5.A

Tiistai 31.3.

MA: Teams -tunti klo 9.00 / 10.15! Kappale 32: Yhteen- ja vähennyslaskuyhtälö. Aukeama + kotilaatikko. (s.128-129, laatikko 32.)

Englanti (Riikan ryhmä):  Teams-tunti klo 10.15-11.00. Kaikki paikalle!

Tehdään tekemättömiä KUUNTELUJA kappaleista 10 ja 11. Jatketaan kappaleen 11 käsittelyä ja ruoka-aihetta.

Läksy: s. 138 työkirjasta

Saksa tiistai 31.3.

Laula tien kysymislaulua youtube.com/watch?time_continue=5&v=ErhIDK2Vl9U.  Harjoittele kappaleesta perustienkysymislauseet ja paikansanat s. 43.

Teams-tunnilla tien neuvomista harjoitellaan erityisesti.

Laula uudelleen Ich bin der Osterhase –laulu https://www.youtube.com/watch?time_continue=8&v=wkLIxyo_mb8 ja mieti sanajärjestystä: Ich bin der Osterhase > Bin ich der Osterhase? > Hier ist der Osterhase. > Morgen kommt der Osterhase. Tee s. 45-47.

Hausaufgabe: harjoittele tien kysymistä ja neuvomista. Tätä kysytään keskiviikon tunnilla.

Käsityö 5A:

Muun muassa piirilevyjä on hiukan hankala tehdä näin etänä, mutta yksi työtehtävä sopii tähän kevääseen hyvin. Nimittäin, ensi vuonna kuudennella luokalla tehdään legendaarinen löylykauha. Se on mukava työ ja pitää sisällään monta uutta työvaihetta. Metallin käsittely on yllättävän hauskaa ja työ onkin ollut hyvin motivoiva.

Tehtävänäsi on etsiä lähimetsästä maasta oksan pätkä, joka soveltuu löylykauhan kahvaksi / puuosaksi. Parhaiten tähän soveltuu männynoksa. jos sellainen sattuu löytämään. Oksan pätkä voi olla suora, mutta jos siinä on mutka ja sopii käteen niin aina parempi.

Aikaa tähän tehtävään on varattu koko kevät, joten kiirettä sen suhteen ei ole.

Ota huomioon:

– Oksa ei saa olla maatunut, vaan kuiva.

– Oksan tulee olla vähintään 300 mm pitkä ja ohuemmasta päästää 25 mm paksu.

– Oksa kannattaa kuoria (ottaa kaarna pois) niin se ehtii kuivua. Kysy tähän vähän apua ja työkalua kotoa.

– Kahvaa on helpompi työstää, jos siitä ei lähde kovin paljoa muita oksia.

– Koivu on aika kovaa puuta käsitellä, ehdottamani mänty on parempi, joskin vaikeampi löytää.

– Vinkkaa kavereille, jos löydät hyvän paikan maastosta.

– Elävästä puusta ei saa toisen metsässä sahata oksaa.

– Kerro huoltajille mihin olet menossa ja mitä tekemässä, kun lähdet hakemaan oksaa.

– Älä mene vieraisiin metsiin, vaan pysyttele tutuilla alueilla.

– Mikäli ei millään löydy, älä murehdi. Yritän pitää silmät auki, jos jossain olisi hakkuuaukea tai muu mihin voisimme syksyllä tehdä retken. Koulun vieressä,  hautausmaan parkkipaikalla tehtiin alkuvuodesta harvennustöitä, mutta ne olivat vanhoja kuusia ja niistä oksistä ei puuosaa kannata tehdä. Mikäli huoltajat tietävät hyvän paikan tai vaikka omalla pihamaalla / naapurustossa tehdään harvennustöitä niin siitä voi luokan oppilaille vinkata.

AI: Lue Välkystä Sammon ryöstö s. 115-117. Tee OneDriveen äidinkielen kansioon t.3 (Sammon ryöstön juoni), kirjoita 10 virkettä. Jaa ja lähetä opelle! Mikäli teet vihkoon, lähetä opelle kuva.

Ope paikalla Teamsissa myös klo 13.30.

 

Saksa keskiviikko 1.4.

Toista kappale 3 äänitteen perässä (Tarja Virtasen sivulla tai Otavan sivustolla). Kerro kappaleesta saksaksi tehtävässä 5 (s. 47).

Harjoitellaan suuntia liikkumalla omassa huoneessa: rechts / links, geradeaus, bis zum / zur.

Teams-tunnilla tehdään uudelleen tien neuvomistehtävä ja annetaan osaamisesta plussaa.

Saksan Teams-tunnit klo 9 ti ja ke.

