5.B

Ohjeet 5B-luokalle

Ti 26.5.

historia: kpl 31

yhteiskuntaoppi: kpl 17

ympäristöoppi: kpl 46 + kertaustehtäviä sivulta 212

Ma 25.5. ulkoilupäivä

Pe 22.5.

Englanti: Kävimme kappaleen 14 kieliopin läpi (työkirjan s. 176), siis be going to- rakenteen. Harjoittelimme sairaussanoja ja pelasimme ristinollan s. 181.

Läksy: s. 182.

historia: s.178-179 + tehtävät. Kappale 29 Viikingit + tehtäviä.

kotitehtävä: lue kpl 30

ympäristöoppi: kpl 45+tehtäviä

Ke 20.5.

Englanti: Kävimme kappaleen 14 asioita ja teimme sanakokeen kappaleesta 13. Läksy: teht. 4 ja 8 s. 171 ja 173.

historia: kappaleet 27 ja 28 sekä niiden tehtäviä.

Ti 19.5.

ulkoilupäivä, voi ottaa omiakin eväitä mukaan

Ma 18.5.

matematiikka: kpl 49, kotiin mökki 49
historia: kpl 26, tehkää muistiinpanoja ja kappaleen tehtäviä
ympäristöoppi: kpl 44 mehiläinen, tehkää muistiinpanoja ja tehtäviä
liikunta: ulkoilua pihalla

pe 15.5.

Englanti: aloitimme kappaletta 14. Läksy: sanakoe keskiviikkona kpl 13, s. 161 sanat ja lauseet ja 162 (tummat sanat) työkirjasta.

äidinkieli: tarinan kirjoittamista kirjan sivun 133 ohjeiden mukaan.

historia: kpl 24 + tehtävät

Kotitehtävä: historiasta s.159 tehtävät 1-4.

To 14.5.

Koulu jatkuu lähiopetuksena tästä eteenpäin.

Perjantaista 15.5. alkaen koulua 5B-luokalla klo 9.30-14.30.

Yhteiskuntaoppi: s.92 tehävät 1-4 ja s.93 tehtävät 5-8 + s.94-95 + tehtävät 1-3. Kotiehtäväksi lue yhteiskuntaopista s.96-97 + tehtävät 1-5.

ke 13.5.2020

Kokoontuminen Teams-sovelluksessa klo 10.15.

Kirjaudu omilla opetusverkkosi tunnuksilla (etunimi.sukunimi@opetus.tampere.fi) ja omalla salasanallasi osoitteeseen opetus.tampere.fi ja valitse sovelluksista Teams ja sitten valitse 5B.

Kuvataide: Tämän päivän kuvataiteen tehtävä löytyy Teamsin kuvataiteen tiedostosta. Tee työ tämän päivän aikana ja lähetä siitä kuva opelle Teams-viestillä.

Käsityö:

Polkupyörän huolto

-voit tehdä myös yhdessä vanhemman kanssa

-jos ei ole omaa pyörää voit tarkistaa esim. vanhempiesi pyörän

-tai jos ei ole pyörää mitä tarkistaa, kysy vanhemmiltasi mitä kotitöitä voit tehdä

Tarvikkeet (jos vain sellaisia kotoa löytyy): Astianpesuainetta, vanha tiskiharja, jokin rätti, vesiämpäri, ruuvimeisseli, kuusiokoloavaimia, jakoavain, pumppu

Tehtävä:

-Pese polkupyöräsi ulkona. Voit käyttää vanhaa tiskiharjaa ja astianpesuainetta.

-Tarkasta ajovalon toiminta.

-Tarkasta soittokellon toiminta.

-Tarkasta, onko pyörässäsi valkoinen etuheijastin.

-Tarkasta, onko pyörässäsi punainen takaheijastin.

-Tarkasta, onko pyörässäsi keltaiset poljinheijastimet.

-Tarkasta, onko renkaiden pinnoissa keltaiset sivuheijastimet.

-Tarkasta ketjujen kireys ja kiristä ne tarvittaessa.

-Öljyä ketjut ja pyyhi ylimääräinen öljy pois.

-Tarkasta renkaiden ilmanpaine ja pumppaa ilmaa renkaisiin tarvittaessa.

-Kiristä löysällä olevat mutterit ja ruuvit.

-Aja pyörällä ja testaa jarrujen toimivuus.

-Muista käyttää pyöräilykypärää pyöräillessäsi!

äidinkieli: lue s.132. Tee sivun 133 ohjeista kolme ylintä palloa.

matematiikka A-ryhmä: Pelaa jonkun kanssa kirjan sivun 191 maaliluku – ja vähennyslaskupeliä.

Ti 12.5. 

Kokoontuminen Teams-sovelluksessa klo 9.

Kirjaudu omilla opetusverkkosi tunnuksilla (etunimi.sukunimi@opetus.tampere.fi) ja omalla salasanallasi osoitteeseen opetus.tampere.fi ja valitse sovelluksista Teams ja sitten valitse 5B.

ympäristöoppi: lue kpl 43, tutki kuvat ja kuvatekstit. Tee sivun 198 tehtävät 1-4.

matematiikka:  kpl 51, laske tehtävät 1-6. Voit laskea myös tehtävät 7.9. Kaikille mökki 51.

historia: lue sivut 148-151 ja vastaa vihkoosi sivun 149 kysymyksiin. Vastaa myös Teamsin tehtävissä kohtaan historia 12.5.

musiikki: joillakin oppilailla musiikin historian tehtävät tekemättä edelleen. Tehkää ne, autan Teamsissa! Muut: Kokoa oma TOP 10 -biisilista ja lähetä se Sannalle Teams-viestillä. Pitää lukea esittäjä ja kappaleen nimi. Pidetään myöhemmin levyraati koulussa!

Englanti: Kuuntele HighFiven äänitiedostoista http://tiedostot.otava.fi/aanet/highfive5/ tai oppilaan digitehtävien kautta tekstikirjan s. 78 It’s a Fact-teksti, joka käsittelee onnettomuusraporttia. Suomenna se ja tee teht. 14 s. 166.

Kuuntele sitten Did you know-osio s. 79. Tee teht. 15a ja 15b s. 166.

Tee vielä lopuksi teht. 2 s. 169. Tarkistamme nämä seuraavalla englannintunnilla koulussa.

ma 11.5.

Kokoontuminen Teams-sovelluksessa klo 9.

Kirjaudu omilla opetusverkkosi tunnuksilla (etunimi.sukunimi@opetus.tampere.fi) ja omalla salasanallasi osoitteeseen opetus.tampere.fi ja valitse sovelluksista Teams ja sitten valitse 5B.

matematiikka: kpl 50. Laske tehtävät 1-5 + mökki 50. Voit laskea myös tehtävät 6-7.

äidinkieli: lue sivut 128-131. Vastaa sivun 131 tehtävään 1.

S2-oppilaat: MuistaTeams-tunti klo 11.30! Tarkistamme aluksi viime torstain nettietikettitehtävän.

liikunta: kävely- tai juoksulenkki

ympäristöoppi: lue kpl 42, tutki kuvat ja kuvatekstit, tee sivun 193 tehtävät 1-4

ev.lut. uskonto: Lue kpl 32, Tee sivun 91 tehtävät 1-5

elämänkatsomustieto: Käy tekemässä ËT-testi tämän päivän aikana. Testin pääset tekemään klikkaamalla tästä. Testissä testataan etäopetuksessa käsiteltyjä aiheita monivalintakysymyksillä. Kun olet tehnyt testin, näet heti pisteesi.

 

pe 8.5.

Kokoontuminen Teams-sovelluksessa klo 9.

Kirjaudu omilla opetusverkkosi tunnuksilla (etunimi.sukunimi@opetus.tampere.fi) ja omalla salasanallasi osoitteeseen opetus.tampere.fi ja valitse sovelluksista Teams ja sitten valitse 5B.

liikunta: Tee uudestaan alla oleva tanssi opetusvideon mukaan. Oliko nyt helpompaa kuin maanantaina?

Tee lisäksi vatsalihaksia, selkälihaksia, punnerruksia ja kyykkyjä. Käy myös pihalla ulkoilemassa esim. kävelyllä, hypi narua ym.

https://www.youtube.com/watch?v=J0ip8x2Ggxw&feature=youtu.be

matematiikka: kpl 48. Laske tehtävät 1-3. Voit halutessasi laskea tehtävän 4. Kaikille mökki 48.

äidinkieli: Saat Teams-kokoontumisessa linkin. Katso video ja vastaa Teamsin tehtäviin kohtaan äidinkieli 8.5. jokaisen kolmen kuvan osalta: Mikä tunne on kuvassa? Millaisessa tilanteessa kyseinen tunne voisi tulla?

 

To 7.5. 

Kokoontuminen Teams-sovelluksessa klo 9.

Kirjaudu omilla opetusverkkosi tunnuksilla (etunimi.sukunimi@opetus.tampere.fi) ja omalla salasanallasi osoitteeseen opetus.tampere.fi ja valitse sovelluksista Teams ja sitten valitse 5B.

matematiikka B-ryhmä: kpl 47. Laske tehtävät 1-6. Voit tehdä myös sivun 189 pohdintatehtävät.

yhteiskuntaoppi: lue kirjasta sivut 90-91. Tee sivun 91 tehtävät 1 ja2.

ympäristöoppi: lue kpl 41, tutki kuvat ja kuvatekstit, tee sivun 188 tehtävät 1-3

äidinkieli: Tee käsitekartta yhdestä antiikin Jumalasta. Katso kirjan sivun 126 tehtävän 3 ohjeita. Käytä internettiä apuna tiedonhankinnassa.

S2-oppilaat: Lue nettietiketti-teksti täällä: http://papunet.net/fileadmin/muut/Esitteet/Nettietiketti.pdf
Vastaa kysymyksiin ja lähetä vastauksista kuva S2-opettajalle: NETTIETIKETTI_4_5

Englanti: Teams klo 10.15 

Kappaleen 13 kertaamista. Pelaamme Quizletissa yhdessä. Action- ja Fingertips- osuudet eli käsky- ja kieltomuotojen harjoittelua.

Läksy: teht. 12 s. 165 ja teht 1A s. 169.

Ke 6.5

Kokoontuminen Teams-sovelluksessa klo 10.15.

Kirjaudu omilla opetusverkkosi tunnuksilla (etunimi.sukunimi@opetus.tampere.fi) ja omalla salasanallasi osoitteeseen opetus.tampere.fi ja valitse sovelluksista Teams ja sitten valitse 5B.

kuvataide: Tulevana sunnuntaina on äitienpäivä. Askartele kotoa löytyvistä materiaaleista äitienpäiväkortti. Ideoita korttiin saat Teamsin kuvataiteen tiedostosta. Jos sinulla on palauttamatta vielä vanhoja töitä, muista lähettää niistä kuvat tämän päivän aikana.

