5.A

18. saksan tunti: 5A ke 21.10.2020

Pesemme kädet Benjamin Blümchenin jalkapallolaulun tahdissa    https://www.youtube.com/watch?v=6ySrkUu7Eic. 

Kuuntelemme Tu es! -laulun. Kertaamme vielä sekä vaatteita että modaaliapuverbejä Tarja Virtasen sivustolla (sekä videoilla että tehtävillä)  https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/1ekfb. 

Jatkamme kappaleen 1 tehtävät loppuun. 

Hausaufgabe: kuuntele, toista, opettele ja kirjoita kappaleen 1 sanat vihkoon > SANAKOE KAPPALEESTA 1 

 9. englannin tunti: 5A ti 20.10.2020

Pesemme kädet Bruce Springsteenin The River –laulun tahdissa  https://www.youtube.com/watch?v=lc6F47Z6PI4.

Teemme kappaleen 4 tehtäviä ja kertaustehtäviä, mikäli niitä on vielä tekemättä. Kokeesta poissaolleet tekevät kokeen. B. ja D. jatkavat High Five 3: unit 2.

Laulamme The Wheels on the bus –laulun.

Toistamme kappaleen 5 kuvasanaston. Esitämme paikkoja ja arvaamme parin kanssa.

Teemme tehtävät 1 – 3 sekä 5 ja 6.

Homework: kuuntele, toista, lue ja suomenna kappale 5 joko Otsossa tai http://tiedostot.otava.fi/aanet/highfive4/

Bye-bye. See you tomorrow.

17. saksan tunti: 5A ma 19.10.2020

Pesemme kädet Benjamin Blümchenin jalkapallolaulun tahdissa      https://www.youtube.com/watch?v=6ySrkUu7Eic.

Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 1 parin kanssa.

Mahlzeit.

Jatkamme kappaleen 1 tehtäviä.

Hausaufgabe: opettele modaaliapuverbit tekstikirjan takaa (s. 94-95)

16. saksan tunti: 5A ke 7.10.2020 (So ein Zufall 2)

Pesemme kädet Ben Zuckerin Mein Berlin –laulun tahdissa  https://www.youtube.com/watch?v=yJGaSexAelo.

Pelaamme kahootin apuverbeistä                        https://create.kahoot.it/share/7b85856a-679e-4edc-881e-ff0fa17142c2. Jatkamme kappaleen 1 modaaliapuverbitehtävät loppuun. (So ein Zufall 2)

Toistamme kappaleen 1 sanaston opettajan perässä. Teemme tehtävän 1. Kuuntelemme kappaleen 1. Teemme ja tarkistamme tehtävät 2 – 5.

Hausaufgabe: kuuntele, toista, lue ja suomenna kappale 1 (s. 8-9)

8. englannin tunti: 5A A2-englanti (kaksoistunti) ti 6.10.  

Pesemme kädet voileipälaulun tahdissa                              https://www.youtube.com/watch?v=mK4O8hi30UA.

Kuuntelemme kappaleen 3. Luemme sen englanniksi. Teemme suullisia harjoituksia parin kanssa (opettajan kansiosta).

Toistamme kappaleen 4 sanaston. Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 4. Luemme kappaleen parin kanssa englanniksi.

Teemme kappaleen 4 tehtävät. Tämän jälkeen teemme kertaustehtäviä.

Teemme jaksokokeen, joko High Five 4 (Unit 1) tai High Five 3 (Unit 1) (B ja D). Kuuntelut kuunnellaan kahteen kertaan.

Kokeen jälkeen voi tehdä kertaustehtäviä.

Hei!

Musiikin etätehtävä 5 A:n oppilaille:

Kysy vanhemmiltasi tai joltain muulta aikuiselta mikä oli hänen suosikkikappaleensa hänen ollessaan lapsi tai nuori. Lähetä vastaus office 365-sähköpostiini

jani.k.nieminen@opetus.tampere.fi

Voit myös liittää siihen linkin jos kyseinen kappale esim. Youtubesta löytyy.

Sähköpostiin pääset osoitteessa opetus.tampere.fi. Käyttäjätunnus on (oppilasverkon käyttäjätunnut)@opetus.tampere.fi ja salasana on oppilasverkon salasana. Tämä on siis sama sivusto jossa ollaan TEAMSissa.

