3.B

Keskiviikko 27.5

Matematiikka

Kappale 45 ja 46

Äidinkieli

Työkirja loppuun!

 


 

Tiistai 26.5.

Englanti: Harjoittelimme kpl 19 sanastoa:vaatesanoja ja kellonaikoja. Läksy: s. 188.

Matematiikka

Kappale 43 ja 44

 


Maanantai 25.5

Retkipäivä 🙂


 

Perjantai 22.5

Matematiikka

  • kappale 42 kymmenillä ja sadoilla kertominen
  • tee perustehtävät
  • kotimökki 42 läksyksi

Äidinkieli

työkirja s. 94-95. Tee ruudukoihin sarjakuva.

 

Mukavaa viikonloppua 🙂


 

Keskiviikko 20.5

Matematiikka

  • Laskujärjestys kpl 41. s. 182-185.
  • Tee tehtävät s. 182-183
  • Kotimökki läksyksi
  • Halutessa tehtäviä s. 184-185

Äidinkieli

Harjoituskirja s. 90-91. Tehtävät 1 a ja b sekä 2 a ja b



Tiistai 19.5

Tämän päivän retkeilemme lähimaastossa!


Maanantai 18.5

Tänään teimme sanelun.

Matematiikka

Kappale 40 s. 178-181 

  • kerrataan 3,6,7 ja 9 kertotaulut
  • tehtävät s. 178-179
  • kotimökki 40

Ympäristötieto

Kappale 32. Lue s. 150-152


 

Perjantai 15.5

Tänään on matematiikan koe.

Matikka

kappale 39. Kerrataan kertolaskuja

  • tee sivut 174-175
  • kotimökki 39
  • halutessa tehtäviä s. 176-177

 Äidinkieli

Esittelemme tietotekstit!

Tekstikirja s. 126-127

Kertaa vuoropuhelun kirjoittaminen. Tee tehtävä 2. vihkoon.

 

Mukavaa viikonloppua!

 

 


Torstai 14.5

Tervetuloa takaisin kouluun!

Tänään on kuulumisten vaihtoa ja uusien käytänteiden sekä aikataulujen läpikäymistä sekä tutustutaan uuteen lukujärjestyksen.

Englanti:Numeroiden kertausta. Läksy: Lue ja suomenna kappale 18. Tee teht.6b s. 157.

Matematiikka

Kertaamme huomista koetta varten murtolukuja sekä desimaalilukuja. Kirjasta kappaleet 37 ja 38 – Harjoittelemme sekä katsastus

 


 

 

Keskiviikko 13.5

Äidinkieli (a-ryhmä)

Lue mitä tahansa kirjaa 30 min.

Matematiikka

Katsotaan Teamsissä 10.00

  • Kappale 36

Äidinkieli

Tekstikirja s.126-127

Lue sivut ajatuksella ja tee tehtävä 1.

Liikunta

Tee aakkosjumppa! Joko niin, että teet oman nimesi (etu- ja sukunimi) kirjainten liikettä aina 10 kertaa/kirjain tai käy kaikki aakkoset läpi, jolloin 5 krt/kirjain riittää!

Käy myös ulkoilemassa!

 


Tiistai 12.5. 

Matematiikka (a-ryhmä)

  • kappale 35 s. 154-157 Yhteenlaskua
  • tee tehtävät s.154-155
  • kotimökki 35
  • halutessasi s.156-157

Äidinkieli

Tänään tehdään Värinauttien torstain kirjoitustehtävä 🙂 

Englanti: Teams klo 11.30 

Kappaleen 17 loppujen tehtävien tarkastus ja uuden kappaleen aloittaminen. Harjoittelemme numeroita 30-100 yhdessä mm. Quizletin avulla. Kuuntelemme ja pelaamme bingon.

Läksy: Numerot 30-100 (tasakymmenet) vihkoon englanniksi ja opettelu.

Äidinkieli

Tämä tunti käytetään nyt siihen, että tarkistat, että olet tehnyt kaikki tehtävät. Jos tehtäviä on tekemättä (esim. kuvis, kässä, tarinat, väritykset, ymppä, uskonto jne.) tee niitä. Jos kaikki on kunnossa, tee lisätehtäviä, matikan monisteita tai laita viesti/soita minulle niin kerron mitä voit tehdä!

Äidinkieli (b-ryhmä)

Lue jotakin valitsemaasi kirjaa 30min.

 


Maanantai 11.5.

Teams 10.00, soitinten esittely 🙂

Matematiikka (b-ryhmä)

  • kappale 35 s. 154-157 Yhteenlaskua
  • tee tehtävät s. 154-155
  • kotimökki 35
  • halutessasi s. 156-157

Äidinkieli

Tee Värinautin kirjoitustehtävistä perjantain tehtävä! (Siis moniste jossa on kirjoitustehtävä viikon jokaiselle päivälle.)

Uskonto

Kappale 35 s. 94-95 Omatunto

  • lue kappale
  • tee tehtävät 1 ja 3

 

ET: Edellisen viikon tehtävä eli elokuva ja siihen liittyvät kysymykset. Löytyy Teamsista ja aiemmin lähetetystä Helmi-viestistä. T. Aki-ope

 


Perjantai 8.5

Mukavaa viikonloppua!

Matematiikka

Teams 9.00. Kappale 34. Harjoittelua

Käsityö

Rakenna oma soitin. Soitin voi olla valmistettu mistä vaan. Esimerkiksi tölkki, muovirasia, maitopurkki tai muu purkki toimivat hyvinä runkoina rytmisoittimiin ja olisi kyllä tosi mukava, jos joku keksisi rakentaa jonkinlaisen kielisoittimen. Rytmisoittimen sisälle voi laittaa riisiä, herneitä tai makaronia.

Tärkeintä, että rakentamastasi soittimesta lähtisi jonkinlainen ääni.

Tältä sivulta löydät ehkä ideoita työskentelyyn. Nuo ovat jo aika pitkälle kehitettyjä versioita.
http://www.roima.fi/teeitsesoitin.htm

t. Matti ja Anne

Ensi viikolla Teamsissä pääsette esittelemään soittimianne 🙂

Uskonto

Kappale 34, s.92-93

  • lue tarina sivulta 92
  • tee tehtävä 2.

 

Torstai 7.5. 

Englanti: Teams klo 8.15 

Sääkuuntelu ja kpl:n 17 käyminen loppuun. The Town- peli yhdessä.

Toisella tunnilla mene Live worksheets- sivustolle ja tee sääaiheisia harjoituksia:

https://www.liveworksheets.com/ug1341ig

 

https://www.liveworksheets.com/yc139289bh

 

https://www.liveworksheets.com/il73421fz

Ja lopuksi vähän vaikeampi harjoitus (vapaaehtoinen):

https://www.liveworksheets.com/py510sp

Ympäristöoppi

Pihalle bongaamaan, löydätkö uusia asioita väritettäväksi kevätbingoosi!                     Tee myös kevätkukkien sanasokkelo.

Kuvis

Tänään tehdään tehtävä ulkona 🙂 eli aiheena on Mandala. Tee työsi luonnonmateriaaleilla. Käytä kiviä, keppejä, käpyjä jne. Tässä muutama kuva taas esimerkiksi. Laitan lisäohjeita ja tarkennusta WhatsAppiin! Ota työstäsi kuva ja lähetä se minulle.

