5.B

Ohjeet 5B-luokalle

ti 31.3.

Englanti: Teams- tunti klo 13.30-14.15. Kaikki paikalle. 

Tehdään tekemättömiä KUUNTELUITA kappaleista 10 ja 11. Jatketaan kappaleen 11 käsittelyä ja ruoka-aihetta. 

Läksy: s. 138 työkirjasta 

 

ympäristöoppi: Jatka Aasia-esitelmän tekoa.

9.Pohdi miten sademäärä vaikuttaa alueen kasvillisuuteen. Etsi valtiosi vuoden alin ja ylin lämpötila sekä sademäärät.

matematiikka: kpl 35, kertausta, laske sivut 140-141 + mökki 35, vapaaehtoisena sivut 142-143

historia: kpl 18 Mahtava Rooma, lue kappale ja tutki kuvat ja kuvatekstit, tee lukiessasi muistiinpanoja vihkoosi. Laita otsikoksi Mahtava Rooma. Tee käsitekartta tai laita asioita ranskalaisilla viivoilla. Poimi mielestäsi tärkeitä asioita. Voit käyttää internettiä apuna, jos haluat. Tee sivun 119 tehtävät.

Muista kirjoittaa päiväkirjaa.

musiikki: Oletko tehnyt viime viikon musiikin tehtävän? (Videon katselu ja OneDrivessä -> jaettu -> musiikin etätehtävät, kysymyksiin vastaaminen, jaettu Sannalle?) Jos et, aloita nyt. Linkki löytyy kun selaat tätä blogia alaspäin viime tiistaille. Jotkut hienosti löysivät paikan ja vastasivat kysymyksiin! Tässä teille tämän viikon uusi tehtävä: Jatka katselua ja vastaa omalla musiikin etätehtävät-sivulla oleviin kysymyksiin! T. Sanna : )

ma 30.3.

Kokoontuminen Teams-sovelluksessa klo 9.

Kirjaudu omilla opetusverkkosi tunnuksilla (etunimi.sukunimi@opetus.tampere.fi) ja omalla salasanallasi osoitteeseen opetus.tampere.fi ja valitse sovelluksista Teams ja sitten valitse 5B.

matematiikka: kpl 34 jakolaskuyhtälö, laske sivut 136-137, vapaaehtoisena sivut 138-139, kaikille mökki 34

äidinkieli: lue kirjasta s. 114-117 + valitse kaksi tehtävää sivulta 117 ja tee ne vihkoosi. Muista jatkaa päiväkirjan kirjoittamista.

S2-oppilaat: Minun päiväni

liikunta: ulkoilua pihalla

ympäristöoppi: Jatka Aasia-esitelmän tekoa. Kohdat 7 ja 8. Kerro valitsemasi maan kasvillisuudesta ja ilmastosta. Kerro tyypillisistä kasveista ja puista. Kerro millainen ilmasto kyseissä maassa on, kerro myös lämpötiloista ja sademääristä. Jos löydät, voit laittaa ilmastodiagrammeja ja kerro niistä.

  1.        Kasvillisuus
  2.        Ilmasto

ev.lut. uskonto: kpl 26 ortodoksinen kirkko, lue kpl 26, tutki kuvat ja kuvatekstit + tee muistiinpanoja (noin 5-10 asiaa ranskalaisilla viivoilla tai käsitekartalla, tee sivun 75 tehtävät 1-4, voit käyttää internettiä apuna

elämänkatsomustieto: Lähes kaikissa maailman uskonnoissa ja elämänkatsomuksissa tärkein ohje on lähimmäisenrakkaus ja muiden huomioon ottaminen. Niinpä sinun tehtäväsi onkin tänään käytännön tehtävä:

  1. Auta kotitöissä tunnin ajan. Siivoa, kokkaa, hoida pikkusisaruksia tms.
  2. Soita jollekin iäkkäälle sukulaiselle ja ystävälle ja kerro kuulumisia.

Pe 27.3.

Kokoontuminen Teams-sovelluksessa klo 9.

Kirjaudu omilla opetusverkkosi tunnuksilla (etunimi.sukunimi@opetus.tampere.fi) ja omalla salasanallasi osoitteeseen opetus.tampere.fi ja valitse sovelluksista Teams ja sitten valitse 5B.

liikunta: ulkoilua yksi tunti ja sen jälkeen sisällä 15 minuuttia venyttelyä.

matematiikka: kpl 33 sivut 132-133, jos sujuu helposti, niin myös sivut 134-135, kaikille mökki 33

äidinkieli: jatka päiväkirjan pitämistä, kirjoita vähintään 5-10 virkettä. Lue kirjasta s.112-113 ja tee sivulta 114 tehtävät 1-3.

