2.B

Ti 31.3.

Teams tunti klo 9.00

  • Matikan opetustuokio
  • Ohjeet päivää varten

Äidinkieli 

  • Harjoituskirja s. 44-45 
  • Lue kirjaa.
  • Jos olet jo lukenut koulusta annetun Ellan tai Risto Räppääjän ja tehnyt sen tehtävät, laita opelle kuva kirjallisuusvihkon tehtävistä.
  • Muista kirjoittaa tälläkin viikolla päiväkirjaa.

Matematiikka 

  • Päässälaskut äänitiedostona whatsappissa.
  • Milli s. 134-135 Luvut 0-1000 ja mökki 30 
  • Lisätehtävät s. 136-137 
  • Oppikirjan liitteenä on kymmenjärjestelmävälineet, jos et ole niitä jo irroittanut. Niitä voit käyttää apuna ja rakentaa tehtävien lukuja. 
  • Arttu-sovelluksessa tehtäviä s.134 
  • Lähetä opelle kuva valmiista matikan aukeamasta ja kotimökistä.

 

Ylli 

  • Jatkamme jaksoa Säästämme luontoa. 
  • Tutustu Muovin kierrättämiseen katsomalla Roskisrotan kolmas jakso (Potat ja pulkat) oheisesta linkistä. 
  • https://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/11/14/roskisrotta-lasten-kierratysseikkailu 
  • Vastaa Yllin vihkoon ainakin kolmeen kysymykseen. Otsikko: Muovin kierrättäminen 
    1. Miksi ruoka pakataan usein muoviin? 
    2. Mistä muovi tehdään? 
    3. Mitä haittaa muovista voi olla luonnossa? 
    4. Miksi muovia kannattaa kierrättää? 
    5. Mitä muoviesineitä löytyy kotoasi? 

 

LI: Tanssitunti 

Opettele joku uusi tanssi.

  • Unicef safety dance (Ohjeet käsienpesutanssiin) 

https://www.youtube.com/watch?v=AkvfBJfqlME&feature=youtu.be&app=desktop 

  •  Power Mover 19- Keho puhuu (Ensin näytetään tanssi ja sitten ohjeet tanssiin) 

https://www.youtube.com/watch?v=J0ip8x2Ggxw&feature=youtu.be 

  •  Katutanssi (Yhdeksän katutanssiliikettä, opettele omaan tahtiin) 

https://youtu.be/HW3KbWKBMhc 

  

Ma 30.3. 

Teams tunti klo 9.00

  • Matikan opetustuokio
  • Äidinkielen laulun kuuntelu
  • Ohjeet päivää varten

Äidinkieli

  • Lue lukukirjasta Nuotiolla s. 150-151
  • Kirjoita kuvasarjasta kertomus.
  • Kirjoita vähintään viidestä kuvasta yksi virke.
  • Muista vinkki! Yritä kirjoittaa tunteista ja tunnelmista. (Jännittikö jotakuta? Oliko hauskaa? Miltä makkara maistui?)
  • Lähetä tarinasta kuva opettajalle. Voit myös kirjoitta koneella ja lähettää sen opelle.

 

Matematiikka

  • Milli s. 128-129. Jakson aloitustarina ja laulu löytyvät Arttu- sovelluksessa. Sovelluksen lataamisohjeen löydät Millin etusivulta.

 

Musiikki

  • Kuuntele ja taputa rytmit.

https://www.youtube.com/watch?v=4vZ5mlfZlgk

https://www.youtube.com/watch?v=cHad-I5AJT0

  • Soita jollakin rytmisoittimella tai taputa mukana.

https://www.youtube.com/watch?v=WIxq-1a_810&list=PLzPP1Evz0WkRAkDUUT-KvVs1CbRbgtdyu&index=3

  • Opettele laulu ja siihen kehorytmi videon mukaan.

https://www.youtube.com/watch?v=pFKRwWsfjno

  • Laula karaokena joku lasten laulu.

https://www.youtube.com/watch?v=yLGVouXbZ0k&list=PL9RFH1XmLdxNPMB8XxmWY913FjdoazhGz

 

 

Uskonto (ev.lut. Uskonto)

  •  Palmusunnuntai ja Virpominen
  • Tutustu virpomisloruihin esimerkiksi alla olevan nettisivun kautta.
  • https://varssyja.wordpress.com/virpomisloruja/
  • Tee virpomistervehdys, jonka voit lähettää palmusunnuntaina usealle eri henkilölle. Lähetä se minulle ja myös isovanhemmille, kummeille tai kavereille. Tervehdys voi olla piirustus, kortti, video tai valokuva. Tee sellainen kuin itse haluat.
  • Voit askarrella myös virpomisoksan tervehdystäsi varten.

