5.A

26. saksan tunti: 5A ke 21.4.

Katsomme videon ruuista ja substantiivien akkusatiivista Deutsch lernen A1: Essen und Getränke bestellen / German lesson: food and drinks.

Harjoittelemme akkusatiivia Ich esse einen / keinen / meinen / deinen Fisch.

Katsomme vielä toisen akkusatiivivideon Akkusativ – Piece Of Cake.

Teemme s. 91 – 94.

Hausaufgabe: opettele ja kirjoita kappaleen 6 sanat (s. 88)

13. englannin tunti: 5A A2-englanti (kaksoistunti) ke

Kuuntelemme Old MacDonald –laulun. Toistamme kappaleen 13 kuvasanat. Teemme tehtävät 5 ja 6 (s. 154).

Toistamme sanaston 8a. Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 13.

Harjoittelemme olla-verbiä Quizletissä https://quizlet.com/204630744/olla-verbi-suomi-englanti-flash-cards/. Yhdistämme siihen –ing-muodon Action 13a (s.157).

Teemme tehtävät 13 – 15.

Saamme kokeet takaisin.

Kaksoistunnin lopussa harjoittelemme online.seterra.com-sivustolla iPadeillä (Europe).

Homework: kuuntele, opettele, kirjoita ja toista kappaleen 13 sanat (s. 153, 155) + pyydä nimi kokeeseen

25. saksan tunti: 5A ma 19.4.

Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 6.

Mahlzeit.

Teemme tehtävät 3 – 5.

Hausaufgabe: tutustu kappaleen 6 sanastoon (s. 88)

24. saksan tunti: 5A ke 14.4.

Toistamme kappaleen 6 sanat. Tavaamme sanoja saksaksi. Teemme tehtävän 1 (s. 89). Harjoittelemme sanastoa Tarja Virtasen sivustolla            https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/6-darf-ich-bitten.

Kuuntelemme kappaleen 6. Teemme tehtävän 2 (s. 89).

Hausaufgabe: kuuntele, suomenna, toista ja lue kappale 6 (s. 26-28)

12. englannin tunti: 5A A2-englanti (kaksoistunti) pääsiäisen jälkeen ti 13.4.

Poissaolleet tekevät jaksokokeen. Muut tekevät väliinjääneitä tehtäviä, lukevat kirjastokirjoja tai pelaavat älypelejä.

Toistamme kappaleen 13 kuvasanat. Piirrämme ja arvaamme. Harjoittelemme yksikköä ja monikkoa, sekä pehmoeläimillä että pareittain. Teemme tehtävät 1 – 3.

Homework: kuuntele, suomenna, toista ja lue kappale 13 (s. 68-71)

23. saksan tunti: 5A ma 12.4.

Kuuntelemme kappaleen 5. Luemme sen parin kanssa saksaksi. Luemme myös tehtävän 1 (s. 86) ja kerromme tehtävästä 12 (s. 84-85).

Mahlzeit.

Saamme leiman sanastoihin.

Kerromme omasta koulusta saksaksi parin kanssa. Kielten blogi auttaa. Voit tehdä videon parin kanssa iPadilla. 

22. saksan tunti: 5A ke 7.4.

Laulamme vielä pääsiäislaulun Hoppelsong – Kinderlied zum Osterfest. Kertaamme substantiivien akkusatiivia pääsiäissanoilla: piirrämme sanoja ilmaan (Male einen Osterhasen). Kertaamme myös paikan prepositioita pääsiäispupun avulla.

Teemme tehtävät 3 (s. 74-75) ja 1 ja 2 (s. 87).

Hausaufgabe: opettele ja kirjoita kappaleen 5 sanat (s. 73) 

21. saksan tunti: 5A ke 31.3. Ostern

Laulamme pääsiäislaulun Hoppelsong – Kinderlied zum Osterfest. Kuuntelemme vielä Stups, der kleine Osterhase –laulun Rolf Zuckowski | Stups, der kleine Osterhase (Lyric Video).

Kertaamme paikan pikkusanat auf, in, hinter, unter, vor, neben. Harjoittelemme suklaamunalla. Etsimme oman suklaamunan ja sanomme oikean paikan pikkusanan. Laitamme suklaamunan eri paikkoihin ja harjoittelemme parin kanssa pikkusanoja.

Piirrämme pääsiäissanoja: Male einen Osterhasen / ein Osterei (s. 83 So ein Zufall 1).

Katsomme vielä elokuvaa Helma legt los Osterfilm: Helma legt los.

Schöne Osterferien.

