5.C

5C PE 29.5. ENGLANTI KLO 9.40 – 10.20 TEKSTIKIRJAT KERÄTÄÄN TUNNIN LOPUSSA                                                                                                          Toistamme kappaleen 15 kuvasanat (s. 86-87). Teemme tehtävät 2 (s. 185), 5a (s. 187) ja 6 (s. 188). Opettaja suomentaa kappaleen 15. Kuuntelemme kappaleen 16. Lopuksi saa tehdä ystävävisan (s. 90) ja pelata parin kanssa virtuaalinopalla peliä 23 (s. 197).

5C PE 22.5. ENGLANTI KLO 10.10 – 11

EN: ENGLANNIN KIRJAT MUKAAN PERJANTAINA

Kuuntelemme ja opettaja suomentaa kappaleen 14.  Teemme tehtävät 15 (s. 176), 16 ja 17 (s. 177). Kuuntelemme kuuntelun 23 (s. 180). Lopuksi voit pelata ristinollaa parin kanssa (s. 181).                                                                                                  Homework: harjoittele kappaleen 14 sanastoja (s. 172, 174) + tee rästitehtäviä työkirjasta

Hei!

Täältä löytyy 5C luokan tehtävät ja ohjeet etäopiskeluun. Sama salasana, kuin oppilasverkossa toimii Helmessä, josta tehtävät myös löytyvät.

5C ETÄOPISKELU KE 13.5

LI: Ulkoilua

MA:
– tarkista KPL 48 (lähetän WhatsApp kuvan vastauksista 5C opetus ryhmään)
– uutena KPL 49 Maya-intiaanien lukujärjestelmä
– tee tehtävät 1-3 ja mökki 49 ( 4-6 tehtävät vapaaehtoisia)

YM: Kertaus ( s.112-113)
– katso kertaustehtävät ja mieti osaanko vastata kysymyksiin? Jokainen kysymys, johon osaat vastata tarkoittaa 1 pistettä. Tee itsearviointi ja pisteytä osaamisesti 1-8p.
– Anna itsellesi arvio: 1-2p välttävä, 3-4p tyydyttävä, 5-6p hyvä, 7-8p kiitettävä.

MU: Tunnin aihe: Cup song. Katso video alkuperäisestä cup song -kappaleesta: https://www.youtube.com/watch?v=cmSbXsFE3l8

Sitten etsi itsellesi muovimuki tai vastaava. Opettele kuppirytmi opetusvideon avulla: https://www.youtube.com/watch?v=Fs5EQfsycIs

Jos tuntuu sujuvan, voit laittaa uudestaan ekan videon pyörimään ja soittaa mukana. Siinä on tosi nopea tahti, joten jos et pysy mukana, ei haittaa! Yritä kuitenkin oppia perusrytmi ainakin hitaasti. Palataan tähän koulussa.

 

5C TO 14.5. ENGLANTI klo 9.40 – 10.30  KIRJAT MUKAAN TORSTAINA

Harjoittelemme käskymuotoja action-tehtävässä 10a (s. 164) ja pelissä 18a (s. 168): käytämme virtuaalinoppia https://dice.virtuworld.net/. Harjoittelemme sanapainoa tehtävässä 13 (s. 165).  Teemme kuuntelun 16 (s. 167). Teemme Now I can! (s. 169).  Homework: harjoittele kappaleen 13 sanastoja (s. 161, 162)

5C PE 15.5. ENGLANTI klo 9.40 – 10.20 KIRJAT MUKAAN PERJANTAINA

Toistamme kappaleen 13. Tutustumme kappaleen 14 kuvasanastoon (s. 80-81). Teemme tehtävät 2 – 8.                                                                                      Homework: harjoittele Teamsissä kaverin kanssa kappaleiden 13 ja 14 go-keskustelut ja suomenna kappale 14 (s. 82-83)

5C ETÄOPISKELU TI 12.5

MA: Teams klo 9.00 ( a ja b ryhmät)
– tarkistetaan KPL 47
– uutena KPL 48 Persialainen algoritmi ( s. 192 -195)
– tee tehtävät 1-2 ja mökki 48 ( 3-4 tehtävät vapaaehtoisia)

HI: KPL 25 Muinais-suomalaisten elämä ( s.156-159)
– lue kappale ja vastaa kirjan tehtäviin 1-3

YH: KPL 16 Mikä sinusta tulee isona? ( s.98-99 )
– lue sivut ja vastaa kirjan sivun 99 tehtäviin 1-3

AI: Kuvakokoja
– tutustu kirjan sivuun 154
lähetä minulle WhatsApp kuva valitsemastasi aiheesta ja nimeä onko kyseessä yleiskuva, kokokuva, puolikuva, lähikuva vai erikoislähikuva

 

 

5C ETÄOPISKELU MA 11.5

MA: Teams klo 9.00 ( a ja b ryhmät)
– KPL 46 tarkistus
– päässälaskut
– uutena KPL 47 Testataan ja toimitaan ( s. 188-189)
– tee tehtävät 1-6 ( s 189 vapaaehtoinen)

AI: Että sen pituinen se ( s.134-135)
– lue teksti ja vastaa kirjan tehtävään 1 ( s.135)

S2-oppilaat: MuistaTeams-tunti klo 11.30! Tarkistamme aluksi viime torstain nettietikettitehtävän.

YM: KPL 46 Kevätlaulu raikuu puutarhassa ( s. 208-210)
– lue kappale ja vastaa kirjan tehtäviin 1-3
– lähetä YM vastauksesi WhatsApp viestillä ( kuva tai kirjoitetut vastaukset)

UE: KPL 29 Kristillistä jälkikasvua ( s.80-81)
– lue kappale
– vastaa kirjan kysymyksiin 1-4

KS: koko luokalle

Tänään käsityötunneilla tehdään pompom-palloja. Pallot voi tehdä serveteistä, silkkipaperista tai vaikka ilmaispostin mainoksista. Sovi kotona aikuisen kanssa, mitä materiaaleja voit käyttää tähän tehtävään.

Voit käyttää isoja värikkäitä servettejä, esim 40×40 cm, tai pienempiä esim laittamlla useamman päälekkäin. Voit myös leikata samankokoisia paperinpaloja ilmaispostista. Taitellun haitarin solmiamiseen voi käyttää lankaa, teippiä, leipäpussin sulkijaa tai mitä ikinä keksitkin.
Valmiin pallon voit myös kiinnittää liimalla sopivaan keppiin, jos kotoa löytyy sellainen.
Tästä linkistä löydät ohjeen pallojen taitteluun.
http://kotisiiri.blogspot.com/2014/05/pompom-servetti-ohje.html
Tästä löytyy ruotsinkielinen taitteluvideo

https://www.youtube.com/watch?v=bUwv4G8qR4k

Lähetä kuva valmiista työstäsi Teamsiin.

Anne & Vesa

 

 

 

5C ETÄOPISKELU PE 8.5.

MA: Teams klo 9.00 ( A ja B ryhmät)
– tarkistetaan KPL 45
– päässälaskut
– uutena kertausrata KPL 46 ( s. 184-187)
– tee tehtävät 1-8 ja mökki 46 ( laskintehtävät 1-4 vapaaehtoisia)

YM: KPL 45 Puutarhurin apurit ja mieliharmit ( s. 204- 206)
– lue kappale
– Etsi hyödylliset ja haitalliset eläimet ja vastaa:
1. Hyödyllisiä: Leppäpirkko, ____, ____, ____, ____, ____, ____.
2. Haitallisia: Rusakko, ____, ____, ____, ____.
Löysitkö tyhjille paikolille kaikki?

AI: A ja B ryhmät
– lähetä WhatsApp kuva minulle ti 5.5 kirjoittamasi vuoropuhelusta! Tee se klo 12.00 mennessä! ( testi)
– jatka kirjan lukemista

EN: Opettaja suomentaa kappaleen 13. Teemme tehtävät 7 (s. 163), 10 (s. 164), 11 ja 12 (s. 165).

Yllätysnumero(t).

Homework: tutustu kappaleeseen 14 (s. 80-83)

5C ETÄOPISKELU TO 7.5

LI: Ulkoilua

MA: Teams klo 10.00
– tarkistetaan KPL 44
– uutena KPL 45 Lasketaan monikulmioiden pinta-aloja ( s. 180-183)
– tee tehtävät 1-7 ja mökki 45 ( tehtävät 8-9 vapaaehtoisia)

AI: Lukutunti
Tiedoksi: Perjantain AI tehtävä liittyy tämän viikon tehtävään, jonka olet jo tehnyt. Pyydän lähettämään sen klo 12.00 mennessä. Tehtävä selviää huomenna.

