3.C

Ma 30.3.

AI: Tee kirjan s. 107 tehtävät 3 ja 4 sekä harjoituskirjan s. 75 tehtävät.

UE: Kiirastorstai. Ehtoollinen on Jeesuksen muistoateria. Ehtoollisella nautitaan siunattua leipää ja viiniä, aivan kuten Jeesus opetti. Lue kirjasta sivut 80-81 ja tee sen jälkeen tehtävät 1,2 ja 4.

YM: Muuttolinnut palaavat keväällä. Lue kappale 31 eli sivut 144-149.

Englanti: Tänään aloitamme kappaletta 15, joka on kertauskappale. Tee teht. 1.

Kuuntele sitten kappale 15 oppilaan äänitesivulta

http://tiedostot.otava.fi/aanet/allstars3/

Suomenna kappale ja lue se sitten ääneen englanniksi useaan kertaan.

Tämän jälkeen tee vielä teht. 2b, 3a ja myös 3b, jos kotona on joku, jolle voit eläimistä kertoa.

Lopuksi harjoitellaan värejä nettisivulla: väritä haluamasi kuva numero-ohjeen mukaan:

http://coloritbynumbers.com/online

Läksy: teht. 4 s. 133

Have a sunny Monday!

pe 27.3.

Englanti (2 tuntia): 

Tutki kuvasanastoja harjoituskirjan s. 122–123 ja vastaa kysymyksiin vihkoosi:

  1. Where’s the fox? It’s….
  2. Where’s the wolf?
  3. Where’s the bear?
  4. Where’s the snake?
  5. Where are the hippos? They’re….
  6. Where are the lions?

Kertaa vielä Snofflen kielioppilaatikko työkirjan s. 126. Tee sitten teht. 11, 12 ja 13.

 

Pelaa toisella tunnilla muistipeliä numeroista:

https://learningapps.org/9564161

Ja etsi eläinsanoja ruudukosta maalaamalla ne hiirellä:

https://learningapps.org/6934224

Lopuksi laula ja jumppaa “Let’s go to the zoo”- laulun mukana:

https://supersimple.com/song/lets-go-to-the-zoo/

Läksyä ei tule tänään. Have a wonderful weekend!

AI: Kirjoita vihkoon neljä virkettä, mitä aiot tehdä viikonloppuna. Alleviivaa sinisellä verbit ja punaisella substantiivit. Tarkoitus myös harjoitella kirjoittamaan kokonaisia virkkeitä selkeällä käsialalla muistaen oikeinkirjoitus. Eli isot alkukirjaimet, pisteet ja pilkut oikeille paikoille.

LI: Ulkoile vähintään 30 minuuttia.

UE: Palmusunnuntai. Lue vielä kirjan sivut 78-79 ja tee tehtävät 2-3.

Hyvää viikonloppua kaikille!

Torstai 26.3

Hei, tänään voisitte kaikki käsitöissä käydä ulkona etsimässä muutaman kepin ja askarrella niistä lankaa apuna käyttäen omanlaisenne taideteoksen. Sido, kieputa tai solmi ihan miten haluat. Tässä muutama idea 🙂

 

Mukavaa päivää kaikille 🙂  Terkuin, Anne K.

AI: Lue kirjan s. 106 ja tee tehtävät 1-2. Tee myös harjoituskirjan s. 73-74 tehtävät 1-4.

MU: Nuotit ja nuottiviivasto. Mene sivulle https://www.ubiikki.fi/kuvanuotit/app/ Paina keskeltä ”aloita”-nappia. Sinulle aukeaa pääsivu, josta painat Esittely-osion auki. Mene Hahmoesittely-kohtaan. Seuraa näytön ohjeita. Silmäile hetki nuotteja ja niiden paikkaa viivastolla ja paina sitten oikealla olevaa kolmiota päästäksesi eteenpäin. Seuraa näytön ohjeita ja pyri valitse kolmesta vaihtoehdosta yksi oikea. Painamalla seuraava nappia pääset eteenpäin, voit myös kokeilla uudestaan painamalla valkoista nuolta. Nuottiviivasto kohdassa pääset harjoittelemaan nuottien oikeille paikoille laittamista. Painamalla keskellä olevaa isoa kolmiota (play) kuulet enemmän nuottiviivastosta. Nuottiavain kohdassa siirrä vielä Gunnar eli G-avain oikeaan kohtaan.