äidinkieli: lue kirjasta sivut 124-126. Tee tehtävät  1 ja 2 sivulta 126

matematiikka A-ryhmä: kpl 47. Laske tehtävät 1-6. Voit tehdä myös sivun 189 pohdintatehtävät.

KS

Tänään käsityötunneilla tehdään pompom-palloja äidille äitienpäiväksi. Pallot voi tehdä serveteistä, silkkipaperista tai vaikka ilmaispostin mainoksista. Sovi kotona aikuisen kanssa, mitä materiaaleja voit käyttää tähän tehtävään.

Voit käyttää isoja värikkäitä servettejä, esim 40×40 cm, tai pienempiä esim laittamlla useamman päälekkäin. Voit myös leikata samankokoisia paperinpaloja ilmaispostista. Taitellun haitarin solmiamiseen voi käyttää lankaa, teippiä, leipäpussin sulkijaa tai mitä ikinä keksitkin.
Valmiin pallon voit myös kiinnittää liimalla sopivaan keppiin, jos kotoa löytyy sellainen.
Tästä linkistä löydät ohjeen pallojen taitteluun.
http://kotisiiri.blogspot.com/2014/05/pompom-servetti-ohje.html
tästä löytyy ruotsinkielinen taitteluvideo

https://www.youtube.com/watch?v=bUwv4G8qR4k

 

 

Ti 5.5. 

Kokoontuminen Teams-sovelluksessa klo 9.

Kirjaudu omilla opetusverkkosi tunnuksilla (etunimi.sukunimi@opetus.tampere.fi) ja omalla salasanallasi osoitteeseen opetus.tampere.fi ja valitse sovelluksista Teams ja sitten valitse 5B.

ympäristöoppi: lue kpl 40. Tee tehtävät 1-4 sivullta 183.

matematiikka: laske ja pohdi s.186-187 teht. 1-4. Laske tehtävä yksi laskukoneen tai kännykän laskimen avulla. Pohdi tehtäviä 2-4.

historia: lue kpl 23, tutki myös kuvat ja kuvatekstit. Vastaa Teamsin tehtävissä kohtaan historia 5.5. oleviin kysymyksiin.

Musiikki: Tunnin aihe: Cup song. Katso video alkuperäisestä cup song -kappaleesta: https://www.youtube.com/watch?v=cmSbXsFE3l8

Sitten etsi itsellesi muovimuki tai vastaava. Opettele kuppirytmi opetusvideon avulla: https://www.youtube.com/watch?v=Fs5EQfsycIs

Jos tuntuu sujuvan, voit laittaa uudestaan ekan videon pyörimään ja soittaa mukana. Siinä on tosi nopea tahti, joten jos et pysy mukana, ei haittaa! Yritä kuitenkin oppia perusrytmi ainakin hitaasti. Palataan tähän koulussa.

Englanti: Teams klo 13.30 

Body parts-kertausta, kappaleen 13 kuuntelu ja suomennos. Tunnin lopuksi mene Live worksheets– sivustolle ja tee harjoitukset

https://www.liveworksheets.com/bd17976tp

ja:

https://www.liveworksheets.com/mr80589ju

Läksy: teht 8 s. 163 ja kappaleen 13 luku.

 

ma 4.5.

Kokoontuminen Teams-sovelluksessa klo 9.

Kirjaudu omilla opetusverkkosi tunnuksilla (etunimi.sukunimi@opetus.tampere.fi) ja omalla salasanallasi osoitteeseen opetus.tampere.fi ja valitse sovelluksista Teams ja sitten valitse 5B.

matematiikka: kpl 46, laske tehtävät 1-8 ja mökki 46

äidinkieli: kirjoita tarina aiheesta minun vappuni 2020. Voit kiinnittää huomiota erityisesti tähän korona-tilanteeseen ja miten se vaikutti vapunviettoosi.

S2-oppilaat: Teams-tunti klo 11.30! Mieti jo etukäteen vastauksia näihin kysymyksiin: Jossittelu_4_5

liikunta: harjoittele alla olevan linkin tanssia opetusvideon avulla:

Lisäksi ulkoilua pihalla.

ympäristöoppi: kpl 39 lue ja tutki kuvatekstit. Tee sivun 173 tehtävät 1-3.

ev.lut. uskonto: lue kpl 31 ja tee sivun 89 tehtävät 1-3.

Elämänkatsomustieto: Elämään kuuluu erilaisia vaiheita. Elämänkaarella voidaan kuvata elämänkulku alusta loppuun. Eri kulttuureissa on erilaisia uskomuksia siitä, mitä tapahtuu kuoleman jälkeen. Tee tämän päivän aikana alla olevat tehtävät ET-vihkoon. Lähetä tehtävistä kuva opelle Teams-viestillä. Kirjoita otsikoksi: Elämän rajallisuus

  1. Yhdistä oikein käsite ja selitys.
    • 1.vanhuus, 2.elämänkaari, 3.lapsuus, 4.nuoruus ja 5.aikuisuus
      1. Elämään kuuluu erilaisia vaiheita.
      2. Aika syntymästä murrosikään.
      3. Ikäkausi lapsuuden ja aikuisuuden välissä.
      4. Ikäkausi nuoruuden ja vanhuuden välillä.
      5. Ajanjakso keski-iän jälkeen.
  2. Etsi lehdistä eri-ikäisiä ihmisiä. Leikkaa kuvat irti. Piirrä vihkoosi aikajana ja nimeä janalle elämänkaaren vaiheet: lapsuus, nuoruus, aikuisuus ja vanhuus. Liimaa leikatut kuvat oikeaan kohtaan janaa ja keksi yhdelle tai useammalle kuvitteelliselle ihmiselle elämäntarina.

To 30.4.

Kokoontuminen Teams-sovelluksessa klo 9.
Kirjaudu omilla opetusverkkosi tunnuksilla (etunimi.sukunimi@opetus.tampere.fi) ja omalla salasanallasi osoitteeseen opetus.tampere.fi ja valitse sovelluksista Teams ja sitten valitse 5B.

matematiikka B-ryhmä: Keksi itse kolme sanallista tehtävää, joissa lasketaan suorakulmion, suunnikkaan tai kolmion pinta-aloja- Voit katsoa vinkkejä, kappaleiden 44 ja 45 tehtävistä tai keksi ihan itse. Kirjoita tehtävät vihkoosi ja laske ne. Jos sinulla on vielä tekemättä kappaleen 44 tai 45 tehtäviä, niin voit laskea myös niitä.

ympäristöoppi: Vastaa sivun 168 tehtävän 2B kysymyksiin kaikkien sivun 169 ilmastodiagrammien osalta. Millainen lämpötila alueella on kesällä, entä talvella? Millainen sademäärä on alueella kesällä, entä talvella. Vastaa erikseen kaikkien kuuden ilmastodiagrammien osalta. Kirjoita vastaukset vihkoosi.

yhteiskuntaoppi: Vastaa vihkoosi kirjan sivun 89 kysymyksiin.

äidinkieli: Mur ja mustikka-kirjan loppu on jätetty avoimeksi. Voit kuunnella tarina vielä uudestaan alla olevasta linkistä. Jatka kirjan tarinaa. Mitä Iso näki? Mitä Murille ja Isolle tapahtuu seuraavaksi? Kirjoita omaan vihkoosi.

Lukutuokio 14: Mur ja mustikka

S2-oppilaat: Lue vapputarina ja vastaa kysymyksiin: Vapputarina_4_5  Lisätehtävänä voit tehdä sanasokkelon: Vappu_sanasokkelo Hauskaa vappua!

Englanti: Teams klo 10.15 

Kappale 13: kehonosasanastoa. Harjoitellaan yhdessä sanoja ja kuunnellaan. Lopuksi vappuaihetta.

Läksy: teht. 3 sanat vihkoon s. 161 ja ristikko 4a.

ke 29.4.

Kuvataide: Tavataan tänään Teamsissa klo 9.00. Annan tunnilla ohjeistuksen tällä viikolla toteutettavaan kuvistyöhön. Jos et pääse paikalle, pyydä huoltajaa laittamaan minulle Helmi-viestillä tieto.

Kokoontuminen Teams-sovelluksessa klo 10.15.

Kirjaudu omilla opetusverkkosi tunnuksilla (etunimi.sukunimi@opetus.tampere.fi) ja omalla salasanallasi osoitteeseen opetus.tampere.fi ja valitse sovelluksista Teams ja sitten valitse 5B.

käsityö: Askartele kodin kierrätysmateriaaleja ja askarteluvälineitä hyödyntäen robotti. Saat käyttää mielikuvitusta. Voit käyttää esimerkiksi tyhjiä maitopurkkeja, talouspaperirullia, kartonkeja, foliota, värikyniä, kankaanpaloja, lankoja, teippiä ja liimaa ym. Vappuisen säväyksen voit tehdä serpentiinillä ja ilmapalloilla. Halutessasi voit lähettää kuvan torstain Teams-kokoontumisessa.

äidinkieli: Etsi uutisia internetistä Mur ja mustikka- kirjan lukijasta, Lauri Markkasesta. Valitse mielestäsi yksi mielenkiintoinen uutinen hänestä ja vastaa seuraaviin kysymyksiin vihkoosi. Miksi valitsit juuri tämän uutisen? Mitä tietoa saat siitä? Katso uutisen kuvaa. Mitä sellaista kuva kertoo, mitä ei ole uutisessa mainittu? Kuvittele olevasi toimittaja. Mitä sinä kysyisit Lauri Markkaselta? Keksi sellaisia kysymyksiä, joita muut eivät ehkä ole vielä keksineet kysyä.

matematiikka A-ryhmä: Keksi itse kolme sanallista tehtävää, joissa lasketaan suorakulmion, suunnikkaan tai kolmion pinta-aloja. Voit katsoa vinkkejä, kappaleiden 44 ja 45 tehtävistä tai keksi ihan itse. Kirjoita tehtävät vihkoosi ja laske ne. Jos sinulla on vielä tekemättä kappaleen 44 tai 45 tehtäviä, niin voit laskea myös niitä.

Ti 28.4. 

Kokoontuminen Teams-sovelluksessa klo 9.

Kirjaudu omilla opetusverkkosi tunnuksilla (etunimi.sukunimi@opetus.tampere.fi) ja omalla salasanallasi osoitteeseen opetus.tampere.fi ja valitse sovelluksista Teams ja sitten valitse 5B.

ympäristöoppi: lue kpl 38, tutki kuvat ja kuvatekstit. Tee sivun 168 tehtävät 1-3.

matematiikka: kpl 45, laske tehtävät 1-4, jos sujui hyvin, niin laske osa tai kaikki tehtävistä 5-9. Kaikille mökki 45.

historia: etsi google maps tai google earth -ohjelmalla kartalta Pompeji ja Vesuvius. Voit tutkia kohteita lähempääkin. Lue historian kirjasta kpl 22 ja vastaa Teamsin tehtävissä historia 28.4. oleviin kysymyksiin.

