4.A

Perjantai 29.5.

4a A2-englanti pe 29.5. klo 8.50 – 9.30 TEKSTIKIRJAT KERÄTÄÄN TUNNIN LOPUSSA

Pelaamme yhdessä peliä 17 (s. 83, 159). Suomennamme kappaleen 15. Kuuntelemme kuuntelun 17 (s. 170-171). Pelaamme yhdessä peliä 17 (s. 89, 171). Kuuntelemme kappaleen 16. Voit pelata parin kanssa peliä työkirjan sivuilla 184-185 virtuaalinopilla.

Tiistai 26.5.

4a A1-saksa ti 26.5. klo 8.50 – 9.30

Lue kappale 20 saksaksi ääneen parin kanssa. Lue lause parille saksaksi, pari esittää. Tee s. 248. Tee s. 250. Lopuksi katsomme Pipsa Possun kesäpuuhia https://www.youtube.com/watch?v=-kTIi13Z9xM.

KIRJAT KESÄSÄILÖÖN KOTIIN. 

Englanti (A1): ulkotunti.

Matematiikka: s.207-209

Keskiviikko 20.5.

Ympäristöoppi:

Lue kappale 6 s.28-32 ja vastaa vihkoosi kysymyksiin 1-4

Matematiikka:

Tee kappale 46

Englanti (A1) keskiviikkona 20.5.: Kappale 16 ja tehtävät. Aloitimme myös kertausosiota, Review, s. 193. Läksy:teht. s. 193 teht. 1 ja 2.

 

4a A1-saksa ke 20.5. klo 10.40-11.20 

Kuuntelemme kappaleen 20. Opettaja suomentaa. Keksi oma satu parin kanssa: käytä s. 241 satusanoja.

Englanti (A1) tiistaina 19.5.: Sääasioita, Nordic countries- maannimiä, kuuntelu17 ja peli Whatever the weather. Läksy: s. 188

4a A1-saksa ti 19.5. klo 8.50-9.30

Esitämme satuhahmoja (s. 241). Harjoittelemme verbejä lesen ja sehen (s. 243-245). Tutustumme saksan sanajärjestykseen pikkuliitutaulujen avulla ja tekemällä s. 247-248.

Hausaufgabe: harjoittele lesen- ja sehen-verbejä Tarja Virtasen sivustolla  https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-1/20-opa-erz%C3%A4hlt

Matematiikka tiistai 19.5. kappale 45 s.198-199

4a A2-englanti pe 15.5. klo 8.50 – 9.40

Toistamme kappaleen 14 kuvasanaston (s. 78-79) ja puemme eri vaatteita päälle. Teemme kuuntelun 15 (s. 158).  Toistamme kappaleen 15 kuvasanaston (s. 84-85). Teemme tehtävät 3 – 7 (s. 163-165).

Homework:  suomenna kappale 15 (s. 84-87) ja harjoittele ja kirjoita sanastot (s. 164, 166)

Matematiikka ja Äidinkieli

Kertaa Bingelistä allekkain kertominen sekä verbin käyttöä. Tee ”perjantai 15.5.” kotitehtävät Bingelistä.

Torstai 14.5.

Matematiikka: Tee kappale 44 s.194-195  + kotimökki

Ympäristöoppi: Lue kappale 5 s. 22-25 ja tee tehtävät 1-3 vihkoon

Keskiviikko 13.5.

Ympäristöoppi ja äidinkieli

Lue kappale 4 s. 18-21 ja tee tehtävät 1 ja 2 ympäristöopin vihkoon.

Kirjoita äidinkielen vihkoon uskomaton kalavaletarina, jossa liioittelet saamaasi saalista. Uskomaton saalis on voinut karata sinulta, mutta kehuskelet sillä kuitenkin kaikille. Voit käyttää ympäristöopin kappaleen tietoja tarinassasi. Kirjoita tarinaa n. sivun verran. Tarina näytetään opettajalle torstaina koulussa.

Matematiikka yhteinen Teams-tunti klo 11.15-12.00.

Englanti (Riikan ryhmä): Teams klo 9.00 

Harjoittelemme äännemerkkejä ja teemme sääkuuntelun. Lisäksi teemme karttatehtävän 16 yhdessä.

Läksy: teht. 18 s. 186: sääpäiväkirja viikon ajan

 

Saksa 4a Teams klo 10.15

Toistamme kappaleen 19. Teemme tehtävän 11 (s. 237).

Katsomme sadut Dornröschen https://www.youtube.com/watch?v=wESIPjGY2OU  ja Schneewittchen https://www.youtube.com/watch?v=m90nSpAM5Dg. Tutustumme satujen sanastoon (s. 241). Opettelemme kappaleen 20 sanastoa Quizletissä  https://quizlet.com/210783589/flashcards.

Hausaufgabe: harjoittele kappaleen 20 sanastoa Quizlet-linkillä ja tee ristikko 2 (s. 239)

Liikunta

Tiistai 12.5.

Englanti (Riikan ryhmä): Kuuntele vielä kappale 15 Otsosta tai HighFiven äänitiedostoista. Tee sitten tehtävät 9, 10b ja 11 työkirjan s. 182-183. Tämän jälkeen tee sanastotehtävät 14 ja 15a s. 184. Lopuksi kuuntele Fruit song:

https://www.youtube.com/watch?v=mfReSbQ7jzE

 

Saksa Teams klo 10.15

Harjoittelemme kysymyksiä: 7 (s. 236), 9 (s. 237). Kuuntelemme kuuntelun 12 (s. 238). Harjoittelemme esttenten-verbinpäätteitä: 1 (s. 238). Teemme ristikon (s. 239).

Hausaufgabe: harjoittele, opettele ja kirjoita kappaleen 19 sanat (s. 232-233)

Matematiikka: Yhteinen Teams-tunti klo 11.15-12.00

Äidinkieli

Tee työkirjan tehtävät s.94-95. Tee Bingelissä tiistain 12.5. kotitehtävät.

S2-oppilaat: Muista Teams-tunti tiistaina klo 12!

Maanantai 11.5.

Käsityö: Ketjureaktio (domino-efekti)

Katso alla olevat videot ja kiinnitä huomiota näihin:

  • mitkä esineet niissä on saatu liikkumaan
  • miten esineet on saatu liikkumaan
  • millaisia osia radan valmistukseen voi käyttää

Tee oma ketjureaktioratasi. Haasteen vuoksi ketjussa tulisi olla vähintään:

  • kolme erilaista liikkuvaa esinettä
  • kolme erilaista liikettä esim. kaatuminen, pyöriminen/vieriminen, tipahtaminen, nouseminen tai laskeminen, kääntyminen, liukuminen, heilahdus, pomppinen, rullaaminen tai venyminen.

Lähetä omasta radastasi joko video tai valokuva Teamsissa minulle. Älä käytä radassasi mitään särkyvää.

Oppilaan tekemä ketjureaktiovideo

Yhteinen teams-tunti klo 11.15-12.00

Käydään päivä tehtävät läpi ja opiskellaan yhdessä yhteiskuntaoppia.

Uskonto

Lue kappale 34 s.98-99 ja vastaa Teamsissa kysymyksiin.

Elämänkatsomustieto: Käy tekemässä ËT-testi tämän päivän aikana. Testin pääset tekemään klikkaamalla tästä. Testissä testataan etäopetuksessa käsiteltyjä aiheita monivalintakysymyksillä. Kun olet tehnyt testin, näet heti pisteesi.

 


Perjantai 8.5.

A2-englanti Teams klo 8.15 – 9.45

Harjoittelemme kappaleen 14 sanastoa (s. 78-79). Teemme tehtävät 1, 2 (s. 151), kuuntelun 3 (s. 152) ja tehtävän 5 (s. 153). Toistamme sanaston s. 154 ja kuuntelemme kappaleen 14. Teemme tehtävät 8 ja 9 (s. 155) ja suomennamme kappaleen 14.

Lopuksi harjoittelemme vielä kappaleen kielioppia olla-verbiä (s. 156-158).

Happy Mother’s Day! https://www.youtube.com/watch?v=0qux1uEV4yw

Homework: tutustu kappaleeseen 15 (s. 84-87)

Teams-tunnit pidetään tänään klo 10.00 ja 12.00

 Perehdymme tänään veden puhdistamiseen.

  1. Teemme ensin suodatuskokeen.

Tavoite: Havainnollistaa veden puhdistusta ja pohjaveden muodostumista
maapallolla
Tarvikkeet: hiekkaa, maitopurkki, lasipurkki, kuravettä ja suodatinpussi

Sadevesi puhdistuu suodattuessaan maapallon maakerrosten läpi pohjavedeksi.
Tutkikaa puhtaan juomaveden muodostumista maapallolla yksinkertaisen kokeen avulla:

  1. Puhdistakaa koetta varten noin litra hiekkaa huuhtelemalla sitä vedessä useita kertoja.
  2. Leikatkaa maitopurkin yläosa pois ja pistäkää pohjaan pieniä reikiä. Voit laittaa maitopurkin pohjalle suodatinpussin. Kaatakaa pesty
    hiekka maitopurkkiin ja asettakaa maitopurkki tukevasti lasipurkin/ läpinäkyvän astian päälle.
  3. Hakekaa kuravettä tai valmistakaa sellaista sekoittamalla veteen multaa. Kaatakaa
    pieni määrä kuravettä maitopurkkiin. Tarkastelkaa, minkälaista vettä lasipurkkiin
    tihkuu ja verratkaa sitä alkuperäiseen sameaan veteen. Ota valokuva sekä likavedestä että suodatetusta vedestä.

Kirjoita ja piirrä ympäristöopin vihkoon havaintosi otsikon tai kuvaa video suodatuskokeesta ja havainnoistasi. Lähetä kuva tai video tehtävästä opettajalle.

  1. Tutustumme veden puhdistamiseen vedenpuhdistuslaitoksessa ja jätevedenpuhdistamolla

Suomessa voimme juoda puhdasta vettä suoraan hanasta. Syntyvä jätevesi taas puhdistetaan jätevedenpuhdistamolla. Katso alla olevat videot, joissa kerrotaan siitä, miten vesi puhdistetaan. Pohdi myös, miten voisit itse käyttää vettä säästäväisemmin.

  • Seuraavaa video kertoo veden puhdistamisesta.

Seuraavassa videossa taas kerrotaan jätevedenpuhdistamon toiminnasta

Kirjoita ranskalaisin viivoin ympäristöopin vihkoon veden puhdistamisesta ja jäteveden puhdistamisesta, ja pohdi lisäksi, miten voisit itse käyttää vettä säästäväisemmin. Lähetä kuva tehtävästä opettajalle.