MA: Tee kpl 21 s. 90 tehtävät.

Tsemppiä ja aurinkoisia ajatuksia kaikille! Muistetaan myös tauot ja ulkoilu. Ter. Aki-ope

Ke 25.3.

MA: Kpl 20 Harjoittelua. Tee s. 87 tehtävät ja mökki 20 sekä mahdollisuuksien mukaan s. 88-89 tehtäviä. Jos pelikaveri pelaa s. 86 peli, tarvitset kirjan, kynät molemmille ja nopan.

Nopan voi tehdä itse lyijykynästä tai puuväristä kirjoittamalla kapeakärkisellä tussilla (permanent on pysyvä jälki) kynän tasaiseen osaan numeron 1 ja vastakkaiselle puolelle numeron 6 jatkaen näin numeroilla 2 ja 5 sekä 3 ja 4. Vastakkaisten sivujen summa on useimmissa nopissa seitsemän.

KU: Kierrätyskoira – kierrätyspaperista kollaasi. Piirrä ja leikkaa sanomalehdestä tai muusta kierrätyspaperista. Voit myös piirtää muita eläimiä, muista taiteellinen tyylisi ja sanonta; harjoitus tekee mestarin. Liimaa kuvasi kuvataiteen vihkoon tai erilliselle paperille minkä laitat vihkon väliin. Taustan voit värittää-muista tehdä eläimestä riittävän suuri. Linkissä muutama esimerkki:

https://fi.pinterest.com/pin/510103095271140744/

Pidä taukojumppa. Katso video ja tee perässä: https://www.youtube.com/watch?v=3gGpRiV09uU

AI: Lue kirjaasi vähintään 20 min. Kirjoita tehtävävihkoosi lyhyesti seuraavat asiat: a) Mikä on kirjan nimi? b) Kuka on päähenkilö? Onko muita päähenkilöitä? c) Kuka on sivuhenkilö? Onko muita sivuhenkilöitä? d) Mitä mieltä olet kirjasta? e) Missä luit kirjaa? Esim. sohvalla, pöydän alla, sängyssä, ulkona.

Ti 24.3.

AI: Tee harjoituskirjan s. 72 tehtävät. Lue omaa kirjaasi vähintään 20 minuuttia.

Voit myös kirjoittaa päiväkirjaasi, tarkoitus kirjoittaa vähintään viisi virkettä ainakin kolmena päivänä viikossa.

LI: Nauti ulkoilmasta tänäänkin vähintään 45 minuuttia. Tee jotain sellaista missä hengästyt; voit vaikka hypätä hyppynarulla, juosta yhden valotolpan välin ja kävellä toisen, pelata pallolla tai muuta vastaavaa.

YM: Kertaa vielä ravintoketjua lukemalla kpl 30 eli sivut 140-143. Keksi vihkoosi vielä kaksi yksinkertaista ravintoketjua, esimerkiksi kuusi (käpy)-orava-haukka.

Opettele tekemään luontohavaintoja.

Tehtävä: Kirjaa muistiin luontohavaintoja ja kevään merkkejä ainakin tämän etäkoulun ajan. Yritä saada viikossa vähintään kolme havaintoa pihalta tai lähimetsästä. Jos teet perheen kanssa luontoretken, saat varmasti monia havaintoja ja merkintöjä kirjattua.

Havaintoon voit kirjata minkä tahansa lajin tai lajiryhmän, jonka tunnistat (esimerkiksi ´varis´ tai ´metsäjänis´). Lisäksi luontohavaintoon merkitään aina havaintopaikka ja päivämäärä sekä usein myös joitain lisätietoja, esimerkiksi: yksilöiden määrä (arviomäärä) ja mitä havaittu eliö teki (etsi ravintoa, ruokaili, lauloi…)

Esimerkki havaintomerkinnästä:
Kaksi talitiaista lintulaudalla 20.3.2020
Runsaasti pajunkissoja lähimetsässä 21.3.2020

Helppoja kevätseuranta lajeja löytyy mm. tästä linkistä:

http://www.kevatseuranta.fi/wp-content/uploads/2020/02/kevattuuli2020_lowres_netti.pdf

MA: Kpl 19 Ajan mittayksiköt minuutti (min), tunti (h) ja vuorokausi (d).

