4.B

Tiistai 31.3 

Teams-tunnilla klo 12-13 käsittelemme matematiikan uutta osa-aluetta, eli desimaalilukuja. 

Kuvataide 

Askartele mahdollisuuksien mukaan maitopurkista tai viili/rahkapurkista rairuoholle kippo. Istuta rairuohon tai ohran siemenet kasvamaan pääsiäistä varten, mikäli kotoa löytyy tarvikkeita. Ohjeet: 

  1. Levitä astiaan multaa ja kastele sitä hieman. 
  2. Ripottele mullan päälle tasainen kerros siemeniä. 
  3. Peitä siemenet ohuella multakerroksella ja kastele kevyesti. 
  4. Voit halutessasi peittää astian muovikelmulla itämiseen asti. Tämä nopeuttaa itämistä, mutta ei ole välttämätöntä. 
  5. Kastele säännöllisesti. 

Laitan tähän kuvan yhdestä vaihtoehdosta.  

 

Mikäli kotoa ei löydy välineitä rairuohon istuttamiseen, voit myös piirtää jotain pääsiäiseen liittyvää. 

Äidinkieli 

Lue tekstikirjan sivuilta 110-111 teksti ”Kuukameleontti” ja vastaa sen pohjalta pieneen äidinkielen vihkoon kysymyksiin 1-3 sivulta 111. Muista vastata kokonaisilla virkkeillä ja siistillä käsialalla. 

Matematiikka 

Siirrymme uuteen jaksoon, joka on desimaaliluvut. Tee kappaleesta 29 eka aukeama ja mökki. Voit myös tehdä lisätehtäviä.

 

Maanantai 30.3

Hyvää alkanutta viikkoa!

Tänään ei ole varsinaista Teams-tuntia, vaan pelaamme vaikuttamispäivän peliä klo 12-14. Ohjeet löytyvät alempaa blogista. Osa lukkarin mukaisista oppiaineista jää pois vaikuttamispäivän vuoksi. Mikäli tarvitset apua johonkin, laita opelle viestiä Teams:ssä aamupäivällä.

Äidinkieli

Lue lukupiirikirjasta luvut 11-12. Vastaa lukuja koskeviin kysymyksiin Forms-lomakkeelle, jonka löydät Teams:n tehtäväosiossa. Voit siirtyä vastaamaan myös alla olevan linkin kautta.

https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=mUUMnpzhFEKD2vlrUZXQGvHXbZe7uxNPmXhv2mB7qSNUOE45R09CNTlZNlFSSklCNlpVVklDOTZSWi4u

Ympäristöoppi

Testaa Euroopan kartan osaamisesi alla olevan testin avulla.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/05/14/kuinka-hyvin-tunnet-euroopan-kartan-testaa-osaamisesi

klo 12-14 Vaikuttajapäivät

Osallistuminen vaikuttamispäivään hoidetaan sähköisesti pelin muodossa klo 12-14 Seppo-sivuston kautta osoitteessa https://seppo.io/fi

Peli vaatii kirjautumisen kohdalla koodia. Luokkamme koodin olen lähettänyt vanhemmille Helmi-viestinä, mutta laitan sen myös Teams:iin aamulla. Peli toimii hyvin puhelimella. Peliin kirjautuminen aukeaa klo 11.45. Peli kysyy joukkueen nimeä, mutta siihen kohtaa laitat oman etunimesi. Toimi alla olevasta linkistä löytyvien ohjeiden mukaan:

Vaikuttamispivn-ohje

Tässä kirjautumisohjeet myös videona:

https://www.youtube.com/watch?v=H5309mBIhmk&feature=youtu.be

Elämänkatsomustieto: Lähes kaikissa maailman uskonnoissa ja elämänkatsomuksissa tärkein ohje on lähimmäisenrakkaus ja muiden huomioon ottaminen. Niinpä sinun tehtäväsi onkin tänään käytännön tehtävä:

  1. Auta kotitöissä tunnin ajan. Siivoa, kokkaa, hoida pikkusisaruksia tms.
  2. Soita jollekin iäkkäälle sukulaiselle ja ystävälle ja kerro kuulumisia.

