4.B

Tiistai 26.5

Tänään teimme matematiikasta kappaleen 48 ekan aukeaman ja englannista teimme kappaleesta 15 tehtävän 10 työkirjan sivulta 182.

Maanantai 25.5

Matematiikassa tehtiin kappaleen 47 eka aukeama ja mökki 47.

Perjantai 15.5

Teimme matematiikasta aukeaman 44 ja läksyksi tuli tehdä eka aukeama ja mökki 44 valmiiksi.

Teimme äidinkielessä sarjakuvan vihkoon.

 

 

Torstai 14.5

Teimme matematiikasta kappaleen 43 lisätehtäviä ja tarkistimme kappaleen 43 mökin ja ekan aukeaman tehtäviä.

Kuuntelimme englannin kirjasta kappaleen 15 ja käänsimme yhdessä. Harjoittelimme maihin ja säihin liittyviä sanoja kappaleesta 15.

 

Keskiviikko 13.5

Teams-oppitunti on tänään klo 12.00. Nähdään huomenna torstaina koulussa klo 9.00!

Liikunta

Käy ulkoilemassa kävellen, hölkäten tai pyöräillen ja tee sen jälkeen lihaskuntojumppa seuraavan videon mukaan. 

Matematiikka

Tee kappaleesta 43 eka aukeama ja mökki 43. Kappaleessa kerrataan kertolaskua allekkain ja muistinumerolla.

Äidinkieli

Kirjoita mediavinkkauksesi valmiiksi ja palauta opettajalle tänään. Voit palauttaa tehtävän joko kuvana äidinkielen vihkosta, kirjoittaa työn Äidinkieli -kansioon opetus365:ssa tai lukea vinkkauksen ääneen videolle ja lähettää videon opettajalle Teamsin kautta.

Tiistai 12.5

Teams-oppitunti on tänään klo 12.00. Tarkistamme eilisiä tehtäviä ja katsomme tämän päivän töitä.

Kuvataide

Tee viime viikon vesiaiheeseen liittyen purjevene. Käytä materiaalina tyhjää kananmunakennoa. Purjeet voit askarrella paperista ja vaikka mehupilleistä tai ohuista kepeistä. Koristele kotoa löytyvillä väreillä ja materiaaleilla. Voit lähettää opelle kuvan valmiista purjeveneestä!

Äidinkieli

Jatka eilen aloittamaasi mediavinkkausta. Työn tulee olla valmis huomenna.

S2-oppilaat: Tee Karhu-kielitestin kielitieto- ja sanasto-osio verkossa: (ei tarvitse tallentaa): https://peda.net/jyvaskyla/tikkakoskenyhtenaiskoulu/oppiminen3/kieku/kielitestit/karhu/%E2%96%B6-kielitieto
https://peda.net/jyvaskyla/tikkakoskenyhtenaiskoulu/oppiminen3/kieku/kielitestit/karhu/%E2%96%B6-sanasto

Matematiikka

Tee kappale 42, jossa harjoitellaan aiemmin opittuja asioita. Tee sivu 187 ja tehtävät 4-5 sivulta 188, sekä mökki 42. Lähetä opettajalle kuva sivusta 187 Teamsin kautta.

Maanantai 11.5

Hyvää uutta viikkoa! Opettaja soittaa oppilaat läpi Teams-puheluin klo 12-13.30. Muista olla paikalla omalla vuorollasi!

Äidinkieli

Kirjoita joko Äidinkieli -kansioon opetus365:ssa tai äidinkielen vihkoon mediavinkkaus. Ohjeet löytyvät äidinkielen tekstikirjan sivulta 162.

  • Valitse ensin mediasta aihe, josta haluat vinkata. Se voi olla esimerkiksi peli, blogi, lehti, www-sivu, musiikkivideo, tv-ohjelma tai sarjakuva.
  • Kirjoita otsikoksi aiheen nimi.
  • Kirjoita tärkeimmät siihen liittyvät asiat, kuten päähenkilöt, hahmot ja sisällöt.
  • Kerro, mikä valitsemassasi aiheessa on parasta, ja miksi muidenkin kannattaa tutustua kyseiseen mediaan.
  • Jos haluat, voit lukea tekstin videolle ja lähettää työn videon muodossa opettajalle.

Tätä tehtävää saat tehdä kolme äidinkielen tuntia, joten voit palauttaa tehtävän keskiviikkona.

Englanti

Kirjoita englannin työkirjan sivun 180 tehtävän 6a tummalla fontilla olevat sanat My words-torniin. Kuuntele ja toista Otso-sovelluksen avulla tekstikirjan sivuilta 82-83 kappale 15. Käännä teksti sanaston avulla niin, että ymmärrät kappaleen sisällön. Tee sen jälkeen työkirjasta sivulta 181 tehtävä 8 ja sivulta 182 tehtävä 9. Lähetä kuvat tehtävistä 8 ja 9 opettajalle!

Ympäristöoppi

Lue ympäristöopin kirjasta sivuilta 18-21 kappale 4 ”Kireitä siimoja”. Tee tehtävät 1-2 ympäristöopin vihkoon.

Uskonto

Lue kappale 28 ”Rakastakaa vihamiehiänne” uskonnon kirjan sivuilta 78-79. Vastaa uskonnon vihkoon kysymyksiin 3, 4 ja 5.

Elämänkatsomustieto: Käy tekemässä ËT-testi tämän päivän aikana. Testin pääset tekemään klikkaamalla tästä. Testissä testataan etäopetuksessa käsiteltyjä aiheita monivalintakysymyksillä. Kun olet tehnyt testin, näet heti pisteesi.


Perjantai 8.5

 Teams-tunnit pidetään tänään klo 9.15 ja 12.00.

Yhteiskuntaoppi

  • Katsele lasten uutiset
  • Lue kirjasta kappale 17 Viisaasti verkossa
  • Tee tehtävä 4 a,b,c,d sivulta 99. c) kerro niistä hymiöistä joita itse käytät ja d) kerro esimerkit muutamista hymiöistä

Mukavaa viikonloppua!

 Perehdymme tänään veden puhdistamiseen.

  1. Teemme ensin suodatuskokeen.

Tavoite: Havainnollistaa veden puhdistusta ja pohjaveden muodostumista
maapallolla
Tarvikkeet: hiekkaa, maitopurkki, lasipurkki, kuravettä

Sadevesi puhdistuu suodattuessaan maapallon maakerrosten läpi pohjavedeksi.
Tutkikaa puhtaan juomaveden muodostumista maapallolla yksinkertaisen kokeen avulla:

  1. Puhdistakaa koetta varten noin litra hiekkaa huuhtelemalla sitä vedessä useita kertoja.
  2. Leikatkaa maitopurkin yläosa pois ja pistäkää pohjaan pieniä reikiä. Nostakaa pesty
    hiekka maitopurkkiin ja asettakaa maitopurkki tukevasti lasipurkin/ läpinäkyvän astian päälle.
  3. Hakekaa kuravettä tai valmistakaa sellaista sekoittamalla veteen multaa. Kaatakaa
    pieni määrä kuravettä maitopurkkiin. Tarkastelkaa, minkälaista vettä lasipurkkiin
    tihkuu ja verratkaa sitä alkuperäiseen sameaan veteen.

Kirjoita ja piirrä ympäristöopin vihkoon havaintosi otsikon tai kuvaa video suodatuskokeesta ja havainnoistasi. Lähetä kuva tai video tehtävästä opettajalle.

  1. Tutustumme veden puhdistamiseen vedenpuhdistuslaitoksessa ja jätevedenpuhdistamolla

Suomessa voimme juoda puhdasta vettä suoraan hanasta. Syntyvä jätevesi taas puhdistetaan jätevedenpuhdistamolla. Katso alla olevat videot, joissa kerrotaan siitä, miten vesi puhdistetaan. Pohdi myös, miten voisit itse käyttää vettä säästäväisemmin.

  • Seuraavaa video kertoo veden puhdistamisesta.

  • Seuraavassa videossa taas kerrotaan jätevedenpuhdistamon toiminnasta.

Kirjoita ranskalaisin viivoin ympäristöopin vihkoon veden puhdistamisesta ja jäteveden puhdistamisesta, ja pohdi lisäksi, miten voisit itse käyttää vettä säästäväisemmin. Lähetä kuva tehtävästä opettajalle.

Musiikki

Veden avulla voi myös tehdä musiikkia. Ota muutama juomalasi ja laita niihin vettä. Kuuntele, minkälainen ääni lusikalla varovaisesti kopauttaessa syntyy. Mitä enemmän lasissa on vettä, sitä matalampi ääni syntyy. Koeta saada aikaiseksi jokin melodia. Katso Teams:ssa opettajan tekemä versio. Voit lähettää omastasi videon Teams:n kautta opettajalle!

Torstai 7.5

Pidämme Teams-tunnit tänään klo 9.15 ja klo 12.00.

Tänään tutkimme veden ominaisuuksia.

  • Tutkimme veden pintajännitystä.
  1. Katso alla oleva englanninkielinen video
  2. Tee videon koe itse. Tarvitset lasikulhon tai lautasen, vettä, pippuria ja astianpesuainetta.
  3. Mitä huomaat, kun laitat veteen pippuria? Mitä huomaat, kun lisäät joukkoon astianpesuainetta?
  4. Kirjoita ja piirrä havaintosi ympäristöopin vihkoon.

