme kappaleen 11 kuvasanat. Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen.    Luemme sen englanniksi parin kanssa. Teemme A/B-tehtävän.

Teemme tehtävät 6 – .

Howell pitää ruokatunnin Teamsin välityksellä klo 9.

Homework: kuuntele, opettele, toista ja kirjoita kappaleen 11 sanat (s. 136, 139)

16. saksan tunti: 6A to 18.3.

Teemme kappaleen 12 tehtävät loppuun. Saamme leiman sanastoihin.

Teemme kertaustehtäviä (s. 177 – 186). Saamme vielä parannella kappalekoetta.

Hausaufgabe: kertaa kappaleet 9 – 12 > JAKSOKOE TULOSSA

15. saksan tunti: 6A ke 17.3.

Kysele kappaleen 12 sanoja parin kanssa. Lue kappale saksaksi parin kanssa.

Jatkamme kappaleen 12 tehtäviä sivuilta 167 ja 172.

Teemme lausekokeen kappaleesta 12. Kirjoita lauseet suomeksi.

9. englannin tunti: 6a kaksoistunti pe (hiihtoloman jälkeen)

Kuuntelemme talvilaulun Winter Song (Fun in the Snow) | CoComelon Nursery Rhymes & Kids Songs. Kuuntelemme vielä laulun talviurheilusta Things To Do In Winter | Winter Sports Song For Kids | Toddler Playtime sekä vaatteista Put on your coat, hat, socks, sweater, gloves, coat. (Request/Weather) – Rap for Kids – English song.

Kyselemme talvilomasta What did you do on your winter holiday? Where were you?

Teemme salkkutyön imperfektissä talvilomasta otsikolla My Winter Holiday

A) weather B) clothes C) activities.

Pelaamme kappaleen 10 peliä 23 ja teemme Now I can! (s. 133).  Harjoittelemme vielä A/B-tehtäviä.

Toistamme kappaleen 11 kuvasanat (ruoka). Teemme tehtävät 1 – 4.

Homework: kuuntele, suomenna, lue ja toista kappale 11 (s. 64-67)

14. saksan tunti: 6A to 11.3. (Teams poissaoleville: liity kalenterista tai saksan teamistä)

Harjoittelemme sekä pronomineja että perfektiä Tarja Virtasen sivustolla https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/1lil.

Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 12. Jatkamme pronomini- ja perfektitehtäviä.

Hausaufgabe: opettele ja kirjoita kappaleen 12 sanat, harjoittele Tarja Virtasen sivustolla > SANAKOE / LAUSEKOE KAPPALEESTA 12

13. saksan tunti: 6A ke (hiihtoloman jälkeen) 10.3. (Teams poissaoleville: liity kalenterista tai saksan teamistä)

Kuuntelemme talvilaulun Kleiner Schneemann – Weihnachtslieder zum Mitsingen | Winterlieder | Sing Kinderlieder & EMMALU.

Teemme salkkutyön talvilomasta otsikolla Meine Winterferien menneessä aikamuodossa:

A) das Wetter: Es ist kalt gewesen. Es hat geschneit.

B) Kleider: Ich habe einen Pullover und eine Winterjacke angehabt.

C) Aktivitäten: Ich habe warmen Kakao getrunken. Ich bin Schlittschuh gelaufen. Ich bin Schlitten gefahren.

Aloitamme kappaleen 12 perfektitehtäviä.

Hausaufgabe: kuuntele, suomenna, lue ja toista kappale 12

8. englannin tunti: 6a kaksoistunti pe 26.2. (ennen hiihtolomaa)

Kuuntelemme talvilaulun Winter Song (Fun in the Snow) | CoComelon Nursery Rhymes & Kids Songs. Kuuntelemme vielä laulun talviurheilusta Things To Do In Winter | Winter Sports Song For Kids | Toddler Playtime sekä vaatteista Put on your coat, hat, socks, sweater, gloves, coat. (Request/Weather) – Rap for Kids – English song.

Teemme miellekartan otsikolla Winter: months, weather, sports and clothes.