 

Maanantai 30.3.

Teams – oppitunti klo 9.00 kaikille! Ope paikalla myös klo 12.30.

YM: Aloitamme jakson 5: Matkalla maapallolla. Lue ja tutki tarkasti kuvat s. 156-160. Otsikoi OneDrive ympäristöoppi-kohtaan: Maan elämän edellytykset. Kirjoita sinne muistiinpanot vastaten kysymyksiin: 1. Miksi tämä etäisyys auringosta on maalle juuri oikea? 2. Mitä hyötyä on ilmakehästä? 3. Selitä, miten määräytyvät: a) vuorokausi, b) vuosi, c) vuodenajat. Jaa ja lähetä opelle! Ne, jotka eivät pääse OneDriveen, vihosta kuva opelle WhatsApp/tekstari!

Toinen yllin tunti: Jos voit, lataa puhelimeen tai tablettiin Otavan Otso -sovellus. Skannaa kansi tai hae suurennuslasista ”Tutkimusmatka 5”. Paina oppikirjan kuvaa /pyyhkäise ruutua, esiin tulevat kirjan sivunumerot. Kelaa s. 158-161. Kuuntele tekstit ja katso video. Voit selata kirjaa sovelluksessa muutenkin.   Jos tämä ei toimi, tee oppikirjan tehtävät 3 ja 4.

AI: Jatka etäkoulupäiväkirjan kirjoittamista OneDrive Wordissa (äidinkieli). Otsikoi: 30.3. Kirjoita ainakin seuraavista aiheista: 1. Mikä on ollut vaikeaa ja mikä helppoa? 2. Oletko osannut käyttää laitteita ja Teamsia oppimisen välineenä? 3. Miten toivoisit opettajien auttavan sinua opiskelussa etäkoulun aikana? 4. Millaista puuhaa olet keksinyt koulutehtävien lisäksi? Kirjoita kokonaisilla lauseilla. Jaa ja lähetä opelle! Ne, jotka eivät pääse OneDriveen, kirjoittakaa vihkoon ja lähettäkää päiväkirjasta kuva opelle WhatsApp/tekstari.

S2-oppilaat: Minun päiväni

LI: Tee reipas kävelylenkki (ilmoita vanhemmille mihin menet) ja / tai vaihtoehtoisesti tämä:

Kuvahaun tulos haulle kuntopiiri lapsille | Liikunnan opetus ...

MA: Tarkista Teamsista kappaleen 30 tehtävät. Tänään tehtävänä kpl 31 (s. 124-125, kotilaatikko 31). Teamsissa saa apua, myös iltapäivällä. Pyydäthän itse apua, niin tiedän auttaa!

UE:  Katso video:   (mustaa, ctrl  + C, ctrl + V)        https://youtu.be/nY2Ud4ru6KI    Otsikoi vihkoon tai OneDriveen uskonto-kohtaan: Jumalanpalvelus eli messu. Kirjoita videon perusteella muistiinpanot: 1. Ketkä kaikki valmistelevat messua? 2. Miten pappi valmistautuu? 3. Mitä tehtäviä suntiolla on? Lisätehtävät: Nimeä ainakin 2 tai 3 kirkkoa, joissa olet käynyt. Piirrä.

ET: Lähes kaikissa maailman uskonnoissa ja elämänkatsomuksissa tärkein ohje on lähimmäisenrakkaus ja muiden huomioon ottaminen. Niinpä sinun tehtäväsi onkin tänään käytännön tehtävä:

  1. Auta kotitöissä tunnin ajan. Siivoa, kokkaa, hoida pikkusisaruksia tms.
  2. Soita jollekin iäkkäälle sukulaiselle ja ystävälle ja kerro kuulumisia.

 

A2-englanti to 2.4. Teams klo 8.15

Aloitamme Teams-tunnin High Five –laululla.

Tarkistamme Review-tehtäviä (s. 147-150).

Pelaamme kaksi bingoa sekä kahootia (kännykkä valmiina).

Homework: kertaa kappaleet 9 – 12  Quizlet-koe perjantaina sekä osia jaksokokeesta.

A2-englanti pe 3.4. Teams klo 12.30

Teemme Quizletissä kokeen kappaleista 9 – 12. Kerään pisteet.

Teemme jaksokoetta niiltä osin, miten se on mahdollista.

 

Perjantai 27.3.

LI: Tee 45-60 minuutin ulkoilu, niin että tulee pieni hiki : ) Ilmoita vanhemmillesi /kysy lupa, mihin olet menossa ja koska tulossa! Tee kotona ainakin kaksi valitsemaasi kuntopiiriliikettä ja pienet venyttelyt perään.