Lisätehtävä: Musiikki

Veden avulla voi myös tehdä musiikkia. Ota muutama juomalasi ja laita niihin vettä. Kuuntele, minkälainen ääni lusikalla varovaisesti kopauttaessa syntyy. Mitä enemmän lasissa on vettä, sitä matalampi ääni syntyy. Koeta saada aikaiseksi jokin melodia. Katso Teams:ssa opettajan tekemä versio. Voit lähettää omastasi videon Teams:n kautta opettajalle!

Torstai 7.5.

Pidämme Teams-tunnit tänään klo 9.00 ja klo 12.00.

Tänään tutkimme veden ominaisuuksia.

  • Tutkimme veden pintajännitystä.
  1. Katso alla oleva englanninkielinen video
  2. Tee videon koe itse. Tarvitset lasikulhon tai lautasen, vettä, pippuria ja astianpesuainetta.
  3. Mitä huomaat, kun laitat veteen pippuria? Mitä huomaat, kun lisäät joukkoon astianpesuainetta?
  4. Kirjoita ja piirrä havaintosi ympäristöopin vihkoon.
  5. Voit myös halutessasi videoida kokeen ja lähettää sen opettajalle

Sanastoa:

water molecules = vesimolekyylit

science = tiede

experiment = koe, testi

procedure = menetelmä

observe = havainnoida

explanation = selitys

surface tention = pintajännitys

liquid soap = nestemäinen saippua

  • Tutkitaan seuraavaksi kellumista.
  1. Tarvitset astian, vettä, astianpesuainetta, suolaa, nastan/ klemmarin ja pienen palan porkkanaa.
  2. Täytä astia puolilleen vedellä. Aseta nasta tai klemmari varovasti veden pinnalle. Voit laittaa nastan/ klemmarin alle pienen palan talouspaperia ja asettaa sen varoen veden pinnalle. Kirjoita ja piirrä ympäristöopin vihkoon, mitä nastalle tapahtuu.
  3. Lisää veteen tippa astianpesuainetta. Kirjoita ja piirrä, mitä nastalle nyt tapahtuu.
  4. Puhdista astia ja täytä se uudelleen vedellä. Laita porkkanan pala veteen. Kirjoita ja piirrä, mitä porkkanalle tapahtuu.
  5. Lisää veteen suolaa. Kirjoita ja piirrä, mitä porkkanalle nyt tapahtuu.
  • Tutkitaan vielä jäätymistä:
  1. Tarvitset tyhjän kannellisen muovirasian tai korkillisen muovipullon.
  2. Täytä rasia/pullo puolilleen vedellä.
  3. Merkitse veden pinta esim. tussilla rasian/pullon kylkeen.
  4. Laita rasia/pullo pakastimeen vähintään vuorokaudeksi ja tee hypoteesi. Mitä veden pinnan korkeudelle tapahtuu? Kirjoita ympäristöopin vihkoon arvioisi, mitä ajattelet veden pinnan korkeudelle tapahtuman.
  5. Ota rasia/pullo pakastimesta ja merkitse uusi veden pinta. Mitä tutkimuksessa selvisi?

Lähetä opettajalle kuvat havainnoista, vastauksistasi, sekä kuvat/ piirrokset työvaiheista. Jäätymistyön havainnot voit kirjata perjantaina.

Tee myös Live worksheets– sivustolla veteen ja säähän liittyviä tehtäviä englanniksi.

Ensin veden käyttöön liittyviä tehtäviä:

https://www.liveworksheets.com/sc282818bh

Ja vesistöjen nimiin:

https://www.liveworksheets.com/eq209993qv

Maailman meret:

https://www.liveworksheets.com/uo19538je

S2-oppilaat: Lue nettietiketti-teksti täällä: http://papunet.net/fileadmin/muut/Esitteet/Nettietiketti.pdf

Vastaa kysymyksiin ja lähetä vastauksista kuva S2-opettajalle: NETTIETIKETTI_4_5

 

Keskiviikko 6.5.

Teams-aamupalaveri klo 8.30 ja -koontipalaveri 12.00.

Tee tänään mahdollisuuksien mukaan perheenjäsenen kanssa retki järven tai lammen rannalle. Ota mukaan kamera tai puhelin, jossa on kamera. Lue ennen retkeä ympäristöopin kirjasta kappale 3 ”Vesikasvien valtakunta sivuilta 14-17.

Tutki rannalla kasvillisuutta ja ota kuvia vesikasveista. Ota myös rannalta hiekkaa mukaan vaikkapa muovirasiaan tai ämpäriin noin 0,5-1 litran verran ja puhdista huuhtelemalla. Hiekkaa tarvitsemme perjantaina suodatuskokeessa. Mikäli et pääse rannalle, voi tehdä tehtävän etsimällä tietoa vesikasvillisuudesta internetiä hyödyntäen.

Tutki ottamiasi kuvia vesikasveista ja tunnista kasvit internetiä hyödyntäen. Ota kaksi kasvia tarkempaan tarkasteluun, ja kirjoita vertailu näistä kasveista joko ympäristöopin vihkoon tai word-tiedostona opetus365:ssa Ympäristöoppi-kansioon. Kirjoita otsikoksi ”Vesikasvit”. Vastaa vertailussasi seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitkä ovat kasvien nimet?
  • Millaiset lehdet ja kukinto kasveilla on?
  • Mikä on kasvien elinympäristö ja levinneisyys?
  • Milloin on kasvien kukinta-aika?

Lähetä opettajalle kuvat kasveista ja kirjoittamastasi kasvien vertailusta, mikäli kirjoitat vertailun vihkoon.

Englanti (Riikan ryhmä): Teams klo 9.00. 

Kappaleen 15 kuuntelu ja suomennos. Sääaiheisia tehtäviä ja kuuntelu (Live worksheets).

Läksy: teht. 8 s. 181 ja kappaleen 15 luku.

Saksa Teams klo 10.15

Suomennamme kappaleen 19. Juhlistamme äitiä ja laulamme kiitoslaulun äidille: https://www.youtube.com/watch?v=ZSE8zCGdU70 ja vielä Es was eine Mutter –laulun: https://www.youtube.com/watch?v=lPN1DlS1-Pk. Kirjoitamme oman laulun äidille https://endelam.blogit.tampere.fi/.

Hausaufgabe: opettele, toista ja kirjoita kappaleen 19 sanat (s. 232-233)

Tiistai 5.5.

Tänään pidämme Teams-tunnit klo 9.00 ja 12.00. Aamulle katsomme läpi päivän työt ja klo 12 tarkastelemme tuloksia yhdessä.

Jatkamme vesiteemaa mittaamalla tilavuuksia alla olevan videon ohjeiden mukaan. Tarvitset desilitramitan, erikokoisia muovikulhoja- tai astioita, sekä ympäristöopin vihon ja kynän. Tee mittaukset mielellään suihkutiloissa. Mittaa ainakin viiden astian tai kulhon tilavuus. Kirjoita vihkoon otsikoksi ”Desilitra” ja kirjoita vihkoon esineen nimi ja mittaustulos. Lähetä opettajalle Teams:ssä kuva mittaustuloksistasi. 

Tänään tutustumme myös veden kiertokulkuun. Katso alla oleva video. Piirrä ja väritä kuva veden kiertokulusta ympäristöopin vihkoon. Kirjoita kuvaan vedenkierron vaiheet. Lähetä opettajalle kuva tehtävästä!

S2-oppilaat: Muista S2-tunti Teamsissa klo 12! Tutustu tehtävään etukäteen: Jossittelu_4_5

 

Englanti (Riikan ryhmä): 

Monialainen viikko: Water

Tänään tee Live worksheets- sivustolla veteen ja säähän liittyviä tehtäviä englanniksi. Ensin veden käyttöön liittyviä tehtäviä:

https://www.liveworksheets.com/sc282818bh

Ja vesistöjen nimiin:

https://www.liveworksheets.com/eq209993qv

Maailman meret:

https://www.liveworksheets.com/uo19538je

Ja lopuksi sääaihetta:

https://www.liveworksheets.com/oi3850xh

Sanasokkelo:

https://www.liveworksheets.com/gr57619uk

Saksa Teams klo 10.15

Kuuntelemme kappaleen 19 ja teemme tehtävät 2 (s. 234), 4, 5 ja 6 (s. 235). Opettelemme soittimia https://www.youtube.com/watch?v=RMcvuIe-CXQ ja https://www.youtube.com/watch?v=IV_hWPcVxgA.

Tämän voit vielä katsoa kotona https://www.youtube.com/watch?v=1ZRc4S1I59g.

Hausaufgabe: kuuntele, suomenna ja toista kappale 19 (s. 60-62)

Maanantai 4.5

Muista tulla Teams-tunneille tänään poikkeuksellisesti klo 9.00 ja klo 12.00. Katsomme aamulla yhdessä läpi päivän tehtäviä ja puolen päivän aikaan keskustelemme tehdyistä töistä.

Tällä viikolla neloset viettävät MOK-viikkoa, jonka aiheena on ”Vesi merkitsee elämää”.

Tänään tutustumme veden olomuotoihin ja niiden muutoksiin.

  • Aloita kirjoittamalla ympäristöopin vihkoon otsikko ”Vesi merkitsee elämää”. Kirjoita sen alle ranskalaisin viivoin asioita, joita tiedät vedestä nyt.
  • Katso alla olevat video ja kuva veden olomuodoista ja tee sen jälkeen Teams:ssa veden olomuotoihin liittyvä tehtävä. Voit myös tehdä mahdollisuuksien mukaan ja vanhempien luvalla videon kokeita veden olomuodon muutoksiin liittyen.

Tee seuraavaksi ympäristöopin vihkoon sarjakuva, jossa kuvataan vaiheittain jokin veden olomuodon muutos, kuten esimerkiksi lumiukko, joka sulaa keväällä. Käytä viivoitinta ja kirjoita sarjakuvalle otsikko, käytä puhekuplia ja väritä. Lähetä kuva valmiista sarjakuvasta opettajalle Teams:ssa.

Uskonnon koe klo 12.30-14

Koe löytyy ajallaan Teamsista.