Musiikin valinnainen ryhmä (torstai): Oman esitelmän tekoa (ks. ohje viime viikolta)! T. Sanna

To 26.3.

Englanti: Teams- tunti klo 10.15-11.00. Kaikki paikalle! (kuulokkeilla, jos mahdollista.)

Tarkastetaan läksyt ja tehdään vaateaiheisia suullisia harjoituksia. Aloitetaan kappaletta 11.

Läksy: Teamsin tiedostoissa Luokan materiaalit- kansiossa tehtävämoniste: engl.läksykpl10.png.  Tee se vihkoosi.

 

matematiikka B-ryhmä: kpl 32 s.128-129 tehtävät, jos sujui helposti, niin laske myös sivut 130-131, kaikille mökki 32

 

yhteiskuntaoppi: Auta kotona kotitöissä. Sovi vanhempiesi kanssa kotona suoritettava tehtävä. Voit tehdä sen yksin tai yhdessä perheenjäsenen kanssa. Kerromme perjantain klo 9 Teams-tapaamisessa toisillemme mitä olemme tehneet.

 

Ympäristöoppi: Jatka Aasia-esitelmän tekoa. Kohdat 5. ja 6.

  1.        Naapurivaltiot
  2.        Eläimistö

Äidinkieli:

  • Katso Helsingin Sanomien Lasten uutisista video: Vaatteiden valmistus rasittaa ympäristöä
  • Videon alapuolella on lehtiartikkeli. Lue se kokonaan tai ainakin sivun alaosassa oleva Fakta- osio. Siinä on tiivistetty tärkeää tietoa vaatteiden valmistuksen saastuttamisesta.
  • Kirjoita vihkoon otsikko: Vaatteiden valmistus rasittaa ympäristöä.
  • Pohdi videon pohjalta vastauksia seuraaviin kysymyksiin. Kirjoita vastaukset vihkoon.                                                                                                                 1. 1.Mitä on pikamuoti? 2. Miten voit videon mukaan toimia vaatteiden hankinnassa vastuullisesti? 3.Mitä ajatuksia video herätti sinussa?

https://www.hs.fi/lastenuutiset/art-2000006436723.html

S2-oppilaat: Kettu ja korppi_teht

ke 25.3.

Kokoontuminen Teams sovelluksessa klo 10.15.
Kirjaudu omilla opetusverkkosi tunnuksilla (etunimi.sukunimi@opetus.tampere.fi) ja omalla salasanallasi klo 10.15 osoitteeseen opetus.tampere.fi ja valitse sovelluksista Teams ja sitten valitse 5B.

äidinkieli: jatka päiväkirjan kirjoittamista. Lue oppikirjasta s.110 tarina ja vastaa vihkoosi seuraaviin kysymyksiin: 1. Kuka on tekstin päähenkilö? 2. Mikä on tekstin tapahtumapaikka? 3. Miten päähenkilö suhtautuu epäonnistumisiin? 4. Mikä voisi olla oppikirjan tekstille uusi otsikko?

Tee sivun 111 tehtävä Toiveita Sammolle. Laadi kolme toivelistaa ohjeiden mukaan.

matematiikka A-ryhmä: kpl 32 s.128-129 tehtävät, jos sujui helposti, niin laske myös sivut 130-131, kaikille mökki 32

KS : Annen ja Jukan käsityötuntien aikana saatte kokeilla letitystä ja ystävännauhan tekemistä kotoa löytyvistä materiaaleista.

Letitykseen löydät ohjeen tästä linkistä.https://punomo.fi/tekniikat/palmikoitu-eli-letitetty-nyori/

Ystävännauhan ohjeen löydät seuraavasta linkistä.

https://www.youtube.com/watch?v=wu3Vgz4nUV4.

Olen Teamsisa teidän käsityötuntien ajan.  Englannin opettajan kirjoittamat kirjautumisohjeet löydät viime perjantain  ohjelman kohdalta. Voin auttaa teitä siellä tarvittaessa,

Ota kuva valmiista nauhoista ja lähetä sen minulle Teamsiin, Helmeen tai sähköpostiin viimeistään keskiviikkona 25.3.2020.