Teams-tapaaminen klo 10.15, kaikki mukaan!

AI:  1) Lue valitsemaasi kirjaa ainakin 30 min (lukudiplomi?). 2) Soita vanhukselle (mummo, pappa, muu sukulainen tai ystävä, jota nyt ei voi tavata) ja kerro vaikka etäopiskelusta.

MU: Jatka esitelmääsi wordissa. Jos et pääse wordiin, tee musiikin vihkoon tai paperille. Kysy Teamsissa opelta aihe, mikäli epäselvää.

5A A2-englanti torstai 26.3. klo 8.15 ja perjantai 27.3. klo 12.30

Teams-tunnilla torstaina katsomme englanninkielisen videon nuoren pojan elämästä muinaisessa Roomassa.

Tutustu vielä uudelleen kappaleen 12 sanastoon (s. 144-145) ja kuuntele ja suomenna kappale 12 joko Otsossa tai http://tiedostot.otava.fi/aanet/highfive4/ (kohta 69).

Katso video jalkapalloseuroista youtube.com/watch?v=KJhd53UTiAE ja tee tehtävä 5 (s. 146). Laula mukana Liverpoolin kannatuslaulua You’ll never walk alone  youtube.com/watch?v=a9sFd3Ennhs.

Tee kertaustehtäviä s. 147-150.

Tutustu maailman uskontoihin katsomalla seuraavat videot

youtube.com/watch?v=AvFl6UBZLv4 ja youtube.com/watch?v=C77iQAsiMpo.

Jatka kertaustehtäviä s. 147-150.

Teams-tunneilla torstaina klo 8.15 ja perjantaina 12.30 katsomme yllä olevat videot, tarkistamme kertaustehtäviä ja mikäli aikaa jää, harjoittelemme maantietoa Seterrassa.

Musiikin valinnaisen ryhmä (torstai): Jatketaan oman esitelmän tekoa, ks. ohjeet viime viikolta! : )

Torstai 26.3.

Teams klo 9.00, kaikki paikalle! Puhutaan tehdyistä ja tulevista tehtävistä, tarkistetaan ja opiskellaan matematiikkaa.

HI: Lue ajatuksella kpl 19: Hallitsevat roomalaiset (s. 120-125). Opettele Muista nämä -laatikon asiat. Otsikoi Wordiin (”Jaettu” -> oma kansio -> historia): 19 Hallitsevat roomalaiset. Kirjoita siihen aikajanan asiat s. 120-121 alareunasta (keltaisella). Selitä sanat: Kansankokous, senaatti, konsulit, virkamiehet, plebeijit, patriisit, orjat. Vastaa lauseella: Minkä nimisia keisareita oli? Miksi Roomassa oli tärkeää saada kansalaisoikeudet? Jaa valmis tehtävä opelle!

MA: Tarkista Teamsissa kpl 29. Tee nyt vihkotehtävät s. 117 mikäli et tehnyt eilen. Opiskellaan Teamsissa kpl 30. Kaikki tekevät s. 120-121 kokonaan. Ei muuta pakollista.

YH: Katso lasten uutiset osoitteessa  https://www.youtube.com/watch?v=obTTe8a7GMU    Voit katsoa myös toiset lasten uutiset (ke 25.3.).

AI: Välkky s. 112-114: tee Välkky-vihkoon tehtävä 3 s. 114 (ajatuskartta). Käytä kirjan tietoja. Voit etsiä myös lisää tietoa.

S2-oppilaat: Kettu ja korppi_teht

5A: Keskiviikko 25.3.

Englanti (Riikan ryhmä):  Teams-tunti klo 10.15-11.00. Kaikki paikalle!

Tarkastetaan läksyt ja tehdään vaateaiheisia suullisia harjoituksia. Aloitetaan kappaletta 11.

Läksy: Teamsin tiedostoissa Luokan materiaalit- kansiossa tehtävämoniste: läksy10.png.  Tee se vihkoosi. (Toinen tiedosto on lisätehtävä, jonka saa myös tehdä.)

Ympäristöoppi:

Aasian karttatehtäviä. Pelaa pelimuodot tässä järjestyksessä: 1) Näytä kaikki, 2) Opi ja 3) Valitse. Kopioi (ctrl+C) ja liitä (ctrl+V) osoiteriville tämä:  https://online.seterra.com/fi/vgp/3167

Saksa ti 24.3. ja ke 25.3. 

Teams-tunnilla pelaamme kaksi Kahoot-peliä kappaleesta 3 (puhelin valmiina).

Opettele suunnan ilmaiseminen (s. 49) ja 7 (s. 50): zum (der / das -sana), zur (die-sanat). Opettele myös (nach) rechts / links ja geradeaus.