Elämänkatsomustieto: Elämään kuuluu erilaisia vaiheita. Elämänkaarella voidaan kuvata elämänkulku alusta loppuun. Eri kulttuureissa on erilaisia uskomuksia siitä, mitä tapahtuu kuoleman jälkeen. Tee tämän päivän aikana alla olevat tehtävät ET-vihkoon. Lähetä tehtävistä kuva opelle Teams-viestillä. Kirjoita otsikoksi: Elämän rajallisuus

  1. Yhdistä oikein käsite ja selitys.
    • 1.vanhuus, 2.elämänkaari, 3.lapsuus, 4.nuoruus ja 5.aikuisuus
      1. Elämään kuuluu erilaisia vaiheita.
      2. Aika syntymästä murrosikään.
      3. Ikäkausi lapsuuden ja aikuisuuden välissä.
      4. Ikäkausi nuoruuden ja vanhuuden välillä.
      5. Ajanjakso keski-iän jälkeen.
  2. Etsi lehdistä eri-ikäisiä ihmisiä. Leikkaa kuvat irti. Piirrä vihkoosi aikajana ja nimeä janalle elämänkaaren vaiheet: lapsuus, nuoruus, aikuisuus ja vanhuus. Liimaa leikatut kuvat oikeaan kohtaan janaa ja keksi yhdelle tai useammalle kuvitteelliselle ihmiselle elämäntarina.

Torstai 30.4.

Ympäristöoppi

Lue kappale 2 ”Iik iilimato” s.8-12. Opettele täydellisen muodonmuutoksen vaiheet. Tee vihkoosi tehtävät 1-2 s. 12.

Äidinkieli

Lue Välkyn lukukirjasta kappale ”Aukene musta portti” s. 132-135, ja tee vihkoosi tehtävät 2-3. Mikäli fantasiakuvaus on vielä kesken, tee se tänään viimeistään valmiiksi.

S2-oppilaat: Lue vapputarina ja vastaa kysymyksiin: Vapputarina_4_5  Lisätehtävänä voit tehdä sanasokkelon: Vappu_sanasokkelo Hauskaa vappua!

Kuvataide

Jatketaan vappuaskarteluja. Mikäli sait jo viime kerralla työsi valmiiksi, voit tehdä toisen vappuaskartelutyön. Mikäli et ole vielä lähettänyt minulle kuvaa työstäsi, lähetä se tänään.

Mene Teams:iin -> valitse tiedostot -> Luokan materiaalit -> vappuaskarteluja

Matematiikka Yhteinen Teams-tunti klo 11.15-12

Tarkistetaan vanhat tehtävät, käydään läpi päivän muita oppiaineita sekä jutellaan yleisiä kuulumisia. Teemme myös Bingelistä kertaustehtäviä.

Keskiviikko 29.4.

Ympäristöoppi

Lue ympäristöopin kirjasta kappale 1 Rannoilta kouluun s. 6-7. Tee tehtävät 2-4 Otavan oppilaan maailmassa. https://oppilas.otava.fi/#/login

Englanti: Teams klo 9.00 

Harjoittelemme yhdessä sääilmauksia ja maannimiä, teemme haastattelun ja kuuntelun kpl:sta 15.

Läksy: sanat vihkoon työkirjan s. 179 ja opettelu.

A2-englanti Teams klo 10.15 (HUOM. ENGLANTI, EI SAKSA)

Kuuntelemme kuuntelun 18 (s. 147) ja pelaamme online peliä 20 (s. 148). Toistamme kappaleen 13 ja teemme oppaan tehtäviä. Teemme Now I Can –sivun.

Katsomme lopuksi Pipsa Possun keväästä videon https://www.youtube.com/watch?v=QcgyA9mlQCY ja laulamme Happy-laulun.

Matematiikka: yhteinen matematiikan Teams-tunti kpl 41 klo 11.15-12.00

Äidinkieli

Kirjoita kuvauksen viimeinen kappale, joka päättyy tervetulotoivotukseen, jossa paljastuu myös fantasiamaailmasi nimi. Kirjoita vähintään 5-10 virkettä. Lopuksi tarkista koko tekstisi ja korjaa mahdolliset virheet. Muista isot alkukirjaimet, lopetusmerkit ja kappalejako.

Liikunta

Tee porrasjuoksutreeni siten, että teet jokaista liikettä aina kolme kertaa peräkkäin kävelypalautuksella (juokse ylös, kävele alas, juokse ylös, kävele alas, juokse ylös, kävele alas ja pidä 1-2 min tauko,  vaihda liikettä ja aloita alusta).  Jos jaksat, voit tehdä harjoitusta kaksi kierrosta. Jos lähistöltäsi ei löydy sopivia portaita, voit tehdä samat liikkeet sopivassa ylämäessä.

Tiistai 28.4.

Englanti: (Riikan ryhmä): Teams-tunti klo 9.00 

Teemme kuuntelutehtävän ja muut kappaleen 14 jutut loppuun. Pelaamme yhdessä the ABC-basketia. Aloittelemme kappaleen 15 asioita: sääsanoja ja maannimiä.

Läksy: s. 175 työkirjasta

 

Saksa Teams klo 10.15

Kuuntelemme laulun Bremenin soittoniekoista https://www.youtube.com/watch?v=KUU5gNPpJ70. Katsomme myös kertomuksen https://www.youtube.com/watch?v=fJ2fqeCvWYs. Opettelemme eläimet.

Opettelemme kappaleen 19 sanastoa Tarja Virtasen sivustolla  https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-1/19-die-musikanten.

Matematiikka: yhteinen matematiikan Teams-tunti kpl 40 klo 11.15-12.00

Äidinkieli

Jatkamme fantasiakuvauksen kirjoittamista Opetus365:ssä. Tänään kirjoitamme tekstikirjan sivulta 131 kohdasta ”Kirjoittamaan” kolmas kappale. Tässä kappaleessa kerro, kenet kohtaat ja miten sinua kohdellaan siellä fantasiamaailmassasi. Kirjoita ainakin 5-10 virkettä.

S2-oppilaat: Muista S2-tunti Teamsissa klo 12!

Musiikki

Jatkamme musiikin aikakausiin tutustumista. Tällä kertaa vuorossa on Romantiikan aikakausi. Katso alla oleva video ja tee sen jälkeen Teams:ssä tietovisa.

Maanantai 27.4

KS

Käsityötunneilla tehtävänä on vaatekaapin siivous ja omien vaatteiden materiaalien selvittäminen. Tehtävä on Teamsissa kohdassa tehtävät.

Nosta vaatepinot pois kaapista vaikka sängyn päälle. Pyyhi hyllyt kostealla rätillä. Voi myös käyttää pesuainetta, jos kotoa löytyy sopivaa. Keskustele pesuaineen käytöstä aikuisen kanssa.

Taittele vaatteet pinoihin esim. alusvaatteet, sukat, t-paidat, collegepaidat, housut jne. Valitse jokaisesta pinosta 2-3 vaatetta ja kirjoita paperille, mistä materiaalista vaattet on valmistettu. Materiaalit löydät vaatteen sisällä olevasta lapusta. Vie paperille kirjoittamasi tiedot Teamsiin. Mene kohtaan ”tehtävät”.

Jos vaatakaapistasi löytyy rikkinäinen käytöstä poistettu villavaate, jonka vosi käyttää huovutukseen, niin laita myöskin siitä maininta materiaalitekstejen paperiin.

Rikkinäisestä villapaidasta voi valmistaa pehmon, jonka voi huovuttaa pesukoneessa pesemällä sen liian korkeassa lämpötilassa.

Olen huomenna aamulla Teamsissa, laittkaa viestiä jos tarvitsette apua tehtävässä.

Terv. Anne

Uskonto

Lue 92-93 ja tee vihkoosi tehtävät 1-3. Lisäksi lue seuraava kappale s.94-95 ja tee tehtävät 1-3.

Ensi viikon maanantaina pidetään uskonnon koe s. 82-95.

Elämänkatsomustieto
Suomalaisuuteen liittyy vahvasti neljä vuodenaikaa. Vastaa alla oleviin kysymyksiin ET-vihkoon. Kirjoita otsikoksi: Vuodenajat Suomessa. Lähetä tehtävistä kuva opelle Teams-viestillä.

  1. Vaikuttaako vuodenaika siihen,
    1. Kuinka monta tuntia nukut?
    2. Kuinka paljon sinua väsyttää?
    3. Paljonko vietät aikaa koneella/TV:n ääressä?
    4. Mitä harrastat kesällä?
    5. Mitä harrastat talvella?
    6. Mitä harrastat syksyllä?
    7. Mitä harrastat keväällä?
  2. Valitse yksi vuodenaika. Piirrä ja kirjoita vihkoosi sen vuodenajan hyvät ja huonot puolet.

Yhteiskuntaoppi: Yhteinen Teams-tunti 11.15-12.00

Perjantai 24.4.

Saksa Teams klo 8.15 – 9.45 Forms-koe (2 tehtävää)

Kertaamme kappaleita 14 – 17 Tarja Virtasen sivuston tehtävillä ja videoilla.

Teemme koetehtävät, jotka ovat Office 365 Forms -lomakkeita. Molemmista tehtävistä tulee linkit Teamsiin oman saksan ryhmän kohdalle ja oman luokan blogiin. Ole kuitenkin kirjautuneena Teamsiin tai opetus.tampere.fi.

Palautettuasi koetehtävät voit tutustua kappaleeseen 19.

Pidetään ryhmäpalaverit Teamsin aikataulun mukaisesti 10-11. Katso Teamsista oma aikasi.

Liikunta

Tee jokaista liikettä 30-45 s. kaksi tai kolme kierrosta.

Matematiikka Teams-tunti 11.15-12

Kerrataan Bingelissä kertolaskua sekä laskujärjestystä.

Äidinkieli

Jatka fantasiakuvauksen kirjoittamista Opetus 365:een. Tänään kirjoitat toisen kappaleen, jossa kuvailet mitä näet, kuulet ja haistat, kun olet fantasiamaailmassa. Pyri kuvailemaan  fantasiamaailman yksityiskohtia tarkasti. Kirjoita taas 5-10 virkettä.

Torstai 23.4.

Ympäristöoppi: Kerrataan opittua. Tee Otavan oppilaan maailmassa kappaleiden 35, 36 ja 37 digitehtävät. Kirjaudu sisään uusilla tunnuksillasi.

https://oppilas.otava.fi/#/login

Äidinkieli

Kirjaudu Opetus365:een. Avaa omalla nimelläsi oleva kansio ja tämän jälkeen valitse uusi word-tiedosto. Kirjoita wordissa ”asiakirja” tekstin tilalle fantasiakuvaus. Kuvaus kirjoitetaan vaihe vaiheelta, eli tänään ei ole tarkoitus vielä saada kuvausta valmiiksi.

Kirjoita tekstille otsikoksi ”Fantasiamaailmassa” ja kirjoita ensimmäinen kappale. Ensimmäisessä kappaleessa kerrot, millaisesta portista, ja miten fantasiamaailmaan pääsee. Kuvaile tarkasti. Älä kuitenkaan paljasta fantasiamaailman nimeä! Kirjoita 5-10 virkettä.

Tänään katso kohtaa ”Kirjoittamaan” tekstikirjan sivulta 131. Kuvauksen kirjoittamista jatketaan myös perjantaina, jolloin kirjoitamme kohdan ”toinen kappale” mukaan.