 

 

Mukavaa päivää!

 

Keskiviikko 6.5

Äidinkieli (a-ryhmä)

Tee työkirjasta s. 89 tehtävä 2. Pyydä jotakuta lukemaan satusi ja antamaan kaveripalautteen.

Matematiikka

Teams 10.00

kpl 33. Suuruusvertailua

Äidinkieli

Monisteet – Etsi, väritä ja kirjoita (toisella puolella Tarinankirjoitus, joka ollaan jo tehty) sekä Minun päiväni

Liikunta

Ulkoilemaan 🙂


 

Tiistai 5.5.

Olen paikalla teamssissä 10.00, jos tarvitset apua tehtävissä

Matematiikka (a-ryhmä)

kpl 32. Desimaaliluvun käsite s. 142-145

  • tee tehtävät s. 142-143
  • kotimökki 32
  • halutessasi s. 144-145

Äidinkieli (2 tuntia)

Sadun juoni. Tekstikirja s. 124-125

  • lue Ketun ja hirven jalanvaihto
  • seuraa juonipolkua lukemasi jälkeen ja vastaa juonipolun kysymyksiin

+

  • työkirja s. 88
  • tee tehtävä 1

Englanti: Teams klo 11.30 

Tarkastamme torstain tehtävät ja Weather this week- sääraportin. Kappaleen 17 harjoittelua ja kuuntelu.

Läksy: 12a ja b s. 151.

Äidinkieli (b-ryhmä)

Tee työkirjasta s. 89 tehtävä 2. Pyydä jotakuta lukemaan satusi ja antamaan kaveripalautteen.

 


Maanantai 4.5.

Viimeinen kokonainen etäopetusviikko!

Olen paikalla Teamssissä 11.00, jos tarvitset apua tehtävien tekemiseen!

Matematiikka (b-ryhmä) 

kpl 32. Desimaaliluvun käsite s. 142-145

  • tee sivut 142-143
  • kotimökki 32
  • ja halutessasi tehtäviä sivuilta 144-145

Äidinkieli

Kirjoita minulle kirje etäopetusajastasi 🙂

Ympäristöoppi

Tänään tarkkaillaan lintuja! Eli tee kirjan sivulta 149 tehtävät 4 ja 5.

Uskonto 

kpl 34. Anteeksi s. 92-93

Lue kummatkin sivut. Tee tehtävät 1 ja 3

 

ET: Oma luontosuhde, tehtävät lähetetty Helmen kautta.


 

Torstai 30.4. 

HYVÄÄ VAPPUA!

Muista vapputervehdyksesi 🙂 ja lähetä eilen sovitun ohjeen mukaan (kertaan WhatsAppissa)

Englanti: Teams klo 8.15. 

Kappaleen 17 käsittely jatkuu: sääasiaa ja paikannimiä. Kuuntelemme myös kevät/vappulaulun.

Toisella tunnilla tee Teamsin Tiedostoista löytyvät englannintehtävät (3 tiedostoa) vihkoosi tai paperille.

(Kolmas, eli ristikko on ns. Extra-tehtävä eli vapaaehtoinen.)

Muista myös täyttää Weather this week- lomakettasi!

Have a great First of May!

Ympäristötieto

kpl 31 s. 146-149 Muuttolinnut

  • Lue sivut
  • Kirjoita vihkoosi mikä on muuttolintu ja miksi muuttolintu muuttaa
  • Nimeä muuttolintuja, voit myös piirtää kuvan

Kuvis

Askartele vappuviuhka!

Vappuhuiska

 

Tarvikkeet : servettejä 4 kpl tai sanomalehteä, mainoksia – mitä tahansa paperia varrastikku/ pilli/ keppi/ kynä, teippiä, liimaa ja sakset


Servetit/ paperit ladotaan päällekkäin, niin että taite kaikissa jää samalle puolelle.
Sen jälkeen leikataan avoimesta päästä suikaleiksi.

Sitten rullataan servetit/paperit liimaa apuna käyttäen tikun ympärille ja
lopuksi pyöräytetään vielä teipillä pää kiinni.

Ja siis huiskan voi tehdä myös sanomalehdestä, mainoksista tai mistä tahansa paperista, vaikka valkoisesta, minkä itse värität tai maalaat 🙂
Kepin voi käydä hakemassa ulkoa (älä taita puusta!). Mehupilliä tai vaikka kynää voi käyttää keppinä. Saa käyttää mielikuvitusta!

Oikein mukavaa vappua!


 

 

Keskiviikko 29.4

TEAMS 9.30 matikka ym.

Äidinkieli (a-ryhmä)

Etsi moniste Minun kotini ja tee se!

Matematiikka

Tehdään yhdessä Teamssissä kpl 31.

Äidinkieli

Tarinankirjoitus-moniste. Laitan kuvan WhatsAppiin! Piirrä laatikoihin kuvat ja kirjoita yhtenäinen tarina. Ei siis joka kuvasta erikseen lauseita, vaan viivoille yhtenäinen tarina.

Liikunta 

Voisit käyttää aikaa nyt, vaikka siihen vappu-tervehdyksen laatimiseen 🙂 Suunnittele hyvin ja sitten toteutat! Ota kuva tai kuvaa vaikka video, sisällä, ulkona, missä vaan.

 

Mukavaa päivää!

 


 

Tiistai 28.4. 

TEAMS 9.30 yleisiä asioita ja 11.30 englanti!

Matematiikka (a-ryhmä) 

kpl 30. Testi + kertausta s. 130-133

  • Tee ensin testi sivulta 130
  • sen jälkeen tee tehtäviä (kertausta) s. 131 alkaen niin pitkälle kun osaat
  • tee myös miten meni-osio

Äidinkieli  (kaksi tuntia)

Valitse itsellesi lastenohjelma minkä katsot! Ohjelman kesto noin 30min. Voit katsoa Youtubesta, Yle Areenasta- Galaxi tai mistä tahansa palvelusta. Katso kuitenkin ohjelma tai jakso mitä et ole aikaisemmin nähnyt. Ohjelman katsottuasi kirjoita sen juoni vihkoosi. Eli tiivistettynä se mitä ohjelmassa tapahtui.

Täältä löytyy paljon kivoja ohjelmia, suosittelen!

https://areena.yle.fi/tv/ohjelmat/30-130

Englanti: Teams klo 11.30 

Teemme kappaleen 16 tehtävät loppuun ja aloitamme uuden kappaleen, 17, jossa harjoittelemme mm. sääsanoja.

Läksy: viikon sääseuranta englanniksi: tee mallin mukainen taulukko vihkoosi tai paperille ja raportoi siihen viikon sää

Äidinkieli (b-ryhmä) 

Etsi moniste Minun kotini ja tee se 🙂 

 


Maanantai 27.4.

Jälleen yksi viikonloppu takana ja alkaa uusi viikko. Tämä viikko onkin sitten vappuviikko ja perjantai on vapaapäivä 🙂

Matematiikka (b-ryhmä) 

kpl 30. Testi + kertausta s. 130-133

  • Tee ensin testi sivulta 130
  • sen jälkeen tee tehtäviä (kertausta) s. 131 alkaen niin pitkälle kun osaat
  • tee myös miten meni-osio

Äidinkieli  

Tekstikirja s. 122-123 Tuttu satu toisin!

