3.A

Pe 14.5.

Saksa:

Kuuntelemme ympäristölaulun ♪ ♪ Kinderlied Umwelt – Unsere neue Taktik ist weniger Plastik – Hurra Kinderlieder. 

Laulamme aakkoslaulun Das ABC-Lied (ABC Song) – Kinderlieder zum Mitsingen | Sing Kinderlieder. 

Opettelemme materiaalisanat          PapierPappeMetallGlas und Plastik sekä Müll. Harjoittelemme liitutauluilla, tavaroilla sekä tavaamalla sanoja. 

Piirrämme ja kirjoitamme eri materiaaleihin sopivia sanoja vihkoon. 

Käymme vielä katsomassa koulun roskalaatikot ja nimeämme ne. 

Ke 12.5.

  • Päivi- ope piti Kymppikartoituksen matikan asioista.
  • Teimme siivouskävelyn ja keräsimme roskia tien varrelta.
  • Kertasimme yllin kokeeseen. Yllin koe ti 18.5. aiheesta Lähiympäristö.
  • Luimme eilen kirjoitettuja satuja.
  • Katsoimme Unicef- kävelyyn liittyvän videon sponsoreiden hankkimisesta ja videon Minun koulupäiväni.
  • Muista ottaa Unicef- passi mukaan kouluun perjantaina kävelyä varten!

 

Ti 11.5.

SA: Opettaja katsoo nimiä salkkuvihoista. Numerokoe poissaolleille.

Kuuntelemme kappaleen 10. Toistamme kappaleen. Luemme kappaletta saksaksi parin kanssa. Kerromme kappaleesta tehtävässä 5 (s. 122).

Saamme leiman vihkoihin. Teemme tehtävän 2 (s. 130).

Hausaufgabe: kertaa kappaleita 1 – 10

 

AI:

  • Kirjoitimme sadun harjoituskirjan s. 89.

MA:

  • Milli s. 182-183, lisätehtävät s. 184-185.
  • Kotiläksyksi kotimökki 41.

Ylli:

  • kertaismme kierrätyskappaletta ja tunnistimme kasveja ja eläimiä.

 

Ma 10.5.

AI:

  • Välkky s. 124-125 Sadun juoni – Ketun ja hirven jalan vaihto
  • Teimme tehtävän 1 suullisesti pohtien. Teimme tehtävät 2 ja 3 vihkoon.
  • Kotiläksyksi Välkyn harjoituskirja s. 88 Suunnittele oma satueläin.
  • Teimme äidinkielen kokeen.

MA:

  • Milli s. 178-179, lisätehtävät s. 180-181.
  • kotiläksyksi kotimökki 40.
  • Harjoittele kertolaskuja! Vieläkö pääset kertotaulujen aikatestistä läpi?

 

 

 

 

Pe 7.5.

Saksan tunti: 3A pe Muttertag 

Laulamme kiitoslaulun äidille Danke Mama (Muttertagslied) – Kinderlieder zum Mitsingen || Kinderlieder.

Mahlzeit.

Teemme äidille kortin Pop Up Muttertagskarten basteln – 4 coole Ideen.

Hausaufgabe: opettele ja kirjoita kappaleen 10 sanat (s. 118)

To 6.5.

Saksan tunti: 3A to 

Laulamme numerolauluja.

Opettaja kysyy numeroita > saamme + / ++ / +++.

Teemme kuuntelun 11 (s. 128). Teemme kappaleen loput tehtävät.

Aloitamme sanaston 10 kirjoittamisen (s. 118).

Hausaufgabe: opettele ja kirjoita kappaleen 10 sanat (s. 118)

 

AI:

  • Luimme ja arvioimme alkuviikosta kirjoitetut sadut Välkyn harjoituskirjasta.
  • Kertasimme kokeeseen Välkyn s. 159-167 ja teimme harjoitustehtäviä yhdessä.

Ke 5.5.

MA:

  • Milli s. 174-175, lisätehtävät s. 176-177.
  • Kotiläksyksi kotimökki 39.

AI:

  • Tuttu satu toisin Välkyn tekstikirja s. 122-123.
  • teemme tunnilla vihkotehtävät 1 ja 2.
  • Kotiläksyksi vihkotehtävä 3.
  • Kertasimme äidinkielen kokeeseen tulevat asiat Välkyn s. 159-167.
  • Äidinkielen päättökoe maanantaina 10.5.

Ylli:

  • Teemme monisteen kierrätyksestä.
  • Kertasimme vihkosta aiheet, jotka tulevat kokeeseen. Jaoin luettavat Lamppulauseet.
  • Yllin ko keskiviikkona 12.5. Aloita lukeminen ajoissa.

 

 Ti 4.5.

Saksan tunti: 3A ti

Laulamme werden-laulun. Harjoittelemme werden-verbiä Tarja Virtasen sivustolla. Teemme s. 125.

Teemme tehtävät 9 ja 10 (s. 126 – 127).

Hausaufgabe: opettele numerot (s. 30) > pieni suullinen koe

MA:

  • Teimme kokeen.

AI:

  • Kirjoitimme sadun kuvista Välkyn hajroituskirjasta s. 87.
  • Kotiläksyksi tuli moniste virkkeestä.

Ylli:

  • Luimme Aivot- materiaalista Lähiympäristöjaksosta kappaleen Pidä huolta ympäristöstä.
  • Teimme vihkomuistiinpanot.

Ma 3.5.

AI:

  • Luimme Välkyn tekstikirjasta sadun Kolme toivomusta s. 120-121.
  • Teimme koulussa vihkotehtävän 1.
  • Kotiläksyksi tuli vihkotehtävä 2 s. 121.
  • Teimem harjoituskirjasta s. 86.

MA:

  • Milli s. 166-167 Katsastus, lisätehtävät s. 168-169
  • Kotiläksyksi kertausmoniste koetta varten.
  • Matikan koe desimaaliluvuista tiistaina 4.5.

UE/ET

  • Keskustelimme kultaisesta säännöstä:
    • Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille.
  • Kävimme sanomassa luokkakavereille jotakin kehuvaa.
  • Kuuntelimme äänikirjaa Gretan tarina.

Pe 30.4.

Saksan tunti: 3A pe

Laulamme numerolaulun              https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-1/1gmp.

Pelaamme bingoa 20 – 30, 30 – 40 jne.

Mahlzeit.

Teemme numerotehtäviä Tarja Virtasen sivustolta                 https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-1/1gmp.

Hausaufgabe: näytä salkkutyö(t) kotona, pyydä allekirjoitus

To 29.4.

Saksan tunti: 3A to

Opettelemme vielä Euroopan maita Alle Flaggen und Länder Europas lernen für Kinder und Kleinkinder (deutsch).

Pelaamme kertauspeliä (s. 116).

Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 10. Teemme tehtävän 2 (s. 119).

Aloitamme werden-verbiä.

Hausaufgabe: harjoittele numeroita (s. 30)

 

AI:

 

Ke 28.4.

AI:

  • Välkyn harjoituskirja s. 84-85 mainoksista.

MA:

  • Milli s. 162-163, lisätehtävät s. 164-165
  • Kotiläksyksi kotimökki 37.
  • Matikan koe desimaaliluvuista tiistaina 4.5.

Ylli:

  • Kertasimme kappaletta Keväällä luonto herää.
  • Teimme monisteen aiheesta.
  • Kotiläksyksi tuli lukea Tutkimusmatka s. 34-35 ja tehdä vihkotehtävät 1 ja 2.

 

Ti 27.4.

Saksan tunti: 3A ti 

Laulamme numerolaulun https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-1/1gmp.

Teemme numerosivut s. 122 – 124.

Hausaufgabe: kuuntele, suomenna ja lue kappale 10 (s. 27 – 29)

 

MA:

  • Millis s. 158-159, lisätehtävät s. 160-161
  • Kotiläksyksi kotimökki 36

AI:

  • Tutkimme mainoksia Välkyn s. 118.
  • Teimme vihkotehtävän 1.
  • Kotiläksyksi vihkotehtävä 2 s. 119.

Ylli:

  • Kävimme Aivot- materiaalista läpi Lähiympäristö- jakson kappaleen 7: Keväällä luonto herää.
  • Teimme materiaalin sähköiset tehtävät.
  • Teimme vihkomuistiinpanot.

Ma 26.4.

MA:

  • Milli s. 154-155, lisätehtävät s. 156-157
  • Kotiläksyksi kotimökki 35

AI:

  • Välkyn s. 116-117 Perinnettä peliin.
  • Teimme tunnilla vihkotehtävät 1 ja 2 s. 117.
  • Teimme harjoituskirjasta s. 83 ohjeen kirjoittaminen.
  • Kotiläksyksi Välkyn harjoituskirja s. 82.

UE/ET:

  • Katsoimme Lamminpään koulun uutiset ja kuuntelimme kestävään kehitykseen liittyvän tarinan.
  • Kuuntelimme äänikirjana Gretan tarinaa.

Pe 23.4.

Saksan tunti: 3A pe 

Laulamme numerolaulun https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-1/1gmp.

Opettaja kerää salkkutyöt. Jatkamme kertaustehtäviä.

Mahlzeit.

To 22.4.

Saksan tunti: 3A to 

Jatkamme kertaustehtäviä.

Harjoittelemme numeroita 0 – 12 sekä 0 – 1 000 Tarja Virtasen sivustolla        https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-1/1gmp.

AI:

  • Teimme toistokirjoituksen.

Ke 21.4.

AI:

  • Teemme itsearvioinnin omasta tietotekstistä ja jokainen arvioi jonkun toisen tietotekstin.
  • Kotiläksyksi Välkyn harjoituskirja s. 81.

MA:

  • Milli s. 150-151, lisätehtävät s. 152-153
  • Kotilälksyksi kotimökki 34.

Ylli:

  • Teemme vihkomuistiinpanot.
  • Teemme Aivot- materiaalista sähköiset tehtävät kappaleeseen Järvet ovat tärkeitä elinympäristöjä.

Ti 20.4.

Saksan tunti: 3A ti 

Opettelemme vielä Euroopan maita Alle Flaggen und Länder Europas lernen für Kinder und Kleinkinder (deutsch).

Katsomme vielä kappaleen 9 sanaston uudestaan. Teemme kertaustehtäviä yhdessä (s. 111 -).

Hausaufgabe: salkkutyö 11 (s. 107) PERJANTAIKSI

MA:

  • Milli s. 146-147, lisätehtävät s. 148-149
  • Kotiläksyksi kotimökki 33

AI:

  • Teimme harjoituskirjasta s. 78-79.
  • Kotiläksyksi harjoituskirja s. 80.

Ylli:

  • Kävimme yhdessä Aivot materiaalista Lähiympäristö- jaksosta läpi lukua 4: Järvet ovat tärkeitä elinympäristöjä.
  • Kotiläksyksi tuli moniste aiheesta.

 

Ma 19.4.

MA:

  • Milli s. 142-143, lisätehtävät s. 144-145
  • Kotiläksyksi kotimökki 32

AI:

  • Kirjoitimme tietotekstit loppuun koneella.
  • Luimme satuja ja vastasimme kysymyksiin saduista.
  • Teimme Välkystä s. 114-115 pareittain t. 1.
  • Kotiläksyksi tuli Välkyn s. 114-115 vihkotehtävä 3.

 

 

Pe 16.4.