Hyvää syysloman odotusta

T: 5 A-luokan musiikinopettaja

Jani Nieminen

 

15. saksan tunti: 5A ma 5.10.2020

Katsomme videon Berliinistä https://www.youtube.com/watch?v=j5BAwK6IY48 (9:25).

Tutustumme kappaleen 1 sanastoon.

Käymme läpi modaaliapuverbejä, aloitamme tehtäväkirjasta s. 20-21.

Hausaufgabe: s. 20 loppuun

-Hannele (sijaisena)

 

14. saksan tunti: 5A ke 30.9.2020

Pesemme kädet kirjan Fußball ist mein Leben –laulun tahdissa (s. 13).

Pelaamme peliä 8 (s. 14-15) parin kanssa virtuaalinopalla.

Teemme kuuntelun 6 (s. 12).

Harjoittelemme modaaliapuverbejä Tarja Virtasen sivustolla  https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/1ekfb.

Teemme kertaustehtäviä.

Hausaufgabe: varmista että olet tehnyt kertaustehtävät s. 6 – 13

7. englannin tunti: 5A A2-englanti ti 29.9.2020 (kaksoistunti)

Pesemme kädet Baby Yoda –laulun tahdissa. Kuuntelemme vielä voileipälaulun  https://www.youtube.com/watch?v=mK4O8hi30UA.

Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 3.

Kertaamme artikkeleita a / an / the.

Teemme tehtävät 16 ja 17.

Pelaa peliä 19 parin kanssa virtuaalinopalla dice.virtuworld.net.

Tee Now I can! (s. 46)

Harjoittele ruokakeskusteluja parin kanssa A/B-korteilla. Tee sitten oma ruokakeskustelu = näytelmä parin kanssa. Voit myös videoida esityksen.

Jos jää aikaa, aloitamme kertauskappaleen 4.

Homework: kuuntele, toista, opettele ja kirjoita kappaleen 3 sanastot (s. 36, 39) http://tiedostot.otava.fi/aanet/highfive4/ tai Otso-sovellus +

Jaksokoe kappaleista 1 – 4 (koelukuohje)  / Beni / Domi: koe High Five 3 (Unit 1)    ti 6.10.

13. saksan tunti: 5A ma 28.9.2020

Pesemme kädet kirjan Fußball ist mein Leben –laulun tahdissa (s. 13).

Teemme uusista työkirjoista sivun 6 ja eteenpäin niin paljon kuin ehdimme.

Hausaufgabe: päällystä työkirja

12. saksan tunti: 5A ke 23.9.2020

Pesemme kädet huvipuistolaulun tahdissa                                https://www.youtube.com/watch?v=ssKKSx4YVzA.

Kuuntelemme ja luemme kappaleen 22 saksaksi parin kanssa.

Teemme kappaleen 22 loput tehtävät.

Teemme kirjan viimeiset kertaustehtävät.

Hausaufgabe: tee työkirjasta kaikki loput tehtävät PALAUTA TEKSTIKIRJA

6. englannin tunti: A2-englanti 5A ti (kaksoistunti) 22.9.2020

Pesemme kädet Baby Yoda –laulun tahdissa. Kuuntelemme vielä voileipälaulun  https://www.youtube.com/watch?v=mK4O8hi30UA.

Toistamme kappaleen 3 kuvasanaston sanat. Tarjoilemme ja pyydämme A tray? Yes, please. Here you are. No, thanks. Can I have a plate, please? Here you go. Piirrämme ja arvaamme parin kanssa. Teemme parin kanssa tehtävät 1 ja 2.

Teemme kuuntelun 3 ja tehtävät 5 ja 6.

Toistamme sanaston 8a ja kuuntelemme kappaleen 3. Teemme tehtävän 11.

Opettelemme artikkeliasiaa Action-tehtävässä 14 ja 15.

Homework: kuuntele, toista, suomenna ja lue kappale 3 joko Otsossa tai http://tiedostot.otava.fi/aanet/highfive4/

Bye. Have a nice day.

11. saksan tunti: 5A ma 21.9.2020

Pesemme kädet huvipuistolaulun tahdissa                          https://www.youtube.com/watch?v=ssKKSx4YVzA.

Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 22.

Mahlzeit.

Piirrämme Paint-ohjelmassa huvipuiston paikkoja ja arvaamme saksaksi.

Teemme kuuntelun 9. TEKSTIKIRJAT KERÄTÄÄN.