Sanastoa:

water molecules = vesimolekyylit

science = tiede

experiment = koe, testi

procedure = menetelmä

observe = havainnoida

explanation = selitys

surface tention = pintajännitys

liquid soap = nestemäinen saippua

  • Tutkitaan seuraavaksi kellumista.
  1. Tarvitset astian, vettä, astianpesuainetta, suolaa, nastan/ klemmarin ja pienen palan porkkanaa.
  2. Täytä astia puolilleen vedellä. Aseta nasta tai klemmari varovasti veden pinnalle. Voit laittaa nastan/ klemmarin alle pienen palan talouspaperia ja asettaa sen varoen veden pinnalle. Kirjoita ja piirrä ympäristöopin vihkoon, mitä nastalle tapahtuu.
  3. Lisää veteen tippa astianpesuainetta. Kirjoita ja piirrä, mitä nastalle nyt tapahtuu.
  4. Puhdista astia ja täytä se uudelleen vedellä. Laita porkkanan pala veteen. Kirjoita ja piirrä, mitä porkkanalle tapahtuu.
  5. Lisää veteen suolaa. Kirjoita ja piirrä, mitä porkkanalle nyt tapahtuu.
  • Tutkitaan vielä jäätymistä:
  1. Tarvitset tyhjän kannellisen muovirasian.
  2. Täytä rasia puolilleen vedellä.
  3. Merkitse veden pinta rasian kylkeen.
  4. Laita rasia pakastimeen vähintään vuorokaudeksi ja tee hypoteesi. Mitä veden pinnan korkeudelle tapahtuu? Kirjoita ympäristöopin vihkoon arvioisi, mitä ajattelet veden pinnan korkeudelle tapahtuman.
  5. Ota rasia pakastimesta ja merkitse uusi veden pinta. Mitä tutkimuksessa selvisi?

Lähetä opettajalle kuvat havainnoista, vastauksistasi, sekä kuvat/ piirrokset työvaiheista. Jäätymistyön havainnot voit kirjata perjantaina.

Tee myös Live worksheets– sivustolla veteen ja säähän liittyviä tehtäviä englanniksi.

Ensin veden käyttöön liittyviä tehtäviä: 

https://www.liveworksheets.com/sc282818bh 

Ja vesistöjen nimiin: 

https://www.liveworksheets.com/eq209993qv 

Maailman meret: 

https://www.liveworksheets.com/uo19538je 

 

S2-oppilaat: Lue nettietiketti-teksti täällä: http://papunet.net/fileadmin/muut/Esitteet/Nettietiketti.pdf

Vastaa kysymyksiin ja lähetä vastauksista kuva S2-opettajalle: NETTIETIKETTI_4_5

 

Keskiviikko 6.5

Tänään Teams-oppitunti on klo 12.00.

Tee tänään mahdollisuuksien mukaan perheenjäsenen kanssa retki järven tai lammen rannalle. Ota mukaan kamera tai puhelin, jossa on kamera. Lue ennen retkeä ympäristöopin kirjasta kappale 3 ”Vesikasvien valtakunta sivuilta 14-17.

Tutki rannalla kasvillisuutta ja ota kuvia vesikasveista. Ota myös rannalta hiekkaa mukaan vaikkapa muovirasiaan tai ämpäriin noin 0,5-1 litran verran ja puhdista huuhtelemalla. Hiekkaa tarvitsemme perjantaina suodatuskokeessa. Mikäli et pääse rannalle, voi tehdä tehtävän etsimällä tietoa vesikasvillisuudesta internetiä hyödyntäen.

Tutki ottamiasi kuvia vesikasveista ja tunnista kasvit internetiä hyödyntäen. Ota kaksi kasvia tarkempaan tarkasteluun, ja kirjoita vertailu näistä kasveista joko ympäristöopin vihkoon tai word-tiedostona opetus365:ssa Ympäristöoppi-kansioon. Kirjoita otsikoksi ”Vesikasvit”. Vastaa vertailussasi seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitkä ovat kasvien nimet?
  • Millaiset lehdet ja kukinto kasveilla on?
  • Mikä on kasvien elinympäristö ja levinneisyys?
  • Milloin on kasvien kukinta-aika?

Lähetä opettajalle kuvat kasveista ja kirjoittamastasi kasvien vertailusta, mikäli kirjoitat vertailun vihkoon.

Tiistai 5.5

Tänään pidämme Teams-tunnit klo 9.15 ja 12.00. Aamulle katsomme läpi päivän työt ja klo 12 tarkastelemme tuloksia yhdessä.

Jatkamme vesiteemaa mittaamalla tilavuuksia alla olevan videon ohjeiden mukaan. Tarvitset desilitramitan, erikokoisia muovikulhoja- tai astioita, sekä ympäristöopin vihon ja kynän. Tee mittaukset mielellään suihkutiloissa. Mittaa ainakin viiden astian tai kulhon tilavuus. Kirjoita vihkoon otsikoksi ”Desilitra” ja kirjoita vihkoon esineen nimi ja mittaustulos. Lähetä opettajalle Teams:ssä kuva mittaustuloksistasi. 

Tänään tutustumme myös veden kiertokulkuun. Katso alla oleva video. Piirrä ja väritä kuva veden kiertokulusta ympäristöopin vihkoon. Kirjoita kuvaan vedenkierron vaiheet. Lähetä opettajalle kuva tehtävästä!

Tämän viikon sunnuntaina on äitienpäivä. Tiistaisin meillä on tavallisesti kuvista, joten tänään voit myös askarrella kortteja äitienpäivää varten haluamallasi tavalla. Tässä on yksi kiva vaihtoehto korttien askarteluun.

S2-oppilaat: Kirjoita vastaukset kysymyksiin ja perustele vastauksesi. Jossittelu_4_5

 

Maanantai 4.5

Muista tulla Teams-tunneille tänään poikkeuksellisesti klo 9.15 ja klo 12.00.

Katsomme aamulla yhdessä läpi päivän tehtäviä ja puolen päivän aikaan keskustelemme tehdyistä töistä.

Tällä viikolla neloset viettävät MOK-viikkoa, jonka aiheena on ”Vesi merkitsee elämää”.

Tänään tutustumme veden olomuotoihin ja niiden muutoksiin.

  • Aloita kirjoittamalla ympäristöopin vihkoon otsikko ”Vesi merkitsee elämää”. Kirjoita sen alle ranskalaisin viivoin asioita, joita tiedät vedestä nyt.
  • Katso alla olevat video ja kuva veden olomuodoista ja tee sen jälkeen Teams:ssa veden olomuotoihin liittyvä tehtävä. Voit myös tehdä mahdollisuuksien mukaan ja vanhempien luvalla videon kokeita veden olomuodon muutoksiin liittyen.

  • Tee seuraavaksi ympäristöopin vihkoon sarjakuva, jossa kuvataan vaiheittain jokin veden olomuodon muutos, kuten esimerkiksi lumiukko, joka sulaa keväällä. Käytä viivoitinta ja kirjoita sarjakuvalle otsikko, käytä puhekuplia ja väritä. Lähetä kuva valmiista sarjakuvasta opettajalle Teams:ssa.

Elämänkatsomustieto: Elämään kuuluu erilaisia vaiheita. Elämänkaarella voidaan kuvata elämänkulku alusta loppuun. Eri kulttuureissa on erilaisia uskomuksia siitä, mitä tapahtuu kuoleman jälkeen.  Tee tämän päivän aikana alla olevat tehtävät ET-vihkoon. Lähetä tehtävistä kuva opelle Teams-viestillä. Kirjoita otsikoksi: Elämän rajallisuus

  1. Yhdistä oikein käsite ja selitys. 
    • 1.vanhuus, 2.elämänkaari, 3.lapsuus, 4.nuoruus ja 5.aikuisuus
      1. Elämään kuuluu erilaisia vaiheita.
      2. Aika syntymästä murrosikään.
      3. Ikäkausi lapsuuden ja aikuisuuden välissä.
      4. Ikäkausi nuoruuden ja vanhuuden välillä.
      5. Ajanjakso keski-iän jälkeen.
  2. Etsi lehdistä eri-ikäisiä ihmisiä. Leikkaa kuvat irti. Piirrä vihkoosi aikajana ja nimeä janalle elämänkaaren vaiheet: lapsuus, nuoruus, aikuisuus ja vanhuus. Liimaa leikatut kuvat oikeaan kohtaan janaa ja keksi yhdelle tai useammalle kuvitteelliselle ihmiselle elämäntarina.

Torstai 30.4

Muista tänään laittaa iloa tuova vapputervehdyksesi luokan Teams:n keskustelupalstalle!

Teams-oppitunti on tänään klo 12.00. Tutustumme uuteen englannin kappaleeseen ja tarkistamme eilisen mökin 41.

Englanti

Siirrymme kappaleeseen 15 ”Near and far”. Kappaleessa tutustutaan maiden nimiin ja opitaan keskustelemaan säätilasta, sekä kertomaan aikomuksista ja tulevaisuuden suunnitelmista. Kuuntele Otso-sovelluksen avulla tekstikirjan sivujen 80-81 säänilmaisut ja maiden nimet ja toista perässä. Kirjoita työkirjan sivun 179 tehtävän 4 sanat englannin vihkoon englanniksi ja suomeksi siististi ja selkeästi. Harjoittele sanoja ja säänilmaisuja. Lähetä kuva enkun vihkon sanoista opelle Teams-viestinä!