Perjantai 27.3

Muista kokoontuminen Teams:ssä klo 12. Muista ottaa englannin kirjat ja ympäristöopin eiliset monisteet viereen.

Yhteiskuntaoppi

  • Katsele lasten uutiset
  • lue kirjasta s. 84-85
  • valitse teetkö tehtävät 1 ja 2 vihkoosi vai kirjoitatko vihkoosi lyhyen itse keksimäsi uutisen

Mukavaa viikonloppua!

Äidinkieli

Kirjoita tarinavihkoon tai office365:een Äidinkieli -kansioon päiväkirjaa tästä viikosta. Kirjoita 8-10 virkettä. Vastaa päiväkirjassasi seuraaviin kysymyksiin: Miten työt ovat sujuneet? Mikä on tuntunut vaikealta? Mikä on tuntunut helpolta? Mikä on ollut mukavaa etäopiskelussa? Mitä olet kenties kaivannut tavallisesta kouluarjesta? Lähetä lopuksi kuva tekstistäsi Teams:n kautta tai jaa Word-tiedosto opelle.

Muista myös kirjoittaa Office365:ssa valmiiksi matkakertomuksesi, mikäli se on kesken. 

Musiikki

Jatkamme tutustumista taidemusiikin aikakausiin. Nyt on vuorossa keskiaika. Katso alla oleva video ja täytä sen jälkeen Teams:ssä luomani Forms-lomake. Löydät sen, kun menet kohtaan “Tehtävät” ja klikkaat tehtävää “Musiikin aikakaudet osa 2, Keskiaika”. Muista lopuksi klikata ”lähetä”.

https://www.youtube.com/watch?v=pzPuHQDGBFM&list=RDpzPuHQDGBFM&start_radio=1

Matematiikka

Harjoittele vielä murtolukuja mahdollisuuksien mukaan tekemällä Bingel-tehtäviä SanomaPro:n sivuilta. Etsi saarelta Milli 4B ja sieltä murtolukutehtävät.  Tee työtä noin 30-45 minuuttia. Tähän tarvitset Bingel-tunnusta tai salasanaa. Mikäli et pääse Bingeliin, tee kappaleiden 19-28 kertausaukeamia kirjasta,

Käsityö

Avaa alla oleva linkki ja taittele paperista paperikirppu videon ohjeiden mukaan.

Lisäksi tutustu perheenne tekstiileihin viikkaamalla pyykkejä. Samalla autat vanhempiasi.

Torstai 26.3 

Muista kokoontuminen Teams:ssä klo 12.00.

Englanti

Tee työkirjasta tehtävät 5,6 ja 8a (sanat torniin) sivuilta 154-155.  Huomaa, että tehtävässä viisi eläinsanat ovat monikkomuodossa. Kuuntele tekstikirjan sivuilta 70-71 kappale 13 Otavan Otso –sovelluksen avulla. Lue kappale ääneen pariin kertaan ja pyydä vanhemmalta kuittaus luettuasi kappaleen. Varmista kappaleen ymmärtäminen ja selvitä oudot sanat sanaston avulla.

Äidinkieli

Tutustumme tiivistelmän kirjoittamiseen. Lue tekstikirjasta sivut 108-109 huolellisesti. Tee työkirjasta sivut 82-83. Lue ohjeet huolellisesti. Muista alleviivata tärkeimmät asiat tietotekstistä vihjeiden avulla.

S2-oppilaat: Kettu ja korppi_teht

Liikunta

Tee lenkki ulkona tai jumppa sisällä mahdollisuuksien mukaan. Tässä yksi video, jonka avulla voit tehdä kotitreenin.

Matematiikka

Tee kappale 28 Katsastus, vähintään sivut 122-123. Katsastus kertoo sinulle, oletko oppinut jakson asiat.