 

KU:

Saksan tunti: 3A pe

Opettaja kerää puuttuvia salkkutöitä.

Opettelemme Euroopan maita Alle Flaggen und Länder Europas lernen für Kinder und Kleinkinder (deutsch).

Kuuntelemme kappaleen 9. Luemme sen saksaksi parin kanssa. Kerromme tehtävästä 4 (s. 102).

Mahlzeit.

Teemme tehtävän 1 (s. 109). Saamme sanastoihin leiman.

Teemme agenttitehtävän 2.

Hausaufgabe: opettele vielä kappaleen 9 sanat (s. 101)

 

MU:

UE/ET:

To 15.4.

Saksan tunti: 3A to

Katsomme Micky Mouse Wunderhaus –videon. Laulamme Wo ist die Hexe? -laulun. Teemme arvuuttelun huoneilla Bist du im Wohnzimmer / in der Küche?.

Kuuntelemme kuuntelun 12 (s. 107).

Valitsemme monisteesta maan. Kierrämme kysymässä musiikin tahdissa Woher kommst du? (Heidi-laulu).

Hausaufgabe: kirjoita ja opettele kappaleen 9 sanat (s. 101)

 

AI:

  • Kirjoitamme tietotekstiä loppuun.
    • Muista pääotsikko ja väliotsikot!
    • Muokkaa tekstiä halutessasi eri fontilla ja korostuksilla.
    • Lisää tekstin loppuun kuva tietotekstisi eläimestä.
  • Ensi viikolla on mahdollisuus kirjoittaa tietotekstiä vielä yhdellä tunnilla.
  • Voit jatkaa tietotekstiä myös kotona loppuun. Kirjaudu kotona opetus.tampere.fi

Ke 14.4.

 

AI:

  • Kirjoitimme koneella OneDriveen tietoteksiä suunnitelman pohjalta.

MA:

  • Matikassa alkoi jakso desimaaliluvut.
  • Milli s. 138-139, lisätehtävät s. 140-141.
  • Kotiläksyksi kotimökki 31.

Ylli:

  • Jatkoimme elinympäristöjä ja teimme kasvi- ja lajintunnistusmonisteen.

Ti 13.4.

Saksan tunti: 3A ti 

Kuuntelemme ja laulamme Katzenklo-laulun. Opettaja kerää salkkutöitä.

Harjoittelemme verbintaivutusta vielä Tarja Virtasen sivustolla  https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/los-geht%27s-1/l6-spring-mit.

Pelaamme yhdessä verbipelejä. Teemme tehtävät 9 ja 10.

Lue tarina 13 (s. 108) ja vastaa kysymyksiin suomeksi.

 

MA:

  • Teimme matikan kokeen.

AI:

  • Kirjauduimme O365:teen, loimme OneDriveen kansion omalla nimellä, jaoimme sen opettajalle. Loimme kansioon Word- tiedoston ja laitoimme sille nimeksi Tietoteksti eläimestä.
  • Katso, että sinulla on huomiseksi tietoja valitsemastasi eläimestä eilen jaetussa monisteessa. Huomenna alamme kirjoittaa tietotekstiä koneella.

Ylli:

  • Jatkamme tällä viikolla Lähiympäristön kasveja ja eläimiä. Kuuntelimme Aivoista luvusta 3 selityksiä eri elinympäristöille.
  • Kirjoitimme vihkomuistiinpanoihin selitykset eri elinympäristöille.
  • Niitty= Aukea alue, jolla ei kasva puita. Niityillä on paljon heinäkasveja.
  • Pelto= Ihmisen muokkaama elinympäristö. Pelloilla kasvaa kasveja, joista on eläimille ja ihmisille hyötyä.
  • Puisto= Ihmisen rakentama elinympäristö. Ne ovat viheralueita, joita hoidetaan.
  • Metsä= Luonnonympäristö, jossa kasvaa paljon puita. Siellä elää monia eri kasvi- ja eläinlajeja.

Ma 12.4.

AI:

  • Tämän viikon aiheena on tietoteksti.
  • Tutkimme Välkyn s. 110.
  • Aloimme suunnitella omaa tietotekstiä.
  • Jatka monisteeseen tietojen keräämistä kotona.
  • Tietoteksti eläimestäEläimen nimi:Tuntomerkit eli miltä se näyttää:Elintavat:Ravinto eli mitä eläin syö:Luonne:Muuta mielenkiintoista:

MA:

  • Milli s. 130-131 Katsastus. Lisätehtävät s. 132-133.
  • Kotiläksyksi kertausmoniste.
  • Matematiikan koe murtoluvuista huomenna tiistaina.

Pe 9.4.

Saksan tunti: 3A pe

Laulamme vielä pääsiäislaulun Hoppelsong – Kinderlied zum Osterfest.

Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 9.

Mahlzeit.

Teemme tehtävät 8 – 10 (s. 104-106).

KU:

MU:

UE/ET:

To 8.4.

Saksan tunti: 3A (pääsiäisloman jälkeen) 

Laulamme pääsiäislaulun Hoppelsong – Kinderlied zum Osterfest. Kuuntelemme vielä Stups, der kleine Osterhase –laulun Rolf Zuckowski | Stups, der kleine Osterhase (Lyric Video).

Opettelemme paikan pikkusanat auf, in, hinter, unter, vor, neben. Harjoittelemme suklaamunalla. Etsimme oman suklaamunan ja sanomme oikean paikan pikkusanan. Laitamme suklaamunan eri paikkoihin ja harjoittelemme parin kanssa pikkusanoja.

Etsimme myös pääsiäispupua Bist du mein Osterhase?

Katsomme vielä elokuvaa Helma legt los Osterfilm: Helma legt los.

 

AI:

  • Välkyn harjoituskirja s. 76-77.

Ke 7.4.

MA:

  • Milli s. 126-129
  • Kotiläksyksi kotimökki 29

AI:

  • Välkky s. 108-109 Koirien viestintää. Luimme tekstin ja teimme vihkotehtävän 1. Osa ehti tehdä myös tehtävän 2.
  • Kotiläksyksi vihkotehtävä 3.

Ylli:

  • Aivot materiaali: Lähiympäristö: Lähiympäristön kasvit ja eläimet
  • Luimme materiaalin ja teimme sähköiset tehtävät.
  • Kirjoitïmme vihkomuistiinpanot.

 

Ke 31.3.

MA:

  • Milli s. 122-123, lisätehtävät s. 124-125
  • Kotiläksyksi kotimökki 28

AI:

  • Teimme Välkystä vihkotehtävän 4 s. 107.
  • Harjoituskirjasta s. 74-75.

Ylli:

  • Aivot- materiaalista Lähiympäristö, luku2: Kasvit yhteyttävät.
  • Teimme vihkomuistiinpanot.
  • Teimme monisteen aiheesta.

MA 29.3.

MA:

  • Milli s. 118-119, lisätehtävät s. 120-121
  • Kotiläksyksi kotimökki 27

AI:

  • Aakkostaminen ja hakemisto Välkky s. 106-107.
  • Teimme tunnilla vihkotehtävät 1 ja 3.
  • Kotiläksyksi tuli vihkotehtävät 2a ja b.
  • Teimme harjoituskirjasta s. 73, osa ehti tehdä jo sivun 74.

UE/ET:

 

Pe 26.3.

Saksa: 3A pe

Katsomme Feuerwehrmann Sam –ohjelmaa Feuerwehrmann Sam Deutsch Neue Folgen | Falscher Alarm\ Das Beste von Norman 🚒 Kinderfilme (noin 8 min.).

Toistamme sanaston. Kuuntelemme kappaleen 9. Tarkistamme tehtävän 2 (s. 102).

Mahlzeit.

Teemme tehtävät 5 ja 7.

Hausaufgabe: kuuntele, suomenna, toista ja lue kappale 9 (s. 24-25)

KU:

  • Teemme tulppaanin valkoisella liidulla.
  • Väritämme tulppaanin ja taustan akvarelliliiduilla ja levitämme värin.

 

MU

UE:

To 25.3.

Saksan tunti: 3A to

Bob der Baumeister. Katsomme Postbote Pat –ohjelmaa Postbote Pat S3 E1 Kater Jess lernt fliegen HQ DVD Rip.

Esittelemme salkkutyömme parille. Työt kerätään.

Harjoittelemme huoneita ja talosanoja (s. 24-25) sekä Quizletissä           https://quizlet.com/502676784/zimmer-fur-kleine-kinder-flash-cards/. Esitämme ja arvaamme. Teemme tehtävän 1 (s. 101).

Hausaufgabe: 2 (s. 102)

 

AI:

  • Teimme kuullun ymmärtämisen.
  • Kotiläksyksi harjoituskirja s. 72.

Ke 24.3.

MA:

  • Milli s. 114-115, lisätehtävät s, 116-117
  • Kotiläksyksi kotimökki 26

Ylli:

  • Jatkoimme aihetta elinympäristö.
  • Teimme vihkomonisteen.
  • Kotiläksyksi tuli lukea Tutkimusmatkasta s. 134-135 ja tehdä vihkotehtävät 1 ja 3.

AI:

  • Teimme luetun ymmärtämisen.

Ti 23.3.

Saksan tunti: 3A

Laulamme Magst du Coca-cola? -laulun.

Pelaamme yhdessä verbipeliä. Esitämme ja arvaamme ammatteja (s. 93).

Kuuntelemme ja toistamme kappaleen 8. Luemme kappaleen saksaksi parin kanssa.

Aloitamme salkkutyön 16 (s. 99).

Hausaufgabe: salkkutyö 16 (s. 99) (arvioidaan)

 

MA:

  • Milli s. 110-111, lisätehtävät s. 112-113
  • Kotiläksyksi kotimökki 25

AI:

  • Tutkimme sisällysluetteloa Välkyn s. 104. Pohdimme yhdessä keskustellen vastauksia tehtävään 1.
  • Kotiläksyksi tuli vihkotehtävä 2a.b.c s. 105. Saa tehdä myös +-tehtävän.

Ylli:

  • Aivot-materiaalista jakso Lähiympäristö ja sieltä luku 1: Erilaisia elinympäristöjä. Luimme tekstit ja teimme sähköiset tehtävät.
  • Teimme vihkoon kaaviokuvan erilaisista elinympäristöistä.

 

Ma 22.3.

AI:

  • Välkky s. 102-103 Kerppu ja tyttö.
  • Teimme tunnilla vihkotehtävät 1 ja 2.
  • Kotiläksyksi tuli vihkotehtävät 3a,b, ja c. Saa tehdä + tehtävän, jos haluaa.
  • Kuuntelimme sadun Pupu Puputtaja Punni
    • https://areena.yle.fi/audio/1-50041419
    • Vastasimme sadun pohjalta virkkeillä kysymyksiin:
      1. Kenen pupu Punni oli?
      2. Mitä Punnilta puuttui? Mainitse kaksi asiaa.
      3. Mistä Punni löytyi?
      4. Mitä prinsessa ompeli kiinni?

MA:

  • Milli s. 106-107, lisätehtävät s. 108-109.
  • Kotiläksyksi kotimökki 24.

UE:

Pe 19.3.

Saksan tunti: 3A

Laulamme Magst du Coca-Cola? -laulun. Teemme ristikon 2 (s. 100).

Mahlzeit.

Harjoittelemme sanastoa ja ammatteja Tarja Virtasen sivustolla    https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-1/8dvib.

