2.C

 

 

Tiistai 31.3.

Äidinkieli

– Tee äidinkielen työkirjasta s. 44-45 (Ole tarkkana t.2 s.44: Yhdyssanan osat kirjoitetaan yhteen.)

Lue lastenkirjaa vähintään 20minuuttia.
Jos sinulla on koulusta saatu lastenkirja kesken, lue sitä ainakin yksi luku ja vastaa kysymyksiin.
Jos sinulla ei ole kirjaa tai olet jo lukenut sen, lue vapaavalintaista omaa kirjaa.

– Muistathan kirjoittaa päiväkirjaa!

Matematiikka

-Milli s. 134-135 Luvut 0-1000 ja mökki 30        Kymmenen sataa on yksi tuhat 1000

Lisätehtävät s. 136-137
Oppikirjan liitteenä pitäisi olla kymmenjärjestelmävälineet, jos et ole niitä jo irroittanut. Niitä voit käyttää apuna ja rakentaa tehtävien lukuja.
Arttu-sovelluksessa tehtäviä s.134

Lähetä opelle kuva valmiista tehtävistä.

Liikunta:Tanssitunti

Opettele yksi tanssi tai kokeile kaikkia.

Unicef safety dance (Ohjeet käsienpesutanssiin)

https://www.youtube.com/watch?v=AkvfBJfqlME&feature=youtu.be&app=desktop

Power Mover 19- Keho puhuu (Ensin näytetään tanssi ja sitten ohjeet tanssiin)

https://www.youtube.com/watch?v=J0ip8x2Ggxw&feature=youtu.be

Katutanssi (Yhdeksän katutanssiliikettä, opettele omaan tahtiin)

https://youtu.be/HW3KbWKBMhc

Ympäristötieto

Jatkamme jaksoa Säästämme luontoa.

Tutustu Muovin kierrättämiseen katsomalla Roskisrotan kolmas jakso (Potat ja pulkat) oheisesta linkistä.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/11/14/roskisrotta-lasten-kierratysseikkailu

Vastaa Yllin vihkoon ainakin kolmeen kysymykseen. Otsikko: Muovin kierrättäminen

  1. Miksi ruoka pakataan usein muoviin?
  2. Mistä muovi tehdään?
  3. Mitä haittaa muovista voi olla luonnossa?
  4. Miksi muovia kannattaa kierrättää?
  5. Mitä muoviesineitä löytyy kotoasi?

 

______________________________________________________________________

Maanantai 30.3.

Tänään alkaa sekä äidinkielessä että matematiikassa uudet jaksot. Onko sinulla puhelimeesi ladattuna  Arttu- sovellus? Nyt siitä olisi iloa. Sekä  Apilatien Lukukirjan että Millin uusien jaksojen laulut voi kuunnella Artun avulla. Sovelluksen lataamisohjeen löydät Millin etusivulta.

Äidinkieli

Lue lukukirjasta Nuotiolla s. 150 ( Runon laulettuna kuulet Arttu-sovelluksella.)

Tutki s.151 kuvasarjaa.  Kaislarantaan saapuu bussillinen vieraita.  Minne vieraat majoittuvat? Mitä varusteita heillä on mukanaan? Mitä puuhaa leirillä tehdään? Miten leirillä vietetään iltaa?

Kirjoita kuvasarjasta kertomus.
Kirjoita vähintään viidestä kuvasta yksi virke.
Muista vinkki! Yritä kirjoittaa tunteista ja tunnelmista. (Jännittikö jotakuta? Oliko hauskaa? Miltä makkara maistui?)

Lähetä tarinasta kuva opettajalle. Voit myös kirjoitta koneella ja lähettää sen opelle.

Matematiikka

Uudessa jaksossa lukualue laajenee lukuihin 100-1000

Milli s. 128-129. Jakson aloitustarina ja laulu löytyvät Arttu- sovelluksessa.