Lue satu, kummatkin sivut, ja tee tehtävät 1 ja 3. Vastaa vihkoosi kokonaisilla virkkeillä.

 

Ympäristöoppi 

kpl 31. Muuttolinnut

  • lue s. 144-145
  • kirjoita vihkoosi mitä tarkoittaa paikkalintu ja nimeä muutama sellainen
  • piirrä vihkoosi myös kuva paikkalinnusta tai ainakin kuva sen tuntomerkistä

 

Uskonto

kpl 33. Siunaus

  • kuuntele alla oleva laulu Jumalan kämmenellä ja laula mukana
  • lue kertaukseksi s. 91 ja tee tehtävä 4. a) ja b) vihkoosi

 

ET 27.4. Yhteiselämän pelisääntöjä

(Tehtävän suoritustapa ja palautus kuten aiemmin, to 30.4. mennessä)

Jokainen joutuu harjoittelemaan tärkeitä sosiaalisia taitoja. On opittava neuvottelemaan, jakamaan, lohduttamaan, riitelemään, pitämään puolensa, pyytämään anteeksi ja antamaan anteeksi.

Valitse kolme näistä taidoista ja kirjoita, miten ja kenen kanssa olet harjoitellut niitä.

Kirjoita vielä, mitä keinoja sinulla on purkaa kiukkua ja ärsyyntymistä?

Perheessä opetellaan elämisen taitoja. Siskot ja veljet ovat tärkeitä, vaikka voivat välillä ärsyttää. On hyvä, että kotona voi osoittaa monenlaisia tunteita.

1. Pohdi, miksi ihmiset riitelevät keskenään, vaikkapa sisarukset keskenään.

2. Voiko toisten kanssa riitelemällä oppia jotain elämää varten?

3.Kenen kanssa sinä olet saanut harjoitella riitelemistä?

4. Kenen kanssa riitely tuntuu pahimmalta vai onko siinä eroa?

T. Aki-ope

 


Perjantai 24.4

Teams 9.00-9.20 Jani ja 10.00 matikkaa

Matematiikka

Älä tee vielä mitään. Teams 10.00!

Käsityö

Tänään voisitte tutustua kodin käsityötarvikkeisiin. Tarvitset ehkä vanhempien apua, joten aikaa tehtävän tekemiseen on koko viikonloppu. Älä häiritse vanhempia heidän työskennellessään 🙂  Tutki siis kodista löytyviä käsityövälineitä niin pehmeisiin materiaaleihin tarvittavia – neula, langat, ompelukone, virkkuukoukku ja niin edelleen kuin työkalujakin – vasara, saha, jakoavain…

Kirjoita lista kodistasi löytyvistä työkaluista ja muista välineistä. 

Uskonto

kpl 33. Siunausta!

  • lue s. 90 ja 91
  • tee tehtävä 2 vihkoon.
  • ei muuta, jatkamme maanantaina

Ihanaa viikonloppua kaikille!

 


 

Torstai 23.4.

Päivän Teams- pienryhmät WhatsAppissa.

Englanti: Teams klo 8.15 

Tänään kertailemme olla-verbiä suullisesti, pelin, laulun ym. avulla. Katsomme myös Peppa Pigin seikkailua.

Toisella tunnilla pelaa olla-verbi-peliä:

https://learningapps.org/8016782

Ja eläinmuistipeliä:

https://learningapps.org/6772650

Sekä pelaa vielä All Starsin oppilaan pelejä:

https://opepalvelu.otava.fi/maksulliset/allstars3oppilas/

tunnus: as3pelaaja

salasana: 3avain

Ympäristöoppi 

Kertaa ravintoketju videon avulla

lue s.143 Petoja ja hajottajia. Selvitä, mitä tarkoittaa hajottaja (ravintoketjusta puhuttaessa 🙂 ) Kirjoita se vihkoosi.

Kuvis

Tänään piirretään leijoja! Samalla voit muistella geometriajuttuja (kolmio, nelikulmio, neliö, symmetria…) matematiikan tunneilta.

Eli piirrä vihkoosi koko aukeaman kokoinen kuva (saat halutessasi tehdä myös jollekin muulle paperille). Kuvan pääosassa on leija tai leijoja, mutta voit toki tehdä myös taustalle taivasta, pilviä, lintuja jne. Käytä niitä värejä mitä kotoa löytyy. Lähetä minulle työstäsi kuva 🙂

Tässä taas muutama kuva esimerkiksi.

Aurinkoista päivää kaikille!


 

Keskiviikko 22.4

Teams-ryhmät WhatsAppissa.

Äidinkieli (a-ryhmä)

Etsi moniste Kirjoituslabyrintti ja aloita tarinan tekeminen ohjeiden mukaan. Muista myös värittäminen. Saat kulkea vaikka kaikkien kuvien läpi, jos haluat. Jokaisesta kuvasta kirjoitetaan enemmän kuin yksi lause, mutta kuvan sanaa ei tarvitse käyttää kuin kerran.

 

Matematiikka

Kpl 28. Vähennyslaskua s. 122-125

  • tee tehtävät sivuilta 122-123
  • kotimökki 28
  • sivut 124-125 vapaaehtoiset
  • Huom! Nimittäjä ei muutu vähennyslaskuissakaan!

Äidinkieli

Jatka tarinalabyrinttiä. Jos olet sen jo tehnyt värityksineen tai saat kovin nopeasti valmiiksi – lue kirjaa.

 

Liikunta

Kaikki ehdottomasti ulos ulkoilemaan 🙂

 


 

Tiistai 21.4.

Enkun Teams 11.30, kaikki.      Pienryhmä: WhatsAppissa 

Matematiikka (a-ryhmä)

Kpl 27. Yhteenlaskua s. 118-121

  • tee tehtävät s. 118-119
  • kotimökki 27
  • vapaavalintaisesti s. 120-121

Huomaa – alapuolen luku eli nimittäjä ei muutu!!

 

Äidinkieli, ohjeet päivän kahdelle tunnille

Työkirja s.86-87 Satu.

  • lue s. 86 – Hölmölän akat kalassa, kappaleet väärässä järjestyksessä. Numeroi kappaleet oikeaan järjestykseen. Tehtävä 1. kaikki kohdat, myös neuvo seuraavaa kalastusmatkaa varten.
  • s. 87 keksi ja kirjoita kuvista satu. Luetuta tai lue itse satusi jollakin, äiti, isä, mummu, vaari….
  • kuvat saa värittää

Englanti: Teams-tunti klo 11.30 

Harjoitellaan kappaletta 16 yhdessä. Tehdään kuuntelutehtävä ja lauletaan Old Mc Donald-laulu.

Läksy: teht 12 s. 145.

Äidinkieli (b-ryhmä)

Pidä kunnon happihyppelytauko, sillä jatkamme kirjoittamista. Tätä ei tarvitse saada missään nimessä tänään valmiiksi, vaan kirjoitus jatkuu huomisella yhteisellä äidinkielen tunnilla.