Harjoittelemme adjektiivien taivutusta Baby Yodan ja sen kavereiden avulla.  Jatkamme adjektiivitehtäviä 15b – 17.

Teemme tehtävät 18 – 20.

Kuuntelemme kappaleen. Luemme sen englanniksi ja teemme A/B-tehtäviä. Saamme leiman sanastoihin.

Have a nice winter holiday!

12. saksan tunti: 6A to 25.2. So ein Zufall 2

Kuuntelemme talvilaulun Kleiner Schneemann – Weihnachtslieder zum Mitsingen | Winterlieder | Sing Kinderlieder & EMMALU.

Teemme miellekartan talvesta salkkuvihkoon:

Winter: 1) Monate 2) Wetter 3) Kleider 4) Sportarten.

Teemme tehtävän 7 (s. 170) ja 4 (s. 165).

Schöne Winterferien.

11. saksan tunti: 6A ke 24.2. (So ein Zufall 2)

Kuuntelemme talvilaulun ♪ ♪ Kinderlied Schnee – Winter – Hurra Kinderlieder – Winterlied.

Kerromme, mitä kieliä puhumme ja mitä emme: Ich spreche Deutsch. Ich spreche kein Polnisch. Teemme tehtävän 6 (s. 169) ja 1 (s. 176). KAPPALE 12 (So ein Zufall 2)

Kuuntelemme kappaleen 12. Tarkistamme tehtävän 2 (s. 163).

Hausafgabe: 3 (s. 178)

7. englannin tunti: 6a kaksoistunti pe 19.2.

Pesemme kädet ja kuuntelemme ystävälaulun Friends Song | Verbs Song for Kids | The Singing Walrus.

Katsomme valokuvia brittikodeista.

Toistamme kappaleen 10 kuvasanat. Kerromme vielä,                mitä meillä on eri vuodenaikoina päällä.      Harjoittelemme vaatesanoja vielä kuvakorteilla.

Toistamme vielä sanaston 7a (s. 123).  Kuuntelemme kappaleen 10. Suomennamme sen parin kanssa.

Teemme kappaleen tehtävät 10 – 15.

Homework: kuuntele, opettele, toista ja kirjoita kappaleen 10 sanat (s. 120, 123)

10. saksan tunti: 6A to 18.2.

Kerro, mitä talvilajeja olet kokeillut: Ich habe / Ich bin ___ (moniste).

Toistamme maat ja kielet (s. 47). Arvuuttelemme kieliä.

Teemme tehtävän 3 (s. 163-164).

Opettelemme persoonapronominien perusmuotoja ja datiivimuotoja        https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/1lil.

Toistamme kappaleen 12 sanat. Esitämme ja arvaamme.

Hausaufgabe: 2 (s. 163)

9. saksan tunti: 6A ke 17.2.

Pesemme kädet ja kuuntelemme Humba Täterä -laulun Humba Täterä – Singen, Tanzen und Bewegen || Kinderlieder. Karneval.

Suullinen koe kappaleesta 11: erilaisia suullisia harjoituksia parin kanssa.

Aloita kappaletta 12: tee tehtävät 2 – 4.

Hausaufgabe: tutustu kieliin (s. 47)

6. englannin tunti: 6a kaksoistunti pe 12.2. Valentine’s Day

Pesemme kädet ja kuuntelemme ystävälaulun                    https://www.youtube.com/watch?v=bVCKj0T9gc.        Poissaolleet tekevät kappalekokeet 7 ja 9.      Muut tekevät kappaleen 9 tehtävät loppuun (peli + Now I can!).

Toistamme kappaleen 10 kuvasanat. Kerromme, mitä pidämme päällä eri vuodenaikoina. Teemme tehtävät 2 – 6.

Kirjoitamme itsestämme Wordiin, arvaamme kenestä on kyse.

Teemme ystävänpäiväsydämiä: kirjoitamme kehuvia lauseita You are the funniest / the cutest / the best / the fastest / the sportiest / the cleverest / the most intelligent / the most beautiful. Jokainen saa vähintään yhden sydämen.

Homework: kuuntele, suomenna, toista ja lue kappale 10 (s. 58-61) (sama läksy)

8. saksan tunti: 6A to 11.2.