S2-oppilaat: Päivän S2-tehtävän voit tehdä käsin vihkoosi tai paperille tai koneella. Puhekieli ja kirjakieli_4_5

Kuvataide: Vappuaskartelua

Mene Teams:iin -> valitse tiedostot -> Luokan materiaalit -> vappuaskarteluja

Valitse sieltä itsellesi sopiva vappuaskartelu, jonka valmistat kotona. Mikäli et saa työtä valmiiksi, on sitä mahdollisuus jatkaa myös seuraavilla kuvistunneilla.

Matematiikka: Yhteinen Teams-tunti klo 11.15-12.00

Käydään läpi päivän tehtäviä sekä opetellaan seuraava matematiikan kappale 39.

Keskiviikko 22.4.

Ympäristöoppi

Lue kappale 39 s.192-194 ja tee tehtävät 1-2 s. 194. Lisäksi tee kertaustehtävät 1-5 s.195.

Englanti (Riikan ryhmä):

Kuuntele kappale 14 vielä kerran Otsosta tai HighFiven äänitiedostoista. Tee s. 175 työkirjasta. Jos saat kotoa pelikaverin, pelaa The ABC Basket-peliä tekstikirjan s. 79. Ohjeet ovat työkirjan s. 174.

Tämän jälkeen mene HighFiven digitehtäviin osoitteessa https://oppilas.otava.fi/#/login

ja kirjaudu etu- ja sukunimelläsi sekä avaintunnuksella, jonka olen lähettänyt Teamsissa viestinä. Tee täällä kappaleen 14 tehtäviä.

 

A2-englanti Teams klo 10.15 (HUOM. ENGLANTI, SAKSA PERJANTAINA)

Toistamme sanaston 8a (s. 143) ja suomennamme kappaleen 13. Teemme tehtävät 10, 11 ja 12 (s. 144-145). Harjoittelemme have ja don’t have (s. 146-147).

Homework: opettele, toista ja kirjoita kappaleen 13 sanat (s. 140, 143)

Matematiikka: Yhteinen Teams-tunti klo 11.15-12.00

Siirrymme matematiikassa uuteen jaksoon, jossa aiheena ovat kertolaskut. Teemme kappaleen 38.

Äidinkieli

Aloitamme fantasiakuvauksen kirjoittamisen. Voit käyttää jo aiemmin työkirjaasi suunniteltuja hahmoja kuvauksessasi. Kuvausta kirjoitetaan tämän viikon äidinkielen tunneilla.

Tänään teet tarinavihkoosi tekstikirjan sivun 131 kohdan ”Nyt suunnitellaan”, eli valitset sivulta 130 aineksia omaan fantasiamaailmaasi. Tee tarinavihkoon suunnitteluruudukko, jonka keskelle tulee fantasiamaailman nimi ja ympärille asioita, joita voi nähdä, kuulla tai haistaa fantasiamaailmassasi, tai millaista siellä on olla.

Ota valmiista suunnitelmastasi kuva ja lähetä se minulle Teamsiin.

Liikunta

Tee jokaisen kirjaimen liikettä 30 sekuntia. Tee yhteensä joko 2 tai 3 kierrosta. Anna videon pyöriä taustalla, jotta voit aina katsoa mallia seuraavasta liikkeestä.

Tiistai 21.4.

Englanti (Riikan ryhmä): Teams-tunti klo 9.00. 

Jatkamme aakkosharjoittelua ja teemme haastattelun, äänneharjoituksia ja kuuntelun.

Läksy: teht. 15ab s. 172-173

 

A2-englanti Teams klo 10.15 HUOM. ENGLANTI (SAKSA PERJANTAINA)

Toistamme ja harjoittelemme sivuja 72-73. Liikutamme kehonosia. Teemme tehtävän 2 (s. 139). Kuvailemme kavereita ja teemme sivut 141-142.

Homework: opettele, toista ja suomenna kappale 13 (s. 72-75)

Matematiikka

Pidetään yhteinen matematiikan tunti Teams:ssa klo 11.15 (Kappale 37). Kaikki paikalle! Käydään läpi myös päivän muita tehtäviä.

Äidinkieli

Kirjoita harjoituskirjan sivulle 93 sivunmittainen tarina keksimiesi fantasiahahmojen kohtaamisesta. Ota tarinastasi kuva, ja lähetä se minulle Teamsissa. Kiinnitä huomiota oikeinkirjoittamiseen ja hyviin virkkeisiin.

Kuuntele YleAreenasta neljäs jakso ”Heinähattu ja Vilttitossu rosvojahdissa -kuunnelmasta” ja vastaa Teamsissa oleviin kysymyksiin.

https://areena.yle.fi/audio/1-50188036

S2-oppilaat: S2-oppitunti tänään tiistaina  klo 12 Teamsissa. Muista olla paikalla!

Musiikki

Kuuntele ja katsele video musiikin aikakausista. Vuorossa on osa 5 Klassismi. Tällä kertaa ei tarvitse vastata kysymyksiin.

Maanantai 20.4.

Käsityö: Paperilennokki-tehtävä

Etsi kotoasi A4-paperi, voit toki käyttää muutakin paperia, jos et löydä A4-paperia.

Taittele itsellesi lennokki.

  1. Heitä lennokilla 3 heittoa tasaisella maalla ja mittaa paras tulos.
  2. Tee lennokkiin tarvittavat muutokset/korjaukset (esim. taittamalla siipiä). Heitä uudet kolme heittoa. Paraniko tulos? Mieti miksi?
  3. Viimeiseen kokeiluun lisää yksi osa (pieni esine/paino) haluamaasi kohtaan lennokissa. Heitä kerran ja katso paraniko lennokin lento-ominaisuudet? Voit vaihtaa esineen kohtaa ensimmäisen heiton jälkeen. Suorita loput heitot.
  4. Vastaa seuraaviin kysymyksiin:

https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=mUUMnpzhFEKD2vlrUZXQGmiazZG3dQBPqK6o3kB8knJUNFdaWVQxRlVLSFJHR1lNNERDWEdJMFpBQS4u

Uskonto

Lue kappale 31 s.88-91 ja vastaa seuraaviin kysymyksiin:

https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=mUUMnpzhFEKD2vlrUZXQGmiazZG3dQBPqK6o3kB8knJUQjBJSFNGQVkwVlgxUlowWDFMOFM0S1dXVC4u

Elämänkatsomustieto: Tee alla olevat tehtävät tämän päivän aikana ET-vihkoon. Kirjoita otsikoksi: LUONTO JA KESTÄVÄ TULEVAISUUS. Se on kevään viimeinen aihekokonaisuus. Ota tehtävistäsi kuva ja lähetä minulle Teamsissa.

  1.  Ota selvää, mitä tarkoitetaan seuraavilla käsitteillä
    1. Luonnonsuojelu
    2. Kestävä kehitys
  2. Katso Minun ekotekoni -video ja vastaa alla oleviin kysymyksiin.
    1. Mitä tarkoittaa välinpitämätön?
    2. Millaisia kuluttajia suomalaiset ovat?

Yhteiskuntaoppi: Yhteinen Teams-tunti 11.15

Tutustutaan kappaleeseen 14 s.84-87. Katsomme mm. Lasten uutisten uusimman jakson osoitteesta: https://www.hs.fi/lastenuutiset/

Perjantai 17.4.

A2-englanti (kaksoistunti): Teams klo 8.15 – 9.45 Quizlet-koe

https://quizlet.com/285286410/test

Tarkistamme kertaustehtävät (s. 134-138). Kertaamme kappaleita 9 – 12 A/B-korttien avulla.

Pidämme Quizlet-kokeen: quizlet.com High Five 3: Chapters 9 – 12 (Test)

KOKEESTA TULEE SUORA LINKKI TEAMSIIN OMAN RYHMÄN KOHDALLE JA BLOGIIN.

Kokeen tekemisen jälkeen – kun opettaja on laskenut pisteet – voit tehdä Quizletissä kehonosatehtäviä: https://quizlet.com/399290286/high-five-3-kpl-13-flash-cards/. Sitten voit tehdä työkirjasta sivut 141-142.

Homework: tutustu kappaleeseen 13 (s. 72-75)

Liikunta: Ota pallo tai muu liikuntaväline (esim. hyppynaru, frisbee yms.) mukaan ulos ja kikkaile erilaisia temppuja. 

Matematiikka: Yhteinen Teams-tunti klo 11.15-12

Tarkistetaan kotitehtäviä, sekä tehdään Bingel-tehtäviä.

Äidinkieli

Kuuntele YleAreenasta toinen ja kolmas jakso ”Heinähattu ja Vilttitossu rosvojahdissa -kuunnelmasta” ja vastaa Teamsissa oleviin kysymyksiin.

https://areena.yle.fi/1-50188035

https://areena.yle.fi/1-50188039

Torstai 16.4.

Ympäristöoppi

Lue kappale 38 s.186-189 ja vastaa vihkoosi tehtäviin 1-3. Tee lisäksi Teamsista löytyvä Kahoot vesilinnuista. Kirjaudu omalla etunimellä.

Äidinkieli

Lue oppikirjasta s. 128 ja vastaa kysymyksiin 1-3. Tee harjoituskirjasta s. 92. Suunnittele huolella oma fantasiahahmo sekä hänelle vastakohtahahmo.

S2-oppilaat: Lue tunteista kertova teksti. Lisää sopivat tunnesanat tyhjille viivoille. Voit kirjoittaa vastaukset myös paperille. Muistathan lähettää kuvan vastauksistasi S2-opettajalle!

 

 

 

Kuvataide

Tee kotoasi/huoneestasi löytyvistä esineistä pöydälle asetelma ja piirrä se. Muista ensin hahmotella ja lopuksi voit värittää sen haluamillasi väreillä. Ota valmiista työstä kuva, ja lähetä se minulle.

Matematiikka

Pidetään yhteinen matematiikan tunti Teams:ssa klo 11.15 (Kappale 36). Kaikki paikalle! Käydään läpi myös päivän muita tehtäviä.

Keskiviikko 15.4.

Ympäristöoppi

Lue kappale 37 s.182-185, tutustu kahlaajiin. Tee oppikirjan tehtävät 1-3. Katso video lintujen muutosta. https://areena.yle.fi/1-2185471

Englanti (Riikan ryhmä): Teams-tunti klo 9.00.  

Jatkamme aakkosten harjoittelua. Kuuntelemme ja suomennamme myös kpl 14.

