3.C

PE 29.5.

AI: Valitse kotoa jokin esine. Keksi ja kirjoita kuka siinä voisi asua. -Keksi asukkaalle nimi. -Kerro mitä hän tekee. -Kuvaile, miltä hänen asuntonsa näyttää.

MA: Tee tehtävät s. 216-217 ja mökki 1 sekä s. 220-221 ja mökki 2.

TO 28.5. (Ulkokoulua)

MA: kpl 48 tehtävät

LI: Ulkoilua vähintään 45 minuuttia

AI: Millaiset puhelimen käytön säännöt teidän perheessänne tarvittaisiin? Kirjoita vihkoon.

KE 27.5.

MU: Kuuntele nämä neljä sävelmää. Piirrä tai kirjoita mitä sinulle tulee niistä mieleen. Tähän tehtävään ei ole oikeita ja vääriä vastauksia. Viimeinen eli Hämäläisten laulu on Hämeen maakuntalaulu, jonka on sanoittanut J.H.Erkko saksalaisen kansansävelmän pohjalta.

  1. W.A Mozart: Turkkilainen marssi https://www.youtube.com/watch?v=HMjQygwPI1c
  2. Aram Khachaturian Sabre Dance eli Sapelitanssi https://www.youtube.com/watch?v=gqg3l3r_DRI
  3. Oskari Merikanto: Valse Lente eli Kesäpäivä Suomelahdella https://www.youtube.com/watch?v=px8oLnxgFv0
  4. J.H. Erkko: Hämäläisten laulu https://www.youtube.com/watch?v=33GjjAOeXHE

MA: kpl 47 tehtävät

TI 26.5.

MA: kpl 45, 46 ja mökit.

AI: harjoituskirjan s. 96

Ma 25.5. Ulkokoulua

MA: kpl 44 ja mökki 44

AI: harjoituskirja s. 92-93

Pe 22.5.

Englanti: Vaatesanojen ja kellonaikojen harjoittelua (kpl19). Läksy: teht. 11, 12a, 12b ja 13 s. 166-167.

AI: Lue omaa kirjaa vähintään 30 minuuttia.

MA: Kpl 43 tehtävät ja mökki 43

Ke 20.5.

MA: kpl 42 eli s. 186-187 ja mökki 10. Loput jos intoa ja osaamista.

AI: Lue lukukirjan s. 132-133 ja tee tehtävät 2-3. Lisäksi 10 minuutin aikakirjoitus: Olet kuumailmapallolennolla. Kuvaile tarkasti, missä lennät, mitä kaikkea näet ja miltä sinusta tuntuu. (Koulussa lisäksi sanelun tekeminen)

Ti 19.5. Opetus ulkotiloissa/ohjeet etäkoululaisille

LI: Ulkoliikuntaa vähintään 45 minuuttia.

KU/YM: Kirjoita oma nimi luonnosta löytyneillä materiaaleilla. Voit tehdä muitakin teoksia. Nauti luonnosta ja tee havaintoja luontopäiväkirjaasi.

MA: kpl 41 eli s. 182-183 ja mökki 41. Loput jos intoa ja osaamista.

Ma 18.5.

MA: kpl 40 tehtävät s. 178-179 ja mökki 40. Loput jos intoa ja osaamista.

Englanti: kävimme pronomineja s. 158 työkirjasta ja teimme teht. 10 ja 13. Läksy: teht 15 s. 161

Tee myös kpl 39 tehtäviä s. 174-175 ja mökki 39 ellet tehnyt jo ke 13.5.

AI: Kirjoita satu loppuun ja lue se kotona huoltajalle. Kirjoita vihkoon lista paikoista joihin voi kiivetä-muista oikeinkirjoitus ja selkeä käsiala. Mieti millaisia toiveita sinulla on? Kirjoita toivelistasi vihkoon. Numeroi toiveet lopuksi tärkeysjärjestykseen.

UE: Lue kpl 36 ja tee tehtävät.

——————————————————————————————————————–

Hei kaikille!

Lähikoulu on taas alkanut ja oppilaat näyttivät sopeutuneen hienosti uuteen tilanteeseen. Pe 15.5. matematiikan koe ja muutamia erityisopettaja Päivin lukemisen tehtäviä ja testejä. Muuten teemme erilaisia harjoituksia ja tehtäviä vaikka kaikkia lukujärjestyksen mukaisia tunteja ei ole. Kirjat on hyvä tuoda kouluun ensi maanantaihin 18.5. mennessä.

Laitan tähän vielä aikataulut, mihin aikaan koulu alkaa ja päättyy. Tulemme kouluun aina klo 8.40 ja koulu päättyy klo 12.40. Poikkeuksena keskiviikko ja torstai jolloin koulu päättyy klo 13.25.

Ti 19.5., ma 25.5. ja to 28.5. olemme koulupäivän koulun lähistöllä ulkoilmassa. Muistetaan silloin säänmukainen varustus ja jos mahdollista tuoda kotoa istuinalunen niin ota mukaasi kaiken varalta.

Yt. Aki-ope

——————————————————————————————————————–

Pe 15.5 Koulua klo 8.40-12.40 omassa luokassa.

EN: Kappaleen 18 aloitus: numeroiden harjoittelua. Kappaleen 18 kuuntelu ja suomennos. Läksy: Lue kappale 18 hyvin, tee teht. 6b ja 7.
MA: Koe murto- ja desimaaliluvuista.

AI: Kirjan s. 129 ohjeiden mukainen sadun kirjoitus.

To 14.5.

AI: Kuulumisten vaihtoa ja uusien käytänteiden sekä aikataulujen läpikäymistä. Luetun ymmärtämisen testi.

MA: Kertaamme huomista koetta varten murtolukuja sekä desimaalilukuja.

________________________________________________________________ 


Ke 13.5.

MA: Käydään Teamsissa vielä muutama murto- ja desimaalilukuun liittyvä asia läpi. Voit myös tehdä kpl 39 tehtävät s. 174-175 ja mökki 39. Loput tehtävät jos intoa ja osaamista.

KU: Piirrä ikkunasta näkyvä maisema tai jokin osa siitä.

AI: Lue kirjan sivut 128-129 ja mieti jo alustavasti oman satusi päähenkilöitä, paikkoja jne. Palataan tähän tehtävään sitten myöhemmin koulussa.

Ti 12.5.

AI: Tee harjoituskirjan s. 90-91 tehtävät ja lähetä niistä kuva opettajalle.

LI: Tee rauhallinen kävely ja nauti ulkoilmasta.

YM: Piirrä ja väritä vihkoosi yksi havaitsemasi tai muuten valitsemasi paikka- tai muuttolintu. Kirjoita linnun nimi ja mahdollisia tuntomerkkejä. Käydään tehtävä sitten koulussa läpi ja heijastetaan kuvat kankaalle.

MA: Tee kpl 38 tehtävät s. 166-167 kaikki ja s. 168 t. 7-10. Loput tehtävät jos intoa ja osaamista.

MAANANTAI 11.5.

AI: Lue vielä kirjan s. 126-127 ja tee tehtävät 1-2.

UE: Lue kpl 35 Omatunto ja tee tehtävät 1-3 ja 5.

YM: Lue kpl 33 eli sivut 154-157 ja tee tehtävät 1-3

Englanti: Teams klo 12.30 

Sääkuuntelu ja kpl:n 17 käyminen loppuun. The Town- peli yhdessä.

Läksy: teht. 15 s. 153

 

Perjantai 8.5. 

Englanti: Teams klo 8.15. 

Kappaleen 17 käsittely jatkuu: suomennamme sen. Teemme harjoituksia ja kuuntelun. Kuuntelemme myös äitienpäivälaulun.

Toisella tunnilla tee Teamsin Tiedostoista löytyvät englannintehtävät (3 tiedostoa) vihkoosi tai paperille.

(Kolmas, eli ristikko on ns. Extra-tehtävä eli vapaaehtoinen.)

Muista myös täyttää Weather this week- lomakettasi!

AI: Kirjoita kolmesta viiteen mielestäsi hyvää asiaa, jotka korona-aika on tuonut sinun elämääsi. Laita tästä kuvaviesti minulle tämän päivän aikana. Päiväkirjan kirjoitus ellet ole jo kirjoittanut.

LI: Ulkoilua vähintään 40 minuuttia.

UE: Lue kappale 34 ja tee tehtävät 1-3.

To 7.5.

KS: Valitse vaatekaapistasi yksi paita.