Äidinkieli

Lue tekstikirjan sivuilta 132-133 teksti ”Aukene portti musta”.  Tee Teams:ssä tietovisatehtävä tekstiin liittyen!

S2-oppilaat: Lue vapputarina ja vastaa kysymyksiin: Vapputarina_4_5  Lisätehtävänä voit tehdä sanasokkelon: Vappu_sanasokkelo Hauskaa vappua!

Liikunta

Liiku ulkona kävellen, pyöräille tai juosten. Bongaile liikkuessasi kevään merkkejä alla olevan kevätbingon mukaan.

Ympäristöoppi

Lue kappale 2 ”Iik, iilimato” ympäristöopin kirjan sivuilta 8-12. Tee tehtävät 1 ja 3 sivulta 12 ympäristöopin vihkoon.

Matematiikka

Tee kappaleista 39, 40 ja 41 kertaustehtäviä ja harjoittele kertolaskuja Bingelissä. Emme siirry tänään uuteen kappaleeseen.

Iloista vappua kaikille!

Keskiviikko 29.4

Tänään meillä on Teams-oppitunti klo 12.00! Tarkistamme eilisen matematiikan mökin ja tarkastelemme tämän päivän matematiikan aihetta.

Liikunta

Käy ulkona liikkumassa kävellen, hölkäten tai pyöräillen mahdollisuuksien mukaan. Voit kokeilla parkouria lähiympäristössä seuraavan videon ohjeiden mukaan!

Matematiikka

Tee kappaleesta 41 ensimmäinen aukeama ja mökki 41. Voit tehdä myös lisätehtävät. Aiheena on kertolaskun osittelu.

Esim. 5 x 13 =

5 x 10 + 5 x 3 =

50 + 15 = 65

Äidinkieli

Jatkamme fantasiakuvauksen kirjoittamista Word-ohjelmalla opetus365:ssa Äidinkieli -kansioon. Kirjoita tänään kuvauksen viimeinen kappale, jonka päätät tervetulotoivotukseen, jossa paljastat fantasiamaailman nimen lukijalle. Kirjoita vähintään 5-10 virkettä. Tarkista lopuksi koko teksti ja korjaa mahdolliset virheet. Laita virkkeisiin isot alkukirjaimet ja lopetusmerkit. Huomaa myös sivulauseet ja päälauseet ja pilkut. Käytä vuoropuhelussa vuorosanaviivaa. Opettaja käy lukemassa tekstit myöhemmin ja kirjoittaa tekstin perään palautteen.

Tiistai 28.4

Muista tänään tulla Teams-oppitunnille klo 12.00 alkaen. Tarkistamme eilisiä tehtäviä, tarkastelemme matematiikan tämän päivän kappaletta ja äidinkielen fantasiakuvausta.

Kuvataide

Käy ulkona ottamassa luontokuvia alla olevan kuvametsästyksen mukaan.  Valitse sitten listalta 8-10 kohdetta, joista otat valokuvan. Kuvatessasi mieti seuraavia asioita:

  • Etäisyys: läheltä-kaukaa
  • Kuvakulma: alhaalta, ylhäältä, sivulta
  • Onko kohde kuvassa kokonaan vai osittain

Kokeile kuvissasi vaihdella näitä kuvan ominaisuuksia, niin saat hyvin erilaisia kuvia. Lähetä  kaksi mielestäsi onnistuneinta otosta opettajalle Teams-viestinä.

Voit tehdä jostain onnistuneesta kuvasta myös vapputervehdyksen luokkakavereille torstaita varten. Oppilaskunnan hallitus keksi koululle haasteen, jossa luokan Teams:iin lähetetään vappuaattona torstaina vapputervehdys luokkakavereille. Tervehdys voi olla kuvan tai videon muodossa. Tarkoitus on ilahduttaa kavereita!

 Äidinkieli

Tänään jatkamme fantasiakuvauksen kirjoittamista Wordilla opetus.tampere.fi osoitteessa. Vuorossa on tekstikirjan sivulta 131 kohdasta ”Kirjoittamaan” kolmas kohta. Aloita kolmas kappale. Kerro kenet kohtaat, miten sinua kohdellaan ja mitä tunnet, koet ja ajattelet. Kirjoita ainakin 5-10 virkettä. Muista aina lukea kirjoittamasi teksti huolella, niin huomaat virheet helpommin.

S2-oppilaat: Lue vapusta kertova teksti ja vastaa sitä koskeviin kysymyksiin täällä: http://www.moped.fi/materiaali/harjoitukset/vappu.htm

Matematiikka

Tee matematiikan kirjasta kappaleesta 40 eka aukeama ja mökki 40. Voit tehdä myös lisätehtävät. Kappaleessa kerrataan kymmen- ja satalukujen kertolaskua. Kerro numerot ensin ilman nollia ja lisää oikea määrä nollia lopuksi perään. Esim. 5 x 30 = 5×3= 15 = 150, tai 10 x 50 = 1 x 5 = 500

Lähetä tänään opelle kuva matikan aukeamasta!

 

Maanantai 27.4

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille! Opettaja soittaa tänään oppilaat läpi Teams-puheluin klo 12-13.30. Muista olla paikalla omalla vuorollasi!

Äidinkieli

Lue lukupiirikirjan viimeiset luvut 19-20 ja vastaa Teams-tietovisan kysymyksiin.

Englanti

Tee työkirjan sivulta 176 tehtävät A ja B, jotka liittyvät marjoihin ja hedelmiin.

Harjoittele työkirjasta sivujen 166 ja 168 sanoja. Tee sen jälkeen Teams-tietovisa ”Fruit, berries and vegetables” näihin sanoihin liittyen.

Kuuntele vielä kerran aakkoslaulu vielä pari kertaa ja laula mukana. Koeta sen jälkeen sanoa kaikki aakkoset itse englanniksi.

Voit tehdä kappaleen 14 lisätehtäviä Otavan oppilaan maailmassa. Kirjautumiseen tarvitset oppilaan avaimen.

Ympäristöoppi

Siirrymme ympäristöopissa ensimmäiseen jaksoon. Lue ympäristöopin kirjasta kappale 1 ”Rannoilta kouluun”. Tee ympäristöopin vihkoon tehtävät 1-2. Voit myös kurkata Otavan oppilaan maailmaan ja katsoa, mitä tehtäviä siellä löytyy kappaleeseen liittyen.

Uskonto

Lue kappale 27 ”Hienotunteisuus on hienosäätöä” sivuilta 76-77. Tee uskonnon vihkoon tehtävät 1-2.

Elämänkatsomustieto
Suomalaisuuteen liittyy vahvasti neljä vuodenaikaa. Vastaa alla oleviin kysymyksiin ET-vihkoon. Kirjoita otsikoksi: Vuodenajat Suomessa. Lähetä tehtävistä kuva opelle Teams-viestillä.

  1. Vaikuttaako vuodenaika siihen,
    1. Kuinka monta tuntia nukut?
    2. Kuinka paljon sinua väsyttää?
    3. Paljonko vietät aikaa koneella/TV:n ääressä?
    4. Mitä harrastat kesällä?
    5. Mitä harrastat talvella?
    6. Mitä harrastat syksyllä?
    7. Mitä harrastat keväällä?
  2. Valitse yksi vuodenaika. Piirrä ja kirjoita vihkoosi sen vuodenajan hyvät ja huonot puolet.

Perjantai 24.4

Hei! Muista tulla Teams-tunnille tänään klo 12.00. Tarkistamme ympäristöopin eiliset tehtävät ja matematiikan mökin, sekä katsomme tämän päivän osuutta fantasiakuvauksen kirjoittamisesta.

Hyvää viikonloppua!

Yhteiskuntaoppi

Kpl 16. Sosiaalinen media eli some s. 92-93

  • Lue sivut
  • Mieti lukemasi ja oman kokemuksesi perusteella mitkä ovat somen haitat ja hyödyt. Kirjoita pohdintasi vihkoosi tai paperille ja lähetä vastauksesi minulle joko Teams viestillä (kuva) tai jaa minulle office365:ssa

Mukavaa viikonloppua! t. Anne

Äidinkieli

Jatka fantasiakuvauksen kirjoittamista. Tänään kirjoitat toisen kappaleen, jossa kuvailet mitä näet, kuulet ja haistat, kun olet fantasiamaailmassa. Kuvaile tarkasti paikan yksityiskohtia. Muista sisennys toisen kappaleen alussa. Kirjoita 5-10 virkettä.

Musiikki

Jatkamme musiikin aikakausiin tutustumista. Tänään on vuorossa osa 5 Klassismi. Kuuntele ja katso video. Tänään ei tarvitse vastata kysymyksiin.

Matematiikka

Tee kertaustehtäviä kappaleista 38 ja 39 ja Bingel-tehtäviä kertolaskuihin liittyen. Emme siirry tänään uuteen kappaleeseen.

Käsityö

Käy tänään mahdollisuuksien mukaan läpi vaatekaappiasi. Järjestä vaatteet siisteihin pinoihin ja siirrä pieneksi jääneet pois kaapista. Kysy vanhemmiltasi neuvoa, mihin laittaa pieneksi jääneet. Voit jo katsoa kesäisempiä ja keväisempiä vaatteita esille. Tutki vaatteiden sisällä olevia ohjelappuja. Missä lämpötilassa vaate kuuluisi pestä? Mistä materiaalista vaate on tehty? Saako vaatetta silittää, ja miten kuumalla raudalla?