ET: Rehellisyys, reiluus
-Rehellinen ihminen ei huijaa eikä valehtele.
-Reilu kaveri on rehellinen

Valitse yksi seuraavista virkkeistä ja kirjoita se vihkoosi. Piirrä sen alle virkkeeseen sopiva kuva.
REILU KAVERI AUTTAA.
REILU KAVERI EI KIUSAA.
REILU KAVERI NOUDATTAA SÄÄNTÖJÄ.
REILU KAVERI PUOLUSTAA TOISIA.

Mieti mikä ero on kaverilla ja ystävällä? Millainen on reilu kaveri ja oletko itse sellainen? Mitä voisi sanoa epäreilulle kaverille?

 

Pe 27.3.

Äidinkieli

  • Harjoitusvihko s.42-43 Peli. Voit pelata vaikka videopuhelun välityksellä kaverin, kummin tai isovanhemman kanssa. Tai jonkun kotona olevan sisaruksen tai vanhemman kanssa.
  • Kirjoita vastauskirje opelle.
  • Muista kirjoittaa päiväkirjaa!
  • Lue kirjaa ainakin 15 minuuttia.

Musiikki/Äidinkieli

Katsele Peppi Pitkätossu balettia

https://areena.yle.fi/1-50386728

 

Voit tanssia taukojumppana tässä mukana:

https://www.youtube.com/watch?v=_VyE_HHn4aw

 

 

To 26.3.  

Teamsissa tunti klo 9.00!

Äidinkieli

  • Lue koulusta annettua kirjaa ainakin yksi luku eteenpäin.

VALITSE TOINEN NÄISTÄ TEHTÄVISTÄ (1 TAI 2). JOS OLET NOPEA JA HALUAT, VOIT TEHDÄ MOLEMMAT.

1.

  • Lue lukukirjasta Peppi menee kouluun sarjakuva s.148-149
  • Tee vihkotehtävät s.149

TAI

2.

  • Lue seuraava tarina Pepistä

Pikkuruisen kaupungin laitamilla oli vanha, ränsistynyt puutarha. Puutarhassa oli vanha talo, ja talossa asui Peppi Pitkätossu. Hän oli yh-dek-sän-vuo-ti-as ja asui siellä aivan yksin. Siitä oli jo aika kauan, kun Peppi ratsasti kaupunkiin ja muutti Huvikumpuun hevosensa ja apinansa ja matkalaukkunsa kanssa. Matkalaukun hän oli saanut isältään ja se oli täynnä kultarahoja.

Peppi oli merkillinen lapsi. Ja merkillisintä oli se, että hän oli kauhean voimakas. Peppi oli niin voimakas, ettei koko maailmassa ollut niin voimakasta poliisiakaan kuin hän. Peppi jaksoi nostaa vaikka hevosen, jos tahtoi.

Nukkuessaan Pepillä on aina jalat päänalusella ja pää jalkopäässä peiton alla. Hänestä oli mukavaa nukkua sillä tavalla. Herra Tossavainen nukkui vihreässä nukenvuoteessa, mutta se ei pitänyt jalkojaan päänalusella.

Eräänä pimeänä yönä kömpi taloon kaksi häijyä varasta, Kukkanen ja Jymy-Juntunen. He tulivat varastamaan matkalaukkua, jossa Peppi piti kultarahojaan. He eivät voineet ollenkaan aavistaa, miten voimakas Peppi oli.

– Hahaa, tuon matkalaukun me sieppaamme vilauksessa, he sanoivat.

Ja sitten he sieppasivat sen. Mutta silloin Peppi loikkasi vuoteestaan. Ja yks kaks hän oli siepannut matkalaukun takaisin.

– Älä leikittele. Anna matkalaukku tänne, sanoi Jymy-Juntunen, ja hän tarttui Peppiä lujasti käsivarteen.

– Älä sinäkään leikittele, sanoi Peppi.

Sitten hän heitti Jymy-Juntusen kaapin päälle. Kukkasen hän keikautti samaan paikkaan. Silloin molemmat roistot pelästyivät kovin ja rupesivat itkemään. Pepin kävi heitä sääliksi, ja hän antoi kummallekin kultarahan. Sillä Peppi oli kiltti. Jos on tavattoman vahva, täytyy olla myös tavattoman kiltti.

(Astrid Lindgren, Peppi Pitkätossun tarina)

  • Järjestä kuvat juonen mukaiseen järjestykseen.
  • Kirjoita jokaisesta kuvasta vähintään yksi virke vihkoosi.
  • Laita otsikoksi Peppi Pitkätossu.