Pesemme kädet ja katsomme Wienin oopperatanssiaisten aloituksen Opernball Eröffnung 2020. Käy kirjoittamassa lause itsestäsi Wordiin: arvaamme kenestä on kyse.

Tee kaverille ystävänpäiväsydän, kirjoita sydämeen saksaksi jokin kehu: Du bist nett / toll / super / sportlich / ehrlich / hilfsbereit / stark / hübsch /          wunderbar / wunderschön / klug / intelligent / ein guter Freund / eine gute Freundin.

Harjoittelemme vielä koeasioita monisteilla ja Tarja Virtasen sivustolla.

Alles Gute zum Valentinstag.

5. englannin tunti: 6a kaksoistunti pe 5.2.

Pesemme kädet ja kuuntelemme siivouslaulun Clean Up Song | Tidy Up Song | The Singing Walrus.

Kuuntelemme kappaleen 9. Luemme sitä englanniksi. Teemme A/B-tehtäviä.

Saamme vihkoihin leiman. Teemme kappaleen 9 tehtävät loppuun.

Teemme kappalekokeet kappaleista 7 ja 9. Tarkistamme heti.

Kertaamme vaatekorttien sanat. Pelaamme muistipeliä.

Homework: kuuntele, suomenna, toista ja lue kappale 10 (s. 58-61)

7. saksan tunti: 6A to 4.2.

Kuuntelemme ja luemme kappaleen 11. Saamme sanastoon leiman. Teemme täydennystehtävän, puhelinkeskustelun, vaivojen valitus –monisteen sekä lääkärissä käynnin uudelleen.

Hausaufgabe: opettele kappaleen 11 asiat kuten vaivat ja sairaudet sekä puhelimessa toimiminen > suullinen koe keskiviikkona 17.2.

6A ke 3.2. klo 11:15 Howellin työkalutunti Tools

Howell pitää työkaluihin liittyvän tunnin (High Five 6: chapter 7) Teamsin välityksellä. Opettele kappaleen 7 sanasto. 

4. englannin tunti: 6A kaksoistunti pe 29.1.

Pesemme kädet ja kuuntelemme siivouslaulun Clean Up Song | Tidy Up Song | The Singing Walrus.

Toistamme kappaleen 9 kuvasanat (s. 52-53). Toistamme tehtävän 8a sanat.      Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 9. Teemme tehtävät 10 – 15

Kyselemme vielä parin kanssa kappaleen 7 sanoja.

Kokeen palautus.

Homework: KE: Howellin tools-tunti Teamsissä                                                        PE: opettele kappaleen 7 sanat (s. 87, 88) > KAPPALEKOE KAPPALEESTA 7 + opettele ja kirjoita kappaleen 9 sanat (s. 108, 111) > KAPPALEKOE MYÖS KAPPALEESTA 9 

6. saksan tunti: 6A to 28.1.

Teemme sanastomonisteen kappaleesta 11.

Kysymme talvilajeja perfektissä parin kanssa (moniste).

Kuuntelemme kappaleen 11 ja luemme sen parin kanssa saksaksi. Teemme täydennysmonisteen.

Harjoittelemme vielä puhelinkeskustelua sekä vaivoista valittamista (moniste).

Hausaufgabe: opettele ja kirjoita kappaleen 11 sanat (s. 150)

6A ke 27.1. klo 11:15 Howellin tekniikkatunti

Howell pitää kännyköihin liittyvän tekniikkatunnin (High Five 6: chapter 6 / 7) Teamsin välityksellä. Opettele kappaleiden 6 ja 7 sanastot. Mieti omaa kännykän käyttöä: miten selittäisit englanniksi jonkin tekemisen kohta kohdalta.

3. englannin tunti: 6A kaksoistunti pe 22.1.

Pesemme kädet ja kuuntelemme siivouslaulun Clean Up Song | Tidy Up Song | The Singing Walrus.

Poissaolleet tekevät kokeita.

Toistamme vielä kappaleen 9 kuvasanat. Esitämme ja arvaamme.    Näytämme videoita kotitöistä ja kerromme englanniksi.