Opettele ja kirjoita kappaleen 8 sanat vihkoon (s. 87).

Hausaufgabe: opettele kappaleen 8 sanat (s. 87), kirjoita loppuun mikäli jäi kesken

 

KU:

  • Teimme sarjakuvia loppuun.

MU:

UE:

  • Tähti s. 66-67 Ihmiset tarvitsevat yhteisiä sääntöjä.
  • Teimme vihkotehtävät 1,2,3, ja 4 vihkoon.

 

To 18.3.

Saksan tunti: 3A to (voit liittyä tunnille Teamsin kalenterin tai saksan teamin kautta)

Teemme tehtävät 12 ja 13 (s. 97). Teemme salkkuvihkoon työn

Ich kann   Ich kann nicht     Ich mag    Ich mag kein / keine / keinen

Tee tehtävät 14 ja 15 (s. 98) parin kanssa suullisesti.

Teemme kuuntelun 17 (s. 99).

 

AI:

  • Harjoittelemme asiallista asiointia.
  • Kirjoitamme sähköisen viestin opettajalle Wilman kautta.

Ke 17.3.

MA:

  • Milli s. 102-103, lisätehtävät s. 104-105
  • Kotiläksyksi kotimökki 23

AI:

  • Kirjoitamme kirjeeseen kirjekuoren.
  • Välkky s. 100 Asiallista asiointia. Miten olet kohtelias? Mitä pitää ottaa huomioon?

Ylli:

  • Kotiläksyksi tuli lukea Tutkimusmatka s. 60-61 Orava on pihapiirin nisäkäs. Tee vihkotehtävä 2 a,b, ja c vihkoon. Muista selittää sana virkkeellä.
  • Kertaamme kappaletta Eläimet ovat sopeutuneet Suomen talveen.
  • Teemme monisteen aiheesta.

 

Ti 16.3.

Saksan tunti: 3A ti (voit liittyä tunnille Teamsin kalenterin tai saksan teamin kautta)

Laulamme Das ist meine Familie.

Esittelemme toisemme perheenjäseninä mikrofoniin:

Das ist meine Oma. Das ist mein kleiner Bruder. Das ist meine große Schwester.

Käymme pehmoeläimillä läpi eläimiä ja harjoittelemme kieltosanoja Ist das ein Hund? Nein, das ist kein Hund. Das ist eine Katze.      Teemme tehtävän 1 (s. 100).

Harjoittelemme ammatteja (s. 92-93).

MA:

  • Aloitimme uuden jakson, Murtoluvut.
  • Kuuntelimme tarinan aloitusaukeamaan s. 96-97.
  • Milli s. 98-99, lisätehtävät s. 100-101.
  • Kotiläksyksi kotimökki 22.

AI:

  • Kirjoitimme kirjeet loppuun. Huomenna laitamme ne kirjekuoriin ja harjoittelemme vastaanottajan kirjoittamista kuoreen.
  • Teimme Välkyn harjoituskirjasta s. 70.
  • Kotiläksyksi tuli Välkyn harjoituskirjasta s. 71.

Ylli:

  • Aivot materiaalista Luku 6. Eläimet ovat sopeutuneet Suomen talveen. Teimme sähköiset tehtävät.
  • Teimme vihkomuistiinpanot.

Ma 15.3.

AI:

  • Tämän viikon aiheena Kirje ja postikortti.
  • Luimme Välkystä s. 98-99.
  • Teimme koulussa vihkotehtävät 1 ja 2.
  • Kotiläksyksi tuli vihkotehtät 3a,b, ja c. Saa tehdä myös + tehtävän.
  • Aloimme kirjoittamaan kirjettä kaverille tai sukulaiselle.
    • Merkitse paikka ja päiväys.
    • Aloita tervehdyksellä.
    • Kysy kuulumisia.
    • Kerro omia kuulumisia.
    • Lopeta mukavasti.
    • Kirjoita nimesi.

MA:

  • Teimme kokeen.

UE:

  • Tähti s. 66-67 Ihmiset tarvitsevat yhteisiä sääntöjä.
  • Luemme kappaleen. Keskustelemme säännöistä.
  • Teemme vihkoon ajatuskartan säännöistä.
    • Keskelle otsikko sääntöjä tarvitaan.

 

 

Pe 12.3.

KU:

Saksan tunti: 3A pe

Laulamme Magst du Coca-cola? -laulun. Kuuntelemme lauluja myös Tarja Virtasen sivustolta https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-1/8dvib. Harjoittelemme myös mögen- ja können-verbejä.

Mahlzeit.

Teemme s. 94-96.

Schönes Wochenende.

MU:

UE:

To 11.3.

Saksan tunti: 3A to 

Kuuntelemme talvilaulun Schnee, Schnee, Schnee II Winterlieder für Kinder 2018. Laulamme talvilaulun Kleiner Schneemann – Weihnachtslieder zum Mitsingen | Winterlieder | Sing Kinderlieder & EMMALU.

Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 8. Teemme tehtävät 2, 3 ja 4.

AI:

 

Ke 10.3.

MA:

  • Milli s. 90-91 Katsastus, lisätehtävät s. 92-93
  • Kotiläksyksi moniste katsastuksen asioista.
  • Matikan koe ma 15.3.

AI:

  • Välkyn harjoituskirja s. 68-69. Harjoittelimme viestin kirjottamista.

Ylli:

  • Teimme ristikon aiheesta Kasvit ovat sopeutuneet Suomen talveen.

Ti 9.3.

MA:

  • Milli s. 86-87, lisätehtävät s. 88-89
  • Kotiläksyksi kotimökki 20

AI:

  • Välkky s. 96-97 Viesti
  • Teemme vihkotehtävät 1 ja 2.
  • Kotiläksyksi vihkotehtävä 3.

Ylli:

  • Aivot materiaalista uusi jakso Lähiympäristö, luku 5 Kasvit ovat sopeutuneet Suomen talveen
  • Teimme vihkoon aloitussivun Lähiympäristö, jonka sai koristella piirtämällä.
  • Teimme muistiinpanot vihkoon.
    • Otsikko: Kasvit ovat sopeutuneet Suomen talveen
      • Suomessa on talvella kylmää ja vähän auringonvaloa.
      • Yksivuotiset kasvit kuolevat syksyllä.
      • Monivuotiset kasvit siirtyvät lepotilaan.

 

Ma 8.3.

AI:

  • Uusi jakso: Viestintä ja tiedonhankinta Välkky s. 94-95.
  • Tutkimme, mitä tässä jaksossa tehdään s. 95 alakulmasta. Mietimme yhdessä vastauksia tehtäviin 1 ja 2.
  • Teimme tehtävän 3 vihkoon kunnollisilla virkkeillä. Muista iso alkukirjain, kuvailevat sanat ja pisteet.
  • Teimme tehtävän 4 vihkoon kunnollisilla ohjevirkkeillä.
  • Harjoituskirja s. 66-67

MA:

  • Milli s. 82-83, lisätehtävät s. 84-85
  • Kotiläksyksi kotimökki 19.

UE:

  • Katsomme loppuun Mooseksesta kertovan elokuvan Niilin prinssi.

Ti 9.3.

Saksan tunti: 3A ti (loman jälkeen) 

Kuuntelemme talvilaulun Schnee, Schnee, Schnee II Winterlieder für Kinder 2018. Laulamme talvilaulun Kleiner Schneemann – Weihnachtslieder zum Mitsingen | Winterlieder | Sing Kinderlieder & EMMALU.

Piirrä ja kirjoita salkkuvihkoon talvilomastasi

Meine Winterferien (Wetter, Kleider, Wintersport)

Harjoittelemme kieltosanoja nein / nicht / kein.

Kannst du Snowboard fahren?

Nein, ich kann nicht Snowboard fahren. Ich habe kein Snowboard.

Teemme kirjasta s. 90-91.

Hausaufgabe: kuuntele, suomenna, lue ja toista kappale 8

Pe 26.2.

Saksan tunti: 3A pe 

Laulamme talvilaulun Kleiner Schneemann – Weihnachtslieder zum Mitsingen | Winterlieder | Sing Kinderlieder & EMMALU.

Käymme läpi talvilajeja. Kerromme, mitä teemme ja mitä emme:

Ich laufe Ski. Ich laufe nicht Ski.

Mahlzeit.

Esitä päälle pukemista ja sano talvivaate (s. 59).

Jatkamme Sissi-elokuvan katsomista                                https://www.youtube.com/watch?v=aEVQg1YHxAA (1:09).

Schöne Winterferien.

 

KU:

MU:

To 25.2.

Saksan tunti: 3A to So ein Zufall 1

Kuuntelemme talvilaulun Schnee, Schnee, Schnee II Winterlieder für Kinder 2018.

Harjoittelemme talvisäätä (s. 51). Toistamme talveen liittyvät lauseet. Esitämme ja arvaamme.

Toistamme kappaleen 8 sanaston. Esitämme ja arvaamme parin kanssa. Kuuntelemme kappaleen 8. Teemme tehtävän 2 (s. 88) ja 3 (s. 89).

AI:

  • Luimme kirjoitettuja tarinoita omalle ryhmälle ääneen.
  • Kävimme läpi yllin kokeen.
  • Muista näyttää kokeet kotona ja pyytää allekirjoitus.
  • Lue kotona kirjaa!

Ke 24.2.

MA:

  • Milli s. 78-79, lisätehtävät s. 80-81
  • Kotiläksyksi kotimökki 18. Jos perustehtävät s. 78-79 jäivät kesken, tee loppuun.

AI:

  • Kirjoitimme tarinaa.
  • Kirjoita tarina kotona loppuun, jos se jäi vielä kesken.

Ylli:

  • Teimme kokeen.

Ti 23.2.

Saksan tunti: 3A ti

Teemme ristikon 2 (s. 86)

Harjoittelemme kappaletta 7 Tarja Virtasen sivustolla          https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-1/7fwKK

Kuuntelemme kappaleen 7. Luemme sen saksaksi. Kerromme kuvista ilman tekstin apua. Saamme leiman vihkoihin.

MA:

  • Milli s. 74-75, lisätehtävät s. 76-77
  • Kotilläksyksi kotimökki 17

AI:

  • Kirjoitamme tarinaa eilisen sanalistan perusteella.
  • Otsikko joku Välkyn s. 89 otsikoista.

Ylli:

  • Teemme ryhmätytö loppuun ja esittelemme niitä toisille.
  • Huomenna Yllin koe aiheesta Suomi.

Ma 22.2.

AI:

  • Aloimme suunnitella tarinaa.
  • Valitse otsikko Välkyn s. 89.
  • Teimem tarinavihkoon sanalistaa, johon kirjoitimme kiinnostavia verbejä, tarkkoja substantiiveja ja sopivia adjektiiveja. Näitä käytetään tarinassa, jota kirjoitetaan huomenna.
  • Jos sanalista jäi kesken, tee se kotona loppuun.
  • Teemme sisäilmakyselyn. Linkki kyselyyn löytyy oppilaan Wilmasta.

MA:

  • Milli s. 70-71, lisätehtävät s. 72-73
  • Kotiläksyksi kotimökki 16.

UE:

 

Pe 19.2.

Saksan tunti: 3A pe 

Pesemme kädet ja laulamme Das ist meine Familie.

Kuuntelemme kuuntelun 14 (s. 83).

Mahlzeit.