Katso video lyhyen ajan mittayksiköistä. Muista että yksi vuorokausi on 24 tuntia.

https://www.youtube.com/watch/?v=4PHirFiNt34

Tee aukeaman eli s. 82-83 tehtävät ja mökki 19. Voit tehdä myös lisätehtäviä s. 84-85.

Ma 23.3.

EN: Harjoittele adjektiiveja teht. 6 mukaan s. 125. Varmista, että ymmärrät ne.

Lue Snofflen kielioppilaatikko ‘We aren’t big’ s. 126. Tässä laatikkossa tutustumme verbien monikkomuotoihin, myös kielteisiin, kuten ‘me emme ole’, ‘ te ette ole’ ja ‘he eivät ole’- muotoihin: we are not, you are not ja they are not.  Huomaa myös lyhennetyt muodot, kun myyrä onkii sarjakuvassa.

Harjoittele sanomalla kotona muutama lause, jossa käytät kielteisiä verbimuotoja. Tee sitten teht. 10 s. 127.

Lopuksi voit kuunnella laulun “If you’re happy and you know it” ja jumpata ohjeiden mukaan!

https://www.youtube.com/watch?v=71hqRT9U0wg

Läksy: Kirjoita vihkoon tai sähköisesti 4 lausetta, joissa käytät we are, you are ja they are-rakenteita (myös kielteisiä).

Have a great Monday! 

AI: Lue vapaavalintaista kirjaa vähintään 15-20 minuuttia.

Lue Välkky 3 kirjasta s. 104 ja tee tehtävät 1-3. Nopeimmat ehtivät tehdä myös + tehtävät, vaikka tämä ei mikään kilpailu olekaan.
Muista päiväkirjan kirjoittaminen, vähintään 5 virkettä kolmena päivänä viikossa. Ihan arkisia asioita ja ajatuksia joita voit kertoa myös toisille. Joko paperille tai sitten sähköpostilla akihaapanen10@gmail.com.
UE: Siunausta! Lue kirjan sivut 90-91 ja vastaa huolella s. 91 tehtäviin 1-4.
 
Onko joku toivottanut sinulle siunausta? Kuka?
 
Harjoittele maailman nopeinta rukousta eli ristinmerkkiä.
Sillä pyydetään, että Jumala siunaisi ajatukset, tunteet ja kätten työt. Perinteisesti ristinmerkki tehdään oikealla kädellä peukalo, etu- ja keskisormet yhdessä. Kosketetaan ensin otsaa ja sydäntä. Sen jälkeen käsi viedään vasemmalta hartilalta oikealle.
Ristinmerkkiä voidaan käyttää ruokarukouksena, ehtoollispöydästä noustessa, siunatessa jotakin ihmistä tai kun pyydetään Jumalalta rohkaisua. Kun pappi tekee ristinmerkin, hän sanoo: Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
YM: kpl 30 eläimet ravintoketjun osana
Kaikki eläinten ravinto on peräisin kasveista ja kaikilla eläimillä on paikkansa ravintoketjussa.
Kirjassa on esimerkkinä kasvi (nokkonen)minkä lehteä syö kasvinsyöjä (neitoperhosen toukka) minkä syö peto (sisilisko) minkä syö toinen peto (kyykäärme) ja lopulta ravintoketjun huipulta toinen peto nappaa kyykäärmeen poikastensa ravinnoksi. (varpushaukka) Kun aikanaan varpushaukka kuolee, päätyy sekin jonkin eläimen ravinnoksi. Näitä eläimiä jotka saavat ravintonsa pääosin syömällä kuolleita eläimiä kutsutaan raadonsyöjiksi.
Näin ravintoketju toimii videot:
Lue sivut 140-143 ja tee tehtävät 1-3.

Pe 20.3.

EN:

Englanti (2 tuntia):

Tee aluksi sanakoe Kahootissa omaan tahtiisi. Saan tulokset itselleni. Laita nickname-kohtaan oma nimesi.

