5.C

Hei!

Täältä löytyy 5C luokan tehtävät ja ohjeet etäopiskeluun. Sama salasana, kuin oppilasverkossa toimii Helmessä, josta tehtävät myös löytyvät.

Vesa

5C ETÄOPISKELU TI 31.3
MA A+B ryhmät:
– KPL 32 s.128-129 tehtävät 1-2
– Vinkki: Muista merkitä yhtäsuuruusmerkit ”kohdakkain samaan paikkaan”!
– Esim.
X + 8 = 14
X = 14 – 8
X = 6
Nyt yhtäsuuruusmerkit ovat kohdakkain! Tarkista ratkaisu sijoittamalla X arvo alkuperäiseen yhtälöön ( 6 + 8 = 14 ).

HI: KPL 20 Elämää imperiumissa
– Lue sivut 126 – 129
– Vastaa kirajn tehtäviin 1-4 ( s.129)

YH: V jakso ( s.90-91)

– lue aukeama ja vastaa sivun 91 kysymyksiin 1-2

AI: 6 KIRJALLISUUS
– tutki tekstiä s. 110
 -> laadi tekstin pohjalta resepti, jolla valmistetaan sampo ( mitä aineksia siihen tarvitaan ja kuinka paljon?) Katso ohje s.111 alakulmasta.

5C ETÄOPISKELU MA 30.3
MA B-ryhmä:
KPL 31 jatkuu
– valitse vähintään kaksi vihkolaskua tehtävistä 6-9 ( s. 125) ja laske vihkoon
– tee tehtävät 10-11 ( s. 126) ja mökki 31 ( s.127)

AI: Lukutunti: Aloita uusi kirja tai jatka keskeneräistä.

S2-oppilaat: Minun päiväni

YM: Tee Australia monisteen s.127 tehtävä 4
Pelaa karttavisapeliä Aasiasta seuraavasta linkistä:
https://online.seterra.com/fi/vgp/3167
Karttavisapelit – Online Seterra -> löytyy myös Googlen kautta

UE: Hautajaisissa KPL 24 s.66-67
Otsikoi: Hautajaisissa
1.Täydennä ja kirjoita vihkoon:
Pappi ______ vainajan kirkossa tai ________. Pappi piirtää ristinmerkin ______ päälle.
2. Miksi omaiset haluavat yleensä järjestää vainajalle muistotilaisuuden? ( Katso kuvateksti)
3. Mikä lohduttaa sinua, kun olet surullinen?

KÄSITYÖ: Anne &Vesa
Katso oheisten linkkien videot ja tarkista pyöräsi kunto:


Pese pyörä rätillä ja vaikka vanhalla hammasharjalla ketjut sekä pumppaa ilmaa renkaisiin. Tee tämä tehtävä kahden viikon sisällä.

5C ETÄOPISKELU PE 27.3
MA A-ryhmä:
KPL 31 jatkuu
– valitse vähintään kaksi vihkolaskua tehtävistä 6-9 ( s. 125) ja laske vihkoon
– tee tehtävät 10-11 ( s. 126) ja mökki 31 ( s.127)

YM: Tee Australia monisteen kuvatekstit ( s. 126)

AI a ja b ryhmä:
– Helmitehtävä:
– lähetä Helmessä viesti opelle, minkä aiheen valitsit mielipidekirjoitukseen ja perustele kahdella asialla, miksi valitsit aiheen: https://tampere.helmi.fi
ja opetusverkon salasana -> vasen reuna ”viestit” ja yläreunasta ”uusi viesti” -> ”valitse piilokopion vastaanottaja” ja avaa kolmiosta ”henkilökunta”. Klikkaa ruutua Tyysteri Vesa ja alareunasta ”valitse” -> nyt voit kirjoittaa ja viimeiseksi yläreunasta ”lähetä”.
Vastaan kaikille, jolta saan viestin.
Muista käyttää piilokopion vastaanottaja, jotta vastauksesi ei lähde kaikille ”koko ryhmälle jakoon” !

ENGLANTI PE: 

  • Toista kappale 10 Otsossa tai http://tiedostot.otava.fi/aanet/highfive5/ (kohta 90).
  • Tee s. 133.
  • Tee tehtävä 18 (s. 130).
  • Pelaa peliä 23 (s. 132) perheenjäsenen kanssa tai kaverin kanssa (pelimikrofonin, Discord, avulla).
  • Homework: toista, opettele, harjoittele ja kirjoita kappaleen 10 sanat (s. 120, 123) Otsossa ja Quizletissä

Teams-tunnilla perjantaina klo 10.15 ja 11.15 tarkistamme s. 128-129 ja kuuntelemme kuuntelun 21. 