Tee tehtävä 15 (s. 84). Tee tehtävä 12 (s. 83) parin kanssa.

Kirjoita kappaleen 7 mustat sanat vihkoon, ulkomuistista (s. 73).

Hausaufgabe: opettele kappaleen 7 sanat (s. 73)

To 18.2.

Saksan tunti: 3A to 

Pesemme kädet ja tanssimme vielä Humba Täterän tahdissa Humba Täterä – Singen, Tanzen und Bewegen || Kinderlieder.

Harjoittelemme vielä esttenten-laulun (s. 78) ja pelin avulla verbintaivutusta.

Harjoittelemme esittäytymistä (s. 82), myös mikrofonilla.

Hausaufgabe: opettele kappaleen 7 sanat (s. 73)

 

AI:

  • Teimme luetun ymmärtämisen.
  • Puhuimme kokeeseen valmistautumisesta.
  • Lue kotona vielä läpi moniste Ympäristötiedon kokeeseen valmistautuminen.
  • Jaoin myös monisteen Suomi, kertaa oppimaasi. Harjoittele kertomaan vastaukset kysymyksiin. Tämäkin siis valmistautumista ensi keskiviikon yllin kokeeseen.

Ke 17.2.

MA:

  • Milli s. 66-67, lisätehtävät s. 68-69
  • Kotiläksyksi kotimökki 15.

AI:

  • Teimme äidinkielen kokeen.

Ylli:

  • Teimme monisteen Lapista vihkoon.
  • Harjoittele vähitellen yllin kokeeseen. Koe aiheesta Suomi.
    • Harjoittele useampana päivänä.
    • Lue lamppulauseet jaetusta monisteesta.Tee monisteessa olevat harjoitustehtävät.
    • Kertaa vihkomonisteet.

 

Ti 16.2.

Saksan tunti: 3A ti 

Pesemme kädet ja kuuntelemme Karnevaalimusiikkia Kinderlieder Mix für Fasching und Karneval (14:50).

Kuuntelemme ja suomennamme Karneval-tarinan (s. 80-81).

Tanssimme Humba Täterän tahdissa Humba Täterä – Singen, Tanzen und Bewegen || Kinderlieder.

Esittelemme ystävätarinamme salkkuvihoista.

Laulamme vielä ystävälaulun Du bist meine allerbeste Freundin || Kinderlieder zum Mitsingen.

MA:

  • Milli s. 63, lisätehtävät s. 64-65
  • Kotiläksyksi kotimökki 14.

AI:

  • Kävimme vielä läpi sarjakuvan piirteitä.
  • Teimme Välkyn harjoituskirjasta s. 62-63.
  • Kotiläksyksi tuli moniste adjektiiveista. Huomenna on äidinkielen koe sanaluokista.

Ylli:

  • Kävimme Aivot- materiaalista läpi kappaleen Pohjois-Suomea kutsutaan Lapiksi.
  • Jokainen sai monisteella kotiin Lamppulauseet, joista tulee lukea kokeeseen. Koe on ensi viikon keskiviikkona. Käymme loppuviikosta vielä yhdessä läpi, miten kokeeseen valmistaudutaan.

 

Ma 15.2.

MA:

  • Milli s. 58-59, lisätehtävät s. 60-61
  • Kotiläksyksi kotimökki 13.

AI:

  • Kertasimme sanaluokkia.
  • Teimem Välkyn harjoituskirjasta s. 64-65.
  • Luimme Välkystä sarjakuvan s. 90 ja teimme vihktoehtävät 1,2, ja 3 s. 91.
  • Kotiläksyksi tuli moniste verbeistä.

UE:

Pe 12.2.

Saksan tunti: 3A pe

Pesemme kädet ja kuuntelemme ja laulamme ystävälaulun Du bist meine allerbeste Freundin || Kinderlieder zum Mitsingen.

Harjoittelemme kuvailevia sanoja https://quizlet.com/264037788/adjektive-fur-kleine-kinder-flash-cards/.

Mahlzeit.

Leikkaamme sydämiä ja kirjoitamme niihin kehuvia lauseita: Du bist nett / brav / schnell / hübsch / stark / freundlich / mutig / klug. Laitamme sydämet rasiaan ja jokainen saa poimia vähintään yhden sydämen.

Kuvailemme ystäväämme salkkuvihkoon mallin mukaan (13, s. 83).

Hausaufgabe: 13 (s. 83) loppuun

KU:

  • Teemme loppuun talviset mosaiikkityöt.
  • Teemme ystävänpäiväkortteja.

MU:

UE:

  • Tähti- kirjasta kappale Kansa unohtaa Jumalansa s. 60-61.
  • Teimem vihkomuistiinpanot:
    • Jumala antoi Moosekselle kymmenen käskyä, joissa kerrottiin, miten ihmisten pitäisi elää. Ihmiset unohtivat kuitenkin Jumalansa.
  • Teimme vihkotehtävät 1 ja 3 s. 61.
  • http://www.tv7.fi/arkki/nasta-raamis/elamisen-saannot_p33789/

To 11.2.

Saksan tunti: 3A to Wiener Opernball

Ihastelemme Wienin 2020 oopperatanssiaisia Opernball Eröffnung 2020.

Kuuntelemme ja luemme Traumreise 2: Opernball in Wien (s. 26). Luemme ja esitämme tarinan.

Jatkamme Sissi-elokuvan katsomista                                    https://www.youtube.com/watch?v=aEVQg1YHxAA (55).

 

AI:

  • Tarkistimme Substantiivit monisteen.
  • Kertasimme, mitä ovat substantiivit, verbit ja adjektiivit.
  • Luimme satuja ja vastasimme niistä kysymyksiin.
  • Ei tullut läksyä mutta muista lukea kirjaa ja voit harjoitella sanaluokkia. Äidinkielen koe ke 17.2.

 

Ke 10.2.

MA:

  • Milli s. 52-55, lisätehtävät s. 56-57
  • Kotiläksyksi kotimökki 12

AI:

  • Teimme sanelun.
  • Tarkistimme kotiläksymonsiteen.
  • Kotiläksyksi moniste substantiiveista.

Ylli:

  • Teimme monisteen Vaara-Suomesta.

Ti 9.2.

Saksan tunti: 3A ti 

Pesemme kädet ja kuuntelemme Katzenklo-laulun.

Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 7.

Mietimme kuka on er / sie ja sein / ihr.

Kuuntelemme ja tanssimme esttenten-laulun (s. 78). Harjoittelemme verbintaivutusta (s. 77-81).

MA:

  • Teimme matikan kokeen.
  • Jos et tänään musitanut tuoda matikan läksymonsitetta kouluun, palauta se huomenna.

AI:

  • Kirjoitimme lyhyen tarinan eilen kirjoitetuista sanoista.
  • Läksyksi tuli moniste Yleisnimistä ja erisnimistä.

Ylli:

  • Luimme Aivot- materiaalista Vaara-Suomesta ja teimme kappaleen tehtävät.

Ma 8.2.

MA

  • Milli s. 46-47
  • Kotiläksyksi kertausmoniste
  • Matikan koe huomenna ti 9.2.

AI:

  • Opettelimme synonyymeja ja vastakohtia Välkky s. 88.
  • Teimme harjoituskirjasta s. 60-61. Jos tehtävät jäivät kesken, tee kotona loppuun.

UE:

  • Luimme Tähti-kirjasta Kohti luvattua maata s. 56-59.
  • Kirjoitimme vihkomuistiinpanot:
    • Kohti luvattua maata (otsikko)
    • Jumala suojeli Israelin kanssa pakomatkalla Egyptistä.
      • Pilvi viilensi päivän kuumuudessa.
      • Hohtava tulipatsas valaisi yöllä.
      • Pölypilvi esti sotilaita hyökkäämästä.
      • Mereen ilmestyi kuiva polku käveltäväksi.
      • Sotilaat ja hevoset jäivät aaltojen alle.

 

Pe 5.2.

Saksan tunti: 3A pe

Pesemme kädet ja laulamme laulun Das ist meine Familie.

Kuuntelemme vielä kappaleen 7. Tarkistamme tehtävän 2 (s. 74). Teemme tehtävän 3.

Mahlzeit.

Teemme vielä s. 75-76.

Hausaufgabe: kuuntele, suomenna, toista ja lue kappale 7 (s. 21)

To 4.2.

Saksan tunti: 3A to

Pesemme kädet ja kuuntelemme Ich bin wunderschön -laulun.

Valitsemme saksankielisen nimen.

Toistamme kappaleen 7 sanat (s. 73). Esitämme ja arvaamme parin kanssa.

Teemme tehtävän 1. Kuuntelemme kappaleen 7.

Hausaufgabe: 2 (s. 74)

Ti 2.2.

Saksan tunti: 3A ti

Pesemme kädet ja kuuntelemme Ich bin wunderschön -laulun.

Kuuntelemme ja toistamme kappaleen 6. Luemme kappaletta parin kanssa. Kysymme kappaleen 6 sanoja parin kanssa.

Esitämme kappaleen 6.

Kertaamme vielä Tarja Virtasen sivustolla              https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-1/6-was-ist-los.

Hausaufgabe: mieti saksankielistä nimeä

 

MA:

  • Milli s. 38-39, lisätehtävät s. 40-41
  • Kotiläksyksi kotimökki 9

AI:

  • Jatkoimem adjektiiveja.
  • Teimme Välkystä vihkotehtävät 2,3, ja 4 s. 87.
  • Kotiläksyksi tuli Välkyn harjoituskirjasta s. 56.

Ylli:

  • Jatkoimme Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus- teemaa ja keskustelimme erilaisista väittämistä.
  • On ammatteja, jotka sopivat vain miehille tai vain naisille.
  • Koulussa tyttöjä ja poikia kohdellaan eri tavoin.
  • Koulussa ei pitäisi olla erikseen tyttöjen ja poikien vessoja.
  • Köyhyys on ihmisen omaa syytä.
  • Ryhmän ulkopuolelle jättäminen on pahempaa kiusaamista kuin nimittely.

Luin kirjan Ilvekset kuin veljekset.

Ma 1.2.

MA:

  • Milli s. 34-35, lisätehtävät s. 36-37.
  • Kotiläksyksi kotimökki 8.

AI:

UE:

 

Pe 29.1.

Saksan tunti: 3A pe

Pesemme kädet ja laulamme laulun olla-verbistä              https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-1/4-so-ein-zufall ja omistaa-verbistä https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-1/5-viele-fische. Teemme ja tarkistamme tehtävän 10 (s. 68-69). Pelaamme haben-noppapeliä.

Mahlzeit.

Luemme kappaletta 6 parin kanssa. Kirjoitamme kappaleen 6 sanat vihkoon.

Katsomme kielioppivideon Deutsch lernen Grammatik 9: der – ein – kein – mein – dein … vielä uudelleen.

Hausaufgabe: opettele kappaleen 6 sanat (s. 61)

Ai:

Ylli:

  • Kertasimme Pohjanmaa kappaletta ja teimme vihkomonisteen aiheesta.

To 281.1.

Saksan tunti: 3A to 

Teemme tehtävän 12 (s. 70). Kuuntelemme kuuntelun 13 (s. 70). Teemme tehtävän 2 (s. 72).

Laulamme laulun olla-verbistä        https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-1/4-so-ein-zufall ja omistaa-verbistä                                        https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-1/5-viele-fische.