Hausaufgabe: opettele ja kirjoita kappaleen 22 sanat ja kuuntele vielä uudestaan satu Hannusta ja Kertusta (Hänsel und Gretel)                      https://www.youtube.com/watch?v=93zqBRS5vpQ

10. saksan tunti: 5A 16.9.2020

Magst du Coca-Cola? –laulu (sanat ja kasetti tietokoneen vieressä).

Müssen-verbi Tarja Virtasen sivustolta  https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-1/2ak sekä s. 265-266. (So ein Zufall 1)

Tee s. 264.

Hausaufgabe: kuuntele, toista, lue ja suomenna kappale 22 (s. 69-71)

5. englannin tunti: 5A A2-englanti (kaksoistunti) 15.9.2020

Pesemme kädet ja kuuntelemme samalla käsien pesu –laulun  https://www.youtube.com/watch?v=dDHJW4r3elE.

Kertaamme olla-verbin Quizlet-sivuston avulla                        https://quizlet.com/204630744/olla-verbi-suomi-englanti-flash-cards/ ja teemme tehtävän 19 (High Five 4 / kappale 2).

Harjoittelemm Quizletissä myös monikkoa  https://quizlet.com/498836067/flashcards. Teemme tehtävät 15 – 18.

Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 2. Luemme kappaleen ja teemme parin kanssa suullisia harjoituksia. Tarkistamme sanastot vihosta.

Teemme kuuntelun 20.

Pelaamme peliä 22 (käytä omaa noppaa tai desinfioi koulun noppa). Teemme Now I can!

Homework: tee väliin jääneet tehtävät kappaleista 1 ja 2

9. saksan tunti: 5A 14.9.2020

Pesemme kädet käsien pesu –laulun tahdissa                    https://www.youtube.com/watch?v=340GxiA_EaI&t=13s.

Tarkistamme kappaleen 21 sanaston vihosta.

Teemme kappaleen 22 karttatehtävän 1 (s. 261) ja lipputehtävän 4A. (s. 262).

Esitämme ja arvaamme kappaleen 22 sanoja.

Kuuntelemme kappaleen 22.

Hausaufgabe: kuuntele Hannu ja Kerttu –satu                    https://www.youtube.com/watch?v=93zqBRS5vpQ

8. saksan tunti: 5A 9.9.2020 (Mittwoch)

Pesemme kädet käsien pesu –laulun tahdissa                      https://www.youtube.com/watch?v=340GxiA_EaI&t=13s.

Luemme kappaletta 21 ääneen saksaksi.

Pelaamme kertauspeliä 2 (s. 258-259). Teemme kappaleen loput tehtävät.

Kertaamme Tarja Virtasen sivustolla.

https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-1/21-nacht-der-feen

Hausaufgabe: tutustu kappaleeseen 22

4. englannin tunti: 5A A2-englanti (kaksoistunti)

Pesemme kädet ja kuuntelemme samalla käsien pesu –laulun  https://www.youtube.com/watch?v=dDHJW4r3elE.

Varmistamme, että kappaleen 1 tehtävät on kaikki tehty.

Toistamme kappaleen 2 sivut 14 – 15. Katsomme valokuvia englantilaisesta koulusta. Käymme läpi omaan kouluun liittyviä sanoja.

Kuuntelemme kappaleen 2. Jatkamme kappaleen tehtäviä.

Opiskelemme Action!-tehtävän avulla substantiivien monikon. Teemme tehtävät 15-18.

Kertaamme olla-verbin Quizlet-sivuston avulla                  https://quizlet.com/204630744/olla-verbi-suomi-englanti-flash-cards/ ja teemme tehtävän 19.

Teemme vielä kuuntelun 20 ja Now I can!-sivun.

Mikäli jää aikaa, pelaamme peliä 22.

Homework: kuuntele, toista, opettele ja kirjoita kappaleen 2 sanastot (s. 22, 25) http://tiedostot.otava.fi/aanet/highfive4/ tai Otso-sovellus

7. saksan tunti: 5A Syyskuu 2020 (Montag)

Pesemme kädet käsien pesu –laulun tahdissa                      https://www.youtube.com/watch?v=340GxiA_EaI&t=13s.

Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 21. Tarkistamme tehtävät 4 ja 5.

Teemme s. 254-255.