Mukavaa käsityötuntia! Anne& Jukka

Kuvataide: Katso kuvat tunnetun suomalaisen taidemaalarin Akseli Gallen-Kallelan teoksista ”Sammon taonta” ja ”Sammon puolustus”.

  • Tutki kuvia ja mieti, miltä ihmekone Sampo näyttää.
  • Piirrä tai maalaa tämän päivän aikana oma Sampo A4-paperille tai kuvisvihkoon. Yritä tehdä koko paperin kokoinen työ ja maalaa/väritä myös tausta. Sampo voi olla maalausten henkeen vanhanaikainen, mutta myös uudenlainen.
  • Ota työstäsi kuva ja lähetä se minulle Teams-sovelluksen kautta.

t. Sari L.

Tiistai 24.3.

Englanti: 

Teams-tunti klo 13.30-14.15. Tule paikalle, mielellään kuulokkeilla, sekä kirjat ja kynä mukana:

  • Tarkastamme edellisen viikon tehtäviä kappaleesta 10 ja käymme It’s a fact- ja Did you know- osiot yhdessä läpi sekä teemme 18, 19 ja 20 tehtävät.

Läksy: s. 133 työkirjasta.

Ympäristöoppi
Jatka Aasia-esitelmän tekoa maanantain ohjeiden pohjalta. Käytä alla olevia otsikoita. Uusina asioina kohdat 3 ja 4. Nimeä ne ja laita karttoja, jos onnistuu.
3. Merialueet, järvet, joet merkittynä karttaan (vain suurimmat näistä)
4. Vuoristot, alangot, ylängöt, syvängöt kartalla

matematiikka: kpl 31, jatketaan prosenttilaskujen harjoittelua. Laske ensin prosenttimäärä alkuperäisestä määrästä ja vähennä saatu määrä alkuperäisestä.
Laske tehtävät 1-5, jos sujuu hyvin, niin myös 6.-9. ja sivut 126-127, kaikille mökki 31
esim. s 124 teht. 1.
8000m-8000m:10*4
= 8000m-800m*4
=8000m-3200m
=4800m

historia: kpl 17 Välimeren herra, lue kappale ja tutki kuvat ja kuvatekstit, tee lukiessasi muistiinpanoja vihkoosi esim. selitä legioona, Julius Caesar ja roomalaisten Jumalia. Poimi muitakin mielestäsi tärkeitä asioita. Tee sivun 115 tehtävät.
Muista ulkoilla välillä ja pidä pieniä taukoja.

Musiikki: Avaa alla oleva video (YouTube). Katso osat Antiikin aika, Keskiaika ja Renessassi.

Avaa  O365 Wordista ”Jaettu” – kohdasta tiedosto ”Musiikin etätehtävät” ja vasta sieltä löytyviin kysymyksiin viedeoiden pohjalta. Voit katsoa uudestaan. Jaa lopuksi: Sanna Salonen

Ma 23.3.

Kokoontuminen Teams sovelluksessa klo 9.
Kirjaudu omilla opetusverkkosi tunnuksilla (etunimi.sukunimi@opetus.tampere.fi) ja omalla salasanallasi klo 9 osoitteeseen opetus.tampere.fi ja valitse sovelluksista Teams ja sitten valitse 5B.

matematiikka: kpl 30 alennettu hinta
tee tehtävät 1-5, jos sujuu hyvin, niin myös 6-12, kaikille mökki 30

äidinkieli s.108 ohjeiden mukaan, valitse yksi tehtäväkortti sivulta 109, halutessasi voit tehdä useammankin tehtäväkortin.

S2-oppilaat: Jatka viime viikon luetunymmärtämistehtävää: http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/lukiluukas/luomu1.htm.Tee tehtävät 2, 3 ja 4. Riittää, että teet tehtävät ennen torstaita.

liikunta: kävely- tai juoksulenkki noin 30 minuuttia, sovi vanhempiesi kanssa reitti. Käy lopuksi suihkussa.