Tee tunnin lopussa Kahoot-challenge marja-ja hedelmäsanoista osoitteessa

https://kahoot.it/challenge/02123577?challenge-id=1f4b0412-dd5f-4e52-be7d-69ac06fd1ed1_1586849792486

(Kirjaudu etunimelläsi Nickname-laatikkoon, niin tulos näkyy opelle.)

Läksy: lue kpl 14 hyvin ja tee teht. 10a s. 170.

Saksa Teams klo 10.15

Pelaamme Kahootin kappaleista 1 – 18.  Kuuntelemme ja toistamme kappaleen 18 https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-1/1pui. Kuuntelemme kuuntelun 13 (s. 229).

Hausaufgabe: tehtävä 14 (s. 230)

SAKSAN KOE KAPPALEISTA 14 – 17 POIKKEUKSELLISESTI PERJANTAINA 24.4.

Matematiikka

Pidetään yhteinen matematiikan tunti Teams:ssa klo 11.15 (Kappale 35 yhteen- ja vähennyslaskua). Kaikki paikalle!

Äidinkieli

Kuuntele YleAreenasta ensimmäinen osa Heinähattu ja Vilttitossu rosvojahdissa -kuunnelmasta ja vastaa Teamsissa oleviin kysymyksiin.

https://areena.yle.fi/1-50188031

Liikunta

Ulkoile 60 minuuttia. Jos mahdollista, niin käy pienellä metsäretkellä.

Tiistai 14.4.

Englanti (Riikan ryhmä): Teams-tunti klo 9.00. 

Aloitamme kappaletta 14: “The Alphabet Game”, jossa harjoitellaan englannin aakkosia sekä sanojen tavaamista. Kuunnellaan aakkoslaulu, tehdään haastattelu ja kuuntelutehtävä.

Läksy: sanat vihkoon työkirjan s. 166 ja opettelu sekä teht. 5 s. 167.

 

Saksa Teams klo 10.15

Katsomme videon Trotron pukeutumisesta https://www.youtube.com/watch?v=lJJ35aN6hVY. Arvuuttelemme vielä toisten vaatteita. Teemme tehtävän 7 (s. 226).

Tutustumme dürfen-apuverbiin https://www.youtube.com/watch?v=8o5xXqdikRo. Teemme s. 226-227.

Hausaufgabe: opettele kappaleen 18 sanoja Tarja Virtasen sivustolla  https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-1/1pui ja kirjoita sitten sanat vihkoon (s. 221)

Matematiikka

Pidetään yhteinen matematiikan tunti Teams:ssa klo 11.15 (Kappale 34 suuruusvertailu ja pyöristäminen). Kaikki paikalle!

Äidinkieli

Lue oppikirjasta s. 124-125 Jaakko hyönteisten maailmassa ja tee vihkoosi tehtävät 1-3. Lue omaa lukukirjaa vähintään 30 min.

S2

Muista S2-tunti tänään klo 12 Teamsissa!
Päivän tehtävä: Kehonosat_3_4lk

Musiikki

Jatkamme musiikin aikakausiin tutustumista. Kuuntele tällä kertaa musiikin aikakausista osa 4 Barokki ja käy tekemässä Teams:ssä tietovisa videoon liittyen.

Torstai 9.4.

Ympäristöoppi/äidinkieli/kuvataide

Katso YleAreenasta elokuva Poika ja ilves ja vastaa elokuvaan liittyviin kysymyksiin. Kysymyksen löytyvät Teamsin Yleisen kanavan viestikentästä.

Kuvataiteessa voit halutessasi piirtää Leevi-ilveksen, tai tehdä uuden pääsiäisaskartelun. Askarteluideoita löytyy Teamsin tiedostoista.

https://areena.yle.fi/1-1310502

Ryhmäpalaverit 10.00-11.00. 

Katso aikataulu Teamsista, ja ole paikalla silloin kun oman ryhmäsi vuoro on.

Matematiikka: Yhteinen Teams-tunti klo 11.15

Tarkistetaan kotimökki, tehdään päässälaskut ja lasketaan kirjan lopusta s.228-229. Lisätehtävänä Bingel-tehtäviä.

S2-oppilaat: Torstain tehtävät: 

  1. Palauta tarina (kirjoituslabyrintti) Kaisa-opettajalle!
  2. Selvitä, miksi tänään (9.4.) liputetaan. Kenen päivää vietetään?
  3. Pääsiäisen sanasokkelo:  Sanasokkelo_pääsiäinen

Keskiviikko 8.4.

Ympäristöoppi

Lue kpl 36 s.176-179, ja tee vihkoosi tehtävät 1-3 sivulta 179. Katso video sorsista. Jos et ole vielä vastannut Euroopan valtiot Kahootiin, niin se löytyy Teamsin yleisestä viestikentästä.

https://areena.yle.fi/1-2185468

Englanti (Riikan ryhmä): Teams-tunti klo 9.00 

Pääsiäisaiheinen tunti.

Linkki pääsiäismuistipeliin:

https://learningapps.org/10412831

Yhdistä pääsiäissana ja kuva:

https://learnenglishkids.britishcouncil.org/word-games/easter

Happy Easter! 

Saksa Teams-tunti klo 10.15

Opettele haben-verbi Tarja Virtasen sivustolta  https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-1/1pui.

haben = omistaa > an/haben = olla päällä > tee s. 224 sekä tehtävät 5 (s. 225) että 1 (s.231). Teams-tunnilla arvuuttelemme, mitä toisilla on päällä (6B., s. 225).

Laulamme pääsiäislauluja ja katsomme pääsiäisvideoita Tarja Virtasen sivustolta sekä https://www.youtube.com/results?search_query=osterhase+und+weihnachtsmann.

Hausaufgabe: laula pääsiäislauluja ja katso pääsiäisvideoita  https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-1/z1mk/z4o

Matematiikka

Pidetään yhteinen matematiikan tunti Teams:ssa klo 11.15 (Kappale 33 sadasosat). Kaikki paikalle!

Äidinkieli

Lue Välkyn oppikirjasta sivulta 122 kertomus: Jänis pahassa raossa ja tee tehtävät 2-3 vihkoosi. Lisäksi tee harjoituskirjasta s.90-91

Liikunta

Käy liikkumassa ulkona juosten, kävellen tai pyöräillen mahdollisuuksien mukaan. Pyri  ulkoilemaan ainakin 45-60 minuuttia.

Voit myös halutessasi suunnitella itsellesi ulkona turvallisen barkour/temppuradan, ja vaikka videoida sen, ja halutessasi jakaa sen Teamsissa. Katso oheisesta videosta ideoita omaan rataasi.

Tiistai 7.4.

Englanti (Riikan ryhmä): Teams- tunti klo 9.00. 

Käydään kielioppiasia (kestopreesens) s. 157 yhdessä läpi ja harjoitellaan sitä. Kuunnellaan kappaleen kuuntelutehtävät. Pelataan On a farm- peliä.

Läksy: s. 158 teht. 15ab

 

Saksa Teams-tunti klo 10.15

Tutustumme Euroopan maantietoon saksankielisen karttakirjan avulla.

Opettele kappaleen 18 sanoja Quizletissä https://quizlet.com/74633302/so-ein-zufall-1-lektion-18-piraten-und-indianer-flash-cards/.

Kuuntele kappale 18 Tarja Virtasen sivustolta  https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-1/1pui ja tee tehtävät 2 ja 3 (s. 222).

Suomenna kappale 18 perheenjäsenen tai kaverin kanssa (pelimikrofonin, Discord, avulla).

Matematiikka

Pidetään yhteinen matematiikan tunti Teams:ssa klo 11.15 (Kappale 32). Kaikki paikalle!

Äidinkieli

Lue Nalle Puh ja Kanin kolo s.120-121 ja tee tehtävät 1-3 vihkoosi. Tee Välkyn harjoituskirjasta s. 86-89.

S2-oppilaat: Jatka tarinan kirjoittamista. S2-tapaaminen tänään Teamsissa klo 12!

Musiikki

Kuuntele ja katso alla oleva video taidemusiikin aikakausista. Vuorossa on osa 3 Renessanssi. Tällä kertaa ei tarvitse vastata kysymyksiin.

Maanantai 6.4.

Teams-kokous klo 11.15.

Hei 4A- luokan oppilaat!

Pääsiäisviikolla askartelemme pääsiäiskoristeita. Tehtävänä on taitella kaksi origamitaitteluapääsiäispupun kasvot ja pääsiäispupu. Taitteluun voitte käyttää mitä tahansa kotoa löytyvää paperia. Sanomalehtipaperin tai yksivärisen paperin voitte värittää tai maalata.

Kokeile molempia ja tekee pieni sarjoa lempipupuistasi.

https://www.youtube.com/watch?v=EIrDr1EOIOE

https://www.youtube.com/watch?v=2ahRtO48jQ0

Ota valokuva valmiista pupuistasi ja vie se omaan kansioosi pilveen tai voit lähettää kuvan myös Teamsiin.

Mukavia käsityötunteja Anne& Arto

Uskonto

Lue kappale 30 ”En tunne sitä miestä!” s.84-87 ja vastaa seuraaviin kysymyksiin.

https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=mUUMnpzhFEKD2vlrUZXQGmiazZG3dQBPqK6o3kB8knJUOVVDT1hQR1dYTklRUzcwUlVETUtWSFhLTi4u

Elämänkatsomustieto: Lue alla olevat käsitteet ja tee sen jälkeen tehtävä 1 ET-vihkoon. Kirjoita otsikoksi: Uskominen, luuleminen ja tietäminen. Ota tehtävästä kuva ja lähetä minulle Teams-sovelluksen kautta keskiviikkoon mennessä.

  • Uskominen on uskoon tai luuloon pohjautuva käsitys.  
  • Luulo on puolestaan kuvitelma, jonka paikkansapitävyydestä ei ole täyttä varmuutta. 
  • Tieto on tosiasioihin perustuva käsitys jostakin.  
  1. Mitä voit tehdä, jotta onnistuisit seuraavissa asioissa
    1. Menestyisit koulussa.
    2. Pysyisit sovussa ystävien kanssa.
    3. Äiti ja isä eivät nuhtelisi sinua.
    4. Ovatko vastauksesi tietoa, luuloa vai uskomusta?

Yhteiskuntaoppi

Lue kappale 13 s.80-83. Tee itsellesi mediatesti t.1 sivulta 82. Katso lasten uutisten uusin jakso osoitteesta: https://www.hs.fi/lastenuutiset/

Pe 3.4.