Opettele tien neuvomista Tarja Virtasen sivuston videoista  https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/3budww. Kuuntele minidialogi Tarja Virtasen sivustolta (oikea alalaita). Harjoittele tehtävää 9 (s. 52).

Perehdy saksan sanajärjestykseen s. 45 ja 46: mitä erityistä siinä on? Tee tehtävä 4 (s. 46-47).

Rentoudu lopuksi laulamalla ja tanssimalla pääsiäispupulaulu  https://www.youtube.com/watch?time_continue=8&v=wkLIxyo_mb8.

Teams-tunneilla ti ja ke klo 9 pelaamme Kahootia, suunnistamme ja opettelemme sanajärjestystä.

Matematiikka: Teams -ryhmätunti klo 9.00 ja toisella ryhmällä 10.15! Tarkistamme eiliset tehtävät (Assignments, voit itsekin tarkistaa muuna aikana). Käymme läpi uuden asian: KPL 29. Kaikille tehtäväksi tänään tehtävät 1-8 sekä kotilaatikko 29. Jos sujuu, tee koko aukeama. Jos et pääse Teamsiin ja on vaikeaa, soita tai laita viestiä p. 0400 708957.

Kuvataide: Katso Teamsista tehtävistä (Assignments) kuva ja ohjeet Sammon piirtämiseen / maalaamiseen!

Ope paikalla Teamsissa klo 12.30 jos kysyttävää mistä tahansa!

 

Tiistai 24.3.

Englanti: (Riikan ryhmä)

Teams-tunti klo 10.15-11.00. Tule paikalle, mielellään kuulokkeilla, sekä kirjat ja kynä mukana:

Tarkastamme edellisen viikon tehtäviä kappaleesta 10 ja käymme It’s a fact ja Did you know- osiot yhdessä läpi.

Katso myös pieni video adjektiivien taivutuksesta:

 https://www.youtube.com/watch?v=ZndZGQ1ejvw&list=PLTVt3y-LKnpacHgOrouCRSZw_IeChzvpF&index=4&t=0s

Läksy: Kahootissa on teille valmis visa kpl:sta 10. Käy tekemässä se omaan tahtiisi, mene linkistä sivulle, kirjoita etunimesi Nickname-ruutuun, niin tulokset tulevat minulle.

https://kahoot.it/challenge/0301076?challenge-id=1f4b0412-dd5f-4e52-be7d-69ac06fd1ed1_1584966179163

Tee myös s. 133 työkirjasta.

 

Matematiikka: Teams – ryhmätunti, kaikki paikalle! (A1-enkun lukijat klo 9.00, A1-saksan lukijat klo 10.15). Tarkista edellinen läksy (kpl 27)  Teamsissa tehtävistä (assignment). Tehdään aukeama s.112-113. Tunnilla käsittelemme tätä. (Jos jaksat, tee kotilaatikko / lisätehtäviä.)

Äidinkieli: Lue Välkystä s. 112-113. Vastaa äidinkielen Word-tiedostoon (tai Välkky-vihkoon, jos et pääse O 365-ympäristöön) s.114 kysymyksiin 1 abc ja 2abc. Otsikoi: Kalevala on Suomen kansalliseepos.

KS:  Käsityötuntien aikana kaikilla luokan oppilailla on yhteinen ohjelma. Saatte kokeilla letitystä ja ystävännauhan tekemistä kotoa löytyvistä materiaaleista.

Letitykseen löydät ohjeen tästä linkistä.https://punomo.fi/tekniikat/palmikoitu-eli-letitetty-nyori/

Ystävännauhan ohjeen löydät seuraavasta linkistä.

https://www.youtube.com/watch?v=wu3Vgz4nUV4.

Olen Teamsisa teidän käsityötuntien ajan.  Voin auttaa teitä siellä tarvittaessa,

Ota kuva valmiista nauhoista ja lähetä se minulle pilveen  tai Teamsiin viimeistään  perjantaina 27.3.2020

Intoa ja iloa letitykseen ja nauhojen tekemiseen! Anne

Ope paikalla Teamsissa myös klo 13.30-> , mikäli esim. matikka tai O365 -Word – sivut jäivät vaivaamaan.

Tänään siis matematiikan ja äidinkielen tunnit vaihtoivat paikkoja.

Saksa ti 24.3. ja ke 25.3. 

Teams-tunnilla pelaamme kaksi Kahoot-peliä kappaleesta 3 (puhelin valmiina).

Opettele suunnan ilmaiseminen (s. 49) ja 7 (s. 50): zum (der / das -sana), zur (die-sanat). Opettele myös (nach) rechts / links ja geradeaus.