11. englannin tunti. 5A A2-englanti (kaksoistunti) ti 30.3.

Kuuntelemme, suomennamme ja luemme kappaleen 12.

Teemme kertaustehtävät (s. 147-150).

Teemme jaksokokeen 3, kappaleista 9 – 12. Aloitamme kuuntelutehtävällä.

Teemme pääsiäiskorin (moniste + kovaa paperia).

Happy Easter!

20. saksan tunti: 5A ma 29.3.

Pesemme kädet ja laulamme Saubere Kleider –laulun Saubere Kleider | Kinderlieder | Kindergarten Songs | Kinder Tanz Songs von Minidisco.

Tee parin kanssa tehtävä 11 (s. 84).

Gesegnete Mahlzeit!

Tee parin kanssa tehtävä 12 (s. 84-85).

Kuuntelemme kuuntelun 13 (s. 85).

Hausaufgabe: opettele ja kirjoita kappaleen 5 sanat (s. 73)

19. saksan tunti: 5A ke 24.3.

Tutustumme substantiivin akkusatiivimuotoon [DE] Akkusativ: Wie bildet man den Akkusativ? (A1) | HD. Teemme sivut 80 – 84.

10. englannin tunti: 5A A2-englanti (kaksoistunti) ti 23.3.

Laulamme Granny-laulun.

Kuuntelemme kappaleen 11. Luemme sen englanniksi. Teemme tehtävän 16 parin kanssa suullisesti.

Teemme tehtävät 17 ja 18. Pelaamme peliä 20.

Teemme Now I can! (s. 142).

Kuuntelemme kappaleen 12. Teemme tehtävän 4.

Pelaamme robottipeliä.

Homework: kertaa kappaleet 9 – 12 > jaksokoe ti 30.3. (koelukuohje) 

18. saksan tunti: 5A ma 22.3.

Harjoittelemme saksan persoonapronomineja              https://quizlet.com/337668930/saksan-omistus-ja-persoonapronominit-flash-cards/. Teemme s. 78 – 80.

Mahlzeit.

17. saksan tunti. 5A ke 17.3.

Katsomme kouluvideon Tarja Virtasen sivustolta              https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/5-kamera-l%C3%A4uft.

Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 5. Teemme tehtävän 2 (s. 74) ja 6 (s. 77).

9. englannin tunti: 5A kaksoistunti ti 16.3.

Pesemme kädet ja desinfioimme iPadit. Käymme läpi kappaleen 11 tietokonesanat parin kanssa iPadeillä. Pelaamme kahootin https://create.kahoot.it/details/f1e8752a-9dba-4acf-9355-a46e7f6406e1. Kirjoita iPadillä opetus.tampere.fi / Wordiin, mitä osaat tehdä tietokoneella I can download files.

Teemme kappaleen 11 tehtävät 6 – 16.

Homework: kuuntele, opettele, kirjoita ja toista kappaleen 11 sanat (s. 129, 131) SAMA LÄKSY VIELÄ KERRAN

16. saksan tunti: 5A ma 15.3.

Harjoittelemme koulutavaroita kuvakorteilla: toistamme ja pelaamme muistipeliä. Luemme tekstin Lamminpään koulusta:  https://endelam.blogit.tampere.fi/2014/04/01/die-schule-von-lamminpaa-auf-deutsch/. Kerromme, mistä kouluaineista pidämme.

Mahlzeit.

Teemme ristikon 4 (s. 75).

Tutustumme yhdyssanoihin (s. 76-77).

Hausaufgabe: kuuntele, lue ja suomenna kappale 5 (s. 22-24)

15. saksan tunti: 5A ke 10.3.

Saksan suullinen koe kappaleesta 4: pareittain tehtävä ravintolakeskustelu.

Harjoittele vielä ravintolakeskusteluja 12 (s. 63) ja 9B. (s. 70).

Tee omistuspronominisivu 78.

Harjoittele kappaleen 5 sanastoa parin kanssa: esitä ja arvaa.

Hausaufgabe: tutustu kappaleen 5 sanastoon (s. 73)

8. Englannin tunti: 5A kaksoistunti ti (hiihtoloman jälkeen) 9.3.

Kuuntelemme talviaktiviteettilaulun Things To Do In Winter | Winter Sports Song For Kids | Toddler Playtime.

Kysymme talvilomasta What did you do on your winter holiday?

Teemme salkkutyön talvilomasta

My Winter Holiday

A) weather B) clothes C) activities.

Laulamme Granny-laulun. Toistamme sanaston 8a (s. 131). Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 11. Teemme tehtävät 3-6.