Ympäristöoppi

Lue osoitteessa reppu.tampere.fi otsikoiden “Minun työtilani” ja “Omat kurssini” alta Eurooppa-kansiosta meri-ilmastoa ja väli-ilmastoa koskevat luvut 8 ja 9, sekä tee vastaavat tehtävät 8-9 monistenipusta.

Tässä vielä nämä ympän tehtävät:

Luku 8: Meri-ilmasto Atlantin rannikolla

  1. Tehtävä: Väritä karttaan meri-ilmaston alue.
  2. Kerro omin sanoin millainen meri-ilmasto on.

________________________________________________________________

________________________________________________________________

________________________________________________________________

________________________________________________________________

________________________________________________________________

Luku 9: Euroopan keskiosissa on väli-ilmasto

  1. Väritä karttaan väli-ilmaston alue.
  1. Kerro omin sanoin millainen väli-ilmasto on.

________________________________________________________________

________________________________________________________________

________________________________________________________________

________________________________________________________________

________________________________________________________________

 

Keskiviikko 25.3

Muista kokoontuminen Teamsissä klo 12.

 Liikunta

Liiku ulkona mahdollisuuksien mukaan tunnin verran, ja harjoittele jonglöörausta seuraavan videon ohjeiden avulla. Jonglöörauspalloa et tarvitse, vaan saman asian ajavat 3 sukkapalloa.

https://www.youtube.com/watch?v=aTM1kUPA58c

Matematiikka

Tee kappaleesta 27 sivut 119 ja 120, sekä mökki 27. Voit pelata halutessasi peliä sivulta 118 perheenjäsenen kanssa. Kappaleessa kerrataan aiemmin opittuja aiheita.

Äidinkieli

Tee työkirjasta sivut 80-81. Tutki sivulla 80 olevia uutisotsikoita, suunnittele otsikkoon sopiva uutinen ajatuskartan avulla ja kirjoita uutinen valmiiksi sivulle 81.

Muista kirjoittaa matkakertomuksesi valmiiksi perjantaihin mennessä!

 

Tiistai 24.3

 Muista kokoontuminen Teamsissä klo 12.

Kuvataide

Piirrä paperille avaimenreikä, jonka läpi näet jotain ihanaa tai jännittävää. Voit esimerkiksi piirtää paikan, jossa haluaisin käydä, tai missä haluaisit olla, kun nyt olemme pääosin kaikki kotona. Hahmottele työsi ensin lyijykynällä ja väritä mahdollisuuksien mukaan esimerkiksi puuväreillä.

Matematiikka

Tee kappaleesta 26 eka aukeama ja mökki. Voit tehdä myös lisätehtäviä. Aiheena on sekalukujen vähennyslasku. Vähennä kokonaiset kokonaisista. Tarvittaessa muunna yksi kokonainen murto-osiksi.

 

Äidinkieli

Lue uutinen tekstikirjasta sivuilta 104-105. Vastaa sen jälkeen kysymyksiin 1-2 sivulta 105. Muista vastata kokonaisilla virkkeillä tehtävässä 2. Olen luonut Teamsiin tehtävän nimellä “Äidinkielen tekstikirjan tehtävät sivulta 105”. Palauta tehtävä Teamsiin klo 16.00 mennessä. Mikäli on haasteita, voi tehtävän tehdä “Äidinkieli” -kansioon Office365:een.

S2: Tee loput hyljetekstiin liittyvät tehtävät: Mene osoitteeseen http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/lukiluukas/hylkeet1.htm. Tee tehtävät 4-6.

Maanantai 23.3

Heippa kaikille ja mukavaa alkanutta viikkoa! Iloa ja voimia etäopiskeluun tällä viikolla. Muista kokoontuminen Teamsissä tänään klo 12.00.