Halutessasi voit pukeutua vappuiseen naamiaisasuun ja lähetä siitä kuva opelle Teamsin yksityisviestinä. Torstaina 30.4. klo 9 Teams-tapaamisessa pidämme tietovisan lähettämistänne kuvista. Näytän lähettämiänne kuvia ja muut yrittävät arvata kuka on kuvassa. Pyytäisin kuvia keskiviikkoon mennessä.

Ja keskiviikon käsityötuntia varten jo valmiiksi ohje, niin voit halutessasi kerätä materiaaleja valmiiksi:

Askartele kodin kierrätysmateriaaleja ja askarteluvälineitä hyödyntäen robotti. Saat käyttää mielikuvitusta. Voit käyttää esimerkiksi tyhjiä maitopurkkeja, talouspaperirullia, kartonkeja, foliota, värikyniä, kankaanpaloja, lankoja, teippiä ja liimaa ym. Vappuisen säväyksen voit tehdä serpentiinillä ja ilmapalloilla. Halutessasi voit lähettää kuvan torstain Teaams-kokoontumisessa. Mutta tämä robotti siis ohjelmassa keskiviikkona.

MU: Juomalasien soitto -tehtävä! Teams kaikille klo 12.30-13.00. Ohjeet tähän ja vanhojen musiikin tehtävien tarkistusta. T. Sanna -ope

Englanti: KOE: voit aloittaa kokeen jo klo 13.15. 

Mene osoitteeseen: digikokeet.otava.fi 

Kirjaudu Teamsin viestinä lähettämälläni salasanalla. Ole tarkka isojen kirjainten ja välilyöntien kanssa!

Tee koe huolellisesti ja tarkasta tehtävät ennen palauttamista. Kokeessa on myös kuuntelutehtävä. Koe on auki klo 15 asti.

Good Luck!

 

ma 27.4.

Kokoontuminen Teams-sovelluksessa klo 9.

Kirjaudu omilla opetusverkkosi tunnuksilla (etunimi.sukunimi@opetus.tampere.fi) ja omalla salasanallasi osoitteeseen opetus.tampere.fi ja valitse sovelluksista Teams ja sitten valitse 5B.

matematiikka: kpl 44, laske tehtävät 1-6. Halutessasi voit laskea tehtävät 7-9. Kaikille mökki 44.

äidinkieli: Kuuntele alla olevasta linkistä Lauri Markkasen lukema satu, Mur ja mustikka. Tee sen jälkeen videon alla oleva Tehtäviä 3.-6.-luokkalaisille tehtävä 1. Se on myös tuossa alla. Kirjoita kysymyksien vastaukset vihkoosi.

1.Et nähnyt kirjan kuvia, joten kirjoita kirjan nimi “Mur ja mustikka” Google kuvahakuun ja katsele kuvia kirjasta sen kautta. Vertaa sen jälkeen Mur ja mustikka -kirjan kuvitusta jonkin vanhan lastenkirjan kuvitukseen. Voit valita kirjan kotoa, tai etsiä Googlen avulla toisen lastenkirjan. Tutki kuvituksia ja pohdi esimerkiksi seuraavia kysymyksiä: Millaisia kuvat ovat? Mikä kuvissa miellyttää tai ei miellytä sinua? Millaisia elementtejä kuvissa on käytetty? Mitä kuvat kertovat? Mitä samaa ja eroa kirjojen kuvituksissa on?

https://lukutuokiot.nmi.fi/2020/04/08/lukutuokio-14-mur-ja-mustikka/

S2-oppilaat: Muista S2-tunti Teamsissa klo 11.30!

ev.lut. uskonto: lue uskonnon kirjasta sivut 83-86 ja tutki kuvat ja kuvatekstit. Vastaa vihkoosi sivun 86 tehtäviin 1-4.

elämänkatsomustieto: Suomalaisuuteen liittyy vahvasti neljä vuodenaikaa. Vastaa tämän päivän aikana alla oleviin kysymyksiin OneDriven ET-tiedostoon. Kirjoita otsikoksi: Vuodenajat Suomessa

  1. Vaikuttaako vuodenaika siihen,
    1. Kuinka monta tuntia nukut?
    2. Kuinka paljon sinua väsyttää?
    3. Paljonko vietät aikaa koneella/TV:n ääressä?
    4. Mitä harrastat kesällä?
    5. Mitä harrastat talvella?
    6. Mitä harrastat syksyllä?
    7. Mitä harrastat keväällä?
  2. Valitse yksi vuodenaika. Kirjoita sen vuodenajan hyvät ja huonot puolet.

liikunta + ympäristöoppi:

Tutustu alla olevaan linkkiin sekä katso kuvat ja lue Helpot kevätseurannan lajit.

http://kevatseuranta.fi/opetukseen/

Voita avata puhelimellasi tai tulostaa kevätseurantakortin mukaasi.

http://kevatseuranta.fi/wp-content/uploads/2020/02/kevattuuli2020_lowres_netti.pdf

Lähde kävelemään lähimetsään. Se voi olla ihan kotisi lähellä oleva pikkumetsikkö. Sovi vanhempiesi kanssa minne menet. Voit myös mennä vanhempiesi kanssa yhdessä.

Tutki kevään merkkejä lähimetsässä. Voit täyttää tuota yllä olevassa linkissä olevaa kevätseurantakorttia.

Etsi ainakin sini- ja valkovuokkoja, leskenlehtiä ja puiden silmuja. Kevätseurantakortissa on lisää vinkkejä.

 

pe 24.4.

äidinkieli: Esitelmien pito Teamsissä. Tule paikalle alla olevan aikataulun mukaan.

klo 9: Muhammed, Jaako, Oskari, Milos, Geuan ja Akseli

klo 9.30: Venla, Sofi, Ada, Martta, Elli N ja Elli V

klo 10: Wilhelmina, Jooa, Mico, Siiri, Hertta ja Vanesa

klo 10.30: Eevi, Niklas, Vieno, Sasu, Agatha ja Sara

liikunta: Suunnittele omaan pihaan (tai lähistölle esim. leikkipuistoon) oma liikuntarata, jossa edetään pisteeltä toiselle ja tehdään erilaisia liikuntajuttuja.

Esim. roskiksen luona pyöritetään käsiä tuulimyllynä, sitten juostaan talon tai jonkun muun ympäri, sen jälkeen hypitään tasahyppyjä ulko-ovelta lipputangolle ja niin edelleen. Mieti mitä hauskoja hommia sinä keksit siinä ympäristössä missä olet. Tärkeintä on, että tulee paljon liikettä, hengästymistä ja punaiset posket!

katso vinkiksi alla oleva linkki:

https://www.youtube.com/watch?v=UaRV5Ih8zoY

matematiikka: Kirjoita matematiikan vihkoon viisi asiaa, joiden punnitsemisessa käytetään yksikkönä grammaa (g), viisi asiaa joiden punnitsemisessa käytetään yksikkönä kilogrammaa (kg), viisi asiaa, joiden punnitsemisessa käytetään yksikkönä tonnia (t) sekä lopuksi viisi asiaa, joiden punnitsemisessa käytetään yksikkönä milligrammaa (mg).

Lopuksi mieti mikä kertotauluista on sinulle hankalin ja harjoittele sitä kirjan takaa.

to 23.4.

Kokoontuminen Teams-sovelluksessa klo 9.

Kirjaudu omilla opetusverkkosi tunnuksilla (etunimi.sukunimi@opetus.tampere.fi) ja omalla salasanallasi osoitteeseen opetus.tampere.fi ja valitse sovelluksista Teams ja sitten valitse 5B.

yhteiskuntaoppi: Teemme yhteiskuntaopissa kertaustehtäviä jaksosta 4. Ope antaa ohjeet klo 9.

matematiikka B-ryhmä: kpl 43, laske tehtävät 1-12 ja 17. Laske ainakin yksi tehtävistä 13-16 tai 18-19. Kaikille mökki 43.

ympäristöoppi: lue kpl 37, tutki kuvat ja kuvatekstit, tee sivun 164 tehtävät 1-4

äidinkieli: tee eilen aloitettu esitelmä valmiiksi ja harjoittele sen esittämistä.

S2-oppilaat: Päivän S2-tehtävän voit tehdä käsin vihkoosi tai paperille tai koneella. Puhekieli ja kirjakieli_4_5

 Englanti: Teams klo 10.15 

Tarkastamme tiistain tehtävät. Katsomme ravintola-aiheisen videon. Pelaamme Everyday Life-peliä ja  jatkamme kertaustehtäviä.

Läksy: Kertaustehtävien teko s. 156 asti  ja kokeeseen harjoittelu –  KOE ENSI KERRALLA (Tiistai klo 13.15, huom. aloitusaika!)

ke 22.4.

Kuvataide: Tavataan tänään Teamsissa klo 9.00. Annan tunnilla ohjeistuksen tällä viikolla toteutettavaan kuvistyöhön. Jos et pääse paikalle, pyydä huoltajaa laittamaan minulle Helmi-viestillä tieto.

Kokoontuminen Teams-sovelluksessa klo 10.15.

Kirjaudu omilla opetusverkkosi tunnuksilla (etunimi.sukunimi@opetus.tampere.fi) ja omalla salasanallasi osoitteeseen opetus.tampere.fi ja valitse sovelluksista Teams ja sitten valitse 5B.

äidinkieli: Suunnittele pienen esitelmän pitäminen. Aiheen voit valita vapaasti. Se voi olla joku henkilö esim. muusikko, tubettaja, urheilija, Aasian maastasi joku asia tai henkilö, joku harrastus tai joku muu mielenkiintoinen asia. Keksi sellainen aihe, josta et ole aiemmin pitänyt esitelmää. Esitelmän tekoon varataan aikaa kaksi tuntia eli tämä keskiviikon tunti ja torstain äidinkielen tunti. Kirjoita esitelmä paperille tai tietokoneelle, mutta siten, että voit esittää sen Teamsissä. Voit tehdä myös tukisanalistan, johon laitat tärkeimmät asiat muistiin ja pidät esitelmän sen avulla. Esitelmät pidetään perjantaina Teamsissa pienissä ryhmissä.

matematiikka A-ryhmä: kpl 43, laske tehtävät 1-12 ja 17. Laske ainakin yksi tehtävistä 13-16 tai 18-19. Kaikille mökki 43.

Käsityö: Käsityön tehtävän löydät Teamsista. Klikkaa tehtävää ja vastaa lomakkeella oleviin kysymyksiin.

