6.A

9. englannin tunti: 6A A2-englanti (kaksoistunti) to 14.10 (ennen lomaa)

Pesemme kädet ja kuuntelemme samalla käsien pesu –laulun Wash Your Hands Song | Music for Kids | The Singing Walrus. 

Kuuntelemme kappaleen 3. Luemme sen englanniksi. Teemme A/B-tehtävän. Pelaamme muistipeliä kuvakorteilla. Saamme leiman sanastoihin. 

Teemme tehtävät 18 – 21 sekä Now I can!. 

Toistamme sanaston 2 (s. 50). Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 4. 

Teemme tehtävät 4 – 6. 

Homework: kertaa kappaleet 1 – 4 > jaksokoe to 28.10. 

Have a nice autumn holiday.

16. saksan tunti: 6A ke 13.10. (ennen syyslomaa)

Harjoittelemme vielä persoonapronomineja                    https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/7ecin.

Harjoittelemme aakkosia Schnitzeljagd-kirjan sivulla 35. Tavaamme persoonapronomineja (s. 92) sekä kappaleen 9 sanoja (s. 130).

Teemme tehtävän 2 (s. 132).

Jatkamme perfektitehtäviä.

Hausaufgabe: kuuntele, suomenna, lue ja toista kappale 9 (s. 37 – 39)

Schöne Herbstferien.

15. saksan tunti: 6A ti 12.10.

Kerää saksan kokeita. Kokeen uusinta.

Harjoittelemme aakkosia Schnitzeljagd-kirjan sivulla 35. Tavaamme luontosanoja tekstikirjan s. 34.

Katsomme perfektivideon ja harjoittelemme perfektiä Tarja Virtasen sivustolla https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/9wfet. Teemme työkirjan s. 133 – 137.

Hausaufgabe: kuuntele, suomenna, lue ja toista kappale 9 (s. 37 – 39)

8. englannin tunti: 6A A2-englanti (kaksoistunti) to 7.10.

Pesemme kädet ja kuuntelemme samalla käsien pesu –laulun Wash Your Hands Song | Music for Kids | The Singing Walrus.

Harjoittelemme kellonaikoja pikkukelloilla: ensin tavallisia ja sitten digitaalisia.

Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 3.

Teemme tehtävät 7b – 11.

Teemme Action-tehtävän 13 (s. 43) ja tehtävät 14 ja 15.

Mikäli ehdimme, teemme tehtävät 16 ja 17.

Homework: opettele ja kirjoita kappaleen 3 sanastot (s. 38, 40)

14. saksan tunti: 6A ke 6.10.

Pesemme kädet ja kuuntelemme Ich bin cool –laulun Ich bin cool.

Harjoittelemme kappaleen 9 sanastoa Quizletissä                    https://quizlet.com/71593058/so-ein-zufall-2-lektion-9-flash-cards/original.

Teemme tehtävän 4 (s. 133).

Kuuntelemme kappaleen 9.

Saamme jaksokokeet takaisin. Koe oli vaativa, erityisesti kuullun- ja luetunymmärtämistehtävät. Kokeen arvosana katsotaan todistusta ajatellen yhdellä numerolla ylöspäin. Saamme myös pronominikokeet takaisin.

Hausaufgabe: pyydä allekirjoitus molempiin kokeisiin

7. englannin tunti: 6A A2-englanti (kaksoistunti) to

Pesemme kädet ja kuuntelemme samalla käsien pesu –laulun Wash Your Hands Song | Music for Kids | The Singing Walrus.

Teemme vielä tehtävän 19 (s. 20) kappaleesta 1.

Teemme tehtävät 17, 18 ja 20 (s. 33).

Toistamme kappaleen 3 kuvasanat. Esitämme ja sanomme englanniksi.

Teemme tehtävät 2 – 6.

Toistamme sanaston 7a (s. 40). Kuuntelemme kappaleen 3.

Homework: lue ja suomenna kappale 3 (s. 20 – 23) sekä harjoittele sanastoa Quizletissä https://quizlet.com/313160902/flashcards

13. saksan tunti: 6A ke 29.9.

Tutustumme Saksan vaalitulokseen                  https://www.tagesschau.de/newsticker/liveblog-bundestagswahl-sonntag-101.html.