Katso opetusvideo
https://www.youtube.com/watch?v=zv44uFNhtWU

Tee Milli s. 130-131 ja mökki 29. ( Myös s.130 on Artussa ladattavaa materiaalia)
Lisätehtävät s. 132-133.

Laita opelle kuva tehdyistä tehtävistä.

Musiikki
Kuuntele ja taputa rytmit.
https://www.youtube.com/watch?v=4vZ5mlfZlgk
https://www.youtube.com/watch?v=cHad-I5AJT0

Soita jollakin rytmisoittimella tai taputa mukana.
https://www.youtube.com/watch?v=WIxq-1a_810&list=PLzPP1Evz0WkRAkDUUT-KvVs1CbRbgtdyu&index=3

Opettele laulu ja siihen kehorytmi videon mukaan.
https://www.youtube.com/watch?v=pFKRwWsfjno

Halutessasi voit vielä laulaa karaokena jonkun lasten laulun.
https://www.youtube.com/watch?v=yLGVouXbZ0k&list=PL9RFH1XmLdxNPMB8XxmWY913FjdoazhGz

Uskonto (ev.lut. uskonto)

Palmusunnuntai ja Virpominen

Virvon, varvon,
tuoreeks, terveeks,
tulevaks vuodeks,
vitsa sulle, palkka mulle!

—————————————————

Virvon varvon vitsasella,
kosken kevätpajusella,
terveyttä toivottelen,
siunausta siivittelen,
onnea oksalla tällä.

————————————————-

Virvon varvon vitsasilla
tuorehilla tervehillä,
vanhat virvon viisahiksi,
nuoret ylen notkehiksi,
iloisiksi kaikki muut,
kilteiksi pienet piimäsuut!

————————————————-

Tee virpomistervehdys, jonka voit lähettää palmusunnuntaina usealle eri henkilölle. Lähetä se minulle ja myös isovanhemmille, kummeille tai kavereille. Tervehdys voi olla piirustus, kortti, video tai valokuva. Tee sellainen kuin itse haluat.
Voit askarrella myös virpomisoksan tervehdystäsi varten.

 

ET: Rehellisyys, reiluus
-Rehellinen ihminen ei huijaa eikä valehtele.
-Reilu kaveri on rehellinen

Valitse yksi seuraavista virkkeistä ja kirjoita se vihkoosi. Piirrä sen alle virkkeeseen sopiva kuva.
REILU KAVERI AUTTAA.
REILU KAVERI EI KIUSAA.
REILU KAVERI NOUDATTAA SÄÄNTÖJÄ.
REILU KAVERI PUOLUSTAA TOISIA.

Mieti mikä ero on kaverilla ja ystävällä? Millainen on reilu kaveri ja oletko itse sellainen?

Mitä voisi sanoa epäreilulle kaverille?

——————————————————————————————————————–

Perjantai 27.3.

 

Hupsis, nyt ollaan jo perjantaissa. Menipä viikko nopeasti.

 

Aamujumpaksi sopii tanssi näiden eestiläisten Peppien kanssa.

 

Nyt on aika tarkastaa oletko:

– tehnyt linnunpöntön ja lähettänyt kuvan siitä opelle.
– tehnyt matikan sivulle 127 asti ja lähettänyt kuvan s.122.
– kirjoittanut päiväkirjaa ainakin kolmelta päivältä tällä viikolla (Päiväkirjaa saa kuvittaa tai voit kirjoittaa sitä vaikka koneella. Hienoja ideoita olette kertoneet minulle. Olen nähnyt jopa päiväkirjablogin.)
– lukenut eteenpäin koulusta luettavana olevaa Risto Räppääjää tai Ellaa.

Sitten päivän tehtäviin.

Äidinkieli

Pelaa äidinkielen harjoitusvihkosta s.42-43 peli.

Saisitko jonkun kotiväestä pelikaveriksesi? Jos sinulla ei ole pelikaveria, voit vastata s.43 Jonnan, Annin, Kallen, Masan ja Samin kysymyksiin vihkoosi.