S2-oppilaat: Lue nettietiketti-teksti täällä: http://papunet.net/fileadmin/muut/Esitteet/Nettietiketti.pdf
Vastaa kysymyksiin ja lähetä vastauksista kuva S2-opettajalle: NETTIETIKETTI_4_5

Kuvis (Mirva Mäkinen)

Äitienpäiväkortti

  • Sunnuntaina on äitienpäivä. Tehdään siis äidille kortti.
  • Suunnittele kortti itse tai käytä alla olevia malleja apuna.
  • Kirjoita korttiin myös runo. Keksi se itse tai kopio joku alla olevista.
  • Muista laittaa korttiin toivotus Hyvää äitienpäivää! Muista myös oma nimi.
  • Lähetä kuva kortista minulle.
  • Huom! Minulla on huomenna opekokous 13.00 alkaen, joten en ole whatsappin ääressä normaaliin tapaan. Jos sinulla on tehtävästä kysyttävää, voit kysyä perjantaina milloin vain klo 13.00 asti.
  • Muista pitää kortti piilossa sunnuntaihin saakka! =) Hyvää äitienpäiväviikonloppua! T. Mirva

Runoja:

Lähellä tai kaukana
olet minun tukena
aina yhtä rakkaana
elämässä mukana. Kiitos, äiti.

Aikaan valkovuokkojen
kevättuulen henkäyksen
pysähdyn ja hetken mietin
kuka ansaitsee kiitoksen
Se on äiti, oma, ihanin
kultaakin kalliimpi, tiedän sen.

 

Äidin käsi on kiinni lapsen kädessä

vain ohikiitävän hetken mutta äidin sydän

on kiinni lapsen sydämessä ikuisesti.

 

Ä l y k ä s

I l o i n e n

T a r m o k a s

I h a n a

5C ETÄOPISKELU TO 7.5.

EN: Toistamme sanat s. 74-75 ja teemme tehtävän 4 (s. 161). Tämän jälkeen saa harjoitella parin kanssa go-keskustelua (s. 75) 5 minuutin ajan paripuhelussa (5cenglanti MF yleinen / viestit / yläpalkissa kaverille soittaminen). Tämän jälkeen harjoittelemme muuta sanastoa (s. 162) ja kuuntelemme kappaleen 13.

Homework: kuuntele, suomenna ja toista kappale 13 (s. 74-77)

5C ETÄOPISKELU KE 6.5

LI: Ulkoilua/pihaleikkejä

MA: Teams klo 10.00
– tarkistetaan KPL 43
– päässälaskut
– uutena KPL 44 Pinta-alan yksiköitä ( s. 176-179)
– tee tehtävät 1-6 ja mökki 44 ( 7-9 tehtävät vapaaehtoisia)

YM: KPL 44 Mehiläinen lentää kukasta kukkaan
– lue kappale
– vastaa kysymyksiin:
1. Nimeä mehiläisyhdyskunnassa elävät mehiläiset ( 3kpl)
2. Täydennä ja kirjoita:
– Mehiläinen saa kukasta _____ ja siitepölyä ravinnoksi. Se pölyttää _____ , kun se siirtää kukan heteestä toisen kukan _____ .
– Mehiläinen on tärkeä, koska se _____ monet kasvit. Sen ansiosta kasvit lisääntyvät ja tuottavat ravintoa. Lisäksi mehiläiset tuottavat ______.
Lähetä WhatsApp viesti, johon kirjoitat täydentämäsi sanat.

MU: Musiikin historian tehtävät jatkuvat (muutamalla oppilaalla vanha palauttamatta, palauttakaa se ensin. Kysykää Teamsissa neuvoa jos hankalaa). Tämän päivän tehtävä löytyy Teamsistä: 5C-luokan tiimi – > tehtävät. Tehtävän nimi: Musiikin historian tehtävät: Renessanssi ja barokki. Klikkaa tehtävä auki ja lue ohjeet.

 

5C ETÄOPISKELU TI 5.5

MA: Teams klo 9.00
– tarkistetaan sivut 170-171
– uutena KPL 43 Harjoitellaan ( s. 172-175)
– tee tehtävät 1-16 ja mökki 43 ( 17-19 tehtävät vapaaehtoisia)

HI: KPL 24 Suomen ensimmäiset asukkaat ( s.152-155)
– lue kirjan kappale ja katso kuvat, sekä kuvatekstit
– vastaa kirjan tehtäviin 1-3
– mitä Korpilahdelta löydetystä Antrean verkosta voitiin päätellä?

YH: Kesätöitä ( s.97)
– lue teksti ja vastaa kirjan tehtäviin 1-3

AI: Kirjoitustehtävä
Keksi ja kirjoita vuoropuhelu, jonka sinä voisit käydä luokkakaverisi kanssa. Käytä vuoropuhelussa ainakin seuraavia vuorosanoja:
-Kyllä voi, jos haluaa.
-Mitä minä teen?
Tutustu ensin ja kertaa oppikirjan sivulta 173 vuoropuhelun kirjoittaminen!

 

 

5C ETÄOPISKELU MA 4.5

MA: KPL 42 ( s. 170-171) A ja B ryhmät
– tee tehtävä 9 ja mökki 42 ( tehtävät 10-11 vapaaehtoisia)

AI: Näytelmän käsikirjoitus ( s.128-129)
– lue näytelmä
– vastaa kysymyksiin:
1. Miten näytelmän henkilöt on merkitty käsikirjoitukseen?
2. Mihin kertojaa tarvitaan näytelmässä?
3. Miten näyttelijöiden repliikit on merkitty?
4. Mitä prologi tarkoittaa?
5. Mitä epilogi tarkoittaa?

S2-oppilaat: Teams-tunti klo 11.30! Mieti jo etukäteen vastauksia näihin kysymyksiin: Jossittelu_4_5

UE: KPL 28 Herätysliikkeet suomessa
Vastaa kysymyksiin.
1. Mitä pietisti nimitys alun perin tarkoitti?
2. Mikä tavallisesti oli herätysliikkeiden taustalla?
3. Mitä herätysliikkeitä Suomessa on?
4. Mitä herätysliikkeiden kesäjuhlilla tehdään?

Käsityö: Kodin työkalut tehtävä

Kirjoita lista kodistasi löytyvistä työkaluista. Yritä käyttää oikeita työkalujen nimiä. Kirjoita heti työkalun perään sen käyttötarkoitus. Yritä löytää 5-10 työkalun nimettäväksi. Lähetä minulle kuva listastasi WhatsAppiin.

 

 

5C ETÄOPISKELU TO 30.4.

LI: Temppuradan suunnittelu

– vinkkejä saat videosta
– https://www.youtube.com/watch?v=UaRV5Ih8zoY

MA: Teams klo 10.00
– tarkistetaan s.168-169
– päässälaskut

AI:
Vappuhaaste. Lähetä valmistelemasi iloa tuottava vapputervehdys 5C opetusryhmään ( ei vain minulle).
Hyvää vappua!

S2-oppilaat: Lue vapputarina ja vastaa kysymyksiin: Vapputarina_4_5  Lisätehtävänä voit tehdä sanasokkelon: Vappu_sanasokkelo Hauskaa vappua!

EN: Teams-tunti klo 11.15 Quizlet-koe kappaleista 9 – 12 (20 pistettä) Kokeeseen tulee suora linkki 5cenglanti MF –tiimin etusivulle viesteihin. Tee koe huolellisesti ja ilmoita prosentti opettajalle (prosentti kerrotaan kahdella, niin saadaan pisteet, väärät kohdat on myös hyvä ilmoittaa, pisteitä voi tulla lisää).

Kokeen jälkeen voit tutustua kappaleeseen 13.

5C ETÄOPISKELU KE 29.4

Kiitos aivan superihanista vastauskirjeistä ekaluokkalaisille! Ekaluokkalaiset ovat olleet aivan haltioissaan vastauksista! Muutama vielä osottaa malttamattomana paluupostia:) Vastaathan pian, jos et ole vielä ehtinyt!

LI: Ulkoilua

MA: Teams klo 9.30
KPL 42 Massan yksiköitä ( s.168-169). Opetellaan uusi asia yhdessä.
– tarkistetaan s.166-167
– tee tehtävät 1-8 ( s.168-169)

YM: KPL 43 Multaa sormissa ( s. 196- 198)
– lue kappale
– vastaa kirjan kysymyksiin 1-4

MU: Teams klo 13.30-14.00. Aihe: Juomalaseilla soittaminen! Ohjeet Teams-tehtävässä.

5C ETÄOPISKELU TI 28.4

MA: Teams klo 9.00 ( a ja b ryhmät)
– tarkistetaan s.164-165
– päässälaskut
– tee tehtävät 10-11 ja mökki 41 ( tehtävä 12 vapaaehtoinen)

HI: VI jakso: Suomen esihistoria ( s. 148-151)
– tutustu kirjan tekstiin, kuviin ja kuvateksteihin
– katso s.151 kalliomaalauksia:
1. Kuinka monta ihmishahmoa kuvissa on?
2. Mikä voisi olla kuvissa esiintyvä eläin?
– vastaa kirjan tehtäviin 2 ja 3

YH: Tarinoita työnteosta ( s. 96)
– lue sivu
– vastaa kirjan tehtävään 1
– kirjan tehtävä 2: lähetä WhatsApp viesti, jossa perustelet oman valintasi lyhyesti.