Kuvataide (Mirva Mäkinen):

Ihmekone Sampo

Tarvikkeet: paperi/kuvisvihko, lyijykynä ja kumi, värikynät, -liidut tai vesivärit tms., (viivotin?)

Katso kuvat tunnetun suomalaisen taidemaalarin Akseli Gallen-Kallelan teoksista Sammon taota ja Sammon puolustus

https://fi.wikipedia.org/wiki/Sampo_(Kalevala)#/media/Tiedosto:Gallen_Kallela_The_Forging_of_the_Sampo.jpg

https://fi.wikipedia.org/wiki/Sampo_(Kalevala)#/media/Tiedosto:Gallen-Kallela_The_defence_of_the_Sampo.png

sekä tamperelaistaiteilija Joseph Alasen teos Sammon taonta.

https://www.hameensanomat.fi/wp-content/uploads/2020/02/1230752.jpg

  • Tutki kuvia ja mieti, miltä ihmekone Sampo näyttää.
  • Piirrä tai maalaa oma Sampo A4-paperille tai kuvisvihkoon. Yritä tehdä koko paperin kokoinen työ ja tee työlle myös tausta. Sampo voi olla maalausten henkeen vanhanaikainen, mutta myös uudenlainen.
  • Ota työstäsi kuva ja lähetä se minulle joko
    • Whatsappiin: 046 632 1141(vain Whatsapp, numero ei toimi tekstiviesteissä eikä tavallisessa puhelussa)
    •  tai sähköpostin liitetiedostona osoitteeseen: mirva.makinen@tampere.fi.
    • HUOM!Muista molemmissa tapauksissa laittaa viestiin myös kuka olet eli oma nimesi, jotta tiedän, kenen työstä on kyse.
    • Voit samalla lähettää kuvan myös viime viikon joutsenesta, nimellä varustettuna tämäkin!

Luovaa kuvistuntia! Mirva

5C ETÄOPISKELU TO 26.3.

LI: Reipasta ulkoilua kävellen, pyöräillen.
MA:
Koska kokonainen on 100% voidaan jakaa kahteen ryhmään:
Pitsasta syöty 80% -> jäljellä on 20%
Matkasta ajettu 95% -> jäljellä 5%
Esimerkki: Lauri pyöräilee 9km lenkkiä ja hän on pyöräillyt matkasta 60%. Kuinka monta km on jäljellä?
9km=9000m, joten..
9000m – 9000m : 10 x 6 ( koko matkasta vähennetään 60%)
= 9000m – 900m x 6
= 9000m – 5400m = 3600m Vastaus: 3,6 km
– Tee kirjan sivun 124-125 tehtävät 1-5 ( KPL 31)
AI
– mielipidekirjoitustehtävä jatkuu

Huom! Jos sinulle tulee soitto tuntemattomasta numerosta soittaja saattaa olla opettajasi. Huomioi, että opettaja kertoo heti kuka soittaa.
Oppilasverkon salasana toimii myös Helmessä, jonne voi oppilas lähettää viestin opettajalle.

S2-oppilaat: Kettu ja korppi_teht

ENGLANTI

Harjoittele kappaleen 10 sanoja Quizletissä https://quizlet.com/362983030/high-five-5-chapter-10-flash-cards/.

Harjoittele adjektiivien vertailumuotoja s. 126-127. Tee s. 128-129.

Teams-tunnilla to klo 11.15 katsomme englanninkielisen videon nuoren pojan elämästä Roomassa, harjoittelemme sanoja Quizletissä sekä teemme kuuntelun 21 (s. 131).

5C ETÄOPISKELU KE 25.3
LI: Ulkoilua
MA:
Esimerkki: Vaihdepyörä maksaa 300e. Pyörästä saa 60% alennuksen. Vaihepyörän alennettu hinta?
300e – 300e:10 x 6
= 300e – 30e x 6
= 300e – 180e
= 120e
( Huom! alennus on 60%, joka on yli puolet hinnasta)
Voit kokeilla myös alennuslaskuria linkistä ja esim. tarkistaa sillä onko lasku mennyt oikein:
Täytä kenttään alkuperäinen hinta ja alennus % -> laske ja tarkista laskusi tulos.
https://prosenttilaskuri.fi/