  1. Kurkista paidan sisälle ja etsi siitä lappu, missä lukee mm. missä lämpötilassa paidan voi pestä ja miten kuivata. Lapussa lukee myös mitä materiaalia paitasi on.
  2. Selvitä näistä hoito-ohje merkinnöistä seuraavat asiat:

a)      Missä vaatteesi on valmistettu?

b)      Mistä materiaaleista vaate on tehty?

c)      Miten vaatteen saa pestä?

d)      Miten vaatetta suositellaan kuivatettavan?

3.      Kirjoita vastaukset paperille tai vihkoon ja lähetä näistä kuva kuten aiemminkin tämän päivän aikana.

AI: Tee harjoituskirjan 88-89 ja laita kuvat tehtävistä opelle tämän päivän aikana.

MU: Esitelmä bändistä.

MA: Tee kpl 37 tehtävät s. 163-164 ja mökki 37. Loput tehtävät jos intoa ja osaamista. Peli jos kotoa löytyy pelikaveri.

Ke 6.5.

MA: Tee kpl 36 tehtävät s. 158-159 ja mökki 36. Loput tehtävät jos intoa ja osaamista.

KU: Askartele äitienpäiväkortti. Voit tehdä kortista millaisen itse haluat, voit myös kirjoittaa äidille runon tms. Linkissä ohjeet yhteen helppoon ja nopeaan korttiin villalangasta. Tarvitset sakset, kynän, paksun neulan, palan pahvia ja villalankaa.

https://kotiliesi.fi/juhlat/muut-juhlat/askartele-aitienpaivakortti-langasta/

https://i.pinimg.com/564x/3e/0d/dc/3e0ddc54496a9f61b1fc84a7694883a6.jpg

AI: Lue kirjan s. 124-125 ja vastaa s. 125 tehtäviin 1-3. Laita vastauksista kuva kuten aiemminkin tämän päivän aikana.

Ti 5.5.

AI: Lue kirjan s. 122-123 ja tee tehtävät 1-3. Lähetä tehtävän 2-3 vastauksista kuva opettajalle mielellään jo tänään, joko WhatsAppiin, Teamsiin tai sähköpostiini.

LI: Nauti ulkoilmasta tänäänkin vähintään 40 minuuttia. Tee jotain sellaista missä hengästyt; voit vaikka hypätä hyppynarulla, juosta yhden valotolpan välin ja kävellä toisen, pelata pallolla tai muuta vastaavaa.

YM: Kovakuoriaiset tehtävä.

MA: Tee kpl 35 tehtävät s. 154-155 ja mökki 35. Loput tehtävät jos intoa ja osaamista

Ma 4.5.

AI: -Kirjoita vihkoosi vähintään 7 verbiä, 7 substantiivia ja 7 adjektiivia. Saat apua lukukirjan s. 78, 82 ja 86.

-Kirjoita vihkoosi 5 virkettä käyttäen keksimiäsi sanoja. Lähetä kuva opettajalle WhatsAppiin tai sähköpostin tai Teamsin kautta mikäli mahdollista jo tämän päivän aikana.

UE: Lähimmäisen rakkaus ja toisten ihmisten kunnioittaminen on yksi ihmiselämän tärkeimmistä asioista. Soita sen vuoksi tänään jollekin sukulaisellesi tai tutulle, jolle et ole soittanut pitkään aikaan, piristääksesi häntä.

Kysy häneltä mitä hänelle kuuluu ja mitä hän on touhuillut. Kerro hänelle myös omat kuulumisesi ja tekemisesi!

YM: (4.5 ja 5.5. tunti) Katso video kovakuoriaisista luontolive.fi-sivustolta ja vastaa allaoleviin kysymyksiin. Palauta vastaukset jollakin aiemmin kerrotuilla tavoilla ke 6.5. mennessä.

  1. Mitä kovakuoriaisella on peitinsiipien alla?
  2. Mitä hyötyä kuvakuoriaiselle on kovista peitinsiivistä? (kaksi asiaa)
  3. Mikä on Suomen kansallishyönteinen?
  4. Mitä hyötyä leppäkertusta on puutarhanhoidolle?
  5. Kuinka pitkään voi parhaimmillaan kestää kovakuoriaisen kehitys munasta aikuiseksi?
  6. Mitä kaikkea kovakuoriaiset voivat syödä?

Englanti: Teams klo 12.30 

Aloitamme uutta kappaletta, Watch out, jossa aiheena sääsanasto ja paikannimet.

Läksy: viikon sääseuranta englanniksi: tee mallin mukainen taulukko vihkoosi tai paperille ja raportoi siihen viikon sää

To 30.4. Teams 9-9.45. WhatApp ryhmään voit laittaa vappuaiheisen kuvan aiempien ohjeiden mukaan!

KS: Siivoa oma vaatekaappisi (tai sovi perheen aikuisen kanssa jokin muu järjestelyä vaativa kohde). Ota kuva jos mahdollista alkutilanteesta. Tämän jälkeen siirrä vaatteet pois kaapista. Pyyhi kostealla siivousliinalla kaapin tasot ja seinät, anna hetki pintojen kuivahtaa. Laita vaatteet siististi viikattuina takaisin kaappiin. Lähetä kuvat alku ja lopputilanteesta ensi viikon to 7.5. mennessä. Lähetä kuvat joko WhatsAppin, Teamsin tai sähköpostin kautta.

AI: Kirjoita vihkoon, millainen olisi sinun unelmiesi leikki- tai urheilupuisto.

MU: Tämä tehtävä jatkuu ensi viikolle, eli ei tarvitse saada tänään valmiiksi. Palautus ensi viikon perjantaihin 8.5. mennessä. Kirjoita joko suoraan Teamsin word-tiedostoon mistä lähetys opelle tai vihkoon ja siitä kuva open sähköpostiin tai WhatsAppiin.

Kirjoita esitelmä itselle tärkeästä lempi bändistä/artistista.

OHJE:

  1. Valitse bändi tai artisti, mistä teet esitelmäsi.
  2. Esitelmässäsi tulisi löytyy bändin tai artistin nimen lisäksi seuraavat asiat:
  • kokoonpano, eli ketä bändissä on ja mitä soitinta kukin soittaa
  • historiaa, esimerkiksi milloin perustettu, mistä maasta jne.
  • muuta kiinnostavaa tietoa
  • lempibiisin, tai muuten kiinnostavan kappaleen esittely. Perustele miksi pidät kyseisestä kappaleesta, tai miksi valitsit kyseisen kappaleen.

Tiedonhakuun vinkki; monella artistilla on omat kotisivut, joilta löytyy varmasti lisää tietoa.

Muista, että et voi kopioida suoraan netistä tietoa, eli kirjoita asiat omin sanoin!

MA: Tee s. 151-152 ja mökki 34. Sivun s. 150 peli jos kaveri peliin kotoa löytyy.

H y v ä ä   v a p p u a   k a i k i l l e !T. Aki

Ke 29.4.

MA: kpl 33 s. 146-147 tehtävät ja mökki 33. S. 148-149 jos taitoa ja aikaa löytyy.

KU: Tee tilataideteos: kerää esineitä, jotka ovat päävärejä eli punainen – sininen – keltainen (voit käyttää myös lähivärejä, vastavärejä tai vaikka omia lempivärejä). Tee niistä jokin kuvio tai muodostelma kotisi pöydälle tai lattialle. Voit myös huomioida huonekalujen tai rakenteiden muotoja ja mukailla niitä.

Kuvaa tilataideteoksesi jos mahdollista ja lähetä se minulle WhatsAppin, Teamsin tai sähköpostin kautta tämän viikon aikana. Viimeisenä tehtävänä on laittaa tavarat takaisin oikeille paikoille kun päätät purkaa teoksen.

AI: Harjoituskirjan s. 86-87 tehtävät. Lähetä kuva s. 87 tehtävästä minulle huomiseen mennessä.

Ti 28.4. Teams klo 9-9.45

AI: Lue kirjan s. 120-121 huolellisesti läpi ja tee tehtävät 1-2.

LI: Ulkoliikuntaa vähintään 40 minuuttia. Voit pelata pallopelejä, käydä lenkillä, pyöräillä, tehdä vaikka pihatöitä tai omaan lajiisi liittyviä harjoitteita. Muista kertoa aikuiselle mihin olet menossa ja noudata liikkuessa varovaisuutta ja liikennesääntöjä.

YM: Lue vielä kpl 32 ja tee tehtävät 1-3.

MA: Tee s. 142-143 ja mökki 32. Jos intoa ja osaamista myös s. 144-145.