Torstai 23.4

Muista tulla Teams-oppitunnille klo 12. Aiheena ovat englanti, matematiikka ja ympäristöoppi. Tunnilla voi kysyä myös neuvoa fantasiakuvauksen kirjoittamiseen.

Englanti

Kuuntele vielä kertaalleen aakkoslaulu. Tässä aakkoslaulussa on myös aina pari sanaa jokaista aakkosta kohden. Yritä sen jälkeen sanoa oman etunimesi ja sukunimesi kirjaimet englanniksi jollekin perheenjäsenelle.

https://www.youtube.com/watch?v=hq3yfQnllfQ

Tee sen jälkeen sivulta 175 tehtävät 1 a ja b ja 2.

Voit myös halutessasi pelata perheenjäsenen kanssa On a farm -peliä tekstikirjan sivulta 73.

Äidinkieli

Aloitamme tänään fantasiakuvauksen kirjoittamisen tietokoneella. Eilen teit suunnitteluruudukon omasta fantasiamaailmastasi tarinavihkoon. Tänään katso kohtaa ”Kirjoittamaan” tekstikirjan sivulta 131. Tee tämän osion ensimmäinen kohta. Ensimmäiseksi kirjaudu office365:een ja mene kohtaan ”Jaettu”. Siellä pitäisi näkyä oma nimi, jota klikkaamalla saat auki ainekohtaiset kansiot. Klikkaa auki äidinkieli -kansio ja luo sinne uusi Word-tiedosto. Kirjoita tiedoston nimeksi ”Fantasiakuvaus + oma nimi”. Kirjoita tekstille otsikoksi ”Fantasiamaailmassa” ja kirjoita ensimmäinen kappale.  Ensimmäisessä kappaleessa kerrot, millaisesta portista, ja miten fantasiamaailmaan pääsee. Kuvaile tarkasti. Älä kuitenkaan paljasta fantasiamaailman nimeä! Ensimmäiseen kappaleeseen ei tule sisennystä. Kirjoita vähintään 5 virkettä.

S2-oppilaat: Päivän S2-tehtävän voit tehdä käsin vihkoosi tai paperille tai koneella. Puhekieli ja kirjakieli_4_5

Liikunta

Käy liikkumassa ulkona. Voit käydä lenkillä, pelata pallopelejä tai tehdä vaikkapa pihatöitä.

Voit halutessasi katsoa seuraavalta videolta erilaisia tapoja liikkua esimerkiksi pallon kanssa. Älä kuitenkaan mene autoteiden viereen, vaan liiku pallon kanssa pihassa tai puistossa.

 

Ympäristöoppi

Lue ympäristöopin kirjasta kappale 38 ”Lintuja pelloilla ja pientareilla” sivuilta 186-189 ja vastaa ympäristöopin vihkoon tehtäviin 2-3. Tee myös Teams-tehtävänä Kahoot Challenge peltolinnuista. Kannattaa ensin katsella tarkasti lintujen kuvat sivuilta 188-189.

Matematiikka

Tee kappaleesta 39 eka aukeama ja mökki 39. Voit tehdä myös lisätehtäviä. Aiheena on laskujärjestys. Muista, että ensin lasketaan sulkeet, sitten kerto- tai jakolasku ja viimeisenä yhteen- ja vähennyslaskut. Lähetä opelle kuva aukeamasta 39!

Keskiviikko 22.4

Tänään on Teams-oppitunti klo 12.00. Aiheena on matematiikka ja äidinkieli.

Liikunta

Liiku sään salliessa ulkona lenkkeillen. Tee lämmittelyn jälkeen lliikkuvuusharjoitteita alla olevan videon ohjeiden mukaan. Videolla on kymmenen erilaista harjoitetta. Tee 1-3 kierrosta. Toista jokaista liikettä kuuden rauhallisen pumppauksen verran molemmat raajat ja suunnat huomioiden.

Matematiikka

Siirrymme matematiikassa uuteen jaksoon, jossa aiheena ovat kertolaskut. Tee kappaleesta 38 eka aukeama ja mökki 38. Voit tehdä myös lisätehtävät.

Äidinkieli

Aloitamme fantasiakuvauksen kirjoittamisen suunnittelulla. Tarkoituksena on saada lopulta valmis kuvaus opetus365:ssa kirjoitettua Word-tiedostoksi Äidinkieli -kansioon.

Tänään teet tarinavihkoosi tekstikirjan sivun 131 kohdan ”Nyt suunnitellaan”, eli valitset sivulta 130 aineksia omaan fantasiamaailmaasi. Tee tarinavihkoon suunnitteluruudukko, jonka keskelle tulee fantasiamaailman nimi ja ympärille asioita, joita voi nähdä, kuulla tai haistaa fantasiamaailmassasi, tai millaista siellä on olla. Lähetä kuva tarinavihkoon tekemästäsi suunnitteluruudukosta opettajalle Teams:n kautta!

Jatkamme kuvauksen kirjoittamista seuraavalla äidinkielen tunnilla.

Tiistai 21.4

Muista Teams-oppitunti klo 12.00. Tarkistamme eilisiä tehtäviä ja tarkastelemme tämän päivän äidinkielen tehtävää.

Kuvataide

Askartele lintu paperirullan hylsystä. Voit käyttää esimerkiksi värikyniä, liimaa, kartonkia ym. kotoa löytyviä tarvikkeita.  Mikäli kaikkia välineitä ei kotoa löydy, voit piirtää linnun paperille ja katsoa vaikka ympäristöopin kirjan vesilinnuista mallia. Voit lähettää kuvan Teams:n kautta opelle.

Äidinkieli

Tee työkirjasta sivuilta 92-93 tehtävät 1 a, b, c. Tarkoituksena on keksiä oma fantasiahahmo ja hahmolle vastakohta, ja täydentää molemmista suunnitteluruudukko. Kirjoita sen jälkeen sivulle 93 tarina siitä, mitä tapahtuu, kun hahmot kohtaavat. Muista kirjoittaa siistillä käsialalla. Lähetä tällä kertaa opelle Teamsin kautta kuva aukeamasta!

S2-oppilaat: Päivän S2-tehtävä: Lue teksti ja tee tehtävät.

Matematiikka

Tee kappaleesta 37 katsastus ja eka aukeama loppuun. Katsastus kertoo, kuinka hyvin olet omaksunut jakson aiheen, eli desimaaliluvut. Lähetä tällä kertaa opelle kuva Katsastus-sivusta (s. 162) Teams:n kautta!

Maanantai 20.4

Hyvää uutta viikkoa! Tänään opettaja soittaa oppilaat läpi Teams-puheluilla klo 12-13.30. Muista olla paikalla omalla vuorollasi!

Äidinkieli

Lue lukupiirikirjasta luvut 17-18 ja vastaa Teams:ssä tietovisan kysymyksiin.

Englanti

Tee englannin työkirjasta sivulta 170 tehtävä 10 a. Haastattele perheenjäseniä tai vaikkapa kaveria puhelimitse tehtävän 14 a kysymyksillä sivulta 172. Tee sivulta 172 tehtävä 15a, jossa aakkoset on kirjoitettu foneettisilla kirjaimilla. Kirjoita jokainen kirjain ja katso, mikä sana viivalle muodostuu. Lue sivulta 173 tehtävän 15b yläpuolella olevat luontoon liittyvät sanat ja tee tehtävä 15 b.

Ympäristöoppi

Lue ympäristöopin kirjasta sivuilta 182-185 kappale 37 ”Rantaniityt ovat lintuharrastajan paratiisi” ja vastaa ympäristöopin vihkoon kysymyksiin 1 ja 2 sivulta 185.

Uskonto

Lue uskonnon kirjasta kappale 26. ”Valintoja ja vastuuta” sivuilta 74-75 ja vastaa uskonnon vihkoon kysymyksiin 1-3 sivulta 75.

Elämänkatsomustieto: Tee alla olevat tehtävät tämän päivän aikana ET-vihkoon. Kirjoita otsikoksi: LUONTO JA KESTÄVÄ TULEVAISUUS. Se on kevään viimeinen aihekokonaisuus. Ota tehtävistäsi kuva ja lähetä minulle Teamsissa.

  1.  Ota selvää, mitä tarkoitetaan seuraavilla käsitteillä
    1. Luonnonsuojelu
    2. Kestävä kehitys
  2. Katso Minun ekotekoni -video ja vastaa alla oleviin kysymyksiin.
    1. Mitä tarkoittaa välinpitämätön?
    2. Millaisia kuluttajia suomalaiset ovat?

Perjantai 17.4

Muista Teams-oppitunti klo 12. Tarkistamme yhdessä matematiikan eiliset tehtävät. Hyvää viikonloppua!

Yhteiskuntaoppi

Katsele taas Lasten uutiset. https://www.hs.fi/lastenuutiset/

Kirja kpl 15. Älä usko kaikkea s. 88-89

  • Lue kappaleen kummatkin sivut ja vastaa kysymykseen mitä eroa on mielipiteellä ja uutisella, vihkoon. Ei tarvitse tehdä tehtäviä, mutta halutessasi toki saat ne tehdä 🙂

Mukavaa viikonloppua 🙂 t. Anne

 

Äidinkieli

Lue tekstikirjan sivulta 128 teksti “Matka Ihmemaa Oziin”, sekä fantasiakirjallisuudesta kertova kappale sivulta 129. Vastaa Teams-tietovisan kysymyksiin.