Hausaufgabe: opettele kappaleen 6 sanat (s. 61)

Ke 27.1.

MA:

  • Milli s. 31
  • Kotiläksyksi kotimökki 7

AI:

  • Teimme tunnilla Välkyn harjoituskirjasta s. 53
  • Opettelimme yleisnimiä ja erisnimiä.
  • Teimme Välkystä s. 84 t. 1 vihkoon.
  • Kotiläksyksi tuli Välkystä s. 84 tehtävä 2 vihkoon. Saa tehdä halutessaan myös +- tehtävän.

Ylliä poikkeuksellisesti huomenna torstaina!

Ti 26.1.

MA:

  • Milli s.26-27, lisätehtävät s. 28-29
  • Kotiläksyksi kotimökki 6

AI:

  • Jatkoimme substantiiveja.
  • Teimme Välkyn harjoituskirjasta s. 50-51
  • Kotiläksyksi tuli harjoituskirjasta s. 52

Ylli:

  • Luimme Aivot- materiaalista kappaleen Pohjanmaa
  • Ylliä seuraavan kerran poikkeuksellisesti torstaina, koska huomenna olemme uimassa!

Saksan tunti: 3A ti

Harjoittelemme kieltosanoja nicht ja kein / keine. Teemme s. 67.

Katsomme kielioppivideon Deutsch lernen Grammatik  9: der – ein – kein – mein – dein ….

Harjoittelemme mein, meine / dein, deine –omistussanoja nopilla: 1. – 3. minun 4. – 6. sinun (opettaja kertoo omistettavat asiat).

Teemme tehtävän 11 (s. 69).

Hausaufgabe: opettele kappaleen 6 sanoja (s. 61)

Ma 25.1.

MA:

  • Milli s. 22-23, lisätehtävät s. 24-25
  • kotiläksyksi kotimökki 5

Ai:

  • Viikon aiheena on Substantiivit.
  • Käsittelimme Välkystä s. 82 ja teimme yhdessä sähköisiä tehtäviä substantiiveista.
  • Teimme vihkotehtävät 1,2, ja 3.
  • Kotiläksyksi tuli vihkotehtävä 4a,b,c,d. Saa tehdä +-tehtävän.

UE:

  • Jatkoimme Mooseksen tarinaa.
  • Luimme Tähti kirjasta s. 54-55.
  • Teimme vihkotehtävät 1 ja 2.

Pe 22.1.

Saksan tunti: 3A pe uinnin ja ruokailun jälkeen

Teemme s. 66 ja tehtävän 14 (s. 71).

Tarkistamme tehtävän 1 (s. 72)

To 21.1.

Saksan tunti: 3A to

Pesemme kädet ja laulamme Was ist das? Harjoittelemme kysymyssanoja            https://quizlet.com/341222229/kysymyssanoja-suomi-saksa-flash-cards/. Teemme kysymystehtävät loppuun.

Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 6.

Opiskelemme minun-sanan (s. 65).

Hausaufgabe: 1 (s. 72)

AI:

  • Teimme Välkyn harjoituskirjasta s. 48-49 verbeistä.
  • Luimme kirjaa.
  • Kotiläksyksi tuli lukea ainakin yksi luku Konsta- kirjasta ja vastata sen kysymyksiin kirjallisuusvihkoon. (Jos Heinähattu ja Vilttitossu vielä kesken, lue sitä ja vastaa kysymyksiin.)

Muuta:

  • Otimme luokassa käyttöön tarrat. Jokaisen pulpetilla on lappu, johon voi päivässä saada yhden tarran esimerkiksi jonkin asian parantamisesta, toisten huomioimisesta, ahkerasta työskentelystä, ohjeiden mukaan toimimisesta jne.
  • Kun on saanut kerättyä viisi tarraa, saa käydä open kioskista hakemassa palkinnon, jonka voi käyttää haluamanaan aikana. Palkintoina esim. sisävälitunti kaverin kanssa, läksytön päivä, ensimmäisenä jonossa.

Ke 20.1.

MA:

  • Milli s. 18-19, lisätehtävät s. 20-21
  • Kotiläksyksi kotimökki 4

AI:

  • Tarkistimme tunnilla vihkotehtäväläksyn ja Välkyn harjoituskirjan s. 46-47.
  • Kotiläksyksi tuli vihkotehtävät 5 ja 6 Välkky s. 80.

Ylli:

  • Läksynkuulusteluna oli Tutkimusmatkan s. 118-119 sanastoa.
  • Kertasimme Saaristo-Suomea ja teimme vihkomonisteen aiheesta.

Ti 19.1.

Saksan tunti: 3A ti

Pesemme kädet. Laulamme Das ist meine Familie. Kertaamme perhesanoja https://quizlet.com/499012647/familie-fur-kleine-kinder-flash-cards/. Esittelemme ja teemme kysymyksiä perheenjäsenistä.

Teemme kysymystehtäviä (s. 63-64).

Hausaufgabe: kuuntele, suomenna, toista ja lue kappale 6 (s. 19)

MA:

  • Milli s. 14-15, lisätehtävät s. 16-17.
  • Kotiläksyksi kotimökki 3.

AI:

  • Teimme Välkyn harjoituskirjasta verbiharjoituksia s. 46-47
  • Kotiläksyksi Välkky s. 79 vihkotehtävä 4a,b,c. Saa tehdä +-tehtävän.

Ylli:

  • Tarkastimme Helsingin ajatuskartan.
  • Luimme Aivot-materiaalista Saaristo-Suomi kappaleen.
  • Kotiläksyksi tuli lukea ja opetella termit Tutkimusmatka s. 118-119.

 

Ma 18.1.

MA:

  • Milli s. 10-11, lisätehtävät s. 12-13
  • Kotiläksyksi kotimökki 2

AI:

UE:

  • Luimme kappaleen Mooses, Mooses s. 52-53 ja teimme vihkotehtävät.

Pe 15.1.

Saksan tunti: 3A pe

Pesemme kädet ja laulamme molemmat Ich bin –laulut. Laulamme myös haben-laulun Tarja Virtasen sivustolta  https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-1/5-viele-fische.

Mahlzeit.

Teemme tehtävät 1 (s. 61), 3 (s. 62) ja 4 (s. 63).

Hausaufgabe: kuuntele, suomenna, toista ja lue kappale 6 (s. 19)

To 14.1.

Saksa: 3A

Teemme itsearviointikokeen kappaleista 1 – 4 opettajan koe (jaksokoe harjoituksena).

Teemme vielä harjoituksena kappaleen 5 suullisen kokeen.

Hausaufgabe: kertaa kappaleita 1 – 5 (lue ja harjoittele sanat)

AI:

  • Luimme sarjakuvan Välkyns. 76. Leikimme Eläimellistä taukojumppaa Välkky s. 77.
  • Luimme Konsta-kirjaa.
  • Kotiläksyksi tuli lukea Konstasta ainakin yksi luku ja vastata sen kysymyksiin vihkoon. Jokaisessa luvussa on myös +-tehtävä, jokainen vastaa ainakin numeroituihin kysymyksiin.
  • Ne joilla on Heinähattu ja Vilttitossu vielä kesken, lukevat sitä ainakin yhden luvun läksynä ja vastaavat siitä kysymyksiin.

Ke 13.1.

MA:

  • Milli 3B s. 6-7, lisätehtävät s. 8-9.
  • Kotiläksyksi s. 6 loppuun, jos jäi kesken ja kotimökki 1.

AI:

  • Teimme tunnilla Välkyn harjoituskirjasta s. 42.
  • Teimme tunnilla Konsta salapoliisina kirjasta aloitussivun kirjallisuusvihkoon. Siinä piti olla ainakin kirjailijan nimi ja kirjan nimi.
  • Kotiläksyksi tuli lukea Konstasta ensimmäinen luku ja vastata sen kysymyksiin vihkoon. Jokaisessa luvussa on myös +-tehtävä, jokainen vastaa ainakin numeroituihin kysymyksiin.
  • Ne joilla on Heinähattu ja Vilttitossu vielä kesken, lukevat sitä ainakin yhden luvun läksynä ja vastaavat siitä kysymyksiin.

Ylli:

  • Aivot- materiaali: Suomi: Etelä-Suomen maisema-alue.
  • Teimme tehtäviä sähköisestä materiaalista ja teimme monisteen kappaleeseen liittyen.
  • Kotiläksyksi tuli lukea Tutkimusmatka- kirjasta s. 100-105 ja täydentää vihkoon liimattu Helsingin ajatuskartta- moniste opitun perusteella.

 

Ti 12.1.

Saksan tunti: 3A ti

Pesemme kädet ja laulamme kaksi tervehdyslaulua Tarja Virtasen sivustolta.

Jatkamme kertausta kappaleesta 2.

Hausaufgabe: kertaa kappaleita 1 – 5 (lue ja harjoittele sanat)

 

MA:

  • Milli s. 204-207
  • Kotiläksyksi kotimökki 2.

AI:

  • Välkky s. 74-75
  • Teimme tunnilla vihkotehtävän 1 ja keskustelimme ryhmissä tehtävän 3.
  • Kotiläksyksi vihkotehtävä 2a,b,c.

Ylli.

  • Kertasimme Järvi-Suomea. Teimme vihkoon monisteen Järvi-Suomesta.
  • Kotiläksyksi tuli lukea Tutkimusmatka- kirjasta s. 114-117, Tuhansien järvien maa.

Ma  11.1.

AI:

  • Teimme harjoituskirjasta s. 44-45.
  • Teimme harjoituskirjasta s. 43 tehtävät 2a ja b. Kotiläksyksi tuli kirjoittaa vihkoon tehtävän 2a teksti oikein.
  • Kirjoitimme aikakirjoituksen, jossa harjoiteltiin virkkeen kirjoittamista annetuista sanoista.

MA:

  • Milli s. 200-203
  • Kotiläksyksi kotimökki 1.

UE:

  • Luimme Tähti s. 50-51 ja teimme vihkotehtävät uskonnon vihkoon.

 

 

Pe 8.1.2021

Saksan tunti: 3A pe

Laulamme Ich heiße Moritz ja Magst du Pizza? -laulut.

Kertaamme syksyn asioita Tarja Virtasen sivustolla.

Mahlzeit.

Kertaus jatkuu.

To 7.1.2021

Saksan tunti: 3A to (joulun jälkeen)

Katsomme valokuvia Itävallan Alpeilta (die Alpen).

Teemme salkkutyön Meine Weihnachtsferien (s. 77, 89).

TEEMME ITSEARVIOINNIN.

Jatkamme Sissi-elokuvan katsomista                                  https://www.youtube.com/watch?v=aEVQg1YHxAA (49:41).

Hausaufgabe: kertaa kappaleita 1 – 5 (lue ja harjoittele sanat)

 

AI:

  • Kuuntelimme tarinan Välkyn s. 72-73 ja teimme siihen yhdessä kuuntelutehtäviä.
  • Pohdimme suullisesti tehtäviä 1,2, ja 3 Välkyn s. 72-73.
  • Tee kotona Välkky s. 73 tehtävä 4 vihkoon loppuun, jos se jäi kesken tunnilla.
  • Heinähattu ja Vilttitossu ja littoisten riiviö kirja pitäisi olla luettuna ja tehtävät tehtynä. Jos se on vielä kesken, lue kirjaa ja tee tehtävät.

Ti 22.12.

Hyvää joululomaa kaikille!