Olen kirjoittanut sinulle kirjeen.

Hei!

Mitä sinulle kuuluu?
Kyllä on ollut erikoista olla etäopettaja. Onneksi ollaan voitu olla yhteyksissä. Jotkut teistä ovat lähettäneet viestejä ja kysyneet neuvoa puhelimessa. Koulua ja teitä oppilaita on ikävä.

Miten sinulla menee kotikoulussa? Mikä on ollut sinun mielestäsi kotikoulun mukavin tehtävä tähän mennessä? Onko joku asia ollut vaikeaa?

Vapaa-ajalla olen yrittänyt mahdollisimman paljon ulkoilla ja liikkua ja onneksi kotonakin voi jumpata. Kirjoja olen myös lukenut. Mitä sinä olet puuhaillut? Oletko keksinyt jotain uutta puuhaa, mitä kotona voi tehdä?

Mukavaa viikonloppua. Toivottavasti kuulen sinusta pian.

Terveisin Sari-ope

Vastaa minulle viimeistään ensi viikolla. Lyhytkin viesti ilahduttaa.
Voit lähettää vastauksen minulle WhatsAppissa. Voit myös kirjoittaa paperille ja lähettää siitä kuvan. Kotiväen avustuksella voit myös vastata helmessä tai sähköpostissa.

 

Musiikki/Äidinkieli

Katsele Peppi Pitkätossu balettia

https://areena.yle.fi/1-50386728

 


 

Torstai 26.3.

Äidinkieli

Lue lukukirjasta Peppi menee kouluun sarjakuva s.148-149 ( Teksti on kirjoitettu käsin, sitä voi olla vähän vaikea lukea.)

Lue seuraava tarina Pepistä:

Pikkuruisen kaupungin laitamilla oli vanha, ränsistynyt puutarha. Puutarhassa oli vanha talo, ja talossa asui Peppi Pitkätossu. Hän oli yh-dek-sän-vuo-ti-as ja asui siellä aivan yksin. Siitä oli jo aika kauan, kun Peppi ratsasti kaupunkiin ja muutti Huvikumpuun hevosensa ja apinansa ja matkalaukkunsa kanssa. Matkalaukun hän oli saanut isältään ja se oli täynnä kultarahoja.
Peppi oli merkillinen lapsi. Ja merkillisintä oli se, että hän oli kauhean voimakas. Peppi oli niin voimakas, ettei koko maailmassa ollut niin voimakasta poliisiakaan kuin hän. Peppi jaksoi nostaa vaikka hevosen, jos tahtoi.
Nukkuessaan Pepillä on aina jalat päänalusella ja pää jalkopäässä peiton alla. Hänestä oli mukavaa nukkua sillä tavalla. Herra Tossavainen nukkui vihreässä nukenvuoteessa, mutta se ei pitänyt jalkojaan päänalusella.
Eräänä pimeänä yönä kömpi taloon kaksi häijyä varasta, Kukkanen ja Jymy-Juntunen. He tulivat varastamaan matkalaukkua, jossa Peppi piti kultarahojaan. He eivät voineet ollenkaan aavistaa, miten voimakas Peppi oli.

– Hahaa, tuon matkalaukun me sieppaamme vilauksessa, he sanoivat.

Ja sitten he sieppasivat sen. Mutta silloin Peppi loikkasi vuoteestaan. Ja yks kaks hän oli siepannut matkalaukun takaisin.

– Älä leikittele. Anna matkalaukku tänne, sanoi Jymy-Juntunen, ja hän tarttui Peppiä lujasti käsivarteen.

– Älä sinäkään leikittele, sanoi Peppi.
Sitten hän heitti Jymy-Juntusen kaapin päälle. Kukkasen hän keikautti samaan paikkaan. Silloin molemmat roistot pelästyivät kovin ja rupesivat itkemään. Pepin kävi heitä sääliksi, ja hän antoi kummallekin kultarahan. Sillä Peppi oli kiltti. Jos on tavattoman vahva, täytyy olla myös tavattoman kiltti.

