2.A

Ti 31.3.

ÄIKKÄ

·   Kettunen: s. 44-45 

·   Lue Vaarallista kirjettä (tai omaa kirjaa) vähintään yksi luku eteenpäin. Vastaa kysymyksiin.

·   Muista kirjoittaa myös päiväkirjaa!

MATIKKA

·   Milli: Luvut 0-1000  s. 134-135+mökki s.137 (Tähän tulee whatsapp video)

·   Lisätehtävät s. 136-137

·   Oppikirjan liitteenä pitäisi olla kymmenjärjestelmävälineet, jos et ole niitä jo irroittanut. Niitä voit käyttää apuna ja rakentaa tehtävien lukuja.

·   Arttu-sovelluksessa tehtäviä s.134

·   Lähetä kuva valmiista aukeamasta minulle.

 

LIIKUNTA

Tanssitunti! Opettele yksi tai kokeile kaikkia!

·   Unicef safety dance (Ohjeet käsienpesutanssiin.)

https://www.youtube.com/watch?v=AkvfBJfqlME&feature=youtu.be&app=desktop

·   Power Mover 19- Keho puhuu (Ensin näytetään tanssi ja sitten ohjeet tanssiin.)

https://www.youtube.com/watch?v=J0ip8x2Ggxw&feature=youtu.be

·   Katutanssi (Yhdeksän katutanssiliikettä, opettele omaan tahtiin yksi kerrallaan.)

https://youtu.be/HW3KbWKBMhc

 

YLLI

·   Jatkamme jaksoa Säästämme luontoa. 

·   Tutustu muovin kierrättämiseen katsomalla Roskisrotan kolmas jakso Potat ja pulkat oheisesta linkistä.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/11/14/roskisrotta-lasten-kierratysseikkailu

Vastaa vihkoon. Otsikko: Muovi

·                 Mistä muovi tehdään?

·                 Mitä hyviä puolia muovilla on? Entä mitä haittapuolia?

·                 Mitä muoviesineitä löytyy kotoasi?

·                 Keksitkö jonkin muoviesineen, jonka voisi tehdä myös jostain muusta materiaalista kuin muovista?

 

Kivaa päivää!

Ma 30.3.

Laitan vanhemmille myös lisäviestiä ensiviikkoon liityen. Tarkkailkaa postianne! =)

Äikkä: Nuotiolla s. 150-151

·      Kirjoita kuvasarjasta kertoums.

·      Kirjoita vähintään viidestä kuvasta yksi virke. (vinkkivideo tulossa whatsappissa)

·      Muista vinkki! Yritä kirjoittaa tunteista ja tunnelmista. (Jännittikö jotakuta, oliko hauskaa, miltä makkara maistui..)

·      Saat toki kirjoittaa enemmänkin kuin viisi virkettä, jos haluat.

·      Lähetä tarinastasi kuva tai jos haluat/on mahdollisuus, voit kirjoittaa tietokoneella ja lähettää minulle sähköpostin liitetiedostona. (Kotiväki auttaa lähettämisessä.)

·      Vanhemmille: Helmeen ei kannata suoraan kirjoittaa. Usein on käynyt niin, että on kirjoittanut pitkät pätkät ja teksti vain jossain vaiheessa katoaa taivaan tuuliin. Wordista voi toki kopioida ja liittää tekstin myös Helmeen ja lähettää sillä.

Matikka: Milli s. 128-129 (aloitusaukeama) ja 130-133 (varsinainen kappale)

·      Aloitustarina ja laulu löytyvät Arttu sovelluksesta, jos haluaa kuunnella (ei pakko). Arttu kannattaa kuitenkin ladata puhelimeen, jos vain voi!

·      Katso opetusvideo

o  https://www.youtube.com/watch?v=zv44uFNhtWU

·      Tee tehtävät s. 130-131. Lisätehtäviä löytyy s. 132-133.

·      Lähetä kuva valmiista aukeamasta minulle. Lähetän tiistiana tarkistuskuvan whatsappilla.