Terv. Karoliina-ope

Äidinkieli

Lue lukupiirikirjasta kappaleet 9-10. Vastaa seuraaviin kysymyksiin Teamsiin luomaani tehtävään, tai mikäli et pääse sinne, lukupiirivihkoosi tai kansioon ”Äidinkieli” opetus365:ssa:

1. Mikä tuoksu tai haju häiritsee lapsia?

2. Kuka saapuu yllättäen paikalle avaruusolion näköisenä?

Englanti

Siirrymme kappaleeseen 13. Käytä apunasi mahdollisuuksien mukaan Otavan Otso sovellusta. Sieltä voit kirjan sivua skannaamalla kuunnella ja toistaa perässä tekstikirjan sivun 68 sanat.

Teen työkirjasta sivun 151 tehtävä 1 mahdollisuuksien mukaan perheenjäsenen kanssa suullisesti.

Kirjoita työkirjan sivulta 153 tehtävän 4 sanat enkun vihkoon enkuksi ja suomeksi. Harjoittele sanoja.

Ympäristöoppi

Kirjaudu osoitteeseen reppu.fi oppilasverkon tunnuksilla. Siellä on otsikko ”Minun työtilani” ja sen jälkeen ”Omat kurssini” ja sieltä klikataan ”Eurooppa”. Lue luku 6. ”Pohjoismaissa ja Baltiassa on useita ilmastoalueita”. Tee tekstin pohjalta tähän liittyvä tehtävä kotitehtävämonistenipusta, tehtävän otsikko on Luku 6. Tehtävä 1. Tässä kuva tehtävästä.

Muista myös tehdä ympäristöopin matkakertomusta, jos et ole palauttanut sitä vielä. Palauttaneille tai tehtävän aloittaneille olen jo kirjoittanut matkakertomuksenne loppuun open kommentteja. Voitte käydä lukemassa ne kirjautumalla opetus365:een ja avaamalla matkakertomuksenne.

Uskonto

Lue tekstikirjasta kappale 25 sivuilta 72-73 ja vastaa kansioon ”Uskonto” opetus365:ssa tai uskonnon vihkoon tehtäviin 1-3. Aiheena on yhdessä tekeminen ja se, että me ihmiset tarvitsemme toinen toisiamme.

Elämänkatsomustieto

Lue huolellisesti läpi vihostasi “Maailman uskontoja” -taulukko. Sen jälkeen yhdistä alla olevat (1-10) lauseet oikeaan uskontoon: kristinusko, islam tai buddhalaisuus. Testaa itseäsi; yhdistä tiedot uskontoihin ensin ilman, että katsot taulukkoa. Kirjoita vastauksesi ET-vihkoon. Tarkista vastauksesi ja tarvittaessa korjaa tiedot oikeiksi taulukosta.

  1. Jumalana on Allah.
  2. Uskonnon symbolina on risti.
  3. Siinä uskotaan uudelleensyntymiseen.
  4. Uskonnon symbolina on 8-osainen pyörä.
  5. Uskonto ei edellytä uskoa jumalaan.
  6. Pyhä kirja on koraani.
  7. Raamattu on pyhä kirja.
  8. Se on maailman suurin uskonto.
  9. Uskonnon symbolina on kuunsirppi ja tähti.
  10. Keskeisenä opetuksena on tehdä hyvää, välttää pahaa ja puhdistaa mielensä.

Perjantai 20.3

Yhteiskuntaoppi:

  • katsele lasten uutiset, https://www.hs.fi/lastenuutiset/
  • lue kappale 13 Mediamaailmassa, s. 80-81
  • tee tehtävät 1 ja 3, pohdi kolmostehtävää tämänhetkisenkin tilanteen kannalta, vastaa vihkoosi

Mukavaa päivää ja hyvää viikonloppua, t. Anne

Äidinkieli

Jatka matkakertomusta eteenpäin.

Kirjoita tarinavihkoosi päiväkirjaa etäopetusjaksosta. Kirjoita otsikoksi ”Ensimmäinen viikko etäopiskelua”. Pohdi seuraavia kysymyksiä: Miltä etäopiskelu on tuntunut? Miten etäoppiminen on sujunut? Mikä on ollut helppoa, mikä vaikeaa? Kirjoita vähintään 10 virkettä.