A2-englanti (kaksoistunti) Teams-tunti klo 8.15 – 9.45

  1. Alkujumppa: tee useita High Five -tervehdyksiä ilmaan molemmilla käsillä
  2. Kuuntelemme Teams-tunnilla kuuntelun 16 (s. 128-129).
  3. Katselemme muutaman urheiluvideon Teams-tunnilla.
  4. Kuuntele ja toista kappaleen 12 sanasto joko Otavan sivustolla http://tiedostot.otava.fi/aanet/highfive3/ (kohta 69) tai Otso-sovelluksessa
  5. Kuuntele, suomenna ja toista kappale 12 (s. 70-71).
  6. Tee tehtävät s. 133.
  7. Pelaamme Kahootin kappaleista 9 – 11. (kännykkä valmiina)
  8. Tee kertaustehtäviä s. 134-138.

Homework: kertaa kappaleet 9 – 12, Quizlet-koe seuraavalla kerralla. Voit myös hakea YouTubesta mieleisiä videoita teemalla:  cartoons for kids daily activities

Liikunta: Opettele jongleeraamaan

Katso video, ja opettele vaihe vaiheelta jongleeraamaan. Voit käyttää joko palloja tai esim. sukkia yms. välineitä.

Teams-palaveri klo 11.15

Matematiikka: 

Kerrataan desimaalilukujen yhteen- ja vähennyslaskua Bingelissä.

Äidinkieli

Kuuntele Risto Räppääjä ja kuuluisa Kamillan kolmas osa ja vastaa väittämiin. Kysymykset löytyvät Teams:n yleisen kanavan viestikentästä.

https://areena.yle.fi/1-1347405

Kun olet vastanut lomakkeeseen, lue omaa lukukirjaa 30 min.

Mukavaa viikonloppua!

To 2.4.

Ympäristöoppi: KPL 38 Kutua ja kurnutusta

Lue oppikirjasta s.172-175 ja tee vihkoosi tehtävät 2-4. Tunnista sammakon muodonvaihdoksen vaiheet.

Tee vihkoosi vihkomuistiinpanot Teamsista. Mene-> Teams -> yleinen -> tiedostot -> luokan materiaalit ->kutua ja kurnutusta

Katso video sammakosta: https://areena.yle.fi/1-1810820

Äidinkieli: Risto Räppääjä ja kuuluisa Kamilla

Kuuntele Risto Räppääjän ensimmäinen ja toinen osa, sekä vastaa kysymyksiin.

https://areena.yle.fi/1-4483831

https://areena.yle.fi/1-1396133

https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=mUUMnpzhFEKD2vlrUZXQGmiazZG3dQBPqK6o3kB8knJUOVBWQ0tTNEwxS1A4TUhOUlZUR042QThQUS4u

S2-oppilaat: Kirjoita tarina (vihkoosi, paperille tai koneella) kirjoituslabyrintin avulla. Kulje labyrintissä mieleisesi reitti. Kirjoita jokaisesta reitin varrelle osuvasta kuvasta lause. Muista, että kirjoitat tarinaa, eli lauseiden pitää liittyä toisiinsa.

Aloita tarina tänään. Kirjoita se valmiiksi ensi tiistaihin mennessä. kirjoituslabyrintti_seikkailu_

Kuvataide: pääsiäisaskartelua

Valitse itsellesi mieluinen työ askartelumalleista. Tee sellainen työ, mihin kotoasi löytyy materiaaleja. Halutessasi voit muokata mallia. Valmiit askartelumallit löytyvät seuraavasti.

Mene-> Teams -> yleinen -> tiedostot -> luokan materiaalit -> pääsiäisaskartelua 1 ja pääsiäisaskartelua 2.

Laita valmiista tuotoksesta minulle valokuva.

Matematiikka: Desimaalilukujen vähennyslaskua

Pidetään yhteinen matematiikan tunti Teams:ssa klo 11.15 (Kappale 31). Kaikki paikalle!

Ke 1.4. 

Ympäristöoppi: Kevät herättää matelijat

Lue oppikirjasta s. 168-171 ja tee vihkoosi tehtävät 1 ja 2. Selvitä itsellesi mitä tarkoittavat käsitteet: horros ja vaihtolämpöinen. Katso videot kyykäärmeestä ja sisiliskosta.

https://areena.yle.fi/1-1485068

https://areena.yle.fi/1-1812090

Englanti (Riikan ryhmä): 

Teams-tunti klo 9.00-9.45. Kaikki paikalle, mielellään kuulokkeilla. 

Tehdään kuunteluita ja tarkastetaan vanhoja tehtäviä kplsta 13. Käydään yhdessä vielä kappaleen tekstiosuus läpi ja tehdään suullisia harjoituksia.

Läksy: 16abc s. 159-160.

 

Saksa keskiviikko 1.4.

Harjoittele vielä Euroopan maantietoa online.seterra.com (Deutsch) Europa (niin paljon kuin jaksat).

Teams-tunnilla tarkistamme tehtävän 4 (s. 223) ja kerromme, mitä meillä on päällä: Ich habe ein T-Shirt und eine Hose an. Näytämme myös muille kotoa löytyviä vaatteita ja mietimme niitä yhdessä saksaksi.

Tutustu kappaleen 18 sanastoon (s. 221). Teams-tunnilla esitän sanoja ja saatte miettiä sanat saksaksi.

Kuuntele kappale 18 Tarja Virtasen sivustolta  https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-1/1pui ja tee tehtävät 2 ja 3 (s. 222).

Hausaufgabe: kuuntele, suomenna ja lue kappale 18 (s. 57-59).

Teams-tunti ke klo 10.15.

Matematiikka: Desimaalilukujen yhteenlaskua

Pidetään yhteinen matematiikan tunti Teams:ssa klo 11.15 (Kappale 30). Kaikki paikalle!

Äidinkieli : Tartu klassikkoon!

Lue oppikirjasta s. 116-117 ja tee vihkoosi tehtävät 1-3. Vastaa kokonaisilla virkkeillä!

Liikunta: Ulkoile 60 min.

Tee ulkona esim. lumityöt tai lumiukko/muu luminen taideteos.

Tiistai 31.3.

Teams-kokous 8.40. Kerrataan nopeasti Seppo-peliin osallistuminen.

Koko luokka osallistuu neljäsluokkalaisten Vaikuttamispäivään. Luokkamme osallistumisaika on klo 9-11. Peliin pääsee kirjautumaan sisään jo klo 8.45. Alla tarkemmat ohjeet ja lyhyt video-esitys pelistä. Laitan kirjautumiskoodin myöhemmin Teams:iin.

Ohje löytyy Teams:sta: yleinen – tiedostot – luokan materiaalit

http://bit.ly/nelosluokkalaiset

Peliä pääset pelaamaan Seppo-sivuston kautta osoitteessa:

https://seppo.io/fi

Matematiikka

Pidetään yhteinen matematiikan tunti Teams:ssa klo 11.30 (Kappale 29). Kaikki paikalle!

 

Tiistain musiikin tunti:

Jatkamme tutustumista taidemusiikin aikakausiin. Nyt on vuorossa keskiaika. Katso alla oleva video ja täytä sen jälkeen Teams:ssä luomani tehtävä. Löydät sen, kun menet kohtaan “Tehtävät” ja klikkaat tehtävää “Musiikin aikakaudet osa 2, Keskiaika”.

https://www.youtube.com/watch?v=pzPuHQDGBFM&list=RDpzPuHQDGBFM&start_radio=1

S2-oppilaiden tiistain tehtävä: Minun päiväni

Maanantai 30.3.

Teams-palaveri kaikille klo 10.00

Käsityöt kaikille: Pyörän keväthuolto

Huolla pyöräsi oheisen tehtäväluettelon mukaan ja täytä lomake, kun olet kyseisen asian tarkastanut/huoltanut. Katso ensin video pyörän keväthuollosta.

https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=mUUMnpzhFEKD2vlrUZXQGmiazZG3dQBPqK6o3kB8knJUNzNMNk1IM0hJMjRZUkI2QkMyUUpCT0o5Ri4u

Uskonto: Uskonnon kertausta

Vastaa väittämiin. Käytä kirjaa apuna s.54-69

https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=mUUMnpzhFEKD2vlrUZXQGmiazZG3dQBPqK6o3kB8knJUOVFHSkNZUkxUNUQ2RThGTE1MNDRNU08zVC4u

Elämänkatsomustieto: Lähes kaikissa maailman uskonnoissa ja elämänkatsomuksissa tärkein ohje on lähimmäisenrakkaus ja muiden huomioon ottaminen. Niinpä sinun tehtäväsi onkin tänään käytännön tehtävä:

  1. Auta kotitöissä tunnin ajan. Siivoa, kokkaa, hoida pikkusisaruksia tms.
  2. Soita jollekin iäkkäälle sukulaiselle ja ystävälle ja kerro kuulumisia.

Yhteiskuntaoppi

Lue kappale 12 s. 76-79 ja vastaa kysymyksiin.

https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=mUUMnpzhFEKD2vlrUZXQGmiazZG3dQBPqK6o3kB8knJUNllSN1dOTDJMSTFYNEJWOTFWTjFNUzYwTy4u

Perjantai 26.3.

4a A2-englanti (kaksoistunti): 

  1. Alkujumppa: tee useita High Five -tervehdyksiä ilmaan molemmilla käsillä
  2. Harjoittele kappaleen 11 sanoja Quizletissä https://quizlet.com/subject/High-Five-3-kpl-11/
  3. Kuuntele ja toista kappale 11 joko Otavan sivustolla http://tiedostot.otava.fi/aanet/highfive3/ (kohta 65) tai Otso-sovelluksessa
  4. Lue lauseita englanniksi kappaleesta ja esitä ne.
  5. Tee salkkutyö 17 (s. 129). Voit tehdä sen myös videona puhelimellasi.
  6. Tee s. 130 (ja 131 lisätehtävänä).

Homework: esittää ja sanoa englanniksi s. 64-65 verbejä

Voit myös hakea YouTubesta mieleisiä videoita teemalla: cartoons for kids daily activities.

Teams-tunnilla pe 20.3. klo 8.15-9.45 harjoittelemme ääntämistä ja itse kappaletta oppaan suullisilla tehtävillä, kuuntelemme kappaleen kuuntelun, pelaamme can! -peliä tietokoneella ja katsomme muutaman teemaamme sopivan YouTube-videon.

Liikunta

Ulkoile vähintään 45 minuuttia. Tee jotakin hengästyttävää liikuntaa. Voit treenata ulkona alla olevan video mukaan. Tee liikkeitä esim. 15 min.

Matematiikka

Pidetään yhteinen matematiikan tunti Teams:ssa klo 10.30 (Kappale 28). Kaikki paikalle!

Tee Bingelistä murtolukutehtäviä.