Homework: kuuntele, opettele, kirjoita ja toista kappaleen 11 sanat (s. 129, 131)

14. saksan tunti: 5A ma 8.3. (hiihtoloman jälkeen)

Pelaamme kaksi kahootia kappaleesta 4          https://create.kahoot.it/details/c28d0d82-9ffd-4f45-a46b-0b6a8b7097ce ja https://create.kahoot.it/details/3f4b6f32-0cec-49c2-92e4-c6a6f8c3ac1d.

Mahlzeit.

Tee koulusanaristikko (s. 75).

Harjoittelemme koulusanoja Tarja Virtasen sivustolla    https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/5-kamera-l%C3%A4uft.

Hausaufgabe: opettele kappaleen 4 sanat (s. 54)

Suullinen koe kappaleesta 4 ke 24.2.: ravintolakeskustelu pareittain

13. saksan tunti: 5A ke 24.2. (So ein Zufall 2)

Saksan suullinen koe kappaleesta 4 siirtyy loman jälkeiselle keskiviikolle.

Pelaamme virtuaalinopalla pareittain kertauspeliä 10 (s. 71). Teemme kertaustehtävät loppuun.

Jos jää aikaa, voi harjoitella koulusanoja ja pronomineja Tarja Virtasen sivustolla https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/5-kamera-l%C3%A4uft. 

Schöne Winterferien.

7. englannin tunti: 5A kaksoistunti ti Howellin ruoka-aiheinen tunti Teamsissä klo 12:30

Howell kertoo ruuasta Teamsissä ensimmäisen tunnin.

Kuuntelemme What time is it? -laulun.

Teemme tehtävän 16 (s. 122). Pelaamme peliä 19 (s. 124). Teemme Now I can! (s. 125). Saamme leiman kappaleen 10 sanastoon.

Kysymme vielä kellonaikoja pikkukelloilla.

Toistamme kappaleen 11 kuvasanat. Laulamme Granny-laulun. Teemme tehtävät 1 – 6.

Toistamme sanaston 8a (s. 131) ja kuuntelemme kappaleen 11.

Homework: kuuntele, suomenna, toista ja lue kappale 11 (s. 60-63)

Have a nice winter holiday!

12. saksan tunti: 5A ma 22.2.

Pelaamme kahootin kappaleen 4 sanoista           https://create.kahoot.it/details/958db2be-7e62-4747-ba2e-f779a4dac591.

Mahlzeit.

Harjoittelemme vielä kappaletta 4 Tarja Virtasen sivustolla https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/4ctoi.

Harjoittelemme vielä ravintolakeskusteluja.

Jatkamme kertaustehtäviä.

Hausaufgabe: opettele ja kirjoita kappaleen 4 sanat (s. 54)

Suullinen koe kappaleesta 4 ke 24.2.: ravintolakeskustelu pareittain

11. saksan tunti: 5A ke 17.2.

Harjoittelemme ruokakuvakorteilla pyytämistä: Ich möchte Fisch / Trauben, bitte.

Harjoittelemme vielä ravintolakeskusteluja 12 (s. 63) ja 9B. (s. 70).

Teemme kertaustehtäviä (s. 66-72).

Hausaufgabe: opettele ja kirjoita kappaleen 4 sanat (s. 54)  Suullinen koe kappaleesta 4 ke 24.2.: ravintolakeskustelu pareittain

6. englannin tunti: 5A ti 16.2. kaksoistunti

Pese kädet ja kehu kaveria: You are nice / clever / intelligent / interesting / fun / fast / sporty / helpful / generous.

Katsomme videon koulun kerhoista After School Clubs at Two Mile Ash School.

Kuuntelemme kappaleen 10. Teemme tehtävät 11 ja 12.

Luemme kappaleen 10 englanniksi ja teemme kaksi A/B-tehtävää.

Teemme Sounds good 14 (s. 120-121). Kuuntelemme kuuntelun 17 (s. 123).

Homework: kuuntele, opettele, toista ja kirjoita kappaleen 10 sanat (s. 116, 118) vielä uudestaan

10. saksan tunti: 5A ma 15.2.

Pesemme kädet ja kuuntelemme Karnevaalimusiikkia Kinderlieder Mix für Fasching und Karneval (14:50).

Käymme ruokasanoja ruokakorteilla läpi.

Mahlzeit.

Karneval.

Harjoittelemme ravintolakeskusteluja 12 (s. 63) ja 9B. (s. 70).

9. saksan tunti: 5A ke 10.2.