MAANANTAI 27.4. 

AI: Tee vielä paperille mainos, joka houkuttelee ostamaan jonkin tuotteen tai palvelun tai osallistumaan johonkin tapahtumaan kirjan s. 119 + tehtävän ohjeiden mukaisesti. Tässä kohdin työskentele yksin, voit toki kysyä apua sisarilta tai huoltajilta. Muista jokin hyvä mainoslause ja tuotteeseen tai tapahtumaan sopiva kuva.

UE: Yhteiselämän pelisäännöt tehtävä.

YM: Lue kpl 32 eli s. 150-153. Selvitä lukemisen jälkeen s. 150-151 kuvista millä linnulla on pisin muuttomatka? Entä mikä lintu muuttaa Euroopan sisällä? Mitä tietoa saat lintujen valokuvista?

Englanti: 

Tee itsenäisenä projektityönä “On the Farm”- juliste tai kuva vihkoosi tai paperille. Piirrä ja kirjoita työhösi englanniksi maatilan eläimiä. Lähetä kuva opelle Teamsissa tai riikka.koskinen@tampere.fi

Tee myös tehtävä 13a sivulta 146.

Pe 24.4. 

Englanti: Teams-tunti klo 8.15 

Tänään kertailemme olla-verbiä suullisesti, pelin, laulun ym. avulla. Katsomme myös Peppa Pigin seikkailua.

Toisella tunnilla pelaa olla-verbi-peliä:

https://learningapps.org/8016782

Ja eläinmuistipeliä:

https://learningapps.org/6772650

Sekä pelaa vielä All Starsin oppilaan pelejä:

https://opepalvelu.otava.fi/maksulliset/allstars3oppilas/

tunnus: as3pelaaja

salasana: 3avain

AI: Harjoituskirjan s. 84-85

LI: Valitse jokin näistä, kaikkien kesto vähintään 40 minuuttia:

·      Pyöräily- tai kävelylenkki

·      Luonnossa kävely, vaikka lähimetsässä

·      Pihaliikuntaa

·      Pieni kävelylenkki ja kuntopiiri

·      Jokin omaan lajiisi liittyvä harjoitus

·      Tai näiden eri juttujen yhdistelmä

Muista kertoa aikuiselle mihin olet menossa ja noudata liikkuessa varovaisuutta ja liikennesääntöjä.

UE: pe 24.4. ja ma 27.4. Yhteiselämän pelisääntöjä

Pe 24.4. Tehtävä: Jokainen joutuu harjoittelemaan tärkeitä sosiaalisia taitoja. On opittava neuvottelemaan, jakamaan, lohduttamaan, riitelemään, pitämään puolensa, pyytämään anteeksi ja antamaan anteeksi. Valitse kolme näistä taidoista ja kirjoita, miten ja kenen kanssa olet harjoitellut niitä. Kirjoita vielä, mitä keinoja sinulla on purkaa kiukkua ja ärsyyntymistä?

Ma 27.4. Tehtävä: Perheessä opetellaan elämisen taitoja. Siskot ja veljet ovat tärkeitä, vaikka voivat välillä ärsyttää. On hyvä, että kotona voi osoittaa monenlaisia tunteita.

1. Pohdi, miksi ihmiset riitelevät keskenään, vaikkapa sisarukset keskenään.

2. Voiko toisten kanssa riitelemällä oppia jotain elämää varten?

3.Kenen kanssa sinä olet saanut harjoitella riitelemistä?

4. Kenen kanssa riitely tuntuu pahimmalta vai onko siinä eroa?

To 23.4.

KS: Lintu villalangasta

Tarvikkeet: sakset, eri värisiä villalankoja, palan pahvia tai dvd-levyn kotelon tai muun tukevan n. 15-20 cm pitkän esineen mihin kierittää lankaa, liimaa ja auringonkukan siemenen tms. nokaksi ja vaikka pippurit silmiksi. Voit tehdä useita jos intoa ja tarvikkeita löytyy.

https://www.youtube.com/watch?v=pEn5N-i518E

Toinen ohje yhdessä aikuisen kanssa askarteluun. Samat tarvikkeet ja lisäksi puuhelmi tai pieni paperinpala.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/04/06/askartele-lintuja-langasta-yhdessa-lasten-kanssa Lähde: yle.fi

AI: Lue kirjan s. 118-119 ja tee kirjan t. 1-3.

MU: Olet nyt vaikean tehtävän edessä. Kaikista kuulemistasi musiikkikappaleista sinun on valittava vain YKSI kappale jota arvelet pystyväsi kuuntelemaan kerta toisensa jälkeen? Mieti alkuun omia suosikkeja ja ehkä kuuntelet vielä joitakin näistä valintasi tueksi.

Kirjoita minulle WhatsApp-viesti, jossa kerrot kappaleen nimen ja perustelut, miksi valitsit juuri sen kappaleen. Miksi se on sinulle tärkeä, onko sanat erityisen hyvät vai onko kappaleessa hyvä tunnelma, joka piristää? Voit lähettää saman tehtävän myös Teamsin kautta tai sähköpostilla.

MA: Desimaaliluvut kpl 31 eli s. 138-139 ja mökki 31. Sivujen 140-141 tehtäviä oman osaamisen mukaan.

 

Ke 22.4. Teams klo 9-9.45

MA: Katsastus tehtävät eli s. 130-133 tehtävät. Muista että tehtävät vaikeutuu loppuun mennessä joten älä tuskastu jos et kaikkea osaa.

KU/AI: Espoolainen luokanopettaja on piirtänyt kuvia siitä, miltä etäopiskelu näyttää opettajan näkökulmasta. Tutustu kuviin Helsingin Sanomien jutussa:

https://www.hs.fi/kaupunki/espoo/art-2000006451855.html

Miltä etäopiskelu näyttää oppilaan silmin? Tee lyijykynällä 1–3 kuvan sarjakuva, jossa kuvaat etäopiskelua omasta näkökulmastasi.

Lähetä sarjakuvasta kuva minulle jollakin aiemmissa viesteissä mainituilla tavoilla pe 24.4. mennessä.

Ti 21.4. Teams klo 9-9.45

AI: Lue kirjan s. 116-117 ja tee sen jälkeen harjoituskirjan s. 82-83 tehtävät. Lähetä kuva s. 83 t. 3 ohjeestasi minulle jollakin sinulle sopivalla, aiemmissa viesteissä kerrotuista tavoista tämän viikon aikana.

LI: Käy ulkona reippailemassa vähintään oppitunnin verran! Voit myös käydä reippailemassa pitkin päivää. Jos intoa riittää, tee vielä seuraavat lihaskuntoliikkeet: (ei pakollisia)

  • Vatsalihasliikkeitä: 2×10
  • Selkälihasliikkeitä: 2×10
  • Punnerrukset: 2×5
  • Kyykkyhypyt: 2×10

YM: Laulujoutsen tehtävä jatkuu vielä tänään.

MA: kpl 29 tehtäviä sivuilta 127-130 soveltuvin osin sekä s. 126 jos pelikaveri. Mökki 29 kaikille.

Ma 20.4.

AI: Tee kirjaesitelmää. Lue myös omaa kirjaa ja muista päiväkirjan kirjoittaminen.

UE: Lapsen oikeudet tehtävä pe 17.4. ja ma 20.4.

YM: Joutsenet (20.4. ja 21.4. tunnit)

Katso video joutsenista luontolive.fi sivun kirjasto-kohdasta ja vastaa kysymyksiin suoraan Teamsiin (kysymykset löytyvät Teamsista Word muodossa) tai vihkoon ja lähetä kuva vastauksista WhatAppiini, tekstiviestillä tai sähköpostilla. Sivun oikeassa yläreunassa on kohta Kirjaudu sisään Käyttäjätunnus nuppu20 salasana kevat20

Joutsen.

1.Millä adjektiiveilla laulujoutsenia kuvataan videon alussa?

2.Mikä on Suomen kansallislintu?

3.Mitä tiedät joutsenenparin liitosta?

4.Mitä voit sanoa joutsen naaraan munimista munista? (koko, kappalemäärä)

5.Mitä joutsenet syövät?

6.Voit nähdä myös harmaan värisiä joutsenia, mitä ne ovat?

7.Oletko itse jo nähnyt joutsenia tänä keväänä?

Englanti: Teams klo 12.30. Kaikki paikalle. 

Jatkamme On the farm-kappaletta, teemme kuunteluita ja laulamme Old Mc Donald-laulua.