Matematiikka

Tee kappaleesta 25 eka aukeama ja mökki. Voit myös tehdä lisätehtäviä toiselta aukeamalta. Aiheena on sekalukujen yhteenlaskeminen. Muista lisätä kokonaiset kokonaisiin ja murto-osat murto-osiin. Muunna lopuksi murto-osat kokonaisiksi, jos voit.

Käsityö

Askartele kodin kierrätysmateriaaleja ja askarteluvälineitä hyödyntäen robotti. Saat käyttää mielikuvitusta. Voit käyttää esimerkiksi tyhjiä talouspaperirullia, kartonkeja, foliota, värikyniä, kankaanpaloja ja lankoja ja liimaa.

Musiikki

Aloitamme tutustumisen länsimaiseen taidemusiikkiin. Katso seuraava video ja vastaa allaoleviin kysymykseen joko musiikin vihkoon tai erilliselle paperille. Muista otsikoida vastaukset otsikolla ”Länsimainen musiikki: Antiikin aika”

1. Milloin länsimaisen musiikin ajatellaan alkaneen videon mukaan?

2. Mitä varhaisia soittimia videolla mainitaan?


Torstai 19.3

S2-tehtävät

Mene seuraavaan osoitteeseen: http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/lukiluukas/hylkeet1.htm

Lue hylkeistä kertova teksti. (Teksti on neljässä osassa. Nuolesta pääset seuraaville sivuille.)

Tee tehtävät 1-3.

Englanti

Tee työkirjasta sivulta 147 tehtävä 3a+b. Lue kappale 12 ääneen tekstikirjan sivuilta 66-67 ja varmista kappaleen ymmärtäminen. Käytä tarvittaessa kirjan sanastoa apuna.

Matematiikka

Tee aiempia aiheita kertaava kappale 24, siitä sivut 107-108, sekä mökki 24.

Äidinkieli ja ympäristöoppi

Kirjoita matkakertomusta eteenpäin Office 365-ohjelmalla osoitteessa opetus.tampere.fi. Tarvitset oppilasverkon tunnuksia kirjautumiseen. Mikäli et ole vielä aloittanut, luo uusi Word-tiedosto otsikolla Matkakertomus + oma nimi. Muista jakaa teksti opelle, niin voin lukea tekstin. Mikäli et millään pääse koneelle kirjoittamaan, kirjoita matkakertomus siistillä käsialalla ympäristöopin vihkoon.

Ohjeet matkakertomukseen:

-Kirjoita 3-5 päivän matkasta johonkin Euroopan maahan
-Voit jakaa tekstin kappaleisiin päivien mukaan
-Sisällytä tekstiin seuraavia asioita: Ilmasto, luonnonolot, tärkeät nähtävyydet, isoimmat kaupungit
-Etsi tietoa esimerkiksi internetistä tai kirjoista kertomuksesi tueksi

-Matkakertomus on yhdistelmä faktaa ja fiktiota, eli kohteessa ei ole tarvinnut käydä, vaan teksti pohjautuu lähteistä luettuun tietoon.

Tekstin tulee olla valmis viimeistään perjantaina 27.3.

Liikunta

Tee kotijumppa esimerkiksi seuraavan videon ohjeilla:

 

 

 

Keskiviikko 18.3

Matematiikka:

Tee ensimmäinen aukeama kappaleesta 23, sekä mökki 23. Voit tehdä myös lisätehtäviä. Aiheena on murtolukujen vähennyslaskut. Muista muuttaa yksi kokonainen murtoluvuksi ennen vähentämistä. Vähennä osoittajasta, nimittäjä ei muutu.

Äidinkieli:

Tee tehtävät 1 ja 2 työkirjan sivuilta 78-79. Tehtävät liittyvät tekstikirjan sivuihin 102-103.

Liikunta:

Muista myös ulkoilu ja liikkuminen päivän aikana mahdollisuuksien mukaan.