Osoite on:

https://kahoot.it/challenge/020397?challenge-id=1f4b0412-dd5f-4e52-be7d-69ac06fd1ed1_1584623754822

Toista ja harjoittelemalla eläinsanoja työkirjasta s. 122-123. Kysy teht. 3 mallin mukaan eläimistä. Tee teht 4. Lue työkirjan takaa kpl:n 14 sanalista huolellisesti ääneen läpi ja sen jälkeen kuuntele kpl 14 Otavan sivuilta:

http://tiedostot.otava.fi/aanet/allstars3/

Suomenna kappale 14 sanaston avulla. Minulle voit lähettää viestiä Helmen tai sähköpostin kautta, mikäli kappale on vaikea tai haluat muuten apua.

Toisella tunnilla voit tehdä eläinaiheisen työn vihkoon tai paperille: aiheena Zoo eli eläintarha. Piirrä ja kirjoita, mitä eläimiä tarhassasi on.

 

Lopuksi voit kuunnella Five little monkeys- laulun ja laulaa mukana:

Läksy: lue ääneen kappaletta 14 ja harjoittele se hyvin, tee 5b-tehtävä s. 124.

Mukavaa päivää ja pysykää terveinä!

 

 

AI: Lue omavalintaista kirjaa vähintään 15-20 minuuttia.

Voit myös tänään kirjoittaa päiväkirjaasi vähintään 5 virkettä. Ajatus oli että kirjoitat vähintään kolmena päivänä viikossa. Jos sinulla on tietokone käytössä ja siinä sähköposti, voit myös halutessasi joka kerta kun kirjoitat päiväkirjaa lähettää samat asiat minulle sähköpostilla. Sähköpostiosoite on akihaapanen10@gmail.com

Ensi viikolla teemme myös kirjasta tehtäviä, jos olet niitä jo kaivannut.

 

LI: Ulkoilua, esimerkiksi noin 30 minuutin rauhallinen kävely.

Muista ulkoilu ja liikkuminen päivittäin mahdollisuuksien mukaan.Lyhytkin ulkoilu on hyväksi.

UE: Kpl 32. Voitaisko me rukoilla?

Tiesitkö että esirukouksessa rukoillaan yhdessä yhteisten asioiden puolesta. Siinä muistetaan maailman ihmisiä huolineen ja ilon aiheineen. Esirukouksessa voidaan rukoilla maailmaan rauhaa ja vaikeuksissa oleville apua, mutta siihen kuuluvat myös meidän omat rukousaiheet, ilot ja surut.

Minkä puolesta esirukoilisit tällä hetkellä?

Lue vielä kappaleen sivut 88-89 ja tee sen jälkeen tehtävät 1-5 mikäli et aiemmin niitä ole tehnyt.

Kertomuksessa tytöt keksivät oman rukouksen. Millä eri tavoilla voi rukoilla?

Mitkä näistä allaolevista vanhoista rukouksista ovat sinulle tuttuja? Mikä niistä on mielestäsi kaunein?

https://www.espoonseurakunnat.fi/tutki-uskoa/rukous/muita-rukouksia/lasten-rukouksia

To 19.3

Käsityö, pehmeät materiaalit: jos kotoa löytyy lankaa, mitä tahansa, virkkaa ketjusilmukoita sormin (voit tehdä koukulla, jos kotoa löytyy). Virkkaa pitkä pätkä, jonka voit kieputtaa vessapaperirullan, pilttipurkin, jogurttipurkin tai minkä tahansa ympärille. Suunnittele mikä työstäsi tulee esim. pupu, pääsiäistipu, perhonen tai koristepurkki. Työtä voit jatkaa ensi viikolla. Tässä muutama kuva esimerkiksi. Jos lankaa ei löydy, askartele kotona löytyvistä materiaaleista jotain muuta 🙂

 

     terkuin, Anne

KS, kovat materiaalit

Tee nämä kaikki tehtävät vanhempasi (tai perheesi) valvonnassa. Säilytä tekemäsi
tehtävälaput ja palauta ne opettajalle, kun palaamme normaaliin koulutyöhön.Mikäli tarvikkeita tai työkaluja puuttuu ei niitä näitä tehtäviä varten täydy ostaa.