ev.lut. uskonto kpl 25 katolinen kirkko, lue kpl 25 + tee muistiinpanoja (noin 5-10 asiaa ranskalaisilla viivoilla tai käsitekartalla, tee sivun 72 tehtävät 1-4, voit käyttää internettiä apuna

ympäristöoppi
Aasia-projekti, työskentelyaikaa 13.4. asti, 16 kohtaa, aloita heti ma 23.3. ja tee antamani kaksi ensimmäistä kohtaa.
Ohjeet:
1. Valitse itsellesi jokin Aasian maa. Tee työsi Wordillä (tai Powerpoint-ohjelmalla). Tallenna omaan kansioosi. Voit tehdä paperille tai ympän vihkoonkin, jos tietokoneella ei jostain syystä onnistu.
2. Tee tehtävät annetussa numerojärjestyksessä. Käytä antamiani numeroita ja otsikoita. Käytä väliotsikoita ja tee sisällysluettelo.
3. Lisää kuvia elävöittämään esitystäsi.
4. Muista koota lähdeluettelo loppuun.
5. Etsi tietoa internetistä, oppikirjasta, tietosanakirjoista, matkatoimiston esitteistä ym. Creative commonsin kuvia voi julkaista vapaasti.
https://search.creativecommons.org/
6. Kirjoita kokonaisin lausein ja omin sanoin. Älä kopioi suoraan internetistä ja älä käytä ranskalaisia viivoja.
7. Annan aina ympäristöopin tunneille uudet ohjeet. Nyt ma 23.3. Valitse yksi Aasian maa. Teet siitä esitelmän. Tämän päivän tehtävänä on tehdä kohdat yksi ja kaksi. Projekti kestää 3 viikkoa ja siinä on yhteensä 15 kohtaa.
Ohjeet ma 23.3:
1. Kansilehti ja valtion lippu
2. Valtion kartta, pääkaupunki ja kolme suurinta kaupunkia merkittyinä karttaan

Elämänkatsomustieto: Lue huolellisesti läpi vihostasi “Maailman uskontoja” -taulukko. Sen jälkeen yhdistä alla olevat (1-10) lauseet oikeaan uskontoon: kristinusko, islam tai buddhalaisuus. Testaa itseäsi; yhdistä tiedot uskontoihin ensin ilman, että katsot taulukkoa. Kirjoita vastauksesi ET-vihkoon. Tarkista vastauksesi ja tarvittaessa korjaa tiedot oikeiksi taulukosta.

  1. Jumalana on Allah.
  2. Uskonnon symbolina on risti.
  3. Siinä uskotaan uudelleensyntymiseen.
  4. Uskonnon symbolina on 8-osainen pyörä.
  5. Uskonto ei edellytä uskoa jumalaan.
  6. Pyhä kirja on koraani.
  7. Raamattu on pyhä kirja.
  8. Se on maailman suurin uskonto.
  9. Uskonnon symbolina on kuunsirppi ja tähti.
  10. Keskeisenä opetuksena on tehdä hyvää, välttää pahaa ja puhdistaa mielensä.

Pe 20.3.

Kokoontuminen Teams-sovelluksessa klo 9.
Kirjaudu omilla opetusverkkosi tunnuksilla (etunimi.sukunimi@opetus.tampere.fi) ja omalla salasanallasi klo 9 osoitteeseen opetus.tampere.fi ja valitse sovelluksista Teams ja sitten valitse 5B.

Liikunta: Avaa tuo alla oleva linkki. Mustaa se ja kopioi ja avaa koneella tai puhelimella. Voit tehdä kyseisiä liikuntaliikkeitä sisällä tai pihalla. Voit myös kirjoittaa sanahauksi terve urheilija treenejä youtube ja valitse se.

matematiikka: kpl 29. Laske tehtävät 1-8. Jos ne sujuvat hyvin ja nopeasti, niin laske myös tehtävät 9-12. Halutessasi voit laskea myös tehtävät 13-15. Kaikille mökki 29.

äidinkieli: Jatka päiväkirjan pitoa, 5-10 virkettä tältä päivältä, lue omaa kirjaa 20 minuuttia.

Musiikin valinnaisen tehtävä

kesto 2-4 oppituntia, valmis viimeistään torstaina 9.4.2020

  1. Mieti ja valitse sinua kiinnostava laulaja, bändi, säveltäjä, musiikkityyli tai musiikin historian aikakausi.
  2. Etsi tietoa netistä.  Kirjoita noin sivun mittainen tietoteksti aiheestasi.  Älä kopioi suoraan tekstiä. Käytä omia virkkeitä, yhdistele asioita.
  3. Etsi aiheeseesi liittyen yksi tai useampi (lyhyt) kappale tai esimerkki tästä musiikista.
  4. Voit kirjoittaa Wordissa ja jakaa työn minulle (Sanna Salonen) tai kirjoittaa paperille. Jos teet paperille, ota valmiista työstä kuva ja lähetä numeroon 0400 708957 whatsappina tai tekstiviestinä. Muista huolellisuus ja käsiala. Koristele jos jää aikaa!
  5. Valmistaudu kertomaan aiheesta muille koulussa musiikin valinnaisen tunnilla!