(Astrid Lindgren, Peppi Pitkätossun tarina)

 

Järjestä kuvat juonen mukaiseen järjestykseen.
Kirjoita jokaisesta kuvasta vähintään yksi virke vihkoosi.
Laita otsikoksi Peppi Pitkätossu.

 

Matematiikka

Milli: Tutkitaan kertolaskutaulukkoa s. 127

Lue Ollin antamat ohjeet huolellisesti
Ensimmäiseksi laita taulukkoon kaikki sellaiset 1-5 ja 10 kertotaulujen vastaukset (tulot), jotka jo osaat.
Sitten täytät ne, jotka saat selville vaihdannaisuutta käyttäen. Jos tiedät, että 6×4=24, niin tiedät että 4×6 =24.
Puhekuplassa Olli neuvoo, miten saat loput selville.

Jos kertolaskutaulukko tuntuu liian vaikealta, voit sen sijaan kerrata kertolaskuja
pelaamalla seuraavaa peliä:

https://www.kertotaulut.com

Käsityö

Viimeistele pönttöprojekti. Kun linnunpönttösi ja sen asukki on valmis, ota siitä kuva ja lähetä opelle. Muutamat oppilaat ovat kuvan jo lähettäneet. Kivoja töitä olette saaneet aikaiseksi.

Liikunta

Tee ensimmäinen kevätseurantakävely. Älä täytä vielä kevätseurantakorttia, vaan katsele ja kuuntele.
• Mitä kevään merkkejä näet?
• Näetkö vielä merkkejä talvesta?
• Mitä ääniä kuulet?
• Näetkö jotain eläimiä?

______________________________________________________________________

Keskiviikko 25.3.

Äidinkieli

Lue Lukukirjasta Pepin äiti Astrid s. 146-147
Tee kirjan tehtävät s.147 vihkoosi. Vastaa kokonaisilla virkkeillä.

Piirrä Peppi seuraavan kuvauksen perusteella. Älä katso kuvasta mallia vaan piirrä lukemasi perusteella.

Huvikummun portti avautui, ja ulos pujahti pikkutyttö. Siinä oli Peppi Pitkätossu menossa aamukävelylle. Tällaiselta hän näytti: Hänen tukkansa oli väriltään kuin porkkana, ja se oli palmikoitu tiukasti kahdeksi saparoksi, jotka törröttivät supisuorina. Hänen nenänsä oli perunan muotoinen ja aivan täynnä pisamia. Nenän alapuolella oli hyvin leveä suu ja siinä terveet, valkoiset hampaat.

Mekko oli aika omituinen. Peppi oli ommellut sen itse. Siitä oli pitänyt tulla sininen, mutta kun sininen kangas ei riittänyt, siihen oli täytynyt ommella vähän sinne tänne punaisia tilkkuja. Pepin pitkissä, hoikissa jaloissa oli sukat eri paria, toinen ruskea ja toinen musta. Ja mustat kengät olivat täsmälleen kaksi kertaa niin pitkät kuin hänen jalkansa

 

Peppi musaa kuunneltavaksi:

Peppi Pitkätossu (Rajaton): https://www.youtube.com/watch?v=27PTrdg77vQ
Peppi Pitkätossu (Mari Laurila): https://www.youtube.com/watch?v=nGw9rFLTWSk

Ympäristötieto

Luontoliitto on tehnyt kevätseurantakortin luontoretkeä varten. Joillekin oppilaille ehdin jakamaan sen paperisena viime viikolla, mutta se löytyy myös täältä:

http://kevatseuranta.fi/wp-content/uploads/2020/02/kevattuuli2020_lowres_netti.pdf

Tutustu kevätkortissa esiteltyihin eläimiin ja kasveihin. Tulevina viikkoina on tarkoitus etsiä näitä luonnosta.