Äidinkieli

Kuuntele Risto Räppääjän kolmas osa ja vastaa kysymyksiin. https://areena.yle.fi/audio/1-4110513

https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=mUUMnpzhFEKD2vlrUZXQGmiazZG3dQBPqK6o3kB8knJURDRDVzY1RkY5UDVTOUw3NUY0RVdWQ0c1Qy4u

Viimeistele Eurooppa-projektia, mikäli se ei ole vielä valmis. Jos työsi on valmis, lue omaa lukukirjaa vähintään 30 min.

Musiikin valinnaisen ryhmä ( torstai): Jatketaan oma esitelmän tekoa (ks. ohjeet alempana, viime torstaina). T. Sanna : )

Torstai 26.3.

Ympäristöoppi: Eurooppa-projekti

Viimeistele esityksesi. Mikäli sinulla on vielä työ kesken, katso keskiviikon kohdalta ohjeita. Lue tekstisi huolella ja tarkista virheiden varalta. Muista, että kyseessä on tietoteksti, ei luettelo. Mieti, miten asettelet kuvat tekstisi ympärille.

Kun tietotekstisi on valmis, tunnista Euroopan valtioita kartalta. Käytä karttakirjaa tai oppikirjan karttaa apuna. Yritä saada lähemmäs neljäkymmentä pistettä. Voit tehdä testin monta kertaa.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/05/14/kuinka-hyvin-tunnet-euroopan-kartan-testaa-osaamisesi

Matematiikka

Pidetään yhteinen matematiikan tunti Teams:ssa klo 10.00 (Kappale 27). Kaikki paikalle!

Kuvataide

Suunnittele ja piirrä oma sarjakuvahahmo. Kun suunnittelet hahmoa, voit korostaa tai liioitella jotakin piirrettä. Piirrä hahmo johonkin ympäristöön. Voit piirtää sen lyijykynällä tai esim. tusseilla. Katso ensin Jussi-enon video sarjakuvahahmon piirtämisestä.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/08/02/jussi-enon-piirustuskoulu

Äidinkieli

Lue oppikirjan kappale Kuukameleontti s.110-111 ja vastaa sivun 111 tehtäviin 1-3 (vastaa myös plussatehtäviin). Lisäksi tee työkirjasta s. 84-85.

S2-oppilaat: Kettu ja korppi_teht

Keskiviikko 25.3.

Englanti (Riikan ryhmä): 

Olen jälleen Teamsin viestittelyssä paikalla 9.00-9.45.

Tänään tehdään sähköinen testi kappaleista 9-12.

Tee ensin learn-osio:

https://quizlet.com/394824908/learn

Ja sitten test:

https://quizlet.com/394824908/test

Kun testi on valmis, ilmoita minulle pisteesi Teamsissa.

Testin jälkeen harjoittele kappaleen 13 sanoja s. 155 (esim. Otsossa) ja lue ja suomenna tämän jälkeen kpl 13 tekstikirjasta.

Läksy: sanat vihkoon ja opettelu s. 155

 

Ympäristöoppi: Eurooppa-projekti (Jatka esitelmän tekoa. Tee kolmas kappale matkailusta)

Yleistä tietoa

Kirjoita ainakin näistä aiheista:

  • valtiomuoto, kuuluuko EU:hun
  • kielet
  • pääkaupunki sekä muut merkittävät kaupungit
  • rajanaapurit ja sijainti Euroopassa (esim. Norja sijaitsee Pohjois-Euroopassa ja kuuluu Pohjoismaihin)
  • asukasmäärä ja pinta-ala
  • uskonto
  • Liitä tähän osiin ainakin seuraavia kuvia: kuva lipusta ja valtion kartta

Toinen kappale,

Luonto

Kirjoita ainakin näistä aiheista:

  • esittele tärkeimmät vuoret, joet ja järvet
  • Ilmaston kuvailu, kerro millainen ilmasto alueella on eri vuodenaikoina
  • Kerro, millä kasvillisuusvyöhykkeellä valtio sijaitsee ja kuvaile kasvillisuutta
  • Esittele eläimistöä, ja voit esitellä jonkin lajin tarkemmin.
  • Tehosta esitelmää kuvilla

 

Kolmas kappale,

Matkailu

  • kerro valtiosi tärkeimmistä nähtävyyksistä ja matkailukohteista.
  • esitele jokin kohde tarkemmin, tehosta kuvilla
  • esittele valtion pääkaupunki

Äidinkieli: Tiivistelmä

Lue oppikirjasta s.109 ohjeet tiivistelmän tekemiseen. Katso myös mallia sivun 108 varpuspöllö- ja huuhkajatiivistemästä.

Kirjoita tiivistelmä lepakosta (työkirja s.82-83). Alleviivaa tekstistä tärkeät asiat, eli vastaukset pienissä laatikoissa oleviin kysymyksiin. Tämän jälkeen kirjoita tärkeimmät asiat 2A-tehtävän tukisanalistaan. Lopuksi kirjoita tiivistelmä 2B kohtaan, käyttäen apuna vasemmalla olevia apulaatikoita. Kirjoita kokonaisilla virkkeillä ja muista oikeinkirjoitus. Lopuksi ota valmiista tehtävästä kuva ja lähetä se minulle Teams:iin.

Matematiikka

Pidetään yhteinen matematiikan tunti Teams:ssa klo 11.15 (Kappale 26). Kaikki paikalle!

Tiistai 24.3.

Äidinkieli

Kuuntele YleAreenasta ”Risto Räppääjä ja kauhea makkara” osat 1 ja 2, sekä vastaa ohessa oleviin kysymyksiin. Vastaa tehtäviin 6-10 kokonaisilla virkkeillä. Tehtäviin pääset myös Teams:n kautta.

https://areena.yle.fi/audio/1-4110513

https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=mUUMnpzhFEKD2vlrUZXQGmiazZG3dQBPqK6o3kB8knJUNUFGS0pTSDdDT0FFMlhGQTY0S0ZLUVRQUC4u

S2: Tee loput hyljetekstiin liittyvät tehtävät: Mene osoitteeseen http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/lukiluukas/hylkeet1.htm. Tee tehtävät 4-6.

Matematiikka

Pidetään yhteinen matematiikan tunti Teams:ssa klo 11.15 (aika muutettu, jotta ei mene englannin tunnin kanssa päällekkäin). Kappale 25.

Englanti (Riikan ryhmä):

Aloitamme uutta kappaletta (13). Olen paikalla Teamsissa tuntimme aikana (9.-9.45), joten voit kysyä apua ja jutella muutenkin. Jokainen voisi yrittää kirjautua Teamsiin tämän tunnin aikana, jotta voimme alkaa pitää tunteja myös siellä.

Harjoittele ensin tekstikirjasta kpl:n 13 Ready Steady Go- sivuja ja erityisesti eläinsanoja ja keskustelua. Kuuntele äänitiedostot HighFiven sivuilta tai käytä Otso-sovellusta, joka ladataan sovelluskaupasta. Otsossa voit skannata kirjan sivuja ja sitten kuunnella kappaleita ja sanastoja. HighFiven äänitiedostot löytyvät osoitteesta

http://tiedostot.otava.fi/aanet/highfive4/

Huomaa, että harjoittelemme tässä kappaleessa monikkomuotoja (hens, sheep, ponies jne.).Kun olet harjoitellut sanastoa, tee teht. 1 ja 2 s. 151-152 suullisesti kotiväelle, jos mahdollista. Tee myös 3b, 5 ja 6.

Kuuntele lopuksi OldMcDonald- laulu ja laula mukana!

https://www.youtube.com/watch?v=_6HzoUcx3eo

Läksy: Harjoittele pieneen sähköiseen testiin kappaleista 9-12 huomiseksi! Esim. Quizlet.com on hyvä harjoitteluun.

 

Tiistai 24.3. ja keskiviikko 25.3. saksa

Harjoittele Euroopan maantietoa online.seterra.com (Deutsch) Europa (niin paljon kuin jaksat).

Tee kertaustehtävät loppuun (s. 216-219). Tee itsearviointi (s. 220).

Teams-tunnilla pelaamme Kahootin kappaleista 14 – 17 (puhelin esillä).

Opettele vaatesanoja s. 59 (tekstikirja) ja harjoittele Tarja Virtasen sivustolla  https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-1/1pui (sivun yläosa). Varaudu kertomaan Teams-tunnilla, mitä sinulla on päällä: Ich habe einen / ein / eine ___ an.

Hausaufgabe: tehtävä 4 (s. 223). Teams-tunnit ovat ti ja ke klo 10.15.

Tiistai 24.3. Musiikki

Aloitamme musiikissa jakson, jossa tutustumme länsimaiseen taidemusiikkiin. Katso seuraava video ja vastaa alla oleviin kysymykseen Teams:ssä luomaani tehtävään.

1. Milloin länsimaisen musiikin ajatellaan alkaneen videon mukaan?

2. Mitä varhaisia soittimia videolla mainitaan?

 

Maanantaina 23.3.

Teams-palaveri klo 10.00, kaikki paikalle!

Hei kaikki 4A-luokan oppilaat!

Maanantaina 23.3. kaikilla oppilailla on yhteinen käsityötunti. Tuntien aikana saatte ja taitella eri kokoisia paperirasioita. Ohjeet rasioiden taitteluun löydätte seuraavasta linkistä.

https://www.youtube.com/watch?v=Y60TYSCCHnE

Voit taitella rasioita esimerkiksi sanomalehtipaperista, aikausilehtipaperista, lahjapaperista tai jostain muusta kotoa löytyvästä materiaalista. Suunnittele valmiin rasian käyttötarkoitus ja koristele se sen mukaisesti. Ota valokuva valmiista rasiasta ja vie se omaan kansioosi pilveen.

Olen huomenna teidän käsityötuntien ajan Teamsissa. Sieltä voit kysyä apua, jos tarvitset sitä rasian taitteluun.

Mukavavia käsityötunteja! Anne ja Arto

Uskonto

Lue kappale 24, ja tee tehtävät 1-5 (s.69) uskonnon vihkoon.

Elämänkatsomustieto

Lue huolellisesti läpi vihostasi “Maailman uskontoja” -taulukko. Sen jälkeen yhdistä alla olevat (1-10) lauseet oikeaan uskontoon: kristinusko, islam tai buddhalaisuus. Testaa itseäsi; yhdistä tiedot uskontoihin ensin ilman, että katsot taulukkoa. Kirjoita vastauksesi ET-vihkoon. Tarkista vastauksesi ja tarvittaessa korjaa tiedot oikeiksi taulukosta.

  1. Jumalana on Allah.
  2. Uskonnon symbolina on risti.
  3. Siinä uskotaan uudelleensyntymiseen.
  4. Uskonnon symbolina on 8-osainen pyörä.
  5. Uskonto ei edellytä uskoa jumalaan.
  6. Pyhä kirja on koraani.
  7. Raamattu on pyhä kirja.
  8. Se on maailman suurin uskonto.
  9. Uskonnon symbolina on kuunsirppi ja tähti.
  10. Keskeisenä opetuksena on tehdä hyvää, välttää pahaa ja puhdistaa mielensä.