Harjoittelemme kappaletta 9 Tarja Virtasen sivustolla:                        https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/9wfet.

Hausaufgabe: tutustu kappaleeseen 9 (s. 37 – 39)

TIISTAINA 28.9.

POISSAOLLEET TEKEVÄT SAKSAN JAKSOKOKEEN KAPPALEISTA 5 – 8. MUUT VOIVAT VIELÄ LISÄILLÄ JA PARANNELLA KOETTAAN.

Aloitamme kappaletta 9: tutustu kappaleen sanastoon ja lue kappale 9.

6. englannin tunti: 6A to 23.9. (kaksoistunti)

Pesemme kädet ja kuuntelemme samalla käsien pesu –laulun Wash Your Hands Song | Music for Kids | The Singing Walrus.

Kuuntelemme kappaleen 2.

Teemme tehtävät 9, 10, 11 ja 15.

Luemme kappaleen 2 englanniksi. Teemme parin kanssa A/B-tehtävän ja pelaamme ristinollaa. Pelaamme muistipeliä kuvakorteilla.  Saamme leiman sanastoihin.

Pelaamme peliä 22 (s. 34). Teemme Now I can! (s. 35).

Homework: kertaa kappaleiden 1 ja 2 sanastot

11. saksan tunti: 6A ti 21.9.

Teemme saksan jaksokokeen kappaleista 5 – 8. Aloitamme kuuntelutehtävällä.

Poissaolleet voivat vielä tehdä persoonapronominikokeen.

10. saksan tunti: 6A 15.9. iPadit varattu, kirjastoluokassa, aulan toisella puolella

PALAUTTAKAA iPADIT KIRJASTOLUOKKAAN LATAUKSEEN ENNEN RUOKAILUA KLO 11:50

Harjoittelemme tiistain kokeeseen Tarja Virtasen sivustolla. Kertaamme kappaleiden 5 – 8 sanastoja ja kielioppia (So ein Zufall 2):

https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/5-kamera-l%C3%A4uft

https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/6-darf-ich-bitten

https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/7ecin

https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/8slf

Hausaufgabesaksan koe kappaleista 5 – 8 ti 21.9. 

9. saksan tunti: 6A ti 14.9. (teksti- ja työkirja So ein Zufall 2)

Kertaamme kappaleita 5 – 8 Tarja Virtasen sivustolla. Teemme opettajan kanssa tehtäviä:

https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/5-kamera-l%C3%A4uft

https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/6-darf-ich-bitten

https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/7ecin

https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/8slf

Hausaufgabe: kertaa kappaleita 5 – 8 koetta varten

5. englannin tunti: 6A A2-englanti (kaksoistunti) to 9.9.

Pesemme kädet ja kuuntelemme numerolaulun The Big Numbers Song.

Harjoittelemme numerokorteilla parin kanssa. Harjoittelemme järjestyslukuja tehtävässä 13 (s. 29), A/B-korteilla, tehtävissä 6 (s. 26) ja 14 (s. 30).

Teemme kuuntelun 3 (s. 24).

Toistamme sanaston 7a (s. 27). Kuuntelemme kappaleen 2. Teemme tehtävät 10 ja 15.

Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 2.

Teemme Sounds good! -tehtävän (s. 31).

Mikäli on vielä aikaa, teemme tehtävän 19 (s. 32).

Homework: opettele ja kirjoita kappaleen 2 sanat (s. 24-25, 27)

8. saksan tunti: 6A ke 8.9.

Pesemme kädet käsien pesu –laulun tahdissa Das Hände-Waschen Lied 👏🏻 [Hände waschen muss ein jedes Kind] – Kinderlieder mit Bobby.

Opettelemme persoonapronomineja sivulta 92. Pidämme pikkukokeen persoonapronomineista.

Kertaamme kappaletta 8. Toistamme kappaleen ja harjoittelemme sitä Tarja Virtasen sivustolla              https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/8slf.

Hausaufgabe: kertaa kappaleita 5 – 8 > saksan koe kappaleista 5 – 8 myöhemmin

7. saksan tunti: 6A ti 7.9.

Pesemme kädet käsien pesu –laulun tahdissa Das Hände-Waschen Lied 👏🏻 [Hände waschen muss ein jedes Kind] – Kinderlieder mit Bobby.