·      Muista ottaa minuun yhteyttä whatsappilla jos tarvitset apua!

Musiikki: 

o  Lauletaan karaokea! Karaoken idea on, että kaikki saa laulaa just niin kuin osaa! Laula vaikka kaikkia tai harjoittele muutama suosikkisi kunnolla.

https://www.youtube.com/watch?v=bJ02at8NUy0&list=PL9RFH1XmLdxNPMB8XxmWY913FjdoazhGz&index=3

Uskonto (Vain ev.lut. kirkkoon kuuluville! Muiden uskonto- ja katsomusryhmien oppilaat saavat tehtävät ryhmän opettajalta.)

o  Tutustu virpomisloruihin esim. alla olevan nettisivun kautta. (Loruja löytyy varmasti lisää, kun googlettaa virpomisloru tms.)

o  https://varssyja.wordpress.com/virpomisloruja/

o  Tee virpomistervehdys, jonka voit lähettää usealle eri henkilölle. Lähetä se minulle ja myös isovanhemmille, kummille, kaverille… Kenelle vain, jota haluat ilahduttaa! Tervehdys voi olla piirustus, kortti, pieni video, valokuva… Te sellainen kuin itse haluat!

o  Vinkki: Voit askarrella myös virpomisoksan tervehdystäsi varten.

Kivaa uutta viikkoa!

ET: Rehellisyys, reiluus
-Rehellinen ihminen ei huijaa eikä valehtele.
-Reilu kaveri on rehellinen

Valitse yksi seuraavista virkkeistä ja kirjoita se vihkoosi. Piirrä sen alle virkkeeseen sopiva kuva.
REILU KAVERI AUTTAA.
REILU KAVERI EI KIUSAA.
REILU KAVERI NOUDATTAA SÄÄNTÖJÄ.
REILU KAVERI PUOLUSTAA TOISIA.

Mieti mikä ero on kaverilla ja ystävällä? Millainen on reilu kaveri ja oletko itse sellainen? Mitä voisi sanoa epäreilulle kaverille?

Pe 27.3.

AI:

  • Äikän harjoitusvihko s.42-43: Peli
    • Pelaa, jos löydät pelikaverin.
  • Lue myös lastenkirjaa vähintään 15 minuuttia.
    • Lue vaikka Vaarallisesta kirjeestä 1 luku+kysymykset tai sitten omaa kirjaa.
  • Kirjoita vastauskirje opelle.

MU/LI:

  • Katso Peppi Pitkätossu balettia

https://areena.yle.fi/1-50386728

  • Muista liikkua ja ulkoilla! Jos haluat, kokeile opetella näiden pienten eestiläisten Peppien tanssi!

https://www.youtube.com/watch?v=_VyE_HHn4aw

Hyvää viikonloppua!

To 26.3. 

Äikkä

Lue Lukukirjasta Peppi menee kouluun sarjakuva s.148-149 ja tee vihkoon siitä tehtävät 1-2 s. 149.

Lue koulusta annettua kirjaa Vaarallinen kirje ainakin yksi luku eteenpäin. Vastaa annettuihin kysymyksiin.

Matikka

Kertolaskutaulukko s. 127  

Tästä tulee vinkkivideo Whatsappiin!

Lisäharjoitukseen kiva sivusto:

https://www.kertotaulut.com

 

Käsityö

Viimeistele pönttöprojekti. Kun linnunpönttösi on valmis, ottakaa siitä kotona kuva ja laittakaa se yhdessä aikuisen kanssa opelle viestillä tai sähköpostilla. Jos pönttö on jo valmis tee pönttöön asukas/asukkaita.

Liikunta/Ylli

Tee ensimmäinen kevätseurantakävely. Et tarvitse vielä mitään välineitä. Katsele ja kuuntele.

  • Mitä kevään merkkejä näet?
  • Näetkö vielä merkkejä talvesta?
  • Mitä ääniä kuulet?
  • Näetkö eläimiä?

Raportoi retki minulle.