Teemme tehtävät 1 – 7. Toistamme tehtävän 8a sanat.    Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 9.

High Five 6: toistamme kappaleen 6 ja 7 sanastot.    Piirrämme ja arvaamme. Teemme A/B-tehtävän sekä muutaman työkirjan tehtävän.

Homework:  KE Howellin tunti > opettele tekniikkasanastot (monisteet)  

PE: kuuntele, opettele, toista ja kirjoita kappaleen 7 sanastot (s. 87, 88) 

4. saksan tunti: 6A to 21.1.

Teemme tehtävän 5 (s. 153-154) sekä puhelinkeskustelumonisteen.

Tarkistamme tehtävän 1 (s. 160) sekä valitamme kipuja Mein Hals tut weh. > Du hast Halsschmerzen und Husten. (s. 154).

Jatkamme perfektitehtäviä.

Hausaufgabe: opettele kappaleen 11 sanat (s. 150)

3. saksan tunti: 6A ke 20.1.

Teemme tehtävän 7 (s. 154-155).

Teemme pareittain tehtävän 8 (s. 155-156).

Jatkamme perfektitehtäviä.

Hausaufgabe: 1 (s. 160)

2. englannin tunti: 6A kaksoistunti pe 15.1.

Pesemme kädet ja kuuntelemme Auld Lang Syne –laulua.

Teemme kakkosjakson kertaustehtävät loppuun. Pelaamme kertauspeliä.

Teemme jaksokokeen (unit 2).

Homework: kuuntele, suomenna, toista ja lue kappale 9 (s. 52 – 55) + videoi kotitöitä (videossa voi olla vaikka pehmoeläin tekemässä)

3. saksan tunti: 6A to 14.1.

Perfektimonisteita.

Epäsäännöllisten verbien perfekti (s. 97-98). Aloitetaan sivuja 156-160 työkirjasta.

Hausaufgabe: opettele puhelinfraasit (s. 153) ja sairaudet (s. 154)

2. saksan tunti: 6A ke 13.1.

An der schönen blauen Donau.

Toistamme kappaleen 11 sanaston. Esitämme ja arvaamme. Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 11. Teemme s. 152 – 153 tehtäviä.

Hausaufgabe: opettele puhelinfraasit (s. 153) ja sairaudet (s. 154)

  1. englannin tunti: 6A kaksoistunti pe 8.1. (ensimmäiset tunnit joulun jälkeen)

Pesemme kädet ja kuuntelemme Auld Lang Syne -laulun. Tapaamme yllätysvieraan.

What did you do on your Christmas holiday?

  • keskustele parin kanssa
  • kirjoita salkkuvihkoosi imperfektissä

Harjoittelemme vielä parin kanssa imperfektiharjoituksia.

Toistamme kappaleen 8 sanaston (s. 98). Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 8. Teemme kappaleen tehtävät.    Harjoittelemme suullisia tehtäviä parin kanssa. Teemme sanasokkelomonisteen.

Teemme kertaustehtävät (s. 100 – 106).

Teemme itsearvioinnin.

Homework: kertaa kappaleet 5 – 8 > KOE PE 15.1.2021 (koelukuohje)

  1. saksan tunti: 6A to 7.12.2021 (loman jälkeen)

An der schönen blauen Donau. Katsomme valokuvia Itävallan Alpeilta (die Alpen). Kertaamme sääsanastoa ja kuukausia.

Kerromme ja kirjoitamme joululomasta perfektissä otsikolla Meine Weihnachtsferien.

Tutustumme epäsäännölliseen perfektiin ja teemme s. 156.

Hausaufgabe: kuuntele ja suomenna kappale 11 (s. 42-43) (vielä uudelleen)

18. englannin tunti: 6a kaksoistunti pe 18.12.

Aloitamme joulunodotuksen We wish you a merry Christmas –laululla              https://www.youtube.com/watch?v=C41q5YLnF10.

Christmas calendar.

Kuuntelemme ja luemme kappaleen 7. Teemme kappaleen A/B-paritehtävät sekä muita imperfektitehtäviä. Saamme leiman sanastoihin.