Läksy: teht. 12 s. 145 ja kappaleen 16 lukeminen hyvin.

Pe 17.4. 

Englanti: Teams- tunti klo 8.15. Kaikki paikalle. 

Tarkastetaan kpl:n 15 tehtävät loppuun ja aloitetaan yhdessä uutta kappaletta, “On the Farm”.

Toisella tunnilla tee vihkoosi tai paperille Teamsista löytyvät seuraavat harjoitukset: 

Mene Teamsiin 3C-luokan tiimiin – valitse sivun yläreunasta Tiedostot: sieltä löytyvät 3 englannin tehtävää (Allstars3kpl15). Nämä ovat vain kuvakaappauksia, joten tehtäviä et pysty näihin suoraan krjoittamaan. Tarvitset siis vihon tai paperin.

Viimeisen tehtävän, My Timetablen, voit suunnitella itse vaikka isolle paperille: ideana on kirjoittaa ja piirtää oman viikon “lukujärjestys”.

AI: Tee kirjaesittelyä.

LI: Ulkoilua vähintään 40 minuuttia.

UE: Lapsen oikeudet. Kahden seuraavan kerran (pe 17.4. ja ma 20.4.) tehtävät ja Word- muodossa oleva vastauslomake löytyy Teamsista. Tehtävä kokonaisuudessaan luettavissa myös Helmestä. Palautus mahdollista myös muilla, aiemmissa viesteissä mainituilla tavoilla pe 24.4. mennessä.

 

To 16.4

Käsityö

Toteuta omakuva! Tee se kotoa ja vaikka ulkoa löytyvillä materiaaleilla. Olisi kiva, jos voisit yhdistää työhösi jotain kangasta tai lankaa esim. virkkaamalla. Saat käyttää ihan mitä materiaalia haluat – kankaista ja langoista aina makaroneihin tai ihan mitä vain ikinä keksitkin 🙂 Tässä muutamia kuvia ideoinnin avuksi! Voit myös tehdä työstä sen kokoisen kuin itse haluat. Ota työstäsi kuva!

                      

Mukavaa päivää 🙂 t. Anne

AI: Tee valitsemastasi kirjasta kirjaesitelmä. Palauta työsi pe 24.4. mennessä joko Teamsin kautta tai sitten sähköpostiini akihaapanen10@gmail.com tai riittävän tarkka kuva nimen kera WhatsApp numerooni.

Kirjaesittelyssä kerro: 1. Kirjan nimi. 2. Kirjailijan nimi. 3. Päähenkilö tai -henkilöt. 4. Tapahtumapaikka eli missä kirjan tapahtumat tapahtuvat, esimerkiksi kaupunki, avaruus, metsä tai jokin muu vastaava. Paikkoja voi olla useita. 5. Kirjan aihe eli kirjan juoni lyhyesti. 6. Kenelle kirjaa voisi suositella.

MU: Kuuntele YouTubesta Vivaldin neljä vuodenajasta kevätosa.Laita silmät kiinni ja nauti kuuntelemisesta. Vastaa kuuntelemisen jälkeen neljään kysymykseen, joko paperille tai Teamsiin.

https://www.youtube.com/watch?v=znptyp4apW0

  1. Millainen oli musiikin tunnelma?
  2. Mitä musiikki tuo mieleen?
  3. Mitä soittimia kuulet?
  4. Miten arvioisit kuulemaasi musiikkia, piditkö siitä?

MA: kpl 28 sivut 122-123 ja mökki 28. Tee myös s. 124-125 jos taidat.

 

Ke 15.4. Teams klo 9-9.45

MA: kpl 27 s. 118-119 ja mökki 27. Sivut 120-121 jos intoa ja osaamista.

KU ja AI: Mieti ja suunnittele millainen olisi sinun unelmiesi pelihahmo. Voit piirtää tai maalata hahmon tai voit myös muovailla sen muovailuvahasta tai askarrella kotoa löytyvistä materiaaleista. Ota teoksestasi kuva ja lähetä se minulle joko Teamsin kautta, WhatsApp numerooni tai sähköpostiini tämän viikon aikana.

Voit miettiä ja kirjoittaa paperille muun muassa seuraavia asioita:

  • Millaisessa pelissä hahmo seikkailee?
  • Millaisia erityispiirteitä hahmolla on?
  • Onko hahmolla taikavoimia tai supervoimia?
  • Mikä tekee suunnittelemastasi hahmosta unelmiesi hahmon?

Muista myös oman kirjan lukeminen sekä päiväkirjan kirjoittaminen.

 

Ti 14.4. Teams klo 9-9.45

AI: Lue omaa kirjaasi vähintään 20 minuuttia. Tee harjoituskirjan s. 78-79 ellet vielä ole tehnyt. Muista kirjoittaa päiväkirjaasi, vähintään viisi virkettä kolmena päivänä viikossa. Otsikkona aina kirjoituksen päivämäärä eli tänään 14.4.2020

LI: Siirin jumppa sisällä tai ulkona, varaa ympärille riittävästi tilaa ettet kolhi itseäsi. Tee videon liikkeet perässä tai keksi omia liikkeitä-tärkeintä on liike ja sitä kautta sydämen sykkeen nousu sekä hengitys. Yritä jaksaa/tavoite tehdä noin 30 sekuntia jokaista liikettä.

https://www.youtube.com/watch?v=AbLLZbYMudI

Videon liikkeet: polvien nosto eteen/paikallaan juoksu/kannat peppuun/kyykkyhyppy/lankutus/ x-hyppy/pumppaava kyykkyhyppy/näkymätön hyppynaru/kyykky sivulle ja sitten venyttelyt: selänkierto, kyljet, etu- ja takareidet ja eteentaivutus sekä hartioiden pyöritys.

YM: Västäräkki

Västäräkistä ennustetaan säätä, kerrotaan tarinoita ja siitä on tehty lukuisia sananparsia. Iloisen pyrstönheiluttajan uskottiin entisaikana rikkoneen keväisin vahvoilla jaloillaan niin jäät kuin tietkin.

Katso video västäräkistä luontolive.fi sivulta ja vastaa seuraaviin kysymyksiin suoraan Teamsiin (kysymykset löytyvät Teamsista Word muodossa) tai vihkoon ja lähetä kuva vastauksista WhatAppiini, tekstiviestillä tai sähköpostilla. Sivun oikeassa yläreunassa on kohta Kirjaudu sisään (EI KOHTA Ota käyttöön) Käyttäjätunnus nuppu20 salasana kevat20 (Huom: ilman Ä pisteitä)

-Millä lisänimillä muuttolintuihin kuuluvaa västäräkkiä myös kutsutaan?

-Mitkä asiat ovat vaikuttaneet västäräkin suureen kansansuosioon?

-Mitkä asiat jäi mieleen västäräkin pesästä?

-Missä keltavästäräkit viihtyvät?

MA: Kpl 26 sivun 115 tehtävät ja mökki 26. Sivu 116 jos pelikaveri ja s. 116-117 tehtävät jos osaat.

To 9.4. Teams klo 9-9.45

KS: Tee nämä kaikki tehtävät huoltajasi valvonnassa. Suorita tehtävä pe 1.5. mennessä. Lähetä jos mahdollista kuva jostakin työvaiheesta vaikka WhatsApp numerooni.

Polkupyörän huolto 

Tehtävä: 

– Pese polkupyöräsi ulkona. Voit käyttää vanhaa tiskiharjaa ja astianpesuainetta.

– Tarkasta ajovalon toiminta.

– Tarkasta soittokellon toiminta.

– Tarkasta, onko pyörässäsi valkoinen etuheijastin.

– Tarkasta, onko pyörässäsi punainen takaheijastin.

– Tarkasta, onko pyörässäsi keltaiset poljinheijastimet.

– Tarkasta, onko renkaiden pinnoissa keltaiset sivuheijastimet.

– Tarkasta ketjujen kireys ja kiristä ne tarvittaessa.

– Öljyä ketju ja pyyhi ylimääräinen öljy pois.

– Tarkasta renkaiden ilmanpaine ja pumppaa ilmaa renkaisiin tarvittaessa.

– Kiristä löysällä olevat mutterit ja ruuvit.

– Aja pyörällä ja testaa jarrujen toimivuus.

– Muista käyttää pyöräilykypärää pyöräillessäsi! 

Voit katsoa vinkkejä huoltoa varten vaikkapa täältä:

https://www.youtube.com/watch?v=BYkoWbztEc4
https://www.youtube.com/watch?v=kyDDFi3NkEM 

AI: Lue omaa kirjaasi vähintään 20 minuuttia ja valmistele vielä tietotekstiä eläimestä.