 

Matematiikka

  • Tee matematiikan koe, linkki Helmessä ja Teamsissa
  • Lisätehtävänä Kertolaskutaulukko s. 127

Käsityö

Viimeistele pönttöprojekti. Kun linnunpönttösi on valmis, lähetä siitä kuva opelle.

Jos teit myös linnun, laita siitäkin kuva opelle.

Liikunta

Tee ensimmäinen kevätseurantakävely. Älä täytä kevätseurantakorttia, vaan katsele ja kuuntele.

  • Mitä kevään merkkejä näet?
  • Näetkö vielä merkkejä talvesta?
  • Mitä ääniä kuulet?
  • Näetkö jotain eläimiä?
  • Voit halutessasi ottaa muutaman kuvan kevään merkeistä.

 

Ke 25.3. 

Äidinkieli

Oletko tällä viikolla jo kirjoittanut päiväkirjaa? Aloita viimeistään tänään!

  • Lue Pepin äiti Astrid s. 146-147
  • Tee Lukukirjan tehtävät s. 147 vihkoon.
    • Piirrä Peppi seuraavan kuvauksen perusteella. Älä katso kuvasta mallia.

    Huvikummun portti avautui, ja ulos pujahti pikkutyttö. Siinä oli Peppi Pitkätossu menossa aamukävelylle. Tällaiselta hän näytti: Hänen tukkansa oli väriltään kuin porkkana, ja se oli palmikoitu tiukasti kahdeksi saparoksi, jotka törröttivät supisuorina. Hänen nenänsä oli perunan muotoinen ja aivan täynnä pisamia. Nenän alapuolella oli hyvin leveä suu ja siinä terveet, valkoiset hampaat.

    Mekko oli aika omituinen. Peppi oli ommellut sen itse. Siitä oli pitänyt tulla sininen, mutta kun sininen kangas ei riittänyt, siihen oli täytynyt ommella vähän sinne tänne punaisia tilkkuja. Pepin pitkissä, hoikissa jaloissa oli sukat eri paria, toinen ruskea ja toinen musta. Ja mustat kengät olivat täsmälleen kaksi kertaa niin pitkät kuin hänen jalkansa.

 

 

Ylli

Käsityö

Punatulkku tyhjästä paperirullasta These paper roll chicks are such an adorable Easter craft idea and they are super simple to make! They're an adorable decoration for the Easter table and a fun, low mess craft to make with the kids. #artsandcraftsforkidswithpaper,lanka tupsu lintu.Crafting tip: Colorful birds made of clothespins - dorfmama.deMin Naturliga Sida: Påskpyssla med barn Huopatipu. Puuhelmiä jalkoihin, niin tulee tosi kaunis.

Ti 24.3. 

Äidinkieli

  • Lue lukukirjasta Muumipeikko ja pyrstötähti s. 144-145
  • Tee äidinkielen harjoitusvihkosta s. 40-41
  • Katso 12 Muumiaiheista tietoiskua hyvästä yhteispelistä

https://www.youtube.com/watch?v=43Unf3vzYnc

S2: Harjoittele yhdyssanoja: Mene osoitteeseen http://www.moped.fi/materiaali/harjoitukset/yhdyssanat.htm ja tee tehtävät. Tarkista lopuksi, montako sait oikein!

Matematiikka

  • Millistä Katsastus s. 122-123, lisätehtävät s. 124-125

Liikunta

Tee kuntopiiri

  • Alkuun lämmittely (vaikka kävelyä tai juoksua paikallaan tai liikkeessä)
  • Kuntopiirissä samoja liikkeitä tehdään useamman kerran.
  • Liikkeitä voivat olla esimerkiksi punnerrus, haarahypyt, vatsalihakset, polvennostojuoksu, selkälihakset ja pupuhyppelyt.
  • Muista loppuun venyttely!
  • Esimerkkiä liikkeisiin voit ottaa vaikka tästä videosta:

Kuvaamataito

 Ma 23.3.  