AI:
Piristystä etäopetusarkeen vappuhaasteella. Vappuviikolla to 30.4 oppilaat voivat halutessaan lähettää luokalle iloa tuottavan vapputervehdyksen. Vapputervehdys voi olla esimerkiksi oppilaan itse ottama vappuaiheinen kuva tai video. Halutessaan oppilas voi itse esiintyä esimerkiksi pukeutuneena naamiaisasuun tai vaihtoehtoisesti kuva voi olla otettu jostain vappuaiheisesta esineestä tai asiasta. Kuvat laitetaan 5C opetus WhatsApp ryhmään jaettavaksi kaikille.

Kuvissa ja videoissa tulee ottaa huomioon yksityisyysasiat. Kaikkien pitää muistaa seuraavat asiat:

Kuvassa tai videossa ei tarvitse näkyä oppilaan kasvoja tai muutenkaan oppilaan ei tarvitse olla tunnistettavissa.
• Kuvia ei saa luvatta jakaa ryhmän ulkopuolelle.

Valmistele oma vapputervehdyksesi 5C luokalle!
Huom! Lähetä se vasta torstaina 30.4 aamulla klo 8.15 alkaen. Lähetysaika loppuu klo 12.00. Sen jälkeen ei enää viestejä.
Huom! Vain yksi tervehdys jokaiselta!

 

5C ETÄOPISKELU MA 27.4

Ekaluokkalainen kummioppilaasi on kirjoittanut sinulle kirjeen. Kirje löytyy Hanna-open lähettämänä Office365:n Outlook-sähköpostista. Mene osoitteeseen opetus.tampere.fi ja kirjaudu sisään opetusverkon tunnuksillasi (samat kuin Teamsiin kirjautuessa). Teamsin sijaan valitse päävalikosta Outlook ja pääset sähköpostiisi. Vastaa kirjeeseen vastaamalla Hanna-open sähköpostiin, Hanna välittää sitten viestisi ekaluokkalaiselle. Muista, että ekaluokkalainen on nähnyt kirjeensä eteen paljon vaivaa. On kohteliasta vastata kunnolla ja fiksusti. Vastaa sähköpostiin viimeistään tiistaina 28.4. Kivaa päivää! T. Hanna ja ekaluokkalaiset

TEAMS KLO 9.30
Lähetä WhatsApp kuva AI ja YM tehtävistä.

MA:
– uusi asia KPL 41: Metriä pienempiä yksiköitä ( s.164-165)
– tee tehtävät 1-9

AI:
– Korjaa yhdyssanavirheet ( 9kpl). Kirjoita teksti korjattuna vihkoosi.
Tekstin löydät 5C opiskelu WhatsApp ryhmästä

S2-oppilaat: Muista S2-tunti Teamsissa klo 11.30!

YM: Tutki ja toimi ( s. 194-195)
– tutustu aukeamaan
– tee tehtävät 2 ja 3 ohjeen mukaan
kirjoita lyhyt selostus, mitä havaitsit?
Esimerkkivastaus tehtävästä 1: Kolikkoa raskaampi esine saadaan nousemaan, jos viivoitin tuetaan hyvin läheltä nostettavaa esinettä ja kolikot asetetaan mahdollisimman kauaksi tuettavasta kohdasta.

UE: Protestanttiset kirkot ( s.76-77)
– lue sivut ja vastaa oppikirjan tehtäviin 1-3

Käsityö: Käsityön tehtävän, Pese oikein, löydät Teamsista. Klikkaa tehtävää, lue artikkelit ja vastaa lomakkeella oleviin kysymyksiin.

 

 

5C ETÄOPISKELU PE 24.4. 

MA: Teams klo 9.00 ( a ja b ryhmät)
– s.162-163 tarkistus
– uusi asia KPL 41: Metriä pienempiä yksiköitä ( s.164-165)
– tee tehtävät 1-9

YM: KPL 42 KIVI KUKKAPENKKIÄ KORISTAMAAN ( S.190-193)
– lue oppikirjan teksti ja katso kuvat
– vastaa kirjan tehtäviin 1-2

AI: Mistä tarinamme tulevat? (s.127)
– tee tehtävä 1. a, b ja c kohdat. Määrittele käsitteet.
– jatka oman kirjan lukemista

EN: Teams-tunti klo 10.15 (A) ja 11.15 (B)

Harjoittelemme yhdessä kappaleiden 9 – 11 go-keskusteluja. Teemme kappaleen 12 loppuun. Tarkistamme ja teemme kertaustehtäviä.

Homework: kerrata kappaleet 9 – 12 Quizlet-koetta varten, Quizlet-koe to 30.4. kappaleista 9 – 12 (kokeeseen tulee linkki 5cenglanti-ryhmän etusivulle)

PE 23.4. Kuvis (Mirva Mäkinen)

Hyvän mielen tsemppikuvat vapputeemalla

Korona-aika ja eristäytyminen on monille meistä haastavaa tai vähintäänkin kurjaa. Tehdään siis omat tsemppikuvat ilahduttamaan läheisiä!

  • Tsemppikuvasta voit ottaa kuvan kännykällä ja jakaa sitä sukulaisille ja ystäville vappuna.
  • Tsemppikuva voi olla piirustus, valokuva, maalaus… Saat vapaat kädet.
  • Kuvan sijasta voit tehdä myös videon. Videon maksimipituus on 1min.
  • Otetaan tsemppikuvan teemaksi kevät ja vappu.
  • Voit ottaa inspiraatiota alla olevasta nettilinkistä ja vappukuvista.

  • Palauta tehtävä viimeistään ke 29.4. vanhoja tuttuja väyliä pitkin.
  • Muistutan kaikkia vielä siitä, että kuvistöiden palautukset ovat pakollisia ja myös etäkoulun aikana suoritetut tehtävät vaikuttavat kuviksen arvosanaan kevättodistuksessa. Tarkista siis, että olet palauttanut minulle varmasti seuraavat tehtävät:
    • Sammon taonta
    • Pääsiäsimuna
    • Kuvakollaasi 100 askeleen kävelyltä
    • Vapputervehdys
    • (Joutsen vapaehtoisena palautuksena)
  • Kiitokset palautukset jo suorittaneille!
  • Hyvää vappua ja tsemppiä kaikille! T.Mirva

5C ETÄOPISKELU TO 23.4.

LI:
Vinkkejä liikuntaan:
https://www.youtube.com/watch?v=3TeqcIw_o0k

MA: KPL 40 Metriä suurempia yksiköitä ( s. 160 -163)
Teams klo 10.00
– tarkistetaan s. 160-161
– päässälaskut
tee tehtävät 10-11 ja mökki 40 ( t. 12 vapaaehtoinen)

AI: Lukutunti
– jatka oman kirjan lukemista

S2-oppilaat: Päivän S2-tehtävän voit tehdä käsin vihkoosi tai paperille tai koneella. Puhekieli ja kirjakieli_4_5

EN: Teams-tunti klo 11.15

Teemme s. 144 ja 145. Kuuntelemme kuuntelun 20 (s. 146). Pelaamme yhdessä peliä 22 (s. 147). Tarkastamme s. 148. Aloitamme kertauskappaletta 12.

Homework: kertaussivut 152-153

5C ETÄOPISKELU KE 22.3

LI: Ulkoilu

MA: Teams klo 10.00
– tarkistetaan 13-18 tehtävät
– uuden opetus KPL 40 ( s. 160-161)
– tee tehtävät 1-6 ( tehtävät 7-9 vapaaehtoisia, mutta suositeltavia)
Lähetä WhatsApp kuva sivusta 160

YM: Kevättä rinnassa ( s. 184-185) jakso alkaa
Kevät on kasvun aikaa KPL 41 ( s. 186-188)
– vastaa oppikirjan tehtäviin 1-2

MU: Teams klo 13.30, kaikki paikalle 5C:n tiimiin! Ohjeita seuraavaan musiikin tehtävään. Muutamalla oppilaalla on vielä esitelmä palauttamatta.

5C ETÄOPISKELU TI 21.4
MA: Teams klo 9.00 , KPL 39
– tehtävien 1-12 tarkistus (s.156-157)
– päässälaskut
– tee tehtävät 13-18 ja mökki 39 ( t. 19 vapaaehtoinen)

HI: KPL 23 Antiikin loppu ( s. 142-145)
– lue kappale
– vastaa kirjan kysymyksiin 1-4

YH: Tavallinen työpäivä kahdessa ammatissa ( s.93)
– tutustu Sinin ja Jevgenin työpäiviin
– vastaa kirjan kysymyksiin 5-6

AI: Lähetä WhatsApp maanantaina tekemästäsi ajatuskartasta:
– s. 127 tehtävä 3.
– kirjoita keskelle: antiikin jumalat
– kirjoita vain oppikirjan tekstissä mainittuja tietoja jumalista
– lisätietoa ajatuskartasta saat oppikirjan sivulta 144. Katso ohje ajatuskartan tekemisestä.
– Vietä sen jälkeen pieni kiva lukuhetki

 

5C ETÄOPISKELU MA 20.4

MA b-ryhmä:
– uutena KPL 39 ( . 156 – 157)
– tee tehtävät 1-12

AI: ( s. 124-127) Mistä tarinamme tulevat?
– s. 127 tehtävä 3.
– kirjoita keskelle: antiikin jumalat
– kirjoita vain oppikirjan tekstissä mainittuja tietoja jumalista
– lisätietoa ajatuskartasta saat oppikirjan sivulta 144. Katso ohje ajatuskartan tekemisestä.