Musiikki

Kuuntele musiikin aikakausista osa 4 Barokki ja vastaa Teams-tietovisan kysymyksiin.

Matematiikka

Tee kertaustehtäviä kappaleista 34-36, sekä Bingel-tehtäviä desimaaliluvuista.

Käy myös tekemässä Teams-tietovisa desimaaliluvuista!

Käsityö

Lue alla oleva linkki

https://yle.fi/uutiset/3-11293012

Siivoustehtävä. Sovi vanhempiesi kanssa mitä puhdistusaineita ja rättejä käytät.

  1. Pyyhi rätillä ja puhdistusaineella kaikki kotisi ovenkahvat
  2. Pyyhi kaikki valokatkaisimet
  3. Pyyhi kaikki kotisi vesihanat
  4. Pyyhi kaappien ja vetolaatikkojen vetimet
  5. Pyyhi tuolien käsinojat
  6. Tutki löytyykö teiltä muita pintoja, mitä olisi hyvä pyyhkiä
  7.      Pese vielä lopuksi vessanpöntön vetonuppi

 

Torstai 16.4

Muista tulla Teams-tunnille tänään klo 12.00. Käymme läpi englannin ja matematiikan tehtäviä.

Englanti

Tee työkirjasta sivun 167 tehtävä 5, kirjoita sivun 168 tehtävän 7a tummalla fontilla olevat sanat My words -torniin. Kuuntele kappale 14 Otso-sovelluksen avulla ja lue huolellisesti läpi ääneen. Varmista, että ymmärrät ja tarkista uusien sanojen merkitys sanaston avulla. Luettuasi kappaleen, tee tehtävä 9 sivulta 169. Laita rasti oikeaan kohtaa sen perusteella, onko väittämä oikein vai väärin.

Äidinkieli

Lue teksti ”Jaakko hyönteisten maailmassa” tekstikirjan sivuilta 124-125. Vastaa Teams:n tehtävään. Muista vastata kokonaisilla virkkeillä.

S2-oppilaat: Lue tunteista kertova teksti. Lisää sopivat tunnesanat tyhjille viivoille. Voit kirjoittaa vastaukset myös paperille. Muistathan lähettää kuvan vastauksistasi S2-opettajalle!

 

 

 

Liikunta

Tee aakkosjumppa seuraavan videon ohjeiden mukaan. Jokaiselle aakkoselle on oma liike. Voit käydä läpi liikkeet vaikkapa oman etunimen ja sukunimen kirjainten mukaan, tai tehdä kaikki aakkoset läpi.

Matematiikka

Tee kappaleesta 36 sivu 159 ja sivulta 160 tehtävä 5, sekä mökki 36. Voit tehdä myös loputkin lisätehtävät ja pelata halutessasi sivun 158 peliä perheenjäsenen kanssa. Kappaleessa harjoitellaan ja kerrataan aiemmin opittua.

Ympäristöoppi

Lue huolellisesti kappale 36 “Siipien suhinaa, räpylöiden roisketta” sivuilta 176-179 ja vastaa ympäristöopin vihkoon tehtäviin 2 ja 3.

Tee lopuksi Kahoot vesilinnuista Teams:n kautta. Muista laittaa oma etunimesi pelaajan nimeksi Kahootissa!

 

Keskiviikko 15.4

Muista Teams-tunti tänään klo 12.00. Käymme läpi eilisen matematiikan mökin ja tämän päivän matematiikan ja äidinkielen tehtäviä.

Liikunta

Tee lenkki ulkona luonnossa kävellen, juosten tai vaikkapa pyöräillen. Ole liikkeellä ainakin tunnin verran. Tutkaile samalla luonnossa kevään merkkejä.

Voit myös tutustua baletin maailmaan Kansallisbaletin ammattilaisten johdolla.

https://oopperabaletti.fi/stage24/harjoittele-kotona-kansallisbaletin-kanssa/

Matematiikka

Tee kappaleesta 35 ensimmäinen aukeama ja mökki. Voit tehdä myös lisätehtävät, niin saat enemmän harjoitusta. Aiheena on yhteen- ja vähennyslasku desimaaliluvuilla, joissa on sadasosia. Lisää kokonaiset kokonaisiin, kymmenesosat kymmenesosiin ja sadasosat sadasosiin.

Äidinkieli

Tee äidinkielen työkirjasta aukeama 90-91. Tehtävässä 1 täydennät sarjakuvan valmiiksi ja keksit puhekupliin tekstit. Tehtävässä 2 keksit ja kirjoitat sarjakuvan avulla kertomuksen. Käytä apuna juonipolun kysymyksiä. Muista huolellinen ja siisti käsiala!

Tiistai 14.4

Hyvää alkanutta uutta viikkoa! Tänään ope soittaa oppilaat läpi Teams-puheluilla klo 12.00-13.30 välillä. Muista olla linjoilla omalla soittovuorollasi.

Kuvataide

Askartele mahdollisuuksien mukaan sammakko. Piirrä ja väritä sammakko valkoiselle paperille tai kartongille, leikkaa ääriviivoja myöten sammakko paperista, ja liimaa sen jälkeen pyykkipoikaan. Katso mallia sammakoiden värityksestä googlaamalla jokin Suomessa elävä sammakkolaji, kuten ruskosammakko, viitasammakko tai rupisammakko. Jos kotoa ei löydy pyykkipoikia, voit piirtää sammakon paperille. Jos askartelet useamman sammakon, voit tehdä vaikka pienen ”nukketeatteriesityksen”.

 

Matematiikka

Tee kappaleesta 34 ensimmäinen aukeama ja mökki 34. Aiheena on suuruusvertailu ja pyöristäminen. Muista pyöristää suurempaan kokonaiseen, kun kymmenesosia on 5 tai enemmän.

Äidinkieli

Lue lukupiirikirjasta luvut 15-16 ja vastaa Teams:ssä kysymyksiin.

S2-oppilaat

Kertaa kehonosia. Kirjoita kuvaan niin monta kehonosaa kuin muistat.Kehonosat_3_4lk

 

Torstai 9.4

Muista tulla Teams-oppitunnille klo 12.00. Käymme läpi englannin uusia asioita ja tarkistamme ympäristöopin tehtäviä.

Huomenna ei olekaan koulua, vaan perjantaista maanantaihin vietämme pääsiäislomaa. Hyvää pääsiäistä!

Englanti

Siirrymme kappaleeseen 14 “The alphabet game”. Kuuntele ja toista tekstikirjan sivun 74 aakkoset ja ruokasanat Otso-sovelluksen avulla.

Kirjoita työkirjan sivun 166 sanat tehtävästä 4 englannin vihkoon englanniksi ja suomeksi.

Harjoiteltuasi hedelmä- marja- ja kasvissanoja, käy tekemässä Kahoot sivun 166 hedelmä-, vihannes- ja marjasanoista. Löydät tehtävän Teamsistä.

https://kahoot.it/challenge/0886984?challenge-id=79ca4b1e-b562-4354-b745-41c0d9833ab0_1586063710801

Käy myös kuuntelemassa video englannin aakkosista ja laula mukana!

 Äidinkieli

Lue äidinkielen tekstikirjasta sivuilta 122-123 teksti ”Jänis pahassa raossa”. Vastaa tekstiä koskeviin kysymyksiin Teams-tehtävässä.

S2-oppilaat: Torstain tehtävät: 

  1. Palauta tarina (kirjoituslabyrintti) Kaisa-opettajalle!
  2. Selvitä, miksi tänään (9.4.) liputetaan. Kenen päivää vietetään?
  3. Pääsiäisen sanasokkelo:  Sanasokkelo_pääsiäinen

Ympäristöoppi

Lue kappale 35 Kutua ja kurnutusta tekstikirjan sivuilta 172-175. Tee tehtävät 2, 3 ja 4 sivulta 175 ympäristöopin vihkoosi.

Voit katsoa myös videon sammakosta: https://areena.yle.fi/1-1810820

Matematiikka

Tee kertaustehtäviä kappaleesta 33, sekä Bingelissä desimaalilukuihin liittyviä tehtäviä.  Harjoittele erityisesti sadasosia. Tänään ei siirrytä matematiikassa uuteen kappaleeseen.

Liikunta

Ulkoile ja tai jumppaa sisällä mahdollisuuksien mukaan ainakin 45 minuuttia. Voit harjoitella luutatemppuja seuraavan videon tahtiin.

 

 

Keskiviikko 8.4.

Teams-oppitunti on tänään klo 12.00. Käymme läpi eilisen matematiikan mökin ja tutustumme matematiikassa sadasosiin.

Liikunta

Käy liikkumassa ulkona juosten, kävellen tai pyöräillen mahdollisuuksien mukaan. Voit myös tehdä jumpan sisätiloissa. Liiku ainakin 45-60 minuuttia. Tässä yksi jumppavaihtoehto:

https://www.youtube.com/watch?v=FB5-7tIiX-I

Matematiikka

Tutustumme desimaaliluvuissa sadasosiin kappaleessa 33. Tee ensimmäinen aukeama ja mökki 33. Voit myös tehdä lisätehtävät, niin saat enemmän harjoitusta.