– Tee kirjan sivun 120-121 tehtävät 1-5
– Valitse kaksi vihkolaskua tehtävistä 6-9
– Tee s. 122 tehtävä 10 ja s.123 mökki 30

YM
Pelaa karttavisapeliä seuraavasta linkistä:
https://online.seterra.com/fi/vgp/3167
Karttavisapelit – Online Seterra -> löytyy myös Googlen kautta
Yritä opetella ainakin monisteen 37 ( s.122) ja 38 ( s.125) maita ja pääkaupunkeja

MU

Aloitetaan musiikin historian parityöt nyt yksin. Etsi tietoa aiheeseesi netistä. Kirjoita O365 Wordiin, Power Pointiin tai paperille. Etsi ainakin seuraavia tietoja: Mikä oli ajan musiikille tyypillistä? Mitä soittimia käytettiin? Keitä ja mitä olivat tunnetuimmat säveltäjät ja teokset? Säveltäjästä tietoa etsiville: Tietoa, lapuudesta, nuoruudesta, elämästä yleensä? Tunnetuimmat teokset? Mitä muuta teki kuin sävelsi? Mistä parhaiten tunnetaan?

Tätä työtä jatketaan seuraavana keskiviikkona, käytä nyt oppitunnin verran aikaa. Kirjoittamisesta: Ole huolellinen. Älä kopioi suoraan tekstiä, muodosta omia virkkeitä, yhdistele asioita. Kirjoita lähteet muistiin. Mikäli teit OneDrivessa, jaa työ minulle (Sanna Salonen).

Tässä vielä aiheet: Kivikauden musiikki (Samu, Miika), Antiikin Kreikan musiikki (Inna, Vilma), Keskiajan musiikki (Rasmus, Julius, Eeli, Urho), Renessanssiajan musiikki (Tobias, Matias), Barokin musiikki (Nella, Tara), säveltäjä Antonio Vivaldi (Sonja, Jemina), säveltäjä J.S.Bach (Viktor, Aaron P), säveltäjä G. F. Händel (Veeli), Wieniläis-Klassismin musiikki (Senni, Fiona), säveltäjä W. A. Mozart (Minttu), Romantiikan musiikki (Viola, Ennilotta), säveltäjä F. Chopin (Anni), Kansallisromantiikan ajan musiikki (Emil, Liibaan), säveltäjä J. Sibelius (Aarne, Aaron R).

 

5C ETÄOPISKELU TI 24.3
MA A-ryhmä / B-ryhmä
Opetusvideo desimaaliluvun ja prosentin yhteys kertauksena -> katso:

Miten valitset laskutavan? Kannattaa laskea näin:
10% -> jaa 10:llä
50%-> jaa 2:lla
25%-> jaa 4:llä
20%-> jaa 5:llä
1%-> jaa 100:lla
1% – 9%-> jaa 100:lla ja kerro prosenttimäärällä
Lue opetusruutu tarkasti ja tee tehtävät:
– oppikirjasta s. 116-117 tehtävät 1-10 ja mökki 29
– tehtävät 11-15 vapaaehtoisia, mutta suositeltavia

HI ERIARVOISET ROOMALAISET ( s.122 -125)
-Rooman miespuoliset kansalaiset jakaantuivat kahteen ryhmään:
1. Selitä plebeiji ?
2. Selitä patriisi ?
3. Miksi Roomassa ja Kreikassa oli paljon orjia?
4. Kerro kolme tapaa, miten orjia saatiin?
5. Katso kuva Asterix ja laakeriseppele. Miten sarjakuvasta näkyy ihmisten erilainen asema Roomassa? ( poimi ainakin kaksi asiaa)

YH KPL 14 jatkuu
– s. 87 lue ja tutki kuittia.
– vastaa kirjan tehtäviin 3, 4 ja 5

AI
– Kirjoita tämän viikon aikana valitsemastasi aiheesta, josta teit ajatuskartan mielipidekirjoitus vihkoon ( 3 oppituntia) ti-pe.
– Lisätehtävä: Soita tämän viikon aikana valitsemallesi vanhukselle esim. isovanhempi ja kerro hänelle kuulumiset omasta etäopiskelusta.