Opettele tien neuvomista Tarja Virtasen sivuston videoista  https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/3budww. Kuuntele minidialogi Tarja Virtasen sivustolta (oikea alalaita). Harjoittele tehtävää 9 (s. 52).

Perehdy saksan sanajärjestykseen s. 45 ja 46: mitä erityistä siinä on? Tee tehtävä 4 (s. 46-47).

Rentoudu lopuksi laulamalla ja tanssimalla pääsiäispupulaulu  https://www.youtube.com/watch?time_continue=8&v=wkLIxyo_mb8.

Teams-tunneilla ti ja ke klo 9 pelaamme Kahootia, suunnistamme ja opettelemme sanajärjestystä.

 

Maanantai 23.3.

Tapaaminen Teamsissa klo 9.00! (Opetusverkon tunnukset, käyttäjätunnukseen @opetus.tampere.fi loppuun).

Ope paikalla Teamsissa myös klo 12.30->

Päivän tehtävät:

YM:

Testaa Euroopan maat – tuntemustasi Yle Areenassa. Mustaa alla oleva linkki, kopioi (ctrl + C) ja liitä osoiteriville (ctrl+V). Vastaa ainakin 25 ensimmäiseen kysymykseen.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/05/14/kuinka-hyvin-tunnet-euroopan-kartan-testaa-osaamisesi

Toinen yllin tunti: Katso alla olevasta linkistä löytyvä video Afrikasta (lupasin joskus, että katsotaan mutta jäi katsomatta : )

https://areena.yle.fi/1-50107944#autoplay=true

AI: Aloitamme Kalevala-jakson. Lue Välkystä s. 110-111. Tee tehtävät: Toiveita sammolle ja Sammon resepti O365 -Wordiin. Tarkemmat ohjeet Teamsissa tehtävissä (Assignment).

S2-oppilaat: Jatka viime viikon luetunymmärtämistehtävää: http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/lukiluukas/luomu1.htm.Tee tehtävät 2, 3 ja 4. Riittää, että teet tehtävät ennen torstaita.

LI: Lähde kävelylle lähimpään metsään tms luontoon, kävele ainakin 30min. Katsele ympärillesi. Mitä kevään merkkejä näet? Palanneita muuttolintuja, pajunkissoja, kukan alkuja?

MA: Teamissa tarkistetaan (klo 9 alkaen) perusaukeama kpl 26 sekä kotilaatikko. Tänään opiskellaan kpl 27 (Murtoluku, desimaaliluku, prosentti.) Tee perusaukeama ja kotilaatikko. Lisätehtävät kannattaa aina tehdä, jos ehtii ja jaksaa.

UE: Kysele vanhemmiltasi kastetilaisuudestasi / nimiäisistä. Kirjoita tiedot kootusti ylös O365 – omaan Word – uskonto – tiedostoosi. Tarkempi ohje Teams -tehtävissä (Assignment).

ET: Lue huolellisesti läpi vihostasi “Maailman uskontoja” -taulukko. Sen jälkeen yhdistä alla olevat (1-10) lauseet oikeaan uskontoon: kristinusko, islam tai buddhalaisuus. Testaa itseäsi; yhdistä tiedot uskontoihin ensin ilman, että katsot taulukkoa. Kirjoita vastauksesi ET-vihkoon. Tarkista vastauksesi ja tarvittaessa korjaa tiedot oikeiksi taulukosta.

  1. Jumalana on Allah.
  2. Uskonnon symbolina on risti.
  3. Siinä uskotaan uudelleensyntymiseen.
  4. Uskonnon symbolina on 8-osainen pyörä.
  5. Uskonto ei edellytä uskoa jumalaan.
  6. Pyhä kirja on koraani.
  7. Raamattu on pyhä kirja.
  8. Se on maailman suurin uskonto.
  9. Uskonnon symbolina on kuunsirppi ja tähti.
  10. Keskeisenä opetuksena on tehdä hyvää, välttää pahaa ja puhdistaa mielensä.

Saksa ti 24.3. ja ke 25.3. 

Teams-tunnilla pelaamme kaksi Kahoot-peliä kappaleesta 3 (puhelin valmiina).

Opettele suunnan ilmaiseminen (s. 49) ja 7 (s. 50): zum (der / das -sana), zur (die-sanat). Opettele myös (nach) rechts / links ja geradeaus.

Opettele tien neuvomista Tarja Virtasen sivuston videoista  https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/3budww. Kuuntele minidialogi Tarja Virtasen sivustolta (oikea alalaita). Harjoittele tehtävää 9 (s. 52).