  • Voit kuvata retkestäsi lyhyen videon minulle whatsappiin tai
  • ottaa kuvan ja lähettää whatsappiin tai sähköpostilla tai
  • kirjoittaa lyhyen jutun ja toimittaa sen kuvana whatsapilla tai sähköpostilla

Ke 25.3.

Äidinkieli 

  • Lue kappale Pepin äiti Astrid s. 146-147
  • Tee Lukukirjan tehtävät s. 147 vihkoon. Lähetä kuva minulle kun olet valmis.

Ylli 

  • Tutustu Kevätseurannan lajeihin monisteesta.
  • Kevätseuranta on mukana monistepaketissa. Jos et saanut nippua, kevätseuranta löytyy netistä: http://kevatseuranta.fi/

Käsityö 

Laitan muutaman mallikuvan myös aamulla tulevassa videoviestissä ja kuvassa!

Kuvaamataito

  • Piirrä Peppi alla olevan kuvauksen perusteella. Älä katso kuvasta mallia.  Lähetä minulle valmis kuva!

Huvikummun portti avautui, ja ulos pujahti pikkutyttö. Siinä oli Peppi Pitkätossu menossa aamukävelylle. Tällaiselta hän näytti: Hänen tukkansa oli väriltään kuin porkkana, ja se oli palmikoitu tiukasti kahdeksi saparoksi, jotka törröttivät supisuorina. Hänen nenänsä oli perunan muotoinen ja aivan täynnä pisamia. Nenän alapuolella oli hyvin leveä suu ja siinä terveet, valkoiset hampaat.

 

Mekko oli aika omituinen. Peppi oli ommellut sen itse. Siitä oli pitänyt tulla sininen, mutta kun sininen kangas ei riittänyt, siihen oli täytynyt ommella vähän sinne tänne punaisia tilkkuja. Pepin pitkissä, hoikissa jaloissa oli sukat eri paria, toinen ruskea ja toinen musta. Ja mustat kengät olivat täsmälleen kaksi kertaa niin pitkät kuin hänen jalkansa

 

Peppi musaa kuunneltavaksi: 

 

 

Peppi Pitkätossu (Rajaton):

https://www.youtube.com/watch?v=27PTrdg77vQ

Peppi Pitkätossu (Mari Laurila)

https://www.youtube.com/watch?v=nGw9rFLTWSk

 

Ti 24.3. 

Ai: Lue Muumipeikko ja pyrstötähti s. 144-145 jatee harjoitusvihkon s. 40-41

12 Muumiaiheista tietoiskua hyvästä yhteispelistä

Katsele seuraavat tietoiskut:

https://www.youtube.com/watch?v=43Unf3vzYnc 

S2: Harjoittele yhdyssanoja: Mene osoitteeseen http://www.moped.fi/materiaali/harjoitukset/yhdyssanat.htm ja tee tehtävät. Tarkista lopuksi, montako sait oikein!

MA: Kappale 28 Katsastus, s. 122-123, lisätehtävänä 124-125.

HUOM! Tee s. 122. Ota siitä kuva ja lähetä minulle. Laitan keskiviikkona aamulla oikeat ratkaisut kuvana.

LI: Tee kuntopiiri

  • Alkuun lämmittely (vaikka kävelyä tai juoksua paikallaan tai liikkeessä)
  • Kuntopiirissä samoja liikkeitä tehdään useamman kerran.
  • Muista loppuun venyttely!
  • Esimerkkiä liikkeisiin voit ottaa vaikka tästä videosta:

https://www.youtube.com/watch?v=5mm-ZL2Xm3U 

 

KU: Piirrä Muumi. Ohjeet löytyy videosta. Voit lähettää minulle kuvan valmiista muumista!

https://www.youtube.com/watch?v=PvZOBrBh8_E&t=5s

Kivaa päivää!

T.Mirva

 

 

Ma 23.3.  