Kuvaamataito/käsityö:

Jatka linnunpönttösi loppuun. Jos työsi on valmis voit lisätehtävänä askarrella asukin pönttöösi.

Käytä mielikuvitustasi ja tee lintu kotoa tai pihalta löytyvistä materiaaleista.

 

Tässä lisää vinkkejä, jos innostut kokeilemaan:

https://www.youtube.com/watch?v=pEn5N-i518E Lankalintu
https://www.youtube.com/watch?v=pqeI94Jri1M Origamilintu

 

——————————————————————————————————————–

Tiistai 24.3.

Äidinkieli

Lue Lukukirjasta Muumipeikko ja pyrstötähti s. 144-145

Tee äidinkielen harjoitusvihkosta s. 40-41

Katso Muumien vinkit:
12 Muumiaiheista tietoiskua hyvästä yhteispelistä

https://www.youtube.com/watch?v=43Unf3vzYnc

Matematiikka

Milli  Katsastus s. 122-123, lisätehtävät s. 124-125

Liikunta

Tee kuntopiiri:

Alkuun lämmittely (vaikka kävelyä tai juoksua paikallaan tai liikkeessä)
Kuntopiirissä samoja liikkeitä tehdään useamman kerran.
Muista loppuun venyttely!
Esimerkkiä liikkeisiin voit ottaa vaikka tästä videosta:

https://www.youtube.com/watch?v=5mm-ZL2Xm3U

Kuvaamataito

Piirrä Muumi

https://www.youtube.com/watch?v=mahdJ7UDHKI
https://www.youtube.com/watch?v=PvZOBrBh8_E&t=5s

______________________________________________________________________

 Maanantai 23.3. 

Toivottavasti sinulla oli mukava viikonloppu. Jos sinulla on kysyttävää tehtävistä tai haluat open apua, laita minulle yksityisviestiä WhatsAppissa. WhatsAppiin on myös luotu meidän luokan ryhmä, mutta siihen saat liittyä vain kotiväen luvalla. Open numeron saat vanhemmiltasi.

Sitten innolla maanantain tehtävien kimppuun. Terveisin Sari

Äidinkieli
  • Lue lukukirjasta Tove Jansson s. 142-143 ja tee tehtävät s. 143 vihkoon. 
  • Tutustu nettisivulla Muumihahmoihin ja tee testi, ketä Muumilaakson asukasta muistutat eniten:
  • https://www.moomin.com/fi/tutustu-muumeihin/ 
 
Matematiikka
 
 Musiikki
  1. Kuuntele ja toista rytmi perässä:
  2. Tee itsellesi kotoa löytyvistä tavaroista jokin rytmisoitin. Vinkkiä voit ottaa näistä:
  3. Kokeile soittaa valitsemallasi omalla soittimella mukana näissä:
  4. Soita tai laula vapaasti. Jos käyt soittotunneilla, harjoittele omaa soitinta. Tässä joitakin laulamiamme eläinlauluja vielä linkkinä:

Jospas minä kissan saisin: https://www.youtube.com/watch?v=topNIEIpoA0

 
Uskonto
(Islam ilmoitetaan erikseen, nämä tehtävät koskevat Ev.Lut. uskontoon osallistuvia)
 
  1. Miten isä otti Tuhlaajapojan vastaan tarinan lopussa? 
  2. Mikä oli tarinan opetus? 
  3. Kerro tilanne, jossa olet saanut anteeksi.  
  4. Kerro tilanne, jossa olet antanut toiselle anteeksi. 

ET:

Luottamus

Piirrä vihkoon tai paperille kuva henkilöstä johon sinä luotat. Mieti, miksi luotat henkilöön? Kirjoita kuvaan asioita mitkä tekevät hänestä luotettavan.

Selitä omin sanoin mitä luottamus tarkoittaa.

Mieti asioita, joiden takia voit menettää luottamuksen johonkin ihmiseen.

 

——————————————————————————————————————–

Perjantai 20.3.