Äidinkieli

Lue tekstikirjan sivuilta 120-121 teksti ”Nalle Puh ja Kanin kolo”. Vastaa tekstiä koskeviin kysymyksiin Teams:iin luomaani tehtävään.

 

Tiistai 7.4

Teams-oppitunti on tänään klo 12.00. Tarkistamme maanantain tehtäviä (enkun ja ympän tehtävät) ja katsomme tiistain töitä yhdessä.

Kuvataide

Piirrä paperille pääsiäispupu alla olevan ohjeen mukaan. Hahmottele lyijykynällä ja väritä mahdollisuuksien mukaan. Voit  myös lähettää kuvan työstä opelle Teams:ssä.

Matematiikka

Tee kappaleesta 32 sivu 143 t. 1-4 ja sivulta 144 tehtävä 6, sekä mökki 32. Kappaleessa kerrataan aiemmin opittua. Tee myös Teams-tehtävävisa desimaaliluvuista!

Äidinkieli

Valitse aukeamalta 118-119 tekstikirjasta yksi tehtävävaihtoehto ja tee tarinavihkoon tai office365:ssa Word-tiedostoon Äidinkieli -kansioon. Vaihtoehdot ovat seuraavat: Kirjoita elokuva-arvostelu, Vinkkaa sarjakuva, Suunnittele tuote ja sen mainos ja Tartu mainokseen. Noudata kirjan ohjeita.

Maanantai 6.4

Hyvää alkanutta viikkoa! Muista tänään open Teams-puhelut oppilaille klo 12-13.30 välillä. Ole paikalla Teams:ssä omalla vuorollasi. Näet vuorot Teams:ssä luokan yleisellä kanavalla.

Äidinkieli

Lue lukupiirikirjasta luvut 13-14 ja vastaa Teams-tietovisan kysymyksiin.

Englanti

Tee Now I can -tehtävistä tehtävät 1 ja 2 sivulta 162, sekä sivulta 163 tehtävä A.

Ympäristöoppi

Aloitamme ympäristöopissa uuden jakson, joka on jakso 6. Paluu rannoille. Lue huolellisesti kappale 34 tekstikirjasta sivuilta 168-171 ja tee siihen liittyvät tehtävät 1 ja 2 sivulta 171. Voit katsoa kyykäärmeeseen liittyvän jakson Maapallottelua -sarjasta.

https://areena.yle.fi/1-1485068

Uskonto

Lue kappaleet 30 ja 31 sivuilta 84-91. Ne liittyvät pääsiäistä edeltäviin tapahtumiin. Vastaa uskonnon vihkoon sivun 91 tehtäviin 1-2.

Elämänkatsomustieto: Lue alla olevat käsitteet ja tee sen jälkeen tehtävä 1 ET-vihkoon. Kirjoita otsikoksi: Uskominen, luuleminen ja tietäminen. Ota tehtävästä kuva ja lähetä minulle Teams-sovelluksen kautta keskiviikkoon mennessä.

  • Uskominen on uskoon tai luuloon pohjautuva käsitys.  
  • Luulo on puolestaan kuvitelma, jonka paikkansapitävyydestä ei ole täyttä varmuutta. 
  • Tieto on tosiasioihin perustuva käsitys jostakin.  
  1. Mitä voit tehdä, jotta onnistuisit seuraavissa asioissa
    1. Menestyisit koulussa.
    2. Pysyisit sovussa ystävien kanssa.
    3. Äiti ja isä eivät nuhtelisi sinua.
    4. Ovatko vastauksesi tietoa, luuloa vai uskomusta?

 

Perjantai 3.4

Muista Teams-tunti klo 12.00. Liity tunnille 4B-luokan yleisellä kanavalla olevan linkin kautta. Tarkistellaan yhdessä aiempia tehtäviä. Mukavaa viikonloppua!

Yhteiskuntaoppi

Jatketaan hieman uutisten maailmassa!

  • katsele lasten uutiset https://www.hs.fi/lastenuutiset/
  • lue oppikirjasta s.86 ja tutki s. 87 kuvia
  • tee tehtävät 4,5 ja 7 -> riittää lyhyt uutinen

Mukavaa viikonloppua 🙂

 

Äidinkieli

Kirjoita päiväkirjaa tästä viikosta tarinavihkoosi. Mikä on sujunut hyvin? Mikä on ollut vaikeaa? Lähetä kirjoituksesta kuva opettajalle Teams:n kautta yksityisviestinä!

Musiikki

Kuuntele alla oleva video taidemusiikin aikakausista. Vuorossa on osa 3 Renessanssi. Tällä kertaa ei tarvitse vastata kysymyksiin.

Matematiikka

Tee Bingel-tehtäviä liittyen desimaalilukuihin tai aukeamien 29-30 lisätehtäviä noin 30 minuuttia. Emme mene tänään uuteen kappaleeseen.

Käsityö

Askartele ystävälle, sukulaiselle tai naapurille kortti ja ilahduta näin läheistäsi. Alhaalla on videolla yksi erimerkki, mutta voit tehdä omien välineiden ja materiaalien pohjalta sellaisen kuin haluat. Jos haluat, voit lähettää kuvan kortista opelle Teams:ssä tai näyttää sen muille Teams-tunnilla.

 

Torstai 2.4

Muista Teams-oppitunti klo 12. Katsomme yhdessä englantia ja matematiikkaa, sekä tarkistamme äidinkielen aiempia tehtäviä.

Englanti

Tee työkirjan tehtävät 16 a,b ja c sivuilta 159-160. Tehdään Teams-tunnilla yhdessä tehtävät 14-15 sivuilta 158-159, joissa harjoitellaan englannin verbien kestomuotoa.

Esim:

Yleismuoto: I read = Luen yleisesti ottaen, en välttämättä juuri nyt.

Kestomuoto: I am reading = Luen parhaillaan.

Tee myös seuraava maatilan sanoihin liittyvä tietovisa Formsissa. Tehtävä löytyy myös Teams:n tehtävistä. Kannattaa ensin kerrata maatilasanoja.

https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=mUUMnpzhFEKD2vlrUZXQGvHXbZe7uxNPmXhv2mB7qSNUN0M0NVRYWVgxNjU0NkUwMlBPQ0JNUkVVQy4u

Matematiikka

Tee ensimmäinen aukeama ja mökki kappaleesta 31. Aiheena on desimaalilukujen vähennyslasku. Voit tehdä myös lisätehtäviä.

Äidinkieli

Tee työkirjasta sivuilta 88-89 tehtävät 1-2a, b, c ja d. Aiheena on tietoteksti. 

S2-oppilaat: Kirjoita tarina (vihkoosi, paperille tai koneella) kirjoituslabyrintin avulla. Kulje labyrintissä mieleisesi reitti. Kirjoita jokaisesta reitin varrelle osuvasta kuvasta lause. Muista, että kirjoitat tarinaa, eli lauseiden pitää liittyä toisiinsa.

Aloita tarina tänään. Kirjoita se valmiiksi ensi tiistaihin mennessä. kirjoituslabyrintti_seikkailu_

 

Ympäristöoppi

Lue osoitteesta reppu.tampere.fi klikkaamalla “Minun työtilani”, “Omat kurssini” ja sieltä kohdasta “Eurooppa” luku 10, joka käsittelee mannerilmastoa. Tee monistenipusta lukuun 10 liittyvät tehtävät.

Liikunta

Reippaile ulkona 30-45 minuuttia mahdollisuuksien mukaan ja itsellesi sopivalla tavalla.

 

Keskiviikko 1.4

Muista Teams-tunti klo 12.00. Aiheena on desimaalilukujen yhteenlasku.

Liikunta

Liiku ja reippaile mahdollisuuksien mukaan ulkona ainakin tunnin verran.

Voit halutessasi lämmitellä jumppakissan mukana.

Matematiikka

Tee kappaleesta 30 ensimmäinen aukeama ja mökki. Voit tehdä myös lisätehtäviä. Aiheena on yhteenlasku desimaaliluvuilla. Seuraavassa videossa neuvotaan, kuinka voit laskea desimaalilukuja yhteen. Kannattaa katsoa!

Äidinkieli

Lue tekstikirjasta sivut 116-117 ”Tartu klassikkoon”. Tee tehtävät 1-3 äidinkielen pieneen vihkoon. Vastaa kokonaisilla virkkeillä ja muista siisti käsiala.

Tiistai 31.3

Teams-tunnilla klo 12-13 käsittelemme matematiikan uutta osa-aluetta, eli desimaalilukuja.

Kuvataide

Askartele mahdollisuuksien mukaan maitopurkista tai viili/rahkapurkista rairuoholle kippo. Istuta rairuohon tai ohran siemenet kasvamaan pääsiäistä varten, mikäli kotoa löytyy tarvikkeita. Ohjeet:

  1. Levitä astiaan multaa ja kastele sitä hieman.
  2. Ripottele mullan päälle tasainen kerros siemeniä.
  3. Peitä siemenet ohuella multakerroksella ja kastele kevyesti.
  4. Voit halutessasi peittää astian muovikelmulla itämiseen asti. Tämä nopeuttaa itämistä, mutta ei ole välttämätöntä.
  5. Kastele säännöllisesti.