Koulu jatkuu 7.1.2020.

 

Ma 21.12.

MA:

  • Geometrian koe

AI:

  • Välkyn harjoituskirja s. 40-41
  • Välkky s. 68-69 Peppi joutuu tappeluun

UE:

 

Pe 18.12.

Saksa: 3A

Pesemme kädet ja laulamme Tannenbaum-laulun            https://www.youtube.com/watch?v=27JleM39TPY.

Laulamme myös Stille Nacht, heilige Nacht                        https://www.youtube.com/watch?v=DKz1eOyIfz8.

Esitämme ja arvaamme joulusanoja (s. 77).

Mahlzeit.

Eine Überraschung!

Frohe Weihnachten.

UE:

  • Luimme kirjasta s. 46-47

To 17.12.

Saksa: 3A to

Pesemme kädet ja laulamme Tannenbaum-laulun              https://www.youtube.com/watch?v=27JleM39TPY.

Laulamme Magst du Coca-cola? -laulun. Toistamme kappaleen 5. Luemme kappaletta saksaksi. Harjoittelemme suullisen tehtävän, joka on myös suullinen koe.

Teemme s. 60.

 

AI:

  • Luimme runot Välkyn s. 64-65 ja mietimme yhdessä, mikä on säe ja mikä on säkeistö ja teimme suullisesti tehtävän 1.
  • Luimme Heinähattua, Vilttitossu ja littoisten riiviö tai muuta kirjaa.
  • Kotiläksyksi tuli lukea ainakin yksi luku eteenpäin Heinähattua ja Vilttitossua tai lukea muuta kirjaa.
  • Jos Heinähattu ja Vilttitossu jää kesken ennen joululomaa, se on joululomaläksy.
  • Muistathan lukupuuhaasteen! Palkintotunti odottaa, kun kaikki ovat lukeneet kolme kirjaa ja merkinneet ne lukupuun lehtiin.

Ke 16.12.

MA:

  • Teimme katsastuksen s. 194-195, lisätehtävät s. 196-197
  • Kotiläksyksi kotimökki 44
  • Matikan koe geometriasta ma 21.12.

AI:

  • Luimme ääneen itse tehtyjä tarinoita.

 

Ti 15.12.

Saksa: 3A ti

Pesemme kädet ja laulamme Tannenbaum-laulun              https://www.youtube.com/watch?v=27JleM39TPY.

Teemme kappaleen 5 loput tehtävät.

Kuuntelemme ja toistamme kappaleen 5. Luemme kappaletta saksaksi.

Kirjoitamme sanat vihkoon.

Hausaufgabe: opettele kappaleen 5 sanat sanalukukortilla, kirjoita sanat loppuun vihkoon > SUULLINEN KOE KAPPALEESTA 5

MA:

  • Milli s. 186-187, lisätehtävät s. 188-189
  • Kotimökki 43 läksyksi

AI:

  • Tarkistimme vuoropuhelumonisteen.
  • Luimme ääneen tarinoita.

Ylli:

  • Aivot- materiaalista Pirkanmaa on osa Järvi-Suomea.
  • Luimme kappaletta tunnilla yhdessä ja teimme tehtäviä. Lue kappale loppuun kotona ja tee loput tehtävät.

Ma 14.12.

MA:

  • Milli s. 182-183, lisätehtävät s. 184-185
  • Kotiläksyksi kotimökki 42

AI:

  • Kirjoita tarina loppuun kotona
  • Vuoropuhelumonisteesta tehtävä 2
  • Teimme tehtävän 3 vihkoon Välkyn s. 61.

UE:

  • Luimme Tähti kirjasta 45
  • Teimme ristikkomonisteen joulusta ja liimasimme sen vihkoon.

Pe 11.12.

Saksa: 3A

Pesemme kädet ja laulamme Nikolauslaulun Lasst uns froh und munter sein  https://www.youtube.com/watch?v=OkvXugiij3U.

Tarkistamme tehtävän 1 (s. 59). Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 5. Toistamme tehtävän 1.

Mahlzeit.

Teemme tehtävät 10 – 12.

To 10.12.

Saksan tunti: 3A

Katsomme videon Wienin joulumarkkinoista (Christkindlmarkt). Käymme vielä läpi värejä. Teemme tehtävän 6 (s. 54).

Teemme tehtävän 3.

Hausaufgabe: 1 (s. 59)

AI:

  • Kirjoitimme tarinaa. Jos et päässyt vielä oikein alkuun, tee ainakin tarinan alku kotona. Tarinaa saa muutenkin jatkaa kotona ja saa tehdä myös loppuun, jos haluaa.

Ke 9.12.

MA

  • Milli s. 178-179, lisätehtävät s. 180-181
  • Kotiläksyksi Kotimökki 41.

AI:

  • Suunnittelimme kertomuksen Juonipolun Välkyn s. 149 mallin mukaan.
  • Tee suunnitelma loppuun.
  • Vuoropuhelumonisteesta tuli läksyksi tehtävä 1.

Ylli:

  • Etsimme Suomen kartalta Suomen kaupunkeja monisteeseen.
  • Teimme suomalaisten taiteilijoiden monisteen loppuun.

Ti 8.2.

Saksan tunti: 3A

Pesemme kädet ja laulamme Nikolauslaulun Lasst uns froh und munter sein  https://www.youtube.com/watch?v=OkvXugiij3U.

Opettelemme värejä joulusanoilla (s. 77).

Harjoittelemme värejä myös eläimillä (s. 55, 57).

Laulamme Ich habe einen Bauernhof –laulun (s. 55) ja opettelemme haben-verbin. Teemme s. 56.

Kuuntelemme kappaleen 5. Teemme tehtävän 2.

Hausaufgabe: kuuntele, toista, suomenna ja lue kappale 5 (s. 17)

 

MA:

  • Milli s. 174-175, lisätehtävät s. 176-177
  • Kotiläksyksi kotimökki 40

AI:

  • Teimme Kuullun ymmärtämisen.
  • Kertomusta varten piti suunnitella tarinavihkoon tapahtumapaikka loppuun. Suunnitteluruudukko löytyy Välkyn s. 57.

Ylli:

  • Tarkastimme viime viikolla tehdyt Suomi- monisteet.
  • Puhuimme suomalaisista taiteilijoista ja pohdimme heidän töitään.

MA 7.12.

MA:

  • Milli s. 170-171, lisätehtävät s. 172-173
  • Kotimökki 39 läksyksi

AI:

  • Sunnittelimme kertomuksen päähenkilön ajatuskartalla tarinavihkoon. Jos suunnitelma jäi kesken, se tuli läksyksi tehdä loppuun.
  • Osa ehti jo suunnitella jo kertomukselleen myös tapahtumapaikan Välkyn s. 57 suunnitteluruudukon avulla.
  • Kuuntelimme runon s. 60. Lue se uudestaan kotona ja tee vihkotehtävä 2a,b,c ja + vihkoon.

UE:

  • Kertasimme koulun sääntöjä.
  • Pohdimme toisten huomioon ottamista ja kaverivälkän sääntöjä. Miten olla hyvä kaveri toisille?
  • Harjoittelimme rauhoittumista. Tee kotona rauhoittumisharjotus, harjoittele olemaan 5 minuuttia hiljaa tekemättä mitään.

Pe 4.12.

Saksan tunti: pe 3A

Pesemme kädet ja laulamme Nikolauslaulun Lasst uns froh und munter sein    https://www.youtube.com/watch?v=OkvXugiij3U.

Opettelemme soittimia kuvakorteilla. Esitämme ja sanomme saksaksi.

Mahlzeit.

Luemme ja kuuntelemme Nikolaus-tarinan (s. 75-76).

Käymme katsomassa päiväkodin Nikolauksen päivän viettoa    https://www.youtube.com/watch?v=dAkrQb_RMNQ.

Schönen Nikolaustag.

 

KU:

  • Teimme itsenäisyyspäivän kynttilöitä.

MU:

UE:

To 3.12.

Saksan tunti: to

Teemme kertaustehtävät loppuun.

Opettelemme värejä (s. 52).

Hausaufgabe: opettele värisanat (s. 17)

 

AI:

  • Teimme luetun ymmärtämisen.
  • Luimme kirjaa.
  • Kotiläksyksi tuli lukea yksi luku Heinähattua, Vilttitossua ja Littoisten riiviötä ja vastata luvun kysymyksiin kirjallisuusvihkoon. Jos olet kirjan jo lukenut, lue jotakin muuta kirjaa.

Ke 2.12.

Meillä oli tänään itsenäisen työskentelyn päivä. Tässä päivän tehtävät, jotka olivat näkyvillä taululla ja en sai tehdä haluamassaan järjestyksessä. Näistä piti saada tehtyä matikan perustehtävät, Äidinkielen harjoituskirja s. 38-39 ja aloittaa Yllin monisteita. Ylliä jatkamme ensi viikolla ja tarkistamme tehtävät.

Matikka

  • Milli s. 166-167
  • Lisätehtävät s. 168-169
  • Kotiläksyksi kotimökki 38

Äidinkieli

  • Välkyn harjoituskirja s. 38 tehtävä 1
  • Välkyn harjoituskirja s. 39
  • Heinähattu, Vilttitossu ja Littoisten riiviö
    • Lue ainakin yksi luku eteenpäin.

Ylli

  • Kaksi monistetta Suomesta kartalla.
  • Liimaa vihkoon ja tee. Voit käyttää apuna konetta ja Aivot-materiaalia.
  • Kotiläksyksi lukuläksy: Tutkimusmatka s. 96-99.

 

Ti 1.12.

MA:

  • Milli s. 162-163, lisätehtävät s. 164-165
  • Kotiläksyksi kotimökki 37

AI:

  • Jatkoimme vuoropuhelun opettelua.
  • Teimme koulussa Välkyn s. 58 tehtävän 2 vihkoon.
  • Kotiläksyksi tuli Välkyn harjoituskirjasta s. 38 tehtävä 2.

Ylli:

  • Luimme Aivot materiaalista Suomi kartalla ja teimme sen tehtäviä.
  • Kotiläksyksi tuli lukea Tutkimusmatka- kirjasta s. 92-95.

Ma 30.11.

Adventskalender.

Teemme Noch einmal! 1 – 4 kertaustehtäviä (s. 46 – 51).

Poissaolleet tekevät suullisen kokeen.

 

MA:

  • Milli s. 158-159, lisätehtävät s. 160-161
  • Kotiläksyksi kotimökki 36

AI:

  • Kirjoitin tapahtumapaikan kuvauksen Välkyn harjoituskirja s. 37.
  • Harjoittelimme vuoropuhelun kirjoittamista vihkoon.
  • Kotiläksyksi tuli lukea Välkky s. 58 ja tehdä vihkotehtävä 1.

UE:

Pe 27.11.

Sissi-elokuva (ensimmäinen) 30 min.

UE:

To 26.11.

Pesemme kädet sein-verbin tahdissa    https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-1/4-so-ein-zufall.

Toistamme ja luemme kappaletta 4.

Harjoittelemme ensin parikeskustelua. Suoritamme sen sitten suullisena kokeena. Arviointiasteikko on erinomainen = ausgezeichnet hyvä = gut tyydyttävä = befriedigend välttävä = ausreichend puutteellinen = mangelhaft ungenügend = heikko.

Bis morgen.