Äidinkieli
  • Lue lukukirjasta Tove Jansson s. 142-143 ja tee tehtävät s. 143 vihkoon. 
  • Tutustu nettisivulla Muumihahmoihin ja tee testi, ketä Muumilaakson asukasta muistutat eniten:
  • https://www.moomin.com/fi/tutustu-muumeihin/ 
 
S2-oppilaat: Mene osoitteeseen  http://www.moped.fi/materiaali/harjoitukset/vastakohtia.htm.  Etsi sanoille oikeat vastakohdat listasta (nuoli alaspäin). Tarkista lopuksi, montako sait oikein!
Matematiikka
 
 Musiikki
  1. Kuuntele ja toista rytmi perässä:
  2. Tee itsellesi kotoa löytyvistä tavaroista jokin rytmisoitin. Vinkkiä voit ottaa näistä:
  3. Kokeile soittaa valitsemallasi omalla soittimella mukana näissä:
  4. Soita tai laula vapaasti. Jos käyt soittotunneilla, harjoittele omaa soitinta. Tässä joitakin laulamiamme eläinlauluja vielä linkkinä:

Jospas minä kissan saisin: https://www.youtube.com/watch?v=topNIEIpoA0

 
Uskonto
(Islam ilmoitetaan erikseen, nämä tehtävät koskevat Ev.Lut. uskontoon osallistuvia)
 
  1. Miten isä otti Tuhlaajapojan vastaan tarinan lopussa? 
  2. Mikä oli tarinan opetus? 
  3. Kerro tilanne, jossa olet saanut anteeksi.  
  4. Kerro tilanne, jossa olet antanut toiselle anteeksi. 

ET:

Luottamus

Piirrä vihkoon tai paperille kuva henkilöstä johon sinä luotat. Mieti, miksi luotat henkilöön? Kirjoita kuvaan asioita mitkä tekevät hänestä luotettavan.

Selitä omin sanoin mitä luottamus tarkoittaa.

Mieti asioita, joiden takia voit menettää luottamuksen johonkin ihmiseen.

Perjantai 20.3.

1.      Jatka linnunpönttöäsi.

2.      Ulkoile

3.      Ymppä

Jatkamme jaksoa Säästämme luontoa.

· Katso Roskisrotan 2. jakso Puhalluksen taika.

Klikkaa:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/11/14/roskisrotta-lasten-kierratysseikkailu

· Vastaa paperille tai päiväkirjavihkoon.

Otsikko: Lasi

1.      Mitä lasista tehtyjä asioita löytyy kotoasi?

2.      Miksi lasi on hyvä materiaali esim. ruokapurkeissa ja –pulloissa?

3.      Miten teillä kotona kierrätetään lasia?

4.      Mitä vaaraa/haittaa on lasinsiruista?

 

Kuuntele ja laula viikon päätteeksi Jänöjussin mäenlasku ja muita lauluja makusi mukaan.

Klikkaa:

https://www.youtube.com/watch?v=z-WWLtgWhRc

https://www.youtube.com/watch?v=_6HzoUcx3eo

https://www.youtube.com/watch?v=_YmfjMd5Z8k

Virkistävää viikonloppua!

T.Mirva

Tostai 19.3.

  1. Matikka
  • Kertaa ositusjako ja sisältöjako katsomalla alla olevat videot.

https://www.youtube.com/watch?v=ivQ8NCOHckY         Ositusjako

https://www.youtube.com/watch?v=pIJQ1yEc6wg         Sisältöjako

  • Uutena asiana Millistä kappale 26 Jaetaan yhtä suuriin osiin s. 114-115
  • Tutustu videoon
  • Tee tehtävät s.114-115 + mökki, lisätehtävät s. 116-117.