Eli etsi moniste Kirjoituslabyrintti ja aloita tarinan tekeminen ohjeiden mukaan. Muista myös värittäminen. Saat kulkea vaikka kaikkien kuvien läpi, jos haluat. Jokaisesta kuvasta kirjoitetaan enemmän kuin yksi lause, mutta kuvan sanaa ei tarvitse käyttää kuin kerran.

 

Mukavaa päivää 🙂


 

Maanantai 20.4

Mukavaa alkavaa viikkoa! Laitan WhatsAppiin Teams ryhmät ja ajat.

Matematiikka (b-ryhmä)

Kpl 27. Yhteenlaskua s. 118-121

  • tee tehtävät s. 118-119
  • kotimökki 27
  • vapaavalintaisesti s. 120-121

Huomaa – alapuolen luku eli nimittäjä ei muutu!!

Äidinkieli 

Tekstikirja s. 120-121 Satu.

  • Lue sivut
  • Tee tehtävä 1. Vastaa kokonaisella virkkeellä.

Ympäristöoppi 

Ravintoketju

  • Kertaa viime kerran asia.
  • Kirjoita ja piirrä vihkoosi useampi ravintoketju
  • Keksi myös semmoinen ravintoketju missä olet itse mukana

Uskonto 

Rukous.

  • Soita isovanhemmillesi ja kysy heiltä muistavatko he jotain lapsuuden tai jotain muuta rukousta.
  • Keksi itse oma pieni rukous, jonka kirjoitat vihkoosi.

 


 

Perjantai 17.4

Muista taas pitää taukoja ja ulkoile! Oikein mukavaa viikonloppua kaikille 🙂

Matematiikka 

Kpl 26. Harjoittelua s. 114-117

  • tee s. 115
  • tee s. 116 tehtävä 5
  • kotimökki 26
  • ja halutessasi muita tehtäviä näiltä sivuilta

Käsityö 

Toteuta omakuva! Tee se kotoa ja vaikka ulkoa löytyvillä materiaaleilla. Olisi kiva, jos voisit yhdistää työhösi jotain kangasta tai lankaa esim. virkkaamalla. Saat käyttää ihan mitä materiaalia haluat – kankaista ja langoista aina makaroneihin tai ihan mitä vain ikinä keksitkin 🙂 Tässä muutamia kuvia ideoinnin avuksi! Voit myös tehdä työstä sen kokoisen kuin itse haluat. Ota työstäsi kuva!

  

        

Uskonto 

kpl 32. Voitaisko me rukoilla? s. 88-89

Lue kappale.

Kuuntele ja laula mukana virsi-  Kuule, Isä taivaan pyyntö tää (Siunaa koko maailmaa) Jatketaan ensi viikolla lisää tästä aiheesta!

 


Torstai 16.4.

Englanti: Teams-tunti klo 8.15. Kaikki paikalle. 

Tehtävien tarkastus ja On the Farm- kappaleen jatkaminen: kuuntelu, suomennos jne.

Toisella tunnilla tee vihkoosi tai paperille Teamsista löytyvät seuraavat harjoitukset: 

Mene Teamsiin 3B-luokan tiimiin – valitse sivun yläreunasta Tiedostot: sieltä löytyvät 3 englannin tehtävää (Allstars3kpl15). Nämä ovat vain kuvakaappauksia, joten tehtäviä et pysty näihin suoraan krjoittamaan. Tarvitset siis vihon tai paperin.  

Viimeisen tehtävän, My Timetablen, voit suunnitella itse vaikka isolle paperille: ideana on kirjoittaa ja piirtää oman viikon “lukujärjestys”.

Ympäristöoppi

Kirja kpl 30 Eläimet ravintoketjun osana s. 140

Lue sivut 140-142. Selvitä mitä eroa on kasvinsyöjällä ja pedolla, entä mitä tarkoittaa raadonsyöjä. Vastaa näihin kysymyksiin vihkoosi. Ei tehtäviä.

Kuvis

Nyt pääsette piirtämään hyönteisiä :). Teillä on tehtynä se kukkaniitty ja siellä lentelee niitä perhosia, niin nyt muistellaan millainen se hyönteinen oikein oli ja piirretään niitä. Voit piirtää sinne kukka-perhosniitylle, jos mahtuu, mutta voit tehdä omalle sivulle yhden ison hyönteisen. Tutki ympäristöopin kirjasta millainen hyönteinen on, jos et muista (s. 50-53). Voit tehdä ihan millä väreillä vain kotoa löytyy. Tässä muutama esimerkki!

  

Työskentelyn iloa 🙂


 

Keskiviikko 15.4

Teams 11.00, kuulumiset sekä matematiikkaa

Äidinkieli (a-ryhmä)

Kirjoita vihkoosi pääsiäislomastasi.

Matematiikka

Kpl 25 s. 110-111 Sekaluku.

  • Tutustu sekaluvun käsitteeseen
  • Tee tehtävät 110-111
  • Kotimökki 25
  • ja halutessa tehtäviä s. 112-113

 

Musiikki

Vastaa minulle Helmeen tai työsähköpostiini
( jani.k.nieminen@tampere.fi )
mikä on lempikappaleesi. Voit myös lähettää linkin kyseisestä kappaleesta.

Jos sinulla on jokin biisintekosovellus käytössä niin voit tehdä kappaleen ja lähettää sen minulle työsähköpostiin tai voit kuvata videon jossa itse soitat ja/tai laulat ja lähettää sen.

Nämä biisinteko ja videonkuvaus eivät ole pakollisia tehtäviä, mutta voit tehdä jos on kiinnostusta ja aikaa. Ne eivät myöskään vaikuta arviontiin millään tavalla.

yst. terv. musaope Jani

Liikunta

Sään salliessa ulkoilemaan. Viime viikolla tulikin kivoja videoita 🙂                                  Tai sitten sisällä hyötyliikuntaa/tanssia/kuntoiluliikkeitä (te kenellä on harjoitusohjelmat kotona voitte tehdä päivän reenin)/venyttelyä…

Mukavaa päivää!


Ti 14.4.

Etäkoulu jatkuu 🙂

Matematiikka, kaikki

kpl 24. Suuruusvertailua

  • Muista, jos nimittäjät (eli alapuolen luvut) ovat samat, niin vertaa yläpuolen lukuja eli osoittajia
  • tee tehtävät s. 106-107
  • kotimökki 24
  • voit myös tehdä tehtäviä s. 108-109

Äidinkieli

Tekstikirja s. 118-119 Mainos

  • Tutustu mainoksiin
  • Tee tehtävät 1 ja 3, vastaa vihkoosi. Muista vastata kokonaisilla virkkeillä!

 

Englanti: Teams-tunti klo 11.30.

Kuunnellaan vielä kpl 15 yhdessä ja tarkastetaan sen tehtävät. Sen jälkeen aloitamme uutta asiaa,  maatilakappaletta “On the farm”.

Läksy: Lue toinen Extra-teksteistä lukukirjan s. 52 TAI 53. Tee sen jälkeen vähintään 2 valitsemaasi tehtävää Extraan liittyen työkirjan s. 136-137 TAI 138-139.

Äidinkieli 

Jatketaan mainos-asiaa työkirjasta. Ota sivu 84-85 ja tee tehtävät 1 ja 2

 

Äidinkieli (b-ryhmä)

Kirjoita tarina-vihkoon pääsiäisestäsi. Saat piirtää kuvia.