Äidinkieli
 – Tarkista, että päiväkirjassasi on viikon ajalta ainakin kolmen päivän kirjoitukset.
 – Lue lastenkirjaa ainakin 20 min.

Käsityö/kuvis:
Jatka linnunpönttö-askarteluasi:
    – Tätä voi jatkaa vielä ensi viikolla. Suunnittele hyvin ja tee huolella.
    – Jos pönttösi on jo valmis, saat ensi viikolla lisää askarteluohjeita.

Ulkoile

YLLI
 Jatkamme jaksoa Säästämme luontoa.
        Tutustu lasiin katsomalla Roskisrotan toinen jakso (Puhalluksen taika) oheisesta             linkistä.

Klikkaa:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/11/14/roskisrotta-lasten-kierratysseikkailu

Vastaa Yllin vihkoon. Otsikko: Lasi ja sen kierrättäminen

1. Mitä lasista tehtyjä asioita löytyy kotoasi?
2. Miksi lasi on hyvä materiaali esim. ruokapurkeissa ja –pulloissa?
3. Miten teillä kotona kierrätetään lasia?
4. Mitä vaaraa/haittaa on lasinsiruista?

Taukolinkki/Musiikki

Kuuntele ja laula viikon päätteeksi Jänöjussin mäenlasku ja Piippolan vaari.
https://www.youtube.com/watch?v=z-WWLtgWhRc
https://www.youtube.com/watch?v=_6HzoUcx3eo
https://www.youtube.com/watch?v=_YmfjMd5Z8k

Mukavaa viikonloppua. Terveisin Sari

 

——————————————————————————————————————–

Hei!

Jos jollakin on luettavan kirjan tehtävät hukassa, löydät ne näiden linkkien takaa. Tässä tehtävät sekä Ella luokkaretkellä- kirjaan että Risto Räppääjä ja Hilpuri Tilli- kirjaan.

Tarkastelu vaatii salasanaa, joka on Lukuiloa!

Ella luokkaretkellä tehtävät:

https://petus365-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/sari_marenk_opetus_tampere_fi/ESQv7qhiTO5Cn3VoqfvkUYEBSOyKjKj7WxHzMbrUD49-Dw?e=2L1H2m

Risto Räppääjä ja Hilpuri Tilli tehtävät:

https://opetus365-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/sari_marenk_opetus_tampere_fi/EWfnrH43dg1LrDsUUmLQ_s4BIGOkjqMJAxRSyPAmq0YiIw?e=rv3ZaL

 

——————————————————————————————————————–

 

Tostai 19.3.

  1. Matikka
  • Kertaa ositusjako ja sisältöjako katsomalla alla olevat videot.

https://www.youtube.com/watch?v=ivQ8NCOHckY         Ositusjako

https://www.youtube.com/watch?v=pIJQ1yEc6wg         Sisältöjako

  • Uutena asiana Millistä kappale 26 Jaetaan yhtä suuriin osiin s. 114-115
  • Tutustu videoon
  • Tee tehtävät s.114-115 + mökki, lisätehtävät s. 116-117.

 

  1. Äidinkieli
  • Tee äidinkielen harjoituskirjasta aukeama 38-39. Lisätehtävät halukkaille s.77.
  • Lue lastenkirjaa vähintään 20minuuttia.
    • Jos sinulla on koulusta saatu lastenkirja kesken, lue sitä ainakin yksi luku ja vastaa kysymyksiin.
    • Jos sinulla ei ole kirjaa tai olet jo lukenut sen, lue vapaa valintaista omaa kirjaa.
    • Merkitse lukemiasi kirjoja yhä lukupassiin, jos se on kesken. Jos olet kadottanut lukupassin voit kirjata kirjoja irtopaperille.
    • Harjoituskirjan takaa s. 84-85 löytyy kirjapolku, johon voit merkitä luettuja kirjoja, jos olet jo saanut diplomin.
  1. Liikunta
  • Ulkoilua
  1. Kuvis/kässä
  • Katso kuvalinkki
  • Vogelhäuschen aus Tetrapacks

Esimerkki tekemiseen. Voit käyttää tätä apuna, mutta mieluiten käytä omaa luovuuttasi!