Äidinkieli
  • Lue lukukirjasta Tove Jansson s. 142-143 ja tee tehtävät s. 143 vihkoon. 
  • Tutustu nettisivulla Muumihahmoihin ja tee testi, ketä Muumilaakson asukasta muistutat eniten:
  • https://www.moomin.com/fi/tutustu-muumeihin/ 
 S2-oppilaat: Mene osoitteeseen  http://www.moped.fi/materiaali/harjoitukset/vastakohtia.htm.  Etsi sanoille oikeat vastakohdat listasta (nuoli alaspäin). Tarkista lopuksi, montako sait oikein!
Matematiikka
 
 Musiikki
  1. Kuuntele ja toista rytmi perässä:
  2. Tee itsellesi kotoa löytyvistä tavaroista jokin rytmisoitin. Vinkkiä voit ottaa näistä:
  3. Kokeile soittaa valitsemallasi omalla soittimella mukana näissä:
  4. Soita tai laula vapaasti. Jos käyt soittotunneilla, harjoittele omaa soitinta. Tässä joitakin laulamiamme eläinlauluja vielä linkkinä:

Jospas minä kissan saisin: https://www.youtube.com/watch?v=topNIEIpoA0

 
Uskonto
(Ev.Lut. uskontoon osallistuvat)
 
  1. Miten isä otti Tuhlaajapojan vastaan tarinan lopussa? 
  2. Mikä oli tarinan opetus? 
  3. Kerro tilanne, jossa olet saanut anteeksi.  
  4. Kerro tilanne, jossa olet antanut toiselle anteeksi. 

ET:

Luottamus

Piirrä vihkoon tai paperille kuva henkilöstä johon sinä luotat. Mieti, miksi luotat henkilöön? Kirjoita kuvaan asioita mitkä tekevät hänestä luotettavan.

Selitä omin sanoin mitä luottamus tarkoittaa.

Mieti asioita, joiden takia voit menettää luottamuksen johonkin ihmiseen.

 

Perjantai 20.3.

Äidinkieli

  • Oletko jo kirjoittanut tällä viikolla ainakin kolmena päivänä päiväkirjaa? Jos et, kirjoita tänään.
  • Lue kirjaa ainakin 15 minuuttia.

Käsityö/kuvis:

Jatka linnunpönttöäsi.

  • Jos maalaat sen, tee se ensin.Tai päällystä paperilla.
  • Leikkaa tarvittavat aukot.
  • Tätä on tarkoitus jatkaa vielä ensi viikolla.
  • Jos pönttösi on jo valmis, saat ensi viikolla lisää askarteluohjeita.

Ulkoile

YLLI

  1. Mitä lasista tehtyjä asioita löytyy kotoasi?
  2. Miksi lasi on hyvä materiaali esim. ruokapurkeissa ja –pulloissa?
  3. Miten teillä kotona kierrätetään lasia?
  4. Mitä vaaraa/haittaa on lasinsiruista?

Taukolinkki/Musiikki

Kuuntele ja laula viikon päätteeksi Jänöjussin mäenlasku ja Piippolan vaari.

https://www.youtube.com/watch?v=z-WWLtgWhRc

https://www.youtube.com/watch?v=_6HzoUcx3eo

https://www.youtube.com/watch?v=_YmfjMd5Z8k

 

Hei!

Jos jollakin on luettavan kirjan tehtävät hukassa, löydät ne näiden linkkien takaa. Tässä tehtävät sekä Ella luokkaretkellä- kirjaan että Risto Räppääjä ja Hilpuri Tilli- kirjaan.

Tarkastelu vaatii salasanaa, joka on Lukuiloa!

Ella luokkaretkellä tehtävät:

https://petus365-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/sari_marenk_opetus_tampere_fi/ESQv7qhiTO5Cn3VoqfvkUYEBSOyKjKj7WxHzMbrUD49-Dw?e=2L1H2m

Risto Räppääjä ja Hilpuri Tilli tehtävät:

https://opetus365-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/sari_marenk_opetus_tampere_fi/EWfnrH43dg1LrDsUUmLQ_s4BIGOkjqMJAxRSyPAmq0YiIw?e=rv3ZaL

Tostai 19.3.

  1. Matikka
  • Kertaa ositusjako ja sisältöjako katsomalla alla olevat videot.

https://www.youtube.com/watch?v=ivQ8NCOHckY         Ositusjako

https://www.youtube.com/watch?v=pIJQ1yEc6wg         Sisältöjako

  • Uutena asiana Millistä kappale 26 Jaetaan yhtä suuriin osiin s. 114-115
  • Tutustu videoon
  • Tee tehtävät s.114-115 + mökki, lisätehtävät s. 116-117.