Perehdy saksan sanajärjestykseen s. 45 ja 46: mitä erityistä siinä on? Tee tehtävä 4 (s. 46-47).

Rentoudu lopuksi laulamalla ja tanssimalla pääsiäispupulaulu  https://www.youtube.com/watch?time_continue=8&v=wkLIxyo_mb8.

Teams-tunneilla ti ja ke klo 9 pelaamme Kahootia, suunnistamme ja opettelemme sanajärjestystä.

 

Perjantai 20.3.

Liikunta: Tee tunnin lenkki! Voit kävellä, hölkätä / vuorotellen. Voit pyöräilläkin, muista kypärä ja varo liukasta jos pakastaa. Kun palaat kotiin, tee pieni kuntopiiri (sama, mitä olemme tehneet salissa): 10 x kyykkyyn-ylös-hyppyjä, 10 x punnerruksia, 10 x selkäliike (ylä- ja alavartalon kohotus vatsamakuulla), 10 x istumaannousu (vatsalihakset). Lopuksi lankutus, voit ottaa aikaa esim. puhelimen sekuntikello-sovelluksella. Pyri ainakin 30s pysymään. Tee pienet venyttelyt. Hyvä!

Äidinkieli: Kirjoita ainakin 10 virkettä päiväkirjaa tarinavihkoon tai O365 -Wordiin. Otsikoi: Torstai 19.3.2020.

Jos voit, kokeile ladata Lukulumo-sovellus / sivusto. Siellä on ilmaiseksi luettavaa näinä aikoina. Hyvä idea on myös etsiä kirja, mitä voisi lukea lukudiplomia varten. Nyt on aikaa. Kaikki kirjat käyvät.

Musiikki: Aloitetaan musiikin historian parityöt nyt yksin. Etsi tietoa aiheeseesi netistä. Kirjoita O365 Wordiin, Power Pointiin tai paperille. Etsi ainakin seuraavia tietoja: Mikä oli ajan musiikille tyypillistä? Mitä soittimia käytettiin? Keitä ja mitä olivat tunnetuimmat säveltäjät ja teokset? Tätä työtä jatketaan seuraavana perjantaina, käytä nyt oppitunnin verran aikaa. Kirjoittamisesta: Ole huolellinen. Älä kopioi suoraan tekstiä, muodosta omia virkkeitä, yhdistele asioita. Kirjoita lähteet muistiin. Jos et muista aihettasi, kysy  opelta.

A2-englanti

Tee salkkutyö – salkkuvihkoon tai digitaalisesti pilveen – omista tietokonetaidoistasi otsikolla My Computer Skills (19, s.140) (tarkistetaan / esitellään Teams-tunnilla)            Pelaa robottipeliä 20 (s. 141, s. 65) perheenjäsenten kanssa                                            Tee s. 142-143                                                                                                                    Tutustu kappaleen 12 sanastoon (s. 144)                                                                          Kuuntele kappale 12 Otavan sivustolla http://tiedostot.otava.fi/aanet/highfive4/ (kohta 69) tai lataa itsellesi Otavan sovellus Otso (skannaa molempien kirjojen kannet ja kuuntele tekstikirjasovelluksesta)                                                                                        Tee tehtävät 4 ja 5 (s. 145-146)

Pidämme tunnin Teams-sovelluksessa opetus.tampere.fi perjantaina 20.3. klo 12.30. Mukaan pääset opetusverkon tunnuksilla etunimi.sukunimi@opetus.tampere.fi

 

Musiikin valinnaisen tehtävä

kesto 2-4 oppituntia, valmis viimeistään torstaina 9.4.2020

  1. Mieti ja valitse sinua kiinnostava laulaja, bändi, säveltäjä, musiikkityyli tai musiikin historian aikakausi.
  2. Etsi tietoa netistä.  Kirjoita noin sivun mittainen tietoteksti aiheestasi.  Älä kopioi suoraan tekstiä. Käytä omia virkkeitä, yhdistele asioita.
  3. Etsi aiheeseesi liittyen yksi tai useampi (lyhyt) kappale tai esimerkki tästä musiikista.
  4. Voit kirjoittaa Wordissa ja jakaa työn minulle (Sanna Salonen) tai kirjoittaa paperille. Jos teet paperille, ota valmiista työstä kuva ja lähetä numeroon 0400 708957 whatsappina tai tekstiviestinä. Muista huolellisuus ja käsiala. Koristele jos jää aikaa!
  5. Valmistaudu kertomaan aiheesta muille koulussa musiikin valinnaisen tunnilla!

 

Torstai 19.3.