 


 

Torstai 9.4.

Englanti: Teams- tunti klo 8.15. Kaikki paikalle. 

Puhutaan ja kuunnellaan pääsiäisaiheesta yhdessä.

Toisella tunnilla voit piirtää pupun ohjevideon mukaan:

https://youtu.be/aau6xZgIu1A  

Sitten voit pelata pääsiäismuistipeliä:

https://peda.net/orivesi/hankkeet/oriveden-kielipolku236/veeja/ejave/paasiainen/netti-ja-ipad2/mep

Ja yhdistää kuva ja sana:

https://learnenglishkids.britishcouncil.org/word-games/easter

Happy Easter! 

10.00 TEAMS, vaihdetaan kuulumisia 🙂

Kuvis

Piirrä kuviksen vihkoosi kuva pääsiäisnoidasta! Toteutus vapaa 🙂

 

Erittäin hyvää pääsiäistä kaikille! 


Keskiviikko 8.4

Äidinkieli (a-ryhmä)

Jatka eilisiä tehtäviä työkirjan sivulta 82-83 tai, jos sait kaikki valmiiksi lue kirjaa 30min

Matematiikka 

kpl 23 Murtoluvun käsite s. 102-105

  • tee s. 102-103
  • kotimökki 23
  • voit myös tehdä valitsemiasi tehtäviä s. 104-105

Äidinkieli

Työkirja s. 80-81. Tee koko aukeama eli teht. 1,2 ja 3

Liikunta

Kaikki ehdottomasti ulkoilemaan. Potki palloa, kiipeile, juokse, hypi narua, ruutua tai muuten vaan 🙂 , pyöräile (jos sinulla on siihen lupa, muista kypärä)

 


 

Ti 7.4.

Matematiikka (a-ryhmä)

Nyt sitten lähdetään tutustumaan murtolukujen ihmeelliseen maailmaan 🙂

Kappale 22. Yhtä suuria osia s. 98-101

  • tee perustehtävät s. 98-99
  • kotimökki 22
  • halutessa ja intoa riittäessä, tee tehtäviä s. 100-101
  • Soita, jos ongelmia 🙂

Äidinkieli  

  • Tekstikirja, eilinen sivu 117 ja sieltä tehtävä 1. Vastaa vihkoosi.
  • Työkirja s. 82. Tee tehtävät 1 ja 2

 

Englanti: Teams –tunti klo 11.30. Kaikki paikalle, mielellään kuulokkeilla! 

Kirjaudu Teamsiin opettajan viime viikon ohjeiden mukaan.

Teemme kuunteluita ja suullisia harjoituksia kappaleista 14 ja 15 ja tarkastamme läksyjä.

Läksy: teht 14 s. 129

See you!

Äidinkieli  

Työkirja s. 83 teht. 3.

Äidinkieli (b-ryhmä) 

Jatka edellisten äidinkielen tuntien tehtäviä (työkirja s.82-83) tai jos sait kaiken nopeasti tehtyä, niin lue kirjaa n.30min

Kivaa päivää! Käy ulkona välillä happihypyllä!

 


Maanantai 6.4.

Pääsiäisviikko alkaa! Toivottavasti viikonloppu meni hyvin 🙂 Muista taas pitää ”välitunteja”.

Matematiikka (b-ryhmä)

Nyt sitten lähdetään tutustumaan murtolukujen ihmeelliseen maailmaan 🙂 eli

kappale 22. Yhtä suuria osia s. 98-101

  • Tee perustehtävät s. 98-99
  • kotimökki 22
  • halutessa ja intoa riittäessä, tee tehtäviä s. 100-101
  • Soita, jos ongelmia 🙂

Äidinkieli  

Otetaan kirja esille pitkästä aikaa. Etsi tekstikirjasta s. 116-117 Perinnettä peliin.

  • Lue sivut
  • Ja taas voisit soittaa isovanhemmillesi ja kysellä heiltä, mitä leikkejä he leikkivät, kun olivat lapsia.
  • Kysy myös omilta vanhemmiltasi.
  • Mieti miten leikit ovat muuttuneet vai ovatko ne muuttuneet?
  • Vastauksia ei tarvitse kirjoittaa mihinkään, koita kuitenkin muistaa joitain leikkejä. Jutellaan niistä myöhemmin!

Ympäristöoppi

Etsi moniste KEVÄTBINGO. Kun olet jonkin monisteen asian bongannut, väritä kuva. Ilma pitäisi olla hieno ja lämmin, joten kipaise ulos luontoa tutkimaan!

Uskonto 

Jatka pääsiäisen tapahtumia vihkoosi.

ET: Tehtävät laitettu Helmeen ja Teamsin ET3 -ryhmään.


 

Perjantai 3.4

Olen Teams:ssa paikalla 10.00, jos onnistuu, tule paikalle, mutta ei huolta jos et pääse.

Matematiikka

kappale 21. Katsastus/kertaus

Tee tehtävät s. 90-91. Voit halutessasi tehdä myös tehtäviä s. 92-93

Käsityö, kaikki

Millaisia käsityön tunnit olivat aikaisemmin?
Ota selville minkälaisia käsityön tunnit ovat olleet ennen vanhaan. Voit soittaa esimerkiksi isovanhemmillesi tai vanhemmalle perhetuttavalle. Vastauksia ei tarvitse kirjoittaa mihinkään ylös, riittää kun kuuntelet ne huolellisesti ja harjoittelet, kuinka fiksua vuoropuhelua käydään.

Kysy ainakin seuraavat kysymykset:

– Mitä töitä oppilaat ennen vanhaan valmistivat?
– Onko töitä vielä mahdollisesti tallessa jossain?
– Minkälaisia työkaluja tunneilla sai käyttää?
– Onko käsityötunneilla opituista asioista ollut hyötyä? Missä asiassa?
– Pitikö haastateltava käsitöiden tekemisessä koulussa?

Voit kertoa myös omista töistäsi tältä vuodelta ja kertoa vähän omia käsityö- ja koulukuulumisiasi samalla.

Uskonto

Nyt kun olemme käyneet läpi pääsiäisen tapahtumat, niin tee vihkoosi kuvasarja/teksti pääsiäisen tapahtumista, samanlailla kuin teimme aikaisemmin Mooseksesta. Aikaa kaksi tuntia – tämä ja ensi maanantain tunti.

Oikein mukavaa viikonloppua kaikille 🙂


Torstai 2.4.

Englanti:

Tarkasta viime kerran läksy, teht. 4 s. 133. Vastaukset tässä:

  1. Have you got a map?
  1. Where’s the farm?
  1. Is it on the hill?

Lue kpl 15 vielä kerran ääneen ja tee tehtävät 5, 6, 7 ja 9.

Pelaa sitten Wild animals- peliä

https://learnenglishkids.britishcouncil.org/word-games/wild-animals-1

Ja kuuntele vielä viidakkolaulu:

https://learnenglishkids.britishcouncil.org/songs/jungles-brazil

Toisella tunnilla voit harjoitella kappaleen 14 asioita Quizletissa:

https://quizlet.com/76723829/all-stars-3-kpl-14-flash-cards/

(Muista, ettei Quizletiin tarvitse kirjautua.)