 

Ti 21.4. 

ympäristöoppi:

  1. mene internetissä osoitteeseen google earth
  2. pienennä – painikkeella näkymää ja pyörittele hiirellä maapalloa
  3. Etsi oma Aasia-esitelmäsi maa ja tutustu paikkoihin menemällä + painikkeella lähemmäksi
  4. Vasemmalla sivupalkissa on viivoittimen kuva. Mittaa sillä etäisyys tutkimasi maan pääkaupungista Tampereelle.
  5. Tee ympäristöopin kirjasta s.161 tehtävä 2 saman sivun aikavyöhykekartan avulla vihkoosi

matematiikka: kpl 42. Lue opettele sivun 168 yläosan laatikko. Laske tehtävät 1-6. Laske tehtävistä 7-11 osa tai kaikki. Kaikille mökki 42.

historia: Etsi google earth-ohjelmalla Rooma. Hae suurennuslasi painikkeen alta hausta Colosseum ja tutki sitä. Etsi myös Circus Maximus.

lue kpl 21 Rooma-ikuinen kaupunki, tee sivun 137 tehtävät 1-3 ja piirrä lopuksi kuva Colosseumin gladiaattoritaistelusta tai Circus Maximuksen kilpa-ajoista

Musiikin Teams klo 12.30, kaikki mukaan! Tapaamme 5B-tiimissä. Annan ohjeita OneDrive-tehtävien löytämiseen. Tämän päivän video (katsomisen jälkeen vastaa kysymyksiin omassa musiikin etätehtävät -kansiossa OneDrivessä):

Englanti:  Tee koealueen kertaustehtäviä Review-sivuilta s. 152 alkaen. Tee ainakin tehtävään 8 asti. Tarkastamme tehtävät torstain Teams- tunnilla. Lopputunnilla voit harjoitella kokeeseen HighFiven digitehtävissä (kpl 9-12):

https://oppilas.otava.fi/#/login

Kirjaudu etu- ja sukunimelläsi sekä avaintunnuksellasi. 

ma 20.4.

Kokoontuminen Teams-sovelluksessa klo 9.

Kirjaudu omilla opetusverkkosi tunnuksilla (etunimi.sukunimi@opetus.tampere.fi) ja omalla salasanallasi osoitteeseen opetus.tampere.fi ja valitse sovelluksista Teams ja sitten valitse 5B.

 

matematiikka: kpl 41, metriä pienempiä yksiköitä. Laske tehtävät 1-7 ja 10. Voit halutessasi laskea myös tehtävät 8,9, 11 ja 12. Kaikille mökki 41.

 

liikunta: ulkoilua pihalla, käytä jotain saatavilla olevia välineitä kuten esim. pompota palloa, kuljeta palloa jaloilla, kuljeta sählymailalla palloa, heittelee palloa ja ota koppeja, hypi narua tai tee esterata ym.

 

äidinkieli: Kirjoita Teamsin tehtävät osioon äidinkieli 20.4. kohtaan mitä teit liikuntatunnilla. Jatka päiväkirjan kirjoittamista.

S2-oppilaat: Tänään maanantaina S2-tunti klo 11.30 Teamsissa! Muistathan tulla paikalle.

ympäristöoppi: Nyt palaamme omaan viidennen luokan ympäristöopin kirjaan ja aloittelemme siitä maapallo-jaksoa. Kirjasta kpl 36, tutki kuvat ja kuvatekstit, lue s. 158-160, lue vihkon muistiinpanot ja tee s.160 teht.1-4.

elämänkatsomustieto: Tee alla olevat tehtävät tämän päivän aikana OneDriveen ”ET-tehtävät”  tiedostoon. Jos et löydä omaa tiedostoasi, laita minulle viestiä Teamsissa. Kirjoita otsikoksi: LUONTO JA KESTÄVÄ TULEVAISUUS. Se on kevään viimeinen aihekokonaisuus.

  1.  Ota selvää, mitä tarkoitetaan seuraavilla käsitteillä
    1. Luonnonsuojelu
    2. Kestävä kehitys
  2. Katso Minun ekotekoni -video ja vastaa alla oleviin kysymyksiin.
    1. Mitä tarkoittaa välinpitämätön?
    2. Millaisia kuluttajia suomalaiset ovat?
    3. Kerro kolme ekotekoa, jotka vaikuttavat selvästi maapallon ja ilmaston vointiin.

ev.lut uskonto:

Lue alla oleva linkki:

https://evl.fi/tietoa-kirkosta/kirkko-ja-yhteiskunta/heratysliikkeet-ja-jarjestot#82628913

Klikkaa tekstissä löytyvistä linkeistä olevassa linkissä vihreällä olevat sanat ja lue ne:  rukoilevaisuusherännäisyysevankelisuus ja lestadiolaisuus ja viidesläisyys.

Mene Teamsin tehtäviin kohtaan ev.lut. uskonto 20.4. ja vastaa siellä oleviin kysymyksiin.

YLEISTÄ INFOA ENGLANNIN KOKEESTA TIISTAINA 28.4: Koealueeseen kuuluvat siis kappaleet 9-12.

  • Lue tekstikirjasta kappaleet hyvin läpi.
  • Työkirjasta opettele sinisten laatikkojen sanastot, Fingertips-kielioppilaatikot sekä muutenkin katso tehtävät läpi.
  • Kokeeseen voit harjoitella HighFiven digitehtävissä tai Quizletissa. Ennen koetta teemme myös Review-kertaustehtävät työkirjasta. 
  • Koe tehdään digikokeena englannin tunnin aikana

Pe 17.4.

Kokoontuminen Teams-sovelluksessa klo 9.

Kirjaudu omilla opetusverkkosi tunnuksilla (etunimi.sukunimi@opetus.tampere.fi) ja omalla salasanallasi osoitteeseen opetus.tampere.fi ja valitse sovelluksista Teams ja sitten valitse 5B.

liikunta: Kävele tai juokse tunnin lenkki ulkona. Sovi vanhempiesi kanssa reitti tai ulkoile vanhempiesi kanssa yhdessä.

Sen jälkeen avaa alla olevat linkit ja tanssi videon mallin mukaan.

https://www.youtube.com/watch?v=KpdRc9L97TY

https://www.youtube.com/watch?v=52pdktAMDe4

matematiikka: kpl 40 metriä suurempia yksiköitä. Laske tehtävät 1-5 ja 10. Jos sujui hyvin, niin laske myös tehtävät 6-9 ja 11-12. Kaikille mökki 40

äidinkieli: Kirjoita tarina kävely/juoksulenkistäsi. Kerro reitistä minkä kiersit. Kerro myös mitä näit matkalla esim. eläimiä, ihmisiä, kulkuvälineitä… Jatka myös päiväkirjan kirjoittamista.

To 16.4. 

Englanti: Teams-tunti klo 10.15 

Tarkastetaan vanhat tehtävät, tehdään kuuntelu 20 ja peli 22. Aloitetaan kertauskappaletta 12.

Annan myös ohjeita tulevaa (28.4.) koetta varten.

Läksy: s. 148

matematiikka: B-ryhmä, kpl 39 aikavyöhykkeet, laske teht. 1-12, jos sujuu hyvin, niin voit laskea myös 13-19 tai osan niistä. Kaikille mökki 39.

yhteiskuntaoppi: kirjasta s. 86-87 tee tehtävät 1-5.

ympäristöoppi ja äidinkieli: Aasia-esitelmäsi pitäisi olla nyt valmis. Lue esitelmäsi läpi ja korjaa samalla mahdolliset kirjoitusvirheet. Tee sisällysluettelo alkuun numeroimiesi otsikkojen pohjalta. Jos olet tehnyt kynällä vihkoon, niin voit laittaa sisällysluettelon loppuunkin. Tarkista oletko merkinnyt lähteet loppuun. Osa on tehnyt työn suoraan palautuskansioon, niin se pitäisikin näkyä jo minulla. Office365:ssä voit myös jakaa sen minulle sieltä kolmen pisteen kautta ja jaa ja minun nimi sinne hakuun. Myös sähköpostin liitetiedostona sen voi lähettää minulle. Voimme sopia erikseen niiden kanssa palautuksesta, jotka ovat tehneet työnsä vihkoon. Siitä voi esim. lähettää kuvia minulle Teamsiiin tai voidaan käydä sitä yhdessä videpuhelun avulla läpi.

Avaa Teamsiin tehtävät kohdasta esitelmä 16.4. Vastaa sinne laittamiini kysymyksiin Aasia-esitelmääsi liittyen. Kysely tulee näkyviin aamulla.

ke 15.4.

Kokoontuminen Teams-sovelluksessa klo 10.15.

Kirjaudu omilla opetusverkkosi tunnuksilla (etunimi.sukunimi@opetus.tampere.fi) ja omalla salasanallasi osoitteeseen opetus.tampere.fi ja valitse sovelluksista Teams ja sitten valitse 5B.

käsityö:

Lue alla oleva linkki:

https://yle.fi/uutiset/3-11293012

Siivoustehtävä. Sovi vanhempiesi kanssa mitä puhdistusaineita ja rättejä käytät.

  1. Pyyhi rätillä ja puhdistusaineella kaikki kotisi ovenkahvat
  2. Pyyhi kaikki valokatkaisimet
  3. Pyyhi kaikki kotisi vesihanat
  4. Pyyhi kaappien ja vetolaatikkojen vetimet
  5. Pyyhi tuolien käsinojat
  6. Tutki löytyykö teiltä muita pintoja, mitä olisi hyvä pyyhkiä
  7. Pese vielä lopuksi vessanpöntön vetonuppi

äidinkieli: lue omaa kirjaa 30 minuuttia ja jatka päiväkirjan kirjoittamista

S2-oppilaat: Lue tunteista kertova teksti. Lisää sopivat tunnesanat tyhjille viivoille. Voit kirjoittaa vastaukset myös paperille. Muistathan lähettää kuvan vastauksistasi S2-opettajalle!

 

 

 

 

 

 

 

matematiikka: A-ryhmä, kpl 39 aikavyöhykkeet, laske teht. 1-12, jos sujuu hyvin, niin voit laskea myös 13-19 tai osan niistä. Kaikille mökki 39.

Kuvataide: Etsi kotoa tai luonnosta väriympyn jokaiseen lohkoon oikeanvärisiä asioita ja muodosta niistä väriympyrä. Ota valmiista väriympyrästä kuva ja lähetä se minulle tämän päivän aikana Teamsin kautta. HUOM! Jos sinulla on palauttamatta vielä vanhoja töitä, muista lähettää myös niistä kuvat. 

Ensi viikon keskiviikkona 22.4. on kuviksen Teams-tunti klo 9.00. Jos et pääse osallistumaan tunnille, pyydä huoltajaa ilmoittamaan minulle Helmi-viestillä.


Ti 14.4.

Kokoontuminen Teams-sovelluksessa klo 9.

Kirjaudu omilla opetusverkkosi tunnuksilla (etunimi.sukunimi@opetus.tampere.fi) ja omalla salasanallasi osoitteeseen opetus.tampere.fi ja valitse sovelluksista Teams ja sitten valitse 5B.

ympäristöoppi: Jatka Aasia-esitelmän tekoa. Kohta 15. Tämä on viimeinen tehtävä tähän pitkään Aasia-projektiin. Nyt voit valita kohdaksi 15. jonkun itseäsi kiinnostavan aiheen, josta haluat kertoa tai jokin mielenkiintoinen juttu, asia tai yksityiskohta valitsemastasi maasta. Se voi olla joku esim. joku henkilö, urheilija, muusikko tai joku muuten vain mielenkiintoinen asia omasta maastasi.