Pesemme kädet ja katsomme Wienin oopperabaletin avajaiset Opernball Eröffnung 2020.

Kuuntelemme ja laulamme ystävälaulun Du bist meine allerbeste Freundin || Kinderlieder zum Mitsingen.

Kuulemme tarinan Freunde halten zusammen (s. 8 – 13).

Harjoittelemme adjektiiveja https://quizlet.com/264037788/adjektive-fur-kleine-kinder-flash-cards/. Kirjoitamme sydämenmuotoisia kehuja kavereille.

Kirjoitamme itsestämme Wordiin lauseita ja arvaamme kenestä on kyse.

Hausaufgabe: harjoittele kappaletta 4 Tarja Virtasen sivustolla https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/4ctoi

5. englannin tunti: 5A ti 9.2. (kaksoistunti)

Pesemme kädet ja katsomme jakson Peppa Pig’s Valentine’s Day S06E27 Valentine’s Day.

Katsomme myös kellonaikavideon Theme 2. Time – What time is it? | ESL Song & Story – Learning English for Kids. Toistamme vielä kellonajat kirjasta. Harjoittelemme pikkukelloilla.

Toistamme harrastukset. Teemme tehtävät 2 – 6.

Toistamme sanaston 8a. Kuuntelemme kappaleen 10. Suomennamme sen parin kanssa. Teemme tehtävän 15.

Kehu vielä lopuksi kaveria:  You are nice / clever / intelligent/ interesting / fun / fast / sporty / helpful / generous.

Homework: kuuntele, opettele, toista ja kirjoita kappaleen 10 sanat (s. 116, 118)

8. saksan tunti: 5a ma 8.2.

Pesemme kädet ja kuuntelemme ruokalaulun ♪ ♪ Kinderlied Essen – Guten Appetit – Hurra Kinderlieder.

Jatkamme man-tehtäviä.

Mahlzeit.

Tutustumme ruokalistaan (s. 61). Kuuntelemme tehtävän 10 (s. 61-62).

Hausaufgabe: opettele kappaleen 4 sanat (s. 54)

4. englannin tunti: 5A kaksoistunti ti 2.2.

Pesemme kädet ja katsomme Pipsa Possua pelaamassa koripalloa                        Peppa Pig Full Episodes |Basketball #101.

Kuuntelemme kappaleen 9. Luemme sen englanniksi parin kanssa. Teemme kaksi A/B-tehtävää. Pelaamme muistipeliä.

Saamme vihkoihin leiman.

Pelaamme peliä 21 (s. 112).

Tarkistamme Now I can! loppuun.

Kertaamme lukusanoja 1 – 100 A/B-korteilla.

Laulamme kellonaikalaulun kappaleesta 10. Toistamme kellonajat.

Toistamme kappaleen 10 kuvasanat.

Homework: kuuntele, suomenna, toista ja lue kappale 10 (s. 54-57)

7. saksan tunti: 5A ke 3.2.

Harjoittelemme ruokasanastoa Tarja Virtasen sivustolla  https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/4ctoi.

Poissaolleet tekevät syksyn itsearvioinnin.

Suomenna kappale 4 parin kanssa.

Harjoittelemme man-rakennetta: In Finnland trinkt man viel Kaffee. In Deutschland isst man viel Wurst. Aloitamme sivuja 59-60.

6. saksan tunti: 5A ke 27.1.

Pesemme kädet ja kuuntelemme ruokalaulun ♪ ♪ Kinderlied Essen – Guten Appetit – Hurra Kinderlieder.

Toistamme kappaleen 4 sanaston. Esitämme ja arvaamme sanoja.

Tarkistamme s. 55. Kuuntelemme kappaleen 4. Teemme tehtävän 3 yhdessä.

Hausaufgabe: kuuntele, suomenna, toista ja lue kappale 4 (s. 17-19)

3. englannin tunti: 5a kaksoistunti ti 26.1.

Pesemme kädet ja kuuntelemme Baby Yoda –laulun.

Poissaolleet tekevät suullisen kokeen.

Toistamme kappaleen 9 kuvasanat. Toistamme sanaston 8a (s. 106). Kuuntelemme kappaleen 9. Suomennamme sen vielä yhdessä. Teemme tehtävän 12 (s. 108).

Perehdymme kysymyksiin Action 14a (s. 52) Baby Yodan avulla. Teemme tehtävät 15 ja 17 (s. 110-111).

Teemme vielä tehtävät 18 ja 19 sekä Now I can!