S2-oppilaat: Tänään maanantaina S2-tunti klo 11.30 Teamsissa! Muistathan tulla paikalle.

YM: : KPL 40 SEIKKAILIJAT MATKALLA AMERIKASSA ( s. 178-181)
– lue sivut Brasilia, Peru, Argentiina ja Haiti
– Vastaa WhatsApp viestillä vihjeiden perusteella mikä valtio ( maa) ?
– YM: 1. valtio, 2. valtio, 3. valtio, 4. valtio
1. Taikausko on yleistä ja vain puolet sen väestöstä osaa lukea
2. Tästä maasta asustaa intiaaniheimo, joka rakentaa talonsa kaislasaarille
3. Täällä tapaat vaaleita eurooppalaisten jälkeläisiä, jotka puhuvat espanjaa
4. Maa on tunnettu kahvin tuottamisesta ja sieltä löytyy sademetsiä sekä Amazon-joki

UE: KPL 26 Ortodoksinen kirkko ( s. 73-75)
– lue oppikirjan teksti
– katso video: https://www.youtube.com/watch?v=Fo2zJ6X09wo
– Mitkä seuraavista on totta? Vastaa WhatsApp viestillä UE: 1,2,3 4 (väittämistä 4 on totta)
1. Suomen toinen kansalliskirkko
2. Kirkossa on penkit, joissa istutaan
3. Urkujen soittaminen on keskeinen asia jumalanpalveluksessa
4. Kirkkoon mentäessä tehdään ristinmerkki
5. Ikonit ja tuohukset
6. Kasteessa lapsen pää valellaan vedellä pienestä astiasta
7. Erityisesti Länsi-Suomessa on paljon ortodokseja
8. Kirkon kellojen soittamisessa tarvitaan hyvää rytmitajua

Maanantain WhatsApp muotoon:
YM: 1. valtio, 2. valtio, 3, valtio, 4. valtio
UE: x, x, x, x, x
Lähetä molemmat vastaukset yhdellä kertaa

KS: Palo- ja sähköturvallisuus

Tutustu vanhemman kanssa kodin sammutusvälineisiin ja varoittimiin ja hae tietoa netistä hakusanoilla palovaroitin, sammutuspeite, palosammutin ja häkävaroitin.
– Onko asunnossa palovaroitin? Paina testinappia. Mikäli hälytysääntä ei kuulu, vaihda paristo (tee tämä huoltajan kanssa).
– Onko asunnossa palovaroitin, sammutuspeite, sammutin?
– Oletko tietoinen hätäpoistumisteistä kotonasi?
– Keskustele ja arvioi vanhempasi kanssa asuntonne paloturvallisuus. Käytä tähän muutama minuutti.
– Anna arvio asteikolla 1-4 (1 heikko, 2 kohtalainen, 3 hyvä ,4 erinomainen) ja lähetä vastaus lyhyen perustelun kanssa WhatsApp viestillä. p. 045 2720877
Tee tehtävä tämän viikon aikana.

Anne ja Vesa

 

 

5C ETÄOPISKELU PE 17.4. 

MA: Teams klo 9.00 ( a+b ryhmät)
– tehtävien tarkistus KPL 38 + päässälaskut
– uutena KPL 39 ( . 156 – 157)
– tee tehtävät 1-12

YM: KPL 40 SEIKKAILIJAT MATKALLA AMERIKASSA ( s. 174-177)
– lue sivut Kanada, Yhdysvallat ja Meksiko
Vastaa WhatsApp viestillä vihjeiden perusteella mikä valtio ( maa) ?
1. Täällä voi tutustua atsteekki- ja maya-intiaanien historiaan.
2. Tämän maan yksi nähtävyys on Grand Canyon.
3. Tämä maa on rikas, koska sieltä löytyy paljon raaka-aineita teollisuudelle, kuten metalleja, öljyä ja maakaasua.
– Vastaus muodossa: 1. valtio 2. valtio 3. valtio
– Tee tämä klo 13.00 mennessä

AI: ( s. 124-127) Mistä tarinamme tulevat?
– lue sivut ja vastaa oppikirjan tehtävän 2 a ja b kohtaan

EN: Teams-tunnit klo 10.15 A ja 11.15 B

Toistamme kappaleen 11. Teemme tehtävät 11 ja 12 (s. 140-141). Teemme A/B-tehtäviä yhdessä, katsomme ravintolavideon ja pelaamme muistipeliä tietokoneella.

Kotona voit kaverin kanssa pelata peliä 20 (s. 147) (pelimikrofonilla, Discord).

Homework: s. 148

KU 17.4.: 100 askelta kotoa -valokuvaustehtävä (Mirva Mäkinen)

Keskitytään tällä (ja ehkäpä muutamalla seuraavallakin) tunnilla valokuvaamiseen.

  1. vaihe: Valmistele, tutustu ohjeisiin

Katso alla olevasta linkistä huolellisesti ohjeet 100 askelta kotoa -valokuvaustehtävään. Se on sivulla heti ensimmäisenä. Tutustu huolella ohjeisiin ”Ennen tehtävää” ja tietysti itse tehtävän tekemisen ohjeeseen.

 

https://sites.google.com/view/koulukuvis/teht%C3%A4vi%C3%A4/valokuvaus

Päätä, millä laitteella kuvaat: puhelimella vai onko käytössäsi kamera? Ennen kuvausreissulle lähtöä, muista tarkistaa, että akkua on tarpeeksi.

 

  1. vaihe: Valokuvaus

 

Muutetaan ohjetta sen verran, että pyydän sinua kuvaamaan 10 kuvaa. Käytä siihen tarvittava aika, mutta älä yli 60minuuttia. (Loput 30 minuuttia varataan muuhun työstöön.)

Ennen kuvaamista mieti tarkkaan, mitä haluat kuvata: maisemaa vai yksityiskohtaa. Keskitytään luontoon ja maisemiin. Muista, että ihmisiä ei saa kuvata ilman lupaa.  Voit ottaa useampia kuvia, mutta aina ennen seuraavaa 100 askeleen siirtymää tee valintasi: minkä kuvan haluat valita työhön? Merkkaa tai kansioi se tai poista ”ylimääräiset” kuvat.

Tämä siksi, että jos jätät useita kuvia puhelimeesi/kameraasi, voi lopussa olla vaikea erottaa mistä mikäkin on otettu ja näin tehtävän idea häviää. Samoin voi iskeä ns. runsauden pula.

  1. vaihe: Kuvien työstö

Valitse kuvista kolme parasta, jotka lähetät minulle. Päätä itse, miten haluat lähettää kuvat. Voit tehdä niistä kollaasin puhelimen toimintoja tai appia käyttäen. Käytä luovuutta ja mielikuvitusta. Voit myös yksinkertaisesti lähettää kuvat minulle Whatsappiin sellaisenaan, yksi kerrallaan. Voit myös siirtää kuvat esim. Word-tiedostoon ja lähettää sähköpostin liitetiedostona. Palautus Teamsin kautta sopii myös. Niin tai näin, voit lisätä kuviin myös sopivaksi katsomiasi kuvatekstejä, jos haluat.

Jos sää sallii, tee tehtävä heti tänään, mutta annan aikaa tehtävän palautukseen to 23.4. saakka.

Jos tarvitset apua, minut tavoittaa Whatsappista parhaiten perjantaisin 12.30-14.00. Muulloinkin saa lähestyä. Iltaisin ja viikonloppuisin en vastaa tiedusteluihin, mutta palaan heti seuraavana arkiaamuna yhteydenottoihin.

Kivoja valokuvaushetkiä! Mirva

5C ETÄOPISKELU TO 16.4.

LI: Pallo mukaan ulkolenkille
https://www.youtube.com/watch?v=dO2ia8UAlQ4
– katso video ja ota siitä vinkkejä

MA: Teams klo 10.00
– päässälaskut KPL 37
– KPL 38 lasketaan aikaväli, opetus ( s. 152-155)
– tee tehtävät 1-5 ja mökki 38 ( 6-10 tehtävät vapaaehtoisia)

AI: Tulevaisuuden koulumatka ( teht. 3 sivu 121 )
– tehtävä jo kirjoittamastasi tarinasta
Lähetä minulle lyhyt ääniviesti WhatsAppiin, jossa kerrot mihin aikaan koulumatkasi sijoittuu kirjoittamassasi tarinassa. Kerro myös lyhyesti, miten kuljit koulumatkan, mitä yllättävää tapahtui ja miten ratkesi. Tiivistä maksimissaan 2 minuuttiin. Harjoittele ensin kertomaan ääneen ja lähetä vasta sitten.
– Ääniviestin saat tehtyä pitämällä mikrofonin kuvaketta alhaalla ja viesti lähtee irroittamalla. Muista harjoitella ensin ja lähetä vain yksi ääniviesti!
– käytä loppuaika kirjan lukemiseen

S2-oppilaat: Lue tunteista kertova teksti. Lisää sopivat tunnesanat tyhjille viivoille. Voit kirjoittaa vastaukset myös paperille. Muistathan lähettää kuvan vastauksistasi S2-opettajalle!