MU: Kuvanuotinnus. Mene sivulle https://www.ubiikki.fi/kuvanuotit/app/ Paina keskeltä ”aloita”-nappia. Sinulle aukeaa pääsivu, josta painat Kuvanuotinnus-osion auki. Mene Sävelikkö -kohtaan. Paina keskellä olevaa isoa kolmiota (play) ja seuraa näytön ohjeita. Tämä voi olla vaikea harjoitus mutta yritä kuitenkin. Painamalla oikeanpuoleista nappia pääset eteenpäin, voit myös kokeilla uudestaan painamalla vasemmalla olevaa valkoista nuolta. Toisessa Sävelikkö -kohdassa harjoittelet painamaan viivastossa näkyvää säveltä koskettimella. Aika-arvot -kohdassa harjoittelet soittamaan Gunnarin kanssa koko-, puoli-, neljäsosa- ja kahdeksasosanuottien tahtiin. Eri pituisia nuotteja -kohdassa pääset harjoittelemaan kahden tahdin soittamista. Voit valita joko helpon, vaativan tai vaikean harjoituksen. Voit tehdä harjoituksia omaan tahtiin pitkin viikkoa eikä ole tarkoitus opetella näitä kaikkia asioita ulkoa.

Jos olet aiemmin soittanut ja soitin kodista löytyy, voit toki harjoitella myös edelleen itse valitsemasi kappaleen soittamista.

MA: Kpl 25 s. 110-111 tehtävät ja mökki 25. Toisen aukeaman tehtävät vapaaehtoisia.

Hyvää pääsiäistä kaikille!

Ke 8.4. Teams klo 9-9.45 matematiikan asioita

MA: Kpl 24 s. 106-107 tehtävät ja mökki 24. Toisen aukeaman tehtävät vapaaehtoisia.

KU: Kysy voitko piirtää etätyöläisestä muotokuvan. Voit piirtää muotokuvan myös jostakin toisesta kotona olevasta ihmisestä. Tarvitset paperin, lyijykynän ja kumin sekä mahdollisesti alustan paperille. Voit lopuksi värittää muotokuvan.

Helppo tapa piirtää tipu käyttäen yksinkertaisesti ympyrän ja ovaalin muotoa pohjana löytyy tästä linkistä.

https://www.hameenlinna.fi/wp-content/uploads/2020/04/ARX-tartuntavaaratonta_taidetta_11.pdf

AI: Lue omaa kirjaasi vähintään 20 minuuttia ja valmistele tietotekstiä eläimestä. Muista lähettää minulle valmis tietoteksti jos mahdollista joko WhatsAppin kuvaviestinä, tekstiviestinä, sähköpostilla tai Teamsin kautta. Muista myös kirjoittaa päiväkirja-tehtävä mistä myös viesti joillakin edellä mainituilla tavoilla.

Ti 7.4.

AI: Lue omaa kirjaa vähintään 20 minuuttia, kirjoita päiväkirjaasi ja valmistele tietotekstiä valitsemastasi eläimestä.

LI: Ulkoilua vähintään 40 minuuttia.

YM: Alla on kysymykset luontolive.fi-sivuston kärppä- ja lumikkovideoon sekä kirjautumisohjeet. Vastaukset voi lähettää Teamsin kautta, kuva vihkoon tehdystä työstä WhatsApp numeroon tai sähköpostilla aki.haapanen10@gmail.com ti 14.4 mennessä.

Avaa https://www.luontolive.fi/ sivusto. Jollei aukea kirjoita osoite luontolive.fi suoraan osoiteriville google haun sijaan. Näin pääset varmasti suoraan oikealle sivulle.

Sivun oikeassa yläreunassa on kohta Kirjaudu sisään (EI kohta Ota Käyttöön)

käyttäjätunnus: nuppu20

salasana: kevat20 (HUOM: ilman Ä pisteitä)

Vastaa kysymyksiin katsottuasi luontolive.fi-sivuston Uusia eläinvideoita kohdasta kärppä- ja lumikkovideon. (4:40)

Millä adjektiiveilla kärppää ja lumikkoa kuvaillaan videossa?

Millainen on kärpän ja lumikon kokoero eli kumpi on isompi?

Mistä talvisin erottaa kärpän ja lumikon (muusta kuin kokoerosta)?

Mihin vuorokauden aikaan kärppä ja lumikko liikkuvat?

Selitä kärpän ja lumikon paikka ravintoketjussa, eli mitkä syövät kärppiä ja lumikkoja ja mitä kärppä ja lumikko syövät? (tähän vastatessa kannattaa katsoa ensin koko video)

MA: Kpl 23 s. 102-103 tehtävät ja mökki 23. Toisen aukeaman tehtävät vapaaehtoisia.

Ma 6.4.  

AI: Kirja s. 110-111 Miten kirjoitan tietotekstin. Lue ensin molemmat sivut ja valitse itsellesi mieluinen eläin omaa tietotekstiä varten. Tarkoitus on tehdä pieni tietoteksti valitsemastasi eläimestä, eläimen kuvan liittäminen ei ole pakollista. Toimi sivun 111 ohjeen mukaisesti. Tarkista lopuksi tekstisi kirjan takakannen kysymysten avulla. Voit kirjoittaa tekstin Teamsiin ja lähettää sen opettajalle tai sitten vihkoon, mistä jos mahdollista kuvaviesti WhatsApp numerooni lähettäjän nimellä varustettuna. Aikaa tehtävän tekemiseen on torstaihin 9.4. asti. Painamalla view assignment (tehtävänäkymä) näet Teamsin tehtävän.

UE: Lue kappale 31 eli sivut 84-85 ja tee tehtävät 1 ja 4. Katso lyhyt video pääsiäisen perinteistä ja niiden synnystä.

https://yle.triplet.io/articles/paasiainen-yhdistaa-kristillisia-ja-pakanallisia-perinteita-d8666af9-5174-4e48-a4d7-8f8d8f86ee8d?

Mikä on sinulle tärkein pääsiäisperinne? Mikä tekee pääsiäisestä pääsiäisen? Perustele vastauksesi. Voit vastata joko vihkoon tai Teamsin kautta näihin kysymyksiin.

YM: Katso sivun 145 kuvaa. Mitä sinulle tuttuja paikkalintuja kuvassa näkyy? Miksi lintuja ruokitaan talvella? Mikä ero on paikkalinnulla ja muuttolinnulla? Kirjoita kaksi paikkalintuja ja kaksi muuttolintua. Lintujen laulukausi kestää Suomessa helmikuun lopulta elokuulle. Luonnossa voit kuulla valtavasti eri lintujen ääniä, sillä maassamme majailee noin 450 eri lintulajia. Miksi linnut laulavat keväällä? Voit vastata joko vihkoon tai Teamsin kautta näihin kysymyksiin.

Englanti: Teams- tunti klo 12.30. Kaikki paikalle. 

Pääsiäisaiheinen tunti. Kuunnellaan ja katsellaan aiheeseen liittyvää.

Tunnin jälkeen voit pelata pääsiäismuistipeliä:

https://peda.net/orivesi/hankkeet/oriveden-kielipolku236/veeja/ejave/paasiainen/netti-ja-ipad2/mep

Ja yhdistää kuva ja sana:

https://learnenglishkids.britishcouncil.org/word-games/easter

Happy Easter!

Läksy: teht. 9 s. 135.

 

PE 3.4. 

Englanti: Teams tunti klo 8.15 alkaen. Kaikki paikalle, mielellään kuulokkeilla. 

Teemme kappaleiden 14 ja 15 kuunteluja, suullisia harjoituksia, tarkastamme läksyjä jne.

Toisella tunnilla voit tutustua pääsiäisaiheeseen – the Easter:

Kuuntele laulu The Bunny hops:

https://www.youtube.com/watch?v=hb9tt7LiYrc

Tutustu pääsiäissanoihin:

https://www.youtube.com/watch?v=SVTNHoYhJqs

Ja katso pääsiäissana-arvuuttelu:

https://www.youtube.com/watch?v=dI5bj8iMTz8

Läksy: teht. 5 s. 133.

AI: Jatka kirjan lukemista noin 15-20 minuuttia ja tarkista päiväkirjasi, kolmena päivänä vähintään viisi virkettä. Runoile uusia versioita tutuista virpomaloruista. Kokeile esimerkiksi riimittelyä sekä alku- ja loppusointuja.