S2-oppilaiden tehtävä:

Mene osoitteeseen http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/lukiluukas/luomu1.htm

Lue teksti. (Teksti on neljässä osassa.) Vastaa tehtävään 1.

Historia:

Lue kappale 18 Mahtava Rooma, s. 116-119.

Kopioi kirjasta vihkoon Muista nämä -laatikko.

Tee vihkoon tehtävät 1 ja 2.

Kirjoita väliotsikko ”Akvedukti” ja selitä lyhyesti (esim numeroimalla), miten akvedukti toimii (kuva s.119).

Matematiikka:

Kappale 26 Prosentin käsite. Lue ja opiskele keltainen laatikko tarkasti. Huom! Yksi prosentti on yksi sadasosa. 1%=1/100.

Tee 104-105 ja kotilaatikko 26.

Yhteiskuntaoppi:

Lue kappale 12 Etsintäkuulutus: Yrittäjiä kaivataan!

Kirjoita vihkoosi Muista nämä! -laatikon asiat.

Tee pieni ajatuskartta tai tukisanalista siitä, millaiseksi yrittäjäksi voisit joskus ryhtyä (mitä esim. kaupassasi myytäisiin tai mitä osaamista / palveluita / esiintymistä tarjoaisit muille). Ei ole vakavaa, pikemminkin leikkimielistä, mielikuvitus liikkeelle. Voi tehdä kaverin kanssa esim. whatsapp-viesteillä tai puhelimessa, muistiinpanot vihkoon.

Äidinkieli:

Sanaluokkakoe pidettiin tiistaina paikalla olijoille. Pidetään muille myöhemmin, kertaillaan vielä lähempänä koetta uudestaan. Toki itsenäisesti kannattaa sanaluokkatehtävät tehdä nyt loppuun, jos esim. monisteet (kolme 2-puoleista) jäivät kesken.

Aloitetaan päiväkirja etäopetusajalta. Kirjoita tarinavihkoon otsikoksi ”Päiväkirja ” ja aloita otsikolla ”Keskiviikko 18.3.” Kirjoita ainakin viisi virkettä siitä, mitä teit eilen. Miltä tuntui olla kotona opiskelemassa? Mitä muuta teit? Mitä ajattelit?

Sanna

Valinnainen media, Jukan ryhmäläiset: kirjaudu omilla opetusverkkosi tunnuksilla (etunimi.sukunimi@opetus.tampere.fi) ja omalla salasanallasi klo 13.15 osoitteeseen opetus.tampere.fi ja valitse sovelluksista Teams ja sitten valitse valinnainen media Jukan ryhmä. Terveisin Jukka

 

Etäopiskelu, keskiviikon 18.3. tehtävät:

-Ympäristöoppi: Lue kpl 35 (s.150-152, 154). Tee vihkoon tehtävät 2 ja 3. Tehtävässä 3 kirjoita taulukkoon yläsarakkeisiin talviuni ja talvihorros, vasemmalle vertailtaviksi asioiksi eläimet, ravinto, paikka, ruumiin lämpö.

-Matematiikka: Viimeinen kertaustunti murtoluvuista. Torstaina pidettäväksi tarkoitettu koe siirretään tai jätetään pitämättä. Mikäli perusaukeamat on tehty sivulle 101 asti, pelaa jotakin jakson peliä perheenjäsenen kanssa tai tee lisätehtävät s.94-95 tai 90-91.

Lisäksi hauskaa matematiikkaa: Vaihda kirjainten järjestystä. Minkä murtolukuihin liittyvän sanan saat (kirjoita ja vastaa vihkoon):

PISUJASTA                         SATOJAOTI

AJOSALKKU                       LUESUKKA

VELANTAJA                        NÄMÄJITIT

-Kuvataide: Piirrä kuvisvihkoon jokin tai jotkut Tutkimusmatka -kirjan eläimistä s. 154 (puuvärit) ja sille maisema. Piirrä ainakin neljän eläimen jäljet maisemaan tunnistettavasti. Voit käyttää koko aukeamaa.

Opiskeluintoa ja pysykää terveinä!

Sanna

Saksa ke 18.3. ja to 19.3.2020

Harjoittele alustavasti kappaleen 3 sanastoa Tarja Virtasen sivustolla  https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-2/3budww (sivun oikealla puolella on useita vaihtoehtoisia tehtäviä).

Kuuntele kappale 3 Tarja Virtasen sivuston oikeasta alalaidasta.

Katsele Berlin-videoita Tarja Virtasen sivustolta.

Suomenna kappale 3 (vaikka kaverin kanssa pelimikrofonin välityksellä).

Tee tehtävät 2 ja 3 (s. 44-45).