Laitan tähän kuvan yhdestä vaihtoehdosta.

Mikäli kotoa ei löydy välineitä rairuohon istuttamiseen, voit myös piirtää jotain pääsiäiseen liittyvää.

Äidinkieli

Lue tekstikirjan sivuilta 110-111 teksti ”Kuukameleontti” ja vastaa sen pohjalta pieneen äidinkielen vihkoon kysymyksiin 1-3 sivulta 111. Muista vastata kokonaisilla virkkeillä ja siistillä käsialalla.

S2-oppilaiden tiistain tehtävä: Minun päiväni

Matematiikka

Siirrymme uuteen jaksoon, joka on desimaaliluvut. Tee kappaleesta 29 eka aukeama ja mökki. Voit myös tehdä lisätehtäviä.

 

Maanantai 30.3

Hyvää alkanutta viikkoa!

Tänään ei ole varsinaista Teams-tuntia, vaan pelaamme vaikuttamispäivän peliä klo 12-14. Ohjeet löytyvät alempaa blogista. Osa lukkarin mukaisista oppiaineista jää pois vaikuttamispäivän vuoksi. Mikäli tarvitset apua johonkin, laita opelle viestiä Teams:ssä aamupäivällä.

Äidinkieli

Lue lukupiirikirjasta luvut 11-12. Vastaa lukuja koskeviin kysymyksiin Forms-lomakkeelle, jonka löydät Teams:n tehtäväosiossa. Voit siirtyä vastaamaan myös alla olevan linkin kautta.

https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=mUUMnpzhFEKD2vlrUZXQGvHXbZe7uxNPmXhv2mB7qSNUOE45R09CNTlZNlFSSklCNlpVVklDOTZSWi4u

Ympäristöoppi

Testaa Euroopan kartan osaamisesi alla olevan testin avulla.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/05/14/kuinka-hyvin-tunnet-euroopan-kartan-testaa-osaamisesi

klo 12-14 Vaikuttajapäivät

Osallistuminen vaikuttamispäivään hoidetaan sähköisesti pelin muodossa klo 12-14 Seppo-sivuston kautta osoitteessa https://seppo.io/fi

Peli vaatii kirjautumisen kohdalla koodia. Luokkamme koodin olen lähettänyt vanhemmille Helmi-viestinä, mutta laitan sen myös Teams:iin aamulla. Peli toimii hyvin puhelimella. Peliin kirjautuminen aukeaa klo 11.45. Peli kysyy joukkueen nimeä, mutta siihen kohtaa laitat oman etunimesi. Toimi alla olevasta linkistä löytyvien ohjeiden mukaan:

Vaikuttamispivn-ohje

Tässä kirjautumisohjeet myös videona:

https://www.youtube.com/watch?v=H5309mBIhmk&feature=youtu.be

Elämänkatsomustieto: Lähes kaikissa maailman uskonnoissa ja elämänkatsomuksissa tärkein ohje on lähimmäisenrakkaus ja muiden huomioon ottaminen. Niinpä sinun tehtäväsi onkin tänään käytännön tehtävä:

  1. Auta kotitöissä tunnin ajan. Siivoa, kokkaa, hoida pikkusisaruksia tms.
  2. Soita jollekin iäkkäälle sukulaiselle ja ystävälle ja kerro kuulumisia.

Perjantai 27.3

Muista kokoontuminen Teams:ssä klo 12. Muista ottaa englannin kirjat ja ympäristöopin eiliset monisteet viereen.

Yhteiskuntaoppi

  • Katsele lasten uutiset
  • lue kirjasta s. 84-85
  • valitse teetkö tehtävät 1 ja 2 vihkoosi vai kirjoitatko vihkoosi lyhyen itse keksimäsi uutisen

Mukavaa viikonloppua!

Äidinkieli

Kirjoita tarinavihkoon tai office365:een Äidinkieli -kansioon päiväkirjaa tästä viikosta. Kirjoita 8-10 virkettä. Vastaa päiväkirjassasi seuraaviin kysymyksiin: Miten työt ovat sujuneet? Mikä on tuntunut vaikealta? Mikä on tuntunut helpolta? Mikä on ollut mukavaa etäopiskelussa? Mitä olet kenties kaivannut tavallisesta kouluarjesta? Lähetä lopuksi kuva tekstistäsi Teams:n kautta tai jaa Word-tiedosto opelle.

Muista myös kirjoittaa Office365:ssa valmiiksi matkakertomuksesi, mikäli se on kesken. 

Musiikki

Jatkamme tutustumista taidemusiikin aikakausiin. Nyt on vuorossa keskiaika. Katso alla oleva video ja täytä sen jälkeen Teams:ssä luomani Forms-lomake. Löydät sen, kun menet kohtaan “Tehtävät” ja klikkaat tehtävää “Musiikin aikakaudet osa 2, Keskiaika”. Muista lopuksi klikata ”lähetä”.

https://www.youtube.com/watch?v=pzPuHQDGBFM&list=RDpzPuHQDGBFM&start_radio=1

Matematiikka

Harjoittele vielä murtolukuja mahdollisuuksien mukaan tekemällä Bingel-tehtäviä SanomaPro:n sivuilta. Etsi saarelta Milli 4B ja sieltä murtolukutehtävät.  Tee työtä noin 30-45 minuuttia. Tähän tarvitset Bingel-tunnusta tai salasanaa. Mikäli et pääse Bingeliin, tee kappaleiden 19-28 kertausaukeamia kirjasta,

Käsityö

Avaa alla oleva linkki ja taittele paperista paperikirppu videon ohjeiden mukaan.

Lisäksi tutustu perheenne tekstiileihin viikkaamalla pyykkejä. Samalla autat vanhempiasi.

Torstai 26.3 

Muista kokoontuminen Teams:ssä klo 12.00.

Englanti

Tee työkirjasta tehtävät 5,6 ja 8a (sanat torniin) sivuilta 154-155.  Huomaa, että tehtävässä viisi eläinsanat ovat monikkomuodossa. Kuuntele tekstikirjan sivuilta 70-71 kappale 13 Otavan Otso –sovelluksen avulla. Lue kappale ääneen pariin kertaan ja pyydä vanhemmalta kuittaus luettuasi kappaleen. Varmista kappaleen ymmärtäminen ja selvitä oudot sanat sanaston avulla.

Äidinkieli

Tutustumme tiivistelmän kirjoittamiseen. Lue tekstikirjasta sivut 108-109 huolellisesti. Tee työkirjasta sivut 82-83. Lue ohjeet huolellisesti. Muista alleviivata tärkeimmät asiat tietotekstistä vihjeiden avulla.

S2-oppilaat: Kettu ja korppi_teht

Liikunta

Tee lenkki ulkona tai jumppa sisällä mahdollisuuksien mukaan. Tässä yksi video, jonka avulla voit tehdä kotitreenin.

Matematiikka

Tee kappale 28 Katsastus, vähintään sivut 122-123. Katsastus kertoo sinulle, oletko oppinut jakson asiat.

Ympäristöoppi

Lue osoitteessa reppu.tampere.fi otsikoiden “Minun työtilani” ja “Omat kurssini” alta Eurooppa-kansiosta meri-ilmastoa ja väli-ilmastoa koskevat luvut 8 ja 9, sekä tee vastaavat tehtävät 8-9 monistenipusta.

Tässä vielä nämä ympän tehtävät:

Luku 8: Meri-ilmasto Atlantin rannikolla

  1. Tehtävä: Väritä karttaan meri-ilmaston alue.
  2. Kerro omin sanoin millainen meri-ilmasto on.

________________________________________________________________

________________________________________________________________

________________________________________________________________

________________________________________________________________

________________________________________________________________

Luku 9: Euroopan keskiosissa on väli-ilmasto

  1. Väritä karttaan väli-ilmaston alue.
  1. Kerro omin sanoin millainen väli-ilmasto on.

________________________________________________________________

________________________________________________________________

________________________________________________________________

________________________________________________________________

________________________________________________________________

 

Keskiviikko 25.3

Muista kokoontuminen Teamsissä klo 12.

 Liikunta

Liiku ulkona mahdollisuuksien mukaan tunnin verran, ja harjoittele jonglöörausta seuraavan videon ohjeiden avulla. Jonglöörauspalloa et tarvitse, vaan saman asian ajavat 3 sukkapalloa.

https://www.youtube.com/watch?v=aTM1kUPA58c

Matematiikka

Tee kappaleesta 27 sivut 119 ja 120, sekä mökki 27. Voit pelata halutessasi peliä sivulta 118 perheenjäsenen kanssa. Kappaleessa kerrataan aiemmin opittuja aiheita.

Äidinkieli

Tee työkirjasta sivut 80-81. Tutki sivulla 80 olevia uutisotsikoita, suunnittele otsikkoon sopiva uutinen ajatuskartan avulla ja kirjoita uutinen valmiiksi sivulle 81.

Muista kirjoittaa matkakertomuksesi valmiiksi perjantaihin mennessä!

 

Tiistai 24.3

 Muista kokoontuminen Teamsissä klo 12.

Kuvataide

Piirrä paperille avaimenreikä, jonka läpi näet jotain ihanaa tai jännittävää. Voit esimerkiksi piirtää paikan, jossa haluaisin käydä, tai missä haluaisit olla, kun nyt olemme pääosin kaikki kotona. Hahmottele työsi ensin lyijykynällä ja väritä mahdollisuuksien mukaan esimerkiksi puuväreillä.