LI: Mene kodissa paikkaan missä on tilaa pyöritellä käsiä etkä törmää pöydänkulmiin tai vastaaviin. Tee videon 20 minuutin tasapainojumppa ja sen jälkeen saman verran ulkoilua. Tai toisinpäin. Pyri tekemään liikkeet huolellisesti ja muista hengittää liikkeiden aikana.

UE: Kpl 30 Pitkäperjantai-surun päivä. Jeesus kuoli ristillä. Siksi tyhjä risti on kristinuskon tärkein symboli. Lue kirjan sivut 82-83 ja tee tehtävät 1-3ab. 3b tehtävässä suunnittele ja piirrä vihkoon sinun itse suunnittelema risti.

Lisätehtävä: Ota selvää mitä tarkoittavat Jeesuksen ristin yläpuolella olevat kirjaimet INRI.

To 2.4.

KS, kaikki: Tehtävää ei tarvitse suorittaa tänään vaan ensi viikon loppuun mennessä.

Paloturvallisuus, tehtävä:
Tutustu vanhemman kanssa kodin sammutusvälineisiin ja varoittimiin.
– Onko asunnossa palovaroitin? Paina testinappia. Mikäli hälytysääntä ei kuulu,
vaihda paristo.
– Onko asunnossa häkävaroitin?
– Onko asunnossa sammutuspeite?
– Onko asunnossa sammutinta?
– Keskustele ja arvioi vanhempasi kanssa asuntonne paloturvallisuus.
– Voit katsoa vinkkejä oman kotisi paloturvallisuuteen täältä:
https://www.youtube.com/watch?v=4Jfdrh0fOtI

Lähetä kuva (jos mahdollista) jostakin työvaiheesta minulle esim. WhatsAppin avulla.

AI: Harjoituskirjan s. 76-77. Lue myös omaa kirjaasi vähintään 20 minuuttia. Mikäli et ole muistanut kirjoittaa päiväkirjaasi, nyt kannattaa aloittaa.

MU: Nuottien ja taukojen aika-arvot. Voit tehdä harjoituksia omaan tahtiin pitkin viikkoa eikä ole tarkoitus opetella näitä kaikkia asioita ulkoa.

Mene sivulle https://www.ubiikki.fi/kuvanuotit/app/ Paina keskeltä ”aloita”-nappia. Sinulle aukeaa pääsivu, josta painat Esittely-osion auki. Mene Aika-arvot -kohtaan. Paina keskellä olevaa isoa kolmiota (play) ja seuraa näytön ohjeita. Painamalla oikeanpuoleista nappia pääset eteenpäin, voit myös kokeilla uudestaan painamalla vasemmalla olevaa valkoista nuolta. Tauot -kohdassa esitetään musiikin hiljaiset kohdat jossa sävel ei soi. Pisteelliset nuotit -kohdassa näet mitä tapahtuu kun nuotin perään lisätään piste. Tahti ja tahtilaji -kohdassa pääset tutustumaan mitä ne tarkoittavat. Koskettimet -kohdassa näet mihin kohtaan eläinkuvanuotit sijoittuvat ja seuraavassa vaiheessa pääset itse harjoittelemaan osuuko nuotti ja kosketin kohdalleen.Jos olet aiemmin soittanut ja soitin kodista löytyy, voit myös harjoitella soittamaan itse valitsemaasi kappaletta.

MA: Tee kpl 22 perusaukeaman tehtävät s. 98-99 ja mökki 22. Teams- tapaaminen klo 9 alkaen, käydään tämän kappaleen asioita läpi.

Ke 1.4. 

MA: s. 94 mitatkaa tehtävä ja sivun 95 tutkikaa tehtävä. Voit tehdä myös kirjan aiempia tehtäviä jos tahdot.

KU: Piirrä ja väritä pääsiäisaiheinen kuva tai kuvia, pääsiäismuna, pupu tms.

AI: Kirjan sivun 109 + tehtävä: kirjoita ainakin viisi kysymystä, jotka haluaisit kysyä koira-asiantuntijalta. Voit käyttää apuna kirjan kysymyssanoja. Keksi myös mahdollisimman monta yhdyssanaa, missä on sana koira.

Ti 31.3.

AI: Lue kirjan s. 108-109 ja tee tehtävät 1-3.

LI: Hyötyliikuntaa, eli siivoa vaikka huone missä nukut tai jokin muu kotisi tila. Voit myös puuhailla pihalla ja nauttia raikkaasta ilmasta.

YM: Muistuta mieleen vielä paikkalinnun ja muuttolinnun erot. Paikkalinnut ovat sopeutuneet talveen ja muuttolinnut taas viettävät talvensa etelässä palaten Suomeen pesimään. Tarvittaessa lue vielä kappale 31 uudestaan ja tee kirjan tehtävät 1-3 sivulta 149.

MA: Tee sivun 91-93 tehtävät.

Helmeen lähetetty teille viesti koskien 1.4. Teams-oppituntia.

T. Aki-ope

Ma 30.3.

AI: Tee kirjan s. 107 tehtävät 3 ja 4 sekä harjoituskirjan s. 75 tehtävät.

UE: Kiirastorstai. Ehtoollinen on Jeesuksen muistoateria. Ehtoollisella nautitaan siunattua leipää ja viiniä, aivan kuten Jeesus opetti. Lue kirjasta sivut 80-81 ja tee sen jälkeen tehtävät 1,2 ja 4.

YM: Muuttolinnut palaavat keväällä. Lue kappale 31 eli sivut 144-149.

Englanti: Tänään aloitamme kappaletta 15, joka on kertauskappale. Tee teht. 1.

Kuuntele sitten kappale 15 oppilaan äänitesivulta

http://tiedostot.otava.fi/aanet/allstars3/

Suomenna kappale ja lue se sitten ääneen englanniksi useaan kertaan.

Tämän jälkeen tee vielä teht. 2b, 3a ja myös 3b, jos kotona on joku, jolle voit eläimistä kertoa.

Lopuksi harjoitellaan värejä nettisivulla: väritä haluamasi kuva numero-ohjeen mukaan:

http://coloritbynumbers.com/online

Läksy: teht. 4 s. 133

Have a sunny Monday!

pe 27.3.

Englanti (2 tuntia): 

Tutki kuvasanastoja harjoituskirjan s. 122–123 ja vastaa kysymyksiin vihkoosi:

  1. Where’s the fox? It’s….
  2. Where’s the wolf?
  3. Where’s the bear?
  4. Where’s the snake?
  5. Where are the hippos? They’re….
  6. Where are the lions?

Kertaa vielä Snofflen kielioppilaatikko työkirjan s. 126. Tee sitten teht. 11, 12 ja 13.

 

Pelaa toisella tunnilla muistipeliä numeroista:

https://learningapps.org/9564161

Ja etsi eläinsanoja ruudukosta maalaamalla ne hiirellä:

https://learningapps.org/6934224

Lopuksi laula ja jumppaa “Let’s go to the zoo”- laulun mukana:

https://supersimple.com/song/lets-go-to-the-zoo/

Läksyä ei tule tänään. Have a wonderful weekend!

AI: Kirjoita vihkoon neljä virkettä, mitä aiot tehdä viikonloppuna. Alleviivaa sinisellä verbit ja punaisella substantiivit. Tarkoitus myös harjoitella kirjoittamaan kokonaisia virkkeitä selkeällä käsialalla muistaen oikeinkirjoitus. Eli isot alkukirjaimet, pisteet ja pilkut oikeille paikoille.

LI: Ulkoile vähintään 30 minuuttia.

UE: Palmusunnuntai. Lue vielä kirjan sivut 78-79 ja tee tehtävät 2-3.

Hyvää viikonloppua kaikille!

Torstai 26.3

Hei, tänään voisitte kaikki käsitöissä käydä ulkona etsimässä muutaman kepin ja askarrella niistä lankaa apuna käyttäen omanlaisenne taideteoksen. Sido, kieputa tai solmi ihan miten haluat. Tässä muutama idea 🙂

 

Mukavaa päivää kaikille 🙂  Terkuin, Anne K.

AI: Lue kirjan s. 106 ja tee tehtävät 1-2. Tee myös harjoituskirjan s. 73-74 tehtävät 1-4.