EN: Teams-tunti klo 11.15

Kuuntelemme kappaleen 11. Opettaja suomentaa sen ääneen. Teemme tehtävät 6 ja 7 (s. 138).                                                                                                            Tutustumme prepositioihin https://www.youtube.com/watch?v=p_lgP_XwDig ja teemme tehtävät 14, 15 ja 16 (s. 141-143).

Homework: opettele, toista ja kirjoita kappaleen 11 sanat (s. 136, 139)

5C ETÄOPISKELU KE 15.4

LI: Ulkoilua

MA:
– tee tehtävät 12-16 ja mökki 37 , tehtävä 17 vapaaehtoinen (s. 150-151)
lähetä WhatsApp kuva mökki 37 vastauksistasi ja kirjoita kuvatekstiin tehtävän 12 ( s.150) ratkaisusana.

YM: KPL 39 Asutusta luonnon armoilla ( s. 170-173)
– lue sivut ja tee ajatuskartta vihkoon ja kirjoita otsikoksi: ASUTUKSEEN VAIKUTTAVIA TEKIJÖITÄ
– Kirjoita kaksi asiaa: Harva asutus ja Tiheä asutus
– Kerää ympärille asioita, jotka liittyvät alueisiin vähintään 4 kpl ( niitä löytyy 6-7 molempiin).
– Lähetin mallin vihkotyöstä WhatsApp kuvana!
– Sinun tehtäväsi on lähettää minulle kuva ajatuskartastasi vihossasi WhatsApp kuvana.

MU: Tee musiikin historian esitelmäsi valmiiksi, jos se on vielä kesken. Esitelmä jaetaan ja lähetetään OneDrivessä tai kuvana Teamsiin Sannalle. Suurin osa onkin jo palauttanut, hienoa! Ne, joiden esitelmä on valmis, voivat ottaa hyvän asennon ja kuunnella lempimusiikkiaan tänään : )

5C ETÄOPISKELU TI 14.4

MA: Teams klo 9.00
– KPL 37 ajan yksiköitä ( s.148 – 149)
– tee tehtävät 1- 11

HI: KPL 22 Pompeij – elävien ja kuolleiden kaupunki
– lue sivut 138-141
– vastaa vihkoon kirjan kysymyksiin 1-4

AI: Teams klo 12.30 ( WhatsApp info)
– AI kirja s. 121 ja vihko, tarkistetaan teht 1-2
– Kirjoita pieni kertomus: Tulevaisuuden koulumatka ( teht. 3 sivu 121)

5C ETÄOPISKELU TO 9.4. 

LI: Pyöräilyä/kävelylenkki ja 10 min kuntopiiri

MA: ( Teams klo 10.15)
– KPL 36 tarkistus + päässälaskut

AI: Lukutunti
– Vastaa Teamsin kautta, mitä kirjaa luit? Kerro kirjan ja kirjailijan nimi.

S2-oppilaat: Torstain tehtävät: 

  1. Palauta tarina (kirjoituslabyrintti) Kaisa-opettajalle!
  2. Selvitä, miksi tänään (9.4.) liputetaan. Kenen päivää vietetään?
  3. Pääsiäisen sanasokkelo:  Sanasokkelo_pääsiäinen

Hyvää pääsiäistä!

EN: Teams-tunti klo 11.15

Opiskele adjektiiveja ja niiden vertailumuotoja:

https://www.youtube.com/watch?v=3JZi2oDvPs4            https://www.youtube.com/watch?v=-y7r_9MOxJI            https://www.youtube.com/watch?v=2fQb7_KUs3A

Tutustu pääsiäiseen s. 108-109 (tekstikirja). Teams-tunnilla kuuntelemme pääsiäisestä ja teemme vertailevia lauseita yhdessä. Voit pelata ristinollaa kaverin kanssa pelimikrofonin – Discord – välityksellä (s. 226).

Homework: opiskele adjektiiviasia tekstikirjan sivuilta s. 128-129

5C ETÄOPISKELU KE 8.4.

Teams klo 10.15 ja klo 12.45 ( Vesa)

LI: Ulkoleikkejä

MA: (Teams tapaaminen klo 10.15)
– KPL 35 tarkistus ja päässälaskut sekä opetustuokio
– KPL 36 Tesatataan ja toimitaan s.144 tehtävät 1-4 . ( s.145-146 vapaaehtoisia).

YM: ( Teams klo 12.45) KPL 38 NAVOILLA HYTISTÄÄN JA PÄIVÄNTASAAJALLA HIKOILLAAN ( s. 166-168)
– Lue kappale ja vastaa vihkoon kirjan tehtäviin 1-3 ( s.168)

 

MU: Esitelmien tekoa. Olen saanut vasta muutamalta oppilaalta OneDriveen valmiin esitelmän. (Voit lähettää kuvana Teamsiin mikäli teet käsin. Yläpalkista keskustelut -> vastaanottajaksi Sanna Salonen) Yrittäkää muutkin saada tänään valmiiksi, jos mahdollista. Tekstiä voi olla noin sivun verran tavallisella fontilla. Kuvan voi myös liittää. Muista merkitä lähteet! Minut löytää viestillä Teamsista klo 13.30!

 

5C ETÄOPISKELU TI 7.4

MA: Kertausrata
Teams klo 9.00
– KPL 34 tarkistus ja kertausta jaksosta
– Tee kirjasta s. 140-141 ja mökki 35 ( laskintehtävä ja 5-6 tehtävät vapaaehtoisia)

HI: KPL 21 Rooma – ikuinen kaupunki ( s. 130 – 137)
1. Rooman kaupunki oli ________, ______ ja ______ . ( kuvaile Roomaa kolmella adjektiivilla ja kirjoita virke vihkoon.
2. Kirjoita vihkoon lyhyt esittely seuraavista:
a) Forum Romanum
b) Colosseum
c) Gladiaattori
d) Circus Maximus

YH: Tutustu s. 92 taulukkoon
– Vastaa s. 92 kirjan kysymyksiin 1-3 vihkoon.

AI: Sammon vartijat ( lue sivut 118 – 121)
– Vastaa vihkoon oppikirjan tehtäviin:
– 1. a, b ja c
– 2. a ja b

5C ETÄOPISKELU MA 6.4
MA: B-ryhmä
– KPL 34 jakolaskuyhtälö uutena asiana.
– Tee tehtävät 1-6 ja mökki 34 sivuilta 136-138 ( tehtävät 7-8 vapaaehtoisia)

AI: Sammon ryöstö s.115 -117
– lue teksti ja kirjoita juoni vihkoon lyhyesti, kirjan tehtävä 3 ( s.117). Käytä apuna tehtävässä annettuja alkuja.

S2-oppilaat: Jatka tarinan kirjoittamista. Tänään maanantaina 6.4. S2-opettaja Kaisa päivystää Teamsissa klo 11.30 alkaen!

YM: Selvitä maailmankartan ( s. 218-219) avulla, mistä valtiosta ”aarteet” ovat löytyneet?
– TUTKI JA TOIMI: Kirjan tehtävä 1 A ( sivu 165)
Lähetä Helmessä minulle löytämäsi valtiot ( 5kpl)

UE:
– Lue s. 69 ja selitä sana vihkoon: ekumenia
– Otsikoi: Katolinen kirkko ( s.70-72)
– Vastaa vihkoon:
– 1. Katolisen kirkon keskuspaikka?
– 2. Katolisella kirkolla on seitsemän sakramenttia. Selitä sakramentti.
– 3. Kuka oli Rooman ensimmäinen kirkonjohtaja?
– 4. Millä nimellä paavia alettiin kutsua?
– 5. Tutki sivun 72 viimeistä kappaletta ja kuvaa/kuvatekstiä. Nimeä kolme ( 3 ) asiaa, miten katolinen kirkko eroaa luterilaisesta kirkosta.

Käsityö

Pääsiäisviikon käsityötehtävänä on pääsiäispöydän kattauksen suunnittelu. Tehtävänä on harjoitella servettien taittelua. Varmaankin teiltä löytyy servettejä kotoa ja jos ei löydy niiin taittelun voi tehdä vaikka sanomalehtipaperista.

Ohje pääsiäispupun taitteluun https://www.youtube.com/watch?v=gH5IFCHoMEA

Ohje pääsiäispupun pään taitteluun https://www.youtube.com/watch?v=6tV7-w5mpDE

Pupun pään taitteluvideo on ranskaksi, mutta selviät siitä taitteluohjeita seuraten.

Kokeile molempia vaihtoehtoja ja valitse mielisesi vaihtoehto pääsiäispöytään.

Ota kuva valmiista pupuista ja lähetä ne minulle Teamsiin, tai sähköpostiin viimeistään keskiviikkona 8.4.2020.

Mukavaa käsityötuntia! Anne & Vesa

5C ETÄOPISKELU PE 3.4

MA: A-ryhmä +( B-ryhmä, maanantain tunti)
– Teams klo 9.15. KPL 33 tarkistus ja KPL 34 Jakolaskuyhtälö uutena asiana.
– Tee tehtävät 1-6 ja mökki 34 sivuilta 136-138 ( tehtävät 7-8 vapaaehtoisia)

YM: KPL 37 Asteverkko….
– lue sivut 162-164
– vasta kirjan tehtäviin 1-3 ( huom! maailmankartta oppikirjan s 218-219. Lue tehtävät tarkkaan, niissä löytyy lisäohjeita merkitsemistavasta).