 

to 19.3.

S2-oppilaiden tehtävä:

Mene osoitteeseen http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/lukiluukas/luomu1.htm

Lue teksti. (Teksti on neljässä osassa.) Vastaa tehtävään 1.

Englanti:

Harjoittele adjektiivien taivutusasiaa työkirjan s. 127. Lue ja opettele päätteet. Tee sen jälkeen tehtävät 15a-17a s. 128-129 tästä samasta aiheesta. Pyrin olemaan paikalla Teams-ryhmässämme tunnin aikana klo 10.15 alkaen, niin saat kysyä ja voin neuvoa esim. adjektiiveissa tms.

Kahootissa on teille valmiina tietovisa kappaleen 10 kuvasanastosta. Tee Kahoot omaan tahtiisi ja muista kirjautua etunimelläsi (Nickname-kohtaan). Saan ilmoituksen itselleni, kun olet visan tehnyt. Tässä linkki:

https://kahoot.it/challenge/0281662?challenge-id=1f4b0412-dd5f-4e52-be7d-69ac06fd1ed1_1584534107239

Huom! Puhelimeen kannattaa ladata Otavan Otso-sovellus. Sillä saat HighFive-kirjat skannattua ja pystyt kuuntelemaan kotona sanastoja ja kappaleita.

Katso myös pieni video adjektiveista:

Läksy: teht 17b: Tee sarjakuva tai video, jossa vertailet englanniksi eri asioita. Videon voit vaikka lähettää minulle O365:ssä tai sähköpostina 🙂T. Riikka

Matematiikka B-ryhmä: matematiikka kpl 28 tehtävät sivuilta 112-113 ja mökki 28, halutessasi voit laskea myös tehtävät 15,16 ja 17

Yhteiskuntaoppi: lue s.79 + tee tehtävät 4-7. Lue sivut 80-81 ja tee vihkoosi käsitekartta. Laita keskelle vihkoa sana: Yrittäjä.  Etsi kirjan sivulta 80 asioita, mitä yrittäjä joutuu tekemään ja ottamaan huomioon omassa ammatissaan. Tee myös sivun 81 tehtävät 1-3.

Ympäristöoppi: Kuudennen luokan kirjasta lue kpl 37 ja tutki kuvat ja kuvatekstit + tee sivun 191 tehtävät omaan vihkoosi.

Jos jollain ei ole kuudennen luokan kirjaa, niin heille korvaava tehtävä: Tutki internetistä tietoja Kiinasta, Intiasta ja Japanista. Tee vihkoosi taulukko, johon laitat kyseisten maiden pääkaupungin, asukasluvun ja joitain kuuluisia paikkoja tai nähtävyyksiä. Voit tehdä myös lisäsarakkeen johon laitat jotain muuta mielestäsi mielenkiintoista. Tämän tehtävän voivat halutessaan tehdä myös ne, joilla on tuo kutosen kirja.

Äidinkieli: Lue kirjasta s.106-107. Suunnittele ja tee mainos s.107 ohjeiden mukaan. Voit tehdä sen vihkoosi tai tietokoneelle word-tiedostona.

Valinnainen media: kirjaudu omilla opetusverkkosi tunnuksilla (etunimi.sukunimi@opetus.tampere.fi) ja omalla salasanallasi klo 13.15 osoitteeseen opetus.tampere.fi ja valitse sovelluksista Teams ja sitten valitse valinnainen media Jukan ryhmä.