  1. Vapaavalintainen aihe

matematiikka: kpl 38 Lasketaan aikavälit. Laske kpl 38 tehtävät 1.-3. Jos sujui hyvin, niin laske myös tehtävät 4.-10. tai ainakin osa niistä. Kaikille mökki 38.

historia: kpl 20, Tutki ensin otsikot, väliotsikot, kuvat ja kuvatekstit. Pohdi mitä sinulle tulee etukäteen mieleen tästä kappaleesta. Lue kpl 20 läpi ja alleviivaa lukiessasi lyijykynällä ja viivoittimella mielestäsi tärkeitä asioita. Kertaa lopuksi tutkimalla ja lukemalla kaikki alleviivauksesi. Tee sivun 129 tehtävät 1.-4.

 

Musiikki: Musiikin historian videot ja tehtävät jatkuvat! Tänään vuorossa klassisimi (video 14min). Katso ja vastaa OneDriveen omaan Musiikin etätehtävät -kansioosi, jaa ja lähetä (vastaanottaja Sanna Salonen). Sanna Teamsissa viestillä saavutettavissa klo 12.30. Laita viestiä, jos et ymmärrä tai pääse alkuun!

 

Englanti: Teams- tunti klo 13.30. Kaikki paikalle.  

Kappaleen 11 tehtäviä sekä It’s a fact ja Did you know-osioiden kuuntelua yhdessä.

Läksy: teht. 16 s. 143 ja teht. 18 s. 145.

to 9.4.

Kokoontuminen Teams-sovelluksessa klo 9.

Kirjaudu omilla opetusverkkosi tunnuksilla (etunimi.sukunimi@opetus.tampere.fi) ja omalla salasanallasi osoitteeseen opetus.tampere.fi ja valitse sovelluksista Teams ja sitten valitse 5B.

 

Englanti: Teams- tunti klo 10.15. Kaikki paikalle. 

Tarkastetaan viime kerran prepositio-tehtävät. Puhutaan ja kuunnellaan pääsiäisaiheesta.

Linkki Easter-words ristikkoon:

https://learningapps.org/10407461

Läksy: tee vihkoosi ensi tiistaiksi Teamsin tiedostoista Englannin tehtävien kansiosta löytyvät tehtävät: läksy11a ja läksy11b

 

matematiikka B-ryhmä: kpl 37 ajan yksiköitä, opettele sivun 148 laatikon asiat, laske tehtävät 1.-11. Jos sujui hyvin laske myös tehtävät 12-17 tai osa niistä, kaikille mökki 37

yhteiskuntaoppi: lue s.84-85 ja tee tehtävät 1.-3.

ympäristöoppi: Jatka Aasia-esitelmän tekoa. Kohta 14. Kerro valitsemasi maan pääelinkeinoista. Vientituotteet ovat niitä mitä kyseisessä maassa valmistetaan ja niitä myydään ulkomaille. Tuontituotteet ovat ne tuotteet tai palvelut, joita ostetaan ulkomailta. Voit myös luetella tärkeimmät kauppakumppanit omalle valtiollesi.

  1. Pääelinkeinot (tuonti- ja vientituotteet)

äidinkieli: kirjoita tarina jostain seuraavista aiheista:

  1. Pääsiäispupun yllättävä päivä
  2. Minun kevätretkeni
  3. Toiminnallinen ulkoilurata (suunnittele toiminnallinen ulkoilurata, keksi mitä liikkeitä radallasi tehdään)

S2-oppilaat: Torstain tehtävät: 

  1. Palauta tarina (kirjoituslabyrintti) Kaisa-opettajalle!
  2. Selvitä, miksi tänään (9.4.) liputetaan. Kenen päivää vietetään?
  3. Pääsiäisen sanasokkelo:  Sanasokkelo_pääsiäinen

ke 8.4.

Kokoontuminen Teams-sovelluksessa klo 10.15.

Kirjaudu omilla opetusverkkosi tunnuksilla (etunimi.sukunimi@opetus.tampere.fi) ja omalla salasanallasi osoitteeseen opetus.tampere.fi ja valitse sovelluksista Teams ja sitten valitse 5B.

matematiikka A-ryhmä: kpl 37 ajan yksiköitä, opettele sivun 148 laatikon asiat, laske tehtävät 1.-11. Jos sujui hyvin laske myös tehtävät 12-17 tai osa niistä, kaikille mökki 37

äidinkieli: lue omaa kirjaa 30 minuuttia ja kirjoita päiväkirjaa.

kuvataide: Piirrä tai maalaa pääsiäisaiheinen työ A4-paperille. Ota työstäsi kuva ja lähetä se minulle Teamsin kautta. Jos sinulla on palauttamatta vielä vanhoja töitä, muista lähettää myös niistä kuvat. 

Käsityö

Pääsiäisviikon käsityötehtävänä on pääsiäispöydän kattauksen suunnittelu. Tehtävänä on harjoitella servettien taittelua. Varmaankin teiltä löytyy servettejä kotoa ja jos ei löydy niiin taittelun voi tehdä vaikka sanomalehtipaperista.

Ohje pääsiäispupun taitteluun https://www.youtube.com/watch?v=gH5IFCHoMEA

Ohje pääsiäispupun pään taitteluun https://www.youtube.com/watch?v=6tV7-w5mpDE

Pupun pään taitteluvideo on ranskaksi, mutta selviät siitä taitteluohjeita seuraten.

Kokeile molempia vaihtoehtoja ja valitse mielisesi vaihtoehto pääsiäispöytään.

Ota kuva valmiista pupuista ja lähetä ne minulle Teamsiin, tai sähköpostiin viimeistään torstaina 9.4.2020.

Mukavaa käsityötuntia! Anne & Jukka

ti 7.4.

ympäristöoppi: Jatka Aasia-esitelmän tekoa, kohta 13 kulttuuri. Valitse yksi alla olevista eli taide, ruoka tai musiikki ja esittele sitä valitsemasi maan osalta. Laita hakusanaksi esim. Intia ruoka, Intia ruokakulttuuri, intialainen perinneruoka, Intialainen keittiö…

  1. Kulttuuri (valitse taide/ruoka/musiikki)

matematiikka: kertaile kertotauluja kirjan takaa. Tee lopuksi alla oleva kertotaulutesti. Voit kokeilla testiä useammankin kerran.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/05/03/hallitsetko-kertotaulun-tee-testi-jossa-nopeus-on-valttia

historia: kpl 19 Hallitsevat roomalaiset, lue s.120-123 ja tutki kuvatekstit. Vastaa sivun 123 tehtäviin 1 ja 2 vihkoosi. Lue sivut 124 ja 125 ja tutki kuvat ja kuvatekstit. Vastaa sivun 125 tehtäviin 1-4 Teamssissä. Teamssissä 5B ja Tehtävistä löytyy historian tehtävät ti 7.4. Kirjoita vastaukset kokonaisilla virkkeillä.

Musiikki: Muutamat oppilaat ovat tehneet aiemmin antamani tehtävät. Suurimmalla osalla on kesken. Katsokaa videoita barokkiin saakka ja vastatkaa OneDrivessä ”Musiikin etätehtävät” -omassa kansiossa oleviin kysymyksiin! Minut löytää Teamsista klo 12.30, olen teitä varten siellä paikalla (esim. viestin päässä!).  Tässä vielä video alusta:  T. Sanna

 

Englanti: 

Kuuntele kappale 11 vielä kerran Otso-sovelluksesta tai Otavan äänitiedostosta

http://tiedostot.otava.fi/aanet/highfive5/

Tee sen jälkeen tehtävät 11b ja 12  s. 140-141 lukukirjan tekstin avulla.

Tutustu työkirjan s. 142 prepositioihin, siis paikkaa ilmaiseviin pikkusanoihin. Harjoittele ne tehtävästä 14b ja tee vielä tehtävä 15 s. 142.

Lopuksi pelaa Kahoot-peli kappaleen asioista:

https://kahoot.it/challenge/0582044?challenge-id=1f4b0412-dd5f-4e52-be7d-69ac06fd1ed1_1586106977654

ma 6.4.

Kokoontuminen Teams-sovelluksessa klo 9.

Kirjaudu omilla opetusverkkosi tunnuksilla (etunimi.sukunimi@opetus.tampere.fi) ja omalla salasanallasi osoitteeseen opetus.tampere.fi ja valitse sovelluksista Teams ja sitten valitse 5B.

matematiikka: koe klo 9 Teamsissä

äidinkieli: Suunnittele ja harjoittele esitys kirjasta s.122 Pakoon ohjeiden mukaan. Ohjeessa puhutaan ryhmästä, mutta tee se yksin. Esitä se jollekin. Kirjoita päiväkirjaa.

S2-oppilaat: Jatka tarinan kirjoittamista. Tänään maanantaina 6.4. S2-opettaja Kaisa päivystää Teamsissa klo 11.30 alkaen!

liikunta: Tee päivän aikana kolme lyhyttä n.10-15 minuutin pyrähdystä ulos. Tee joka kerta eri asioita esim. juokse taloa ympäri, hypi hyppynarua, loiki, ota spurtteja, tee kyykkyjä ym.

ympäristöoppi: Jatka Aasia-esitelmän tekoa. Kohta 12.

  1.  Väkiluku, väentiheys

ev.lut uskonto:

ev.lut. uskonto: kpl 27 Protestanttiset kirkot, lue kpl 27, tutki kuvat ja kuvatekstit + tee muistiinpanoja (noin 5-10 asiaa ranskalaisilla viivoilla tai käsitekartalla, tee sivun 76 tehtävät 1-3, voit käyttää internettiä apuna.

elämänkatsomustieto: Lue alla olevat käsitteet ja tee sen jälkeen tehtävät 1-3 ET-vihkoon. Kirjoita otsikoksi: Uskominen, luuleminen ja tietäminen. Ota tehtävistä kuva ja lähetä minulle Teams-sovelluksen kautta keskiviikkoon mennessä.

  • Uskominen on uskoon tai luuloon pohjautuva käsitys.  
  • Luulo on puolestaan kuvitelma, jonka paikkansapitävyydestä ei ole täyttä varmuutta. 
  • Tieto on tosiasioihin perustuva käsitys jostakin.  
  1. Mitä voit tehdä, jotta onnistuisit seuraavissa asioissa
    1. Menestyisit koulussa.
    2. Pysyisit sovussa ystävien kanssa.
    3. Äiti ja isä eivät nuhtelisi sinua.
    4. Ovatko vastauksesi tietoa, luuloa vai uskomusta?
  2. Onko sinulla onnea tuovia esineitä tai vaatteita?
  3. Miksi ihmisellä on tällaisia esineitä? Mitä hyötyä/haittaa sellaisista voi olla?