Homework: kuuntele, opettele, toista ja kirjoita kappaleen 9 sanastot (s. 104, 106)

5. saksan tunti: 5A ma 25.1.

Poissaolleet tekevät suullisen kokeen.

TEEMME ITSEARVIOINNIN.

Kertaamme ruokasanastoa Tarja Virtasen sivustolla    https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/4ctoi.

Mahlzeit.

Tee salkkuvihkoon ruokatyö Essen und Getränke

Ich mag ___. Ich esse ____. Ich trinke ____. Ich soll mehr ____ essen.

Harjoittele ruokapöydässä pyytämistä parin kanssa tehtävässä 5 (s. 57-58). Tee vielä tehtävä 6 (s. 58-59).

Hausaufgabe: tutustu kappaleen 4 sanastoon (s. 54)

4. saksan tunti: 5A ke 20.1.

Harjoittelemme tien kysymistä ja neuvomista. Teemme s. 53.

TEEMME SUULLISEN KOKEEN PARIN KANSSA KAPPALEESTA 3 (AULASSA).

Kokeen jälkeen jatka kappaleeseen 4. Tee s. 55.

Hausaufgabe: tutustu ruokasanoihin (s. 19)

2. englannin tunti: 5A A2-englanti (kaksoistunti) ti 19.1.

Pesemme kädet ja kuuntelemme Baby Yoda –laulun.

Jatkamme kertaustehtäviä (s. 99-102) ja harjoittelemme suulliseen kokeeseen.

SUULLINEN KOE (UNIT 2). Koe tehdään osittain yksin ja osittain pareittain aulassa.

Tee tehtävät 5 ja 6 (s. 105).

Opiskele 8a-sanasto (s. 106). Suomenna kappale 9 parin kanssa.

Tee tehtävät 11 ja 12 (s. 107-108).

Homework: kuuntele, suomenna, toista ja lue kappale 9 (s. 48-51)

3. saksan tunti: 5A ma 18.1.

Harjoittelemme kappaleen 3 sanastoa Tarja Virtasen sivustolla  https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/3budww. Kysymme sanoja pareittain.

Mahlzeit.

Harjoittelemme kappaleiden 1 – 2 sanastoa Tarja Virtasen sivustolla.

Hausaufgabe: harjoittele kappaletta 3 > SUULLINEN KOE TIEN NEUVOMISESTA KESKIVIIKKONA

2. saksan tunti: 5A ke 13.1.

Harjoittelemme tien neuvomista Tarja Virtasen sivustolla    https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/3budww (videoissa). Minidialog (s. 16), kuvakortit (zum Markt / zur Bäckerei) sekä kirjan keskustelu. Teemme myös oman tienneuvomiskeskustelun (jonka voi myös videoida).

Opettelemme kappaleen 3 sanoja ja kirjoitamme ne vihkoon.

Hausaufgabe: harjoittele kappaletta 3 > SUULLINEN KOE TIEN NEUVOMISESTA ENSI VIIKON KESKIVIIKKONA

  1. englannin tunti: 4A A2-englanti (kaksoistunti) ti 12.1.2021

Kuuntelemme Auld Lang Syne –laulun.

We have a special guest.

Toistamme kuukaudet ja vuodenajat. Kerromme syntymäpäivämme.

Teemme salkkutyön My Christmas Holiday (foods, presents, sports).

Teemme kertaustehtäviä.

Toistamme kappaleen 9 kuvasanat (s. 48-49). Esitämme ja arvaamme.

Teemme tehtävät 2, 3 ja 5.

Homework: kertaa kappaleet 5 – 8 > SUULLINEN KOE TI 19.1. (koelukuohje)

  1. saksan tunti: 5A ma 11.1.2021

Teemme salkkutyön Meine Weihnachten. Harjoittelemme hieman perfektiä.

Kuuntelemme kappaleen 3. Luemme sen saksaksi.

Mahlzeit.

Harjoittelemme tien neuvomista.

Opettelemme kappaleen 3 sanat ja kirjoitamme ne vihkoon.

Hausaufgabe: harjoittele kappaletta 3 > SUULLINEN KOE TIEN NEUVOMISESTA ENSI VIIKON KESKIVIIKKONA

18. englannin tunti 5A A2-englanti ti (YKSI TUNTI)

Pesemme kädet ja laulamme We wish you a merry Christmas      https://www.youtube.com/watch?v=JFbeVtPpYzQ.

Tutustumme englantilaiseen jouluun https://www.youtube.com/watch?v=HSbN2W04sxU, myös ruokiin https://www.youtube.com/watch?v=Tly6suosH7Y.