Läksynä: opettele ja kirjoita kappaleen 3 sanat (s. 42), siis ensi viikon tiistaiksi.

Pyrin olemaan Teams-alustalla webkameran välityksellä oppituntiemme aikana. Tällöin saa apua ja ratkaisuja. (Mikäli en ole Tesomalla opettamassa.)

Maria Fabritius, saksa

 

Riikan englanninryhmä ke 18.3.:

Harjoittele adjektiivien taivutusasiaa työkirjan s. 127. Lue ja opettele päätteet. Tee sen jälkeen tehtävät 15a-17a s. 128-129 tästä samasta aiheesta. Pyrin olemaan Teams-alustalla tuntimme alussa klo 10.15 alkaen paikalla, niin saat kysyä ja voin neuvoa esim. adjektiiveissa tms.

Huom! Puhelimeen kannattaa ladata Otavan Otso-sovellus. Sillä saat HighFive-kirjat skannattua ja pystyt kuuntelemaan kotona sanastoja ja kappaleita.

Läksy: teht 17b: Tee sarjakuva tai video, jossa vertailet englanniksi eri asioita. Videon voit vaikka lähettää minulle O365:ssä tai sähköpostina 🙂

 

Kotona opiskelevan oppilaan ohje

Tässä jotain ohjeita siihen, miten oppiminen kotona ja virtuaaliluokkasi kanssa sujuu.

A eli aikataulu

Vaikka kotona opiskellessa ei välttämättä noudateta samaa lukujärjestystä kuin koulussa, herää aamulla hyvissä ajoin. Tee samat aamurutiinit, syö aamupala, pue päällesi ja jos ehdit tee pieni ulkoilu ennen opiskelun aloittamista. Kävele vaikka talo ympäri. Kehosi on tottunut saamaan aamulla liikettä. Tämä on siis kuvitteellinen koulumatkasi.

Muista pitää päivän aikana tauko/taukoja, onhan normaalistikin välitunteja. Tauon aikana liiku, tee pieni taukojumppa, muista syödä, ulkoile, jos se on mahdollista. Koska saatat työskennellä ruudun ääressä tavallista enemmän, liikkuminen on tärkeää.

Jos sairastut, tee koulutehtäviä vointisi ja jaksamisesi mukaan.

O eli opiskelu

Kyse ei ole lomasta vaan tarkoitus on koko ajan jatkaa oppimista. Katso, mitä tehtäviä opettaja on sinulle päiväksi antanut. Osan tehtävistä teet itsenäisesi. Jotain opetusta saatat seurata verkossa.

Opettaja on edelleen apunasi oppimisessa, mutta ei samalla tavalla kuin luokassa. Koska tapaat opettajaa harvemmin, muista osallistua etäopetukseen. Voit silloin kysyä ja keskustella muiden kanssa hankalista kohdista. Jos luokallasi tai opetusryhmällä on on Teams, voit jättää sinne chattiin kysymyksen.

Opettaja saattaa myös antaa sinulle vinkkejä, mistä voit löytää aiheesta opetusvideoita ja muuta sähköistä materiaalia oppimisen avuksi. Jos itse löydät jotain kiinnostavaa, voit vinkata siitä opettajaa ja muita luokkakavereitasi.

Kun osallistut etäopetukseen, noudata opettajan ohjeita. Pidä mikrofonisi vaimennettuna ja jos olette sopineet, että kuvaa ei lähetetä, pidä myös kamera pois päältä. Muista, että olet oppitunnilla.

V niin kuin välineet

Opiskelu tapahtuu kotonakin osittain niillä samoilla välineillä kuin koulussa. Kirjat ja vihot ovat edelleen käytettävissä. Etene opettajan ohjeiden mukaan.

Tarvitset myös jonkin laitteen, jolla opettaja saa sinuun yhteyden. Puhelimella pääset jo pitkälle. Muista huolehtia, että akussa on virtaa, kun osallistut etätunnille. Jos kotona on käytettävissä tablet -laite tai läppäri, voit sitäkin käyttää. Koululta voi myös kysyä laitetta lainaksi etäopiskelun ajaksi.

U niin kuin uusi kokemus

Ole ennakkoluuloton, moni asia on uusi, meille kaikille. Koska moni muukin käyttää samaan aikaan verkkoa ja ohjelmia, saattaa tekniikka toimia hitaasti. Voi olla, että jokin asia tuntuu hankalalta oppia yksin. Muista, että et ole yksin. Vaikka et tapaakaan luokkakavereitasi, voit edelleen työskennellä heidän kanssaan yhdessä erilaisilla sähköisillä työvälineillä. Myös kotijoukoilta voi kysellä tarpeen tullen apua.