Pe 3.4.

Kokoontuminen Teams-sovelluksessa klo 9.

Kirjaudu omilla opetusverkkosi tunnuksilla (etunimi.sukunimi@opetus.tampere.fi) ja omalla salasanallasi osoitteeseen opetus.tampere.fi ja valitse sovelluksista Teams ja sitten valitse 5B.

liikunta: ulkoilua yksi tunti ja sen jälkeen 10 minuutin kuntopiiri. Keksi itse seuraavia liikkeitä: vatsalihakset. selkälihakset, reidet, pohkeet ja kädet. Tee noin 10-20 liikettä per sarja. Venyttele 10 minuuttia. Käy lopuksi suihkussa.

matematiikka: Kertaa vihreää Prosentteja ja yhtälöitä -jaksoa matematiikasta s.104-147. Siitä on koe ma 6.4. klo 9 samalla kuviolla mitä keskiviikkona harjoiteltiin.

äidinkieli: kirjasta s.121 tehtävä 3. Kirjoita vihkoosi kertomus tulevaisuuden koulumatkasta tehtävän 3. ohjeiden mukaan. Kirjoita päiväkirjaa.

to 2.4.

Englanti: Teams- tunti 10.15-11.00 Kaikki paikalle. 

Ruoka-aiheisia kuunteluita ja laulu 5a. Kappaleen 11 tekstin aloitus.

Läksy: tummat sanat vihkoon teht. 8a. Lisäksi teht. 11a s. 140.

Muistakaahan käyttää Oppilaan maailman HighFiven digitehtäviä! Jos avaintunnus on hukassa, kysy opelta uutta.

matematiikka B-ryhmä: kpl 36, laske sivun 144 tehtävät, vapaa-ehtoisena s.145-147

Kertaa vihreää Prosentteja ja yhtälöitä -jaksoa matematiikasta. Siitä on koe ma 6.4. klo 9 samalla kuviolla mitä keskiviikkona harjoiteltiin.

yhteiskuntaoppi: kirjasta s.82-83 tehtävät 1-7

ympäristöoppi: Jatka Aasia-esitelmän tekoa. Kohdat 10 ja 11. Kerro valitsemasi maan kielistä ja uskonnoista. Laita prosettilukuja ja määriä. Etsi tietoa internetistä.

  1. Uskonnot
  2. Kielet

äidinkieli: lue kirjasta sivun 121 laatikko: Mikä on kertomus. Lue sivujen 118-120 tarina: Sammon vartijat. Tee sivun 121 tehtävät 1 ja 2. Muista päiväkirja. 

S2-oppilaat: Kirjoita tarina (vihkoosi, paperille tai koneella) kirjoituslabyrintin avulla. Kulje labyrintissä mieleisesi reitti. Kirjoita jokaisesta reitin varrelle osuvasta kuvasta lause. Muista, että kirjoitat tarinaa, eli lauseiden pitää liittyä toisiinsa.

Aloita tarina tänään. Kirjoita se valmiiksi ensi tiistaihin mennessä. kirjoituslabyrintti_seikkailu_

ke 1.4.

Kokoontuminen Teams-sovelluksessa klo 10.15.

Kirjaudu omilla opetusverkkosi tunnuksilla (etunimi.sukunimi@opetus.tampere.fi) ja omalla salasanallasi osoitteeseen opetus.tampere.fi ja valitse sovelluksista Teams ja sitten valitse 5B.

Käsityö: Tehdään tähän viime hetken muutos ja jätetään polkupyörän huolto kesäisemmille keleille. Mene ulkoilemaan ja tee lumesta taideteos. Ota siitä kuva ja esittele tai lähetä se perheenjäsenellesi. Voit myös tehdä lumitöitä.

Polkupyörän huolto (tehdään tämä myöhemmin)

-voit tehdä myös yhdessä vanhemman kanssa

-voit tehdä joko tänään tai tämän viikon aikana

-jos ei ole omaa pyörää voit tarkistaa esim. vanhempiesi pyörän

-tai jos ei ole pyörää mitä tarkistaa, kysy vanhemmiltasi mitä kotitöitä voit tehdä

Tarvikkeet (jos vain sellaisia kotoa löytyy): Astianpesuainetta, vanha tiskiharja, jokin rätti, vesiämpäri, ruuvimeisseli, kuusiokoloavaimia, jakoavain, pumppu

Tehtävä:

-Pese polkupyöräsi ulkona. Voit käyttää vanhaa tiskiharjaa ja astianpesuainetta.

-Tarkasta ajovalon toiminta.

-Tarkasta soittokellon toiminta.

-Tarkasta, onko pyörässäsi valkoinen etuheijastin.

-Tarkasta, onko pyörässäsi punainen takaheijastin.

-Tarkasta, onko pyörässäsi keltaiset poljinheijastimet.

-Tarkasta, onko renkaiden pinnoissa keltaiset sivuheijastimet.

-Tarkasta ketjujen kireys ja kiristä ne tarvittaessa.

-Öljyä ketjut ja pyyhi ylimääräinen öljy pois.

-Tarkasta renkaiden ilmanpaine ja pumppaa ilmaa renkaisiin tarvittaessa.

-Kiristä löysällä olevat mutterit ja ruuvit.

-Aja pyörällä ja testaa jarrujen toimivuus.

-Muista käyttää pyöräilykypärää pyöräillessäsi!

äidinkieli: lue omaa kirjaa 30 minuuttia ja kirjoita päiväkirjaa.

matematiikka A-ryhmä: kpl 36, laske sivun 144 tehtävät, vapaaehtoisena s.145-147

Kuvataide: VALOKUVAUSTEHTÄVÄ

Tee Sata askelta kotoa -valokuvaustehtävä alla olevan ohjeen mukaan. Alankomaalainen valokuvaaja Margriet Zwarthoed tutkii ympäristöä kameralla. Katso hänen valokuviaan (klikkaa tästä) ennen tehtävän aloittamista.

TEHTÄVÄN OHJE:

  1. Ota mukaan kännykkä tai kamera.
  2. Mene ulos.
  3. Valitse suunta ja kävele 100 askelta eteenpäin.
  4. Pysähdy ja katso ympärillesi.
  5. Etsi joku kiinnostava asia ja ota siitä valokuva (esineitä, värejä, kuvioita, materiaaleja).
  6. Valitse uusi suunta ja kävele 100 askelta eteenpäin, pysähdy ja ota kiinnostavasta asiasta valokuva. Voit toistaa tämän niin monta kertaa kuin ehdit yhden oppitunnin aikana.
  7. Lataa paras kuva Teams-sovelluksen viesteihin.

ti 31.3.

Englanti: Teams- tunti klo 13.30-14.15. Kaikki paikalle.

Tehdään tekemättömiä KUUNTELUITA kappaleista 10 ja 11. Jatketaan kappaleen 11 käsittelyä ja ruoka-aihetta.

Läksy: s. 138 työkirjasta

 

ympäristöoppi: Jatka Aasia-esitelmän tekoa.

9.Pohdi miten sademäärä vaikuttaa alueen kasvillisuuteen. Etsi valtiosi vuoden alin ja ylin lämpötila sekä sademäärät.

matematiikka: kpl 35, kertausta, laske sivut 140-141 + mökki 35, vapaaehtoisena sivut 142-143

historia: kpl 18 Mahtava Rooma, lue kappale ja tutki kuvat ja kuvatekstit, tee lukiessasi muistiinpanoja vihkoosi. Laita otsikoksi Mahtava Rooma. Tee käsitekartta tai laita asioita ranskalaisilla viivoilla. Poimi mielestäsi tärkeitä asioita. Voit käyttää internettiä apuna, jos haluat. Tee sivun 119 tehtävät.

Muista kirjoittaa päiväkirjaa.

musiikki: Oletko tehnyt viime viikon musiikin tehtävän? (Videon katselu ja OneDrivessä -> jaettu -> musiikin etätehtävät, kysymyksiin vastaaminen, jaettu Sannalle?) Jos et, aloita nyt. Linkki löytyy kun selaat tätä blogia alaspäin viime tiistaille. Jotkut hienosti löysivät paikan ja vastasivat kysymyksiin! Tässä teille tämän viikon uusi tehtävä: Jatka katselua ja vastaa omalla musiikin etätehtävät-sivulla oleviin kysymyksiin! T. Sanna : )

ma 30.3.

Kokoontuminen Teams-sovelluksessa klo 9.

Kirjaudu omilla opetusverkkosi tunnuksilla (etunimi.sukunimi@opetus.tampere.fi) ja omalla salasanallasi osoitteeseen opetus.tampere.fi ja valitse sovelluksista Teams ja sitten valitse 5B.

matematiikka: kpl 34 jakolaskuyhtälö, laske sivut 136-137, vapaaehtoisena sivut 138-139, kaikille mökki 34

äidinkieli: lue kirjasta s. 114-117 + valitse kaksi tehtävää sivulta 117 ja tee ne vihkoosi. Muista jatkaa päiväkirjan kirjoittamista.

S2-oppilaat: Minun päiväni

liikunta: ulkoilua pihalla

ympäristöoppi: Jatka Aasia-esitelmän tekoa. Kohdat 7 ja 8. Kerro valitsemasi maan kasvillisuudesta ja ilmastosta. Kerro tyypillisistä kasveista ja puista. Kerro millainen ilmasto kyseissä maassa on, kerro myös lämpötiloista ja sademääristä. Jos löydät, voit laittaa ilmastodiagrammeja ja kerro niistä.

  1.        Kasvillisuus
  2.        Ilmasto

ev.lut. uskonto: kpl 26 ortodoksinen kirkko, lue kpl 26, tutki kuvat ja kuvatekstit + tee muistiinpanoja (noin 5-10 asiaa ranskalaisilla viivoilla tai käsitekartalla, tee sivun 75 tehtävät 1-4, voit käyttää internettiä apuna

elämänkatsomustieto: Lähes kaikissa maailman uskonnoissa ja elämänkatsomuksissa tärkein ohje on lähimmäisenrakkaus ja muiden huomioon ottaminen. Niinpä sinun tehtäväsi onkin tänään käytännön tehtävä:

  1. Auta kotitöissä tunnin ajan. Siivoa, kokkaa, hoida pikkusisaruksia tms.
  2. Soita jollekin iäkkäälle sukulaiselle ja ystävälle ja kerro kuulumisia.

Pe 27.3.

Kokoontuminen Teams-sovelluksessa klo 9.