Yhteiskuntaoppi

Kertaustehtävä jaksosta kolme (s.54-74) . Vastaa kysymyksiin kirjaa apuna käyttäen. Tehtävä löytyy myös Teams:n ”Yhteiskuntaoppi-kansiosta”.

https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=mUUMnpzhFEKD2vlrUZXQGmiazZG3dQBPqK6o3kB8knJUNDdMN0pISDA2RUpSTDNHTUQ1WTdLVFlQSy4u

 

Perjantai 20.3.

A2-englanti (kaksoistunti): 

  1. Alkujumppa: tee useita High Five -tervehdyksiä ilmaan molemmilla käsillä
  2. Opettele s. 64-65 verbit: esitä ja sano englanniksi (ota sisarukset tai pehmoeläimet mukaan)
  3. Tee sivu 123 (mikäli et ole vielä tehnyt) (tarkistetaan Teams-tunnilla)
  4. Kuuntele ja toista sanasto 7a (s. 124) joko Otavan sivustolla http://tiedostot.otava.fi/aanet/highfive3/ (kohta 64) tai lataamalla puhelimeesi Otavan Otso-sovelluksen (skannaa molemmat kirjasi ja etsi kappale tekstikirjan sovelluksesta)
  5. Kuuntele ja toista kappale 11 joko Otavan sivustolta (kohta 65) tai Otsosta
  6. Tee tehtävät 9, 10 ja 11 (s. 125-126)
  7. Suomenna kappale 11 (voit käyttää pelimikrofonia ja suomentaa kavereiden kanssa)
  8. Tee vielä tehtävät 14 ja 15 (s. 127-128)

Homework: toista, opettele ja kirjoita kappaleen 11 sanat (s. 122, 124) ensi perjantaiksi

youtube.com: Katso vielä Peppa Pig Sports Compilation    13:50 minuuttia

Pidämme Teams-tunnin pe 20.3. klo 8.15-9.45 opetus.tampere.fi / Teams (opetusverkon tunnukset etunimi.sukunimi@opetus.tampere.fi).

Muista myös Teams-palaveri klo 10.00!

Liikunta

Ulkoile vähintään puolituntia, mieluummin enemmän. Voit käydä kävelyllä, juoksulenkillä, voimistella tai potkia vaikka jalkapalloa, pääasia että vähän hengästyt. Kun tulet sisälle, tee seuraava pieni kotitreeni. Katso ensin videolta liikkeet läpi, ja tee sen jälkeen videon ohjeiden mukaan. Laita aina liikkeen ajaksi video tauolle, jotta ehdit tehdä liikkeet huolella.

Matematiikka

Tee kappale 24 s.107-109, jossa kertaamme murtolukujen yhteen- ja vähennyslaskua. Kun lasket murtolukujen vähennyslaskuja, muista muuttaa vastaus vielä sekaluvuksi, jos se on mahdollista.

Tee Bingelistä murtolukujen yhteen- ja vähennyslaskujen kotitehtävät. Tehtäviä on aikaa tehdä sunnuntai-iltaan asti.

Äidinkieli

Lue omaa lukukirjaa 45 min.

Vastaa lopuksi vielä kyselyyn. Mukavaa viikonloppua!

https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=mUUMnpzhFEKD2vlrUZXQGmiazZG3dQBPqK6o3kB8knJUQVBDWjI5UlFKSE1TMzRSUzZWMEJMVUQ0UC4u

Musiikin valinnaisen tehtävä

kesto 2-4 oppituntia, valmis viimeistään torstaina 9.4.2020

  1. Mieti ja valitse sinua kiinnostava laulaja, bändi, säveltäjä, musiikkityyli tai musiikin historian aikakausi.
  2. Etsi tietoa netistä.  Kirjoita noin sivun mittainen tietoteksti aiheestasi.  Älä kopioi suoraan tekstiä. Käytä omia virkkeitä, yhdistele asioita.
  3. Etsi aiheeseesi liittyen yksi tai useampi (lyhyt) kappale tai esimerkki tästä musiikista.
  4. Voit kirjoittaa Wordissa ja jakaa työn minulle (Sanna Salonen) tai kirjoittaa paperille. Jos teet paperille, ota valmiista työstä kuva ja lähetä numeroon 0400 708957 whatsappina tai tekstiviestinä. Muista huolellisuus ja käsiala. Koristele jos jää aikaa!
  5. Valmistaudu kertomaan aiheesta muille koulussa musiikin valinnaisen tunnilla!

 

Torstai 19.3.

S2-oppilaiden tehtävät

Mene seuraavaan osoitteeseen: http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/lukiluukas/hylkeet1.htm

Lue hylkeistä kertova teksti. (Teksti on neljässä osassa. Nuolesta pääset seuraaville sivuille.)

Tee tehtävät 1-3.

Ympäristöoppi ja äidinkieli: Eurooppa-projekti

Valitse itsellesi valtio, ja kirjoita siitä tietoteksti (opetus365). Älä tee luetteloa, vaan pyri kirjoittamaan kokonaisilla virkkeillä. Kirjoita lähteet talteen, eli mistä löysit tiedon (esim. Wikipedia). Lähteet kirjoitetaan sitten allekkain koko tekstin loppuun.

Tietotekstiä valtiosta tehdään ainakin tämä ja seuraava viikko, joten kerralla ei ole tarkoituskaan saada valmiiksi. Lisään vähitellen uusia osioita tehtävään. Tämä sama ohje löytyy myös Teams:n Ympäristöoppi-osiosta. Pidetään tapaaminen huomenna torstaina Teams:ssa klo 10.00 niiden kanssa, jotka ovat jo onnistuneet ohjelmaan kirjautumisessa.

Ensimmäinen kappale/sivu Wordissa tai dia(t) Powerpointissa.

Yleistä tietoa

Kirjoita ainakin näistä aiheista:

  • valtiomuoto, kuuluuko EU:hun
  • kielet
  • pääkaupunki sekä muut merkittävät kaupungit
  • rajanaapurit ja sijainti Euroopassa (esim. Norja sijaitsee Pohjois-Euroopassa ja kuuluu Pohjoismaihin)
  • asukasmäärä ja pinta-ala
  • uskonto
  • Liitä tähän osiin ainakin seuraavia kuvia: kuva lipusta ja valtion kartta

Toinen kappale, kirjoita ainakin näistä aiheista:

Luonto

  • Esittele tärkeimmät vuoret, joet ja järvet
  • Ilmaston kuvailu, kerro millainen ilmasto alueella on eri vuodenaikoina
  • Kerro, millä kasvillisuusvyöhykkeellä valtio sijaitsee ja kuvaile kasvillisuutta
  • Esittele eläimistöä, ja voit esitellä jonkin lajin tarkemmin.
  • Tehosta esittelyä kuvilla

Kuvataide

Esittele jokin kuuluisa nähtävyys tai rakennus, joka liittyy siihen valtioon, josta teet ympäristöopissa esitelmää. Voit vaihtoehtoisesti joko piirtää sen, rakentaa legoista tai vaikka muovailuvahasta. Voit käyttää omaa luovuuttasi toteuttamistavan kohdalla. Ota työstäsi valokuva, ja jos osaat, niin lähetä se minulle Teams:n Kuvataide-osioon, tai voit yrittää liittää kuvan opetus365:n päiväkirjaan. Jos lähettäminen ei onnistu, niin katsotaan valmiit työt sitten, kun palataan kouluun.

Matematiikka

Tee  aukeama kappaleesta 23, sekä mökki 23. Voit tehdä myös lisätehtäviä. Aiheena on murtolukujen vähennyslaskut. Muista muuttaa yksi kokonainen murtoluvuksi ennen vähentämistä. Vähennä osoittajasta, nimittäjä ei muutu.

 

Keskiviikko 18.3.

Ympäristöoppi: Eurooppa-projekti

Valitse Euroopan valtio, josta haluat tehdä tietotekstin. Valtio voi olla esim. sellainen, missä olet käynyt lomamatkalla tai mistä olet muuten kiinnostunut.

Luo itsellesi tiedosto tehtävää varten opetus 365:een. Mene osoitteeseen opetus.tampere.fi ja kirjaudu sinne omilla tunnuksillasi. Avaa Onedrive ja klikkaa kansiota, jossa lukee nimesi. Tämän jälkeen vasemmalla yläreunassa on kohta ”uusi”. Klikkaa sitä ja valitse joko ”Word” tai ”Powerpoint” (Word on sinulle tutumpi ohjelma, mutta jos osaat tehdä, niin voit tehdä esityksesi myös Powerpointilla). Kun tiedosto aukeaa, niin kirjoita yläreunassa olevan ”Asiakirja”-tekstin päälle oman valtiosi nimi. Voit suunitella esityksellesi etusivun, josta käy ilmi esiteltävä valtiosi.

Etsi aluksi esim. vihkoosi yleistä tietoa valtiostasi.

  • valtiomuoto
  • kielet
  • pääkaupunki sekä muut merkittävät kaupungit
  • asukasmäärä

Matematiikka: murtolukujen yhteenlaskua

Tee kirjasta sivut 98-99 ja kotimökki. Halutessasi voit tehdä myös lisätehtäväsivut.

Muista että, kun murtolukuja lasketaan yhteen, niin pelkästään osoittajat lasketaan yhteen ja nimittäjä säilyy alkuperäisenä (älä siis laske niitä yhteen). Muunna tarvittaessa murtoluku sekaluvuksi.

 

Äidinkieli: Tutkimme uutista

Lue oppikirjasta s.104-105 ja tee vihkoosi oppikirjan tehtävät 1 ja 2. Sen jälkeen tee työkirjan tehtävät sivulta 80-81.

A1-Englanti:

Tee jakson 3 kertaustehtävät loppuun HighFiven työkirjan s. 147-150. Jos olet jo nuo tehtävät tehnyt, voit harjoitella jakson asioita Quizletissa:

https://quizlet.com/394824908/high-five-4-unit-3-kertaus-flash-cards/

Have a good week and stay healthy!

A1-saksa:

Kuuntele kuuntelu 15 (s. 214) monta kertaa Tarja Virtasen sivustolla https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-1/1jiw (viimeinen äänitekohta kappaleen 17 kohdalla) ja tee tehtävä.

Tee kaksi kertaustehtävää sivuilta 215 – 219.

Olen Teams-alustalla (opetus.tampere.fi) oppituntimme aikana: näytän silloin ratkaisuja webkameran avulla (mikäli en ole Tesomalla opettamassa).

Saavutettavuusseloste