Christmas rice porridge in the school canteen at 11:30.

Nautimme Pipsa Possun joulusta https://www.youtube.com/watch?v=rnAsh-0mWYA.

Teemme joulukortteja (s. 99), mikäli on aikaa.

Happy Holidays.

35. saksan tunti: 5A ma 21.12. (viimeinen saksan tunti ennen joulua)

Pesemme kädet ja laulamme Tannenbaum-laulun              https://www.youtube.com/watch?v=27JleM39TPY.

Tutustumme Wienin joulutoriin https://www.youtube.com/watch?v=Yl_xjbcg7ZY. Katsomme kuvia Itävallan Alpeilta (die Alpen).

Tavaamme ja piirrämme joulusanoja (s. 77).

Mahlzeit.

Ihastelemme Pipsa Possun (Peppa Wutz) joulua                https://www.youtube.com/watch?v=1Gqci6KjYMI.

Laulamme vielä Stille Nacht, heilige Nacht                          https://www.youtube.com/watch?v=DKz1eOyIfz8.

34. saksan tunti: 5A ke 16.12.

Pesemme kädet ja laulamme vielä https://www.youtube.com/watch?v=OkvXugiij3U.

Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 3.

Katsomme videoita tien neuvomisesta Tarja Virtasen sivustolta    https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/3budww.

Kuuntelemme kuuntelun 8 (s. 50-51).

Hausaufgabe: tien neuvomisesta Tarja Virtasen sivustolta    https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/3budww

17. englannin tunti: 5A A2-englanti ti (kaksoistunti) 15.12.

Pesemme kädet ja laulamme We wish you a merry Christmas    https://www.youtube.com/watch?v=t4-yWZrvtCM.

Kuuntelemme ja luemme kappaleen 7. Teemme suullisen A/B-tehtävän. Saamme vihkoihin leiman.

Pelaamme kulkuneuvoilla muistipeliä.

Toistamme sanaston 2 (s. 96). Kuuntelemme kappaleen 8. Teemme kappaleen tehtävät. Katsomme videon Edinburgista                              https://www.youtube.com/watch?v=LX2nq-tthxs.

Toistamme kappaleen 9 kuvasanat. Esitämme. Teemme tehtävät 2 ja 5.

Teemme kirjan joulusivut (s. 98, 213).

33. saksan tunti: 5A ma 14.12.

Pesemme kädet ja laulamme vielä https://www.youtube.com/watch?v=OkvXugiij3U.

Opettelemme ilmaisemaan suuntaa Wohin > zum Supermarkt / zur Schule (s. 49-50).

Mahlzeit.

Opettelemme kysymään Wie komme ich zum / zur ___? kuvakorteilla ja kuvilla. Opettelemme myös muut tehtävän 8a (s. 50) sanonnat. Harjoittelemme tien neuvomista tehtävässä 9 (s. 52)

Hausaufgabe: harjoittele kappaleen 3 sanoja (s. 42)

32. saksan tunti: 5A ke 9.12.

Katsomme Tarja Virtasen sivustolta Berliini-videoita    https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/3budww.

Opettelemme suuntia saksaksi links / rechts / geradeaus / vorne / hinten.

Opettelemme saksan käänteisen sanajärjestyksen (s. 45 – 47).

Hausaufgabe: kuuntele, suomenna ja lue kappale 3 (s. 14 – 16) + pyydä nimi sanakokeeseen

16. englannin tunti: 5A A2-englanti ti (kaksoistunti) 8.12.

Pesemme kädet ja laulamme We wish you a merry Christmas    https://www.youtube.com/watch?v=t4-yWZrvtCM.

Luemme ja kuulemme yllätysvieraastamme.

Harjoittelemme vielä omistuspronomineja Quizletissä  https://quizlet.com/157723210/flashcards.

Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 7.

Harjoittelemme kuukausia ja vuodenaikoja muistipelillä sekä kulttuurivideolla.

Teemme kuuntelun 18 (s. 91).

Pelaamme peliä 20 (s. 92). Teemme myös Now I can!.

Homework: kuuntele, opettele, toista ja kirjoita kappaleen 7 sanastot (s. 83, 86)

31. saksan tunti: 5A ma Nikolaus 7.12.

Pesemme kädet ja  laulamme Nikolauslaulun Lasst uns froh und munter sein  https://www.youtube.com/watch?v=OkvXugiij3U.

Luemme ja kuuntelemme kirjan Nikolaus-tarinan (s. 75-76).