Toistamme kappaleet 5, 6 ja 7. Harjoittelemme persoonapronomineja Tarja Virtasen sivustolla                      https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/5-kamera-l%C3%A4uft sekä                              https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/7ecin.

Opettelemme persoonapronomineja s. 92.

Hausaufgabe: harjoittele persoonapronominit a) perusmuodot b) omistusmuodot c) akkusatiivimuodot > pikkukoe huomenna ke 8.9.

4. englannin tunti: 6A A2-englanti (kaksoistunti) to 2.9.

Pesemme kädet ja kuuntelemme numerolaulun The Big Numbers Song.

Käymme numerokortit ja A/B-tehtävät läpi.

Kertaamme olla- ja omistaa-verbin (moniste).

Menemme muistipeliä kulkuneuvokorteilla.

Kuuntelemme kappaleen 1. Luemme sen pöytäryhmän kanssa englanniksi. Saamme sanastoon leiman.

Teemme Now I can! (s. 21) loppuun.

Teemme tehtävät 16  ja 17.

Toistamme kappaleen 2 kuvasanat (s. 14 – 15). Esitämme ja sanomme englanniksi.

Teemme tehtävän 1 (s. 23).

Homework: lataa Otso > kuuntele, lue ja suomenna kappale 2 (s. 14 – 17)

6. saksan tunti: 6A ke 1.9.

Pesemme kädet käsien pesu –laulun tahdissa Das Hände-Waschen Lied 👏🏻 [Hände waschen muss ein jedes Kind] – Kinderlieder mit Bobby.

Kuuntelemme ja toistamme kappaleen 3. Harjoittelemme tien kysymistä ja neuvomista.

Pyydämme ja ojennamme ruokia (s. 19):

Kann ich bitte Zucker haben? Hier bitte schön.

Harjoittelemme ravintolakeskusteluja (s. 63, 70).

Hausaufgabe: kertaa kappaleet 4 – 6

5. saksan tunti: 6a ti 31.8.

Pesemme kädet käsien pesu –laulun tahdissa Das Hände-Waschen Lied 👏🏻 [Hände waschen muss ein jedes Kind] – Kinderlieder mit Bobby.

Kuuntelemme ja toistamme kappaleen 2.

Harjoittelemme kellonaikoja pikkukelloilla. Kertaamme Tarja Virtasen sivustolla epäsäännöllisiä verbejä            https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/2aa.

Esitämme ja arvaamme paikansanoja (s. 43).

Hausaufgabe: kertaa kappaleet 1 – 3 (kuuntele ja toista)

3. englannin tunti: 6A A2-englanti (kaksoistunti) to 26.8.

Pesemme kädet ja kuuntelemme samalla käsien pesu –laulun Wash Your Hands Song | Music for Kids | The Singing Walrus.

Laulamme numerolaulun The Big Numbers Song. Pelaamme bingon 22 (s. 20).

Toistamme kulkuneuvot (s. 8 – 9). Esitämme ja arvaamme pöytäryhmissä.

Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 1. Suomennamme tehtävän 11a lauseet.

Teemme Action 13 -tehtävän (s. 17). Teemme myös tehtävät 14 ja 15.

Kuuntelemme kuuntelun 20 (s. 20).

Teemme Now I can! (s. 21).

Harjoittelemme sanastoa Quizletissä https://quizlet.com/521877952/high-five-5-chapter-1-flash-cards/.

Homework: opettele ja kirjoita kappaleen 1 sanat (s. 12, 14)

4. saksan tunti: 6A ke 25.8.

Pesemme kädet käsien pesu –laulun tahdissa Das Hände-Waschen Lied 👏🏻 [Hände waschen muss ein jedes Kind] – Kinderlieder mit Bobby.

Kuuntelemme ja toistamme kappaleen 1.

Harjoittelemme (modaaliapu)verbejä kyselyn ja pelien avulla.

Kertaamme myös yksikköä ja monikkoa (moniste).

Tschüs.

3. saksan tunti: 6A ti 24.8.

Pesemme kädet käsien pesu –laulun tahdissa                                        Das Hände-Waschen Lied 👏🏻 [Hände waschen muss ein jedes Kind] – Kinderlieder mit Bobby.