5C ETÄOPISKELU MA 23.3
MA B-ryhmä:
Esimerkkejä tutkittavaksi:
– 50% = 0,50 = puolet: 50% kahdeksasta oppilaasta? 8:2=4 oppilasta
– 10%= 0.10 = kymmenesosa: Hyllyssä 20 kirjaa ja niistä 10% romaaneja? 20:10=2 romaania
– 25%= 0,25 = neljäsosa: 12 kolikosta 25% on euron kolikoita? 12:4=3 euron kolikkoa
– 20%= 0,20 = viidesosa: Hedelmiä on 10 ja niistä omenoita 25%? 10:5=2 omenaa
– Tee alla olevan linkin tehtävä:
http://www.perunakellari.fi/prosentit2.htm
Oppikirjasta:
– s. 112-113 tehtävät 1-14 ja mökki 28
– s.114-115 tehtävät 15-17 vapaaehtoisia, mutta suositeltavia

AI: Lue ajatuksella oppikirjan sivut 102-103
– valitse itsellesi aihe mielipidekirjoituksen ja tee siitä vihkoon ajatuskartta, johon kokoat asioita tulevaan kirjoitukseen ( voit tehdä myös asialuettelon)

S2-oppilaat: Jatka viime viikon luetunymmärtämistehtävää: http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/lukiluukas/luomu1.htm.Tee tehtävät 2, 3 ja 4. Riittää, että teet tehtävät ennen torstaita.

YM: Jatka Aasia jaksoa KPL 38 ( tehtävämoniste s. 125 )
– etsi nimet karttaan ja väritä kartta

UE: KPL 23 Mennään naimisiin
Lue kirjan sivut 64-65
Vastaa vihkoon:
1. Mitä tarkoittaa kihlaus?
2. Saako kuka tahansa mennä naimisiin kirkossa kenen kanssa tahansa? Etsi viisi edellytystä ja peruste. Otsikoi: Kirkossa voi mennä vihille

KS Anne: Annen käsityötuntien aikana saatte kokeilla letitystä ja ystävännauhan tekemistä kotoa löytyvistä materiaaleista.

Letitykseen löydät ohjeen tästä linkistä.https://punomo.fi/tekniikat/palmikoitu-eli-letitetty-nyori/

Ystävännauhan ohjeen löydät seuraavasta linkistä.

https://www.youtube.com/watch?v=wu3Vgz4nUV4.

Olen Teamsisa teidän käsityötuntien ajan.  Englannin opettajan kirjoittamat kirjautumisohjeet löydät viime perjantain  ohjelman kohdalta. Voin auttaa teitä siellä tarvittaessa,

Ota kuva valmiista nauhoista ja lähetä sen minulle Teamsiin, Helmeen tai sähköpostiin viimeistään keskiviikkona 25.3.2020.

Mukavaa käsityötuntia! Anne

5C ETÄOPISKELU PE 20.3

MA A-ryhmä:
Esimerkkejä tutkittavaksi:
– 50% = 0,50 = puolet: 50% kahdeksasta oppilaasta? 8:2=4 oppilasta
– 10%= 0.10 = kymmenesosa: Hyllyssä 20 kirjaa ja niistä 10% romaaneja? 20:10=2 romaania
– 25%= 0,25 = neljäsosa: 12 kolikosta 25% on euron kolikoita? 12:4=3 euron kolikkoa
– 20%= 0,20 = viidesosa: Hedelmiä on 10 ja niistä omenoita 25%? 10:5=2 omenaa
– Tee alla olevan linkin tehtävä:
http://www.perunakellari.fi/prosentit2.htm

Oppikirjasta:
– s. 112-113 tehtävät 1-14 ja mökki 28
– s.114-115 tehtävät 15-17 vapaaehtoisia, mutta suositeltavia

YM: Jatka Aasia jaksoa KPL 37 ( tehtävämoniste s.122-124)

AI: Lue oppikirjan s. 100-101
– vastaa vihkoon oppikirjan kysymyksiin 1-3 ( s. 101)

EN: Opiskele kappaletta 10

  • tee tehtävät 5 ja 6 (s. 121-122), tarkistamme Teamsissä
  • toista sanat 7a (s. 123) Otavan sivustolla http://tiedostot.otava.fi/aanet/highfive5/ (kohta 89) tai lataa Otavan Otso puhelimeesi (skannaa molemmat kirjat ja pääset kuuntelemaan ja tekemään tehtäviä)
  • kuuntele kappale 10 Otavan sivustolla http://tiedostot.otava.fi/aanet/highfive5/ (kohta 90)
  • suomenna kappale (voit käyttää pelimikrofonia ja suomentaa kavereiden kanssa)
  • tee tehtävät 8a, 9, 10 ja 11 (s. 124-125), tarkistamme Teamsissä

Homework: toista, opettele ja kirjoita kappaleen 10 sanat (s. 120, 123)

Pidämme Teams-tunnin (opetus.tampere.fi / Teams) klo 10.15 – 11 (a-ryhmä) ja 11.15 – 12 (b-ryhmä). Opetusverkon tunnuksilla pääsee mukaan etunimi.sukunimi@opetus.tampere.fi.