Kirjaudu omilla opetusverkkosi tunnuksilla (etunimi.sukunimi@opetus.tampere.fi) ja omalla salasanallasi osoitteeseen opetus.tampere.fi ja valitse sovelluksista Teams ja sitten valitse 5B.

liikunta: ulkoilua yksi tunti ja sen jälkeen sisällä 15 minuuttia venyttelyä.

matematiikka: kpl 33 sivut 132-133, jos sujuu helposti, niin myös sivut 134-135, kaikille mökki 33

äidinkieli: jatka päiväkirjan pitämistä, kirjoita vähintään 5-10 virkettä. Lue kirjasta s.112-113 ja tee sivulta 114 tehtävät 1-3.

Musiikin valinnainen ryhmä (torstai): Oman esitelmän tekoa (ks. ohje viime viikolta)! T. Sanna

To 26.3.

Englanti: Teams- tunti klo 10.15-11.00. Kaikki paikalle! (kuulokkeilla, jos mahdollista.)

Tarkastetaan läksyt ja tehdään vaateaiheisia suullisia harjoituksia. Aloitetaan kappaletta 11.

Läksy: Teamsin tiedostoissa Luokan materiaalit- kansiossa tehtävämoniste: engl.läksykpl10.png.  Tee se vihkoosi.

 

matematiikka B-ryhmä: kpl 32 s.128-129 tehtävät, jos sujui helposti, niin laske myös sivut 130-131, kaikille mökki 32

 

yhteiskuntaoppi: Auta kotona kotitöissä. Sovi vanhempiesi kanssa kotona suoritettava tehtävä. Voit tehdä sen yksin tai yhdessä perheenjäsenen kanssa. Kerromme perjantain klo 9 Teams-tapaamisessa toisillemme mitä olemme tehneet.

 

Ympäristöoppi: Jatka Aasia-esitelmän tekoa. Kohdat 5. ja 6.

  1.        Naapurivaltiot
  2.        Eläimistö

Äidinkieli:

  • Katso Helsingin Sanomien Lasten uutisista video: Vaatteiden valmistus rasittaa ympäristöä
  • Videon alapuolella on lehtiartikkeli. Lue se kokonaan tai ainakin sivun alaosassa oleva Fakta- osio. Siinä on tiivistetty tärkeää tietoa vaatteiden valmistuksen saastuttamisesta.
  • Kirjoita vihkoon otsikko: Vaatteiden valmistus rasittaa ympäristöä.
  • Pohdi videon pohjalta vastauksia seuraaviin kysymyksiin. Kirjoita vastaukset vihkoon.                                                                                                                 1. 1.Mitä on pikamuoti? 2. Miten voit videon mukaan toimia vaatteiden hankinnassa vastuullisesti? 3.Mitä ajatuksia video herätti sinussa?

https://www.hs.fi/lastenuutiset/art-2000006436723.html

S2-oppilaat: Kettu ja korppi_teht

ke 25.3.

Kokoontuminen Teams sovelluksessa klo 10.15.
Kirjaudu omilla opetusverkkosi tunnuksilla (etunimi.sukunimi@opetus.tampere.fi) ja omalla salasanallasi klo 10.15 osoitteeseen opetus.tampere.fi ja valitse sovelluksista Teams ja sitten valitse 5B.

äidinkieli: jatka päiväkirjan kirjoittamista. Lue oppikirjasta s.110 tarina ja vastaa vihkoosi seuraaviin kysymyksiin: 1. Kuka on tekstin päähenkilö? 2. Mikä on tekstin tapahtumapaikka? 3. Miten päähenkilö suhtautuu epäonnistumisiin? 4. Mikä voisi olla oppikirjan tekstille uusi otsikko?

Tee sivun 111 tehtävä Toiveita Sammolle. Laadi kolme toivelistaa ohjeiden mukaan.

matematiikka A-ryhmä: kpl 32 s.128-129 tehtävät, jos sujui helposti, niin laske myös sivut 130-131, kaikille mökki 32

KS : Annen ja Jukan käsityötuntien aikana saatte kokeilla letitystä ja ystävännauhan tekemistä kotoa löytyvistä materiaaleista.

Letitykseen löydät ohjeen tästä linkistä.https://punomo.fi/tekniikat/palmikoitu-eli-letitetty-nyori/

Ystävännauhan ohjeen löydät seuraavasta linkistä.

https://www.youtube.com/watch?v=wu3Vgz4nUV4.

Olen Teamsisa teidän käsityötuntien ajan.  Englannin opettajan kirjoittamat kirjautumisohjeet löydät viime perjantain  ohjelman kohdalta. Voin auttaa teitä siellä tarvittaessa,

Ota kuva valmiista nauhoista ja lähetä sen minulle Teamsiin, Helmeen tai sähköpostiin viimeistään keskiviikkona 25.3.2020.

Mukavaa käsityötuntia! Anne& Jukka

Kuvataide: Katso kuvat tunnetun suomalaisen taidemaalarin Akseli Gallen-Kallelan teoksista ”Sammon taonta” ja ”Sammon puolustus”.

  • Tutki kuvia ja mieti, miltä ihmekone Sampo näyttää.
  • Piirrä tai maalaa tämän päivän aikana oma Sampo A4-paperille tai kuvisvihkoon. Yritä tehdä koko paperin kokoinen työ ja maalaa/väritä myös tausta. Sampo voi olla maalausten henkeen vanhanaikainen, mutta myös uudenlainen.
  • Ota työstäsi kuva ja lähetä se minulle Teams-sovelluksen kautta.

t. Sari L.

Tiistai 24.3.

Englanti: 

Teams-tunti klo 13.30-14.15. Tule paikalle, mielellään kuulokkeilla, sekä kirjat ja kynä mukana:

  • Tarkastamme edellisen viikon tehtäviä kappaleesta 10 ja käymme It’s a fact- ja Did you know- osiot yhdessä läpi sekä teemme 18, 19 ja 20 tehtävät.

Läksy: s. 133 työkirjasta.

Ympäristöoppi
Jatka Aasia-esitelmän tekoa maanantain ohjeiden pohjalta. Käytä alla olevia otsikoita. Uusina asioina kohdat 3 ja 4. Nimeä ne ja laita karttoja, jos onnistuu.
3. Merialueet, järvet, joet merkittynä karttaan (vain suurimmat näistä)
4. Vuoristot, alangot, ylängöt, syvängöt kartalla

matematiikka: kpl 31, jatketaan prosenttilaskujen harjoittelua. Laske ensin prosenttimäärä alkuperäisestä määrästä ja vähennä saatu määrä alkuperäisestä.
Laske tehtävät 1-5, jos sujuu hyvin, niin myös 6.-9. ja sivut 126-127, kaikille mökki 31
esim. s 124 teht. 1.
8000m-8000m:10*4
= 8000m-800m*4
=8000m-3200m
=4800m

historia: kpl 17 Välimeren herra, lue kappale ja tutki kuvat ja kuvatekstit, tee lukiessasi muistiinpanoja vihkoosi esim. selitä legioona, Julius Caesar ja roomalaisten Jumalia. Poimi muitakin mielestäsi tärkeitä asioita. Tee sivun 115 tehtävät.
Muista ulkoilla välillä ja pidä pieniä taukoja.

Musiikki: Avaa alla oleva video (YouTube). Katso osat Antiikin aika, Keskiaika ja Renessassi.

Avaa  O365 Wordista ”Jaettu” – kohdasta tiedosto ”Musiikin etätehtävät” ja vasta sieltä löytyviin kysymyksiin viedeoiden pohjalta. Voit katsoa uudestaan. Jaa lopuksi: Sanna Salonen

Ma 23.3.

Kokoontuminen Teams sovelluksessa klo 9.
Kirjaudu omilla opetusverkkosi tunnuksilla (etunimi.sukunimi@opetus.tampere.fi) ja omalla salasanallasi klo 9 osoitteeseen opetus.tampere.fi ja valitse sovelluksista Teams ja sitten valitse 5B.

matematiikka: kpl 30 alennettu hinta
tee tehtävät 1-5, jos sujuu hyvin, niin myös 6-12, kaikille mökki 30

äidinkieli s.108 ohjeiden mukaan, valitse yksi tehtäväkortti sivulta 109, halutessasi voit tehdä useammankin tehtäväkortin.

S2-oppilaat: Jatka viime viikon luetunymmärtämistehtävää: http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/lukiluukas/luomu1.htm.Tee tehtävät 2, 3 ja 4. Riittää, että teet tehtävät ennen torstaita.

liikunta: kävely- tai juoksulenkki noin 30 minuuttia, sovi vanhempiesi kanssa reitti. Käy lopuksi suihkussa.

ev.lut. uskonto kpl 25 katolinen kirkko, lue kpl 25 + tee muistiinpanoja (noin 5-10 asiaa ranskalaisilla viivoilla tai käsitekartalla, tee sivun 72 tehtävät 1-4, voit käyttää internettiä apuna

ympäristöoppi
Aasia-projekti, työskentelyaikaa 13.4. asti, 16 kohtaa, aloita heti ma 23.3. ja tee antamani kaksi ensimmäistä kohtaa.
Ohjeet:
1. Valitse itsellesi jokin Aasian maa. Tee työsi Wordillä (tai Powerpoint-ohjelmalla). Tallenna omaan kansioosi. Voit tehdä paperille tai ympän vihkoonkin, jos tietokoneella ei jostain syystä onnistu.
2. Tee tehtävät annetussa numerojärjestyksessä. Käytä antamiani numeroita ja otsikoita. Käytä väliotsikoita ja tee sisällysluettelo.
3. Lisää kuvia elävöittämään esitystäsi.
4. Muista koota lähdeluettelo loppuun.
5. Etsi tietoa internetistä, oppikirjasta, tietosanakirjoista, matkatoimiston esitteistä ym. Creative commonsin kuvia voi julkaista vapaasti.
https://search.creativecommons.org/
6. Kirjoita kokonaisin lausein ja omin sanoin. Älä kopioi suoraan internetistä ja älä käytä ranskalaisia viivoja.
7. Annan aina ympäristöopin tunneille uudet ohjeet. Nyt ma 23.3. Valitse yksi Aasian maa. Teet siitä esitelmän. Tämän päivän tehtävänä on tehdä kohdat yksi ja kaksi. Projekti kestää 3 viikkoa ja siinä on yhteensä 15 kohtaa.
Ohjeet ma 23.3:
1. Kansilehti ja valtion lippu
2. Valtion kartta, pääkaupunki ja kolme suurinta kaupunkia merkittyinä karttaan

Elämänkatsomustieto: Lue huolellisesti läpi vihostasi “Maailman uskontoja” -taulukko. Sen jälkeen yhdistä alla olevat (1-10) lauseet oikeaan uskontoon: kristinusko, islam tai buddhalaisuus. Testaa itseäsi; yhdistä tiedot uskontoihin ensin ilman, että katsot taulukkoa. Kirjoita vastauksesi ET-vihkoon. Tarkista vastauksesi ja tarvittaessa korjaa tiedot oikeiksi taulukosta.