 

  1. Äidinkieli
  • Tee äidinkielen harjoituskirjasta aukeama 38-39. Lisätehtävät halukkaille s.77.
  • Lue lastenkirjaa vähintään 20minuuttia.
    • Jos sinulla on koulusta saatu lastenkirja kesken, lue sitä ainakin yksi luku ja vastaa kysymyksiin.
    • Jos sinulla ei ole kirjaa tai olet jo lukenut sen, lue vapaa valintaista omaa kirjaa.
    • Merkitse lukemiasi kirjoja yhä lukupassiin, jos se on kesken. Jos olet kadottanut lukupassin voit kirjata kirjoja irtopaperille.
    • Harjoituskirjan takaa s. 84-85 löytyy kirjapolku, johon voit merkitä luettuja kirjoja, jos olet jo saanut diplomin.
  1. Liikunta
  • Ulkoilua
  1. Kuvis/kässä
  • Katso kuvalinkki
  • Vogelhäuschen aus Tetrapacks

Esimerkki tekemiseen. Voit käyttää tätä apuna, mutta mieluiten käytä omaa luovuuttasi!

Make a bird house out of milk cartons - make a bird feeder yourself with children - little love - A bird feeder can be easily made from an old milk carton. In my instructions I will show you how yo - #bird #cartons #children #Coffee #CoffeeArt #CoffeeLovers #DrinkRecipes #feeder #house #LatteArt #little #Love #milk #yourself

 

  • Ala suunnitella omaa linnunpönttöä paperille.
  • Materiaalit vapaat, mitä käsiisi satut saamaan. Voit maalata, virkata, liimata, käyttää lehtikuvia/luonnonmateriaaleja. Tyyli on vapaa!
  • Pese yhdessä aikuisen kanssa sopivan muotoinen maito- tai mehutölkki askartelua varten heti kun mahdollista.
  • Tämä projekti jatkuu ensi viikolla. Pöntön ei siis tarvitse olla valmis tänään. Käytä tänään aikaa suunnitteluun ja materiaalien etsimiseen.

Taukojumppa: https://www.youtube.com/watch?v=FnVXTEUmba8

 

Keskiviikko 18.3.

Matematiikka:

  • Kertaa kertotauluja.Voit harjoitella ja kerrata niitä kirjasta, pelata kirjan vanhoja kertotaulupelejä tai tehdä kertotaulupelejä netissä.
  • https://www.kertotaulut.com/

Äidinkieli:

  • Lukukirja s. 136-137 Takaisin Suomeen. Valitse s. 137 vihkotehtävistä kolme, joihin vastaat vihkoon. Muista laittaa otsikko Takaisin Suomeen.
  • Lue vapaavalintaista kirjaa.

Ylli:

  • Aloitamme jakson Säästämme luontoa.
  • Tutustu biojätteeseen katsomalla Roskisrotan ensimmäinen jakso (Suuri ötökkäspesiaali) oheisesta linkistä.
  • https://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/11/14/roskisrotta-lasten-kierratysseikkailu
  • Tee vihkoon otsikko Jätteiden lajittelu.
  • Vastaa vihkoon seuraaviin kysymyksiin:
    1. Kerro esimerkkejä jätteiden lajittelusta.
    2. Mitä jätteitä teillä kotona lajitellaan?
    3. Mitä jätettä olet tuottanut tänään?
    4. Mihin olet laittanut jätteet?
    5. Mitä hyötyä jätteiden lajittelusta on?

Muista välitunnit, tauot ja ulkoilu!

Täältä löydät Jumppakissan taukojumpan: https://selkakanava.fi/taukojumppa

Tiistai 17.3.

Matematiikka: Milli s. 110-113.

Äidinkieli:

  • Tarkista Lukukirjan s.135 kotitehtävät:

tehtävä 2: Anni halusi käydä kirjakaupassa, koska hän halusi ostaa muistoksi kirjan.

tehtövä 3: Matkalaiset huolestuivat, koska Rosaa ei näkynyt missään.

  •  Kalle- vihko s. 36-37. Jos nämä menevät nopeasti, lisätehtävät s. 76.
  • Jos hait koulusta päiväkirjavihkon, kirjoita sen kanteen otsikoksi Päiväkirja, oma nimi ja luokka. Jos et hakenut vihkoa, etsi kotoa sopiva tyhjä vihko päiväkirjaksi. Lue päiväkirjan ohje. Kirjoita ensimmäinen päiväkirjateksti jo tänään.
    • Ohje päiväkirjaan:
      1. Kirjoita päiväkirjaan vähintään kolmena päivänä viikossa. Voit kirjoittaa vaikka joka päivä, jos haluat.
      2. Kirjoita valitsemastasi päivästä vähintään 5 virkettä.
      3. Päivästä ei tarvitse kertoa kaikkea, vaan voit keskittyä kuvailemaan yhtä mukavaa asiaa, joka tapahtui sinä päivänä.
      4. Muista laittaa alkuun aina päivämäärä.
      5. Muista, että opettaja lukee päiväkirjaa, joten kirjoita vain sellaisista asioista, joita muut saavat lukea.