Läksy: teht. 10a s. 135.

Have a happy Thursday!

Ympäristöoppi  

Katso video perhosen elinkierto

Kirjoita/piirrä vihkoosi perhosen kehitysvaiheet.

Kuvis

Jatka viimekertaista kukkaniittyä, lisäämällä sinne perhosia! Voit katsoa mallia Ympäristöopin kirjasta s. 138-139. Piirrä useampia perhosia.

Mukavaa päivää, pitäkää taukoja ja ulkoilkaa 🙂


Keskiviikko 1.4 

Äidinkieli (a-ryhmä) 

Lue kirjaa 30min.

Matematiikka kpl 20. Harjoittelua s.86-89

  • kertaa ajan mittayksiköt
  • tee sivu 87
  • tee sivu 88 TAI jos kotoa löytyy vapaana oleva pelikaveri, niin pelatkaa yhdessä peli s. 86. Tarvitsette nopan!
  • kotimökki 20
  • JOS vieläkin haluat tekemistä, voit tehdä monisteen 18 ja 19, missä kerrataan kellonaikoja sekä ajan mittayksiköitä

Äidinkieli

Tee kirjoitusmonisteen keskiviikon tehtävä 🙂

Musiikki

Nuotit ja nuottiviivasto.

Mene sivulle https://www.ubiikki.fi/kuvanuotit/app/

Paina keskeltä ”aloita”-nappia. Sinulle aukeaa pääsivu, josta painat Esittely-osion auki. Mene Hahmoesittely-kohtaan. Seuraa näytön ohjeita. Silmäile hetki nuotteja ja niiden paikkaa viivastolla ja paina sitten oikealla olevaa kolmiota päästäksesi eteenpäin. Seuraa näytön ohjeita ja pyri valitse kolmesta vaihtoehdosta yksi oikea. Painamalla seuraava nappia pääset eteenpäin, voit myös kokeilla uudestaan painamalla valkoista nuolta. Nuottiviivasto kohdassa pääset harjoittelemaan nuottien oikeille paikoille laittamista. Painamalla keskellä olevaa isoa kolmiota (play) kuulet enemmän nuottiviivastosta. Nuottiavain kohdassa siirrä vielä Gunnar eli G-avain oikeaan kohtaan.

t. Jani

Liikunta

Jos sää sallii, ulkoile – hypi, pompi, juokse, pelaa, pyöräile…., jos ilma on kovin huono, niin hyötyliikuntaa – siivoa, tamppaa mattoja, tiskaa, imuroi, leiki kissan/koiran kanssa 🙂

Mukavaa päivää 🙂


Tiistai 31.3.

Matikka (a-ryhmä)

Tänään kerrataan massan mittayksiköt g ja kg, sekä tilavuuden mittayksiköt dl ja l. Etsi moniste 15 ja toisella puolella 16.

  • tee massa puolelta teht. 1 ja joko 2 tai 3, voit valita itse
  • tilavuuksista tee teht. 1,2 ja joko 3 tai 4, valitse
  • näiden lisäksi, jos kotoa löytyy puntari, punnitse oma painosi ja kirjoita ylös, muista oikea mittayksikkö perään
  • mittaa kotoa löytyvillä mitoilla- dl, l eri astioiden tilavuuksia, tee oma arviosi ennen mittausta

Äidinkieli

Sama moniste kuin eilen, tiistain kirjoitustehtävä!

Englanti:

Tänään aloitamme kappaletta 15, joka on kertauskappale. Tee teht. 1.

Kuuntele sitten kappale 15 oppilaan äänitesivulta

http://tiedostot.otava.fi/aanet/allstars3/

Suomenna kappale ja lue se sitten ääneen englanniksi useaan kertaan.

Tämän jälkeen tee vielä teht. 2b, 3a ja myös 3b, jos kotona on joku, jolle voit eläimistä kertoa.

Lopuksi harjoitellaan värejä nettisivulla: väritä haluamasi kuva numero-ohjeen mukaan:

http://coloritbynumbers.com/online

Läksy: teht. 4 s. 133

Have a sunny Tuesday!

Äidinkieli  

Tällä tunnilla teet keskeneräisiä töitä – tietoteksti, tarinatalo, kuvis, kässä jne..

Äidinkieli (b-ryhmä)

Lue kirjaa 30min

Muista pitää taukoja ja ulkoilla 🙂


 

Maanantai 30.3.

Huomenta! Toivottavasti kaikilla oli mukava viikonloppu.

Matematiikka

Tänään kerrataan massan mittayksiköt g ja kg, sekä tilavuuden mittayksiköt dl ja l. Etsi moniste 15 ja toisella puolella 16.

  • tee massa puolelta teht. 1 ja joko 2 tai 3, voit valita itse
  • tilavuuksista tee teht. 1,2 ja joko 3 tai 4, valitse
  • näiden lisäksi, jos kotoa löytyy puntari, punnitse oma painosi ja kirjoita ylös, muista oikea mittayksikkö perään
  • mittaa kotoa löytyvillä mitoilla- dl, l eri astioiden tilavuuksia

Äidinkieli                                                                                                                          Tällä viikolla otetaan käyttöön moniste – kirjoitustehtävä viikon jokaiselle päivälle. Sieltä sitten maanantain tehtävä!

Ympäristötieto    Perhosen elämä s. 136-138

Lue sivut. Ei muuta!

Uskonto  kpl 31. Pääsiäinen

  • lue kappaleen sivut
  • kuuntele laulu Lensi maahan enkeli, kuuntele uudestaan ja laula (ja leiki) mukana
  • https://youtu.be/cgMx809d2wY (kirjoita youtubeen Lensi maahan enkeli ja valitse ensimmäinen yy,kaa,koo lauletaan)

ET: Tietäminen, uskominen, luuleminen

-Tieto on tosiasioihin perustuva käsitys jostakin.
-Uskomus on uskoon tai luuloon pohjautuva käsitys.
-Luulo on kuvitelma, jonka paikkansapitävyydestä ei ole täyttä varmuutta.

1a) Merkitse väitteen perään onko väite uskomista, luulemista vai tietämistä.

NUKKUMINEN ON TYLSÄÄ.
KOIRAROTUJA ON YLI KOLMESATAA.
NAUDANLIHA KUORMITTAA YMPÄRISTÖÄ.
MAAN VETOVOIMA PITÄÄ MEIDÄT MAAN PINNALLA.
JUMALA ON OLEMASSA.
MUSTIKAT OVAT TERVEELLISIÄ.
KAKSI PLUS KAKSI ON NELJÄ.

PEIKKOJA ON OLEMASSA.
KOULUNKÄYNTI KANNATTAA.

b)Sopiiko joku edellisistä väittämistä useampaa kohtaan?
c)Mikä ero on uskomisella ja luulemisella?

2)Millaisia uskomuksia teillä on kotona?
Haastattele kotona aikuista ja miettikää asiaa yhdessä.

Perjantai 27.3

Matematiikka  Kappale 19. Ajan mittayksiköt s. 82-85

  • min = minuutti, h = tunti ja d = vuorokausi
  • muista 1h (tunti) on 60 min
  • 1 d (vuorokausi) on 24 h
  • tee tehtävät s. 82-83
  • kotimökki 19
  • voit halutessasi tehdä tehtäviä s. 84-85

Ensi viikolla kerrataan mittayksiköitä sekä kellonaikoja.