AI

  • Luimme Heinähattua ja Vilttitossua ja vastasimme kirjan kysymyksiin.
  • Ei tullut läksyä, mutta voit halutessasi lukea kotona kirjaa vähän eteenpäin.

Ke 25.11.

MA:

  • Kertasimme monisteiden avulla laskujärjestystä ja sanallisia tehtäviä.
  • Ei tullut läksyä.

AI:

  • Luimme Välkystä s. 56-57 Kirjailija Siri Kolusta.
  • Teimme tunnilla vihkotehtävän 1a,b,c s. 57.
  • Kotiläksyksi tuli vihkotehtävät 2a,b,c s. 57. Saa tehdä myös +-tehtävän.

Ylli:

  • Jatkoimme Ihmiset Suomessa- kappaletta. Teimme monisteen kappaleen asioista.
  • Kotiläksyksi tuli vihkotehtävät 1a ja b sekä 2 Tutkimusmatkan s. 91.

 

Ti 24.11.

Pesemme kädet Sissi-elokuvan tahdissa                          https://www.youtube.com/watch?v=I_lkVuMlD_w.

Harjoittelemme kappaleen 4 asioista Tarja Virtasen sivustolla    https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-1/4-so-ein-zufall.

Toistamme kappaleen 4. Luemme sitä parin kanssa saksaksi. Teemme loput tehtävät.

Schönen Tag noch.

Hausaufgabe: opettele kappale 4 ulkoa > suullinen koe kappaleesta 4

 

MA:

  • Teimme kokeen jakolaskuista.

AI:

  • Luimme Välkystä s. 54-55 Vilja varastetaan.
  • Teimme koulussa vihkotehtävän 1a,b, ja c s. 55.
  • Kotiläksyksi vihkotehtävä 3a,b,c s. 55. saa tehdä myös +-tehtävän.

Ylli:

  • Luimme Aivot- materiaalista Ihmiset Suomessa ja teimme materiaalin tehtäviä.
  • Koitläksyksi tuli lukea Tutkimusmatka- kirjasta s. 88-91.

Pe 20.11.

Pesemme kädet ja laulamme Ich bin –lauluja.

Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 4. Luemme sen saksaksi monta kertaa. Opettelemme tarinan kysymykset ja vastaukset ulkoa.

Mahlzeit.

Kirjoitamme kappaleen 4 sanat vihkoon. Opettelemme sanoja sanalukukortilla.

Schönes Wochenende.

Hausaufgabe: opettele kappaleen 4 sanat sanalukukortilla ja kirjoita sanat loppuun (s. 35)

To 19.11.

Pesemme kädet ja laulamme kirjan Ich bin –laulun (s. 42).

Teemme tehtävät 9 – 2 (s. 41 – 45).

Bis morgen.

Hausaufgabe: opettele olla-verbi Tarja Virtasen sivustolla harjoitellen  https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-1/4-so-ein-zufall

Ke 18.11.

MA:

  • Milli s. 146-147, lisätehtävät s. 148-149
  • Kotiläksyksi Katsastus s. 150, saa tehdä myös s. 151 sekä 152-153 harjoitteluna kokeeseen.

AI:

  • Välkky s. 53 vihkotehtävät 1a,b,c, ja saa tehdä +.
  • Aloitimme lukemaan Heinähattu, Vilttitossu ja Littoisten riiviö. Jokaisesta luvusta vastataan kysymyksiin kirjallisuusvihkoon.

Ylli:

  • Luimme Aivot- materiaalista Suomi-jaksosta luvun Asut Suomessa.
  • Teimme vihkoon jakson aloitussivun, johon kirjoitettiin otsikko Suomi. Sivulle piti pirtää ja kirjotitaa Suomeen liittyviä asioita. Sivulla piti olla Suomen lippu piirrettynä ja väritettynä.
  • Tee Suomi- sivu loppuun kotona.

Ti 17.11.

Pesemme kädet iänkysymislaulun tahdissa                                    https://www.youtube.com/watch?v=AtCkRG_cHlM.

Laulamme myös Ich bin –laulun ja opettelemme olla-verbin taivutuksen. Harjoittelemme nopalla ja teemme s. 39 – 41.

Schönen Tag noch.

Hausaufgabe: harjoittele vielä numeroita Tarja Virtasen sivustolla  https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-1/4-so-ein-zufall + opettele kertomaan ikäsi

 

MA:

  • Milli s. 142-143, lisätehtävät s. 144-145
  • Kotimökki 33

AI:

  • Teimme tunnilla harjoituskirjan s. 32-33
  • Kotiläksyksi tuli lukea Välkystä s. 52-53

Ylli:

  • Teimme Koululaiskyselyn 2020.
  • Harjoittelimme kirjautumista Wilmaan.
  • Linkki kyselyyn on oppilaiden wilmassa viesteissä.

 

Ma 16.11.

MA:

  • Milli s. 138-139, lisätehtävät s. 140-141
  • Kotiläksyksi kotimökki 32

AI:

  • Kuuntelimme tarinaa ja vastasimme tarinan kysymyksiin.
  • Tutkimme Välkky s. 50-51 uuden jakson aloitusaukeamaa.
  • Teimme vihkoon tehtävät 2 ja 4.
  • Kotiläksyksi tuli tehtävä 3.
  • Otimme käyttöön uudet kirjallisuusvihkot.

 

Pe 13.11.

Pesemme kädet iänkysymislaulun tahdissa                                        https://www.youtube.com/watch?v=AtCkRG_cHlM.

Toistamme kappaleen 4 sanat. Teemme lauseita ryhmissä. Kuuntelemme kappaleen 4.

Mahlzeit.

Tee tehtävät 4 – 6 (s. 37).

Hausaufgabe: kuuntele, suomenna ja lue kappale 4 (s. 13-14)

To 12.11.

Pesemme kädet lyhtylaulun tahdissa                              https://www.youtube.com/watch?v=6cV1o_JlgWY.

Pelaamme kertauspeliä. Teemme substantiivikertausmonisteen.

Teemme numerotehtävän 7 (s. 38). (aloitettu)

Laulamme iänkysymislaulua                                                  https://www.youtube.com/watch?v=AtCkRG_cHlM ja katsomme iänkysymisvideon https://www.youtube.com/watch?v=W3LmWGnaVao. Kierrämme kysymässä Wie alt bist du?

Hausaufgabe: harjoittele numeroita Tarja Virtasen sivustolla  https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-1/4-so-ein-zufall + opettele kertomaan ikäsi

 

AI:

  • Teimme sanelun ja kirjoitimme kuvauksen loppuun.
  • Ei tullut läksyä, mutta muista lukea kirjaa!

 

Ke 11.11.

AI:

  • Teimme kokeen.
  • Puhuimme vierasperäisistä kirjaimista.
  • Huomenna 12.11. kirjastoautovuoro klo 9.50!

MA:

  • Milli s. 134-135, lisätehtävät s. 136-137.
  • Kotiläksyksi kotimökki 31

Ylli:

  • Tutkimme maailman karttaa ja sitä, missä Suomi sijaitsee.
  • Kävimme Aivot materiaalista läpi Suomi- jakson johdannon.

Ti 10.11.

36. saksan tunti: 3A

Pesemme kädet lyhtylaulun tahdissa                                    https://www.youtube.com/watch?v=6cV1o_JlgWY.

Laulamme vielä toisen lyhtylaulun                                        https://www.youtube.com/watch?v=oixRjkUsV1g.

Tutustumme Martinpäivän historiaan                                        https://www.youtube.com/watch?v=CdJPDlO3m6s.

Kuuntelemme kirjan tarinan Pyhästä Martista (s. 72-74).

Katsomme päiväkodin lyhdynaskartelusta videon                    https://www.youtube.com/watch?v=Gc6fUMcU9ec.

Hausaufgabe: pyydä nimi sanakokeeseen

AI:

  • Luimme Välkystä s. 44-45 Miten kirjoitan kuvauksen.
  • Teimme koulussa suunnitelman omasta hirviöstä suunnitelmaruudukon avulla.
  • Kirjoitimme kertovan kuvauksen omasta hirviöstä. Jos kuvaus jäi kesken, sen voi tehdä kotona loppuun. Koulussakin on mahdollista myöhemmin kirjoittaa se loppuun.
  • Läksyksi tuli moniste, jossa toisella puolella on tehtäviä yhdyssanoista ja toisella puolella äänteen kestosta. Tee molemmilta puolilta ainakin yksi tehtävä. Voit tehdä koko monisteen harjoitteluna kokeeseen.

MA:

  • Milli s. 131, lisätehtävät s. 132-133.
  • Kotiläksyksi kotimökki 30.

Ma 9.11.

AI:

  • Kertasimme oikeinkirjoitusasioita.
  • Teimme Välkyn harjoituskirjasta s. 30-31.
  • Kotiläksyksi tuli Virkemoniste.
  • Äidinkielen koe oikeinkirjoituksesta ke 11.11.

MA:

  • Milli s. 126-127, lisätehtävät s. 128-129.
  • Kotiläksyksi kotimökki 29.

UE:

Pe 6.11.

35. saksan tunti: 3A pe

Pesemme kädet Was ist das? -laulun tahdissa.

Luemme kappaleen 3 saksaksi.  Teemme sanakokeen kappaleesta 3.

Mahlzeit.

Harjoittelemme numeroloruja (s. 36, 42, 44). Harjoittelemme numeroita 1 – 12 nopilla, hulavanteella, hernepusseilla ja korteilla.

Hausaufgabe: harjoittele numeroita Tarja Virtasen sivustolla  https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-1/4-so-ein-zufall

To 5.11.

AI:

  • Välkyn harjoituskirja s. 28 läksyksi.
  • Teimme tunnilla Välkyn harjoituskirjasta s. 29 tehtävän 4.
  • Kirjoitimme tunnilla oppimiskeskustelukaavakkeen (arviointikeskustelukaavake). Muista näyttää se kotona.

Pelaa verbipeliä parin kanssa (s. 27). Tee salkkuvihkoon työ itsestä otsikolla Ich (s. 24).

Teemme tehtävän 2 (s. 34). Katsomme videon saksankielisistä nuorista  https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-1/1-oh-ein-hund ja esittelemme heidät: Das ist Lukas. Er ist nett.

Kirjoitamme kappaleen 3 sanat vihkoon.

Hausaufgabe: opettele kappaleen 3 sanat sanalukukortilla > SANAKOE

Ke 4.11.

Ylli:

  • Teimme kokeen. Hyvin keskityitte ja annoitte muille koerauhan!

MA:

  • Milli s. 122-123, lisätehtävät s. 124-125
  • Kotiläksyksi mökki 28

AI:

  • Välkkky s. 43 tehtävä 3 kotiläksyksi
  • Tunnilla teimme harjoituskirjasta s. 26-27.

Ti 3.11.

33. saksan tunti: ti 3A

Pesemme kädet ja katsomme pronominivideon              https://www.youtube.com/watch?v=bQJ97qacP4c.

Harjoittelemme er- ja sie-pronomineja koulun ihmisillä ja nukeilla. Teemme tehtävät s. 32 – 33.

Hausaufgabe: harjoittele kappaleen 3 sanoja sanalukukortilla

 

MA:

  • Milli s. 118-119, lisätehtävät s. 120-121
  • Kotiläksyksi kotimökki 27

AI:

  • Tunnilla puhuimem virkkeestä ja harjoittelimme virkkeen tunnusmerkkejä. Luimme Välkystä s. 42. Teimme s. 43 vihkotehtävät 1a,b, ja c.
  • Kotiläksyksi tuli s. 43 vihkotehtävät 2a,b,c. Saa tehdä halutessaan myös +-tehtävän.