1) Kodin työkalut
Tehtävä:
Kirjoita paperille lista kodistasi löytyvistä työkaluista. Yritä käyttää oikeita työkalujen
nimiä. Kirjoita heti työkalun perään sen käyttötarkoitus.

Kodin ovien lukot
Tehtävä:
Kiristä kahvojen ja lukkojen helojen ruuvit. Voitele lukkojen teljet sekä ulko-ovien
lukkopesät sopivalla öljyllä. (esim.: lukkoöljy, aseöljy, ompelukoneöljy, spray-vaseliini
jne. Jos noita ei löydy, niin esim CRC, WD40 tms. on parempi kuin kuiva lukko)

https://tapiolanturvatalo.fi/tuotteet/lukitus/lukkojen-huolto/

Pyydä arvio vanhemmaltasi teitkö huollon hyvin vai erittäin hyvin. Pyydä heitä
kirjoittamaan tarkastusraportti allekirjoituksineen.

AI: Lue omavalintaista kirjaa vähintään 15-20 minuuttia.

Voit myös tänään kirjoittaa päiväkirjaasi vähintään 5 virkettä. Ajatus oli että kirjoitat vähintään kolmena päivänä viikossa. Jos sinulla on tietokone käytössä ja siinä sähköposti, voit myös halutessasi joka kerta kun kirjoitat päiväkirjaa lähettää samat asiat minulle sähköpostilla. Sähköpostiosoite on akihaapanen10@gmail.com

MA: Kpl 18 Kellonaikoja sivut 78-81.

Katso sininen opetusruutu. Muista että keskipäivä on klo 12.00 ja vuorokausi vaihtuu kello 00.00. Yhdessä vuorokaudessa on 24 tuntia.

Tee s. 78-79 tehtävät ja mökki 18. Voit tehdä myös loput tehtävät.

MU: Hämäläisten laulu

Kuuntele Hämäläisten laulu alla olevasta YouTuben linkistä ja mieti millaisista asioista laulussa lauletaan. Ymmärsitkö kaikki sanat? Millaisen tunnelma laulussa mielestäsi on? Tunnistitko soittimia? Piditkö laulusta?

Voit vastata kysymyksiin joko lyhyesti paperille, sanallisesti huoltajalle tai sitten sähköpostilla akihaapanen10@gmail.com jos sinulla on kone käytössä.

https://youtu.be/33GjjAOeXHE

Kuuntele/laula tämän jälkeen jokin itselle mieleinen laulu jonka jo osaat.

 

Tsemppiä opiskeluun!

 

 

 

Ke 18.3.

MA: Tee sivun 75-76 tehtävistä ainakin 1-3 ja mökki 17. Voit tehdä loput jos osaat ja pelata s. 74 peliä mikäli pelikaveri kotoa löytyy.

Mikäli tehtävät tuntuvat vaikeilta niin selaa jakson aikaisempia lukuja, löytyisikö opetusruuduista tai tehdyistä tehtävistä apua laskemiseen.

KU: Piirrä vihkoon lyijykynällä perhonen tai useampi. Tee riittävän suuri ja muista huolellinen väritys puuväreillä tai muilla väreillä mitä kodistasi löytyy. Voit värittää työn myös lyijykynällä ja lisätä taustalle asioita mitkä mielestäsi sopivat kuvaasi. Perhosen malleja löydät esimerkiksi ympäristöpin kirjasta.

AI: Lue vapaavalintaista kirjaa vähintään 15-20 minuuttia.

Ryhdy kirjoittamaan vihkoosi päiväkirjaa, kirjoita vähintään 5 virkettä vähintään kolmena päivänä viikossa. Aloita päiväkirja kyseisen päivän otsikolla eli tänään otsikkona 18.3.2020. Kirjoita ihan arkisia asioita ja ajatuksia joita voit kertoa myös toisille. Ei tarvitse kertoa kaikista päivän ajatuksista tai tapahtumista vaan voit keskittyä kuvailemaan yhtä kahta päivän asiaa.

Hyvää etäkoulupäivää kaikille oppilaille!

Ter. Aki

 

 

Saavutettavuusseloste