Teemme tehtävät 17 – 23.

Tutustumme englantilaiseen jouluun https://areena.yle.fi/1-3822182 sekä https://www.youtube.com/watch?v=YzSGEeaYvJc.

Nautimme myös Pipsa Possun (Peppa Pig) joulusta              https://www.youtube.com/watch?v=iP-psISFhA0.

Laulamme vielä Jingle Bells –laulun                                      https://www.youtube.com/watch?v=3PgNPc-iFW8.

Happy Holidays.

34. saksan tunti: 6A to 17.12.

Pesemme kädet ja laulamme Stille Nacht, heilige Nacht                    https://www.youtube.com/watch?v=DKz1eOyIfz8.

Vertailemme joulusanoja (s. 77). Tutustumme Areenasta saksalaiseen jouluun: vertaamme suomalaiseen jouluun.

Kuuntelemme Sylvester-kappaleen (s. 82-83).

Nautimme Pipsa Possun joulusta (Peppa Wutz)                  https://www.youtube.com/watch?v=1Gqci6KjYMI.

Frohe Weihnachten und ein Gutes Neues Jahr.

33. saksan tunti: 6A ke 16.12.

Pesemme kädet ja laulamme Tannenbaum-laulun            https://www.youtube.com/watch?v=27JleM39TPY.

Christkindlmarkt in Wien. Vertailemme Tampereen ja Wienin joulutoreja.

Tavaamme parin kanssa kappaleen 11 sanoja.

Kertaamme kehonosia sanomalla mihin sattuu: Mein Kopf tut weh / Meine Augen tun weh.

17. englannin tunti: 6a kaksoistunti pe 11.12.

Aloitamme joulunodotuksen We wish you a merry Christmas –laululla        https://www.youtube.com/watch?v=C41q5YLnF10. Christmas calendar.

Kuuntelemme saunalaulun 4a (s. 86).

Toistamme kappaleen 7 kuvasanat. Esitämme ja arvaamme. Teemme tehtävät 1 – 7.

Toistamme sanaston 8a (s. 88). Kuuntelemme kappaleen 7. Teemme tehtävät 9 – 12.

Harjoittelemme lisää imperfektiä Action-tehtävässä (s. 90) sekä tehtävissä 15 – 17 sekä suullisissa tehtävissä.

Laulamme vielä Jingle Bells –laulun                                  https://www.youtube.com/watch?v=3PgNPc-iFW8.

Homework: kuuntele, opettele, toista ja kirjoita kappaleen 7 sanastot (s. 87, 88)

32. saksan tunti: 6A to 10.12.

Pesemme kädet ja laulamme Tannenbaum-laulun          https://www.youtube.com/watch?v=27JleM39TPY.

Laulamme myös Stille Nacht, heilige Nacht                        https://www.youtube.com/watch?v=DKz1eOyIfz8.

Vertailemme lauluja:        Tannenbaum is besser / schöner / lustiger / kürzer / länger als… Jatkamme adjektiivitehtävät loppuun.

Adventskalender.

Tarkistamme s. 152.

Hausaufgabe: kuuntele ja suomenna kappale 11 (s. 42-43)

31. saksan tunti: 6A ke 9.12.

Pesemme kädet ja laulamme Tannenbaum-laulun              https://www.youtube.com/watch?v=27JleM39TPY.

Luemme kappaleen 10 vielä saksaksi. Jatkamme adjektiivitehtävät loppuun. Teemme kappalemonisteen.

Teemme sanakokeen.

Hausaufgabe: s. 152

16. englannin tunti: 6A A2-englanti (kaksoistunti) pe 4.12.

Pesemme kädet Touch the sky –laulun tahdissa              https://www.youtube.com/watch?v=NvR9YOpDG4A.

Kuuntelemme ja luemme kappaleen 6. Teemme uudelleen A/B-tehtävän pareittain. Harjoittelemme vielä perusimperfektiä -(e)d suullisilla harjoituksilla.

Teemme s. 80 – 83.

Teemme kappalekokeen 6.

Toistamme kappaleen 7 kuvasanat.