MU: Nuotit ja nuottiviivasto. Mene sivulle https://www.ubiikki.fi/kuvanuotit/app/ Paina keskeltä ”aloita”-nappia. Sinulle aukeaa pääsivu, josta painat Esittely-osion auki. Mene Hahmoesittely-kohtaan. Seuraa näytön ohjeita. Silmäile hetki nuotteja ja niiden paikkaa viivastolla ja paina sitten oikealla olevaa kolmiota päästäksesi eteenpäin. Seuraa näytön ohjeita ja pyri valitse kolmesta vaihtoehdosta yksi oikea. Painamalla seuraava nappia pääset eteenpäin, voit myös kokeilla uudestaan painamalla valkoista nuolta. Nuottiviivasto kohdassa pääset harjoittelemaan nuottien oikeille paikoille laittamista. Painamalla keskellä olevaa isoa kolmiota (play) kuulet enemmän nuottiviivastosta. Nuottiavain kohdassa siirrä vielä Gunnar eli G-avain oikeaan kohtaan.

MA: Tee kpl 21 s. 90 tehtävät.

Tsemppiä ja aurinkoisia ajatuksia kaikille! Muistetaan myös tauot ja ulkoilu. Ter. Aki-ope

Ke 25.3.

MA: Kpl 20 Harjoittelua. Tee s. 87 tehtävät ja mökki 20 sekä mahdollisuuksien mukaan s. 88-89 tehtäviä. Jos pelikaveri pelaa s. 86 peli, tarvitset kirjan, kynät molemmille ja nopan.

Nopan voi tehdä itse lyijykynästä tai puuväristä kirjoittamalla kapeakärkisellä tussilla (permanent on pysyvä jälki) kynän tasaiseen osaan numeron 1 ja vastakkaiselle puolelle numeron 6 jatkaen näin numeroilla 2 ja 5 sekä 3 ja 4. Vastakkaisten sivujen summa on useimmissa nopissa seitsemän.

KU: Kierrätyskoira – kierrätyspaperista kollaasi. Piirrä ja leikkaa sanomalehdestä tai muusta kierrätyspaperista. Voit myös piirtää muita eläimiä, muista taiteellinen tyylisi ja sanonta; harjoitus tekee mestarin. Liimaa kuvasi kuvataiteen vihkoon tai erilliselle paperille minkä laitat vihkon väliin. Taustan voit värittää-muista tehdä eläimestä riittävän suuri. Linkissä muutama esimerkki:

https://fi.pinterest.com/pin/510103095271140744/

Pidä taukojumppa. Katso video ja tee perässä: https://www.youtube.com/watch?v=3gGpRiV09uU

AI: Lue kirjaasi vähintään 20 min. Kirjoita tehtävävihkoosi lyhyesti seuraavat asiat: a) Mikä on kirjan nimi? b) Kuka on päähenkilö? Onko muita päähenkilöitä? c) Kuka on sivuhenkilö? Onko muita sivuhenkilöitä? d) Mitä mieltä olet kirjasta? e) Missä luit kirjaa? Esim. sohvalla, pöydän alla, sängyssä, ulkona.

Ti 24.3.

AI: Tee harjoituskirjan s. 72 tehtävät. Lue omaa kirjaasi vähintään 20 minuuttia.

Voit myös kirjoittaa päiväkirjaasi, tarkoitus kirjoittaa vähintään viisi virkettä ainakin kolmena päivänä viikossa.

LI: Nauti ulkoilmasta tänäänkin vähintään 45 minuuttia. Tee jotain sellaista missä hengästyt; voit vaikka hypätä hyppynarulla, juosta yhden valotolpan välin ja kävellä toisen, pelata pallolla tai muuta vastaavaa.

YM: Kertaa vielä ravintoketjua lukemalla kpl 30 eli sivut 140-143. Keksi vihkoosi vielä kaksi yksinkertaista ravintoketjua, esimerkiksi kuusi (käpy)-orava-haukka.

Opettele tekemään luontohavaintoja.

Tehtävä: Kirjaa muistiin luontohavaintoja ja kevään merkkejä ainakin tämän etäkoulun ajan. Yritä saada viikossa vähintään kolme havaintoa pihalta tai lähimetsästä. Jos teet perheen kanssa luontoretken, saat varmasti monia havaintoja ja merkintöjä kirjattua.

Havaintoon voit kirjata minkä tahansa lajin tai lajiryhmän, jonka tunnistat (esimerkiksi ´varis´ tai ´metsäjänis´). Lisäksi luontohavaintoon merkitään aina havaintopaikka ja päivämäärä sekä usein myös joitain lisätietoja, esimerkiksi: yksilöiden määrä (arviomäärä) ja mitä havaittu eliö teki (etsi ravintoa, ruokaili, lauloi…)

Esimerkki havaintomerkinnästä:
Kaksi talitiaista lintulaudalla 20.3.2020
Runsaasti pajunkissoja lähimetsässä 21.3.2020

Helppoja kevätseuranta lajeja löytyy mm. tästä linkistä:

http://www.kevatseuranta.fi/wp-content/uploads/2020/02/kevattuuli2020_lowres_netti.pdf

MA: Kpl 19 Ajan mittayksiköt minuutti (min), tunti (h) ja vuorokausi (d).

Katso video lyhyen ajan mittayksiköistä. Muista että yksi vuorokausi on 24 tuntia.

https://www.youtube.com/watch/?v=4PHirFiNt34

Tee aukeaman eli s. 82-83 tehtävät ja mökki 19. Voit tehdä myös lisätehtäviä s. 84-85.

Ma 23.3.

EN: Harjoittele adjektiiveja teht. 6 mukaan s. 125. Varmista, että ymmärrät ne.

Lue Snofflen kielioppilaatikko ‘We aren’t big’ s. 126. Tässä laatikkossa tutustumme verbien monikkomuotoihin, myös kielteisiin, kuten ‘me emme ole’, ‘ te ette ole’ ja ‘he eivät ole’- muotoihin: we are not, you are not ja they are not.  Huomaa myös lyhennetyt muodot, kun myyrä onkii sarjakuvassa.

Harjoittele sanomalla kotona muutama lause, jossa käytät kielteisiä verbimuotoja. Tee sitten teht. 10 s. 127.

Lopuksi voit kuunnella laulun “If you’re happy and you know it” ja jumpata ohjeiden mukaan!

https://www.youtube.com/watch?v=71hqRT9U0wg

Läksy: Kirjoita vihkoon tai sähköisesti 4 lausetta, joissa käytät we are, you are ja they are-rakenteita (myös kielteisiä).

Have a great Monday! 

AI: Lue vapaavalintaista kirjaa vähintään 15-20 minuuttia.

Lue Välkky 3 kirjasta s. 104 ja tee tehtävät 1-3. Nopeimmat ehtivät tehdä myös + tehtävät, vaikka tämä ei mikään kilpailu olekaan.
Muista päiväkirjan kirjoittaminen, vähintään 5 virkettä kolmena päivänä viikossa. Ihan arkisia asioita ja ajatuksia joita voit kertoa myös toisille. Joko paperille tai sitten sähköpostilla akihaapanen10@gmail.com.
UE: Siunausta! Lue kirjan sivut 90-91 ja vastaa huolella s. 91 tehtäviin 1-4.
 
Onko joku toivottanut sinulle siunausta? Kuka?
 
Harjoittele maailman nopeinta rukousta eli ristinmerkkiä.
Sillä pyydetään, että Jumala siunaisi ajatukset, tunteet ja kätten työt. Perinteisesti ristinmerkki tehdään oikealla kädellä peukalo, etu- ja keskisormet yhdessä. Kosketetaan ensin otsaa ja sydäntä. Sen jälkeen käsi viedään vasemmalta hartilalta oikealle.
Ristinmerkkiä voidaan käyttää ruokarukouksena, ehtoollispöydästä noustessa, siunatessa jotakin ihmistä tai kun pyydetään Jumalalta rohkaisua. Kun pappi tekee ristinmerkin, hän sanoo: Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
YM: kpl 30 eläimet ravintoketjun osana
Kaikki eläinten ravinto on peräisin kasveista ja kaikilla eläimillä on paikkansa ravintoketjussa.
Kirjassa on esimerkkinä kasvi (nokkonen)minkä lehteä syö kasvinsyöjä (neitoperhosen toukka) minkä syö peto (sisilisko) minkä syö toinen peto (kyykäärme) ja lopulta ravintoketjun huipulta toinen peto nappaa kyykäärmeen poikastensa ravinnoksi. (varpushaukka) Kun aikanaan varpushaukka kuolee, päätyy sekin jonkin eläimen ravinnoksi. Näitä eläimiä jotka saavat ravintonsa pääosin syömällä kuolleita eläimiä kutsutaan raadonsyöjiksi.
Näin ravintoketju toimii videot:
Lue sivut 140-143 ja tee tehtävät 1-3.