Kertaamme soittimia kuvakorteilla. Esitämme ja sanomme saksaksi.

Mahlzeit.

Käymme katsomassa päiväkodin Nikolauksen päivän viettoa    https://www.youtube.com/watch?v=dAkrQb_RMNQ.

Harjoittelemme vielä Tarja Virtasen sivustolla kappaleen 3 sanastoa https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/3budww.

Schönen Nikolaustag.

Hausaufgabe: harjoittele sanastoa Tarja Virtasen sivustolla  https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/3budww

30. saksan tunti: 5A ke 2.12.

Pesemme kädet Das ist Berlin –laulun tahdissa                https://www.youtube.com/watch?v=ORroLqHB_XM.

Tavaamme kappaleen 3 sanoja parin kanssa (s. 42).

Esitämme s. 43 paikkoja.

Teemme tehtävät 1 – 3.

Hausaufgabe: tutustu kappaleeseen 3 (s. 14 – 16)

15. englannin tunti: 5A A2-englanti ti (kaksoistunti) 1.12.2020 (tunnilla on yllätysvieras)

Pesemme kädet ja laulamme kuukausi- ja vuodenaikalaulut.

Teemme kappaleen 7 tehtävät 2 ja 3. Teemme tehtävät 5 – 7.

Toistamme sanaston 8a ja kuuntelemme kappaleen 7.

Teemme tehtävät 10 ja 11.

Opettelemme omistuspronominit Quizletissä  https://quizlet.com/157723210/flashcards. Teemme tehtävät 14 – 15.

Homework: kuuntele, suomenna, toista ja lue kappale 7 (s. 40 – 43)

29. saksan tunti: 5A ma 30.11.

Esitä kulkuneuvoa (s. 12), pari arvaa ja sanoo saksaksi. Tee vielä puheharjoitus parin kanssa.

Lue kappale 2 saksaksi parin kanssa.

Mahlzeit.

Suorita parille kirjan takana olevat muutosverbit essen, nehmen, werden, sehen, fahren, sein, haben ja wissen (s. 93-94).

Tee s. 43 työkirjasta. Esitä paikkoja, pari arvaa ja sanoo saksaksi.

Hausaufgabe: tutustu kappaleen 3 sanastoon (s. 42) > harjoittele Tarja Virtasen sivustolla https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/3budww

28. saksan tunti: 5A ke 25.11.

Pesemme kädet kellonaikalaulun tahdissa                      https://www.youtube.com/watch?v=3YbD81Ftkss.

Teemme tehtävän 8 (s. 37). Luemme kappaleen 2 saksaksi parin kanssa.

Pelaamme verbipelejä parin kanssa.

Teemme sanakokeen kappaleesta 2. Kirjoita saksaksi vastaus kysymyksiin.

14. englannin tunti: 5A A2-englanti (kaksoistunti) ti 24.11.2020

Pesemme kädet Riverdance-oppitunnin tahdissa          https://www.youtube.com/watch?v=TL3TjwL0zFg.

Teemme ääntötehtävän 15 (s. 75). Kuuntelemme ja toistamme tehtävän 16. Teemme kuuntelutehtävän 20 (s. 77).

Kuuntelemme kappaleen 6. Luemme sen englanniksi pareittain. Teemme A/B-tehtäviä.

Saamme leiman kappaleen 6 sanastoihin.

Pelaamme peliä 22 (s. 78). Teemme Now I can!

Teemme Memory, Hide and show ja Flipcards lisätehtävinä.

Toistamme kappaleen 7 kuvasanaston (s. 40-41). Esitämme ja arvaamme. Teemme tehtävät 1 – 3.

Homework: opettele s. 83 sanat

27. saksan tunti: 5A ma 23.11.2020

Pesemme kädet kellonaikalaulun tahdissa                https://www.youtube.com/watch?v=3YbD81Ftkss.

Tarkistamme tehtävän 1 (s. 41).

Teemme tehtävän 9 (s. 38).

Mahlzeit.

Teemme s. 32 – 35.

Hausaufgabe: opettele ja kirjoita kappaleen 2 sanat (s. 29) > SANAKOE KAPPALEESTA 2

26. saksan tunti: 5A ke 18.11.

Pesemme kädet kellonaikalaulun tahdissa                            https://www.youtube.com/watch?v=3YbD81Ftkss.

Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 2.

Kuuntelemme kuuntelun 11 (s. 39). Teemme tehtävän 12.

Hausaufgabe: 1 (s. 41) + verbintaivutusta Tarja Virtasen sivustolla  https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/2aa.