Toistamme sanaston 8a (s. 88). Kuuntelemme kappaleen 7.

Homework: kuuntele, suomenna, toista ja lue kappale 7 (s. 42 – 45)

30. saksan tunti: 6A to 3.12.

Pesemme kädet ja laulamme Nikolauslaulun Lasst uns froh und munter sein      https://www.youtube.com/watch?v=OkvXugiij3U.

Kuuntelemme kappaleen 10. Luemme sen saksaksi. Teemme vielä suullisen monisteen adjektiiveista.

Teemme kuuntelun 9 (s. 148).

Teemme kappaleen adjektiivitehtäviä.

Hausaufgabe: harjoittele kappaleen 10 sanasto > SANAKOE

29. saksan tunti: 6A ke 2.12.

Pesemme kädet kielioppilaulun tahdissa                        https://www.youtube.com/watch?v=lX_ZaGWqE40&pbjreload=101.

Teemme perfektilauseita monisteen avulla parin kanssa.

Harjoittelemme adjektiivien taivutusta Tarja Virtasen sivustolla sekä monisteen avulla.

Hausaufgabe: opettele ja kirjoita kappaleen 10 sanat (s. 141)

15. englannin tunti: 6A A2 YKSI TUNTI pe 27.11.

Kuuntelemme ja luemme kappaleen 6. Teemme kaksi A/B-tehtävää pareittain. Saamme leiman sanastoihin.

Harjoittelemme vielä perusimperfektiä -(e)d kahdella suullisella harjoituksella ja kirjan tehtävissä.

Teemme kappaleen 6 sivut 78 – 79.

Thanksgiving https://www.youtube.com/watch?v=VvzMp5WUjls.

Homework: kertaa kappaleen 6 sanastot > KAPPALEKOE 6

28. saksan tunti: 6A to 26.11.

Pesemme kädet kielioppilaulun tahdissa                        https://www.youtube.com/watch?v=lX_ZaGWqE40&pbjreload=101.

Harjoittelemme adjektiiveja videon avulla                                                    https://www.youtube.com/watch?v=QOd7Wq_ddhQ. Taivutamme videon adjektiivit.

Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 10.

Hausaufgabe: harjoittele adjektiiveja Tarja Virtasen sivustolla  https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/1tr

27. saksan tunti: 6A ke 25.11.

Pesemme kädet perfektilaulun tahdissa                          https://www.youtube.com/watch?v=KPoVPTX76Io.

Tutustumme perfektiin etuliiteverbeillä (s. 147).

Kuuntelemme kappaleen 10.

Jatkamme kappaleen 10 adjektiivitehtäviä.

Hausaufgabe: kuuntele ja suomenna kappale 10 (s. 40-41)

14. englannin tunti: 6A A2-englannin tunti (kaksoistunti) pe 20.11.

Pesemme kädet Touch the sky –laulun tahdissa            https://www.youtube.com/watch?v=NvR9YOpDG4A.

Katsomme Joe Bidenin tervehdyksen Suomelle              https://www.youtube.com/watch?v=RAp00UcqA-8&t=9s.

Opettelemme ääntämään Kamala Harrisin nimen.

Teemme tehtävät 1 – 5. Toistamme sanaston 6a (s. 74). Tavaamme sanoja parin kanssa. Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 6.

Teemme tehtävät 7 – 10.

Opettelemme imperfektiä Action-tehtävässä 12 ja tehtävissä 13 – 14.

Homework: kuuntele, toista, opettele ja kirjoita kappaleen 6 sanastot (s.72, 74) http://tiedostot.otava.fi/aanet/highfive5/ tai Otso-sovellus

26. saksan tunti: 6A to 19.11.

Pesemme kädet perfektilaulun tahdissa                          https://www.youtube.com/watch?v=KPoVPTX76Io.

Teemme kuuntelun 9A. (s. 138). Teemme tehtävän 10.

Harjoittelemme adjektiiveja Quizletissä                https://quizlet.com/264037788/adjektive-fur-kleine-kinder-flash-cards/. Taivutamme adjektiiveja komparatiivissa ja superlatiivissa.