Make a bird house out of milk cartons - make a bird feeder yourself with children - little love - A bird feeder can be easily made from an old milk carton. In my instructions I will show you how yo - #bird #cartons #children #Coffee #CoffeeArt #CoffeeLovers #DrinkRecipes #feeder #house #LatteArt #little #Love #milk #yourself

 

  • Ala suunnitella omaa linnunpönttöä paperille.
  • Materiaalit vapaat, mitä käsiisi satut saamaan. Voit maalata, virkata, liimata, käyttää lehtikuvia/luonnonmateriaaleja. Tyyli on vapaa!
  • Pese yhdessä aikuisen kanssa sopivan muotoinen maito- tai mehutölkki askartelua varten heti kun mahdollista.
  • Tämä projekti jatkuu ensi viikolla. Pöntön ei siis tarvitse olla valmis tänään. Käytä tänään aikaa suunnitteluun ja materiaalien etsimiseen.

Taukojumppa: https://www.youtube.com/watch?v=FnVXTEUmba8

 

 

Keskiviikko 18.3.

Matematiikka:

  • Kertaa kertotauluja.Voit harjoitella ja kerrata niitä kirjasta, pelata kirjan vanhoja kertotaulupelejä tai tehdä kertotaulupelejä netissä.
  • https://www.kertotaulut.com/

Äidinkieli:

  • Lukukirja s. 136-137 Takaisin Suomeen. Valitse s. 137 vihkotehtävistä kolme, joihin vastaat vihkoon. Muista laittaa otsikko Takaisin Suomeen.
  • Lue vapaavalintaista kirjaa.

Ylli:

  • Aloitamme jakson Säästämme luontoa.
  • Tutustu biojätteeseen katsomalla Roskisrotan ensimmäinen jakso (Suuri ötökkäspesiaali) oheisesta linkistä.
  • https://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/11/14/roskisrotta-lasten-kierratysseikkailu
  • Tee vihkoon otsikko Jätteiden lajittelu.
  • Vastaa vihkoon seuraaviin kysymyksiin:
    1. Kerro esimerkkejä jätteiden lajittelusta.
    2. Mitä jätteitä teillä kotona lajitellaan?
    3. Mitä jätettä olet tuottanut tänään?
    4. Mihin olet laittanut jätteet?
    5. Mitä hyötyä jätteiden lajittelusta on?

Muista välitunnit, tauot ja ulkoilu!

Täältä löydät Jumppakissan taukojumpan: https://selkakanava.fi/taukojumppa

Tiistai 17.3.

Matematiikka: Milli s. 110-113 Sisältöjakotilanteita

Äidinkieli:  Kalle-vihko s. 36-37. Jos nämä menevät nopeasti, lisätehtävät s. 76.

  • Koulussa olleet saivat tänään päiväkirjavihon. Jos et ollut koulussa, etsi kotoa sopiva tyhjä vihko päiväkirjaksi. Lue päiväkirjan ohje. Kirjoita ensimmäinen päiväkirjateksti jo tänään.
    • Ohje päiväkirjaan:
      1. Kirjoita päiväkirjaan vähintään kolmena päivänä viikossa. Voit kirjoittaa vaikka joka päivä, jos haluat.
      2. Kirjoita valitsemastasi päivästä vähintään 5 virkettä.
      3. Päivästä ei tarvitse kertoa kaikkea, vaan voit keskittyä kuvailemaan yhtä mukavaa asiaa, joka tapahtui sinä päivänä.
      4. Muista laittaa alkuun aina päivämäärä.
      5. Muista, että opettaja lukee päiväkirjaa, joten kirjoita vain sellaisista asioista, joita muut saavat lukea.