13. englannin tunti: 5A A2-englanti ti 17.11. VAIN YKSI TUNTI

Pesemme kädet Riverdance-videon tahdissa tanssivideolla            https://www.youtube.com/watch?v=HgGAzBDE454.

Leikimme muistipeliä soitinkuvakorteilla.

Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 6.

Teemme kappaleen tehtäviä.

Homework: kuuntele, toista, opettele ja kirjoita kappaleen 6 sanastot (s. 70, 72) Otsossa

25. saksan tunti: 5A 16.11.

Pesemme kädet kellonaikalaulun tahdissa                          https://www.youtube.com/watch?v=3YbD81Ftkss.

Teemme tehtävän 7 (s. 36).

Mahlzeit.

Teemme kappaleen verbitehtäviä (s. 31 – 35, 37).

Hausaufgabe: kuuntele ja suomenna kappale 2 (s. 10-11)

24. saksan tunti: 5A ke 11.11.

Pesemme kädet numerolaulun tahdissa                                  https://www.youtube.com/watch?v=GMtITBD7Vds.

Harjoittelemme kellonaikoja pikkukelloilla.

Harjoittelemme verbintaivutusta Tarja Virtasen sivustolla  https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/2aa.

Hausaufgabe: opettele kappaleen 2 sanastoa Tarja Virtasen sivustolla  https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/2aa

12. englannin tunti: 5A A2-englanti kaksoistunti ti 10.11.

Pesemme kädet How much is that tuba in the window? -laulun tahdissa.

Toistamme soittimet (s. 34-35). Esitämme ja arvaamme. Toistamme lukusanat. Teemme tehtävät 1 – 7.

Tutustumme musiikkiin culture-osiossa sekä tanssivideolla            https://www.youtube.com/watch?v=HgGAzBDE454.

Toistamme sanaston (s. 72). Kuuntelemme kappaleen 6. Teemme tehtävät 11 – 13.

Lopuksi pääsemme kokeilemaan Riverdancea                  https://www.youtube.com/watch?v=oWDxLxFFpZY.

Homework: kuuntele, suomenna ja lue kappale 6 (s. 34-37) Otsossa

23. saksan tunti: 5A ma 9.11.

Pesemme kädet numerolaulun tahdissa                                  https://www.youtube.com/watch?v=GMtITBD7Vds.

Tee tehtävä 1B. (s. 30).

Mahlzeit.

Katsomme videon kellonajoista                                            https://www.youtube.com/watch?v=-WycJuVWB6k.  Teemme s. 35.

Hausaufgabe: opettele numerot 1 – 100 (s. 104) + pyydä nimi sanakokeeseen

22. saksan tunti: 5A ke 4.11.

Tee tehtävä 13 (s. 27). Teemme kuuntelun 12 (s. 26).

Harjoittelemme numeroita 1 – 100 nopilla. Harjoittelemme verbintaivutusta Tarja Virtasen sivustolla                                  https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/2aa.

Hausaufgabe: 3 (s. 31)

11. englannin tunti: 5A A2-englanti (kaksoistunti) ti 3.11.

Pesemme kädet Halloween-laulun tahdissa                    https://www.youtube.com/watch?v=JsyEX9iIN-I.

Palauta englannin koe opettajalle.

Teemme kappaleen 5 tehtävät 17 – 20 sekä Now I can!.

Kuuntelemme ja luemme kappaleen 5 parin kanssa. Teemme kaksi A/B-tehtävää parin kanssa. Saamme leiman sanastoihin.

Tutustumme Halloweeniin kirjassa (s. 96-97, 112). Katsomme Halloween in the UK –videon https://www.youtube.com/watch?v=TSsPTSMWoJE.  Katsomme myös Peppa Pig -videon kurpitsoista  https://www.youtube.com/watch?v=dUra4Cz37Lo.

Tee kutsu omiin Halloween-juhliin kirjan mallin mukaan (s. 97) ja suunnittele oma asu (salkkuvihkoon).

Homework: tutustu kappaleeseen 6

21. saksan tunti: 5A ma 2.11.

Lue kappale 1 saksaksi parin kanssa ja tee suullinen tehtävä 11 (s. 26).                  Saat leiman kappaleen 1 sanastoon.

Mahlzeit.

Tee salkkutyö 9 (s. 24) vihkoon (2-3 vaatetta).

Harjoittele monikkoa parin kanssa suullisilla tehtävillä.

Hausaufgabe: harjoittele kappaletta 1 Tarja Virtasen sivustolla https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/1ekfb