AI: A+B- ryhmä
– lukutunti

Kuvataide 3.4.: Mosaiikkimuna (Mirva Mäkinen)

 

  • Piirrä paperille niin suuren pääsiäismunan ääriviivat kuin mahtuu.
  • Leikkaa tarpeettomista lehdistä/mainoksista eri värisiä n. 1cmX1cm suuruisia paloja eli mosaiikkeja.
  • Lajittele palat värin mukaan
  • ”Väritä”/koristele munasi liimaamalla se täyteen mosaiikkipaloja.
  • Käytä aikaa työn ja värimaailman suunnitteluun. Onko pääsiäismunasi kirjava, raidallinen tai onko siinä joku kuvio?
  • Jos kotoasi ei löydy tarvittavia materiaaleja voit myös maalata tai piirtää tussilla omanlaisesi pääsiäismunan.
  • Lähetä kuva minulle whatsappilla tai sähköpostin liitteenä.
  • Olen teitä 5. luokkalaisia varten whatsapp-linjoilla perjantaisin 12.30-14.00. Vastaan silloin kysymyksiin. Muulloinkin saa kysyä, vastaan kun ehdin. ”Linjoilla” olen arkisin 9.00-15.30.
  • Aloita työsi tekeminen heti perjantaina. Palauta se viimeistään to 9.4.
  • Kivoja kuvishetkiä ja hyvää pääsiäistä! Mirva

Inspiraatiokuva

EN: Teams-tunti klo 10.15 ja 11.15

Tutustu kappaleen 11 kuvasanastoon (s. 64-65).  Harjoittele Quizletissä  https://quizlet.com/380517618/high-five-5-kpl-11-flash-cards/. Tee tehtävä 4 (s. 136).

Teams-tunnilla teemme tehtävät 1, 2 ja 5. Tee vielä tehtävät 6 ja 7 (s. 138).

Homework: kuuntele, toista ja suomenna kappale 11 (s. 64-67)

5C ETÄOPISKELU TO 2.4
LI: Ulkoilua ja tee pieni kuntopiiri

MA: Kokoontuminen Teams sovelluksessa klo 10.15.
Kirjaudu omilla opetusverkkosi tunnuksilla (etunimi.sukunimi@opetus.tampere.fi) ja omalla salasanallasi klo 10.15 osoitteeseen opetus.tampere.fi ja valitse sovelluksista Teams ja sitten valitse 5C.
– Kirja auki KPL 32 s. 128 ja kynä kumi. Tarkistetaan ja kerrataan.
– Käydään KPL 33 yhdessä
– Tee tehtävät 1-3 ja mökki 33 ( tehtävät 4-5 vapaaehtoisia)

AI: Kalevala on Suomen kansalliseepos ( s. 112-114)
– lue sivut ja vastaa tehtävään 1. a, b ja c ja 2. a, b ja c

S2-oppilaat: Kirjoita tarina (vihkoosi, paperille tai koneella) kirjoituslabyrintin avulla. Kulje labyrintissä mieleisesi reitti. Kirjoita jokaisesta reitin varrelle osuvasta kuvasta lause. Muista, että kirjoitat tarinaa, eli lauseiden pitää liittyä toisiinsa.

Aloita tarina tänään. Kirjoita se valmiiksi ensi tiistaihin mennessä. kirjoituslabyrintti_seikkailu_

EN: Teams-tunti klo 11.15

Opiskele adjektiiveja ja niiden vertailumuotoja: https://www.youtube.com/watch?v=3JZi2oDvPs4, https://www.youtube.com/watch?v=-y7r_9MOxJI,  https://www.youtube.com/watch?v=2fQb7_KUs3A

Tee tehtävät 18, 19 ja 20 (s. 130-131).

Teams-tunnilla teemme lisäksi pariharjoituksia ja pelaamme kahootia kappaleesta 10 (puhelin valmiina).

5C ETÄOPISKELU KE 1.4
LI: Ulkoilu

MA:
– KPL 32 jatkuu
– Esimerkki: Pussissa on kuulia. Sieltä otetaan 12 kuulaa. Pussin jää 9 kuulaa. Kuinka monta kuulaa siellä oli alun perin?
X – 12 = 9
X = 9 + 12
X = 21
-> yhtäsuuruusmerkit kohdakkain ja tarkista sijoittamalla alkuperäiseen yhtälöön
 21 – 12 = 9 -> meni oikein!
– Tee tehtävät 3-6 ( s. 130) ja mökki 32 ( s. 131)
– tehtävät 7-8 vapaaehtoisia

YM: Maapallo kiertää ja pyörii KPL 36 ( s. 158-160)
1. Maan elämän edellytykset? Löydätkö viisi asiaa? Kirjoita vihkoon.
2. Mikä ajan yksikkö? Täydennä ja kirjoita vihkoon.
a) Maan pyörähdys akselinsa ympäri on ______________
b) Maan yksi kierros Auringon ympäri on _____________
c) Kuun kierros Maan ympäri on ____________
3. Mistä vuodenajat johtuvat?

MU: Jatka musiikin historian esitelmän tekoa sinulle annetusta aiheesta. Tee se mieluiten OneDriveen. Käy myös paperille tehtynä. Olen paikalla Teamsissa klo 13.30, minut tavoittaa sieltä viestillä tai puhelulla, mikäli tarvitset apua esitelmän kanssa. T. Sanna

5C ETÄOPISKELU TI 31.3
MA A+B ryhmät:
– KPL 32 s.128-129 tehtävät 1-2
– Vinkki: Muista merkitä yhtäsuuruusmerkit ”kohdakkain samaan paikkaan”!
– Esim.
X + 8 = 14
X = 14 – 8
X = 6
Nyt yhtäsuuruusmerkit ovat kohdakkain! Tarkista ratkaisu sijoittamalla X arvo alkuperäiseen yhtälöön ( 6 + 8 = 14 ).

HI: KPL 20 Elämää imperiumissa
– Lue sivut 126 – 129
– Vastaa kirajn tehtäviin 1-4 ( s.129)

YH: V jakso ( s.90-91)

– lue aukeama ja vastaa sivun 91 kysymyksiin 1-2

AI: 6 KIRJALLISUUS
– tutki tekstiä s. 110
 -> laadi tekstin pohjalta resepti, jolla valmistetaan sampo ( mitä aineksia siihen tarvitaan ja kuinka paljon?) Katso ohje s.111 alakulmasta.

5C ETÄOPISKELU MA 30.3
MA B-ryhmä:
KPL 31 jatkuu
– valitse vähintään kaksi vihkolaskua tehtävistä 6-9 ( s. 125) ja laske vihkoon
– tee tehtävät 10-11 ( s. 126) ja mökki 31 ( s.127)

AI: Lukutunti: Aloita uusi kirja tai jatka keskeneräistä.

S2-oppilaat: Minun päiväni

YM: Tee Australia monisteen s.127 tehtävä 4
Pelaa karttavisapeliä Aasiasta seuraavasta linkistä:
https://online.seterra.com/fi/vgp/3167
Karttavisapelit – Online Seterra -> löytyy myös Googlen kautta

UE: Hautajaisissa KPL 24 s.66-67
Otsikoi: Hautajaisissa
1.Täydennä ja kirjoita vihkoon:
Pappi ______ vainajan kirkossa tai ________. Pappi piirtää ristinmerkin ______ päälle.
2. Miksi omaiset haluavat yleensä järjestää vainajalle muistotilaisuuden? ( Katso kuvateksti)
3. Mikä lohduttaa sinua, kun olet surullinen?

KÄSITYÖ: Anne &Vesa
Katso oheisten linkkien videot ja tarkista pyöräsi kunto:


Pese pyörä rätillä ja vaikka vanhalla hammasharjalla ketjut sekä pumppaa ilmaa renkaisiin. Tee tämä tehtävä kahden viikon sisällä.

5C ETÄOPISKELU PE 27.3
MA A-ryhmä:
KPL 31 jatkuu
– valitse vähintään kaksi vihkolaskua tehtävistä 6-9 ( s. 125) ja laske vihkoon
– tee tehtävät 10-11 ( s. 126) ja mökki 31 ( s.127)

YM: Tee Australia monisteen kuvatekstit ( s. 126)

AI a ja b ryhmä:
– Helmitehtävä:
– lähetä Helmessä viesti opelle, minkä aiheen valitsit mielipidekirjoitukseen ja perustele kahdella asialla, miksi valitsit aiheen: https://tampere.helmi.fi
ja opetusverkon salasana -> vasen reuna ”viestit” ja yläreunasta ”uusi viesti” -> ”valitse piilokopion vastaanottaja” ja avaa kolmiosta ”henkilökunta”. Klikkaa ruutua Tyysteri Vesa ja alareunasta ”valitse” -> nyt voit kirjoittaa ja viimeiseksi yläreunasta ”lähetä”.
Vastaan kaikille, jolta saan viestin.
Muista käyttää piilokopion vastaanottaja, jotta vastauksesi ei lähde kaikille ”koko ryhmälle jakoon” !