 

 

ke 18.3.2020

Lue alla oleva Kotona opiskelevan oppilaan ohje ja toimi sen mukaan.

kuvataide: Avaa alla oleva linkki ja piirrä lyijykynällä ”Sketch a Swan” ohjeiden mukaan joutsen valkoiselle A4-paperille. https://artprojectsforkids.org/how-to-draw-a-swan/

käsityö: Avaa alla oleva linkki ja taittele paperista paperikirppu ohjeiden mukaan.
https://ryhmarenki.fi/wp-content/uploads/2019/09/Paperikirppu-Ohje.pdf

äidinkieli: Lue äidinkielen kirjasta sivun 105 laatikosta: Mikä on mainos. Tee äidinkielen vihkoon sivun 104-105 tehtävät (1abcd ja +, 2abc ja + sekä tehtävä 3. Kirjoita päiväkirjaa vähintään 5-10 virkettä. Laita tämän päivän otsikoksi 18.3.2020.

matematiikka A-ryhmä: matematiikka kpl 28 tehtävät sivuilta 112-113 ja mökki 28, halutessasi voit laskea myös tehtävät 15,16 ja 17.

ti 17.3.2020

Aloita päiväkirjan kirjoittaminen. Kirjoita tänään koululta saamaasi vihkoon. Voit myös kirjoittaa tarinavihkoon tai äidinkielen vihkoon. Aloita isolla, lopeta pisteeseen ja muista hyvä käsiala. Kirjoita joka päivä vähintään 5-10 virkettä.

Kotona opiskelevan oppilaan ohje

Tässä jotain ohjeita siihen, miten oppiminen kotona ja virtuaaliluokkasi kanssa sujuu.
A eli aikataulu
Vaikka kotona opiskellessa ei välttämättä noudateta samaa lukujärjestystä kuin koulussa, herää aamulla hyvissä ajoin. Tee samat aamurutiinit, syö aamupala, pue päällesi ja jos ehdit tee pieni ulkoilu ennen opiskelun aloittamista. Kävele vaikka talo ympäri. Kehosi on tottunut saamaan aamulla liikettä. Tämä on siis kuvitteellinen koulumatkasi.
Muista pitää päivän aikana tauko/taukoja, onhan normaalistikin välitunteja. Tauon aikana liiku, tee pieni taukojumppa, muista syödä, ulkoile, jos se on mahdollista. Koska saatat työskennellä ruudun ääressä tavallista enemmän, liikkuminen on tärkeää.
Jos sairastut, tee koulutehtäviä vointisi ja jaksamisesi mukaan.
O eli opiskelu
Kyse ei ole lomasta vaan tarkoitus on koko ajan jatkaa oppimista. Katso, mitä tehtäviä opettaja on sinulle päiväksi antanut. Osan tehtävistä teet itsenäisesi. Jotain opetusta saatat seurata verkossa.
Opettaja on edelleen apunasi oppimisessa, mutta ei samalla tavalla kuin luokassa. Koska tapaat opettajaa harvemmin, muista osallistua etäopetukseen. Voit silloin kysyä ja keskustella muiden kanssa hankalista kohdista. Jos luokallasi tai opetusryhmällä on on Teams, voit jättää sinne chattiin kysymyksen.
Opettaja saattaa myös antaa sinulle vinkkejä, mistä voit löytää aiheesta opetusvideoita ja muuta sähköistä materiaalia oppimisen avuksi. Jos itse löydät jotain kiinnostavaa, voit vinkata siitä opettajaa ja muita luokkakavereitasi.
Kun osallistut etäopetukseen, noudata opettajan ohjeita. Pidä mikrofonisi vaimennettuna ja jos olette sopineet, että kuvaa ei lähetetä, pidä myös kamera pois päältä. Muista, että olet oppitunnilla.
V niin kuin välineet
Opiskelu tapahtuu kotonakin osittain niillä samoilla välineillä kuin koulussa. Kirjat ja vihot ovat edelleen käytettävissä. Etene opettajan ohjeiden mukaan.
Tarvitset myös jonkin laitteen, jolla opettaja saa sinuun yhteyden. Puhelimella pääset jo pitkälle. Muista huolehtia, että akussa on virtaa, kun osallistut etätunnille. Jos kotona on käytettävissä tablet -laite tai läppäri, voit sitäkin käyttää. Koululta voi myös kysyä laitetta lainaksi etäopiskelun ajaksi.
U niin kuin uusi kokemus
Ole ennakkoluuloton, moni asia on uusi, meille kaikille. Koska moni muukin käyttää samaan aikaan verkkoa ja ohjelmia, saattaa tekniikka toimia hitaasti. Voi olla, että jokin asia tuntuu hankalalta oppia yksin. Muista, että et ole yksin. Vaikka et tapaakaan luokkakavereitasi, voit edelleen työskennellä heidän kanssaan yhdessä erilaisilla sähköisillä työvälineillä. Myös kotijoukoilta voi kysellä tarpeen tullen apua.

Mukavaa koulupäivää kotona. T: Jukka -ope