Käsityöt

Kaikki tekevät seuraavan työn. Mene ulkoilemaan ja samalla etsi muutama keppi/oksa. Älä katkaise elävästä puusta! Kotona askartele niistä lankaa/narua/mitä vain keksit apuna käyttäen omanlainen taideteos. Sido, kieputa tai solmi ihan miten haluat. Jos lankaa tai narua ei löydy, voit myös värittää kepit. Tässä muutama idea 🙂

  

Uskonto kpl 30. s. 82-83

  • lue  kummatkin sivut
  • Tyhjä risti on kristinuskon tärkein symboli -> suunnittele vihkoosi omanlaisesi risti †. Saa olla minkä värinen ja näköinen kunhan se on tunnistettavissa ristiksi. Älä tee tavallista ristiä, vaan koita keksiä siihen jotain omaa – esim. kuviointi tai ääriviivojen muoto

Mukavaa viikonloppua kaikille 🙂


Torstai 26.3.

Englanti (2 tuntia): 

Tutki kuvasanastoja harjoituskirjan s. 122–123 ja vastaa kysymyksiin vihkoosi:

  1. Where’s the fox? It’s….
  2. Where’s the wolf?
  3. Where’s the bear?
  4. Where’s the snake?
  5. Where are the hippos? They’re….
  6. Where are the lions?

Kertaa vielä Snofflen kielioppilaatikko työkirjan s. 126. Tee sitten teht. 11, 12 ja 13.

Pelaa toisella tunnilla muistipeliä numeroista:

https://learningapps.org/9564161

Ja etsi eläinsanoja ruudukosta maalaamalla ne hiirellä:

https://learningapps.org/6934224

Lopuksi laula ja jumppaa “Let’s go to the zoo”- laulun mukana:

https://supersimple.com/song/lets-go-to-the-zoo/

Läksyä ei tule tänään, mutta tee viikonlopun aikana Kahoot-visa osoitteessa:

https://kahoot.it/challenge/0488347?challenge-id=1f4b0412-dd5f-4e52-be7d-69ac06fd1ed1_1585207661854

Kirjaudu Nickname-ruutuun etunimelläsi, niin näen tuloksenne.

Have a wonderful Thursday!

Ympäristöoppi   Tänään tehdään kotia koskeva moniste! Eli etsi moniste (laitan myös valokuvat) missä toisella puolella Minun kotini ja toisella Tutki kotiasi. Kotia tutkiessasi muista myös siivota jälkesi, jos levität kengät tai kirjat pitkin poikin (mieluummin et!) 🙂 Huom! älä hermostu, vaikka et jokaista kirjaa löytäisikään tai laskisi, sinne päin luku riittää.

Mukavaa päivää!


Keskiviikko 25.3

Äidinkieli (a-ryhmä)                                                                                                         Tee keittiön sanasokkelo-moniste. Sanoja on piilossa 25 kpl niin pysty- kuin vaakasuorassakin.

Matematiikka                                                                                                                 kpl 18. Kellonaikoja s. 78-81

  • Tee tehtävät s. 78-79
  • Tee kotimökki 18

Muista: Kello on keskipäivällä 12.00 ja vuorokausi vaihtuu yöllä 0.00.                    Tehtävässä 1. on kaksi vaihtoehtoa, eli ympyröi kaksi vastausta.

Äidinkieli                                                                                                                  Moniste – Tarinatalo .Tee tarina tarinatalon ohjeiden mukaan. Ohjeet löytyvät ovesta! Kirjoita tarina vihkoosi.

Liikunta                                                                                                                         Ilma on mitä mahtavin, kaikki ulkoilemaan!

Aurinkoista päivää kaikille 🙂


 

Tiistai 24.3

Englanti:

Harjoittele adjektiiveja teht. 6 mukaan s. 125. Varmista, että ymmärrät ne.

Lue Snofflen kielioppilaatikko ‘We aren’t big’ s. 126. Tässä laatikkossa tutustumme verbien monikkomuotoihin, myös kielteisiin, kuten ‘me emme ole’, ‘ te ette ole’ ja ‘he eivät ole’- muotoihin: we are not, you are not ja they are not.  Huomaa myös lyhennetyt muodot, kun myyrä onkii sarjakuvassa.

Harjoittele sanomalla kotona muutama lause, jossa käytät kielteisiä verbimuotoja. Tee sitten teht. 10 s. 127.

Lopuksi voit kuunnella laulun “If you’re happy and you know it” ja jumpata ohjeiden mukaan!

https://www.youtube.com/watch?v=71hqRT9U0wg

Läksy: Kirjoita vihkoon tai sähköisesti 4 lausetta, joissa käytät we are, you are ja they are-rakenteita (myös kielteisiä).

Have a great Tuesday!

Matematiikka (a-ryhmä)                                                                                                 kpl 17. harjoittelua s. 74-77

  • Tee sivu 75
  • ja sivulta 76 tehtävä 3.
  • Jos kotoa löytyy pelikaveri, jolla on mahdollisuus pelaamiseen, niin voitte pelata yhdessä s. 74 pelin. Peliin tarvitsee nopan.
  • tee kotimökki 17

Äidinkieli                                                                                                                       Tee tänään työkirjasta s. 78-79, siellä on kolme tehtävää.

  • Tehtävässä 1. vierekkäin olevista sanoista aina jompi kumpi on se (yhdyssana) mikä kirjoitetaan ristikkoon.
  • teht. 2. Yleisnimi -> kirjoitetaan pienellä, Erisnimi -> kirjoitetaan isolla
  • Tarkkana tehtävässä 3.

 

  • Etsi moniste Runo Toropainen, lue teksti ja vastaa siinä oleviin kysymyksiin. Voit vastata siihen monisteeseen tai sitten vihkoosi – vastaukset kokonaisilla virkkeillä!

Äidinkieli, b-ryhmä

Tee Runo Toropaisen monisteen kääntöpuolella oleva sanasokkelo

Muista ulkoilu 🙂

S2: Harjoittele yhdyssanoja: Mene osoitteeseen http://www.moped.fi/materiaali/harjoitukset/yhdyssanat.htm ja tee tehtävät. Tarkista lopuksi, montako sait oikein!


Toivottavasti viikonloppu sujui mukavasti 🙂 Muistathan taas pitää välitunteja ja ulkoilla!

Maanantai 23.3

Matematiikka (b-ryhmä)                                                                                                 kpl 17. harjoittelua s. 74-77

  • Tee sivu 75
  • ja sivulta 76 tehtävä 3.
  • Jos kotoa löytyy pelikaveri, jolla on mahdollisuus pelaamiseen, niin voitte pelata yhdessä s. 74 pelin. Peliin tarvitsee nopan.
  • tee kotimökki 17

Äidinkieli

Jatka tietotekstin tekemistä, mitä aloitit viime keskiviikkona. Jos tämä on jo valmis, tarkista tekstisi ja olethan piirtänyt myös kuvan. Jos kaikki valmista, lue mitä tahansa kirjaa 20min.