 

  1. Äidinkieli
  • Tee äidinkielen harjoituskirjasta aukeama 38-39. Lisätehtävät halukkaille s.77.
  • Lue lastenkirjaa vähintään 20minuuttia.
    • Jos sinulla on koulusta saatu lastenkirja kesken, lue sitä ainakin yksi luku ja vastaa kysymyksiin.
    • Jos sinulla ei ole kirjaa tai olet jo lukenut sen, lue vapaa valintaista omaa kirjaa.
    • Merkitse lukemiasi kirjoja yhä lukupassiin, jos se on kesken. Jos olet kadottanut lukupassin voit kirjata kirjoja irtopaperille.
    • Harjoituskirjan takaa s. 84-85 löytyy kirjapolku, johon voit merkitä luettuja kirjoja, jos olet jo saanut diplomin.
  1. Liikunta
  • Ulkoilua
  1. Kuvis/kässä
  • Katso kuvalinkki
  • Vogelhäuschen aus Tetrapacks

Esimerkki tekemiseen. Voit käyttää tätä apuna, mutta mieluiten käytä omaa luovuuttasi!

Make a bird house out of milk cartons - make a bird feeder yourself with children - little love - A bird feeder can be easily made from an old milk carton. In my instructions I will show you how yo - #bird #cartons #children #Coffee #CoffeeArt #CoffeeLovers #DrinkRecipes #feeder #house #LatteArt #little #Love #milk #yourself

 

  • Ala suunnitella omaa linnunpönttöä paperille.
  • Materiaalit vapaat, mitä käsiisi satut saamaan. Voit maalata, virkata, liimata, käyttää lehtikuvia/luonnonmateriaaleja. Tyyli on vapaa!
  • Pese yhdessä aikuisen kanssa sopivan muotoinen maito- tai mehutölkki askartelua varten heti kun mahdollista.
  • Tämä projekti jatkuu ensi viikolla. Pöntön ei siis tarvitse olla valmis tänään. Käytä tänään aikaa suunnitteluun ja materiaalien etsimiseen.

Taukojumppa: https://www.youtube.com/watch?v=FnVXTEUmba8

 

 

Keskiviikko 18.3.

Matematiikka:

  • Milli s. 110-113.

Äidinkieli:

  • Kettunen s. 36-37. Voit tehdä lisäksi valitsemiasi lisätehtäviä s. 66-76.
  • Lue lastenkirjaa, esimerkiksi Vaarallinen kirje.

Ylli:

  • Aloitamme jakson Säästämme luontoa.
  • Tutustu biojätteeseen katsomalla Roskisrotan ensimmäinen jakso (Suuri ötökkäspesiaali) oheisesta linkistä.
  • https://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/11/14/roskisrotta-lasten-kierratysseikkailu
  • Vastaa paperille tai päiväkirjavihkoon. Otsikko Jätteiden lajittelu.
  • Vastaa seuraaviin kysymyksiin:
    1. Kerro esimerkkejä jätteiden lajittelusta.
    2. Mitä jätteitä teillä kotona lajitellaan?
    3. Mitä jätettä olet tuottanut tänään?
    4. Mihin olet laittanut jätteet?
    5. Mitä hyötyä jätteiden lajittelusta on?

Muista välitunnit, tauot ja ulkoilu!

Täältä löydät Jumppakissan taukojumpan: https://selkakanava.fi/taukojumppa

 

Tiistai 17.3.

Tänään koulussa tehtyä:

Matematiikka: Milli s. 107. Lisätehtävänä s. 108-109. Läksynä mökki.

Äidinkieli:  Luettiin kappale ”Takaisin Suomeen” s. 136-137.

Läksynä tehtävät 1-3 viivasto vihkoon sivulta 137.

Aloitamme myös päiväkirjan pitämisen kotikoulun ajalta.

    • Ohje päiväkirjaan:
      1. Kirjoita päiväkirjaan vähintään kolmena päivänä viikossa. Voit kirjoittaa vaikka joka päivä, jos haluat.
      2. Kirjoita valitsemastasi päivästä vähintään 5 virkettä.
      3. Päivästä ei tarvitse kertoa kaikkea, vaan voit keskittyä kuvailemaan yhtä mukavaa asiaa, joka tapahtui sinä päivänä.
      4. Muista laittaa alkuun aina päivämäärä.
      5. Muista, että opettaja lukee päiväkirjaa, joten kirjoita vain sellaisista asioista, joita muut saavat lukea.