Hausaufgabe: opettele ja kirjoita kappaleen 21 sanat (s. 251)

6. saksan tunti: 5A Syyskuu 2020

Pesemme kädet käsien pesu –laulun tahdissa                    https://www.youtube.com/watch?v=340GxiA_EaI&t=13s.

Tutustumme kappaleen 21 sanastoon. Teemme tehtävät 1 ja 2. Kuuntelemme kappaleen 21. Teemme tehtävät 3, 4 ja 5.

Hausaufgabe: kuuntele, suomenna, toista ja lue kappale 21 (s. 66-68)

https://tiedostot.otava.fi/aanet/soeinzufall1/

3. englannin tunti: 5A A2-englanti (kaksoistunti)

Pesemme kädet ja kuuntelemme samalla käsien pesu –laulun    https://www.youtube.com/watch?v=dDHJW4r3elE.

Katsomme videon koululaukusta  https://highfive.otava.fi/high_five_4_digiopetusaineisto/sisalto/f7928e31-4ea9-452d-98b1-061e31b8a918.

Kuuntelemme ja toistamme kappaleen 1. Luemme kappaletta parin kanssa ja teemme oppaan suullisen tehtävän sekä A/B-tehtävän. Pelaamme kappaleen pelin ja teemme Now I Can! –sivun.

Tarkistamme kappaleen 1 sanastot vihosta (pari tarkistaa).

Teemme vielä Sounds good (s. 15) ja kuuntelutehtävän 17 (s. 17).

Toistamme kappaleen 2 kuvasanat (s. 14-15).

Teemme tehtävät 3, 5 ja 6. Mikäli jää aikaa, teemme vielä tehtävät 7 ja 8.

Homework: tutustu kappaleeseen 2 (s. 14-17)

5. saksan tunti: 5A Elokuu 2020

Pesemme kädet käsien pesu –laulun tahdissa                    https://www.youtube.com/watch?v=340GxiA_EaI&t=13s.

Jatkamme tarinakirjaa Das kleine Muffelmonster: Viel Wirbel im Klassenzimmer.  Harjoittelemme kirjan ja Quizletin avulla huonekaluja ja huoneita:                                      https://quizlet.com/504102641/mobeln-fur-kleine-kinder-flash-cards/        https://quizlet.com/502676784/zimmer-fur-kleine-kinder-flash-cards/.

Esitämme ja sanomme saksaksi.

Kertaamme vielä perhesanoja https://quizlet.com/499012647/familie-fur-kleine-kinder-flash-cards/.

Hausaufgabe: kertaa yllä olevien linkkien avulla

4. saksan tunti: 5A Elokuu 2020

Pesemme kädet käsien pesu –laulun tahdissa                https://www.youtube.com/watch?v=340GxiA_EaI&t=13s.

Laulamme tutun koululaulun                                            https://www.youtube.com/watch?v=gVcHrFvHP6o.

Aloitamme uutta tarinakirjaa Das kleine Muffelmonster: Viel Wirbel im Klassenzimmer. Kertaamme kirjan avulla koulusanoja sekä paikan prepositioita: harjoittelemme myös pikkueläimillä (auf, hinter, in, unter, vor).

Harjoittelemme vielä kuukausia hyppynarun (das Sprungseil) ja hularenkaan avulla (der Hula-Hoop).

Auf Wiedersehen.

2. englannin tunti: 5A A2-englanti (kaksoistunti)

Pesemme kädet ja kuuntelemme samalla käsien pesu –laulun        https://www.youtube.com/watch?v=dDHJW4r3elE.

Käymme läpi Yhdistyneen kuningaskunnan (the UK) osat vielä kerrran lippujen ja kartan avulla.

Toistamme paikan prepositiot (s. 9) ja harjoittelemme niitä pikkueläimillä ja omalla pelillä, johon yhdistämme myös koulutavarat (saat oman pelilaudan).

Teemme kappaleen tehtävät 2, 4 ja 6.

Toistamme sanat s. 12. Kuuntelemme kappaleen 1 ja suomennamme sen.

Teemme tehtävät 11, 15 ja 16.

Jos aikaa jää, teemme kuuntelutehtävät 14 ja 17.