Pe 20.3.

EN:

Englanti (2 tuntia):

Tee aluksi sanakoe Kahootissa omaan tahtiisi. Saan tulokset itselleni. Laita nickname-kohtaan oma nimesi.

Osoite on:

https://kahoot.it/challenge/020397?challenge-id=1f4b0412-dd5f-4e52-be7d-69ac06fd1ed1_1584623754822

Toista ja harjoittelemalla eläinsanoja työkirjasta s. 122-123. Kysy teht. 3 mallin mukaan eläimistä. Tee teht 4. Lue työkirjan takaa kpl:n 14 sanalista huolellisesti ääneen läpi ja sen jälkeen kuuntele kpl 14 Otavan sivuilta:

http://tiedostot.otava.fi/aanet/allstars3/

Suomenna kappale 14 sanaston avulla. Minulle voit lähettää viestiä Helmen tai sähköpostin kautta, mikäli kappale on vaikea tai haluat muuten apua.

Toisella tunnilla voit tehdä eläinaiheisen työn vihkoon tai paperille: aiheena Zoo eli eläintarha. Piirrä ja kirjoita, mitä eläimiä tarhassasi on.

 

Lopuksi voit kuunnella Five little monkeys- laulun ja laulaa mukana:

Läksy: lue ääneen kappaletta 14 ja harjoittele se hyvin, tee 5b-tehtävä s. 124.

Mukavaa päivää ja pysykää terveinä!

 

 

AI: Lue omavalintaista kirjaa vähintään 15-20 minuuttia.

Voit myös tänään kirjoittaa päiväkirjaasi vähintään 5 virkettä. Ajatus oli että kirjoitat vähintään kolmena päivänä viikossa. Jos sinulla on tietokone käytössä ja siinä sähköposti, voit myös halutessasi joka kerta kun kirjoitat päiväkirjaa lähettää samat asiat minulle sähköpostilla. Sähköpostiosoite on akihaapanen10@gmail.com

Ensi viikolla teemme myös kirjasta tehtäviä, jos olet niitä jo kaivannut.

 

LI: Ulkoilua, esimerkiksi noin 30 minuutin rauhallinen kävely.

Muista ulkoilu ja liikkuminen päivittäin mahdollisuuksien mukaan.Lyhytkin ulkoilu on hyväksi.

UE: Kpl 32. Voitaisko me rukoilla?

Tiesitkö että esirukouksessa rukoillaan yhdessä yhteisten asioiden puolesta. Siinä muistetaan maailman ihmisiä huolineen ja ilon aiheineen. Esirukouksessa voidaan rukoilla maailmaan rauhaa ja vaikeuksissa oleville apua, mutta siihen kuuluvat myös meidän omat rukousaiheet, ilot ja surut.

Minkä puolesta esirukoilisit tällä hetkellä?

Lue vielä kappaleen sivut 88-89 ja tee sen jälkeen tehtävät 1-5 mikäli et aiemmin niitä ole tehnyt.

Kertomuksessa tytöt keksivät oman rukouksen. Millä eri tavoilla voi rukoilla?

Mitkä näistä allaolevista vanhoista rukouksista ovat sinulle tuttuja? Mikä niistä on mielestäsi kaunein?

https://www.espoonseurakunnat.fi/tutki-uskoa/rukous/muita-rukouksia/lasten-rukouksia

To 19.3

Käsityö, pehmeät materiaalit: jos kotoa löytyy lankaa, mitä tahansa, virkkaa ketjusilmukoita sormin (voit tehdä koukulla, jos kotoa löytyy). Virkkaa pitkä pätkä, jonka voit kieputtaa vessapaperirullan, pilttipurkin, jogurttipurkin tai minkä tahansa ympärille. Suunnittele mikä työstäsi tulee esim. pupu, pääsiäistipu, perhonen tai koristepurkki. Työtä voit jatkaa ensi viikolla. Tässä muutama kuva esimerkiksi. Jos lankaa ei löydy, askartele kotona löytyvistä materiaaleista jotain muuta 🙂

 

     terkuin, Anne

KS, kovat materiaalit

Tee nämä kaikki tehtävät vanhempasi (tai perheesi) valvonnassa. Säilytä tekemäsi
tehtävälaput ja palauta ne opettajalle, kun palaamme normaaliin koulutyöhön.Mikäli tarvikkeita tai työkaluja puuttuu ei niitä näitä tehtäviä varten täydy ostaa.

1) Kodin työkalut
Tehtävä:
Kirjoita paperille lista kodistasi löytyvistä työkaluista. Yritä käyttää oikeita työkalujen
nimiä. Kirjoita heti työkalun perään sen käyttötarkoitus.

Kodin ovien lukot
Tehtävä:
Kiristä kahvojen ja lukkojen helojen ruuvit. Voitele lukkojen teljet sekä ulko-ovien
lukkopesät sopivalla öljyllä. (esim.: lukkoöljy, aseöljy, ompelukoneöljy, spray-vaseliini
jne. Jos noita ei löydy, niin esim CRC, WD40 tms. on parempi kuin kuiva lukko)

https://tapiolanturvatalo.fi/tuotteet/lukitus/lukkojen-huolto/

Pyydä arvio vanhemmaltasi teitkö huollon hyvin vai erittäin hyvin. Pyydä heitä
kirjoittamaan tarkastusraportti allekirjoituksineen.

AI: Lue omavalintaista kirjaa vähintään 15-20 minuuttia.

Voit myös tänään kirjoittaa päiväkirjaasi vähintään 5 virkettä. Ajatus oli että kirjoitat vähintään kolmena päivänä viikossa. Jos sinulla on tietokone käytössä ja siinä sähköposti, voit myös halutessasi joka kerta kun kirjoitat päiväkirjaa lähettää samat asiat minulle sähköpostilla. Sähköpostiosoite on akihaapanen10@gmail.com

MA: Kpl 18 Kellonaikoja sivut 78-81.

Katso sininen opetusruutu. Muista että keskipäivä on klo 12.00 ja vuorokausi vaihtuu kello 00.00. Yhdessä vuorokaudessa on 24 tuntia.

Tee s. 78-79 tehtävät ja mökki 18. Voit tehdä myös loput tehtävät.

MU: Hämäläisten laulu

Kuuntele Hämäläisten laulu alla olevasta YouTuben linkistä ja mieti millaisista asioista laulussa lauletaan. Ymmärsitkö kaikki sanat? Millaisen tunnelma laulussa mielestäsi on? Tunnistitko soittimia? Piditkö laulusta?

Voit vastata kysymyksiin joko lyhyesti paperille, sanallisesti huoltajalle tai sitten sähköpostilla akihaapanen10@gmail.com jos sinulla on kone käytössä.

https://youtu.be/33GjjAOeXHE

Kuuntele/laula tämän jälkeen jokin itselle mieleinen laulu jonka jo osaat.

 

Tsemppiä opiskeluun!

 

 

 

Ke 18.3.

MA: Tee sivun 75-76 tehtävistä ainakin 1-3 ja mökki 17. Voit tehdä loput jos osaat ja pelata s. 74 peliä mikäli pelikaveri kotoa löytyy.

Mikäli tehtävät tuntuvat vaikeilta niin selaa jakson aikaisempia lukuja, löytyisikö opetusruuduista tai tehdyistä tehtävistä apua laskemiseen.

KU: Piirrä vihkoon lyijykynällä perhonen tai useampi. Tee riittävän suuri ja muista huolellinen väritys puuväreillä tai muilla väreillä mitä kodistasi löytyy. Voit värittää työn myös lyijykynällä ja lisätä taustalle asioita mitkä mielestäsi sopivat kuvaasi. Perhosen malleja löydät esimerkiksi ympäristöpin kirjasta.

AI: Lue vapaavalintaista kirjaa vähintään 15-20 minuuttia.

Ryhdy kirjoittamaan vihkoosi päiväkirjaa, kirjoita vähintään 5 virkettä vähintään kolmena päivänä viikossa. Aloita päiväkirja kyseisen päivän otsikolla eli tänään otsikkona 18.3.2020. Kirjoita ihan arkisia asioita ja ajatuksia joita voit kertoa myös toisille. Ei tarvitse kertoa kaikista päivän ajatuksista tai tapahtumista vaan voit keskittyä kuvailemaan yhtä kahta päivän asiaa.

Hyvää etäkoulupäivää kaikille oppilaille!

Ter. Aki

 

 

Saavutettavuusseloste