S2-oppilaat: Mene osoitteeseen http://www.moped.fi/materiaali/taivutus/index.html. Tee tehtävät 1 ja 4. Tarkista lopuksi, montako sait oikein!

Ympäristöoppi

Lue kirjasta s. 134-135 Viherpeukalot vauhdissa.                                                          Tee tehtävä 1 niin, että annat vastauksesi piirustuksen muodossa (vihkoon), katso s. 134 kuvasta apua. Tee myös tehtävä 3.

Uskonto

kappale 29. Kiirastorstai s.80-81

  • Lue kummatkin sivut.
  • Tee vihkoosi tehtävät 1,2 ja 4

ET

Tervehdys kaikille, tässä et tehtäviä. Tee tehtävät joko kirjallisesti paperille tai suullisesti huoltajalle, jälkimmäiseen toivon huoltajalta viestin tehtävän suorittamisesta vaikka helmen välityksellä.

ET: Erilaisuuden hyväksyminen

-Jokainen ihminen on ainutlaatuinen.

-Olemme kaikki erilaisia.

-Suvaitsevaisuus on toisen ihmisen aitoa hyväksymistä ja arvostamista.

-Ilkeää käyttäytymistä ei tarvitse suvaita.

1.Mieti kysymyksiä ja kirjoita vastaukset vihkoon tai paperille.

1a)Onko olemassa kahta aivan samanlaista ihmistä?

b)Voiko olla samanlaisuutta/erilaisuutta, jota ei pysty näkemään? c)Millaista?

d)Mitä hyötyä on erilaisuudesta? e)Entä samanlaisuudesta?

2a)Mitä haittaa on liiasta erilaisuudesta? b) Entä samanlaisuudesta? c) Miten niitä voi ratkoa?

3a) Onko joku enemmän samanlainen kanssasi kuin joku toinen? b) Miten?

4) Millaisissa asioissa esimerkiksi hyvä kaverisi eroaa sinusta?

Yt. Aki-ope


Perjantai 20.3

Matematiikka:                                                                                                               kappale 16. Tilavuuden mittayksiköt dl ja l, s. 70-73                                                          dl = desilitra l=litra, muista, että 1l = 10dl                                                                       1l on esimerkiksi maitopurkki

  • tee tehtävät sivuilta 70-71 sekä kotimökki 16
  • halutessasi voit tehdä myös tehtäviä s. 72-73

Käsityö, pehmeät materiaalit (kaikki saa tehdä!) jos kotoa löytyy mitä tahansa lankaa virkkaa siitä pitkä ketjusilmukkanauha sormivirkkauksella (jos kotoa löytyy koukku, voit toki virkata silläkin). Suunnittele tästä nauhasta jokin työ. Voit liimata nauhan esimerkiksi vessapaperirullan, pilttipurkin jne ympärille ja lisätä siihen silmät, jalat, häntä… mitä vain. Saat myös tehdä kiinteitä silmukoita ja niillä jonkin työn.Tässä muutama kuva ideoinnin avuksi. Jos kotoa ei lankaa löydy, voit askarrella jotain muuta kotoa löytyvillä materiaaleilla. Voit jatkaa työtä ensi viikolla, jos nyt ei tule valmista.

 

 

Uskonto                                                                                                                    kappale 28. Palmusunnuntai s. 78-79

  • tutki kuvaa- kukahan on kuvan päähenkilö? Miten ihmiset ottavat hänet vastaan?
  • lue kappale, kummatkin sivut
  • tee vihkoosi tehtävä 3 a, b ja c
  • kuuntele laulu Tiellä ken vaeltaa (hieman erilainen versio!) https://youtu.be/Dd4M7I_sCYk        tai kirjoita YouTubeen – tiellä ken vaeltaa
  • kirjoita vihkoosi mistä laulussa sinun mielestäsi kerrotaan

Mukavaa viikonloppua kaikille 🙂


Torstai 19.3.

Englanti (2 tuntia):

Aloita tunti toistamalla ja harjoittelemalla eläinsanoja työkirjasta s. 122-123. Kysy teht. 3 mallin mukaan eläimistä. Tee teht 4. Lue työkirjan takaa kpl:n 14 sanalista huolellisesti ääneen läpi ja sen jälkeen kuuntele kpl 14 Otavan sivuilta:

http://tiedostot.otava.fi/aanet/allstars3/

Suomenna kappale 14 sanaston avulla. Minulle voit lähettää viestiä Helmen tai sähköpostin kautta, mikäli kappale on vaikea tai haluat muuten apua.

Toisella tunnilla voit tehdä eläinaiheisen työn vihkoon tai paperille: aiheena Zoo eli eläintarha. Piirrä ja kirjoita, mitä eläimiä tarhassasi on. Voit lähettää minulle kuvan työstäsi sähköpostiin: riikka.koskinen@tampere.fi

Lopuksi voit kuunnella Five little monkeys- laulun ja laulaa mukana:

Läksy: lue ääneen kappaletta 14 ja harjoittele se hyvin, tee 5b-tehtävä s. 124.

Mukavaa päivää ja pysykää terveinä!

T. Riikka

Ympäristöoppi: Katso video ja kertaa sen avulla veden kiertokulku

Tämän jälkeen mene seuraavalle sivustolle (alla) ja

  • lue ukkonen ja salamointi
  • kuuntele viikon luontoääni- ukkonen sekä
  • katso sivun video- ukkosen synty

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/06/20/ukkonen-ja-salamointi

jos et pääse sivustolle, niin kertaa ukkoskappale kirjasta. Tässä linkki mistä voit kuunnella viikon luontoäänen- ukkonen (sama kuin tuolla sivustolla)

 

Kuvis: suunnittele ja tee kuvis-vihkoosi kuvien avulla omanlaisesi kana 🙂                   tee työsi lyijykynällä tai jos kotona on musta puuväri, tussi, geelikynä… väriä saat käyttää vain harjaan ja/tai nokkaan.

   

Muista pitää ”välitunteja”. Mukavaa päivää 🙂


Keskiviikko 18.3

Huomenta!

Matematiikka:  kpl 15, sivut 66-69

Massan mittayksiköt g (gramma) ja kg (kilogramma). Muista, että 1kg = 1000g. Tee tehtävät sivuilta 66-67 sekä kotimökki 15. Halutessasi, voit tehdä tehtäviä sivuilta 68-69. Tehtävät ovat samankaltaisia kuin m ja km kappaleessa.

Äidinkieli: Tekstikirja s. 110-111 Miten kirjoitan tietotekstin.                                           Lue molemmat sivut ja valitse itsellesi eläin omaa tietotekstiäsi varten. Tarkoitus on, että siellä kotona etäopetuksessa teet itse pienen tietotekstin valitsemastasi eläimestä. Toimi s. 111 ohjeen mukaan. Tämän ei tarvitse olla valmis tänään, voit jatkaa työtä myöhemminkin.

Musiikki: lauleskele tuttua laulua tai opettele esim. youtubesta uusi laulu, jonka esität jollekin 🙂 joko kotona olevalle aikuiselle tai sisarukselle tai vaikka puhelimessa mummulle tai kummille, lemmikkikin käy tai vaikka  pehmolelu!

Liikunta: ulkoile mahdollisuuksien mukaan tai tee vaikka tanssi lauluesitykseesi!

Iloa opiskeluun 🙂