Homework: kuuntele, toista, opettele ja kirjoita kappaleen 1 sanastot (s. 10, 12)

http://tiedostot.otava.fi/aanet/highfive4/ tai Otso-sovellus + NÄYTÄ KOTIKIRJE KOTONA (EI TARVITSE PALAUTTAA)

3. saksan tunti: 5A Elokuu 2020

Pesemme kädet käsien pesu –laulun tahdissa                    https://www.youtube.com/watch?v=340GxiA_EaI&t=13s.

Harjoittelemme aamiaissanoja ja kouluun otettavia evässanoja saksaksi kuvakorttien avulla. Muutama oppilas tulee eteen esittämään jonkin ruuan syömistä. Sanomme Mahlzeit ja lähdemme ruokalaan noin klo 11:35. (in die Mensa).

Kertaamme Milli-kirjan ja kuvakorttien avulla vaatteita. Oppilas tulee eteen ja sanoo vaatesanan: toiset “pukevat” vaatteen päälleen. Toinen oppilas tulee eteen ja sanoo vaatesanan: kenellä on tämä vaate päällä, saa pyörittää hularengasta (der Hula-Hoop). Laskemme yhdessä renkaan pyöritykset.

Laulamme tutun koululaulun                                            https://www.youtube.com/watch?v=gVcHrFvHP6o.

Schönen Tag noch!

2. saksan tunti: 5A Elokuu 2020

Pesemme kädet käsien pesu –laulun tahdissa                    https://www.youtube.com/watch?v=340GxiA_EaI&t=13s.

Laulamme tutun Maija Mehiläislaulun                              https://www.youtube.com/watch?v=DVzf0Rk7ycg.

Kerromme kesätekemiset sinä-muodossa: Du schwimmst. Du springst Trampoline. Du isst Eis.

Kertaamme Milli-kirjan ja kuvakorttien avulla värejä ja vaatteita. Yksi oppilas tulee eteen ja sanoo värin: kellä on tätä väriä, saa nousta seisomaan ja esittää jotakin tekemistä (Ich schwimme.). Toinen oppilas tulee eteen ja sanoo vaatesanan: toiset “pukevat” vaatteen päälleen. Kolmas oppilas tulee eteen ja sanoo vaatesanan: kenellä on tämä vaate päällä, saa pyörittää hularengasta (der Hula-Hoop). Laskemme yhdessä renkaan pyöritykset.

Sanomme lopuksi Schönen Tag noch!

  1. englannin tunti: 5A A2-englanti (kaksoistunti)

Pesemme kädet ja kuuntelemme samalla käsien pesu –laulun    https://www.youtube.com/watch?v=dDHJW4r3elE.

Istumme väljästi, pulpetit erikseen (samat paikat kuin saksassa). Laulamme tervehdyslaulun                                                               https://www.youtube.com/watch?v=gghDRJVxFxU.

Saamme molemmat High Five -englannin kirjat sekä pikkuvihon (ja ison vihon). Here you are. Thank you.

Teemme Welcome back! -osion teksti- ja työkirjasta. Käymme vielä läpi Howellin esityksen Isosta-Britanniasta (Great Britain).

Opettelemme koulutavaroita kuvakorteilla ja kappaleesta 1. Kerromme omat koulutavarat englanniksi. Piirrämme, pudotamme ja arvaamme koulutavaroita.

Homework: päällystä kirjat = cover the books ja kuuntele, toista ja suomenna kappale 1  http://tiedostot.otava.fi/aanet/highfive4/ tai Otso-sovellus

  1. saksan tunti: 5A Elokuu 2020 OTA SAKSAN KIRJAT JA SALKKUVIHKO MUKAAN.

Pesemme kädet käsien pesu –laulun tahdissa                https://www.youtube.com/watch?v=340GxiA_EaI&t=13s.

Istumme väljästi, pulpetit erillään. Laulamme tutun hyvän huomenen laulun              https://www.youtube.com/watch?v=U_bsAKAbYD8 apurimme herra Ankan kanssa (herr Ente).

Kertaamme teonsanoja Quizlet-ohjelmassa            https://quizlet.com/270369273/verben-fur-kleine-kinder-flash-cards/ sekä verbikorteilla. Kirjoitamme kesätekemisiä isoon vihkoon: Ich schwimme. Ich esse Eis. Esitämme tekemisiä ja sanomme lauseet sinä-muodossa.

Luemme vielä Millis erster Schultag –kirjan ja aloitamme sen avulla kertaamisen.

Sanomme lopuksi Mahlzeit (ruokailu = Mittagessen um 11:50.).