Kertaamme kehonosia. Käskytämme pöytäryhmässä: Taste deinen Kopf / deine Hand / dein Bein.

Kertaamme vaatteita. Leikimme Kimin leikkiä vaatekuvakorteilla.

Kertaamme koulutavaroita. Piirrämme ja arvaamme pöytäryhmissä.

Arvuuttelemme vielä kulkuneuvoja (s. 12). Piirrämme ja arvaamme.

Tschüs.

2. englannin tunti: A2-englanti 6A to 19.9. (kaksoistunnit)

Pesemme kädet ja kuuntelemme samalla käsien pesu –laulun Wash Your Hands Song | Music for Kids | The Singing Walrus.

Opettelemme maita olympiamitalitaulukosta https://olympics.com/tokyo-2020/olympic-games/en/results/all-sports/medal-standings.htm. Tavaamme ja arvaamme.

Kuuntelemme USA:n kansallislaulun National anthem of the United States of America (lyrics).

Teemme Hitting the road -tehtävät loppuun.

Toistamme kulkuneuvot (s. 8 – 9). Piirrämme ja arvaamme pöytäryhmän kanssa.

Harjoittelemme numeroita nopilla. Toistamme go-osion (s. 9). Kerromme pöytäryhmän kanssa numeroita (opas, s. 49).

Teemme tehtävät 4 – 6 (s. 12- 13).

Toistamme sanaston 7a (s. 14). Kuuntelemme kappaleen 1. Suomennamme sen pöytäryhmän kanssa.

Teemme tehtävät 7b – 11b (s. 15 – 16).

Homework: kuuntele, lue ja suomenna kappale 1 (s. 10-11) + kotikirjeet

2. saksan tunti: 6A ke 18.8.

Laulamme Saksan naapurimaista                        https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/8slf.

Laulamme myös Saksan osavaltioista                                https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2.

Arvuuttelemme, missä saksankielisten maiden suurkaupungeista olemme Bist du in München / Hamburg / Berlin / Salzburg / Wien / Zürich / Genf?

Kuulemme ja katsomme lippu- ja maalaulun Alle Flaggen und Länder Europas lernen für Kinder und Kleinkinder (deutsch). Kertaamme maita olympialaisten mitalitaulukon avulla. Tavaamme ja arvaamme maita.

Saamme kirjat ja vihot takaisin.

Tschüs.

  1. saksan tunti: 6a ti 17.8.                          Laulamme Biene Majan Schön, dass du das bist –laulun Sing mit der Biene Maja! ✿ Hallo, hallo, schön, dass du da bist! ✿.                                                              Istumme samoilla paikoilla kuin englannin tunneilla.          Luemme Das kleine Muffelmonster: Viel Wirbel im Klassenzimmer –kirjan uudelleen. Kertaamme värejä, vaatteita, koulusanastoa, henkilöitä, koulutavaroita ja verbejä.  Kerromme, mitä meillä on ja ei ole.                                          Ich habe ___. Ich habe kein(en) ___.        Ich kann ___. Ich kann nicht ___.            Tschüs.
  2. Ensimmäinen englannin tunti: 6a to 12.8. (kaksoistunti)

Pesemme kädet ja kuuntelemme samalla käsien pesu –laulun Wash Your Hands Song | Music for Kids | The Singing Walrus.

Opettaja kertoo istumapaikat.

Kuuntelemme kesälaulun Frozen-elokuvasta                              https://www.youtube.com/watch?v=rnEB2F_v_cE.

Levittäydymme luokkaan ja aulaan ja teemme viime vuoden kirjan suullisia A/B-harjoituksia parin kanssa.

Opettelemme maita olympiamitalitaulukosta https://olympics.com/tokyo-2020/olympic-games/en/results/all-sports/medal-standings.htm. Tavaamme ja arvaamme.

Saamme uudet teksti- ja työkirjat. Teemme työkirjan s. 6.

Teemme johdantokappaleen Hitting the road (s. 7 – 10). Tutustumme USA:n karttaan ja lippuun.

Harjoittelemme USA:ta online.seterra.com.

Homework: päällystä työkirja ja kuuntele, lue ja suomenna kappale 1 (s. 10-11)