  1. Jumalana on Allah.
  2. Uskonnon symbolina on risti.
  3. Siinä uskotaan uudelleensyntymiseen.
  4. Uskonnon symbolina on 8-osainen pyörä.
  5. Uskonto ei edellytä uskoa jumalaan.
  6. Pyhä kirja on koraani.
  7. Raamattu on pyhä kirja.
  8. Se on maailman suurin uskonto.
  9. Uskonnon symbolina on kuunsirppi ja tähti.
  10. Keskeisenä opetuksena on tehdä hyvää, välttää pahaa ja puhdistaa mielensä.

Pe 20.3.

Kokoontuminen Teams-sovelluksessa klo 9.
Kirjaudu omilla opetusverkkosi tunnuksilla (etunimi.sukunimi@opetus.tampere.fi) ja omalla salasanallasi klo 9 osoitteeseen opetus.tampere.fi ja valitse sovelluksista Teams ja sitten valitse 5B.

Liikunta: Avaa tuo alla oleva linkki. Mustaa se ja kopioi ja avaa koneella tai puhelimella. Voit tehdä kyseisiä liikuntaliikkeitä sisällä tai pihalla. Voit myös kirjoittaa sanahauksi terve urheilija treenejä youtube ja valitse se.

matematiikka: kpl 29. Laske tehtävät 1-8. Jos ne sujuvat hyvin ja nopeasti, niin laske myös tehtävät 9-12. Halutessasi voit laskea myös tehtävät 13-15. Kaikille mökki 29.

äidinkieli: Jatka päiväkirjan pitoa, 5-10 virkettä tältä päivältä, lue omaa kirjaa 20 minuuttia.

Musiikin valinnaisen tehtävä

kesto 2-4 oppituntia, valmis viimeistään torstaina 9.4.2020

  1. Mieti ja valitse sinua kiinnostava laulaja, bändi, säveltäjä, musiikkityyli tai musiikin historian aikakausi.
  2. Etsi tietoa netistä.  Kirjoita noin sivun mittainen tietoteksti aiheestasi.  Älä kopioi suoraan tekstiä. Käytä omia virkkeitä, yhdistele asioita.
  3. Etsi aiheeseesi liittyen yksi tai useampi (lyhyt) kappale tai esimerkki tästä musiikista.
  4. Voit kirjoittaa Wordissa ja jakaa työn minulle (Sanna Salonen) tai kirjoittaa paperille. Jos teet paperille, ota valmiista työstä kuva ja lähetä numeroon 0400 708957 whatsappina tai tekstiviestinä. Muista huolellisuus ja käsiala. Koristele jos jää aikaa!
  5. Valmistaudu kertomaan aiheesta muille koulussa musiikin valinnaisen tunnilla!

 

to 19.3.

S2-oppilaiden tehtävä:

Mene osoitteeseen http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/lukiluukas/luomu1.htm

Lue teksti. (Teksti on neljässä osassa.) Vastaa tehtävään 1.

Englanti:

Harjoittele adjektiivien taivutusasiaa työkirjan s. 127. Lue ja opettele päätteet. Tee sen jälkeen tehtävät 15a-17a s. 128-129 tästä samasta aiheesta. Pyrin olemaan paikalla Teams-ryhmässämme tunnin aikana klo 10.15 alkaen, niin saat kysyä ja voin neuvoa esim. adjektiiveissa tms.

Kahootissa on teille valmiina tietovisa kappaleen 10 kuvasanastosta. Tee Kahoot omaan tahtiisi ja muista kirjautua etunimelläsi (Nickname-kohtaan). Saan ilmoituksen itselleni, kun olet visan tehnyt. Tässä linkki:

https://kahoot.it/challenge/0281662?challenge-id=1f4b0412-dd5f-4e52-be7d-69ac06fd1ed1_1584534107239

Huom! Puhelimeen kannattaa ladata Otavan Otso-sovellus. Sillä saat HighFive-kirjat skannattua ja pystyt kuuntelemaan kotona sanastoja ja kappaleita.

Katso myös pieni video adjektiveista:

Läksy: teht 17b: Tee sarjakuva tai video, jossa vertailet englanniksi eri asioita. Videon voit vaikka lähettää minulle O365:ssä tai sähköpostina T. Riikka

Matematiikka B-ryhmä: matematiikka kpl 28 tehtävät sivuilta 112-113 ja mökki 28, halutessasi voit laskea myös tehtävät 15,16 ja 17

Yhteiskuntaoppi: lue s.79 + tee tehtävät 4-7. Lue sivut 80-81 ja tee vihkoosi käsitekartta. Laita keskelle vihkoa sana: Yrittäjä.  Etsi kirjan sivulta 80 asioita, mitä yrittäjä joutuu tekemään ja ottamaan huomioon omassa ammatissaan. Tee myös sivun 81 tehtävät 1-3.

Ympäristöoppi: Kuudennen luokan kirjasta lue kpl 37 ja tutki kuvat ja kuvatekstit + tee sivun 191 tehtävät omaan vihkoosi.

Jos jollain ei ole kuudennen luokan kirjaa, niin heille korvaava tehtävä: Tutki internetistä tietoja Kiinasta, Intiasta ja Japanista. Tee vihkoosi taulukko, johon laitat kyseisten maiden pääkaupungin, asukasluvun ja joitain kuuluisia paikkoja tai nähtävyyksiä. Voit tehdä myös lisäsarakkeen johon laitat jotain muuta mielestäsi mielenkiintoista. Tämän tehtävän voivat halutessaan tehdä myös ne, joilla on tuo kutosen kirja.

Äidinkieli: Lue kirjasta s.106-107. Suunnittele ja tee mainos s.107 ohjeiden mukaan. Voit tehdä sen vihkoosi tai tietokoneelle word-tiedostona.

Valinnainen media: kirjaudu omilla opetusverkkosi tunnuksilla (etunimi.sukunimi@opetus.tampere.fi) ja omalla salasanallasi klo 13.15 osoitteeseen opetus.tampere.fi ja valitse sovelluksista Teams ja sitten valitse valinnainen media Jukan ryhmä.

 

 

ke 18.3.2020

Lue alla oleva Kotona opiskelevan oppilaan ohje ja toimi sen mukaan.

kuvataide: Avaa alla oleva linkki ja piirrä lyijykynällä ”Sketch a Swan” ohjeiden mukaan joutsen valkoiselle A4-paperille. https://artprojectsforkids.org/how-to-draw-a-swan/

käsityö: Avaa alla oleva linkki ja taittele paperista paperikirppu ohjeiden mukaan.
https://ryhmarenki.fi/wp-content/uploads/2019/09/Paperikirppu-Ohje.pdf

äidinkieli: Lue äidinkielen kirjasta sivun 105 laatikosta: Mikä on mainos. Tee äidinkielen vihkoon sivun 104-105 tehtävät (1abcd ja +, 2abc ja + sekä tehtävä 3. Kirjoita päiväkirjaa vähintään 5-10 virkettä. Laita tämän päivän otsikoksi 18.3.2020.

matematiikka A-ryhmä: matematiikka kpl 28 tehtävät sivuilta 112-113 ja mökki 28, halutessasi voit laskea myös tehtävät 15,16 ja 17.

ti 17.3.2020

Aloita päiväkirjan kirjoittaminen. Kirjoita tänään koululta saamaasi vihkoon. Voit myös kirjoittaa tarinavihkoon tai äidinkielen vihkoon. Aloita isolla, lopeta pisteeseen ja muista hyvä käsiala. Kirjoita joka päivä vähintään 5-10 virkettä.

Kotona opiskelevan oppilaan ohje

Tässä jotain ohjeita siihen, miten oppiminen kotona ja virtuaaliluokkasi kanssa sujuu.
A eli aikataulu
Vaikka kotona opiskellessa ei välttämättä noudateta samaa lukujärjestystä kuin koulussa, herää aamulla hyvissä ajoin. Tee samat aamurutiinit, syö aamupala, pue päällesi ja jos ehdit tee pieni ulkoilu ennen opiskelun aloittamista. Kävele vaikka talo ympäri. Kehosi on tottunut saamaan aamulla liikettä. Tämä on siis kuvitteellinen koulumatkasi.
Muista pitää päivän aikana tauko/taukoja, onhan normaalistikin välitunteja. Tauon aikana liiku, tee pieni taukojumppa, muista syödä, ulkoile, jos se on mahdollista. Koska saatat työskennellä ruudun ääressä tavallista enemmän, liikkuminen on tärkeää.
Jos sairastut, tee koulutehtäviä vointisi ja jaksamisesi mukaan.
O eli opiskelu
Kyse ei ole lomasta vaan tarkoitus on koko ajan jatkaa oppimista. Katso, mitä tehtäviä opettaja on sinulle päiväksi antanut. Osan tehtävistä teet itsenäisesi. Jotain opetusta saatat seurata verkossa.
Opettaja on edelleen apunasi oppimisessa, mutta ei samalla tavalla kuin luokassa. Koska tapaat opettajaa harvemmin, muista osallistua etäopetukseen. Voit silloin kysyä ja keskustella muiden kanssa hankalista kohdista. Jos luokallasi tai opetusryhmällä on on Teams, voit jättää sinne chattiin kysymyksen.
Opettaja saattaa myös antaa sinulle vinkkejä, mistä voit löytää aiheesta opetusvideoita ja muuta sähköistä materiaalia oppimisen avuksi. Jos itse löydät jotain kiinnostavaa, voit vinkata siitä opettajaa ja muita luokkakavereitasi.
Kun osallistut etäopetukseen, noudata opettajan ohjeita. Pidä mikrofonisi vaimennettuna ja jos olette sopineet, että kuvaa ei lähetetä, pidä myös kamera pois päältä. Muista, että olet oppitunnilla.
V niin kuin välineet
Opiskelu tapahtuu kotonakin osittain niillä samoilla välineillä kuin koulussa. Kirjat ja vihot ovat edelleen käytettävissä. Etene opettajan ohjeiden mukaan.
Tarvitset myös jonkin laitteen, jolla opettaja saa sinuun yhteyden. Puhelimella pääset jo pitkälle. Muista huolehtia, että akussa on virtaa, kun osallistut etätunnille. Jos kotona on käytettävissä tablet -laite tai läppäri, voit sitäkin käyttää. Koululta voi myös kysyä laitetta lainaksi etäopiskelun ajaksi.
U niin kuin uusi kokemus
Ole ennakkoluuloton, moni asia on uusi, meille kaikille. Koska moni muukin käyttää samaan aikaan verkkoa ja ohjelmia, saattaa tekniikka toimia hitaasti. Voi olla, että jokin asia tuntuu hankalalta oppia yksin. Muista, että et ole yksin. Vaikka et tapaakaan luokkakavereitasi, voit edelleen työskennellä heidän kanssaan yhdessä erilaisilla sähköisillä työvälineillä. Myös kotijoukoilta voi kysellä tarpeen tullen apua.

Mukavaa koulupäivää kotona. T: Jukka -ope