KU (Mirva Mäkinen)

Lyijykynä joutsen

Tarvikkeet:

valkoinen paperi/ kuvisvihko, lyijykynä, kumi, (teroitin)

1. Avaa alla oleva linkki ”Sketch a Swan”

https://artprojectsforkids.org/how-to-draw-a-swan/

2. Piirrä joutsen ohjeiden mukaan. On siis tarkoitus piirtää alempi, lyijykynällä piirretty joutsen!

3. Talleta työsi tarkasti. Kerään ne myöhemmin keväällä.

Kivoja kuvishetkiä!

T.Mirva

5C ETÄOPISKELU TO 19.3

LI: Ulkoilua
MA: KPL 27, aukeama s.108-109
– tee tehtävät 1-7 ja mökki 27
– muista merkitä % laskuun, esim. t.6 lasku: ( 100%-60%): 3
– tehtävät 8-10 vapaaehtoisia, mutta suositeltavia
– Huom! Luokan oppilaista 55% on poikia. Kuinka monta prosenttia luokan oppilaista on tyttöjä? ( 45%)
– Huom! Pöydällä on 10 kirjaa, joista 20% on oppikirjoja. Kuinka monta oppikirjaa on? ( 2 oppikirjaa)
– > pohdi, miten vastaukset on saatu sanallisissa laskuissa.
Tutustu ja tee tehtävät netissä Perunakellarissa:
http://www.perunakellari.fi/prosentit1.htm

AI: Lue oppikirjan s. 98-99
– Kirjoita viisi virkettä, jossa perustelet miksi etäopiskelu onnistuu sinun kohdallasi.
– Otsikoi: Onnistun etäopiskelussa

S2-tehtävä:

Mene osoitteeseen http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/lukiluukas/luomu1.htm

Lue teksti. (Teksti on neljässä osassa.) Vastaa tehtävään 1.

EN: Tutustu Pyhän Patrikin päivään katsomalla video Pyhästä Patrikista, laulamalla lauluja ja tanssimalla

www.youtube.com/results?search_query=st+patrick%27s+day+facts

www.youtube.com/watch?v=BSJsP_EBhR4

www.youtube.com/watch?v=KZhtsF0vczw

www.youtube.com/watch?v=ZCRzuMPzk4E

Olen Teams-sovelluksessa (opetus.tampere.fi) oppituntimme ajan: käymme nämä samat asiat yhdessä läpi sekä harjoittelemme puhumista ja kirjoittamista.

Valinnainen media, Jukan ryhmäläiset: kirjaudu omilla opetusverkkosi tunnuksilla (etunimi.sukunimi@opetus.tampere.fi) ja omalla salasanallasi klo 13.15 osoitteeseen opetus.tampere.fi ja valitse sovelluksista Teams ja sitten valitse valinnainen media Jukan ryhmä. Terveisin Jukka

5C ETÄOPISKELU KE 18.3

LI: Ulkoilu luonnossa

MA: KPL 26 Prosentin käsite

  • Tutki opetusruutu tarkasti
  • Tee tehtävät 1-8 ja mökki 26 ( s.104-107)

YM: Jatka Eurooppa loppuun ja Aasia KPL 26 ( s.121) asti tehtävämonisteesta

  • vihkotyö, joka arvioidaan jakson päätyttyä

 

5C ETÄOPISKELU TI 17.3

AI koe peruttu/siirretty tulevaisuuteen.

MA: KPL 25 Testataan ja toimitaan, s. 100 ( vapaaehtoinen s.101)

HI: KPL 19 HALLITSEVAT ROOMALAISET

Lue sivut 120-121, vastaa vihkoon:

  1. Tasavallan ajalla valtaa käytti?
  2. Selitä kansankokous.
  3. Selitä senaatti.
  4. Miten valtion korkeimmat virkamiehet valittiin?
  5. Konsulit, selitä.
  6. Mistä keisari sana tulee?
  7. Keisarikaudella vallan käyttö?

YH: KPL 14 Kaikki tarvitsevat palveluita

Lue sivut 84-85

Vastaa vihkoon kirjan tehtäviin 1-3

AI: Mitä on viestintä? s. 96-97

Lue sivut

Vastaa oppikirjan kysymyksiin 1 ja 2 vihkoon