ENGLANTI PE: 

  • Toista kappale 10 Otsossa tai http://tiedostot.otava.fi/aanet/highfive5/ (kohta 90).
  • Tee s. 133.
  • Tee tehtävä 18 (s. 130).
  • Pelaa peliä 23 (s. 132) perheenjäsenen kanssa tai kaverin kanssa (pelimikrofonin, Discord, avulla).
  • Homework: toista, opettele, harjoittele ja kirjoita kappaleen 10 sanat (s. 120, 123) Otsossa ja Quizletissä

Teams-tunnilla perjantaina klo 10.15 ja 11.15 tarkistamme s. 128-129 ja kuuntelemme kuuntelun 21. 

Kuvataide (Mirva Mäkinen):

Ihmekone Sampo

Tarvikkeet: paperi/kuvisvihko, lyijykynä ja kumi, värikynät, -liidut tai vesivärit tms., (viivotin?)

Katso kuvat tunnetun suomalaisen taidemaalarin Akseli Gallen-Kallelan teoksista Sammon taota ja Sammon puolustus

https://fi.wikipedia.org/wiki/Sampo_(Kalevala)#/media/Tiedosto:Gallen_Kallela_The_Forging_of_the_Sampo.jpg

https://fi.wikipedia.org/wiki/Sampo_(Kalevala)#/media/Tiedosto:Gallen-Kallela_The_defence_of_the_Sampo.png

sekä tamperelaistaiteilija Joseph Alasen teos Sammon taonta.

https://www.hameensanomat.fi/wp-content/uploads/2020/02/1230752.jpg

  • Tutki kuvia ja mieti, miltä ihmekone Sampo näyttää.
  • Piirrä tai maalaa oma Sampo A4-paperille tai kuvisvihkoon. Yritä tehdä koko paperin kokoinen työ ja tee työlle myös tausta. Sampo voi olla maalausten henkeen vanhanaikainen, mutta myös uudenlainen.
  • Ota työstäsi kuva ja lähetä se minulle joko
    • Whatsappiin: 046 632 1141(vain Whatsapp, numero ei toimi tekstiviesteissä eikä tavallisessa puhelussa)
    •  tai sähköpostin liitetiedostona osoitteeseen: mirva.makinen@tampere.fi.
    • HUOM!Muista molemmissa tapauksissa laittaa viestiin myös kuka olet eli oma nimesi, jotta tiedän, kenen työstä on kyse.
    • Voit samalla lähettää kuvan myös viime viikon joutsenesta, nimellä varustettuna tämäkin!

Luovaa kuvistuntia! Mirva

5C ETÄOPISKELU TO 26.3.

LI: Reipasta ulkoilua kävellen, pyöräillen.
MA:
Koska kokonainen on 100% voidaan jakaa kahteen ryhmään:
Pitsasta syöty 80% -> jäljellä on 20%
Matkasta ajettu 95% -> jäljellä 5%
Esimerkki: Lauri pyöräilee 9km lenkkiä ja hän on pyöräillyt matkasta 60%. Kuinka monta km on jäljellä?
9km=9000m, joten..
9000m – 9000m : 10 x 6 ( koko matkasta vähennetään 60%)
= 9000m – 900m x 6
= 9000m – 5400m = 3600m Vastaus: 3,6 km
– Tee kirjan sivun 124-125 tehtävät 1-5 ( KPL 31)
AI
– mielipidekirjoitustehtävä jatkuu

Huom! Jos sinulle tulee soitto tuntemattomasta numerosta soittaja saattaa olla opettajasi. Huomioi, että opettaja kertoo heti kuka soittaa.
Oppilasverkon salasana toimii myös Helmessä, jonne voi oppilas lähettää viestin opettajalle.

S2-oppilaat: Kettu ja korppi_teht

ENGLANTI

Harjoittele kappaleen 10 sanoja Quizletissä https://quizlet.com/362983030/high-five-5-chapter-10-flash-cards/.

Harjoittele adjektiivien vertailumuotoja s. 126-127. Tee s. 128-129.

Teams-tunnilla to klo 11.15 katsomme englanninkielisen videon nuoren pojan elämästä Roomassa, harjoittelemme sanoja Quizletissä sekä teemme kuuntelun 21 (s. 131).

5C ETÄOPISKELU KE 25.3
LI: Ulkoilua
MA:
Esimerkki: Vaihdepyörä maksaa 300e. Pyörästä saa 60% alennuksen. Vaihepyörän alennettu hinta?
300e – 300e:10 x 6
= 300e – 30e x 6
= 300e – 180e
= 120e
( Huom! alennus on 60%, joka on yli puolet hinnasta)
Voit kokeilla myös alennuslaskuria linkistä ja esim. tarkistaa sillä onko lasku mennyt oikein:
Täytä kenttään alkuperäinen hinta ja alennus % -> laske ja tarkista laskusi tulos.
https://prosenttilaskuri.fi/

– Tee kirjan sivun 120-121 tehtävät 1-5
– Valitse kaksi vihkolaskua tehtävistä 6-9
– Tee s. 122 tehtävä 10 ja s.123 mökki 30

YM
Pelaa karttavisapeliä seuraavasta linkistä:
https://online.seterra.com/fi/vgp/3167
Karttavisapelit – Online Seterra -> löytyy myös Googlen kautta
Yritä opetella ainakin monisteen 37 ( s.122) ja 38 ( s.125) maita ja pääkaupunkeja

MU

Aloitetaan musiikin historian parityöt nyt yksin. Etsi tietoa aiheeseesi netistä. Kirjoita O365 Wordiin, Power Pointiin tai paperille. Etsi ainakin seuraavia tietoja: Mikä oli ajan musiikille tyypillistä? Mitä soittimia käytettiin? Keitä ja mitä olivat tunnetuimmat säveltäjät ja teokset? Säveltäjästä tietoa etsiville: Tietoa, lapuudesta, nuoruudesta, elämästä yleensä? Tunnetuimmat teokset? Mitä muuta teki kuin sävelsi? Mistä parhaiten tunnetaan?

Tätä työtä jatketaan seuraavana keskiviikkona, käytä nyt oppitunnin verran aikaa. Kirjoittamisesta: Ole huolellinen. Älä kopioi suoraan tekstiä, muodosta omia virkkeitä, yhdistele asioita. Kirjoita lähteet muistiin. Mikäli teit OneDrivessa, jaa työ minulle (Sanna Salonen).

Tässä vielä aiheet: Kivikauden musiikki (Samu, Miika), Antiikin Kreikan musiikki (Inna, Vilma), Keskiajan musiikki (Rasmus, Julius, Eeli, Urho), Renessanssiajan musiikki (Tobias, Matias), Barokin musiikki (Nella, Tara), säveltäjä Antonio Vivaldi (Sonja, Jemina), säveltäjä J.S.Bach (Viktor, Aaron P), säveltäjä G. F. Händel (Veeli), Wieniläis-Klassismin musiikki (Senni, Fiona), säveltäjä W. A. Mozart (Minttu), Romantiikan musiikki (Viola, Ennilotta), säveltäjä F. Chopin (Anni), Kansallisromantiikan ajan musiikki (Emil, Liibaan), säveltäjä J. Sibelius (Aarne, Aaron R).

 

5C ETÄOPISKELU TI 24.3
MA A-ryhmä / B-ryhmä
Opetusvideo desimaaliluvun ja prosentin yhteys kertauksena -> katso:

Miten valitset laskutavan? Kannattaa laskea näin:
10% -> jaa 10:llä
50%-> jaa 2:lla
25%-> jaa 4:llä
20%-> jaa 5:llä
1%-> jaa 100:lla
1% – 9%-> jaa 100:lla ja kerro prosenttimäärällä
Lue opetusruutu tarkasti ja tee tehtävät:
– oppikirjasta s. 116-117 tehtävät 1-10 ja mökki 29
– tehtävät 11-15 vapaaehtoisia, mutta suositeltavia

HI ERIARVOISET ROOMALAISET ( s.122 -125)
-Rooman miespuoliset kansalaiset jakaantuivat kahteen ryhmään:
1. Selitä plebeiji ?
2. Selitä patriisi ?
3. Miksi Roomassa ja Kreikassa oli paljon orjia?
4. Kerro kolme tapaa, miten orjia saatiin?
5. Katso kuva Asterix ja laakeriseppele. Miten sarjakuvasta näkyy ihmisten erilainen asema Roomassa? ( poimi ainakin kaksi asiaa)

YH KPL 14 jatkuu
– s. 87 lue ja tutki kuittia.
– vastaa kirjan tehtäviin 3, 4 ja 5

AI
– Kirjoita tämän viikon aikana valitsemastasi aiheesta, josta teit ajatuskartan mielipidekirjoitus vihkoon ( 3 oppituntia) ti-pe.
– Lisätehtävä: Soita tämän viikon aikana valitsemallesi vanhukselle esim. isovanhempi ja kerro hänelle kuulumiset omasta etäopiskelusta.