Matematiikka

Tee kappaleesta 26 eka aukeama ja mökki. Voit tehdä myös lisätehtäviä. Aiheena on sekalukujen vähennyslasku. Vähennä kokonaiset kokonaisista. Tarvittaessa muunna yksi kokonainen murto-osiksi.

 

Äidinkieli

Lue uutinen tekstikirjasta sivuilta 104-105. Vastaa sen jälkeen kysymyksiin 1-2 sivulta 105. Muista vastata kokonaisilla virkkeillä tehtävässä 2. Olen luonut Teamsiin tehtävän nimellä “Äidinkielen tekstikirjan tehtävät sivulta 105”. Palauta tehtävä Teamsiin klo 16.00 mennessä. Mikäli on haasteita, voi tehtävän tehdä “Äidinkieli” -kansioon Office365:een.

S2: Tee loput hyljetekstiin liittyvät tehtävät: Mene osoitteeseen http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/lukiluukas/hylkeet1.htm. Tee tehtävät 4-6.

Maanantai 23.3

Heippa kaikille ja mukavaa alkanutta viikkoa! Iloa ja voimia etäopiskeluun tällä viikolla. Muista kokoontuminen Teamsissä tänään klo 12.00.

Terv. Karoliina-ope

Äidinkieli

Lue lukupiirikirjasta kappaleet 9-10. Vastaa seuraaviin kysymyksiin Teamsiin luomaani tehtävään, tai mikäli et pääse sinne, lukupiirivihkoosi tai kansioon ”Äidinkieli” opetus365:ssa:

1. Mikä tuoksu tai haju häiritsee lapsia?

2. Kuka saapuu yllättäen paikalle avaruusolion näköisenä?

Englanti

Siirrymme kappaleeseen 13. Käytä apunasi mahdollisuuksien mukaan Otavan Otso sovellusta. Sieltä voit kirjan sivua skannaamalla kuunnella ja toistaa perässä tekstikirjan sivun 68 sanat.

Teen työkirjasta sivun 151 tehtävä 1 mahdollisuuksien mukaan perheenjäsenen kanssa suullisesti.

Kirjoita työkirjan sivulta 153 tehtävän 4 sanat enkun vihkoon enkuksi ja suomeksi. Harjoittele sanoja.

Ympäristöoppi

Kirjaudu osoitteeseen reppu.fi oppilasverkon tunnuksilla. Siellä on otsikko ”Minun työtilani” ja sen jälkeen ”Omat kurssini” ja sieltä klikataan ”Eurooppa”. Lue luku 6. ”Pohjoismaissa ja Baltiassa on useita ilmastoalueita”. Tee tekstin pohjalta tähän liittyvä tehtävä kotitehtävämonistenipusta, tehtävän otsikko on Luku 6. Tehtävä 1. Tässä kuva tehtävästä.

Muista myös tehdä ympäristöopin matkakertomusta, jos et ole palauttanut sitä vielä. Palauttaneille tai tehtävän aloittaneille olen jo kirjoittanut matkakertomuksenne loppuun open kommentteja. Voitte käydä lukemassa ne kirjautumalla opetus365:een ja avaamalla matkakertomuksenne.

Uskonto

Lue tekstikirjasta kappale 25 sivuilta 72-73 ja vastaa kansioon ”Uskonto” opetus365:ssa tai uskonnon vihkoon tehtäviin 1-3. Aiheena on yhdessä tekeminen ja se, että me ihmiset tarvitsemme toinen toisiamme.

Elämänkatsomustieto

Lue huolellisesti läpi vihostasi “Maailman uskontoja” -taulukko. Sen jälkeen yhdistä alla olevat (1-10) lauseet oikeaan uskontoon: kristinusko, islam tai buddhalaisuus. Testaa itseäsi; yhdistä tiedot uskontoihin ensin ilman, että katsot taulukkoa. Kirjoita vastauksesi ET-vihkoon. Tarkista vastauksesi ja tarvittaessa korjaa tiedot oikeiksi taulukosta.

  1. Jumalana on Allah.
  2. Uskonnon symbolina on risti.
  3. Siinä uskotaan uudelleensyntymiseen.
  4. Uskonnon symbolina on 8-osainen pyörä.
  5. Uskonto ei edellytä uskoa jumalaan.
  6. Pyhä kirja on koraani.
  7. Raamattu on pyhä kirja.
  8. Se on maailman suurin uskonto.
  9. Uskonnon symbolina on kuunsirppi ja tähti.
  10. Keskeisenä opetuksena on tehdä hyvää, välttää pahaa ja puhdistaa mielensä.

Perjantai 20.3

Yhteiskuntaoppi:

  • katsele lasten uutiset, https://www.hs.fi/lastenuutiset/
  • lue kappale 13 Mediamaailmassa, s. 80-81
  • tee tehtävät 1 ja 3, pohdi kolmostehtävää tämänhetkisenkin tilanteen kannalta, vastaa vihkoosi

Mukavaa päivää ja hyvää viikonloppua, t. Anne

Äidinkieli

Jatka matkakertomusta eteenpäin.

Kirjoita tarinavihkoosi päiväkirjaa etäopetusjaksosta. Kirjoita otsikoksi ”Ensimmäinen viikko etäopiskelua”. Pohdi seuraavia kysymyksiä: Miltä etäopiskelu on tuntunut? Miten etäoppiminen on sujunut? Mikä on ollut helppoa, mikä vaikeaa? Kirjoita vähintään 10 virkettä.

Matematiikka

Tee kappaleesta 25 eka aukeama ja mökki. Voit myös tehdä lisätehtäviä toiselta aukeamalta. Aiheena on sekalukujen yhteenlaskeminen. Muista lisätä kokonaiset kokonaisiin ja murto-osat murto-osiin. Muunna lopuksi murto-osat kokonaisiksi, jos voit.

Käsityö

Askartele kodin kierrätysmateriaaleja ja askarteluvälineitä hyödyntäen robotti. Saat käyttää mielikuvitusta. Voit käyttää esimerkiksi tyhjiä talouspaperirullia, kartonkeja, foliota, värikyniä, kankaanpaloja ja lankoja ja liimaa.

Musiikki

Aloitamme tutustumisen länsimaiseen taidemusiikkiin. Katso seuraava video ja vastaa allaoleviin kysymykseen joko musiikin vihkoon tai erilliselle paperille. Muista otsikoida vastaukset otsikolla ”Länsimainen musiikki: Antiikin aika”

1. Milloin länsimaisen musiikin ajatellaan alkaneen videon mukaan?

2. Mitä varhaisia soittimia videolla mainitaan?


Torstai 19.3

S2-tehtävät

Mene seuraavaan osoitteeseen: http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/lukiluukas/hylkeet1.htm

Lue hylkeistä kertova teksti. (Teksti on neljässä osassa. Nuolesta pääset seuraaville sivuille.)

Tee tehtävät 1-3.

Englanti

Tee työkirjasta sivulta 147 tehtävä 3a+b. Lue kappale 12 ääneen tekstikirjan sivuilta 66-67 ja varmista kappaleen ymmärtäminen. Käytä tarvittaessa kirjan sanastoa apuna.

Matematiikka

Tee aiempia aiheita kertaava kappale 24, siitä sivut 107-108, sekä mökki 24.

Äidinkieli ja ympäristöoppi

Kirjoita matkakertomusta eteenpäin Office 365-ohjelmalla osoitteessa opetus.tampere.fi. Tarvitset oppilasverkon tunnuksia kirjautumiseen. Mikäli et ole vielä aloittanut, luo uusi Word-tiedosto otsikolla Matkakertomus + oma nimi. Muista jakaa teksti opelle, niin voin lukea tekstin. Mikäli et millään pääse koneelle kirjoittamaan, kirjoita matkakertomus siistillä käsialalla ympäristöopin vihkoon.

Ohjeet matkakertomukseen:

-Kirjoita 3-5 päivän matkasta johonkin Euroopan maahan
-Voit jakaa tekstin kappaleisiin päivien mukaan
-Sisällytä tekstiin seuraavia asioita: Ilmasto, luonnonolot, tärkeät nähtävyydet, isoimmat kaupungit
-Etsi tietoa esimerkiksi internetistä tai kirjoista kertomuksesi tueksi

-Matkakertomus on yhdistelmä faktaa ja fiktiota, eli kohteessa ei ole tarvinnut käydä, vaan teksti pohjautuu lähteistä luettuun tietoon.

Tekstin tulee olla valmis viimeistään perjantaina 27.3.

Liikunta

Tee kotijumppa esimerkiksi seuraavan videon ohjeilla:

 

 

 

Keskiviikko 18.3

Matematiikka:

Tee ensimmäinen aukeama kappaleesta 23, sekä mökki 23. Voit tehdä myös lisätehtäviä. Aiheena on murtolukujen vähennyslaskut. Muista muuttaa yksi kokonainen murtoluvuksi ennen vähentämistä. Vähennä osoittajasta, nimittäjä ei muutu.

Äidinkieli:

Tee tehtävät 1 ja 2 työkirjan sivuilta 78-79. Tehtävät liittyvät tekstikirjan sivuihin 102-103.

Liikunta:

Muista myös ulkoilu ja liikkuminen päivän aikana mahdollisuuksien mukaan.