Ylli:

  • Kertasimme kokeeseen.
  • Harjoittele kotona vielä kokeeseen. Voit kuunnella ja lukea sähköisestä materiaalista kappaleita jaksosta Minä ihmisenä ja lukea lamppulauseita monisteesta. Kokeessa saa olla mukana vihko ja lamppulausemonisteet.

 

Ma 2.11.

AI:

  • Luimme Välkyn tekstikirjasta s. 40 Hirviön painajainen.
  • Teimme koulussa vihkotehtävät 1 ja 2.
  • Kotiläksyksi tuli vihkotehtävät 3a,b,c, s. 41. Saa tehdä myös +-tehtävän.

MA:

  • Kertasimme kertolaskuja, laskujärjestystä ja sanallisen laskun laskemista.
  • Kotiläksyksi tuli tehdä moniste loppuun tai pohdintatehtävämoniste.

UE:

Pe 30.10.

32. saksan tunti pe

Kuuntelemme kappaleen 3 ja suomennamme sen.

Teemme substantiivien suvut –laatikon (s. 29 – 31).

Mahlzeit.

Jatkamme substantiivitehtäviä (s. 31 – 32) + 1 (s. 34).

Hausaufgabe: katso Tarja Virtasen sivustolta  https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-1/3-im-garten substantiivivideot

To 29.10.

31. saksan tunti: 3a

Pesemme kädet Adjektive, Nomen, Verben –laulun tahdissa    https://www.youtube.com/watch?v=lX_ZaGWqE40.

Toistamme kappaleen 3 sanat. Harjoittelemme Quizletissä  https://quizlet.com/51326012/so-ein-zufall-1-lektion-3-flash-cards/.

Katsomme kaksi substantiivivideota Tarja Virtasen sivustolta  https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-1/3-im-garten.

Teemme tehtävän 2.

Hausaufgabe: kuuntele, suomenna ja toista kappale 3 (s. 12)

 

AI:

  • Kaikki saivat yllin koetta varten monistenipun, jota pitäisi lukea kokeisiin.
  • Luimme ainakin jo alkua monisteista ja kertasimme opittua. Harjoittelimme, miten kokeeseen voisi valmistautua.
  • Monisteessa on siis jakson Minä ihmisenä sähköisen materiaalin kappaleiden lamppulauseet eli tärkeät kohdat sekä joka kappaleeseen yksi kertaustehtävä.
  • Lamppulauseet ja vihko saavat olla mukana kokeessa keskiviikkona.

Ke 28.10.

MA:

  • Teimme matikan kokeen.
  • Torstaina taas kertotaulukoe ajan kanssa.

Ylli:

  • Jatkoimme aihetta Miksi pitää syödä ja keskustelimme levosta, syömisestä ja liikkumisesta ja niiden tärkeydestä.
  • Teimme kaksi monistetta aiheeseen liittyen.
  • Yllin koe jaksosta Minä ihmisenä keskiviikkona 4.11. Harjoittelemme kokeen tekemistä ja huomenna äidinkielen tunnilla luemme läpi jakson lamppulauseita, jotka saa kotiin monisteena. Kokeessa saa olla vihko ja omat muistiinpanot esillä.

AI:

  • Kotiläksyksi Välkyn harjoituskirjasta s. 25.

 

 

Ti 27.10.

29. saksan tunti

Pesemme kädet Adjektive, Nomen, Verben –laulun tahdissa  https://www.youtube.com/watch?v=lX_ZaGWqE40.

Harjoittelemme kappaleen 2 sanoja sanalukukortilla. Kirjoitamme mustat sanat vihkoon. Kysy parilta kappaleen 2 sanoja, anna parille +.

Hausaufgabe: tutustu kappaleeseen 3

 

MA:

  • Teimme tunnilla s. 110 loppuun sekä s. 11 tehtävän 6.
  • Teimme kertotaulukoetta ajan kanssa.
  • Harjoittele kokeeseen.
  • Kotiläksyksi moniste, josta pitää tehdä ainakin 3 tehtävää.

AI:

Ylli:

  • Aivot materiaalista luimme kappaleen Miksi pitää syödä? jaksosta Minä ihmisenä.
  • Teimme sähköiset tehtävät sekä vihkotehtävät 1,2 ja 3.

Ma 26.10.

MA:

  • Teimme kertotaulukokeen ajan kanssa. Kokeessa on aika, jonka aikana pitäisi saada 20 laskua laskettua. Tänään oli ensimmäinen kerta ja teemme koetta useamman kerran, jotta laskut tulevat sujuvammaksi.
  • teimme tunnilla Millistä Katsastusta s. 110. Jatkamme sitä vielä huomenna.
  • Kotiläksyksi Milli s. 111 tehtävät 3 ja 4.

AI:

  • Puhuimme yhdyssanoista. Luimme Välkystä s. 38.
  • Teimme koulussa Välkyn vihkotehtävän 1a ja b s. 39.
  • Kotiläksyksi tuli Välkyn s. 39 vihkotehtävät 3a,b,c. Saa tehtdä myös 3+- tehtävän.
  • Teimme Välkyn harjoituskirjasta s. 22, jossa käsiteltiin diftongia.

UE:

 

Pe 23.10.

28. saksan tunti: 3a

Pesemme kädet Adjektive, Nomen, Verben –laulun tahdissa  https://www.youtube.com/watch?v=lX_ZaGWqE40.

Teemme tehtävät 2 (s. 22), 4 (s. 23), 7 ja 8 (s. 25) sekä 9 ja 1 (s. 26).

Schönes Wochenende.

UE:

  • Luimme Tähti kirjasta s.30-31 Joosef ja kateelliset veljet.
  • Katsoimme Nasta raamiksesta jakson Suosikkipoika Jooset.
  • Mietimme, millaisista asioista olemme itse olleet kateellisia.

 

To 22.10.

Kirjastoauto klo 9.50!

AI:

  • Välkyn harjoituskirjasta teimme tunnilla s. 20.
  • Kotiläksyksi Välkyn harjoituskirja s. 21.

27. saksan tunti: 3a to

Pesemme kädet Adjektive, Nomen, Verben –laulun tahdissa  https://www.youtube.com/watch?v=lX_ZaGWqE40.

Kertaamme kaupungissa olevia paikkoja: Kirche, Schule, Museum, Supermarkt, Park, Kiosk, Restaurant, Polizei, Bank, Post, Markt. Opettaja sanoo paikan > esitä. Esitä parin kanssa > pari arvaa. Mieti vielä parin kanssa sopiva tekeminen eri paikkoihin (saksaksi).

Harjoittelemme kappaletta 2 Tarja Virtasen sivustolla  https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-1/2-in-siebenburg.

Harjoittelemme kappaleen 2 sanastoa sanalukukortilla.

Ke 21.10.

Ota kirjastokortti mukaan huomenna, 3A kirjastoautovuoro klo 9.50!

MA:

  • Milli s. 107, lisätehtävät s. 108-109
  • Kotiläksyksi kotimökki 25

AI:

  • Välkky s. 37, tehtävät 1 ja 2.
  • Kotiläksyksi s. 37 tehtävä 3.

Ylli:

 

Ti 20.10.

MA:

  • Milli s. 102-103, lisätehtävät s. 104-105
  • Koitläksyksi kotimökki 24
  • Opettele 9 kertotaulu ulkoa!

AI:

  • Kertasimme äng-äännettä.
  • Teimme Välkystä s. 35 tehtävät 2 ja 3 vihkoon.
  • Kotiläksyksi tuli harjoituskirjasta s. 19.

Ylli:

  • Luimme Aivot materiaalista Minä ihmisenä jaksosta Ketään ei kiusata. Teimme jakson sähköisiä tehtäviä. Voit kerrata materiaalia kotona.
  • Kotiläksyksi tuli moniste 1 eli tehtävät 1,2 ja 3.

26. saksan tunti

Pesemme kädet verbivideon tahdissa                            https://www.youtube.com/watch?v=wFeFEmB0CHs.

Mietimme osaamiamme verbejä    gehen, laufen, rennen, springen, hüpfen, reiten, spielen, lesen, schreiben, zeichen,  essen, trinken, schwimmen. Esitämme ja sanomme verbejä saksaksi minä- ja sinämuodossa parin kanssa. Teemme s. 24 – 25.

Ma 19.10.

AI:

  • Muistelimme aakkosjärjestystä ja vierasperäisiä kirjaimia.
  • Teimme Välkystä s. 35vihkotehtävät 1a,b,c,d ja +.
  • Kotiläksyksi tuli harjoituskirjasta s. 18 tehtävät 12 ja 3. Tehtävän 1 teimme koulussa.

MA:

  • Milli s. 98-99, lisätehtävät a. 100-101.
  • Opettele 8 kertotaulu!
  • Kotiläksyksi kotimökki 23.

UE:

  • Luimme Tähti kirjasta s. 28-29 Veljeni, annatko anteeksi?
  • Teimme vihkotehtävät 1, 2a ja 2b.

 

Pe 9.10.

25. saksan tunti

Pesemme kädet verbivideon tahdissa                            https://www.youtube.com/watch?v=wFeFEmB0CHs.

Teemme oman verbipelin: kirjoitamme verbit suomeksi ja pelaamme parin kanssa.

Mahlzeit.

Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 2. Kuuntelemme toisen kerran ja esitämme sen.

Teemme tehtävän 3 (s. 23).

Hausaufgabe: harjoittele kappaleen 2 asioita Tarja Virtasen sivustolla  https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-1/2-in-siebenburg

Schöne Ferien.

Tänään:

UE:

  • Luimme kirjasta s. 26-27 Kuka saa siunauksen?
  • Vihkoon otsikoksi kirjan otsikko.
  • Vastasimme vihkoon kysymyksiin 1b,2b ja 3.

To 8.10.

Englanti: työpistetyöskentelyä, ei läksyä.

24. saksan tunti: 3a to 8.10.

Pesemme kädet verbivideon tahdissa                                https://www.youtube.com/watch?v=wFeFEmB0CHs.

Harjoittelemme lisää verbejä kuvakorteilla.

Toistamme kappaleen 2 sanaston. Teemme tehtävän 1. Kuuntelemme kappaleen 2. Harjoittelemme sanaston verbeillä minälauseita Ich spiele. / Ich reite.

Hausaufgabe: kuuntele, toista, suomenna ja lue kappale 2  http://tiedostot.otava.fi/aanet/soeinzufall1/

AI:

  • Lukutunti.
  • Läksyksi tuli lukea kirjaa ja tehdä moniste lukemastaan kirjasta.

Ke 7.10.

MA:

  • Milli s. 95, lisätehtävät s. 96-97
  • Kotiläksyksi mökki 22

Ylli:

  • Kävimme läpi Supersankarisarjakuvat.
  • Teimme ristikon ystävyydestä.
  • Kotiläksyksi moniste, jossa on sanasokkelo ja sarjakuva.

AI:

  • Puhuimme vielä puhutusta ja kirjoitetusta kielestä.
  • Lue kotiläksynä kirjaa ainakin 15 minuuttia.
  • Huomenna lukutunti, voit tuoda kotoa oman kirjan.