5C ETÄOPISKELU MA 23.3
MA B-ryhmä:
Esimerkkejä tutkittavaksi:
– 50% = 0,50 = puolet: 50% kahdeksasta oppilaasta? 8:2=4 oppilasta
– 10%= 0.10 = kymmenesosa: Hyllyssä 20 kirjaa ja niistä 10% romaaneja? 20:10=2 romaania
– 25%= 0,25 = neljäsosa: 12 kolikosta 25% on euron kolikoita? 12:4=3 euron kolikkoa
– 20%= 0,20 = viidesosa: Hedelmiä on 10 ja niistä omenoita 25%? 10:5=2 omenaa
– Tee alla olevan linkin tehtävä:
http://www.perunakellari.fi/prosentit2.htm
Oppikirjasta:
– s. 112-113 tehtävät 1-14 ja mökki 28
– s.114-115 tehtävät 15-17 vapaaehtoisia, mutta suositeltavia

AI: Lue ajatuksella oppikirjan sivut 102-103
– valitse itsellesi aihe mielipidekirjoituksen ja tee siitä vihkoon ajatuskartta, johon kokoat asioita tulevaan kirjoitukseen ( voit tehdä myös asialuettelon)

S2-oppilaat: Jatka viime viikon luetunymmärtämistehtävää: http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/lukiluukas/luomu1.htm.Tee tehtävät 2, 3 ja 4. Riittää, että teet tehtävät ennen torstaita.

YM: Jatka Aasia jaksoa KPL 38 ( tehtävämoniste s. 125 )
– etsi nimet karttaan ja väritä kartta

UE: KPL 23 Mennään naimisiin
Lue kirjan sivut 64-65
Vastaa vihkoon:
1. Mitä tarkoittaa kihlaus?
2. Saako kuka tahansa mennä naimisiin kirkossa kenen kanssa tahansa? Etsi viisi edellytystä ja peruste. Otsikoi: Kirkossa voi mennä vihille

KS Anne: Annen käsityötuntien aikana saatte kokeilla letitystä ja ystävännauhan tekemistä kotoa löytyvistä materiaaleista.

Letitykseen löydät ohjeen tästä linkistä.https://punomo.fi/tekniikat/palmikoitu-eli-letitetty-nyori/

Ystävännauhan ohjeen löydät seuraavasta linkistä.

https://www.youtube.com/watch?v=wu3Vgz4nUV4.

Olen Teamsisa teidän käsityötuntien ajan.  Englannin opettajan kirjoittamat kirjautumisohjeet löydät viime perjantain  ohjelman kohdalta. Voin auttaa teitä siellä tarvittaessa,

Ota kuva valmiista nauhoista ja lähetä sen minulle Teamsiin, Helmeen tai sähköpostiin viimeistään keskiviikkona 25.3.2020.

Mukavaa käsityötuntia! Anne

5C ETÄOPISKELU PE 20.3

MA A-ryhmä:
Esimerkkejä tutkittavaksi:
– 50% = 0,50 = puolet: 50% kahdeksasta oppilaasta? 8:2=4 oppilasta
– 10%= 0.10 = kymmenesosa: Hyllyssä 20 kirjaa ja niistä 10% romaaneja? 20:10=2 romaania
– 25%= 0,25 = neljäsosa: 12 kolikosta 25% on euron kolikoita? 12:4=3 euron kolikkoa
– 20%= 0,20 = viidesosa: Hedelmiä on 10 ja niistä omenoita 25%? 10:5=2 omenaa
– Tee alla olevan linkin tehtävä:
http://www.perunakellari.fi/prosentit2.htm

Oppikirjasta:
– s. 112-113 tehtävät 1-14 ja mökki 28
– s.114-115 tehtävät 15-17 vapaaehtoisia, mutta suositeltavia

YM: Jatka Aasia jaksoa KPL 37 ( tehtävämoniste s.122-124)

AI: Lue oppikirjan s. 100-101
– vastaa vihkoon oppikirjan kysymyksiin 1-3 ( s. 101)

EN: Opiskele kappaletta 10

  • tee tehtävät 5 ja 6 (s. 121-122), tarkistamme Teamsissä
  • toista sanat 7a (s. 123) Otavan sivustolla http://tiedostot.otava.fi/aanet/highfive5/ (kohta 89) tai lataa Otavan Otso puhelimeesi (skannaa molemmat kirjat ja pääset kuuntelemaan ja tekemään tehtäviä)
  • kuuntele kappale 10 Otavan sivustolla http://tiedostot.otava.fi/aanet/highfive5/ (kohta 90)
  • suomenna kappale (voit käyttää pelimikrofonia ja suomentaa kavereiden kanssa)
  • tee tehtävät 8a, 9, 10 ja 11 (s. 124-125), tarkistamme Teamsissä

Homework: toista, opettele ja kirjoita kappaleen 10 sanat (s. 120, 123)

Pidämme Teams-tunnin (opetus.tampere.fi / Teams) klo 10.15 – 11 (a-ryhmä) ja 11.15 – 12 (b-ryhmä). Opetusverkon tunnuksilla pääsee mukaan etunimi.sukunimi@opetus.tampere.fi.

KU (Mirva Mäkinen)

Lyijykynä joutsen

Tarvikkeet:

valkoinen paperi/ kuvisvihko, lyijykynä, kumi, (teroitin)

1. Avaa alla oleva linkki ”Sketch a Swan”

https://artprojectsforkids.org/how-to-draw-a-swan/

2. Piirrä joutsen ohjeiden mukaan. On siis tarkoitus piirtää alempi, lyijykynällä piirretty joutsen!

3. Talleta työsi tarkasti. Kerään ne myöhemmin keväällä.

Kivoja kuvishetkiä!

T.Mirva

5C ETÄOPISKELU TO 19.3

LI: Ulkoilua
MA: KPL 27, aukeama s.108-109
– tee tehtävät 1-7 ja mökki 27
– muista merkitä % laskuun, esim. t.6 lasku: ( 100%-60%): 3
– tehtävät 8-10 vapaaehtoisia, mutta suositeltavia
– Huom! Luokan oppilaista 55% on poikia. Kuinka monta prosenttia luokan oppilaista on tyttöjä? ( 45%)
– Huom! Pöydällä on 10 kirjaa, joista 20% on oppikirjoja. Kuinka monta oppikirjaa on? ( 2 oppikirjaa)
– > pohdi, miten vastaukset on saatu sanallisissa laskuissa.
Tutustu ja tee tehtävät netissä Perunakellarissa:
http://www.perunakellari.fi/prosentit1.htm

AI: Lue oppikirjan s. 98-99
– Kirjoita viisi virkettä, jossa perustelet miksi etäopiskelu onnistuu sinun kohdallasi.
– Otsikoi: Onnistun etäopiskelussa

S2-tehtävä:

Mene osoitteeseen http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/lukiluukas/luomu1.htm

Lue teksti. (Teksti on neljässä osassa.) Vastaa tehtävään 1.

EN: Tutustu Pyhän Patrikin päivään katsomalla video Pyhästä Patrikista, laulamalla lauluja ja tanssimalla

www.youtube.com/results?search_query=st+patrick%27s+day+facts

www.youtube.com/watch?v=BSJsP_EBhR4

www.youtube.com/watch?v=KZhtsF0vczw

www.youtube.com/watch?v=ZCRzuMPzk4E

Olen Teams-sovelluksessa (opetus.tampere.fi) oppituntimme ajan: käymme nämä samat asiat yhdessä läpi sekä harjoittelemme puhumista ja kirjoittamista.

Valinnainen media, Jukan ryhmäläiset: kirjaudu omilla opetusverkkosi tunnuksilla (etunimi.sukunimi@opetus.tampere.fi) ja omalla salasanallasi klo 13.15 osoitteeseen opetus.tampere.fi ja valitse sovelluksista Teams ja sitten valitse valinnainen media Jukan ryhmä. Terveisin Jukka

5C ETÄOPISKELU KE 18.3

LI: Ulkoilu luonnossa

MA: KPL 26 Prosentin käsite

  • Tutki opetusruutu tarkasti
  • Tee tehtävät 1-8 ja mökki 26 ( s.104-107)

YM: Jatka Eurooppa loppuun ja Aasia KPL 26 ( s.121) asti tehtävämonisteesta

  • vihkotyö, joka arvioidaan jakson päätyttyä

 

5C ETÄOPISKELU TI 17.3

AI koe peruttu/siirretty tulevaisuuteen.

MA: KPL 25 Testataan ja toimitaan, s. 100 ( vapaaehtoinen s.101)

HI: KPL 19 HALLITSEVAT ROOMALAISET

Lue sivut 120-121, vastaa vihkoon:

  1. Tasavallan ajalla valtaa käytti?
  2. Selitä kansankokous.
  3. Selitä senaatti.
  4. Miten valtion korkeimmat virkamiehet valittiin?
  5. Konsulit, selitä.
  6. Mistä keisari sana tulee?
  7. Keisarikaudella vallan käyttö?

YH: KPL 14 Kaikki tarvitsevat palveluita

Lue sivut 84-85

Vastaa vihkoon kirjan tehtäviin 1-3

AI: Mitä on viestintä? s. 96-97

Lue sivut

Vastaa oppikirjan kysymyksiin 1 ja 2 vihkoon