Tutustumme kappaleen 10 sanaston adjektiiveihin. Teemme kappaleen adjektiivitehtäviä.

Hausaufgabe: harjoittele kappaleen 10 sanastoa Tarja Virtasen sivustolla  https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/1tr

25. saksan tunti: 6A ke 17.11.

Pesemme kädet lyhtylaulun tahdissa                                    https://www.youtube.com/watch?v=6cV1o_JlgWY.

Kuuntelemme vielä toisen lyhtylaulun                                https://www.youtube.com/watch?v=VCL78fdsl6Y.

Kuuntelemme kertomuksen Martinpäivän historiasta               https://www.youtube.com/watch?v=NZZfbF40pDM.

Jatkamme kappaleen 9 tehtävät loppuun ja käymme kokeen läpi.

Hausaufgabe: harjoittele vielä kappaletta 9 Tarja Virtasen sivustolla  https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/9wfet + pyydä nimi kokeeseen

13. englannin tunti: 6a kaksoistunti pe 13.11.

Pesemme kädet Forest Dance –laulun tahdissa                  https://www.youtube.com/watch?v=rwxi2y-E2Ds.

Kuuntelemme kappaleen 5. Luemme sen parin kanssa englanniksi. Teemme parin kanssa A/B suullisen tehtävän sekä parisanelun. Pelaamme vielä bingoa sekä teemme loput tehtävät.

Teemme kappaleen 5 kappalekokeen. 

Laulamme ja leikimme toimintalaulun                                    https://www.youtube.com/watch?v=dUXk8Nc5qQ8.

Toistamme kappaleen 6 kuvasanat.

Homework: kuuntele, suomenna, lue ja toista kappale 6 (s. 36-39) Otsossa

24. saksan tunti: 6A to 12.11.

Pesemme kädet perfektilaulun tahdissa                                  https://www.youtube.com/watch?v=KPoVPTX76Io.

Katsomme perfektivideon https://www.youtube.com/watch?v=ydwN1-CWKkQ ja harjoittelemme perfektiä kirjan tehtävissä.

Teemme sanakokeen kappaleesta 9. Kirjoita suomeksi tai saksaksi.

23. saksan tunti: 6A ke 11.11.

Pesemme kädet Nenan In meinem Leben –laulun tahdissa  https://www.youtube.com/watch?v=SF4LD-pDeeU.

Kuuntelemme kappaleen 9. Luemme sen saksaksi parin kanssa. Harjoittelemme vielä Tarja Virtasen sivustolla. Teemme kappaleen tehtäviä.

Saamme leiman kappaleen 9 sanastoon.

Hausaufgabe: harjoittele kappaletta 9 Tarja Virtasen sivustolla  https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/9wfet > SANAKOE KAPPALEESTA 9 TORSTAINA

12. englannin tunti: 6a kaksoistunti pe 6.11.

Pesemme kädet Halloween, Halloween –laulun tahdissa    https://www.youtube.com/watch?v=JsyEX9iIN-I. Teemme vielä Halloween-monisteen. Samalla kokeesta poissaolleet tekevät kappaleen 3 kappalekokeen.

Keräämme jaksokokeet.

Toistamme kappaleen 5 kuvasanat. Tavaamme parin kanssa.

Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 5.

Teemme tehtävät 13 – 22 sekä Now I can!.

Homework: harjoittele vielä kappaleen 5 sanoja (Otsossa) > KAPPALEKOE 5

22. saksan tunti: 6A to

Pesemme kädet Brei und Krimi –laulun tahdissa (s. 135).

Harjoittelemme perfektiä Tarja Virtasen sivustolla  https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/9wfet.

Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 9.

Hausaufgabe: opettele ja kirjoita kappaleen 9 sanat (s. 130)

21. saksan tunti: 6A ke 4.11.

Pesemme kädet Pipsa Possun Halloweenin tahdissa  https://www.youtube.com/watch?v=bBkb16ypr_s.

Harjoittele kappaleen 9 sanastoa Quizletissä  https://quizlet.com/89874782/flashcards. Teemme tehtävän 1 (s. 131).

Tarkistamme tehtävän 2.